CZŁOWIEK A KULTURA


102 DANUTA KREFT

PERSPECTIVA
Legnickie Studia
Teologiczno-Historyczne
Rok IV 2005 Nr 2
DANUTA KREFT
CZAOWIEK A KULTURA
Słowo  kultura pochodzi od łacińskiego słowa colere, co znaczy-
ło pierwotnie uprawiać rolę. Od Cycerona nabrało także nowego zna-
czenia w kontekście uprawy ludzkiego ducha. Terminem tym posłu-
gujemy się na oznaczenie wszystkiego, co pochodzi od człowieka jako
istoty rozumnej. Działanie ludzkie zawsze odbywa się w materiale za-
stanym, w tworzywie naturalnym, zatem przetwarzanie natury, które
nosi znamię rozumnego działania będzie domeną kultury. Innymi sło-
wy,  Kultura jest racjonalizacją natury 1. Tworzywem podlegającym
racjonalizacji może być sam człowiek, we wszystkich jego wymiarach,
jak i otaczająca go rzeczywistość. Tak więc o tyle, o ile stają się one
podległe rozumowemu działaniu człowieka są przejawem kultury.
Wszelkie bowiem przejawy ludzkiego ducha kierowane rozumem,
a więc ludzkie działanie, jak i twory przyrody mu podporządkowane
stanowią kulturę w najszerszym tego słowa znaczeniu.
Podstawowe dziedziny kultury to: nauka, etyka, sztuka i religia.
O ile celem nauki jest prawda, moralności dobro, sztuki piękno, to reli-
gia jest dziedziną spinającą wszystkie te dziedziny, a więc naukę, mo-
ralność i sztukę.
1. Nauka jako dział kultury.
W nauce motywem wiodącym jest poznanie. Poznanie stanowi
wewnętrzne doświadczenie człowieka, które pozostaje w związku z
1
M. A. KRPIEC. Ja-człowiek. Lublin 1991 s. 236.
Człowiek a kultura 103
otaczającym go światem. W filozofii rozpowszechnione jest jednak,
takie ujęcie poznania, które odwołuje się do czystej świadomości tak,
jak ma to miejsce w systemie Kartezjusza. Poznanie dotyczy umie-
szczonych w polu świadomości idei. Idee cechuje jasność i wyrazi-
stość, przez co dają nam poznanie pewne. Fundamentów wiedzy nie
należy szukać w przedmiocie, który należy do świata zewnętrznego,
lecz w podmiocie, w świadomym duchu. Kartezjusz mówił:  Tak to
myślenie! Ono jedno nie daje się ode mnie oddzielić. Ja jestem, ja ist-
nieję; to jest pewne. Jak długo jednak? Oczywiście jak długo myślę;
bo może mogłoby się zdarzyć, że gdybym zaprzestał w ogóle myśleć,
to natychmiast bym cały przestał istnieć. Teraz przyjmuję tylko to,
co jest koniecznie prawdziwe; jestem więc dokładnie mówiąc tylko
rzeczą myślącą, to znaczy umysłem (mens) bądz duchem (animus),
bądz rozsądkiem (intellectus), bądz rozumem (ratio) 2. Myślenie jest
więc tym samym co istnienie:  Myślę więc jestem . Jest to prawda
niezachwiana i pewna.
Inaczej problem poznania rozwiązuje filozofia realistyczna, wska-
zując na fakt relacji i styczności ducha ze światem materialnym  wła-
ściwie poznanie jest w pewnym sensie jedynym łącznikiem człowieka
z tym wszystkim, co jest w nim samym i poza nim, że właśnie pozna-
nie jest czynnikiem łączącym człowieka ze światem, to rzecz jasna,
chodzi tu o jakąś ludzką łączność, a więc łączność świadomą 3. To co
poznajemy, to konkretna rzecz materialna, która ujęta jest za pomocą
pojęć będących sensem wyrażeń ogólnych. Kształtują się one w opar-
ciu o poznanie zmysłowe, czy nad nim są nadbudowane. Poznanie
posiada zatem strukturę złożoną, odbywa się w wymiarze material-
nym i duchowym. Funkcje poznawcze u swych podstaw związane są
z działaniem organów cielesnych jak wzrok, słuch, dotyk, węch i smak,
ale oprócz poznania zmysłowego właściwe jest im również poznanie
intelektualne. Wszelkie przejawy organiczne są konieczne, ale niewy-
starczające w uzyskaniu ostatecznych rezultatów poznania. Praca na-
szego organizmu stanowi konieczną stronę materialną, bez której nie
ma poznania. Wszelkie przemiany organiczne  Są jego zaczątkiem,
są jego konieczną stroną materialną, są racją poznania bytu koniecz-
ną, ale nie wystarczającą. Poznanie nadbudowuje się na wszystkich
2
KARTEZJUSZ. Medytacje II. Tłum. M. Ajdukiewicz. Warszawa 1958 s. 22-23.
3
M. A. KRPIEC. Odzyskać świat realny. Lublin 1993 s. 41.
104 DANUTA KREFT
tych przemianach organicznych, jakie zachodzą przy zaistnieniu fak-
tu poznania 4. Ludzkie poznanie różni się od tego, które występuje
u zwierząt. Bo o ile u zwierząt mamy do czynienia z dokładną reakcją
na konkretny bodziec, to człowiek poznając ten sam przedmiot świata
materialnego rozumie go, a zatem ujmuje go jako byt w sobie zdeter-
minowany. Zdaje sobie przy tym sprawę z tego, że to on sam poznaje,
a zatem uobecnia się w doświadczeniu własnego  ja .  Słowem w
naszym zmysłowym poznaniu nie ma czystego, tylko zmysłowego
przeżycia poznawczego, ale w przeżyciu zmysłowym jest zarazem ro-
zumienie rzeczy poznawanej; jest więc zarazem rozumowe czyli inte-
lektualne poznanie rzeczy, którą widzę, słyszę, dotykam, czuję, sma-
kuję 5. Mimo, że poznanie wskazuje na jakiś przedmiot z zewnątrz,
przez oddziaływanie świata na nasze ciało, to człowiek, dzięki swe-
mu rozumowi nie tylko widzi przedmiot poznania, ale i go rozumie.
