Zapanowac nad czasem Jak efektywnie pracowac by miec czas na wszystko zawcza


Zapanować nad czasem.
Jak efektywnie pracować,
by mieć czas na wszystko
Autor: Steve Prentice
Tłumaczenie: Aleksandra Podsiadlik
ISBN: 83-246-0413-8
Tytuł oryginału: Cool Time: A Hands-on Plan
for Managing Work and Balancing Time
Format: A5, stron: 336
Nasze życie jest zdominowane przez prędkoSć, która spycha zdrowy rozsądek
na margines. Gdy stoimy w korku, narasta w nas bezsilna złoSć. UczyniliSmy
z samochodów jeżdżące biura. Czujemy się odcięci od Swiata, gdy na parę minut
wysiądzie internet. Denerwujemy się, gdy nie możemy się do kogoS dodzwonić.
Ciągle poszerzamy zakres własnych obowiązków i czujemy się odpowiedzialni
za coraz więcej spraw. A mniej więcej o 10.30 rano misternie zaplanowany dzień
pracy przekształca się w chaotyczną krzątaninę.
Nie miej dłużej wątpliwoSci. To nie zmieni się samo. Pracy i zaległoSci przestanie
przybywać dopiero wtedy, gdy powiesz  doSć . I dopiero wtedy staniesz się panem
własnego czasu.
Znajdx parę chwil, by przeczytać tę książkę. Potem jasno okreSl warunki, na jakich
zamierzasz gospodarować czasem. Zastosuj metody opisane w tej książce, a ciągła
presja czasu przestanie Ci doskwierać. Odzyskasz spokój. Współpracownicy szybko
dostrzegą, że językiem ciała komunikujesz pewnoSć i wiarę w siebie.
" Wpływaj na terminy realizacji zadań, jakimi jesteS obarczany,
zamiast po prostu przyjmować zlecenia czy polecenia
" Wyeliminuj niepotrzebne czynnoSci, które zabierają czas
" Zrób porządek w papierach, aby móc w ciągu minuty znalexć wszystko,
czego szukasz
" Nie załamuj się w sytuacjach kryzysowych
" Rpij dłużej i ustal konieczne minimum czasu wolnego
" Ogranicz napływ e-maili
WSTP .................................................................................................. 13
ROZDZIAA 1. PRDKO! POPATRZ TAM! ................................................. 15
Trzy kluczowe narzędzia .............................................................18
Benjamin Franklin i Ulica Sezamkowa .......................................20
Błyskawiczny wzrost oczekiwań .................................................22
Epoka Schadenfreude ..................................................................22
Targi światowe w Nowym Jorku, rok 1939 .................................24
Czy jest to w takim razie książka dla Ciebie? .............................26
ROZDZIAA 2. JESTEŚMY TUTAJ: LUDZKI ORGANIZM I CZAS .................. 29
Zalana piwnica .................................................................................. 29
Żmije i pszczoły ...........................................................................30
Odruch warunkowy ........................................................................... 33
Strach przed nieznanym ..............................................................34
Rytm okołodobowy procesów fizjologicznych ............................34
O co chodzi z czekoladą? .................................................................. 35
Działaj, kiedy kawa jest gorąca ......................................................... 37
Sen, ewentualnie marzenia ..........................................................37
Kolisty cykl świata .......................................................................38
Osmoza oraz piłka nożna w pracy ..............................................39
Woda w wiadrze ...........................................................................42
SPIS TREŚCI
ROZDZIAA 3. PRZYGOTOWANIE LISTY ZADAC DO WYKONANIA
I JEJ ROLA W PRZEWIDYWANIU PRZYSZAOŚCI ...................................... 45
Sztuka wojny ......................................................................................45
Krótki kurs przygotowawczy  zarządzanie projektami ........... 46
Ślub: projekt, którego fazą końcową jest krojenie tortu ...................48
Związek zarządzania projektami z zarządzaniem czasem ......... 48
Ścieżka krytyczna ....................................................................... 50
Związek ścieżki krytycznej z zarządzaniem czasem .................. 51
Zapora Hoover Dam ..........................................................................51
Przygotowywanie listy zadań do wykonania .............................. 52
Niekontrolowana, nieznośna lekkość bytu ........................................55
Korzyści płynące z rezerwacji ..................................................... 60
Ciąg podzielony na odcinki ......................................................... 61
Roczne prawidłowości ................................................................ 62
Zalety planowania ....................................................................... 62
ROZDZIAA 4. SCHEMAT I-BEAM ............................................................. 65
Zasady działania ......................................................................... 65
Sesja planowania ......................................................................... 67
Scenopis obrazkowy ..........................................................................67
Etap kontroli ............................................................................... 72
Sesja podsumowująca ................................................................. 73
ROZDZIAA 5. WPAYW, WARUNKOWANIE I KOMUNIKACJA ................... 79
Rok 1502, Florencja ...........................................................................79
Jak sprawić, by inni dostosowali się do Twoich życzeń ............. 83
Komunikacja z szefem ................................................................ 84
Harmonogram wypełniony po brzegi ......................................... 89
Czy warunkowanie jest możliwe? .............................................. 89
Lista zadań a wpływ na innych ................................................... 90
Komunikacja i budowanie marki ................................................ 91
Szklanka wody ...................................................................................91
ROZDZIAA 6. REALIZACJA: TECHNIKI PRODUKTYWNOŚCI ..................... 93
Czas kluczowy ............................................................................. 93
Auk rzymski .......................................................................................93
Ciężarówka .........................................................................................95
Warunki efektywnego wykorzystania czasu kluczowego ......... 100
Z wszystkich barów na całym świecie& .........................................102
8
SPIS TREŚCI
Czas szans ..................................................................................103
Złota godzina .............................................................................105
Regularne powroty .....................................................................107
ROZDZIAA 7. JAK WAAŚCIWIE OCENIĆ WAASN PRODUKTYWNOŚĆ? .. 111
Zasada Pareto .................................................................................. 111
Zewnętrzne czynniki powodujące straty czasu ........................112
Uwarunkowania psychologiczne
zakłócające właściwe zarządzanie czasem .............................113
Realistyczna ocena czasu a zarządzanie projektami .................115
Różne zastosowania zasady Pareto ...........................................116
Ustalanie priorytetów a selekcja rannych ..................................118
Gdy brakuje czasu na ustalenie priorytetów:
zachowanie jasności umysłu w sytuacji kryzysowej ..............122
Historia Chuko Liang ...................................................................... 122
Człowiek za burtą ............................................................................ 124
Co za fiasko! .................................................................................... 125
Inne techniki ustalania priorytetów ..........................................126
Test SMARTS ............................................................................127
Dokonać właściwego wyboru ....................................................129
ROZDZIAA 8. PIĆDZIESICIOPICIOMINUTOWE ZEBRANIE:
WARUNKOWANIE NA SALI KONFERENCYJNEJ .................................... 131
Niekończące się zebranie ................................................................ 131
Czas trwania: 55 minut ..............................................................133
Czy zebranie jest konieczne? ....................................................134
Porządek obrad ..........................................................................136
Test .................................................................................................. 136
Osoby odpowiedzialne za sprawny przebieg zebrania ..............138
Prowadzenie zebrania ................................................................140
Chwila przerwy między kolejnymi zebraniami ..........................144
Standard sali konferencyjnej .....................................................145
Kościoły i świątynie ......................................................................... 147
Inne strategie zebrań .................................................................149
ROZDZIAA 9. PRZERWY W PRACY: RELACJE INTERPERSONALNE ........ 151
