inne, Rozwój moralny, Rozwój moralny


Rozwój moralny

Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka, Warszaw 2005: PWN.

Wczesne dzieciństwo

Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny

Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny

Model rozwoju moralnego J. Piageta

5-7 r. ż. - stadium realizmu moralnego

1. wiara w immanentną sprawiedliwość, tzn. przekonaie, że złamaniu czy naruszeniu reguły (nawet jeśli nikt się o tym nie dowie) zawsze towarzyszy następstwo o charakterze kary.

2. kryterium odpowiedzialności obiektywnej tzn. uzależnienia moralnej oceny sytuacji od jej fizycznych i obiektywnch skutków, nie zaś od intencji sprawcy czy ważności normy

8-11 r. ż. - stadimu relatywizmu moralnego

Stadia w rzwoju według L. Kohlberga

I stadium - poniżej 9 r. ż. - moralnosć przedkonwencjonalna, charakteryzuje się przyjmowaniem egocentrycznej perspektywy. Zachowanie odpowiada własnym potrzebom.

II stadium - zachowanie zapewnia wzajemną korzyść w interakcjach z innymi

III stadium - moralność konwencjonalna - dziecko potrafi przejąć punkt widzenia innej osoby

IV - dominacja perspektywy "prawa i porządku społecznego". Moralność jest tutaj rozpatrywana z punktu widzenia interesu społecznego, a jej podstawę stanowi ścisłe przestrzeganie praw i wywiązywanie się z obowiązków. Kohlberg uważa, że to stadium pojawia się dopiero w okresie dojrzewania

Adolescencja

Wczesna adolescencja

Rozwój moralny. Teoria J. Piageta i L. Kohlberga

Rygoryzm moralny

idealizm młodzieży

Późna adoelscencja

Postkonwencjonalny poziom rozwoju moralnego

Postawy wobec wartości

Światopogląd młodzieży w światle badań



Wyszukiwarka