Zestaw ćwiczeń
z edukacji polonistycznej
dla
dzieci z trudnościami
w nauce.
Opracowała
Stanisława Breitenbach
Piła 2003 r.
Przyczyny występowania trudności w edukacji polonistycznej.
Zaburzenia percepcji wzrokowej.
Ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową.
Zaburzenia percepcji słuchowej.
Obniżona sprawność motoryczna i graficzna.
Ćwiczenia na różnicowanie liter o podobnej strukturze graficznej.
Ćwiczenia na porównywanie wyrazów o podobnej strukturze graficznej.
Ćwiczenia gramatyczne - opis.
Ćwiczenia gramatyczne.
Trudności ortograficzne „u” czy „ó”.
Trudności ortograficzne „ż” czy „rz”.
Trudności ortograficzne „h” czy „ch”.
Przyczyny występowania trudności w edukacji polonistycznej.
Opracowała
St. Breitenbach
Czytanie i pisanie jest procesem skomplikowanym i wymaga dobrze rozwiniętych funkcji poznawczych w zakresie analizatora wzrokowego, słuchowego i motorycznego. Badania wielu specjalistów (H. Spionek, B. Sawa, B. Zakrzewska) wskazują na to, że opóźniony rozwój wymienionych funkcji psychologicznych wyraźnie utrudnia, a niekiedy nawet uniemożliwia opanowanie umiejętności czytania i pisania. Opóźniony rozwój analizatorów powoduje, że dziecko nie potrafi rozpoznawać, zapamiętywać i odtwarzać liter o zbliżonym kształcie takich jak: d-b, b-p, m-n, n-u.
Dzieci z zaburzeniami analizatora słuchowego nie różnicują słuchowo głosek podobnych dźwiękowo, dlatego mylą głoski: k-g, t-d, p-b, f-w; nie potrafią scalać głosek w wyrazy, mają trudności w czytaniu nowych wyrazów, tekstów i nie potrafią pisać ze słuchu.
Obniżona sprawność motoryczna u dzieci powoduje zaburzony rozwój mowy i wymowy. Aby wyrównać braki i usprawnić funkcje zaburzonych analizatorów należy prowadzić z dziećmi zajęcia reedukacyjne. Program takich zajęć powinien uwzględniać równolegle ćwiczenia funkcji słuchowych, wzrokowych oraz motorycznych. Ćwiczenia poszczególnych funkcji należy realizować na materiale przedmiotowym, ilustracyjnym i słownym oraz stosować ćwiczenia na materiale:
literowym,
sylabowym,
wyrazowym
i zdaniowym.
Ćwiczenia te usprawnią technikę oraz poprawność czytania i pisania. Każde pojedyncze zajęcia z dziećmi powinny zawierać zarówno:
ćwiczenia ogólnorozwojowe,
jak i ćwiczenia rozwijające poszczególne funkcje psychofizyczne.
Poza tym wszystkie ćwiczenia powinny być postopniowane:
od łatwiejszych do trudniejszych,
od wykonywanych pod kierunkiem n-la do coraz bardziej samodzielnych.
Zaburzenia percepcji wzrokowej
Opracowała
St. Breitenbach
Zaburzenia percepcji wzrokowej charakteryzują się tym, że dziecko z deficytami analizy i syntezy wzrokowej nie potrafi wykonywać układanek wyrazowych według wzorów, albo układa je niedokładnie lub obiera drogę prób i błędów. Jeśli do tego dochodzą zaburzenia orientacji przestrzennej i kierunkowej wówczas dziecko zmienia położenie poszczególnych elementów nie dostrzegając tego, lub jeśli zauważy, nie umie poprawić błędów. Dziecko źle i niedokładnie zapamiętuje spostrzeżenia wzrokowe. Przy grach w loteryjki nie umie odszukać takiego samego obrazka. Ma trudności w układaniu historyjek obrazkowych. Niechętnie rysuje, a rysunki jego są prymitywne i ubogie w szczegóły.