Czas trwania rozmowy zależy od Ciebie ...................................152
Zachowanie wobec osób, które pragną się z Tobą zobaczyć ....154
Mowa ciała .................................................................................160
Marszowy krok ................................................................................ 162
9
SPIS TREŚCI
Miejsca kontaktów towarzyskich ............................................. 162
Jak powiedzieć  nie ................................................................. 163
ROZDZIAA 10. KOMUNIKACJA: PRZEKAZ WIADOMOŚCI ..................... 167
Telefon ....................................................................................... 167
Poczta głosowa: istotne narzędzie
zarządzania relacjami z klientem ........................................... 168
Optymalne wykorzystanie funkcji wyświetlania numerów ...... 172
Sztuka pozostawiania wiadomości na poczcie głosowej .......... 174
Kiedy rozmowa jest koniecznością ........................................... 175
Znaczenie szczegółowych notatek ........................................... 176
Wysyłanie wiadomości po godzinach ....................................... 177
E-mail ........................................................................................ 178
Lawina e-maili ..................................................................................182
ROZDZIAA 11. WSZYSTKO NA SWOIM MIEJSCU,
CZYLI JAK ODNALEyĆ TO, CZEGO POTRZEBUJESZ, W NIECAA MINUT ..185
Dama w limuzynie ...........................................................................185
Twoje stanowisko pracy to narzędzie,
nie warsztat z narzędziami .................................................... 186
Znalezione w ciągu minuty ....................................................... 187
Dokończenie ruchu ................................................................... 188
Jeden człowiek, jeden kalendarz ............................................... 189
Przewaga planów zapisanych nad tymi,
które istnieją  w głowie ........................................................ 193
Stenografia w XXI wieku .......................................................... 194
Komputery kieszonkowe .......................................................... 196
Listy kontrolne .......................................................................... 197
Niezbędny element: charyzma .........................................................200
Zapisuj wszystko ...................................................................... 200
Prywatna encyklopedia ............................................................. 202
ROZDZIAA 12. RÓWNOWAGA MIDZY ŻYCIEM PRYWATNYM
A ZAWODOWYM: ZARZDZANIE CZASEM 24 GODZINY NA DOB ...... 205
Strefa snu: czas na regenerację organizmu .............................. 206
Strefa życia prywatnego ............................................................ 208
Twoja osobista żyła złota .................................................................208
Strefa życia prywatnego a negatywna wartość pracy ............... 212
Maratończyk ....................................................................................213
10
SPIS TREŚCI
W zdrowym ciele zdrowy duch ..................................................214
Czas kolacji ...................................................................................... 219
Strategiczne planowanie urlopu ................................................219
ROZDZIAA 13. ŚWIADECTWO NAJWYŻSZYCH UMIEJTNOŚCI:
CZAS OPANOWANY ............................................................................ 223
Podróż pod kontrolą ..................................................................223
Przykład postępowania zgodnego z zasadami
przedstawionymi w tej książce ...............................................224
Zarządzanie czasem o poranku .................................................226
Zastanów się dwa razy, drogę pokonaj tylko raz ......................231
Co przynosi ulgę? ............................................................................ 233
ROZDZIAA 14. REALIZACJA: METODY POZORNIE REWOLUCYJNE ........ 235
Zmiana status quo .....................................................................235
Kosmiczne wojaże mrówek ............................................................. 235
Znaczenie  zmiany i  okresu przejściowego .........................237
Zebranie poświęcone najlepszym praktykom
w zarządzaniu czasem ............................................................239
Wzór do naśladowania ...............................................................241
Emocjonalne fundamenty  opoka naszego działania .............241
Zalety schodów ..........................................................................243
Nieustanna weryfikacja .............................................................244
Kształtowanie nowych zwyczajów: reguła 21 dni .....................245
Proca ................................................................................................ 245
Potęga rytuału ............................................................................246
Zapisz plan ................................................................................247
Spłata kredytu ................................................................................. 248
Polityka otwartych drzwi ...........................................................249
ROZDZIAA 15. TWOJA PITA ACHILLESOWA:
WEWNTRZNE PRZESZKODY NA DRODZE DO REALIZACJI .................. 251
Człowiek, którego tylko włos dzielił od sprzedania wieży Eiffla .... 251
Syndrom superbohatera ............................................................252
Polubić delegowanie ..................................................................253
Nadmierna wiara w siebie .........................................................257
Nierealistyczna ocena czasu ......................................................258
Mówiąc konkretnie .......................................................................... 259
Klub ostatniej minuty ................................................................260
11
SPIS TREŚCI
Odkładanie realizacji zadań na pózniej .................................... 260
Klub ostatniej minuty (ciąg dalszy) .......................................... 266
Reguła straży przybrzeżnej ..............................................................268
Pracoholizm .............................................................................. 268
Zbędna obecność ...................................................................... 272
ROZDZIAA 16. PRZESZKODY NA DRODZE DO REALIZACJI ................... 275
Zawsze jest jakaś możliwość ...........................................................275
Ograniczenie pierwsze i najważniejsze: czas ........................... 276
Ograniczenie drugie: Ty sam .................................................... 277
Ograniczenie trzecie: Twoi współpracownicy .......................... 277
Ograniczenie czwarte: Twój szef .............................................. 279
Ograniczenie piąte: kalendarz .................................................. 281
Dzień czasu opanowanego ....................................................... 285
ROZDZIAA 17. ZAPANOWAĆ NAD CZASEM OSOBISTYM ..................... 289
Znaczenie śniadania ................................................................. 289
Plany posiłków .......................................................................... 290
Plan zakupów ............................................................................ 292
Listy kontrolne .......................................................................... 295
Sprzątanie ................................................................................. 296
Dwadzieścia minut na lekturę przed snem ............................... 297
ROZDZIAA 18. OSTATNIA RADA: UWIERZ W TEN SYSTEM ................... 299
Syndrom nowego samochodu ..........................................................299
Czy książka Zapanować nad czasem
to tylko odzwierciedlenie pewnego trendu? .......................... 300
Pierwsze kroki ........................................................................... 301
Deklaracja zmiany ..................................................................... 303
DODATEK. ARGUMENTY NAJCZŚCIEJ WYSUWANE
PRZECIW ZARZDZANIU CZASEM ....................................................... 305
SAOWNIK ............................................................................................. 309
LITERATURA ZALECANA ...................................................................... 317
SKOROWIDZ ........................................................................................ 319
O AUTORZE ......................................................................................... 331
12
ROZ DZ I AA 7
ZASADA PARETO
W 1906 roku włoski ekonomista Vilfredo Pareto zauważył, że 20% lud-
ności Włoch posiada 80% dóbr1. W ten sposób powstała zasada 80:20
(zasada Pareto). Znajduje ona zastosowanie w wielu dziedzinach ludzkiego
życia. Według tej zasady bardzo niewielka ilość czegoś, na przykład czasu
czy pieniędzy, decyduje o 80% efektów.
