9391


Dydaktyka

  1. Pierwszoplanową rolę w procesie kształcenia odgrywają:

A. cele kształcenia

B. treści kształcenia

C. metody kształcenia

D. formy kształcenia

Uzasadnienie:

Pierwszoplanową rolę w procesie kształcenia odgrywają cele kształcenia, ponieważ wszelkie działania człowieka są ukierunkowane na ich osiągnięcie.

Literatura:

Ciechaniewicz W. (red.), Pedagogika. Podręcznik dla szkół medycznych, Warszawa 2008, s. 141.

  1. Strategia kształcenia oparta na zintegrowanych treściach kształcenia z różnych dziedzin to:

A. nauczanie programowane

B. modułowy system kształcenia

C. przedmiotowy system kształcenia

D. kształcenie zintegrowane

Uzasadnienie:

Modułowy system kształcenia to strategia kształcenia oparta na modułach, czyli zintegrowanych treściach kształcenia z różnych dziedzin. W systemie tym nie ma odrębnych programów dla poszczególnych przedmiotów.

Literatura:

Ciechaniewicz W. (red.), Pedagogika. Podręcznik dla szkół medycznych, Warszawa 2008, s. 161.

  1. Uczenie się przez działanie to istota metod:

A. podających

B. problemowych

C. praktycznych

D. eksponujących

Uzasadnienie:

Metody praktyczne służą głównie kształtowaniu umiejętności psychoruchowych, dlatego ich istotą jest nauczanie-uczenie się przez działanie.

Literatura:

Ciechaniewicz W. (red.), Pedagogika. Podręcznik dla szkół medycznych, Warszawa 2008, s. 171-188.

  1. Środki dydaktyczne pełnią w kształceniu funkcję:

A. kształcącą i dydaktyczną

B. oceniającą

C. korektywną

D. zastępującą czynności nauczyciela

Uzasadnienie:

Środki dydaktyczne pełnią w procesie kształcenia funkcję dydaktyczną i kształcącą. Są one narzędziem rozwijania zdolności poznawczych u uczących się, stanowią istotne źródło zdobywania wiadomości i umiejętności.

Literatura:

Ciechaniewicz W. (red.), Pedagogika. Podręcznik dla szkół medycznych, Warszawa 2008, s. 186.

  1. Edukacja zdrowotna w nowoczesnym rozumieniu to:

A. przekazywanie wiedzy o zdrowiu

B. wychowywanie dla zdrowia

C. wychowanie i kształcenie dla zdrowia

D. oświata zdrowotna

Uzasadnienie:

Obecnie uważa się, że edukacja zdrowotna powinna budować zdolności ludzi do działania dla zdrowego życia i środowiska. Tradycyjne ujęcie edukacji zdrowotnej sprowadzało się do kształcenia, co skutkowało przekazywaniem wiedzy. Współcześnie edukacja zdrowotna ma dążyć do kształtowania kompetencji, na co składa się wychowanie i kształcenie.

Literatura:

Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M. (red.), Promocja zdrowia, Lublin 2008, s. 126-132.

  1. Charakterystyczną cechą procesu edukacji zdrowotnej jest to, że:

A. dotyczy głównie dzieci i młodzieży

B. dotyczy tylko ludzi zdrowych

C. obejmuje cały cykl życia człowieka

D. dotyczy tylko człowieka chorego

Uzasadnienie:

Charakterystyczną cechą procesu edukacji zdrowotnej jest jego długi czas trwania, obejmujący cały cykl życia człowieka. Różne fazy rozwoju wiążą się z odmiennym postrzeganiem, priorytetami, nastawieniami oraz problemami zdrowotnymi.

Literatura:

Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M. (red.), Promocja zdrowia, Lublin 2008, s. 129.