Niemniej nie można utożsamić struktur poznawczych, zmysłowych
i intelektualnych. Mając na uwadze ludzkie poznanie wskazujemy na
te akty poznawcze, które są rozumieniem rzeczy. Rozumieć znaczy
wytworzyć w naszym poznaniu pojęcie o rzeczy, czyli znaku prze-
zroczystym reprezentującym daną rzecz.  Poznając jakiś przedmiot
rozumiemy go w utworzonym przez nas pojęciu, które jest sen-
sem wyrażenia ogólnego 6. Rzecz dostępna jest o tyle, o ile jest na-
znaczona poznawczo, a mimo to poznaję konkretny byt, a nie o nim
pojęcie.  Rzeczywistość bowiem nie znaczona systemem znaków po-
znawczych nie ma wartości poznawczej 7. W procesie poznania do-
niosłą rolę odgrywa sfera znaków przezroczystych, gdyż to właśnie
w nich spełnia się rozumienie rzeczy poznawanej.  Poznając bowiem
rzecz muszę u siebie samego, w moim aparacie poznawczym wypro-
dukować jakby obraz zastępczy samej rzeczy, dzięki czemu jakby
interioryzuję rzecz samą w moim aparacie poznawczym. Poprzez akty
poznawcze tworzę u siebie pojęcie rzeczy, które jest właśnie znakiem
przezroczystym, skierowującym moje poznanie na samą rzecz 8.
4
TENŻE. Kim jest człowiek? W: Wprowadzenie do filozofii. Red. M. A. Krąpiec, S.
Kamiński, Z. J. Zdybicka, P. Jaroszyński. Lublin 1992 s. 19.
5
Tamże. s. 20.
6
Tamże. s. 22.
7
Tamże. s. 22.
8
Tamże. s. 21.
Człowiek a kultura 105
Ujęcie poznawcze materii dokonuje się w systemie znaków przez-
roczystych, a więc pojęć, sądów i rozumowań, które stanowią przed-
miot naszego intelektualnego poznania. Rzecz sama w sobie jest po-
znawalna, o ile jest uchwytna w świetle wyrażeń danego języka.
Utworzyć w naszym poznaniu pojęcie rzeczy, przez które rozumiemy
daną rzecz, to znaczy uchwycić ją w pewnym aspekcie. Nasze po-
znanie nie ujmuje dogłębnie i wyczerpująco samej rzeczy, lecz sta-
nowi poznanie aspektowe, wybiórcze. Ujmuje tylko te cechy rzeczy,
które są najbardziej widoczne; te które najbardziej nas interesują i są
nam potrzebne.  Z ujętych z rzeczy cech, nieustannie tworzymy
w sobie obraz zastępczy rzeczy, czyli nasze pojęcie, będące prze-
zroczystym znakiem samej poznawanej rzeczy 9. Utworzone przez nas
pojęcie, jako znak przezroczysty nie zatrzymuje na sobie naszej uwa-
gi poznawczej, ale ukierunkowuje nasze poznanie na sam przedmiot-
rzecz. Sama rzecz jest przedmiotem naszego poznania, a nie znak,
który jest zawsze przyporządkowany istniejącej rzeczy. Nasze pojęcia
i sądy są w swej strukturze odmienne od przedmiotów materialnych.
Do natury przedmiotu materialnego należy jego budowa czasoprze-
strzenna, dzięki czemu są mierzalne, konkretne, zmienne i nieko-
nieczne. Tymczasem pojęcia reprezentujące nasze poznanie są ogól-
ne, konieczne i stałe, i w swej strukturze znakowej posiadają charakter
niematerialny, niemierzalny w żaden sposób. A to co niemierzalne
nie może być przedmiotem materialnym. Dlatego akty intelektualne
będące nośnikiem pojęć są również niematerialne. Proces poznania,
jak i wszelkie jego akty jako niematerialne suponują istnienie niema-
terialnego rozumu.  A to jest niesprzeczne, tylko przy istnieniu rozu-
mu, czyli intelektu niematerialnego jako właśnie zródła i przyczyny
sprawczej naszego poznania ludzkiego. Oczywiście intelekt niemate-
rialny byłby nie do przyjęcia bez samodzielnie istniejącego podmiotu
niematerialnego  duszy  jako pierwszego zródła czynności ludz-
kich 10. Niematerialność struktur poznawczych świadczy o ducho-
wych właściwościach człowieka. Mimo to, wszelkie działanie czło-
wieka, w tym także poznawcze nie uwalnia go od materii. Człowiek
jest bowiem bytem złożonym duchowo-materialnym, dlatego wszel-
kie jego działanie nosi na sobie piętno materii i ducha. Poznanie pole-
ga zatem na uzgadnianiu treści poznania z rzeczywistością.
9
Tamże. s. 22
10
Tamże. s. 28.
106 DANUTA KREFT
W oparciu o tak rozumiane poznanie Grecy stworzyli nową dzie-
dzinę kultury zwaną theoria.  Theoria obejmuje całą sferę poznania
zwanego poznaniem naukowym. Jest to usprawnienie rozumu do
poznania prawdy o rzeczywistości ze względu na samą prawdę 11.
Szczególny akcent położony jest na wartość poznania dla samego po-
znania.  Poznanie dla samego poznania jest naturalnym celem ludz-
kiej natury. Jak więc człowiek składa się z ciała i duszy, a w duszy są
różne władze, wśród których najwyższym jest rozum, to ciało istnieje
dla duszy, a w duszy poszczególne władze są dla rozumu 12. Tak więc
bezinteresowne poznanie prawdy jest celem nauki, zaś nauka zajmuje
pierwsze miejsce w kulturze.
W czasach nowożytnych sytuacja uległa zmianie, gdyż hasłem
przewodnim stała się użyteczność.  Nauka ma bowiem być tym, co
pozwoli człowiekowi zapanować nad przyrodą, światem, a nawet ko-
smosem; nauka ma przyczyniać się do ulepszania i doskonalenia czło-
wieka, a także całego społeczeństwa 13. Co za tym idzie  Utylitaryzm
w sferze materialnej doprowadza do przekształcenia nauki w techno-
logię, w sferze humanistycznej  do przekształcenia filozofii w ide-
ologię. Technologizacja nauk ścisłych oraz ideologizacja nauk hu-
manistycznych oto efekt zmian, których skutki odczuwamy po dziś
dzień i to w coraz większym stopniu 14. Na plan pierwszy zaczęły
się wysuwać cele praktyczne. I tak Bacon, który był prekursorem no-
wożytnej koncepcji nauki twierdził, że  największe znaczenie ma ta
wiedza, która dostarcza najwięcej korzyści, która jest najbardziej uży-
teczna 15. Rozwinęło się dzięki temu pojęcie doświadczenia, którego
celem była weryfikacja jakiejś teorii. Tak rozumiane doświadczenie
miało charakter matematyczny. Inną istotną cechą nauki nowożytnej
była matematyzacja poznania naukowego.  Na plan pierwszy wysuwa
się ilość. Poznać coś naukowo, to wykryć prawa wyrażone matema-
tycznie. Miejsce fizyki metafizycznej zajmuje fizyka matematyczna.
Nauka szuka praw ilościowych. Pytanie jak? Jest nieodłącznie zwią-
zane z pytaniem ile? 16 Nauka w ten sposób uległa odmetafizycznie-
niu, nie dawała bowiem odpowiedzi na pytanie o naturę rzeczy ani ich
11
P. Jaroszyński. Nauka w kulturze. Radom 2002 s. 328.
12
Tamże. s. 35.
