Prace z mysli politycznej i prawnej oraz prawa publicznego (11)


Kamil Basicz
Jacques Derrida  prawniczy punkt widzenia
W każdej zinterpretowanej lekturze prawa
i sprawiedliwości leży możliwość dokonania
strajku generalnego.
Jacques Derrida
Francuski filozof, którego zainteresowania badawcze znacznie odbie-
gają od kanonów tradycyjnie rozumianej filozofii; wprowadzając nowe
spojrzenie i rozumienie literatury, psychologii czy polityki, udo wadnia
wzajemną koincydencję tychże nauk  mowa o zmarłym 9 pazdziernika
2004 r. Jacques ie Derridzie. Stosując takie pojęcia, jak dekonstr ukcja,
gramatologia, czy  różnia (différance), a czasem nadajÄ…c im no we zna-
czenie, wpisał się na stałe w nurt zwalczający skostniałe systemy filozo-
ficzne XIX i XX wieku, nurt wynikły z nieufności i niewiary w siebie jako
człowieka ery postindustrialnej (ponowoczesnej), kryzysu egzystencjal-
nego nowoczesnej kultury  postmodernizmu1.
Jak odnieść założ enia Derridy do obecnego prawa? J ak myśli filo-
zofa nie-prawnika znajdą odniesienie do współcz esnego nam systemu
prawnego? Przed prawnikami stoi nieproste zadanie, ponieważ filozofię
Derridy w myśli prawej nazywa się także ekstremalną2. Myślę, że autor
1 Zob. A. Miś, Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 2000, s. 233.
2 Zob. T. Musiał, Czy możliwa jest ekstremalna fi lozofi a prawa?, [w:] M. Błachut
(red.), Z zagadnień teorii i filozofii prawa. Ponowoczesność, Wrocław 2007, s. 87.
174 KAMIL BASICZ
O gramatologii, tworząc swój niekonwencjonalny sposób interpretowa-
nia filozofii, nie odnosił się tylko do filozofii pojmowanej sensu stricte
czy bezpośrednio z nią powiązanych nauk (socjologii, psychologii). Spo-
sób Derridy jest systemem Derridy, a w tym systemie, jako ujęciu kom-
pleksowym, choć nie absolutnym   z gotowością do autoironii i zaak-
ceptowania zróżnicowania sensów 3, jest i miejsce na prawo. Głównym
odniesieniem myśli filozofa do tematyki prawnej jest pr zede wszystkim
język prawny  język oficjalny aktów normatywnych, decyzji administra-
cyjnych, umów, poleceń, wyroków sądowych, oraz język prawniczy, czyli
ten, którym prawnicy porozumiewają się między sobą, język sędziego na
sali rozpraw, prokuratora, język doktryny (język książek, podręczników
akademickich). Co istotne, język prawny/prawniczy (pismo) jest skon-
frontowany z głównym założeniem dekonstrukcji i podstawą gramatolo-
gii  mowÄ…4.
Derrida zgodnie z ideą postmodernizmu przeciwstawia się myśleniu
racjonalnemu, logicznemu, oczywiście nie proponując w zamian  niera-
cjonalności i nielogiczności (myśliciela cechował wysoki poziom kultury
logicznej), lecz dekonstrukcję, która po pierwsze musi przeciwstawić się
powyższej dychotomii znaczeń. Są to według niego z góry narzucone
modele wiedzy absolutnej, poparte  metafizycznÄ… hierarchizacjÄ… 5.
Wyjaśniając pojęcie i cel dekonstrukcji, należy najpierw odnieść się
do pojęć bezpośrednio zjawisko dekonstrukcji antycypujących, miano-
wicie antyhumanizmu i destrukcji. Powszechnie znane w historii filozofii
jest czerpanie Derridy, wręcz zapożyczanie, a pózniej rekonstruowanie,
własnych pojęć z dorobku Martina Heideggera, który będąc jednym
z najwybitniejszych filozofów (opinię taką podzielało wielu wybitny ch
filozofów XX wieku6), dał podstawy egzystencjalizmu, a z nim antyhu-
manizmu7.  Heidegger zarzuca humanizmowi nie to, że zle określa istotę
człowieka, lecz to, że go w ogóle określa, traktuje jako byt  podczas gdy
człowiek jest egzystencją 8. Wszelkie wielkie słowa o humanizmie to po-
3 Ibidem, s. 90.
4 Zob. A. MiÅ›, op. cit., s. 242.
5 J. Oniszczuk, Filozofia i teoria prawa, Warszawa 2008, s. 1050.
6 Zob. T. Gadacz, Historia fi lozofi i XX wieku. Nurty. Filozofi a życia, pragmatyzm,
filozofia ducha, t. I, Kraków 2009, idem, Historia fi lozofii XX wieku. Nurty. Neo-
kantyzm, filozofia egzystencji, filozofia dialogu, t. II, Kraków 2009.
7 Zob. M. Heidegger, Bycie i czas, przekład: B. Baran, Warszawa 2004.
8 A. MiÅ›, op. cit., s. 231.
JACQUES DERRIDA  PRAWNICZY PUNKT WIDZENIA 175
dług Heideggera i Derridy (i nie tylko) metafizyczny bełkot. Destrukcja,
z której Derrida dookreślił pojęcie dekonstrukcji, było krytyką, formą
przeciwstawienia siÄ™ doktrynie humanizmu i metafizyki za nim idÄ…cej.
Dekonstrukcja jest podejr zliwością  badaniem języka nauki czy dzieł
sztuki9.
