![]() | Pobierz dokument mapka.religioznawcow.na.wstep.do.doc Rozmiar 59 KB |
Mapka religioznawców na Wstęp do religioznawstwa
rok akademicki 2010/2011
FRIEDRICH MAX MÜLLER (1823-1900) - pierwszy religioznawca porównawczy; - tak jak 3 centra językowe -3 centra religijne; - przedstawienie religii i mitologii;
|
(1830-1902) - pierwszy podręcznik religioznawstwa; - RELIGIA TO STOSUNEK CZŁOWIEKA DO PONADLUDZKICH MOCY, W KTÓRE WIERZY, nie ponadzmysłowych - wykluczyłoby to niewidzialne bóstwa; - nieprzerwany rozwój religijny, należy szukać w nim ciągłości i pewnych prawidłowości, ale krzyżuje się zbyt wiele czynników, by sformułować jakieś prawa; - uczeń: William Brede Kristensen.
|
EWOLUCJONISTYCZNE RELIGIOZNAWSTWO ANGIELSKIE
EDWARD BURNETT TYLOR (1832-1913) - ANIMIZM! (termin od Stahla); - teoria PRZEŻYTKÓW; - etapy rozwoju religii: * animizm, * animatyzm, * fetyszyzm, bałwochwalstwo, kult przodków, * polidemonizm, * politeizm, * dualizm, * politeizm hierarchiczny, * monolatria, panteizm, * monoteizm właściwy; - KRYTYKA - KRYTYKOWANY PRZEZ WUNDTA: * animizm poprzedza religię, ale sam nie jest jej formą, * RELIGIA TO UCZUCIE PRZYNALEŻNOŚCI CZŁOWIEKA I OTACZAJĄCEGO GO BYTU DO PONADZMYSŁOWEGO ŚWIATA, W KTÓRYM WYOBRAŻA SOBIE URZECZYWISTNIONE IDEAŁY, BĘDĄCE DLA NIEGO NAJWYŻSZYMI CELAMI DĄŻEŃ. |
JAMES GEORGE FRAZER (1854-1941) - 3 teorie totemizmu: * zewnętrznej duszy, * ekonomiczna, * pojęciowa; - religia przeciwstawna magii i nauce; - magia: * teoretyczna (homeopatyczna i kontaktowa), * praktyczna (czarodziejska i tabuiczna); - obawa przed zmarłym najpotężniejszym czynnikiem religio twórczym; - antagonizm magii i religii. |
(1869-1938)
- odcięcie od ewolucjonizmu - brak chronologii!; - religia z pragłupoty; - awe, mana. |
SZKOŁA SOCJOLOGICZNA
ÉMILE DURKHEIM (1858-1917)
- świadomość zbiorowa kieruje życiem człowieka; - totemizm jako pierwotna forma religii; - religia jako serce, dusza grupy, miała zanikać, kiedy nie przebywali w większej grupie; - religia wcześniejsza niż magia; - magia to egoistyczna religia, religia to uspołeczniona magia; - ZJAWISKA RELIGIJNE POLEGAJĄ NA WIERZENIACH OBOWIĄZKOWYCH, POŁĄCZONYCH Z OKREŚLONYMI PRAKTYKAMI, ODNOSZĄCYMI SIĘ DO TYCH WIERZEŃ; - WSZELKA RELIGIA STANOWI SYSTEM SOLIDARNYCH WIERZEŃ I PRAKTYK ODNOŚNIE RZECZY ŚWIĘTYCH, CZYLI ODDZIELONYCH, ZAKAZANYCH, WIERZEŃ I PRAKTYK ŁĄCZĄCYCH W JEDNĄ WSPÓLNOTĘ MORALNĄ ZWANĄ KOŚCIOŁEM TYCH, KTÓRZY DO NIEJ NALEŻĄ; - wprowadza pojęcie ŚWIĘTOŚCI! „Świętymi są rzeczy, których wyobrażenia zostały wytworzone przez samo społeczeństwo… rzeczami świeckimi, przeciwnie, są te, które każdy z nas buduje sam, według danych dostrzeganych przez swe zmysły i doświadczenia.” |
- religia rozwija się w kręgach kulturowych; - chrystianocentryzm; - koncepcja praobjawienia. |
NATHAN SODERBLOM (1866-1931) - szukać przebłysków chrześcijaństwa w tzw. religiach pogańskich; - ISTOTA RELIGII POLEGA NIE NA WYOBRAŻANIU SOBIE OSOBOWEGO BOGA, ALE NA STOSUNKU DO ŚWIĘTOŚCI; - teoria PRASPRAWCY; - rozumienie religii nieteistycznych; - chciał pogodzić wszystkich powyższych . |