  1. Edukacja zdrowotna ludzi dorosłych, w odróżnieniu od edukacji dzieci, opiera się zazwyczaj na:

A. zabawie

B. osobistej aktywności, samouctwie, samokierowaniu

C. nauczaniu konkretno-obrazowym

D. edukacji szkolnej

Uzasadnienie:

Edukacja dorosłych w dużym stopniu opiera się na osobistej aktywności jednostki, samouctwie, samodoskonaleniu się, samokierowaniu własnym rozwojem, co jednak nie wyklucza korzystania z różnych instytucjonalnych rozwiązań edukacyjnych.

Literatura:

Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M. (red.), Promocja zdrowia, Lublin 2008, s. 129.

  1. Prawdą jest, że:

A. edukacja zdrowotna jest równoznaczna z promocją zdrowia

B. edukacja zdrowotna to prewencja zdrowia

C. edukacja zdrowotna to narzędzie promocji zdrowia

D. edukacja zdrowotna to wychowanie zdrowotne

Uzasadnienie:

Promocja zdrowia odnosi się do czynników społecznych i instytucjonalnych, natomiast edukacja zdrowotna zajmuje się czynnikami osobowymi, które mogą zaowocować wyborem własnego stylu życia. Celem promocji zdrowia jest poprawa warunków życia, a edukacji zdrowotnej - wzrost świadomości i umiejętności wyborów w trosce o własne zdrowie i życie.

Literatura:

Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M. (red.), Promocja zdrowia, Lublin 2008, s. 154-155.

  1. Aspektami edukacji zdrowotnej są:

A. wiedza, umiejętności, postawy

B. wiedza o zdrowiu

C. postawy prozdrowotne

D. umiejętności komunikowania się

Uzasadnienie:

Aspektami edukacji zdrowotnej są:
• wiedza o zagrożeniach, usługach, systemach wsparcia,
• postawy wobec problemów i rozwiązań,
• umiejętności radzenia sobie, komunikacji, modyfikacji zachowania.

Literatura:

Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M. (red.), Promocja zdrowia, Lublin 2008, s. 139.

  1. W zapobiegawczych modelach edukacji zdrowotnej wyróżniamy:

A. model teoretyczny i praktyczny

B. model zapobiegawczy i prewencyjny

C. model zorientowany na chorobę, czynniki ryzyka i zdrowie

D. model zorientowany na dzieci i dorosłych

Uzasadnienie:

Do kategorii modeli zapobiegawczych edukacji zdrowotnej zaliczyć można: model edukacji zdrowotnej zorientowany na chorobę, model edukacji zdrowotnej zorientowany na czynniki ryzyka i model edukacji zdrowotnej zorientowany na zdrowie.

Literatura:

Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M. (red.), Promocja zdrowia, Lublin 2008, s. 141-151.

  1. Ocena wyników edukacji zdrowotnej realizowanej w przeszłości u podopiecznych jest zadaniem pielęgniarki, który mieści się w etapie procesu edukacji zwanym:

A. rozpoznaniem

B. planowaniem

C. realizacją

D. oceną

Uzasadnienie:

Na etapie rozpoznania w procesie edukacji zdrowotnej ważna jest ocena wyników edukacji prowadzonej w przeszłości, w szczególności ocena stanu wiedzy, zachowań zdrowotnych i przyczyn niestosowania się do zaleceń mimo posiadanej wiedzy i umiejętności.

Literatura:

Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M. (red.), Promocja zdrowia, Lublin 2008, s. 163.

  1. Określenie treści edukacji zdrowotnej oraz dobór form, metod i środków dydaktycznych jest zadaniem na etapie:

A. rozpoznania

B. planowania

C. realizacji

D. oceny

Uzasadnienie:

Planowanie edukacji zdrowotnej obejmuje określenie celu i treści edukacji zdrowotnej, dobór form, metod i środków dydaktycznych, określenie optymalnego czasu potrzebnego do osiągnięcia celu, przygotowanie miejsca do jego realizacji, a także nawiązanie współpracy z osobami współuczestniczącymi.

Literatura:

Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M. (red.), Promocja zdrowia, Lublin 2008, s. 164.