13
Tamże. s.154.
14
Tamże. s.155.
15
Tamże. s. 167.
16
Tamże. s. 240.
Człowiek a kultura 107
przyczynę.  Funkcje rozumu teoretycznego, jak i nauki teoretyczne
zostają jednoznacznie napiętnowane jako wypływające ze skażonego
zródła. Natomiast cała energia rozumu zostaje teraz skierowana na
cele praktyczne 17. Nauka odeszła tym samym od prawdy:  Celem
życia człowieka ma być panowanie nad światem. Świat staje się
w tym momencie wielkim warsztatem pracy, w którym wyrabiane są
narzędzia, pozwalające na opanowanie świata i kosmosu 18. Takie ro-
zumienie nauki zniekształca cały obraz kultury, traktując człowieka
jak jej cel  prawdę, czysto instrumentalnie. Kultura odchodząc od
moralności i religii ogranicza się do manipulowania ludzmi. Człowiek
traktowany jest w sposób przedmiotowy. Należy więc powrócić do
klasycznej wersji teoria, której celem ostatecznym jest prawda umoż-
liwiająca osobowy rozwój człowieka. Człowiek jako byt osobowy po-
siada rozum, a podstawową jego czynnością jest poznawanie, dzięki
któremu spełnia się jako człowiek.  Celem nauki rozwijanej w ramach
theoria jest ostatecznie prawda umożliwiająca w ten sposób rozwój
samego człowieka. Rozum, stanowiąc istotną część naszego człowie-
czeństwa (jesteśmy osobami, a nie rzeczami), aktualizuje się poprzez
poznawanie prawdy, a nauka, należąc do theoria, ma na względzie
prawdę jako prawdę 19.
2. Etyka a kultura.
Do kultury należy też moralność. Stanowi ona przykład realizacji
człowieka w istotnie ludzkim rozumieniu. Każdy byt ludzki składa się
z ciała i duszy będącej zródłem istnienia ciała i autonomicznego dzia-
łania.  Punktem wyjścia jest mianowicie stwierdzenie doświadczalnej
różnicy, jaka w całokształcie dynamizmu człowieka zachodzi pomię-
dzy  człowiek działa i  (coś) dzieje się w człowieku 20. Wskazuje
się tym samym na moment sprawczości, które to przeżycie, oddziela
działanie człowieka od wszystkiego, co się w nim tylko dzieje. Kiedy
 coś dzieje się w człowieku , nie jest on świadomy swej sprawczo-
ści, zachowuje się w sposób bierny wobec dynamizmu zmian, które
w nim się dokonują. Dopiero moment sprawczości obecnej w działaniu
wskazuje na aktywność podmiotu jako świadomej siebie przyczyny
17
Tamże. s. 201.
18
Tamże. s. 206.
19
Tamże. s. 331
20
K. WOJTYAA. Osoba i czyn. Lublin 1994 s. 116.
108 DANUTA KREFT
sprawczej działania.  Być przyczyną to znaczy wywoływać zaistnie-
nie oraz istnienie skutku, jego fieri oraz esse. Człowiek więc w sposób
najpełniej doświadczalny jest przyczyną swego działania. Zachodzi
wyraznie przeżywany związek przyczynowy pomiędzy osobą i czy-
nem, który powoduje, że osoba, czyli każde konkretne ludzkie ja,
musi czyn uważać za skutek swej sprawczości i w tym znaczeniu za
swoją własność 21. Człowiek jest nie tylko sprawcą swego działania,
ale jest także jego twórcą.  Jest to ta twórczość, dla której pierwszym
tworzywem jest sam człowiek. Człowiek przez działanie kształtuje
przede wszystkim siebie samego 22. Karol Wojtyła nazwał to samo-
stanowieniem  samostanowienie wskazuje na to, że ktoś sam stanowi
o sobie 23. Czyny ujawniają człowieka jako osobę, dlatego czynom
przysługuje wartość moralna.  Powstaje przez to w człowieku nowy
jakościowy byt. Jest to byt moralny 24. Z tego to powodu, każdy akt
decyzyjny jest aktem moralnym, który urzeczywistnia jeden spośród
wielu sądów praktycznych o dobru. W akcie decyzyjnym konieczne
jest realne odniesienie do bytu, który pojęty jest jako dobro. Dobro za-
tem działa jako przyczyna sprawcza, która pobudza podmiot do dzia-
łania, wyprowadza go z bierności i sprawia, by działał w jego kierunku.
Człowiek poznaje naturę dobra i kieruje ku niemu swoją wolę, dzięki
czemu dobro staje się przedmiotem mego pożądania. Niezbędnym wa-
runkiem realizacji dobra jest ludzka wola jako zródło ludzkiego dzia-
łania. Dobro jest zatem celem dążeń człowieka. Celem działania jest
konkretny byt pojęty jako dobro. Byt i dobro jest tym samym. Tylko
realnie istniejący byt może być celem, a zatem dobrem realnym.
W jednym człowieku odbywa się dramat  natury i osoby , po-
legający na tym, że na bazie natury zdeterminowanej formułuje się
istotnie ludzka możność działania wolnego transcendującego świat
materii. Pojawia się odróżnienie dziania się na mocy zdeterminowanej
natury, od tego, że ja działam, gdyż działanie zależy ode mnie i za nie
ponoszę odpowiedzialność. Takie działanie dokonuje się we wnętrzu
człowieka, w ludzkim duchu. Przedmiotem ludzkiego działania jest
cel, którym jest byt pojęty jako dobro. Odczytanie dobra dokonuje się
z udziałem rozumu, który determinuje akty naszego działania. Każda
21
Tamże. s. 117.
22
Tamże. s. 120.
23
Tamże. s. 154.
24
M. A. KRPIEC. U podstaw rozumienia kultury. Lublin 1991 s. 127.
Człowiek a kultura 109
rzecz jest dobra, o ile Dobro wyraża swe podobieństwo z Dobrem
Najwyższym, które jest celem ostatecznym. Wola dążąc do dobra,
chce każdego dobra na wzór Dobra Absolutnego.  W tym sensie do-
brem istotnym może być tylko Absolut będący istnieniem sam przez
się, a wszelkie inne dobra realne są dobrami rzeczywistymi w takiej
mierze, w jakiej istnieją przez partycypację Istnienia Pierwszego 25.
On sam jest istotą dobra, zawsze dobru wszystko jest przyporządko-
wane. Wszystko z natury swej podąża ku dobru. Sprawą natury ro-
zumnej jest rozumne odczytanie i świadome przyporządkowanie się
woli Absolutu.