Zasada 80:20 jest przydatna w tworzeniu listy zadań do wykona-
nia oraz w określaniu celów, ponieważ pomaga zidentyfikować
najważniejsze zadania i przypomina o znaczeniu wcześniejszego
przygotowania.
Można na przykład powiedzieć, że 80% naszej produktywno-
ści i osiągnięć jest wynikiem 20% dnia pracy. Wydaje się, że pra-
cujemy ciężko każdego dnia, że zawsze jesteśmy zajęci i że nigdy
nie mamy wystarczająco dużo czasu. Lecz w praktyce stosunek
1
Hafner Arthur W., Pareto's Principle: The 80-20 Rule, Seton Hall Univer-
sity, http://library.shu.edu/HafnerAW/awh-th-math-pareto.htm.
ROZDZIAA 7
rzeczywistej produktywności do czynności, które jedynie uwa-
żamy za pracę, jest zaskakujący.
Osoby będące na diecie powinny rygorystycznie śledzić wszyst-
kie posiłki. Dietetycy podkreślają wagę uczciwego rejestrowania
każdego kęsa, czy to przez przypisanie mu konkretnej ilości kalorii,
czy przez zapisanie jego faktycznej wartości w specjalnym zeszycie.
Jest to bardzo istotne, bowiem w rzeczywistości istnieją znaczne
rozbieżności między naszą oceną tego, co jemy, a tym, co jemy na-
prawdę. Tymczasem przekąski w przerwach między głównymi po-
siłkami tworzą wielkość, z której nie zdajemy (lub też nie chcemy
zdać) sobie sprawy. Na podobnej zasadzie upływa dzień w pracy:
czynności i przerwy, których praktycznie nie zauważamy lub które
akceptujemy jako nieodłączną część pracy, pochłaniają zaskaku-
jąco dużą ilość czasu.
ZEWNTRZNE CZYNNIKI
POWODUJCE STRATY CZASU
Wykorzystajmy teraz technikę tworzenia spisu, by określić czynni-
ki przeszkadzające nam w wykonywaniu naszych obowiązków,
zaakceptowanych przez nas jako normalny element pracy. Są to
różnego rodzaju przewidywalne zdarzenia, spowodowane wieloma
przyczynami i występujące każdego dnia. Nie tylko odrywają nas
one od właściwej pracy, ale także sprawiają, że zapominamy o upły-
wie czasu.
Zewnętrzne czynniki powodujące straty czasu (w przeciwień-
stwie do czynników wewnętrznych, omówionych w następnej czę-
ści rozdziału) to produkty środowiska, w którym pracujemy. Po-
chłaniają one naszą uwagę i pozbawiają nas kontroli nad czasem.
Należą do nich:
112
JAK WAAŚCIWIE OCENIĆ WAASN PRODUKTYWNOŚĆ?
" opóznienia w wychodzeniu z domu (poszukiwanie kluczy);
" przedłużający się czas dojazdu do pracy;
" rozmowy (plotkowanie) z współpracownikami;
" problemy z komputerem i internetem;
" korespondencja elektroniczna;
" udział w zebraniach;
" poszukiwanie zagubionych przedmiotów;
" rozmowy telefoniczne;
" szkolenia;
" osoby absorbujące naszą uwagę;
" sprawdzanie poczty głosowej.
UWARUNKOWANIA PSYCHOLOGICZNE
ZAKAÓCAJCE WAAŚCIWE ZARZDZANIE CZASEM
Przyczyny części naszych problemów z czasem należy szukać w nas
samych. Są to cechy naszej osobowości, powodujące opóznienia,
presję i stres. Ponieważ są one częścią naszego charakteru, trud-
niej jest zdać sobie sprawę ze związku między nimi a sposobem
organizacji naszego dnia. Niektóre wewnętrzne czynniki powodu-
jące straty czasu to:
" brak asertywności;
" unikanie delegowania zadań;
" chęć wykonania zbyt wielu zadań w tym samym czasie;
" lekceważenie stałych obowiązków;
" brak umiejętności ustalania priorytetów;
" rozpoczynanie pracy bez odpowiedniego przygotowania;
" nierealistyczne oceny;
" rezygnacja z wyznaczania terminów ukończenia zadań;
" pragnienie, by zawsze być dostępnym dla innych;
113
ROZDZIAA 7
" rezygnacja z monitorowania postępów w realizowaniu kolej-
nych projektów;
" odkładanie pracy na pózniej;
" brak umiejętności koncentracji;
" akceptowanie różnego rodzaju przerw;
" niesłuchanie innych;
" rezygnacja z robienia notatek;
" intensywne kontakty towarzyskie;
" brak odpoczynku;
" poleganie na systemie działania, który znajduje się w naszej
głowie.