  1. Osiągnięcia uczących się, jakich się oczekuje w wyniku realizacji programu kształcenia, to:

A. wymagania dydaktyczne

B. wymagania programowe

C. wymagania celowane

D. wymagania nauczyciela

Uzasadnienie:

Wymagania dydaktyczne to oczekiwane osiągnięcia uczniów, natomiast wymagania programowe to osiągnięcia uczniów, których oczekuje się w wyniku realizacji programu kształcenia. Mogą być jednostopniowe lub wielostopniowe.

Literatura:

Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999, s. 43-45.

  1. Naśladujące rzeczywistość metody dydaktyczne to:

A. metody praktyczne

B. film dydaktyczny

C. metody symulacyjne

D. metody aktywizujące

Uzasadnienie:

Metody symulacyjne naśladują rzeczywistość, ułatwiają przeprowadzenie zajęć praktycznych i ćwiczeń. Wyróżniamy metody symulacyjne słowne, poglądowe i praktyczne.

Literatura:

Wasyluk J., Podręcznik dydaktyki medycznej, Warszawa 1998, s. 157.

  1. Ogół procedur i technik wykorzystywanych przez nauczyciela i uczących się na różnych poziomach kształcenia w celu wprowadzenia założonych zmian w osobowości uczniów nazywamy:

A. strategią dydaktyczną

B. metodą dydaktyczną

C. środkami dydaktycznymi

D. formami dydaktycznymi

Uzasadnienie:

Ogół procedur i technik wykorzystywanych przez nauczyciela i uczących się w różnych poziomach kształcenia w celu wprowadzenia założonych zmian w osobowości tych drugich nazywamy strategią dydaktyczną.

Literatura:

Plewka C., Metody nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych. Część I, Radom 1999, s. 229-249.

  1. W przygotowaniu nauczyciela do zajęć wybór metody dydaktycznej dobór odpowiednich środków dydaktycznych oraz racjonalne rozmieszczenie w czasie poszczególnych elementów zajęć to czynności należące do:

A. przygotowania merytorycznego

B. przygotowania metodycznego

C. przygotowania organizacyjnego

D. przygotowania rzeczowego

Uzasadnienie:

Przygotowanie metodyczne to zbiór czynności, które musi wykonać nauczyciel, by lekcja miała optymalny przebieg. W tym celu nie wystarczy tylko jego przygotowanie merytoryczne. Potrzebny jest wybór metody dydaktycznej, dobór odpowiednich środków dydaktycznych i racjonalne rozmieszczenie w czasie poszczególnych elementów zajęć.

Literatura:

Plewka C., Metody nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych. Część II, Radom 1999, s.126-139.

  1. Metoda projektów jest:

A. metodą podającą

B. metodą programowaną

C. metodą algorytmiczną

D. metodą praktyczną

Uzasadnienie:

Nie ma jednoznaczności w klasyfikacji metod kształcenia zawodowego. Najbardziej trafną klasyfikację dotyczącą współczesnego kształcenia zawodowego podaje F. Szlosek, wg którego metody praktyczne można podzielić na:
• ćwiczenia przedmiotowe,
• ćwiczenia laboratoryjne,
• ćwiczenia produkcyjne,
• metodę projektów,
• metodę przewodniego tekstu.

Literatura:

Szlosek F., Wstęp do dydaktyki przedmiotów zawodowych, Radom 1995.

  1. Proces nabywania wykształcenia w toku własnej działalności, kiedy to cele, treści, warunki i środki ustala sam kształcący się, to:

A. samokształcenie

B. doskonalenie zawodowe

C. samowychowanie

D. samoedukacja

Uzasadnienie:

Według W. Okonia samokształcenie to proces nabywania wykształcenia w toku własnej działalności, w którym cele, treści, warunki i środki ustala sam kształcący się.

Literatura:

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1996.