Odczytana treść dobra determinuje nasze działanie ukazując jed-
nocześnie możność działania wolnego, transcendującego świat mate-
rii. Innymi słowy, ludzkie  ja góruje nad światem materii i przyrody,
który nie posiada cech bytu osobowego,  na doświadczeniu transcen-
dencji osoby w czynie (...) opiera się przekonanie o duchowości czło-
wieka (...) Duchowe jest to, co niematerialne  to, co wewnętrznie
niesprowadzalne do materii 26. Znaczy to, że ten, kto działa na mocy
samostanowienia, sam siebie przeżywa jako istotę wolną. Człowiek
jest wolny, gdyż w dynamizmie swego bytowania zależy sam od sie-
bie  podstawowe znaczenie wolności człowieka, wolności woli, opar-
te na doświadczeniu, każe nam na pierwszy plan wysunąć zależność,
mianowicie zależność w dynamizmie od własnego ja 27. Działanie
ludzkie będąc świadomym i wolnym, zawsze jest związane z materią,
a zatem musi być nacechowane potencjalnością samej materii.  Nie
ma zatem ludzkiego działania, które w samym procesie działania od-
bywałoby się bez materii i poza materią. Ale z drugiej strony, dusza
samodzielnie istniejąc w sobie samej jako podmiocie i istnienia tego
udzielając materii-ciału, transcenduje swe ciało i swoją materię w po-
staci takich czynności, które w swej strukturze bytowej są niematerial-
ne 28. Idąc śladem św. Tomasza Krąpiec powie, że:  Wolność bowiem
jest sposobem działania ludzkiej osoby spotencjalizowanej. Taki byt
osobowy, jakim jest człowiek, istnieje i żyje istnieniem-życiem duszy.
Ale działać może jedynie poprzez materię zorganizowaną przez siebie
do bycia ludzkim ciałem 29. Dusza przenika materię i organizuje ją od
25
Tamże. s. 71.
26
WOJTYAA. Osoba i czyn. s. 223.
27
Tamże. s. 163.
28
M. A. KRPIEC. Ludzka wolność i jej granice. Warszawa 1997 s. 25.
29
Tamże. s. 33.
110 DANUTA KREFT
podstaw, aż po sam koniec, jakim jest poznanie intelektualne i miłość.
Człowiek w poznaniu zwraca się ku rzeczom, ubogaca się treściami
bytów poznawanych, a z drugiej strony, dzięki pożądaniu widzi je jako
dobro, które wypełnia i doskonali człowieka. Byt osobowy tworzy za-
tem system działania poznawczy i pożądawczy. Wolny wybór łączy
akty rozumu i woli w momencie decyzji.  Swobodny wybór może
mieć miejsce jedynie wówczas, gdy człowiek ukonstytuuje siebie od
wewnątrz jako czynnik działania 30. Wola w swych aktach dobrowol-
nie wyłonionych nie może podlegać przymusowi, gdyż akty te wypły-
wają z wewnętrznego zródła. Nasza wolność działania dotyczy zatem
wewnętrznych decyzji bezpośrednio wyłonionych z nas samych. To
wewnętrzne przeżycie decyduje ostatecznie o postępowaniu człowie-
ka. Działanie dotyczy człowieka jako osoby i właściwe jest każdemu
z racji tego, że jest człowiekiem. Wszelki akt decyzji jest nieodłącz-
ny od faktu bycia człowiekiem, toteż kształtuje ostatecznie osobową
twarz człowieka. Człowiek tworzy osobę poprzez akty wolnej decyzji.
Każdy akt decyzyjny jest zatem aktem moralnym, który urzeczywist-
nia jeden spośród wielu sądów praktycznych o dobru i nim determi-
nuje się do działania. W ten sposób zachodzi autodeterminacja, która
stanowi istotny moment ludzkiej wolności. I ten moment zdetermi-
nowania się konstytuuje realny akt działania.  Każdy akt decyzyjny
jest zawsze aktem moralnym, bo byt jest moralny przez to, że ja sam
wybieram siebie spośród wielu sądów praktycznych i urealniam przez
działanie jego treść; a treść ta jest ze swej natury albo zgodna, albo
niezgodna ze strukturą danej rzeczy, odczytanej przez mój sąd teore-
tyczny (...) zgodność sądu praktycznego w decyzji z moim sądem teo-
retycznym już mnie konstytuuje moralnie dobrym, a widziana prze-
ze mnie niezgodność w tymże sądzie decyzyjnym konstytuuje mnie
moralnie złym 31. Praktyczne sądy decyzyjne zawsze muszą powstać
w zgodzie z sądami teoretycznymi. Jeśli zachodzi brak zgodności to
oznacza to rozpad jedności wiedzy i działania. Moralność to ludzka
decyzja, która pozostaje w relacji transcendentalnej do natury bytu,
odczytanej w sądzie teoretycznym, która jest ujęciem bytu jako dobra
związanego z Dobrem Najwyższym.
30
KRPIEC. U podstaw rozumienia kultury. s. 163.
31
Tamże. s. 93.
Człowiek a kultura 111
3. Sztuka a kultura.
Jak celem nauki (teoria) jest poznawanie i nauki teoretyczne,
i dlatego nic nie wytwarzają i nic nie czynią, tak w naukach praktycz-
nych (praxis) sama czynność jest celem i nie ma wytworu różnego
od czynności. W naukach wytwórczych (poiesis) celem jest wytwór,
który jest czymś różnym od samych czynności.
Twórczość artystyczna jest dziełem intelektu, który przyswaja
sobie w aktach poznania zastane treści, aby je pózniej przekształcić
według właściwych sobie celów. Przy czym  przyswojenie sobie w
akcie poznania zastanych treści jest nadaniem im intencjonalnego
sposobu bytowania  czyli bytowania w naszych aktach poznawczych
i przez nasze akty poznawcze  to pierwotnym sposobem istnienia
kultury toute court jest właśnie istnienie intencjonalne w nas i przez
nas. To człowiek jest twórcą kultury już w momencie tworzenia sobie
pojęcia 32. Owo pojęcie może być uprzedmiotowione, przekształcone
i może stać się planem  wzorem ludzkiego działania wytwórczego.
Podstawą naszej ingerencji w zastaną naturę jest intencjonalny sposób
istnienia. Jeśli człowiek zamierza poznawać swoje dowolne układy
przedstawień wówczas zmienia się przedmiot poznania. Przedmiotem
poznania nie jest wówczas rzecz, ale jego własny układ i w tym miej-
scu rozpoczyna się sztuka. Dotyczy ona własnych konstrukcji umy-
słowych naszych przedstawień, które biorą początek w rzeczy. Treści
pierwotnie intencjonalne w naszych aktach rozumu mogą i często są
przenoszone na materiał pozapsychiczny. Treść artystyczna naniesio-
na na materiał pozapsychiczny musiała wcześniej zaistnieć w intelek-
cie, aby potem mogła być wcielona w materię, usamodzielniając się w
swym bytowaniu.  Treści pierwotnie istniejące w myśli i przez myśl
mogą być wyrażone na zewnątrz, gdyż mogą być zapodmiotowane
w innym, bo pozapsychicznym materiale 33. Są one wyrażone w sys-
temie znaków, symboli. Tak jak mowa jest zewnętrznym wyrazem,
symbolem, znakiem wewnętrznych treści świadomych, tak i inne
działania mogą pełnić te same funkcje. To dzieła sztuki mają również
charakter znakowy.  Tego rodzaju zewnętrzne wyrazy ludzkich prze-
żyć poznawczych należy zaliczyć do systemu znaków umownych, do
32
Krąpiec. Ja-człowiek. s. 249.