RAFFAELE PETTAZZONI
- URANIZM: Najwyższa Istota u ludów niepiśmiennych nie stanowi przedmiotu wyabstrahowanego, lecz jest przeniesieniem cech nieba na panteon duchów; - powołano dla niego pierwszą katedrę religioznawstwa we Włoszech; - „Wyznanie grzechów” - powszechność zjawiska spowiedzi i żalu za złe uczynki. |
RUDOLF OTTO (1869-1937) - 4 konstytutywne składniki religii:
- NUMINOSUM; - homologie (paralelizmy formalno-organizacyjne) i analogie (życiowe i funkcyjne); - religia rozwija się ze stadium irracjonalnej okropności; - ROZWÓJ RELIGII: STOPNOWE ZASILANIE POCZĄTKOWO CZYSTO IRRACJONALNEJ STRONY NUMINOSUM PRZEZ ELMENTY RACJONALNE, PODDANE KONTROLI UMYSŁU I PRZEZ ELEMENTY MORALNE, PODPORZĄDKOWANE POTRZEBOM ROZWIJAJĄCYCH SIĘ FORM ŻYCIA RELIGIJNEGO CZŁOWIEKA; - fazy życia religii: *założenie i krystalizacja, * twórczy przełom i stabilizacja, * tradycja i reinterpretacja, * asymilacja, * substytucja i izolacja, * zanikanie. |
GUSTAV MENSCHING
- zbawienie w religiach narodowych i uniwersalnych; - RELIGIA TO SPOTKANIE CZŁOWIEKA ZE ŚWIĘTOŚCIĄ I ODPOWIADAJĄCE TEMU SPOTKANIU CZYNNOŚCI; - cykliczny obraz transformacji przedmiotu kultu: * mana - boska moc, * duchy - boskie moce, * bóstwa - boskie osoby, * bóg - boska osoba, * boskość - boska wszechmoc, * mana… itd. |
SZKOŁA MITU I RYTUAŁU
(1888-1972)
- panbabilonizm; - PRAMIT i PRARYTUAŁ; - utylitarne uwarunkowanie ofiary; - chrystianocentryzm;
- umierający i zmartwychwstający bóg, święte małżeństwo, obrzędowa |
KARL KÉRENYI
- mitologia grecka i rzymska; - konfrontowanie mitów z wyobrażeniami archetypowymi; - negowanie wartości podejścia historycznego; - MITOGEM - wątek zagadnieniowy; - mitologia to opowiadanie mitów, opowiadanie to uzasadnianie. |
HELMUTH VON GLASENAPP (1891-1963) - kompendium o pięciu wielkich religiach świata; - postawy wobec religii: sceptyczna, materialistyczna, gradualistyczna, dogmatyczna, eklektyczna; - wszystkie religie świata w swych zbieżnościach i rozbieżnościach stanowią przezwyciężenie obecnego stadium w drodze do realizacji ponadreligijnych ideałów transcendentnych ludzkości. |
MIRCEA ELIADE (1907-1986)
- katedra w Chicago po Joachimie Wachu; - człowiek wierzy w stałe wzorce mityczne i ich odnawianie się; - sacrum vs profanum!; - hierofania kosmiczna - wszechogarniający panteizm; - struktury religijne bezczasowe, nie są z nim związane; - człowiek areligijny: czas i przestrzeń jednorodne, człowiek religijny: czas świety i przestrzeń święta; - archetypy powiązane z sacra gesta. |
1
POLEMIKA Z R. OTTEM (SACRUM VS PROFANUM)
Kerenyi nie widział związku między mitem a rytuałem
Cenił pramonoteizm W. Schmidta, ale krytykował jego podejście do Biblii
KRYTYKA:
Van Der Leeuw
PRZECIWNIK W. SCHMIDTA!
Z NIM POLEMIZOWAŁ W. SCHMIDT
UCZEŃ R. OTTA
Zaciekły przeciwnik FRAZERA
Inspiracja LANGIEM
KONTAKT
KONKURENCYJNA TEORIA WOBEC TEORII E. B. TYLORA
KRYTYKA:
LANG
![]() | Pobierz dokument mapka.religioznawcow.na.wstep.do.doc Rozmiar 59 KB |