Nie jest łatwo sobie uświadomić tego typu przeszkody w efek-
tywnym wykorzystaniu naszego czasu. Są one także trudniejsze do
wyeliminowania niż zewnętrzni złodzieje czasu. Nasze postępo-
wanie oparte jest w dużym stopniu na wpojonych nam przekona-
niach, dotyczących odpowiedniego zachowania: jeśli ktoś zaczyna
z nami rozmowę w biurze, sądzimy, że przerwanie jej byłoby nie-
uprzejme, czekamy zatem, aż nasz rozmówca ją zakończy. Myśląc
o czasie pracy, nie uwzględniamy tych i podobnych sytuacji. Więk-
szość z nas nie zastanawia się, ile minut potrzeba na zaparzenie
kawy w biurowym ekspresie czy usunięcie papieru z zabloko-
wanej kserokopiarki. Musimy jednak zdać sobie sprawę, że minut
tych nie dostajemy dodatkowo, lecz bezpowrotnie tracimy je. Cena
za takie zachowanie to konieczność pozostania w biurze po godzi-
nach pracy.
Czy możliwa jest całkowita eliminacja czynników powodują-
cych straty czasu, zarówno tych zewnętrznych, jak i wewnętrz-
nych? Czy powinniśmy do tego dążyć2? Odpowiedz na te pytania
2
Rozwiązania powyższych problemów znajdziesz w tej książce. Zobacz
 Szybkie wyszukiwanie informacji przed spisem treści.
114
JAK WAAŚCIWIE OCENIĆ WAASN PRODUKTYWNOŚĆ?
brzmi: należy sobie raczej uświadomić ich istnienie i zdać sobie
sprawę z ich wpływu na nasze wykorzystanie czasu, niż próbować
je wszystkie usunąć. Nie możemy pokonać wroga, zanim go nie
zrozumiemy: kiedy zauważymy, jak znaczna część czasu każdego
dnia zostaje stracona, będziemy w stanie podjąć pewne kroki, by
zwiększyć naszą efektywność.
REALISTYCZNA OCENA CZASU
A ZARZDZANIE PROJEKTAMI
Jaki jest związek czynników powodujących straty czasu (zwanych
także  złodziejami czasu ) z zasadą Pareto i produktywnością?
Między innymi ich określenie pomaga odpowiedzieć na pytanie:
 Co dzieje się z czasem? Dzięki identyfikacji  złodziei czasu
możemy sobie także uświadomić, że ilość czasu, jaka pozostaje
nam na prawdziwą, produktywną pracę, jest zaskakująco nie-
wielka  tak niewielka, że powinniśmy się nad tym dogłębnie
zastanowić.
W rozdziale 2. wspomnieliśmy między innymi o formalnej i rze-
czywistej długości meczu piłki nożnej oraz o podobnej zależności
między postrzeganym a realnym czasem pracy. Omówiliśmy tak-
że rolę zarządzania projektami w efektywnym zarządzaniu czasem.
Menedżer projektu zdaje sobie sprawę, że ma do dyspozycji je-
dynie 2 lub 3 godziny prawdziwie produktywnej pracy każdego
dnia  a nie, jak można by się spodziewać, 8 lub 10 godzin. Jedy-
nie niewielki ułamek dnia poświęcamy na efektywną pracę, a po-
została jego część zostaje przeznaczona na czynności pomocnicze.
Innymi słowy, 20% dnia  magiczna liczba Pareto  doskonale
oddaje obraz sytuacji.
115
ROZDZIAA 7
Lecz które 20% należy wykorzystać? Ich określenie to Twoja
decyzja. Musisz wziąć tu pod uwagę czynniki takie, jak Twój oso-
bisty rytm, tryb pracy w Twojej firmie, częstotliwość występowania
przerw i kryzysów, swoją zdolność koncentracji i odporność na
stres oraz  co oczywiste  czekające Cię obowiązki. Decyzję
o wyborze odpowiedniej pory dnia powinieneś podjąć w czasie se-
sji podsumowującej, a mówiąc dokładnie  w czasie tej części
sesji, którą poświęcasz na stosowanie zasad Kaizen.
Być może w Twoim przypadku wyznaczenie pory dnia, opty-
malnej do zarezerwowania jako czas kluczowy czy czas na kontakty
z innymi, jest bardzo proste  powiedzmy 1,5 godziny między
16.00 a 17.30, kiedy telefony przestają dzwonić, powoli zamyka
się biura, a większość Twoich współpracowników jest w drodze
do domu. Może też być to poranek. Niektórzy ludzie rezerwują na
czas kluczowy porę lunchu, kiedy część osób wychodzi coś zjeść.
Jest to bardzo skuteczna strategia, pod warunkiem jednak, że
uwzględnisz też czas na własny posiłek.
Niestety, dla wielu z nas zarezerwowanie i ochrona czasu klu-
czowego nie należy do łatwych zadań i wymaga praktyki oraz wy-
trwałości. W momencie jednak, w którym nauczysz się koncen-
trować na  zadaniu nr 1 w tych kluczowych 20% dnia, będziesz
w stanie podwoić swoją produktywność.
RÓŻNE ZASTOSOWANIA ZASADY PARETO
20% odebranych telefonów przełoży się na 80% uzyskanych
efektów. W czasie pracy dzwoni dużo osób oraz napływa wiele
e-maili, należy jednak uświadomić sobie, że nie wszystkie wia-
domości są tak samo istotne. Jeśli na przykład w Twoim kluczo-
wym czasie dzwoni ważny klient, powinieneś odebrać telefon,
bowiem czas poświęcony na rozmowę z nim najprawdopodobniej
116
JAK WAAŚCIWIE OCENIĆ WAASN PRODUKTYWNOŚĆ?
nie będzie stracony. Inne sprawy jedynie wydają się pilne, pod-
czas gdy w praktyce mogą trochę poczekać. Jeśli tylko Twoje powi-
tanie na poczcie głosowej pozwala Ci w odpowiedni sposób za-
rządzać oczekiwaniami osób pragnących się z Tobą skontaktować
(zobacz rozdział 10.), możesz skoncentrować się na wykonywanej
pracy. Powinieneś ignorować 80% przypadków, w których ktoś
próbuje przerwać Twoją pracę, a zaakceptować jedynie 20%. Jest
to o wiele bardziej produktywne rozwiązanie niż bieżące odpowia-
danie na każdy e-mail lub odbieranie każdego telefonu, w ten
bowiem sposób nigdy nie ukończysz pracy nad swoim najważ-
niejszym zadaniem.
20% Twoich współpracowników nie uzna Twoich nowych
metod organizacji czasu. Niektórzy ludzie w dalszym ciągu będą
przerywać Ci pracę i przeszkadzać w realizowaniu planu zarzą-
dzania czasem. Część z nich ma po prostu taki charakter. Również
Twój szef oraz pozostali menedżerowie mogą kierować się w swoim
postępowaniu innymi przesłankami  choć większość przełożonych
zaakceptuje Twoje metody organizacji czasu po zapoznaniu się
z nimi (zobacz część rozdziału 5. poświęconą komunikacji z szefem).