  1. Istotą metody projektów jest to, że:

A. opiera się ona na zadaniu problemowym, które nie wymaga rozwiązania praktycznego

B. chodzi w niej o pełną samodzielność uczących się, a opiera się na zadaniu problemowym

C. opiera się wyłącznie na zadaniu praktycznym

D. opiera się na ustalonym wcześniej przepisie postępowania

Uzasadnienie:

Istotą metody projektów jest pełna samodzielność uczących się. Opiera się ona na zadaniu problemowym, ma charakter kontraktu zawartego z nauczycielem. Temat uczący się określa samodzielnie i rozwiązuje go łącznie z realizacją i wykonaniem.

Literatura:

Plewka C., Metody nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych. Część I, Radom 1999, s. 337-338.

  1. Programowane uczenie się opiera się na:

A. regułach heurystycznych

B. algorytmach

C. dyskusji

D. działaniu praktycznym

Uzasadnienie:

,,W przeciwieństwie do uczenia się problemowego, opartego na regułach heurystycznych, uczenie się programowane oparte jest na algorytmach”. To zatem proces zautomatyzowany, ograniczony przez przepis określający kolejność wykonywanych operacji umysłowych.

Literatura:

Wasyluk J., Podręcznik dydaktyki medycznej, Warszawa 1998, s. 128.

  1. Ewaluacja to:

A. proces ciągłej nieformalnej oceny efektywności kształcenia

B. pomiar wiedzy zdających

C. proces ciągłej formalnej oceny jakości kształcenia

D. proces oceny postaw zawodowych

Uzasadnienie:

Wg J. Wasyluka ewaluacja to proces ciągłej nieformalnej oceny jakości kształcenia, obejmujący uczących się i nauczających; cele, metody i sposoby oceny wyników, które dostarczają informacji o zaletach i wadach programu kształcenia, a także umożliwiają jego ulepszanie.

Literatura:

Wasyluk J., Podręcznik dydaktyki medycznej, Warszawa 1998, s. 179.

  1. Pomiar dydaktyczny to:

A. oparte na kryteriach porównanie w czasie egzaminu wiedzy, umiejętności i cech osobowości zdających z celami przyjętymi jako wzorzec

B. porównanie wiedzy zdających z normami ocen

C. porównanie założonych celów z osiągniętymi

D. oszacowanie poziomu umiejętności zawodowych

Uzasadnienie:

Pomiar dydaktyczny to porównanie w czasie egzaminu wiedzy, umiejętności i cech osobowości zdających z wiedzą, umiejętnościami i cechami osobowości przyjętymi jako wzorzec, dokonane zawsze w oparciu o określone kryteria.

Literatura:

Wasyluk J., Podręcznik dydaktyki medycznej, Warszawa 1998, s. 181.

  1. Na wiarygodność oceny składa się:

A. trafność zastosowania danej metody oceny

B. obiektywność narzędzia oceny

C. odpowiedni dobór norm oceny

D. trafność, rzetelność, obiektywność oraz praktyczność metody oceny

Uzasadnienie:

Ocena to osąd, opinia o poziomie wiedzy i umiejętności. Jest ona wiarygodna wtedy, gdy spełnia wymogi trafności, rzetelności, obiektywności oraz praktyczności metody, którą posługujemy się na egzaminie.

Literatura:

Wasyluk J., Podręcznik dydaktyki medycznej, Warszawa 1998, s. 178.

  1. Ewaluacja obejmuje:

A. cele i metody nauczania

B. programy nauczania

C. efekty uczących się

D. uczących się i nauczających, cele, metody oraz sposoby oceny

Uzasadnienie:

Ewaluacja to proces oceny jakości kształcenia, obejmujący uczących się i nauczających oraz cele, metody i sposoby oceny wyników. Ewaluacja dostarcza informacji o zaletach i wadach programu kształcenia, a także umożliwia jego ulepszanie.

Literatura:

Wasyluk J., Podręcznik dydaktyki medycznej, Warszawa 1998, s. 179.

  1. Kształcenie obejmuje:

A. sferę poznawczą i sferę postaw

B. sferę intelektualną i sferę umiejętności

C. sferę poznawczą, sferę psychomotoryczną i sferę afektywną

D. sferę praktyczną i sferę motywacyjną

Uzasadnienie:

Kształcenie to proces, który powinien wszechstronnie wpływać na rozwój intelektualny człowieka, być wielostronnie powiązany z jego rozwojem emocjonalnym i wolicjonalnym, zatem realizuje się w nim cele poznawcze, afektywne i psychomotoryczne.