Nie potrafi znaleźć różnic między dwoma podobnymi obrazkami, lub znajduje ich niewiele. Dokonany przez nie opis obrazka jest ubogi, gdyż nie spostrzega wielu szczegółów. W początkach nauki dziecko takie ma duże trudności w czytaniu i pisaniu, także czasem w matematyce. Myli litery i wyrazy podobne /b-d, sok-rok/. Robi błędy w pisaniu, zapomina o drobnych elementach znaków diaktrycznych (ogonki przy ę, ą, kropki nad „i”), znaków interpunkcyjnych i nie spostrzega własnych błędów. Ma trudności w ujmowaniu zbiorów liczbowych, długo posługuje się liczmanami, odliczając je po jednym.
Popełnia też liczne błędy ortograficzne z powodu gorszej pamięci wzrokowej. Zeszyty takiego ucznia, mimo nieraz dużego wysiłku robią wrażenie niestarannie prowadzonych, gdyż dziecko nie umie właściwie rozplanować i obliczyć ile miejsca zajmie mu napisane zdanie czy wyraz. Nie potrafi też mieścić się w liniaturze i często pisze też w niewłaściwych linijkach.
Ćwiczenia funkcji wzrokowej obejmują nie tylko rozpoznawanie kształtów, ale także ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, orientacji czasowo-przestrzennej.
Realizacja ćwiczeń wzrokowych ma służyć:
wyrobieniu sprawności globalnego ujmowania wyrazu i pozostałych elementów składowych języka,
szybkiemu rozpoznawaniu liter, zauważaniu drobnych różnic między nimi,
kształceniu pamięci wzrokowej,
wyrobieniu sprawności prawidłowego odwzorowywania,
usprawnieniu koordynacji wzrokowo-ruchowej i czasowo-przestrzennej,
oraz podniesieniu poziomu graficznego pisma.
ĆWICZENIA DOSKONALĄCE PERCEPCJĘ WZROKOWĄ.
Opracowała
St. Breitenbach
Pod każdym wyrazem napisz nowy, zmieniony przez usunięcie jednej litery:
z początku lub końca wyrazu,
w środku wyrazu,
w dowolnym miejscu.
a) pora kran tlen suma osad
......... ......... ......... ......... ........
kraj brak smak mrok koral
......... ......... ......... ......... ........
.........
prasa kawał krata marka brama
......... ......... ......... ......... ........
b) brat kłos płot skok arka
......... ......... ......... ......... ........
knot kora ster blok smok
......... ......... ......... ......... ........
klasa karta lampa matka kolej
......... ......... ......... ......... ........
c) rosa port mrok okno gwar
......... ......... ......... ......... ........
stos kloc trok plan grad
......... ......... ......... ......... ........
......... ......... ........
........
Utwórz jak najwięcej nowych wyrazów od podstawowego makulatura.
MAKULATURA
Poprzestawiaj litery i utwórz nowe wyrazy:
K |
O |
T |
|
|
T |
R |
O |
P |
|
|
K |
A |
R |
P |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K |
R |
A |
|
|
M |
A |
T |
A |
|
|
O |
R |
K |
A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
G |
A |
R |
|
|
A |
R |
K |
A |
|
|
B |
R |
A |
K |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
S |
O |
K |
|
|
T |
R |
O |
K |
|
|
S |
T |
O |
P |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
G |
R |
A |
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alicja siedzi pod grzybkiem i rozmyśla o warzywach, których nie musi jeść w Krainie Czarów. Niestety, wszystkie litery w nazwach warzyw pomieszały się. Czy potrafisz ułożyć nazwy 15 warzyw z pomieszanych liter?
bucela ....................................................
kocyria ..................................................
falaso .....................................................
sgzroek ..................................................
kastapu .................................................
toflkare .................................................
chewmar ...............................................
goórek ...................................................
podormi ................................................
orp ........................................................
trupieszka .............................................
odkierzwka ...........................................
łasata .....................................................
lerse ......................................................
pisznak .................................................
W podanych niżej zdaniach są ukryte nazwy pięciu przedmiotów z uczniowskiego tornistra:
Nenufar był też obok przepływającego kajaka.
Pięć zabytkowych stołów eksponowano na wystawie.
Cyrki elegancko przyozdabiają swoje areny.
Po zapaleniu światła upiór okazał się zwykłym prześcieradłem.
