MetodykaÝukacji polonistycznej wÝukacji wczesnoszkolnej wyk┼éady SEMESTR I

Pobierz cały dokument
MetodykaÝukacji polonistycznej wÝukacji wczesnoszkolnej wyk┼éady SEMESTR I.docx
Rozmiar 22 KB

Temat: Tok metodyczny wprowadzania litery.

Wprowadzanie litery powinno trwać około 2 godz.

Ka┼╝d─ů liter─Ö wprowadza si─Ö w nowy spos├│b. W szkole nie ma obowi─ůzku wprowadzenia liter. Mamy 8-10 miesi─Öcy na wprowadzenie tych liter.

  1. Stworzenie sytuacji dydaktycznej dopr4owadzaj─ůcej do zapoznania ze s┼éownictwem zawartym w tek┼Ťcie elementarza, wywo┼éanie wyrazu podstawowego:

- rozmowa, opowiadanie, spotkanie z go┼Ťciem np. policjant, dziadek graj─ůcy na waltorni (egzotyczny dziadek :))

- ilustracje, zdj─Öcia, filmy (materia┼éy pogl─ůdowe)

- Gry i zabawy dydaktyczne typu: krzy┼╝├│wki, domina, zagadki, rebusy, kolorowanki nie wolno w tych zabawach wst─Öpnych demonstrowa─ç ow─ů liter─Ö, kt├│r─ů b─Ödziemy wprowadza─ç.

- zaj─Öcia artystyczne (muzyczne, plastyczne, techniczne) jakie┼Ť roboty itd.

- zaj─Öcia ┼Ťrodowiskowe (spacer, wycieczka, praca badawcza) <- eksperymenty; zabawa z woda , powietrzem itd., wyj┼Ťcia ze szko┼éy np. biblioteka, piekarnia itd.

- Rekwizyty, wykorzystanie wystroju klasy.

Np. wprowadzaj─ůc literk─Ö ÔÇ×cÔÇŁ, przynios┼éa tac─Ö z np. cukier, cytryny, cebul─Ö, klocki, pajac, Pytanie: co wsp├│lnego maj─ů ze sob─ů te przedmioty? My┼Ťlenie semantyczne: chcia┼éy znale┼║─ç jakie┼Ť wsp├│lne cechy: mo┼╝e do jedzenia? Do zabawy? (ale np. cukrem nie mo┼╝na si─Ö bawi─ç). M├│zg si─Ö gotowa┼é. Wymagane my┼Ťlenie strukturalne- a tego dzieci nie potrafi─ů. Ten rodzaj my┼Ťlenia dopiero rozwijamy. Podpowiedzi. Co mo┼╝e le┼╝e─ç na tacy, a co nie: np. pi├│rnik- nie mo┼╝e sta─ç na tacy, ale Celinka mog┼éaby.

Ma by─ç ÔÇ×gotowanie m├│zguÔÇŁ! ten element jest wa┼╝ny.

  1. Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa

- jest ona niezb─Ödna do w┼éa┼Ťciwej nauki czytania i pisania

- prawid┼éowa wymowa wyrazu podstawowego i wybrzmiewanie kolejnych g┼éosek w izolacji np. ÔÇ×nartyÔÇŁ klasa powtarza a potem wyliczamy na palcach ile g┼éosek

- uk┼éadanie schematu okienkowego(bia┼ée nakrywki) (np. 5 nakrywek ÔÇô ÔÇ×ciÔÇŁ- jedna gloska

- Wyszukiwanie samogłosek i zastępowanie ich czerwonymi nakrywkami

- wyszukiwanie spółgłosek i zastępowanie ich niebieskimi nakrywkami

Podział wyrazu na sylaby i dokonywanie syntezy

- zast─Öpowanie nakrywek znanymi literami

- wyodr─Öbnianie nowej g┼éoski, zast─Öpowanie jej symbolem graficznym, uk┼éadanie modeli do innych wyraz├│w zawieraj─ůcych now─ů g┼éosk─Ö

- jeden kartonik to jedna G┼üOSKA czyli ÔÇ×czÔÇŁ, ni, dzi, sz itd. S─ů jedna g┼éosk─ů

O┼Ť literowa-> bierzemy elementarz i wypisujemy litery kolejno w takiej kolejno┼Ťci jak w elementarzu. Literka przez nas opracowana zaznaczona i korzystamy tylko z tych literek, kt├│re ju┼╝ znamy.

  1. Nauka pisania nowej litery

- pokaz litery małej i wielkiej drukowane i pisane

- analiza kształtu, porównywanie z innymi literami

- demonstracja sposobu pisania bez linii w liniaturze (tacka z piaskiem, pisanie mokrym paluchem po tablicy, układanie liter z dzieci )

- Przygotowanie do pisania (─çwiczenia d┼éoni, pisanie ÔÇ×na nibyÔÇŁ w powietrzu lub na ┼éawce z otwartymi lub zamkni─Ötymi oczami, modelowanie z plasteliny, pisanie kred─ů na tablicy, pisanie na du┼╝ych arkuszach papieru, pisanie po ┼Ťladzie kropek lub linii ,pisanie przez kalk─Ö, nale┼╝y chwali─ç dzieci!