33
Tamże. s. 252.
112 DANUTA KREFT
systemu symboli w stosunku do znaczonej wewnętrznie i mniej lub
bardziej świadomie treści intencjonalnej 34. Wszędzie zatem w wy-
tworach sztuki mamy do czynienia ze związkiem pomiędzy ludzkim
dziełem a duchowym przeżyciem stojącym u podstaw zaistnienia
dzieła. Wszystko, co w zastanym materiale pozapsychicznym zostało
nadbudowane przez ludzkiego ducha jest wtórnie intencjonalne, jest
jakimś znakiem-symbolem poznawczego sensu żywionego przez ludz-
ką myśl. I właśnie ta wtórna intencjonalność jest odczytywana przez
ludzkiego ducha. Twory ludzkiego ducha są pochodne od przeżyć
psychicznych, są przyporządkowane ludzkiemu duchowi u odbiorcy.
 Zewnętrzne dzieła kultury, jako kulturowe, będące znakami-symbo-
lami poznawczego sensu, w oderwaniu od ludzkiej poznającej psy-
chiki tracą swój sens 35. Innymi słowy  twory kulturowe nie istnieją
w sobie i dla siebie, lecz są pochodne od ducha i dla ducha, to można
przyjąć twierdzenie o trwałym i nietrwałym sposobie istnienia kultu-
ry 36. Dzieła kultury zapodmiotowane w materii podległe są prawom
materii, a więc jej przemianom i przemijaniu, dlatego nie mają szans
istnienia trwałego i aczasowego:  Jeśli mogą przetrwać, to jedynie
w duchu i przez ducha ludzkiego 37. Szanse przetrwania mają dopiero
w człowieku, o ile ten posiada nieśmiertelne i wieczne pierwiastki
duchowe. Dzięki przymiotom duchowym twory kultury są ponadcza-
sowe.
Każda dziedzina kultury posiada różne kryteria oceny. Jeśli w po-
znaniu teoretycznym jest nim prawda, w porządku praktycznym czyli
moralnym jest dobro, to kryterium tworzenia jest piękno. Są to trans-
cendentalia. Rozumienie piękna transcendentalnego łączy prawdę
z dobrem w jedną całość. Transcendentalną wartość piękna uznaje się
za pochodną, zależną od transcendentalnej prawdy, jak i transcenden-
talnego dobra.  Piękno stanowi transcendentalną wartość, ale nie jest
bezpośrednio właściwością bytu, bo można je intelektualnie dostrzec,
jedynie po uświadomieniu sobie prawdy i dobra. Piękno stanowiłoby
jakąś syntezę prawdy i dobra 38. Dopiero byt jako piękno syntetyzu-
je stronę inteligibilną i amabilną.  Chodzi tu o to, że każdy byt jest
34
Tamże. s. 253.
35
Tamże. s. 255.
36
Tamże. s. 257.
37
Tamże. s. 257.
38
M. A. KRPIEC. Byt i piękno.  Zeszyty Naukowe KUL 6:1963 s. 21.
Człowiek a kultura 113
amabilny i poznawalny, że jeśli pojawia się przed nami, to może być
przez nas pokochany i poznany, że w bycie nie ma nic, co nie mogłoby
wzbudzić miłości i poznania 39. Tomaszowe ujęcie piękna jako tego,
co oglądane wzbudza upodobanie będzie oparte na poznaniu bytu.
 Wskutek tego tak ujrzany byt budzi upodobanie. Trudno tu zresztą
mówić o syntezie prawdy i dobra w pięknie. Przecież byt sam w so-
bie jest jeden i niepodzielny 40. Rozumienie bytu ma charakter analo-
giczny. Pozwala ująć całą rzeczywistość bez równoczesnego przekre-
ślania jego różnorodności. Analogia zawiera nie tylko podobieństwa,
ale i różnice. Przedmiotem ludzkiego poznania, tak zmysłowego, jak
i intelektualnego jest realnie istniejący byt, który istnieje poza pod-
miotem, ale który przez podmiot jest poznawczo interioryzowany
i oglądany. Kontakt z bytem, który jest pięknem wyzwala w człowie-
ku życie osobowe. Życie osobowe to nie tylko poznanie, ale i miłość.
 Jeśli bowiem staniemy na stanowisku, że paralelna w stosunku do in-
telektu jest w nas władza rozumnego pożądania, to władza ta ujawnia
się także w postaci działania. I jak działanie w porządku poznawczym
wyraża się w postaci pojęć (i sądów) tak też w porządku pożądawczym
pierwszym wyrazem woli jest również wewnętrzna modyfikacja aktu
działania, która w tradycji filozofii scholastycznej nazywa się aktem
miłości 41. Próbując wyjaśnić czym jest miłość należałoby wskazać, że
 Miłość więc byłaby pierwotnym dostosowaniem się, wewnętrz-
nym upodobaniem, jakby przemianą przedmiotu umiłowanego
w miłującym, współmiernością, dorównaniem 42. Miłość pojęta
jest zatem jako pierwotna i zasadnicza racja działania. Porównując w
przeżyciu psychicznym akt poznania z aktem miłości, należy zwrócić
uwagę, że pojęcie, które w poznaniu wskazuje na rzecz, w akcie miło-
ści jest działaniem. Chociaż można kochać nawet przy małym pozna-
niu, to niemożliwe jest intensywne poznanie przy braku miłości, czyli
umiłowania danego przedmiotu.  Przedmiot, byt ujrzany  rzecz
jasna w kontemplacyjnej wizji (zasadniczo intelektualnej, bo o taką
kontemplację tutaj chodzi)  wzbudza upodobanie czyli wyzwala
w naszym rozumnym pożądaniu akt miłości w jej pierwszym i pier-
wotnym przejawie 43. I tak definicja piękna św. Tomasza pulchra sunt
39
P. JAROSZYCSKI. Spór o piękno. Kraków 2002 s. 200.
40
KRPIEC. U podstaw rozumienia kultury. s. 158.
41
TENŻE. Byt i piękno. s. 25.
42
Tamże. s. 26.
43
Tamże. s. 26.