Franek długo pisał wypracowanie szkolne.
Z podanych liter ułóż cztery wyrazy.
i l a s t o
Dopisz odpowiednio nazwy dni tygodnia.
wczoraj dzisiaj jutro
------------------ środa ------------------------
Odszukaj w zdaniach ukryte nazwy zawodów.
Chmura rzucała cień na pole.
Czy rośnie przy waszej szkole jarzębina?
Maryna rzucała piłką najdalej.
Ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową.
Opracowała St. Breitenbach
Utwórz z sylab wyrazy i napisz je.
dy - każ
cze - ży - nia
ko - łóż
ny - że - laz
wy - żwa
czli - wy - ży
wa - od - żny
żli - wra - wy
le - ko - ka - żan
Przestaw litery albo sylaby tak, aby powstały nowe wyrazy. Zapisz te wyrazy.
wzór: sok - kos rano - nora trawa - Warta
portret - jemy - katar -
rzep - mata - arka -
targ - kapa - łuska -
tara - kwit -
liszka - ryk -
pralka - Polak -
luty - drut -
lato - wyspy -
słoma - pora -
W podanych wyrazach wyszukaj i podkreśl inne, krótsze.
np. kasa gitara
klasa tatarak
laska samolot
pasta kawaler
pasek termometr
stoi apteczka
W zdaniach ukryły się nazwy warzyw i owoców. Odszukaj je i podkreśl.
Koło górki rosła brzoza. Bura kocica wygrzewała się w słońcu. Pojedziemy na wesele razem. Ta koperta jest źle zaadresowana. W czasie pogody niania prowadziła dzieci do parku.
Zaburzenia percepcji słuchowej.
Opracowała St. Breitenbach
O tym, że u dziecka występują zaburzenia analizy i syntezy słuchowej najlepiej świadczą następujące fakty:
dziecko zaczyna mówić z opóźnieniem,
ma nieprawidłową wymowę,
posługuje się ubogim słownikiem,
często popełnia agramatyzmy (błędne budowanie zdań),
na pytania odpowiada jednym wyrazem,
szybko męczy je słuchanie opowiadań i czytanie,
nie lubi słuchać radia, woli audycje telewizyjne.
W nauce szkolnej u dziecka z takimi zaburzeniami obserwuje się w procesie czytania nasilone trudności w syntezie i analizie dźwięków przy czym trwają one dość długo. Czytając dzieci takie głoskują dłuższy czas każdy wyraz, nie potrafią scalać wielosylabowych wyrazów. Nie rozumieją też sensu czytanych wyrazów i nie rozumieją czytanego tekstu. Nie zwracają uwagi na znaki interpunkcyjne dlatego nie potrafią ładnie recytować wierszy.
W pisaniu ze słuchu mają trudności:
w rozkładaniu wyrazów i zdań na poszczególne dźwięki,
opuszczają końcówki lub sylaby w wyrazie,
zmieniają głoski podobnie brzmiące,
mają trudności w zmiękczaniu dwuznaków,
nie odróżniają samogłosek nosowych: „ą”, „ę” od „om”, „en”,
mylą „i” z „j”,
nie rozumieją poleceń.
Realizacja ćwiczeń słuchowych na zajęciach reedukacyjnych, prowadzi do:
usprawniania słuchu fonematycznego, tzn. umiejętności wyodrębniania, różnicowania i identyfikacji dźwięków,
utrwalania dźwiękowej struktury wyrazów,
umiejętności wyodrębniania w różnych pozycjach wyrazu sylab i głosek,
wyuczenia czytania całymi wyrazami bez literowania,
rozumienia bardziej skomplikowanych poleceń słownych,
swobodnego wypowiadania się,
wzbogacania słownictwa.
Obniżona sprawność motoryczna i graficzna.
Opracowała
St. Breitenbach
O obniżonej sprawności motorycznej świadczy fakt, że dziecko jest mniej sprawne ruchowo, wyraźnie nie dorównuje swoim rówieśnikom.