Jeśli jednak uda Ci się wyeliminować 80% przerw w pracy, spowo-
dowanych kontaktami z osobami mającymi do Ciebie jakąś sprawę,
będzie to duży sukces.
80% istotnych decyzji zapada w czasie 20% czasu trwania
zebrania. W ciągu zebrania, podobnie jak w trakcie pozostałej
pracy, dochodzi do dużych strat czasu. Problem ten zostanie do-
kładnie omówiony w rozdziale 8.
Zaplanuj jedynie 80% swojego czasu. Zagadnieniem tym za-
jęliśmy się w części rozdziału 6., zatytułowanej  Czas szans .
Zasady przedstawione w tej książce sprawdzą się w 80% przy-
padków. Czasami powinniśmy odebrać pilny telefon lub natych-
miast spotkać się z daną osobą. Niektóre zebrania nadal będą się
117
ROZDZIAA 7
przeciągały, nie uda nam się także uniknąć sytuacji kryzysowych
ani zachować ciągłej kontroli. Sztuka zarządzania czasem polega
na eliminacji 80% problemów związanych z jego organizacją.
Jeśli będziemy starać się uzyskać 100-procentową kontrolę nad
naszym dniem, prawdopodobnie doznamy rozczarowania. Zamiast
za wszelką cenę dążyć do doskonałości, powinniśmy skupić się
raczej na osiąganiu jak najlepszych wyników.
USTALANIE PRIORYTETÓW
A SELEKCJA RANNYCH
Prawdopodobnie pytanie padające najczęściej w trakcie kursów
poświęconych zarządzaniu czasem to:  W jaki sposób powinno
się ustalać priorytety co do kolejności wykonania zadań? . Pytanie
to pokazuje, że ludzie wciąż poszukują formuły  na podobieństwo
 magicznego sposobu (rozdział 1.)  która pozwoli im zapobiec
chaosowi, wynikającemu z wielu często sprzecznych ze sobą
obowiązków.
Zastanówmy się teraz nad sytuacją, która jest zapewne o wiele
poważniejsza niż te znane nam z autopsji  selekcją rannych.
Selekcja rannych według tradycyjnej definicji, przypisywanej chi-
rurgowi z armii Napoleona, oznacza podział grupy rannych na trzy
kategorie zgodnie z regułą, by ludzie z najcięższymi obrażeniami
otrzymali pomoc medyczną jako pierwsi. Te trzy kategorie to:
(1) osoby, które przeżyją, jeśli zostanie im udzielona natychmia-
stowa pomoc medyczna; (2) osoby, którym niezbędna jest opieka
lekarza, mogą jednak trochę poczekać; (3) ranni, którzy nie prze-
żyją. Dokonanie selekcji wymaga chłodnego umysłu bez względu
na to, czy dotyczy ona rannych w walce, w wypadku czy osób na
sali nagłych przypadków. Co oczywiste, lekarze odpowiedzialni za
podejmowanie decyzji o życiu i śmierci muszą rozumować jasno
118
JAK WAAŚCIWIE OCENIĆ WAASN PRODUKTYWNOŚĆ?
i logicznie. Mimo że nie są w stanie przewidzieć kolejnej sytuacji
kryzysowej, przed rozpoczęciem właściwej pracy mają obowiązek
poświęcić kilka minut na ustalenie priorytetów. Zasadniczym wa-
runkiem tego procesu jest obiektywizm  nie ma tu miejsca na
subiektywne, oparte na emocjach postępowanie.
Na podobnej zasadzie efektywne ustalanie priorytetów wymaga
racjonalnego myślenia oraz umiejętności oddzielenia sytuacji kry-
tycznych od prozaicznych. Musisz także zdać sobie sprawę, że
w określonym czasie jesteś w stanie wykonać tylko jedno zadanie.
Zastanówmy się na przykład nad pojęciem  wielozadaniowość .
Znaczenie tego terminu wyraznie się zmieniło: początkowo ozna-
czał on  umiejętność wykonania wielu zadań . Obecnie pod  wie-
lozadaniowością rozumiemy  umiejętność wykonywania wielu za-
dań jednocześnie . Przypomina to próbę gaszenia pożaru wiadrem
zamiast gumowym wężem. Woda z wiadra rozpryskuje się i duża
jej część nie trafia w cel; jeśli natomiast tę samą ilość wody skie-
rujemy na zródło ognia przy użyciu gumowego węża, skoncentru-
jemy strumień wody w określonym punkcie i w ten sposób osią-
gniemy lepszy rezultat.
Ustalanie priorytetów można porównać do selekcji rannych.
Kluczem do przygotowania skutecznego planu działania jest do-
konanie racjonalnej oceny sytuacji i unikanie impulsywnych za-
chowań.
Po pierwsze, zaufaj swojemu wyczuciu. Większość z nas po-
trafi na podstawie sytuacji w pracy ocenić, które zadanie powin-
niśmy wykonać jako pierwsze. Bez względu na to, czy dokładnie
planujesz przebieg dnia w trakcie porannej sesji I-Beam, czy też
otrzymujesz kolejne zadanie do wykonania w momencie, w któ-
rym cały czas poświęcasz realizacji aktualnego projektu, nie po-
zwól, by Twoim zachowaniem zawładnął stres. Nie ulegaj poczu-
ciu konieczności podjęcia natychmiastowych działań i pamiętaj,
119
ROZDZIAA 7
że nie każde z nowych zadań wymaga Twojej niezwłocznej uwagi.
Najlepsza technika ustalania priorytetów to przeznaczenie kilku
minut na spokojne przemyślenie sytuacji i przygotowanie odpo-
wiedniego planu.
Jeśli powrócisz myślą do rozdziału 3., przypomnisz sobie, że
czas poświęcony na przygotowanie listy zadań do wykonania pro-
centuje możliwością wcześniejszego zarezerwowania czasu na
zrealizowanie pracy, której spodziewasz się danego dnia.
Po drugie, oceń stopień pilności i znaczenie każdego zadania.
Jedna z najważniejszych nauk, jakie możemy wyciągnąć z 7 nawy-
ków skutecznego działania Stephena Coveya, to konieczność upew-
nienia się, że zadanie należy wykonać w trybie pilnym (co z re-
guły oznacza konkretny, nieprzekraczalny termin) oraz że jest ono
istotne (związane z naszymi obowiązkami)3.
Jeżeli po podjęciu powyższych kroków zadania czekające na
realizację wciąż wydają się mieć takie samo znaczenie, a jedno-
cześnie kolidują ze sobą, możesz ocenić kolejność ich wykonania
na podstawie następującego zestawu pytań:
" Czy zadanie to jest bezpośrednio związane z jednym z moich
trzech aktualnie najważniejszych projektów?
