repetytorium maturalne, renesans, REPETYTURIUM MATURALNE


REPETYTURIUM MATURALNE

RENESANS

  1. Klasycyzm renesansowy jako światopogląd i styl (świat jako dzieło sztuki, topos Deus artifex, cechy stylu klasycznego).

  2. Renesansowa koncepcja człowieka (dignitas i exellentia, fizjonomika, biografia jako temat opowieści, topos człowieka Proteusa, mit Pigmaliona a neoplatońska koncepcja człowieka - patrz Pico della Mirandola Mowa o godności człowieka).

  3. Humanizm i reformacja.

  4. Retoryka (struktura klasycznej mowy)

  5. Renesansowa pareneza na podstawie „Żywota człowieka poczciwego” M. Reja i „Dworzanina polskiego” Ł. Górnickiego (szlachcic - ziemianin i szlachcic dworzanin)

  6. Wzory miłości:

  1. miłość wzniosła (platońska koncepcja miłości na podstawie „Sonetów do Laury” Petrarki)

  2. miłość zmysłowa (na podstawie „Fraszek” J. Kochanowskiego)

  3. wizerunek kobiety renesansu (donna angelicata)

  1. Pojęcia: petrarkizm, wiersz sylabiczny, heterosylabiczny i biały, obraz poetycki, speculum, poezja arkadyjska, horacjanizm, parafraza, literatura ziemiańska, utopia, makiawelizm.

  2. Gatunki charakterystyczne dla twórczości J. Kochanowskiego: fraszka, pieśń, tren, sielanka, tragedia humanistyczna.

  3. Twórczość J. Kochanowskiego:

  1. program poetycki J. Kochanowskiego

  2. światopogląd wyrażony w „Pieśniach”

  3. związki z Horacym w „Pieśniach”

  4. metaforyczny sens „Odprawy posłów greckich”

  5. „Odprawa posłów greckich” wobec antycznego wzorca

  6. autotematyzm we „Fraszkach” (topos labiryntu we fraszce „Do fraszek”)

  7. topos człowieka marionetki, świata jako teatru i Deus ridens we „Fraszkach”

  8. dwie tendencje w portretowaniu Urszuli w „Trenach”

  9. trzy role podmiotu lirycznego w „Trenach”

  10. ewolucja światopoglądowa wypowiadającego w „Trenach” (polemika J. Kochanowskiego z samym sobą i z Cyceronem

  11. gatunki poezji funeralnej a w„Treny”

  12. „Pieśń świętojańska o Sobótce” a literatura ziemiańska

  1. W kręgu renesansowej literatury obywatelskiej: „Kazania sejmowe” P. Skargi (choroby Rzeczpospolitej, jeremiada, funkcja stylizacji biblijnej, topos ojczyzny - okrętu i matki, kazanie, środki perswazji - przypomnieć sobie, co to jest amplifikacja)

  2. Topos świata `a rebours w „Gargantui i Pantagruelu”.



Wyszukiwarka