114 DANUTA KREFT
quae visa placet,  piękne jest to, co ujrzane (moment wizji) wzbudza
upodobanie uwzględnia oba elementy życia człowieka, a więc pozna-
nie i miłość. Moment wizji zasadniczo dotyczy wizji intelektualnej,
aczkolwiek można tu mówić również o wizji zmysłowej, zwłaszcza
wzrokowej. Odpowiada jej moment zaangażowania się wolitywnego
zwanego miłością. Miłość ta jest bezinteresownym zachwytem ujrza-
nego przedmiotu. I właśnie o to chodzi, o moment radości, upodo-
bania, które płynie w trakcie oglądu przedmiotu. Cała jednak treść
aktu poznawczego pochodzi od rzeczy. Intelekt i wszelkie władze
poznawcze odzwierciedlają jedynie treść jaką rzecz w sobie posiada.
W ten sposób gwarantuje się obiektywność przeżyć poznawczych, gdyż
suponuje się istnienie przedmiotu poznania, który wdraża swą treść
w aparat poznawczy człowieka  Jednak prawdą jest i to, że w osobiście
dysponowanej wizji, lub postrzeganiu, zawsze ujmujemy treści, które
są w rzeczy, których nośnikiem jest sama rzecz. Nie znaczy to, że nie
może zadziałać tutaj nasz aparat poznawczy 44. Podsumowując,  W
świetle realistycznej teorii poznania momenty poznawczej wizji i pły-
nące z niej, z nią związanej rozkoszy, upodobania są zobiektywizowa-
ne 45. Momentem decydującym w obiektywnej strukturze bytu przez
percepcję piękna jest moment konstytuujący samą bytowość. I tak dla
św. Tomasza momentem konstytuującym bytowość jest istnienie, i to
właśnie w istnieniu dostrzegł ontyczne podstawy piękna.  Wszystko,
co jest istniejące  jest piękne, bo jest pochodne od istnienia czystego
Boga, który jest pięknem samoistnym 46. Metafizyczne piękno polega
na całościowym związaniu bytu z porządkiem intencjonalnym, a więc
z poznawczą wizją i budzącym się z niej pierwszym aktem miłości.
4. Religia a kultura.
Rozważając zagadnienie kultury europejskiej, która jest syntezą
nauki, moralności i sztuki trzeba zwrócić uwagę na wkład w jej dzie-
dzictwo religii chrześcijańskiej. Chcąc zrozumieć fakt religijności na-
leży odwołać się do najgłębszych pokładów osoby ludzkiej. To byto-
wa struktura człowieka i jej rozumienie pozwala ostatecznie wyjaśnić
44
Tamże. s. 31.
45
Tamże. s. 31.
46
Tamże. s. 32.
Człowiek a kultura 115
zachowanie religijne. Punktem wyjścia dla ich zrozumienia jest afir-
macja otaczających go bytów, a w tym i własnego istnienia, ludzkiego
ja jako podmiotu ludzkich działań.  Ta afirmacja bytów istniejących
poza człowiekiem stanowi punkt wyjścia i konieczny warunek afirma-
cji własnego ludzkiego istnienia, ludzkiego ja jako podmiotu ludz-
kich działań 47.
Doświadczenie to jest pierwotne i podstawowe będąc fundamen-
tem ludzkiej egzystencji zanurzonej w bycie. Byt ujęty od strony ist-
nienia ujawnia nam swoją przygodność, a zatem to, że nie jest ko-
nieczny, lecz kruchy i utracalny.  Afirmacja własnego istnienia jest
równocześnie doświadczeniem jego utracalności, kruchości, niepeł-
ności, skończoności. Człowiek wie, że może przestać istnieć i to może
przestać istnieć w każdej chwili, poznaje bowiem zanikanie bytów
z otaczającego go świata, przeżywa śmierć osób bliskich 48. Człowiek
doświadcza tego, że nie panuje całkowicie nad swoją bytowością, ma
świadomość, że ona nie zależy od niego. Rodzi to potrzebę zawie-
rzenia swego kruchego istnienia innym bytom, szuka umocnienia
w otaczającym go świecie, przedmiotach, osobach, ale wszelkie dzia-
łania okazują się bezsilne wobec ostatecznego zagrożenia jakim jest
śmierć. Poznanie tej bezsilności i ograniczoności prowadzi człowieka
do poszukiwań ostatecznych zródeł ludzkiego istnienia.  Byt ludzki,
który sobie nie wystarcza ma świadomość swej przygodności i przy-
godności świata zewnętrznego. Ta pierwotna świadomość postuluje
istnienie bytu pełnego, absolutnego, który byłby uzasadnieniem i do-
pełnieniem osobowego życia człowieka 49.
Doświadczając realnych związków ze światem, człowiek wie, że
nie jest tylko cząstką natury, postrzega w niej swoją odrębność jako
byt osobowy. Dzięki swej duchowości, transcenduje, przekracza świat
materii.  Człowiek uświadamia sobie swoje zakorzenienie w świecie
i równocześnie swoją odrębność od świata. Uświadamiając sobie re-
alne związki ze światem wie, że nie wchodzi w świat natury jako jego
część czy funkcja, ale transcenduje go jako byt osobowy, świadomy
swego bytu i ogarniający byt w ogóle, transcenduje go jako byt zdolny
do wyboru przedmiotu swego poznania i przedmiotu swej miłości 50.
47
Z. J. ZDYBICKA. Doświadczenie ludzkie podstawą afirmacji Boga.  Roczniki Filo-
zoficzne 30:1982 z. 2 s. 6.
48
Tamże. s. 7.
49
Z. J. ZDYBICKA. Człowiek i religia. Lublin 1984 s. 128.
50
Tamże. s. 125.
116 DANUTA KREFT
Człowiek jako byt świadomy pragnie poznać zródło swego istnienia,
a także jego cel.  Pragnąc poznać podstawy swego bytu, poszukuje
nie tylko zródeł swego zaistnienia, ale również swego celu  najwyż-
szej wartości, która usensowniłaby jego życie 51. Podstawowym mo-
mentem przeżycia religijnego jest przeżycie stanu niewystarczalności
oraz doświadczenie transcendencji.
Doświadczenie siebie jako osoby i swojej sytuacji egzystencjalnej
ukazuje potrzebę drugiego Ty. Fakt religii wskazuje na potrzebę od-
niesienia człowieka do innej rzeczywistości, traktowanej jako mocne,
transcendentne Ty, które posiada cechy bytu osobowego.  Dopiero
przyjęcie istnienia osoby transcendentnej, pełnego ja ostatecznie wy-
jaśnia fakt istnienia osoby niepełnej 52. W ten sposób religia oznacza
odniesienie człowieka do kogoś,  do jakieś innej, mocnej osoby, ku
której cała nasza bytowość i cała psychika są skierowane 53. Akt re-
ligijny to akt ludzki, czyli świadome i celowe działanie człowieka,
w którym wyraża się i konstytuuje osobowy stosunek do rzeczywi-
stości transcendentnej.  Faktem religijnym w pierwotnym i podsta-
wowym znaczeniu jest samo odniesienie, skierowanie człowieka do
rzeczywistości transcendentnej 54.