" Czy powinno zostać ukończone dzisiaj?
" Czy powinienem zająć się nim osobiście, czy też mogę je zle-
cić komuś innemu?
" Czy jest ono na tyle ważne, że mój szef lub klient zauważy, że
nie zostało wykonane?
" Ile czasu wymaga jego realizacja?
" Jeżeli nie wykonam go natychmiast, czy problemy z tym związane
będą większe niż korzyści osiągnięte z zaoszczędzonego czasu?
3
Polskie wydanie: Covey Stephen, 7 Nawyków skutecznego działania,
Rebis 2004  przyp. tłum.
120
JAK WAAŚCIWIE OCENIĆ WAASN PRODUKTYWNOŚĆ?
" Jeśli wykonanie tego zadania wymaga tymczasowej rezygnacji
z obecnej pracy, czy opłaci się to?
" Jakie będą konsekwencje, jeśli nie wykonam zadania?
" W jaki sposób ocenię ważność tego zadania za tydzień?
" W jaki sposób będę postrzegał to zadanie za rok?
" Czy jest ono bezpośrednio związane z moimi obowiązkami, czy
może są istotniejsze zadania, którymi powinienem zająć się
najpierw?
Dzięki stworzeniu odpowiedniej perspektywy powyższe pyta-
nia pomogą Ci podjąć odpowiednią decyzję. Na przykład ostatnie
pytanie zdaje się sugerować, że powinniśmy pracować tylko i wy-
łącznie  zgodnie z przepisami . Jest to jednak mylne wrażenie.
Wyobrazmy sobie na przykład sytuację, w której pracujesz w księ-
gowości, a ktoś poprosi Cię o rozwiązanie problemu z komputerem,
gdyż znasz się na tym lub gdyż nie ma w pobliżu nikogo innego,
kto potrafi to zrobić. Jeśli zgodzisz się tym zająć, oznacza to dwa
problemy:
" Po pierwsze, stawiasz zadanie niezwiązane ze swoimi obo-
wiązkami na pierwszym miejscu.
" Po drugie, stwarzasz precedens dla podobnych zachowań w przy-
szłości. Powinieneś zapobiec występowaniu takich sytuacji,
mówiąc na przykład:  Robię to tylko wyjątkowo. Następnym
razem zwróć się z problemem tego typu do Janusza .
Opisany przykład pokazuje znaczenie komunikacji z szefem
(rozdział 5.). Tylko regularne i częste kontakty z menedżerem
umożliwią Tobie, Twoim kolegom i samemu przełożonemu opty-
malne wykorzystanie Twojego czasu dzięki koncentracji na zada-
niach bezpośrednio związanych z Twoimi obowiązkami.
121
ROZDZIAA 7
GDY BRAKUJE CZASU
NA USTALENIE PRIORYTETÓW: ZACHOWANIE
JASNOŚCI UMYSAU W SYTUACJI KRYZYSOWEJ
HISTORIA CHUKO LIANG
Tuż przed ważną bitwą o rzekę wielki chiński strateg z III wieku, Chuko
Liang, został niesłusznie oskarżony o zdradę. Jako dowód lojalności
dowódca armii zażądał od niego 100 000 strzał. Liang miał 3 dni na ich
wykonanie. Gdyby nie podołał temu zadaniu, czekała go śmierć. Liang
nie podjął się próby wytworzenia strzał  byłoby to niemożliwe w tak
krótkim czasie. Zamiast tego zebrał 12 łodzi i ułożył na nich wiązki słomy.
Póznym popołudniem, kiedy rzekę okryła mgła, łodzie podpłynęły do
obozu wroga. Ten, znając spryt Lianga i obawiając się pułapki, nie wy-
słał własnych statków na spotkanie ledwie widocznej floty Lianga, lecz
obsypał ją gradem strzał z brzegu. Kiedy te zbliżyły się jeszcze bardziej,
wróg podwoił atak. Po kilku godzinach ludzie ukryci na łodziach skiero-
wali je w dół rzeki. Tam Liang zebrał swoje 100 000 strzał, które tkwiły
w słomie4.
Historia Chuko Liang pokazuje znaczenie jasnego i logicznego
myślenia w sytuacji kryzysowej. Dziś mówimy o  ochronie prze-
ciwpożarowej  termin ten odnosi się do szybkiego rozwiązy-
wania problemów zapalnych w firmie.
Istnieją osoby szczycące się dużymi umiejętnościami w roz-
wiązywaniu konfliktów. Jeśli rzeczywiście ludzie ci potrafią zaże-
gnywać kryzysy, zawdzięczają to kontroli. Jednak dla większości
z nas sytuacje kryzysowe stwarzają duże problemy i wymagają,
4
Polskie wydanie: Greene Robert, 48 praw władzy, Jacek Santorski & CO,
2005  przyp. tłum.
122
JAK WAAŚCIWIE OCENIĆ WAASN PRODUKTYWNOŚĆ?
byśmy poświęcili nasz czas i energię zdarzeniu, do którego nigdy
nie powinno było dojść. Odwracają one naszą uwagę od prioryte-
tów, co z kolei powoduje ich przesunięcie na pózniej i prowadzi
do akumulacji zadań, które powinniśmy wykonać. Z kryzysami
związana jest także konieczność wydawania natychmiastowych,
pospiesznych sądów, ryzyko podjęcia błędnych, nieracjonalnych
decyzji oraz wybór niezbyt produktywnych rozwiązań.
W sytuacji kryzysowej powinieneś stosować się do następują-
cych reguł:
Unikaj instynktownej reakcji. Pamiętaj, że problemy można
rozwiązać, nawet jeżeli wymaga to wykonania kilku rozmów te-
lefonicznych, zmiany planów, podróży i szybkiego myślenia. Naj-
ważniejsze jest zachowanie jasności umysłu i wystrzeganie się
impulsywnych reakcji. Nie pozwól sobie na działanie instynk-
towne  zamiast tego poświęć chwilę na ocenę sytuacji i podję-
cie niezbędnych kroków, by jej zaradzić.