- pisanie w zeszycie ─çwicze┼ä i zeszycie przedmiotowym liter w izolacji, po┼é─ůcze┼ä literowych i wyraz├│w po uprzedniej demonstracji sposobu pisania przez nauczyciela.

  1. Nauka czytania tekst├│w z now─ů liter─ů:

- przygotowanie do czytania ( wyszukiwanie nowej litery, w starych gazetach, ksi─ů┼╝ce do matematyki, dowolnym tek┼Ťcie elementarza, czytanie wyraz├│w w ramce elementarzowej, odczytywanie umieszczonych na tablicy trudniejszych wyraz├│w wykorzystanych w te┼Ťcie elementarzowym

- wytworzenie motywacji do czytania , samodzielne pr├│by czytania (kilkakrotne odczytanie np. usypiamy braciszka, jeste┼Ťmy pogodynk─ů)

- odczytanie tekstu przez nauczyciela (mo┼╝na przeczyta─ç razem)

- praca z tekstem: ─çwiczenia w m├│wieniu, wyszukiwanie wyraz├│w, zda┼ä fragment├│w, wi─ůzanie tekstu z ilustracj─ů

  1. Doskonalenie techniki pisania i czytania:

- ─çwiczenia s┼éuch fonematycznego na bazie nowej litery (krzy┼╝├│wki, rebusy, ┼éamig┼é├│wki, loteryjki itd. ) Czytanie od ko┼äca; metoda wertykalna czytanie w poziomie r├│┼╝nym od prawej do lewej, z g├│ry na d├│┼é itd. ÔÇô czytanie normalne b─Ödzie prostsze

- uk┼éadanie, porz─ůdkowanie, i zapisywanie zda┼ä ( z rozsypani wyrazowej, jako odpowied┼║ do zagadki , na pytania itd.

- ─çwiczenie w czytaniu tekst├│w

  1. Wykorzystanie tekstu i zdobytych umiej─Ötno┼Ťci do dalszej pracy

- czytanie z podzia┼éem na role (dzieci to lubi─ů)

- teatralizacje

- improwizacje

- gry i zabawy itp.

Wykład 25.04.2013r.

Temat: Spotkanie doros┼éego z dzieckiem na drodze poszukiwania warto┼Ťci, czyli o walorach tekst├│w literackich dla najm┼éodszych.

  1. Zdaniem

Literatura dla dzieci powinna rozbudza─ç ich ciekawo┼Ť─ç. Ma przyku─ç uwag─Ö dziecka, wzbogaca─ç jego ┼╝ycie i pom├│c dziecku w rozwijaniu inteligencji, musi si─Ö odnosi─ç jednoznacznie do wszystkich aspekt├│w dzieci─Öcej osobowo┼Ťci i niczego przy tym nie bagatelizuje. Winna traktowa─ç trudne dylematy dzieci─Öce ca┼é─ů powag─ů, a zarazem budzi─ç w dziecku wiar─Ö w siebie i swoj─ů przysz┼éo┼Ť─ç a [Bettelheim,1985].

Joanna J─Ödrzejewska- Wr├│bel ÔÇ×Lucjan- lew jakiego nie by┼éoÔÇŁ,

Wojciech Wid┼éak ÔÇ×Pan kuleczkaÔÇŁ, ÔÇ×Dwa serca anio┼éaÔÇŁ, ÔÇ×Opowie┼Ťci do poduszkiÔÇŁ

Grzegorz Kazdepke ÔÇ×Co to znaczy?ÔÇŁ

Ma┼égorzata Strza┼ékowska ÔÇ×Gimnastyka j─Özyka i polaka i anglikaÔÇŁ

Dobrze dobrany tekst dla dzieci otwiera pole do dyskusji, aby porozmawia─ç z dzie─çmi o rzeczach wa┼╝nych.

  1. Wp┼éyw literatury na rozw├│j osobowo┼Ťci dzieci:

Korneli Nitsch- bajki poruszaj─ůce trudne tematy (o ┼Ťmierci bliskich, zwierz─ůtek, rozwodzie rodzic├│w itd.)

Rozumienie czytanego tekstu według J. Bałachowicz

- poziom konkretny

Wystarczy dzieciom znajomo┼Ť─ç tre┼Ťci o odnalezienie zwi─ůzk├│w mi─Ödzy przedstawionymi zdarzeniami o bez wyja┼Ťniania ich w ┼Ťwietle posiadanej wiedzy. Uczniowie nie wychodza w procesie my┼Ťlenia poza fakty przedstawione w utworze (np. bohaterowie, miejsce, czas, itd. Dziecko potrafi w nim wskaza─ç w┼éa┼Ťciwy fragment)

- poziom wyja┼Ťniaj─ůcy

Wyja┼Ťnienie przyczyn zachowania bohater├│w lub przebiegu wydarze┼ä. Nast─Öpuje wtedy dope┼énienie tre┼Ťci w┼éasnym do┼Ťwiadczeniem, pr├│ba jej wyja┼Ťnienia, za pomoc─ů przyj─Ötych poj─Ö─ç i norm, chocia┼╝ dziecko nie odkrywa jeszcze tego wyja┼Ťnienia do konkretnego bohatera czy zdarzenia.