Przedmiot religii nie ujawnia się jednak w sposób bezpośredni,
lecz przez znaki i symbole, które wskazują na obecność Boga. Czło-
wiek zdolny jest przyjąć skierowane ku niemu słowo i odpowiada
na nie wiarą. Wiara jest aktem woli, za pomocą której dostrzegamy
wartości osobowe przedmiotu religijnego.  Wiara ma charakter po-
znania zaangażowanego osobowo skoro w niej angażuje się wola,
której aktywność ma charakter dążenia do ujrzanego dobra (miło-
ść) 55. Człowiek dostrzega w przedmiocie religijnym najwyższe do-
bro. Religia wyraża osobową więz człowieka z Transcendensem,
który uzasadnia wszelkie akty poznania, miłości i twórczości. Religia
wznosi się ku rzeczywistości ponadludzkiej i ponadnaturalnej, a jej
działanie skierowane jest na Boga, który uzasadnia wszelkie formy
aktywności człowieka.  Akt religijny, jako przeżycie i rzeczywisty
wyraz osobowego związku człowieka z transcendentnym Ty, obejmu-
je całą osobę i przenika wszystkie dziedziny jej istnienia i działania 56.
51
Tamże. s. 126.
52
Tamże. s. 130.
53
Tamże. s. 130.
54
KRPIEC. Ja-człowiek. s. 363.
55
Tamże. s. 372.
56
Tamże. s. 391.
Człowiek a kultura 117
Ostatecznym celem osobowego kontaktu z Bogiem jest zjednoczenie
się z Nim na zawsze, uznając Go za najwyższe dobro godne miłości.
Wywołuje to w człowieku potrzebę zmiany, pełniejszego dostosowa-
nia się, upodobnienia się do sacrum. Aktywność człowieka w tym
kierunku sprawia, że pragnie się wyzwolić z ograniczeń związanych
z materią, ulegając coraz większemu uduchowieniu, aż po ostateczne
zjednoczenie się z Bogiem, które jest przygotowaniem go do pełniej-
szego życia z Bogiem i w Bogu.
Podsumowanie
Prezentowany temat Człowiek w kulturze ma na celu ukazanie ta-
kiego rozumienia kultury, które ściśle wiąże się z człowiekiem we
wszystkich jego działaniach. Działanie ludzkie dokonuje się już
w zastanym świecie natury, zaś próba podporządkowania go rozumo-
wi nosi na sobie znamię kultury. Kultura jest racjonalizacją natury.
Obejmuje ona zarówno naukę, moralność, sztukę i religię.
W nauce mamy do czynienia z poznaniem, które wiąże wewnę-
trzne doświadczenie człowieka z realnie istniejącym bytem. Poz-
najemy więc konkretną rzecz materialną, która jest przedmiotem po-
znania zmysłowego, aby w oparciu o nie, w poznaniu rozumowym
wytworzyć dane jej pojęcie, które jest sensem wyrażenia ogólnego.
Ujęcie poznawcze materii dokonuje się w systemie znaków przezro-
czystych, a więc pojęć sądów i rozumowań, które są przedmiotem po-
znania intelektualnego. Proces poznania, jak i wszelkie jego akty są
niematerialne i jako takie suponują istnienie niematerialnego rozumu.
Niematerialność struktur poznawczych świadczy o duchowych wła-
ściwościach człowieka. W oparciu o tak pojęte poznanie w starożytno-
ści doszło do utworzenia takiej dziedziny kultury jak theoria. Theoria
dotyczyła poznania naukowego, którego celem była prawda. Nauka
powinna się więc kierować bezinteresownym poznaniem prawdy.
Sytuacja zmieniła się w czasach nowożytnych, w których celem nauki
była użyteczność. Sposobem weryfikacji teorii stało się doświadcze-
nie pojęte w sposób matematyczny. Dokonała się więc matematyza-
cja poznania naukowego. Nauka odeszła tym samym od prawdy, a jej
miejsce zajęły cele praktyczne. Tak rozumiana nauka zniekształca ob-
raz kultury, traktując człowieka nie jako cel, lecz środek do realizacji
celu, czyli czysto instrumentalnie. Należy zatem odbudować w kultu-
rze klasyczny model nauki, którego celem jest prawda umożliwiająca
osobowy rozwój człowieka.
118 DANUTA KREFT
Do kultury należy też moralność, która jest sposobem realizacji
człowieka w istotnie ludzkim rozumieniu. Ludzkie działanie odbywa
się na mocy zdeterminowanej natury, która sprawia że  coś dzieje się
w człowieku , ale wskazuje również na akty świadome i wolne, które
sprawiają że  człowiek działa jako przyczyna sprawcza wszystkich
swoich działań. Dopiero moment sprawczości obecnej w działaniu
wskazuje na aktywność podmiotu jako twórcy wszelkich działań.
Człowiek poprzez działanie kształtuje przede wszystkim siebie. Czyny
ujawniają człowieka jako osobę, dlatego przysługuje im wartość mo-
ralna. Pozostaje ona w związku z realnie istniejącym bytem pojętym
jako dobro. Dobro jest zatem celem ludzkich dążeń. Warunkiem re-
alizacji dobra jest ludzka wola. Wola dążąc do dobra pragnie każdego
dobra na wzór Dobra Absolutnego. Odczytana treść dobra w sądach
praktycznych, spośród których w akcie decyzji wybiera się jeden, de-
terminuje nasze działanie, które pozostaje wolne, transcendując świat
materii. Doświadczenie transcendencji opiera się na przekonaniu
o duchowych właściwościach człowieka. Działanie ludzkie będąc
świadomym i wolnym zawsze jest związane z materią, zawsze będzie
nacechowane potencjalnością tej materii. Wolność będzie więc sposo-
bem działania osoby spotencjalizowanej. Człowiek mimo, że istnieje
i żyje istnieniem duszy, to działać może tylko poprzez materię. W
poznaniu człowiek zwraca się ku rzeczom, ale to dzięki pożądaniu
widzi je jako dobro, które wypełnia i doskonali człowieka. Byt osobo-
wy tworzy system działania poznawczy i pożądawczy, które łączą się
w akcie decyzji. Wszelki akt decyzji jest nieodłączny od faktu bycia
człowiekiem. W nim bowiem człowiek sam o sobie stanowi. To we-
wnętrzne przeżycie decyduje ostatecznie o postępowaniu człowieka.
Sąd praktyczny podejmowany w akcie decyzji zawsze musi pozostać
w zgodzie z sądem teoretycznym, gdyż wówczas dopiero konstytuuje
moralne dobro. Ludzka decyzja pozostaje zatem w relacji transcen-
dentalnej do natury bytu odczytanej w sądzie teoretycznym, która jest
ujęciem dobra związanego z Dobrem Najwyższym.