Dziecko takie najczęściej:
nie włącza się do zabaw ruchowych,
nie umie rzucać, łapać czy kopnąć piłki,
niechętnie gimnastykuje się,
nie potrafi jeździć na wrotkach, łyżwach, rowerze,
ma nieskoordynowane ruchy,
jest powolne, niezręczne,
ma trudności w koordynacji ruchów obu rąk,
ma mało płynne i mało precyzyjne ruchy rąk,
ma bardzo powolne tempo pracy.
U dziecka takiego często mogą występować trudności dysgrafii. Dziecko pisze wtedy bardzo brzydko: poszczególne litery są niekształtne, nierówne, albo zbyt są ściśnięte lub nadmiernie rozciągnięte, wychodzą poza linię lub nie dosięgają linii. Dziecko pisze tak wolno, że nigdy nie może nadążyć za tempem klasy. Spiesząc się na lekcji jeszcze bardziej pogarsza poziom graficzny pisma. W związku z tym jego zeszyty są niestaranne, poplamione i pomazane. Wykonane przez dziecko rysunki są również mało staranne i ubogie, najczęściej niedokończone.
Podstawowym celem ćwiczeń reedukacyjnych jest poprawienie sprawności manualnej, by dziecko mogło dostatecznie radzić sobie w czynnościach wymagających wykonywania drobnych, precyzyjnych ruchów ręki. Ponadto prowadzą one do wyrobienia odpowiedniej szybkości i płynności ruchów, sprawności odwzorowywania oraz służą podniesieniu poziomu graficznego pisma.
LITERATURA
Janina Malendowicz, „O trudnej sztuce czytania i pisania”, Nasza Księgarnia, W-wa 1978 r.
Halina Spionek, „Zaburzenia rozwoju uczniów, a niepowodzenia szkolne”, PWN, Warszawa 1973.
ĆWICZENIA NA RÓŻNICOWANIE LITER O PODOBNEJ STRUKTURZE GRAFICZNEJ
Opracowała
St. Breitenbach
Z podanego zbioru wyrazów wypisz w dwóch słupkach wyrazy, dla których pierwsza litera jest taka sama.
Z podanych wyrazów wpisz do domków tylko te, które zaczynają się na literę „w” lub „m”.
wata, lata, miska, woda, tafla, most, wojsko, ręka, waga, mak, rada, mowa, oko, motyl, wnet, rak, wazon, maj
m w
Z podanego zbioru wyrazów wybierz i umieść w dwóch słupkach tylko zaczynające się na literę „p” i zaczynające się na „b”.
biały pole boisko buda piwnica borsuk
plac plan
palto bilet palec burak poczta broda pogoda
bilet chleb snop sęp syrop występ
W podanych wyrazach podkreśl literkę „p”.
rzepak, snopek, sopel, zaspa, opona, szpony, hop, pech, opatrunek, opieka, pomoc, spacer, lipa, chłopiec, nasyp
W podanych wyrazach podkreśl literkę „b”.
trąbka, ubogi, zbocze, tablica, ubiera, zięba, broda, obiad, tabela, zbiórka, niebieski, trąbka, ząb, niebieski, ząb
Uzupełnij brakującą literkę „p” lub „b”.
• abcia • olek
• ułka • tak
• iłka • arasol
• ączek • orsuk
• uty • iasek
Wstaw brakującą literkę „m” lub „n”.
• iewola • ost
• ąka • os
• okry • apa
• iania • iebo
• owa • ieśmiały
Odszukaj i ponumeruj sylaby potrzebne do napisania następujących wyrazów. Niepotrzebne sylaby przekreśl.
wzór samolot ma my la la so se lat tat
telewizor tu ta te lo we wi zar le wa zor wu
tablica bla co la ta cu ca blu bli ce tu
czekolada ka ku ko lu la cle clu da cza cze czu
tornister ter ta tor ster na ne ni ny
Odszukaj i podkreśl poprawnie napisany wyraz.
koaty lapa kassa parasaol
kotty lipam kalsa pasoral
kyto lamap klaas psarola
koty lmapa klasa parasol
kty lampa ksala pasarol
ĆWICZENIA NA PORÓWNYWANIE WYRAZÓW O PODOBNEJ STRUKTURZE GRAFICZNEJ
Opracowała
St. Breitenbach
Połącz strzałkami 2 wyrazy, które różnią się tylko jedną literą.