- poziom wyja┼Ťniaj─ůco- uog├│lniaj─ůcy

Jest to wynik takiego przetworzenia informacji p┼éyn─ůcy z tekstu i w┼éasnej wiedzy, kt├│ry daje rozwi─ůzanie zadania postawionego przez autora. Dziecko ┼Ťwiadomie rozpatruje przez pryzmat znanych jej poj─Ö─ç i norm spo┼éeczno-moralnych przedstawione zdarzenia, znajduje dla nich wyja┼Ťnienie, a nawet wyprowadza og├│lna refleksj─Ö o charakterze humanistycznym: mora┼é, motto, konkluzje, wniosek (jaki mora┼é p┼éynie z tego tekstu? Co my z tego bierzemy dla siebie?).

  1. Wnioski

Wykład 06.06.2013r.

Schemat kompetencji bazowych i docelowych w edukacji polonistycznej

  1. Modele kształcenia językowego

Np. Czupry┼äska, Czelakowska -> opanowanie pe┼énej sprawno┼Ťci wypowiadania si─Ö dzieci najm┼éodszych nast─Öpuje drog─ů wykona┼ä j─Özykowych. Systematyczne uczenie gramatyki i ortografii uznaje si─Ö za zb─Ödne i przesuwa na etap klas IV-VI.

Np. Pola┼äski Edward, Jerzy Podradzki, Helena Synowiedz -> uznaj─ů, i┼╝ opanowanie prawid┼éowej wymowy i pisowni wymaga funkcjonalnej wiedzy o j─Özyku. Do niej zalicza─ç b─Ödziemy (tej wiedzy) celowo dobrane regu┼éy i przepisy ortograficzno-gramatyczne. (Nie mo┼╝na nie wiedzie─ç, ┼╝e zdanie zaczynamy od wielkiej litery, wiedzie─ç, co to samog┼éoski itd. Podstawowych cz─Ö┼Ťci mowy.

  1. Ocena tekstu dzieci─Öcego.

Rozw├│j j─Özykowy dziecka to ci─ůg przekszta┼éce┼ä nast─Öpuj─ůcych po sobie system├│w.

ÔÇ×Dzieci daj─ů dowody odkrywania gramatyki, gdy┼╝ wchodz─ů w intelektualny kontakt z systemem, bezpo┼Ťrednio ÔÇ×dotykaj─ůÔÇŁ i do┼Ťwiadczaj─ů wspomnianej substancjiÔÇŁ. [Kowalikowa J.]

Swoisto┼Ť─ç j─Özyka dziecka, wielo┼Ť─ç funkcji jakie spe┼énia, jak r├│wnie┼╝ dzieci─Öce widzenie ┼Ťwiata przez j─Özyk powinny by─ç szanowane i wykorzystywane w praktyce szkolnej.

Wnioski dydaktyczne:

Pobierz cały dokument
MetodykaÝukacji polonistycznej wÝukacji wczesnoszkolnej wyk┼éady SEMESTR I.docx
Rozmiar 22 KB

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Metodyka?ukacji polonistycznej w?ukacji wczesnoszkolnej wykłady SEMESTR II
wykład (2), nauczanie przedszkolne i polonistyka, edukacja wczesnoszkolna, Metodyka edukacji zintegr
kształcenie ruch - wykłady, SEMESTR I, Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu, Portfolio
EDUKACJA JEZYKOWA Z METODYKA WYKL 4(1), STUDIA, Kolegium Nauczycielskie, semestr I, EDUKACJA j─Özykow
MODEL EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ WYKŁAD 2011, PEDAGOGIKA, METODYKA
Metody badań społecznych wykład, semestr III
Zagadnienia do egzaminu Metodyka edukacji zintegrowanej, nauczanie przedszkolne i polonistyka, eduka
METODYKA NAUCZANIA EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ., Dokumenty do szkoły, przedszkola; inne, wykłady i ćwic
Podzia┼é bada┼ä spo┼éecznych, III semestr, Metody bada┼ä ilo┼Ťciowych, Notatki, Wyk┼éad
Bosy pastuszek, nauczanie przedszkolne i polonistyka, edukacja wczesnoszkolna, edukacja plastyczna i
Wykaz literatury przedmiotu Edukacja polonistyczna z metodyk─ů, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkoln
Metodyka?ukacji wczesnoszkolnej wykłady
Metodyka edukacji wczesnoszkolnej wykłady
Edukacja wczesnoszkolna 1, cz 3 semestr 1
Metodyka rozwi─ůzywania zada┼ä, Transport Politechnika, Semestr 1, Fizyka
Metody pracy opiekuńczo wychowawczej- wykłady(1), pedagogika, wszystko razem - na pewno przydatne na
NTiM Wykłady semestr II WIMIM
metody badan spolecznych msm wyklad 3
metody badan spolecznych msm wyklad 2

wi─Öcej podobnych podstron