REPETYTORIUM
BAROK
Pojęcia: konceptyzm, marinizm, poezja metafizyczna, manieryzm, sarmatyzm, makaronizm
Poezja M. Sępa - Szarzyńskiego:
biblijne korzenie koncepcji życia jako bojowania
topos homo militans i jego związek z Żółnierzem Chrystusowym” Erazma z Rotterdamu
humanizm heroiczny
elementy światopoglądu średniowiecznego
polemika M. Sępa - Szarzyńskiego z J. Kochanowskim i M. Rejem
motyw Epitafium dla Rzymu
Poezja J. A. Morsztyna:
dworska odmiana barokowej koncepcji miłości
poezja J. A. Morsztyna jako przejaw kryzysu kultury
konceptualny charakter poezji J. A. Morsztyna
Poezja D. Naborowskiego:
motyw przemijania
religijny i filozoficzny światopogląd D. Naborowskiego
Poezja W. Potockiego.
Sarmatyzm:
cechy sarmackiej kultury
sarmacka pareneza
sarmacka mitologia
sarmacki mesjanizm
świat wartości szlachcica Sarmaty
sarmacka sztuka
ocena sarmatyzmu w oświeceniu (na przykładzie satyry „Do króla” I. Krasickiego i „Powrotu posła” J. U. Niemcewicza), w romantyzmie (na przykładzie „Pana Tadeusza”), w pozytywizmie (na przykładzie „Potopu”) i w literaturze współczesnej na przykładzie „Trans - Atlantyku”
„Transakcja wojny chocimskiej” W. Potockiego jako sarmacki epos
Środki artystyczne charakterystyczne dla barokowej poezji.
Cechy stylu barokowego.
Barokowe figury egzystencji.
Barokowa poetyka iluzji.
Krótki przewodnik po barokowych osobliwościach poezji kunsztownej (patrz podręcznik od s.163).
W kręgu dramatu i teatru Szekspira:
„Makbet”:
koncepcja villain heros
problem władzy
elementy renesansowe i barokowe w dramacie
„Makbet” jako tragedia chrześcijańska
„Hamlet”:
hamletyzm
elżbietański teatr śmierci
„Hamlet” a tragedia zemsty
„Hamlet” w interpretacji S. Wyspiańskiego („Studium o Hamlecia”)
teatr elżebietański
dramat szekspirowski
szekspiryzm
10. Teatr Moliera:
a. klasycyzm francuski
b. pojęcia: komizm, anagnoryzm, deus ex machina, komedia charakterów, komedia intrygi
c. obłuda a szczera pobożność czyli racjonalizacja religii w Świętoszku
d. motyw teatru w teatrze jako zasada ko0nstrukcyjna Świętoszka
11. Barokowa filozofia.
12. Nawiązania do baroku w poezji współczesnej (W. Szymborska „Kobiety Rubensa”, Z. Herbert „Tren Fortynbrasa)
1