REPETYTURIUM MATURALNE
RENESANS
Klasycyzm renesansowy jako światopogląd i styl (świat jako dzieło sztuki, topos Deus artifex, cechy stylu klasycznego).
Renesansowa koncepcja człowieka (dignitas i exellentia, fizjonomika, biografia jako temat opowieści, topos człowieka Proteusa, mit Pigmaliona a neoplatońska koncepcja człowieka - patrz Pico della Mirandola Mowa o godności człowieka).
Humanizm i reformacja.
Retoryka (struktura klasycznej mowy)
Renesansowa pareneza na podstawie „Żywota człowieka poczciwego” M. Reja i „Dworzanina polskiego” Ł. Górnickiego (szlachcic - ziemianin i szlachcic dworzanin)
Wzory miłości:
miłość wzniosła (platońska koncepcja miłości na podstawie „Sonetów do Laury” Petrarki)
miłość zmysłowa (na podstawie „Fraszek” J. Kochanowskiego)
wizerunek kobiety renesansu (donna angelicata)
Pojęcia: petrarkizm, wiersz sylabiczny, heterosylabiczny i biały, obraz poetycki, speculum, poezja arkadyjska, horacjanizm, parafraza, literatura ziemiańska, utopia, makiawelizm.
Gatunki charakterystyczne dla twórczości J. Kochanowskiego: fraszka, pieśń, tren, sielanka, tragedia humanistyczna.
Twórczość J. Kochanowskiego:
program poetycki J. Kochanowskiego
światopogląd wyrażony w „Pieśniach”
związki z Horacym w „Pieśniach”
metaforyczny sens „Odprawy posłów greckich”
„Odprawa posłów greckich” wobec antycznego wzorca
autotematyzm we „Fraszkach” (topos labiryntu we fraszce „Do fraszek”)
topos człowieka marionetki, świata jako teatru i Deus ridens we „Fraszkach”
dwie tendencje w portretowaniu Urszuli w „Trenach”
trzy role podmiotu lirycznego w „Trenach”
ewolucja światopoglądowa wypowiadającego w „Trenach” (polemika J. Kochanowskiego z samym sobą i z Cyceronem
gatunki poezji funeralnej a w„Treny”
„Pieśń świętojańska o Sobótce” a literatura ziemiańska
W kręgu renesansowej literatury obywatelskiej: „Kazania sejmowe” P. Skargi (choroby Rzeczpospolitej, jeremiada, funkcja stylizacji biblijnej, topos ojczyzny - okrętu i matki, kazanie, środki perswazji - przypomnieć sobie, co to jest amplifikacja)
Topos świata `a rebours w „Gargantui i Pantagruelu”.