a) skok maj ocet
oset stok mój
b) kula mąka nosi
kuma męka kosi
c) klon sen
len dam dym
kloc
d) półka płot
piłka młot
pajac pałac
e) czajka czapka boczek
rzeka rzepa
maczek raczek roczek
Połącz strzałkami wyrazy, które różnią się tylko jedną literą.
a) rana ryba rata
rasa rama
rosa rysa rola rota
b) mama mara
masa mata
tara tama sama
c) kos koc lak raz
las lok
los lat mak rak rok
Szukaj drogi: od wyrazu „las” do wyrazu „sęk” tak, aby każdy następny wyraz różnił się od poprzedniego tylko jedną literą.
a) las los sęk
sok
sos lis sak
b) Szukaj drogi od wyrazu „las” do wyrazu „koc”.
las nos koc nic
noc nas kic
Uporządkuj podane wyrazy według kolejności alfabetycznej.
dom, dumny, gram, galop, darmo, daleko, garnek, ganek, gama, denko, drut, dosyć, gra.
Ułóż wyrazy w dwóch kolumnach (pierwsza z wyrazami zaczynającymi się na „d”, druga z wyrazami na „g”).
gorący daleko dolina glina gorący gruby dom
góra drabina dolar deska galeria dołek denko
gram gołąb gapa dno gotowy darmo gra
Przestaw sylaby wpisane w kolumnach tak, aby powstały wyrazy. Zapisz je obok w drugiej kolumnie.
ca - li - u ulica
ła - szko
bli - ta - ca
la - sa
zy - mu - ka
mar - ko
ty - mo -le
ko - pod - wór
sów - kla -ka
ta - kar
kład - ka - za
bli - ta -ca
sek - la
ra - pa -sol
no - sto- ga
Ćwiczenia gramatyczne
Opracowała
St. Breitenbach
Ćwiczenia gramatyczne stanowią szczególny typ ćwiczeń. Stosując je w początkowych latach nauki szkolnej mają na celu przede wszystkim praktyczne doskonalenie języka uczniów, zarówno pisanego jak i mowy. Realizacja tego celu polega na kształtowaniu poprawności gramatycznej w zakresie nauki o wyrazie, oraz w zakresie składni, czyli nauki o zdaniu.
W ćwiczeniach z zakresu nauki o wyrazach uczymy poprawnej odmiany czasowników np. dwie dziewczynki przyszły, dwaj chłopcy przyszli.
W ćwiczeniach z zakresu składni uczymy dzieci poprawnej budowy zdań ze zwróceniem uwagi na szyk wyrazów w zdaniu oraz logiczność i jasność wypowiadanej myśli.
Obok nauki języka, której celem jest umiejętność poprawnego posługiwania się odpowiednimi formami gramatycznymi w pracach pisemnych i wypowiedziach ustnych, ćwiczenia gramatyczne służą także nauce o języku. Za pomocą ćwiczeń uczniowie na konkretnym materiale językowym dokonują obserwacji form gramatycznych i na tej podstawie zdobywają wiedzę o języku, jego budowie i właściwościach.
Ćwiczenia gramatyczne często łączy się z ćwiczeniami ortograficznymi.
ĆWICZENIA GRAMATYCZNE
Opracowała
St. Breitenbach
Dopisz czynności jakie wykonują poszczególne osoby.
malarz - maluje
rysownik -
fotografik -
drukarz -
murarz -
budowniczy -
projektant -
Od podanych rzeczowników utwórz przymiotniki.
co? jaki?
pamiątka - pamiątkowy
wakacje -
morze -
kwiat -
wrzos -
źródło -
jarzębina -
słońce -
brzoskwinia -
Do podanych czasowników dopisz czasownik z przeczeniem „nie”.
jestem - nie jestem śpiewa -
piszę - napiszę -
są - zrobili -
liczę - mogły -
jest - naradzają się -
nazywa - zachwyca -
bywa - pracuje -
czytam - gra -
Do podanych przysłówków, dopisz przysłówki o znaczeniu przeciwnym.
dobrze - ...............................
smutno - ..............................
ładnie - ................................
wysoko - .............................
szybko - ..............................
wcześnie - ...........................
głośno - ...............................
krótko - ...............................