Nie pozwól, by opanował Cię gniew. Gniew  rezultat stresu
wypierającego racjonalną część naszego umysłu  sprawia, że
postępujemy w sposób irracjonalny, a nasze negatywne zachowa-
nie jest często długo pamiętane przez innych. W momencie, kiedy
opanowuje nas złość i frustracja, powinniśmy kilka razy głęboko
odetchnąć i policzyć do 10. Pamiętaj, że nie zawsze jesteśmy w sta-
nie naprawić skutki tego, co uczyniliśmy w gniewie. Czasem re-
zultaty naszego zachowania są jeszcze odczuwane długo po zaże-
gnaniu kryzysu. Zastanów się, czy przyczyna Twojej złości będzie
miała znaczenie za rok? Jeśli tak, w jakim sensie?
Staraj się nie budzić paniki i złości w innych ludziach.
Pamiętaj, że panika i złość łatwo udzielają się innym. Podobnie
jednak działa spokój  jeśli w obliczu kryzysu zachowasz spo-
kój, istnieje duże prawdopodobieństwo, że uda Ci się pozytywnie
wpłynąć na zachowanie ludzi dookoła Ciebie. Jeżeli poświęcisz
123
ROZDZIAA 7
kilka sekund na opanowanie się, masz duże szanse, by stać się
przykładem dla innych.
Unikaj syndromu superbohatera. Polega on na przeświadcze-
niu, że Ty i tylko Ty jesteś w stanie zaradzić problemom. Jest to
uczucie typowe dla osób przyzwyczajonych do podejmowania
decyzji i szybkiego działania. Powinieneś jednak zrozumieć, że
znacznie bardziej efektywne jest delegowanie zadań i umiejęt-
ność przewodzenia niż przyjęcie roli jednoosobowej ekipy ratow-
niczej. Poświęć chwilę czasu na ocenę dostępnych środków, dys-
trybucję zadań oraz monitorowanie postępów, tak by upewnić się,
że nic nie zostało przeoczone (więcej szczegółów na temat syn-
dromu superbohatera znajdziesz w rozdziale 15.).
Korzystaj z listy kontrolnej. Jeżeli przygotowałeś listę kon-
trolną na wypadek kryzysu, bezwzględnie ją wykorzystaj. Upew-
nij się, że wiesz, gdzie się znajduje, oraz że wiedzą o tym inni.
Sprawdz też, czy będą oni umieli zastosować się do wskazówek,
które ta lista zawiera  z reguły osoba najlepiej przygotowana do
rozwiązania danego konfliktu w momencie jego wybuchu jest na
urlopie.
Zadaj sobie następujące pytanie:  Co stanie się, jeśli nie będę
się angażował? . Niektóre sytuacje kryzysowe lepiej jest pozo-
stawić własnemu rozwojowi. Adrenalina i poczucie konieczności
podjęcia natychmiastowych działań sprawiają, że czasem robimy
więcej, niż to jest konieczne. Oceń charakter kryzysu i zastanów
się, czy Twoje zaangażowanie przyczyni się do jego rozwiązania
czy przedłużenia.
CZAOWIEK ZA BURT
Oto klasyczny przykład ilustrujący, jak zachowanie spokoju i unikanie
syndromu superbohatera umożliwia rozwiązanie problemu. Jeśli płyniesz
statkiem i dostrzegasz, że ktoś wpadł do wody, Twoim obowiązkiem
124
JAK WAAŚCIWIE OCENIĆ WAASN PRODUKTYWNOŚĆ?
 od momentu, w którym krzykniesz  Człowiek za burtą!  jest ciągła
obserwacja tej osoby i wskazywanie miejsca, gdzie się znajduje. Zmiana
kursu i ratowanie należy do innych. Jeżeli stracisz osobę za burtą z pola
widzenia (zwłaszcza przy wysokich falach), możesz jej już nigdy nie ujrzeć.
Praca zespołowa, spokój oraz przestrzeganie istniejących reguł zarządzania
kryzysami znacznie zwiększają tu szansę uratowania komuś życia.
Ta sama sytuacja kryzysowa nie ma prawa się powtórzyć. Po
rozwiązaniu niespodziewanego kryzysu staje się on częścią zbio-
rowej wiedzy, która powinna zostać uwzględniona w planach na
przyszłość. W trakcie spotkania podsumowującego problemy po-
winieneś znalezć odpowiedzi na następujące pytania:
" Co doprowadziło do wystąpienia kryzysu?
" W jaki sposób został zażegnany?
" Czy możemy być zadowoleni z zastosowanych środków?
" Jakie działania powinniśmy podjąć, by uniknąć podobnych
sytuacji w przyszłości, lub jakie jest prawdopodobieństwo wy-
stąpienia kryzysu w przyszłości i jak możemy się na niego
przygotować?
CO ZA FIASKO!
Słowo  fiasko oznacza niepowodzenie, klapę  coś, czego pragniemy
w przyszłości uniknąć.
Wyraz ten pochodzi z włoskiego i oznacza  butelkę . Kiedy w śre-
dniowieczu dmuchacze szkła we Włoszech popełniali błąd i ich piękne,
delikatne rzezby ze szkła traciły właściwy kształt w czasie dmuchania,
mogli oni jedynie zmienić kształt szkła i sprzedać go jako butelkę  fiasko.
125
ROZDZIAA 7
INNE TECHNIKI USTALANIA PRIORYTETÓW
Jeśli w ustaleniu kolejności wykonania dwóch kolidujących ze
sobą zadań nie pomogło ani określenie ich znaczenia i stopnia
pilności, ani też proces wyboru, oparty na zasadach selekcji ran-
nych, zastosuj się do następujących reguł:
Zajmij się najpierw zadaniami wymagającymi niewielkich
nakładów czasu. Jeżeli drobne prace rozpraszają Twoją uwagę
i nie pozwalają skupić się na większym, ważniejszym projekcie,
usuń je ze swojej drogi. Wykorzystaj poranną sesję planowania
do uwzględnienia tych zadań w Twoim kalendarzu, nanieś także
czas ich trwania. Pamiętaj o znaczeniu przygotowania konkret-
nego planu  nie polegaj na planowaniu w myślach!
Możesz też przyjąć odwrotną strategię i rozpocząć pracę od
realizacji większego projektu. Jeżeli wolisz najpierw zająć się za-
daniem wymagającym większego wysiłku, uczyń to. W ten sposób
uzyskasz poczucie zadowolenia płynące ze świadomości, że po-
radziłeś sobie z trudnym wyzwaniem.
