Pedagogika ogólna, TEMAT 32 SPOTKANIE Z MISTRZEM, TEMAT 32 SPOTKANIE Z MISTRZEM - SZANSE I ZAGROŻENIA


TEMAT 32 SPOTKANIE Z MISTRZEM - SZANSE I ZAGROŻENIA

SZANSE

ZAGROŻENIA

  • Mistrza w pełni się akceptuje, a możliwość obcowania z nim jest swoistym wyróżnieniem

  • Mistrz bywa kojarzony, z kimś kto ma zawsze rację, mistrzostwo gwarantuje wyższość, którą należy celebrować. Przypisuje się mu prawo do nienaruszalnej wyższości, przewagi, władzy

  • Mistrzowi daje się prawo do zachowań od niekonwencjonalnych do ekscentrycznych. Często sam sobie ustanawia normy

  • Takie celebrowanie wyższości nie ma charakteru czysto intelektualnego, ale wymaga powstania więzi emocjonalnej. Przywiązanie emocjonalne bywa intelektualną blokadą

  • Mistrz może dawać przyzwolenie na uwielbienie

  • Przez to podopieczny może ulegać fascynacji lub uwiedzeniu

  • Cechą mistrzostwa jest zdolność do generowania przeżyć inicjacyjnych

  • Rzadkość inicjacji

  • „Autorytet każe nawet jeśli nic nie każe”

  • Uczniowie nie mówią własnym głosem, lecz działają jak echo

  • Sam wpływ nie jest czymś złym, lecz obracanie się w określonym kręgu zwalnia z wysiłku dalszego poszukiwania

  • Zdarza się, że czasem z jednej strony mamy do czynienia z bezkrytyczną postawą uznających mistrza, z drugiej radykalną jego negację

Postawa naturalnie - optymistyczna

  • polega na pozytywnym oddziaływaniu mistrza. Można nauczyć się być mistrzem, opanowując niezbędne umiejętności oddziaływania

  • Mistrza wyznacza postawa polegająca na trosce o to aby uczniowie go przerośli. Mistrz zatem staje się jedynie punktem oparcia, wsparcia

  • Niezdolność do kreowania własnego punktu widzenia. Zarówno uczeń w stosunku do mistrza jest bezkrytyczny, ale często się zdarza, że mistrz jest niezdolny do korygowania błędów postawy swojego ucznia.

  • Odwaga naruszania granic sztywności, to cechy młodości. Mistrz musi być po stronie poszukujących, a nie wyrażać komfort tego kto już odkrył

  • Początkowo uczeń pasożytuje, na swoim mistrzu, a ten powinien temu sprzyjać

  • Czasem dopiero po oderwaniu się od mistrza i popatrzeniu n jego nauki z perspektywy, lepiej się je rozumie i można z nich twórczo korzystać, nie będąc przez nie redukowanym, ani zamkniętym.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Pedagogika ogólna, Temat 25, PEDAGOGICZNY EFEKT POGRANICZA, Temat 25
temat 3(1), pedagogika ogólna
temat 2(1), pedagogika ogólna
taktyka ogólna temat 1
DZIENNIK PRAKTYK - u pedagoga szkolnego, temat dla klasy 4a, Temat zajęć: Czym jest przyjaźń
DZIENNIK PRAKTYK - u pedagoga szkolnego, temat 1, Temat zajęć: Czym jest przyjaźń
pedagogika emancypacyjna temat prezentacji
pedagogika ogolna id 353595 Nieznany
24 og, Studia, Pedagogika opiekuńcza i resocjalizacyjna - st. magisterskie, Pedagogika ogólna
pedagogika ogólna, Pedagogika
Woloszyn S, Pedagogika ogólna- Ablewicz
Socjalistyczny system wychowania, Studia, Pedagogiaka ogólna
Pedagogika Ogólna
Pedagogika ogolna wyklady 2013 Nieznany
pedagogika ogólna egzamin 2012(1)
PEDAGOGIKA OGÓLNA program 2012, Pedagogika, Pedagogika ogólna
Pedagogika Ogolna- pytania, ^v^ UCZELNIA ^v^, ^v^ Pedagogika opiekuńczo - wychowawcza z terapią peda

więcej podobnych podstron