Do podanych wyrazów dopisz wyrazy przeciwstawne. Wzór: wschód - zachód
gruby - .............................. głośny - ..............................
ciepły - ............................. mokry - ..............................
zdrowy - ........................... gorący - ..............................
niski - ............................... gruby - ...............................
Do każdego wyrazu dopisz po dwa wyrazy pokrewne.
harcerz ........................, ...........................
hydraulik ........................, ...........................
historyk ........................, ...........................
hutnik ........................, ...........................
Do podanych przymiotników dopisz przymiotnik z przeczeniem „nie”.
przyjemny - nieprzyjemny
miły -
długi -
ładny -
pyszny -
grzeczny -
wesoły -
smaczny -
wysoki -
dobry -
chętny -
cierpliwy -
spokojny -
Podaj brakujące przymiotniki.
dobry lepszy ----------------
zły ..................... najgorszy
miły ..................... najmilszy
wysoki wyższy .....................
wesoły ..................... .....................
lekki lżejszy .....................
mądry ..................... .....................
ĆWICZENIA GRAMATYCZNE
Opracowała
St. Breitenbach
Uzupełnij według wzoru:
chłopcy zasnęli - dziewczynki zasnęły
............................ - dziewczynki wzięły
chłopcy zaczęli - ..................................
............................ - dziewczynki wycięły
chłopcy przypięli - ..................................
............................ - dziewczynki wyjęły
Uzupełnij zdania wyrazami z ramki.
Styczeń jest ..................... miesiącem dla zwierząt.
Mróz i ....................... dają im się we znaki.
Nie przerywajmy więc ........................ naszych .......................... .
Pomóżmy im ................. zimę.
śnieg • przyjaciół • trudnym • przetrwać • dokarmiania |
Dopisz określenie „biały” w odpowiednich formach:
....................... dach ....................... dachy
...................... ulica ...................... ulice
...................... boisko ...................... boiska
Do podanych rzeczowników dopisz odpowiednie czasowniki z ramki.
wróbel ....................... wróble ........................
liść ............................. liście ...........................
borsuk ....................... borsuki .......................
śnieżynka .................. śnieżynki ...................
dziecko ..................... dzieci .........................
ćwierka - ćwierkają • spada - spadają • śpi - śpią • biegnie - biegną • wiruje - wirują |
Ułóż zdania według wzoru.
Samochód jedzie Samochody jadą.
Chłopiec idzie
Kaczka pływa
Drzewo rośnie
Dziecko płacze
Kot miauczy
Kwiat pachnie
Zmień zdania tak, aby wyrażały liczbę mnogą.
Lalka siedzi przy stoliku. Lalki siedzą przy stoliku.
Kulka leży w pudełku.
Figura stoi na szachownicy.
Wagon jedzie po torze.
Piłka jest w pojemniku.
Do podanych przymiotników dopisz stopień wyższy i najwyższy według wzoru:
bliski bliższy najbliższy
długi ....................... ...........................
drogi ....................... ...........................
wysoki ....................... ...........................
lekki ....................... ...........................
ubogi ....................... ...........................
niski ....................... ...........................
wąski ....................... ...........................
krótki ....................... ...........................
Do podanych wyrażeń dopisz liczbę mnogą.
wspaniały kolega -
dobry uczeń -
świetny zawodnik -
niebezpieczna zabawa -
pszenna bułka -
Dopisz przymiotniki o znaczeniu przeciwnym.
ładny - nieładny
smaczny -
wielki -
dojrzałe -
kolorowy -
mądry -
dobry -
wysoki -
TRUDNOŚCI ORTOGRAFICZNE
„U” CZY „Ó”
Opracowała
St. Breitenbach
Odgadnij zagadki. Rozwiązaniem każdej z nich jest wyraz rymujący się z pierwszą linijką.
Szczyt mój tonie w chmurach,
jestem stroma ..................... .
•
Ma nas na sobie kura,
gęś, indyk, kaczka: .................. .
•
Ćwierkaniem budzić lubię,
nie odlatuję: ....................... .
•
Chętnie zanurzam się w muł,
gdy słońce dokucza: .................... .