Skonsultuj problem z szefem. Większość ludzi rozumie dele-
gowanie jako zlecanie pracy innym, lecz delegowanie może także
oznaczać zaangażowanie Twojego szefa lub klienta w proces po-
dejmowania decyzji. Jeżeli na wykonanie czekają 2 zadania lub
więcej i każde z nich wydaje się być równie ważne i pilne, a od-
sunięcie w czasie realizacji jednego z nich grozi poważnymi kon-
sekwencjami, bezpieczniejszym i aktywniejszym wyjściem z sytu-
acji jest poinformowanie o tym szefa. Na podobnej zasadzie, jeśli
pracujesz dla 2 lub więcej osób, a każda z nich uważa za naj-
ważniejszy własny projekt, ryzykujesz konflikt między interesami
Twoich pracodawców, w którym to Ty będziesz największym prze-
granym. Problem kolidujących ze sobą priorytetów dwóch mene-
dżerów powinien zostać omówiony i rozwiązany przez wszystkie
osoby, których to dotyczy.
126
JAK WAAŚCIWIE OCENIĆ WAASN PRODUKTYWNOŚĆ?
Poproszenie Twojego szefa (Twoich szefów) o pomoc w selek-
cji zadań nie jest aktem skargi, lecz aktywnym spotkaniem umy-
słów, którego celem jest wykonanie właściwej pracy w odpowiedni
sposób. Spotkanie, informujące zainteresowane osoby, nad czym
aktualnie pracujesz i co zostało przesunięte na pózniejszy termin,
pozwala na efektywne zarządzanie oczekiwaniami.
TEST SMARTS
Jest to technika ustalania priorytetów zaczerpnięta bezpośrednio
z zarządzania projektami. Pomaga ocenić, czy dany projekt może
i powinien zostać wykonany przez Ciebie, a także czy potrzebne
są dodatkowe informacje. Jeżeli zostanie Ci zlecona realizacja
niejasnego zadania, dla którego nie możesz znalezć rozwiązania,
warto przed dalszą pracą przeprowadzić test SMARTS. Zasto-
sowanie testu pozwoli Ci także uzyskać informacje potrzebne do
konsultacji z szefem.  SMARTS to akronim następujących słów:
Specific (ściśle określone). Czy jest to konkretne zadanie?
Czy jest to jedno zadanie, czy raczej zbiór mniejszych projektów?
 Kup bochenek razowego chleba to przykład konkretnego zada-
nia. Natomiast polecenie:  Upewnij się, że spiżarnia jest dobrze
zaopatrzona jest ogólnikowe.
Measurable (wymierne). Czy możliwe jest dokładne ustalenie
parametrów zadania? W jaki sposób możesz określić, że zostało
ukończone? Kiedy się zaczyna? W którym momencie się kończy?
 Proszę przygotować nowy projekt witryny internetowej firmy
nie jest wymiernym zadaniem. Czy projekt ten należy uznać za
ukończony w momencie publikacji witryny? Kto jest odpowiedzial-
ny za utrzymanie strony, jej aktualizację i korekty? Czy jest to
część projektu, czy osobny projekt? Co definiuje parametry zadania?
127
ROZDZIAA 7
Achievable (osiągalne). Czy możliwe jest wykonanie zadania?
Jeżeli poprosisz mnie o położenie ceramicznych kafelków w Twoim
mieszkaniu, a ja nie posiadam odpowiedniego doświadczenia
i umiejętności, nie jest to zadanie możliwe do realizacji  bez
względu na zaoferowaną ilość pieniędzy lub czasu.
Realistic (realistyczne). Załóżmy, że posiadam odpowiednie
kwalifikacje i doświadczenie w kładzeniu ceramicznych kafelków.
Jeżeli na wykonanie tej pracy potrzeba 2 dni, a ja nie mam nic
innego w planach, mogę to zrobić  dwudniowy termin będzie
realistyczny. Jeśli jednak mój grafik jest zapełniony i nie będę
w stanie nawet zacząć pracy w przeciągu następnego tygodnia,
zobowiązanie się do realizacji projektu w ciągu 2 dni nie mogłoby
zostać przeze mnie wypełnione  mimo że posiadam odpowiednie
umiejętności.
Time-oriented (określone w czasie). Czy istnieje harmonogram
lub ostateczny termin na wykonanie zadania? Zachodzi tu ścisły
związek z  wymiernością zadania  muszę znać nie tylko mo-
ment rozpoczęcia i zakończenia projektu, lecz także konkretne
daty rozpoczęcia, zakończenia, podsumowania, dostaw itp. Bez
ściśle określonych terminów łatwo jest stracić poczucie upływu
czasu lub też zostać zmuszonym do zastosowania metody ścieżki
krytycznej.
Signed-off (zlecone przez konkretną osobę). Komu podlegam?
Kim jest osoba, do której mogę się zwrócić z pytaniami i która
odbierze projekt? Dla kogo pracuję?
Test SMARTS pozwala upewnić się, że przed rozpoczęciem
konkretnej pracy zaangażowane w nią osoby znają parametry za-
dania. Jest to przykład zyskania szerszej perspektywy dzięki uczy-
nieniu kroku w tył.
128
JAK WAAŚCIWIE OCENIĆ WAASN PRODUKTYWNOŚĆ?
DOKONAĆ WAAŚCIWEGO WYBORU
Ustalając priorytety, musisz także pamiętać, że nie wszystkie za-
dania mogą zostać wykonane. Planując, rutynowo zapełniamy każ-
dy dzień zadaniami o różnym znaczeniu i spodziewamy się, że uda
nam się je w pełni zrealizować, tak byśmy mogli w ten sam sposób
rozpocząć następny dzień. Jednak zgodnie regułą 80:20, 20% pracy
przynosi 80% efektów. Pozostała część to zadania mało znaczące
lub takie, które tylko wydają się być bardzo pilne. Dlatego tak
istotne jest, by określić naprawdę ważne projekty i skupić się na
nich. Upewnij się, że zostały one zidentyfikowane i naniesione
w kalendarzu, a także że przeznaczyłeś na ich realizację odpo-
wiednią ilość czasu. Nie powinny one zostać pomieszane z mniej
znaczącą pracą. Pamiętaj, że masz do dyspozycji określoną ilość
energii; powinieneś więc właściwie ocenić swoje umiejętności.
Wysiłek stracony na jednoczesną realizację wielu projektów oraz
wykonanie mniej ważnych zadań to wysiłek stracony bezpow-
rotnie. Musisz określić swoją właściwą pracę i skoncentrować się
na niej. Pamiętaj o słowach Konfucjusza:  Ten, który ściga dwa
króliki, nie zdoła złapać ani jednego .
129


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
HBS Panuj nad czasem spis
Czas na czasownik ebook demo
MapyMysli czyli jak zyskac czas na notatkach
czas na e biznes
17 17 PAŹDZIERNIK CZAS NA MYŚLENIE (MYŚL O MNIE) cz 1

więcej podobnych podstron