Literatura:

Kupisiewicz C., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 2005, s. 20-65.

  1. Dydaktyka to:

A. nauka, której celem jest kształcenie i samokształcenie - ich cele, treści, metody oraz środki i organizacja

B. dyscyplina naukowa zajmująca się kształceniem i samokształceniem

C. nauka, której celem jest nauczanie

D. nauka praktyczna, której celem jest przygotowanie nauczycieli do zawodu

Uzasadnienie:

Dydaktyka to podstawowa nauka pedagogiczna, której przedmiot stanowi nauczanie i uczenie się nie tylko w szkole. Jest nauką o samokształceniu i kształceniu - ich celach, treści oraz metodach i środkach organizacji.

Literatura:

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1987, s. 55.

  1. Dyrektywa Unijna 2005/6/WE uwzględnia wymogi związane z:

A. organizacją zakładów opieki zdrowotnej

B. przestrzeganiem procedur pielęgniarskich

C. kształceniem i wykonywaniem zawodu pielęgniarki

D. przestrzeganiem praw pacjenta

Uzasadnienie:

Dyrektywa Unijna 2005/6/WE porusza kwestie wymogów związanych z kształceniem pielęgniarek i wykonywaniem zawodu pielęgniarki.

Literatura:

Wrońska I., Krajewska-Kułak E. (red.), Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa europejskiego, Lublin 2007, s. 68.

  1. Kształcenie podyplomowe pielęgniarek w Polsce:

A. jest regulowane przez prawo europejskie

B. nie jest regulowane przez prawo europejskie

C. jest regulowane przez PTP

D. jest regulowane przez Ministerstwo Nauki

Uzasadnienie:

Kształcenie podyplomowe w krajach UE jest zróżnicowane zarówno pod względem zawartości programów, jak i poziomów, podmiotów realizujących czy czasu trwania. W prawie europejskim dla kształcenia pielęgniarek nie ma szczegółowych wymogów.

Literatura:

Wrońska I., Krajewska-Kułak E. (red.), Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa europejskiego, Lublin 2007, s. 76.

  1. Jakie elementy kształcenia pielęgniarek są wspólne dla krajów europejskich:

A. organizacja kształcenia

B. minimalne wymagania programowe

C. doskonalenie zawodowe

D. warunki kształcenia

Uzasadnienie:

Kształcenie pielęgniarek podlega określonym przepisom prawa europejskiego. Europejskie porozumienie w sprawie szkolenia i kształcenia pielęgniarek określa podstawowe standardy kształcenia, reguluje kwestie programu kształcenia i wymogów stawianych kadrze dydaktycznej. Dyrektywy sektorowe decydują wyłącznie o minimalnych wymaganiach programowych.

Literatura:

Wrońska I., Krajewska-Kułak E. (red.), Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa europejskiego, Lublin 2007, s. 65.

  1. Strategia WHO dotycząca kształcenia pielęgniarek ma swą podstawę w:

A. kompetencjach

B. programach unijnych

C. programach Ministerstwa Zdrowia

D. celach strategicznych

Uzasadnienie:

Strategia WHO dotycząca kształcenia pielęgniarek uwzględnia konieczność opracowania programu kształcenia zorientowanego na uzyskanie przez pielęgniarki określonych kompetencji. Stanowią one warunek przygotowania studentów do podjęcia pracy w pielęgniarskiej opiece podstawowej i szpitalnej.

Literatura:

Wrońska I., Krajewska-Kułak E. (red.), Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa europejskiego, Lublin 2007, s. 74.