•
Zamiast mnie głaskać i tulić,
daj marchwi lub mleczu: ..................... .
•
Przed wrogiem zmykam i już,
jak głosi ma nazwa: ....................... .
•
Od tej co płynie w kranach,
smaczniejsza woda ........................ .
Uzupełnij wyrazy w porządku alfabetycznym.
a) skóra, żółw, góra ........................., ..........................., ............................
b) rów, dół, bór ........................., ..........................., ............................
c) wiór, król, straż ........................., ..........................., ............................
d) król, córka, wróżba ........................., ..........................., ............................
e) róża, dwór, który ........................., ..........................., ............................
• Uzupełnij według wzoru: bór - bory
zbiór - ............................ róg - ............................
wóz - ............................ stóg - ............................
mróz - ............................ rów - ............................
chłód - ........................... napój - ............................
lód - ............................ mól - ............................
gród - ............................ otwór -............................
strój - ............................ słój - ............................
głóg - ............................ wór - ............................
Z podanej grupy wyrazów wybierz i ułóż w dwa słupki wyrazy z „ó” wymiennym i z „ó” niewymiennym:
samochód, tchórz, kłótnia, swój, ogórek, mój, skóra, nóżka
„ó” wymienne „ó” niewymienne
................................. ..................................
................................. ..................................
................................. ..................................
................................. ..................................
Uzupełnij zdania wyrazami z „u” lub „ó”:
Miasto u stóp Wawelu to: ........................ .
Na pustyni trudno znaleźć ....................... wody.
Gdy złodzieje uciekali, bankowa kasa została ......................... .
Najlepsze są świeże, chrupiące .......................... z makiem.
Dopisz do podanych wyrazów, wyrazy o znaczeniu przeciwnym (np. wysoko - nisko):
mokro - ........................... mądrze - ............................
długo - .......................... pełno - ..............................
Uzupełnij wpisując według wzoru:
dwa dzioby - jeden dziób
wielka głowa - mała ....................
długie nogi - krótkie ................
dwa stoły - jeden ...................
małe wozy - duży ...................
dwa rogi - jeden ..................
TRUDNOŚCI ORTOGRAFICZNE
„ż” - „rz”
Opracowała
St. Breitenbach
Uzupełnij tabelkę.
rz |
r |
murarz ................................ ................................ stolarz ................................ ................................ |
................................... marynarski lekarski .................................... szklarski kominiarski |
Wykreśl co drugą literę, pozostałe litery utworzą nazwy roślin i przedmiotów, które się wśród liter ukryły. Wpisz obok rozwiązania.
r g z z o t d f k e i l e g w c k e a .....................................
o m d t k g u ó r z z b a f c t z m .....................................
j i a z r p z e ę m b n i j n l a g .....................................
d ż r d z g w c i f .....................................
w f i j e ż r s z c b ń a g .....................................
Uzupełnij zdania wyrazami z ramki.
Nad rzeką rosła ........................... . Opalaliśmy się na .......................... jeziora. Hania posadziła .............................. w swoim ogródku. Lubię sok z czarnych ............................. .
wierzba, porzeczek, brzegu, warzywnym, rzeką, rzodkiew |
Uzupełnij wyrazy odpowiednimi sylabami z ramek.
-- czenia |
ży |
cię—rówka |
|
śnie—yca |
ża |
--lazko |
|
kole—nka |
że |
wra—nie
|
|
Przepisz i uzupełnij. Podkreśl znaki wymieniających się głosek.
mierzę - miara stolarz - stolarski w murze - bo mur
parzę - ................ ........... - ślusarski .............. - bo góra
wierzę - ............... ............ - murarski .............. - bo bór
pierze - ................ ............ - aptekarski .............. - bo nora
............ - młynarski
Wpisz „rz” lub „ż”.
Cię..arowiec podnosi cię..ary. ..eglarz ćwiczy na jezio..e. Lekkoatleta trenuje na bie..ni. Mę..ni i wytrwali na pewno zwycię..ą. Nikomu nie ..yczę pora..ki.