Twórczość artystyczna jest dziełem intelektu, który przyswaja
sobie w aktach poznania zastane treści, aby je pózniej przetworzyć
według właściwych kryteriów. Przyswojenie sobie w aktach poznania
zastanych treści jest nadaniem im intencjonalnego sposobu bytowa-
nia. Człowiek jest twórcą kultury już w momencie tworzenia sobie
pojęcia. Owe pojęcia mogą być uprzedmiotowione, przekształcone
i mogą stać się planem-wzorem ludzkiego działania wytwórczego.
Przedmiotem poznania wytwórczego nie jest przedmiot  rzecz, lecz
Człowiek a kultura 119
dowolny układ przedstawień. Treść pierwotnie intencjonalna za po-
mocą znaków i symboli może zostać przeniesiona na materiał poza-
psychiczny. Wytwór sztuki jest związkiem dzieła i duchowym prze-
życiem stojącym u podstaw zaistnienia dzieła. I właśnie jego ducho-
wa zawartość jest odczytywana przez odbiorcę. Innymi słowy, twory
kulturowe są pochodne od ducha i dla ducha są przeznaczone, dzięki
czemu zachowują swą trwałość i ponadczasowy charakter.
Piękno będące celem tworzenia łączy w sobie prawdę i dobro.
Tomaszowe pojęcie piękna, jako tego, co oglądane wzbudza upodoba-
nie oparte jest na poznaniu bytu. Przedmiotem poznania zmysłowego
i intelektualnego jest realnie istniejący byt, który przez podmiot jest
poznawczo interioryzowany i oglądany. Kontakt z bytem, który jest
pięknem wyzwala w człowieku życie osobowe. Życie osobowe to nie
tylko poznanie, ale i miłość. Byt ujrzany wzbudza upodobanie, czyli
wyzwala w rozumnym pożądaniu akt miłości. Definicja piękna św.
Tomasza uwzględnia obie strony życia człowieka, poznanie i miłość.
Cała jednak treść aktu poznawczego pochodzi od rzeczy gwarantując
tym samym obiektywność przeżyć poznawczych. Momentem decy-
dującym o obiektywnej strukturze bytu jest istnienie i właśnie w ist-
nieniu dostrzegł św. Tomasz ontyczne podstawy piękna. Wszystko,
co jest istniejące jest piękne, bo pochodne jest od Boga. Metafizyczne
piękno polega na całościowym związaniu bytu z porządkiem poznaw-
czym i budzącym się wraz z nim aktem miłości.
Punktem wyjścia dla zrozumienia faktu religijności jest afirmacja
otaczających nas bytów, a w tym własnego istnienia. Byt ujrzany od
strony istnienia ujawnia nam swoją przygodność, a zatem to, że jest
niekonieczny, kruchy i utracalny. Człowiek doświadcza tego, że nie
panuje całkowicie nad swoją bytowością, że jego istnienie nie zależy
od niego samego. Szuka więc umocnienia swego istnienia w otacza-
jącym nas świecie, pośród rzeczy i ludzi, ale wszystkie te działania
okazują jego bezsilność wobec największego zagrożenia jakim jest
śmierć. Poznanie bezsilności i ograniczoności ludzkiego bytu zmusza-
ją go do poszukiwań ostatecznych zródeł jego istnienia, które odkry-
wa w Bycie Absolutnym.
Doświadczając realnych związków ze światem człowiek dostrze-
ga w nim swoją odrębność jako byt osobowy. Uświadamia sobie
w ten sposób swoją transcendencję wobec świata przyrodniczego. I to
właśnie przeżycie niewystarczalności i transcendencji jest doświad-
czeniem osoby, która uświadamia sobie potrzebę uznania transcen-
dentnego Ty, z którym związane jest ludzkie istnienie. Człowiek jako
120 DANUTA KREFT
byt świadomy pragnie poznać zródło swego istnienia, a także jego cel.
Skłania się więc ku przyjęciu mocnego transcendentnego Ty będące-
go jednocześnie uzasadnieniem jego bytowości. Religia ujawnia więc
odniesienie człowieka ku rzeczywistości transcendentnej. Człowiek
w Bogu dostrzega Najwyższe Dobro godne jego miłości, z którym
pragnie się zjednoczyć. Na tej podstawie trzeba stwierdzić, że oso-
ba ludzka nie jest absolutnie autonomicznym, niezależnym bytem,
lecz wymaga dopełnienia przez osobę naprawdę mocną, przez Ty
Transcendentne czyli Boga. Tylko przyjęcie Boga gwarantuje pełny
rozwój osoby ludzkiej, która jest celem i kresem wszelkiego działania
kulturowego.
L UOMO E LA CULTURA
R i a s s u n t o
Il termine cultura deriva dalla parola latina colere. La cultura Ł la razio-
nalizzazione della natura. Ogni manifestazione dello spirito umano guidata
dall intelletto, l agire umano e le creazioni della natura ad esso subordinate
costituiscono la cultura in senso largo. Sue fondamentali componenti sono
la scienza, la moralitą, l arte e la religione. Scopo della scienza Ł la veritą,
della moralitą il bene, e delle arti la bellezza. La religione unisce tutti questi
campi, la fragile esistenza dell uomo esige rafforzamento nel trascendentale
Tu  Dio.
Tłum. Ks. Grzegorz Sokołowski
BIBLIOGRAFIA:
JAROSZYCSKI P.: Nauka w kulturze. Radom 2002.
JAROSZYCSKI P.: Spór o piękno. Kraków 2002.
KARTEZJUSZ: Medytacje II. Tłum. M. Ajdukiewicz. Warszawa 1958.
KRPIEC M. A.: Ja-człowiek. Lublin 1991.
KRPIEC M. A.: Ludzka wolność i jej granice. Warszawa 1997.
KRPIEC M. A.: U podstaw rozumienia kultury. Lublin 1991.
KRPIEC M. A.: Kim jest człowiek? W: M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. J.
Zdybicka, P. Jaroszyński. Wprowadzenie do filozofii. Lublin 1992.
KRPIEC M. A.: Byt i piękno.  Zeszyty Naukowe KUL 6:1963 s. 21.
WOJTYAA K.: Osoba i czyn. Lublin 1984.
ZDYBICKA Z. J.: Człowiek i religia. Lublin 1984.
ZDYBICKA Z. J.: Doświadczenie ludzkie podstawą afirmacji Boga.  Roczniki
Filozoficzne 30:1982 z. 2 s. 6.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Modul 1 Czlowiek i kultura
Henryk Kiereś, Dzieło arcydzieło (Człowiek w kulturze, 4 5)
Człowieczeństwo a kultura Stachaniuk J
Henryk Kiereś, Pedagogika a sztuka (Człowiek w kulturze, 3)
Wpływ warunków biogeograficznych, bytowych i kulturowych na rozwój i zdrowie człowieka
Gołaszewska Edukacja kulturalna a egzystencja człowieka

więcej podobnych podstron