  1. Kompetencja to:

A . umiejętność wykonania jakiejś czynności

B. zasób wiedzy, umiejętności i cech osobowości

C. wiedza o przedmiocie działania

D. uprawnienia do wykonywania danej czynności

Uzasadnienie:

Kompetencja to zasób wiedzy, umiejętności i cech osobowości, który można zaobserwować, zmierzyć i ocenić dopiero w czasie praktycznego jej wykazania.

Literatura:

Wasyluk J., Podręcznik dydaktyki medycznej, Warszawa 1998, s. 30.

  1. Polska jako kraj Unii Europejskiej we współczesnym systemie kształcenia pielęgniarek spełnia wymogi zawarte w:

A. dyrektywach unijnych

B. programach nauczania

C. wytycznych PTP

D. wytycznych Okręgowych Izb Pielęgniarek i Położnych

Uzasadnienie:

Zasadniczo Polska jako kraj Unii Europejskiej we współczesnym systemie kształcenia pielęgniarek spełnia wymogi zawarte w dyrektywach unijnych, musiała bowiem dostosować system kształcenia pielęgniarek i położnych do standardów europejskich.

Literatura:

Wrońska I., Krajewska-Kułak E. (red.), Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa europejskiego, Lublin 200, s. 109.

  1. Cele kształcenia to:

A. zamierzone działania nauczyciela

B. zamierzone osiągnięcia uczących się

C. wytyczne pracy nauczyciela

D. wytyczne pracy szkoły

Uzasadnienie:

Celami kształcenia nazywamy zamierzone osiągnięcia uczących się (to jest oczekiwane wyniki nauki).

Literatura:

Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999, s. 33.

  1. Hierarchiczna klasyfikacja celów określonej dziedziny to:

A. taksonomia celów kształcenia

B. operacjonalizacja celów kształcenia

C. segmentacja celów kształcenia

D. segregacja celów kształcenia

Uzasadnienie:

Taksonomia celów kształcenia to hierarchiczna klasyfikacja celów określonej dziedziny: motywacyjnej, praktycznej oraz intelektualnej.

Literatura:

Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999, s. 33.

  1. Wartościowanie systemu dydaktycznego na podstawie wyników końcowych to:

A. ewaluacja kształtująca

B. ewaluacja sumująca

C. ewaluacja systemowa

D. ewaluacja autokratyczna

Uzasadnienie:

Ewaluacja sumująca to wartościowanie systemu dydaktycznego na podstawie jego wyników końcowych, np. na koniec roku szkolnego. Jej zaletą jest ujęcie całości uzyskanych wyników, natomiast wadą - brak możliwości dokonywania zmian.

Literatura:

Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999, s. 25.

  1. Zabieg polegający na uszczegółowieniu, sprecyzowaniu i konkretyzacji ogólnego celu kształcenia nazywamy:

A. taksonomią celów

B. uporządkowaniem celów

C. operacjonalizacją celów

D. segregacją celów

Uzasadnienie:

Operacjonalizacja celu jest zamianą celu ogólnego na jeden lub więcej celów operacyjnych. Polega na ich sprecyzowaniu, uszczegółowieniu i konkretyzacji.

Literatura:

Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999, s. 41.

  1. Na treść kształcenia składa się:

A. materiał nauczania

B. cele kształcenia, materiał kształcenia oraz wymagania programowe

C. czynność opanowywana przez ucznia

D. zbiór definicji i pojęć

Uzasadnienie:

Treść kształcenia to system nauczanych czynności, określonych pod względem celu, materiału i wymagań, zatem stanowią ją: cele, materiał kształcenia i wymagania programowe łącznie.

Literatura:

Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999, s. 45.

  1. Szczegółowy cel operacyjny powinien składać się z następujących elementów:

A. opisu warunków jego demonstracji i metody oceny

B. opisu kryterium oceny i metody działania

C. opisu zachowania ucznia, sytuacji sprawdzania i kryterium osiągnięć

D. opisu warunków, kryterium sprawdzania i okoliczności działania

Uzasadnienie:

Szczegółowy cel operacyjny powinien składać się z trzech elementów:
• opisu sytuacji, w której zdający będzie ujawniał zmiany,
• pojęć określających planowane zmiany,
• pojęć określających normy tych zmian.