Wyjaśnij pisownię „rz” w podanych wyrazach:
spacerze, bo spacer
rowerze, bo ..................
morze, bo ..................
srebrzysty, bo ..................
tatrzański, bo ..................
wietrze, bo ..................
tornistrze, bo ..................
mądrze, bo ..................
Połącz strzałkami sylaby tak, aby powstało 5 wyrazów:
stra |
|
dzież |
|
|
|
ży |
|
żak |
|
|
|
mło |
|
że |
|
|
|
zbo |
|
dże |
|
|
|
droż |
|
cie |
TRUDNOŚCI ORTOGRAFICZNE
„H” czy „CH”
Opracowała
St. Breitenbach
Z podanego wierszyka wypisz 5 wyrazów z „h” i ułóż z nimi zdania.
Kłopotliwe samo „h”
dość szczególną zdolność ma,
lubi hałaśliwe słowa:
hak, harmider, hałasować,
heca, hurmem, hej, hop,
hura, hola, horda, hejnał,
hulać, hasać halo, hop,
wataha...
W tych wypadkach się nie wahaj.
Do każdego wyrazu dopisz po dwa wyrazy pokrewne.
harcerz ..........................., ...........................
hydraulik ..........................., ...........................
historyk ..........................., ...........................
hutnik ..........................., ...........................
Zamiast kropek wpisz brakujące litery „h” lub „ch”. Podkreśl wpisane przez siebie litery.
burzowe ... mury ... aftowana ...ustka
... ińska ... erbata razowy ... leb
słomiany da ... ku ... enka mikrofalowa
niewidzialny du ... ... uligański wybryk
ozdoby ... oinkowe kryształowy kieli ...
natrętna mu ... a bo ... enek ... leba
złocista ... ryzantema dru ... drużynowy
... óralny śpiew ... ałaśliwy sąsiad
gruby ... ak czarny ... arakter
wielopiętrowy ... otel ostry ... rzan
Uzupełnij brakującą literę „h” lub „ch”.
I znów niesły...ana ...istora o madry... zwierzęta... . I... przyjaciel - doktor Dolittle - najpierw leczył ...ory... ludzi. Tak ko...ał zwierzęta, że ...odował i... w swoim domu bardzo wiele. Papuga Polinezja nauczyła doktora rozumieć język zwierząt i coraz więcej ...ory... czworonogów przy...odziło do Jana Dolittle. W końcu Dolittle posłu...ał rady pewnego ...andlowca i stał się weterynarzem. Zwierzęta ...ętnie opowiadały co je boli i dlatego doktor mógł je dobrze leczyć. Oczekując na swoją kolejkę nie ...ałasowały. ...walebna sława doktora rozeszła się po świecie, aż dotarła do afrykański... małp, które ...orowały na jakąś tajemniczą ...orobę. Ale to już inna ...istoria.
Wśród tych liter kryje się dziewięć wyrazów, które piszemy przez h. Szukaj ich w rzędach pionowych i poziomych. Odnalezione wyrazy zapisz przy kwadracie.
K |
L |
G |
R |
P |
L |
S |
W |
P |
D |
F |
H |
O |
T |
E |
L |
Y |
P |
L |
H |
P |
E |
W |
F |
D |
H |
M |
H |
L |
O |
H |
R |
V |
P |
K |
U |
C |
E |
P |
L |
R |
B |
H |
M |
H |
T |
A |
R |
G |
A |
Q |
A |
A |
O |
S |
A |
S |
B |
W |
N |
M |
T |
N |
Y |
H |
K |
M |
X |
Z |
D |
E |
A |
D |
W |
G |
H |
E |
C |
A |
I |
G |
H |
E |
L |
P |
E |
O |
F |
T |
A |
R |
L |
L |
T |
O |
A |
L |
J |
G |
R |
Z |
P |
L |
M |
L |
B |
H |
U |
K |
D |
.................................................................................
.................................................................................
.................................................................................
.................................................................................
.................................................................................
.................................................................................
.................................................................................
.................................................................................
.................................................................................
usta noc nowy niebo
nos ulica uwaga
ulewa ul
napój numerek uszy
...........................................................
...........................................................
...........................................................
...........................................................
...........................................................
...........................................................
........................................................
........................................................
........................................................
........................................................
........................................................
........................................................
mo
lot
sa