Literatura:

Arends J.J., Uczymy się nauczać, Warszawa 1994, s. 77-80.

  1. Metody kazuistyczne, mające szerokie zastosowanie w nauczaniu medycznym, należą do metod:

A. problemowych

B. podających

C. eksponujących

D. z zastosowaniem podręcznika

Uzasadnienie:

Metody kazuistyczne zalicza się do metod problemowych. Ze względu na sposób nabywania wiedzy, czyli samodzielne poszukiwanie rozwiązań i sprawdzanie ich w praktyce oraz samodzielne zaangażowanie w proces rozwiązywania problemu, metody te należą do najskuteczniejszych i mają szerokie zastosowanie w nauczaniu medycyny.

Literatura:

Wasyluk J., Podręcznik dydaktyki medycznej, Warszawa 1998, s. 93-94.

  1. Skale szacunkowe są:

A. metodą pomiaru dydaktycznego

B. formą oceny

C. narzędziem pomiaru dydaktycznego

D. matrycą testu

Uzasadnienie:

Skale szacunkowe są narzędziami pomiaru. Stanowią zbiór kryteriów, opisujących poszczególne przedziały kontinuum, będącego przedmiotem oceny.

Literatura:

Wasyluk J., Podręcznik dydaktyki medycznej, Warszawa 1998, s. 221-223.

  1. Do czynników warunkujących efektywność kształcenia należą:

A. treści kształcenia, warunki pracy, osoba nauczyciela i osoba ucząca się

B. baza materialna placówki kształcącej

C. metody stosowane w pracy dydaktycznej

D. organizacja kształcenia

Uzasadnienie:

Współcześnie wyróżnia się cztery grupy czynników warunkujących efektywność kształcenia. Są to:
• treści kształcenia,
• warunki pracy,
• osoba nauczyciela,
• osoba ucząca się.
Niezależnie od tego nauczyciel jest osobą kierującą procesem nauczania-uczenia się i zawsze pozostanie jego centralną postacią.

Literatura:

Szlosek F., Wprowadzenie do dydaktyki przedmiotów zawodowych, Warszawa 1995, s. 4.

  1. Cele szczegółowe kształcenia charakteryzują się tym, że:

A. są konkretne i odnoszą się do nauczyciela

B. są konkretne i odnoszą się do uczących się

C. są perspektywiczne i odnoszą się do nauczyciela

D. są perspektywiczne i wyznaczają kierunki działań instytucji kształcącej

Uzasadnienie:

Cele szczegółowe kształcenia charakteryzują się tym, że są konkretne i odnoszą się do uczących się.

Literatura:

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2005.

  1. Ze względu na zależność metod od zadań dydaktycznych metody nauczania dzieli się na:

A. służące opracowaniu nowego materiału, utrwalaniu i sprawdzaniu wyników nauczania

B. podające i aktywizujące

C. oparte na obserwacji, słowie i działaniu

D. nauczania teoretycznego i praktycznego

Uzasadnienie:

Ze względu na zależność metod od zadań dydaktycznych metody nauczania dzieli się na: służące opracowaniu nowego materiału, jego utrwalaniu i sprawdzaniu wyników nauczania.

Literatura:

Kupisiewicz C., Podstawy dydaktyki, Warszawa 2005.

  1. Dobór metod kształcenia zależy od:

A. treści kształcenia, które są nadrzędne wobec innych składowych procesu kształcenia

B. form zajęć dydaktycznych

C. celów, treści, zadań dydaktycznych oraz wieku uczących się

D. warunków, w jakich przebiega kształcenie

Uzasadnienie:

We współczesnym systemie dydaktycznym dobór metod nauczania zależy od celów, treści, zadań dydaktycznych oraz wieku uczących się. Nie znaczy to jednak, że poszczególne grupy metod trzeba wiązać rygorystycznie np. z określonymi fazami rozwoju psychofizycznego ucznia. Kryteria doboru mają charakter nie tyle wykluczający, co ukierunkowujący, wskazują tendencje główne, a nie jedyne.

Literatura:

Kupisiewicz C., Podstawy dydaktyki, Warszawa 2005.

  1. Istotą metod problemowych jest:

A. czynne uczestniczenie w rozwiązywaniu problemów i dyskusji

B. formułowanie problemów

C. formułowanie hipotez rozwiązania problemu

D. wyciąganie wniosków

Uzasadnienie:

Istotą metod problemowych jest uczestniczenie w rozwiązywaniu problemów i dyskusji dydaktycznej. Uczenie problemowe to tworzenie sytuacji problemowych, pomoc w formułowaniu problemów, ich rozwiązywaniu i weryfikacji, a także systematyzowanie uzyskanej wiedzy oraz jej utrwalenie przez krytyczne omówienie, wyciąganie wniosków i próbę uogólnienia.

Literatura:

Wasyluk J., Podręcznik dydaktyki medycznej, Warszawa 1998, s. 87-90.

  1. W układzie treści kształcenia wyróżniamy:

A. układy: liniowy, programowany, spiralny

B. układy: prosty, rozgałęziony, mieszany

C. układy: blokowy, rozgałęziony, problemowy

D. układy: liniowy, koncentryczny, spiralny

Uzasadnienie:

Treści kształcenia mogą być zorganizowane na kilka sposobów. Układ liniowy charakterystyczny jest dla dowodzenia jednej hipotezy, wprowadzenia jednej zasady itp., kiedy kolejna wynika z poprzedniej i zawiera w sobie podstawę następnej. W układzie koncentrycznym główny problem składa się z luźno ze sobą powiązanych podzagadnień. Układ spiralny zorganizowany jest przez względnie obszerne zagadnienia - problemy.

Literatura:

Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2008, s. 140-147.

  1. Zastosowanie środków dydaktycznych na wykładzie prowadzi do:

A. zmniejszenia obciążenia uwagi

B. zwiększenia obciążenia uwagi

C. utrudnienia pracy wykładowcy

D. uniemożliwienia uczestnikom wykładu notowania

Uzasadnienie:

Zastosowanie środków dydaktycznych na wykładzie ożywia go i zmniejsza obciążenie uwagi, a tym samym przeciwdziała zmęczeniu i znużeniu słuchaczy.

Literatura:

Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2008, s. 146.

  1. Metoda dydaktyczna, której celem jest zgłębienie tematu, uzgodnienie lub wybór jednego stanowiska, to:

A. pogadanka

B. dyskusja

C. wykład

D. ćwiczenie

Uzasadnienie:

To, czemu ma służyć dyskusja, wpływa na dobór materiału nauczania i kierowanie nią. Możliwości są następujące:
• zgłębienie tematu,
• uzgodnienie stanowiska,
• wybór jednego stanowiska.

Literatura:

Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2008, s. 149.

  1. Zadanie wymagające pokonania jakiejś trudności o charakterze teoretycznym lub praktycznym przy udziale aktywności badawczej podmiotu to:

A. problem

B. pseudoproblem

C. teza

D. wniosek

Uzasadnienie:

Jak podaje Wincenty Okoń w ,,Słowniku pedagogicznym”, problem to „zadanie wymagające pokonania jakiejś trudności o charakterze teoretycznym lub praktycznym przy udziale aktywności badawczej podmiotu”.

Literatura:

Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2008, s. 113.

  1. Transfer w dydaktyce to zjawisko polegające na:

A. odwzorowaniu sytuacji rzeczywistych

B. powieleniu czynności

C. przeniesieniu odkrytych reguł na nowe sytuacje

D. wielokrotnym powtórzeniu tej samej czynności

Uzasadnienie:

Efektem np. rozwiązywania problemu może być transfer, czyli przeniesienie odkrytych reguł na nowe sytuacje, transfer wprawy w stosowaniu reguł i coś więcej - transfer umiejętności rozwiązywania problemu.

Literatura:

Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2008, s. 115.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
9391
9391
9391

więcej podobnych podstron