Samo pojęcie dekonstr ukcji jest pojęciem tr udnym także dla oma-
wianego filozofa (co stanowi differentia specifica jego filozofii). Myśl de-
konstrukcyjna wychodzi sama w sobie poza krytykÄ™ (np. tekstu praw-
nego), nie możemy przeto uznać jej za negatywną10. Dekonstrukcja jest
bowiem wizjonerska, nie jest stanem inteligibilnym, jest ukazaniem
ludzkiego poznania, które możemy wywnioskować z tekstu. Jest poszu-
kiwaniem prawdy, uzyskaniem prawdziwej wiedzy  konstr uowaniem.
Dekonstruować musimy popr zez oczyszczenie naszej wiedzy, wynikłej
z tekstu, z czynników  (& ) które uniemożliwiają osiągnięcie prawdziwej
wiedzy, dokonując redukcji, czyli sprowadzić poznanie do jego czystej,
właściwej postaci 11. Widoczny jest tu wpływ fenomenologii i jej pryn-
cypiów w ujęciu Edmunda Husserla, którego Derrida wielce sobie cenił
i korzystał z jego nauk12. Dekonstrukcja następuje dzięki  (& ) ukazaniu
prawdziwych, ukrytych czy bezpośrednio wprost niewidocznych, sensów
w poddawanej dekonstrukcji wiedzy, innych niż znaczenia prezentowane
bezpośrednio 13. Warto dodać, że pierwsi o zjawisku dekonstruktywizmu
w prawie zaczęli mówić prawnicy i intelektualiści zgrupowani pod szyl-
dem Critical Legal Studies (szkoła krytycznego prawa) oraz prawniczki
(też prawnicy) z nurtu feminizmu prawniczego14
Pojęcie gramatologii należy według mnie wyjaśniać, rozpoczynając od
zdania: Derrida krytykował logocentryzm. Dlaczego? Ponieważ filozof
uważał, iż kultura Zachodu została zdominowana przez pismo, choć jej pra-
9 Zob. ibidem, s. 232.
10 Zob. ibidem, s. 238.
11 Ibidem, s. 241.
12 Zob. J. Derrida, GÅ‚os i fenomen. Wprowadzenie do problematyki znaku w fenomeno-
logii Husserla, przekład: B. Banasiak, Warszawa 1997. Klasyczne zasady fenome-
nologii znajdziemy w: E. Husserl, Badania logiczne. Prolegomena do czystej logiki,
przekład: A. Półtawski, t. I, Warszawa 2006, idem, Badania logiczne. Badania
dotyczące fenomenologii i teorii poznania, przekład: A. Półtawski, t. II, cz. I II,
Warszawa 2000.
13 A. MiÅ›, op. cit., s. 244.
14 T. Musiał, op. cit., s. 92.
176 KAMIL BASICZ
początkiem jest  czysta mowa. W swych rozważaniach nie jest osamotnio-
ny, gdyż opiera się na wcześniejszych poglądach Jeana Jacquesa Rousseau15,
wybitnego szwajcarskiego językoznawcy Ferdinanda de Saussure a16 oraz
niedawno zmarÅ‚ego piewcy strukturalizmu naukowego  Claude a Lévi-
-Straussa17. Pytania o zródło pisma, jego interpretacja poprzez odniesienie
do prazródła  mowy, typowy  kryzys logosu 18  to zadania gramatologii
jako nauki. Chcąc zobrazować (nakreślić kontury) instytucji gramatologii,
posłużę się poniżej kilkoma cytatami z książki Derridy O gramatologii:
  JÄ™zyk posiada przeto tradycjÄ™ ustnÄ… niezależnÄ… od pisma« 19,
  Dla de S aussure a jest to nawet szata per wersyjna, zboczona,
odzienie korupcyjne i ukrywające, odświętna maska, którą nale-
ży poddać egzorcyzmom, czyli zażegnać dobrym słowem: pismo
przesÅ‚ania obraz jÄ™zyka: nie jest ono szatÄ…, lecz przebraniem« 20,
  System języka dołącz ony do pisma fonety czno-alfabetycznego
jest systemem, w którym wytworzyła się logocentryczna metafizy-
ka określająca sens bycia jako obecność 21,
  Toteż nowy symbol może siÄ™ rozwinąć tylko z symbolu« 22,
  Logocentryzm jest etnocentr yczną metafizyką w sensie zródło-
wym, nie zaÅ› wzglÄ™dnym« 23.
Naukę gramatologii cechuje racz ej pytanie: o  gdzie i kiedy , niż
o  zródło , gdyż z pojęciem  zródła związana jest niepotrzebna metafi-
zyka,  gdzie i  kiedy zaś to narzędzia czystej empirii24. To, co cechuje
całą filozofię postmodernistyczną, jest transgresją,  (& ) wyjściem poza
zródło i jego dyskurs 25
 Rozbicie tekstu i odszukanie szukanego sensu   czystego znacz e-
nia jest możliwe poprzez dekonstrukcyjną metodę, jaką jest wspomnia-
15 Zob. J.J. Rousseau, Emil, czyli o wychowaniu, przekład: W. Husarski, t. I II,
Wrocław 1955.
16 Zob. F. de Saussure, Szkice z językoznawstwa ogólnego, przekład: M. Danielewiczowa,
Warszawa 2004.
17 Zob. C. Levi-Strauss, Smutek tropików, przekład: A. Steinsberg, Warszawa 1964.
18 J. Derrida, O gramatologii, przekład: B. Banasiak, Warszawa 1999, s. 67.
19 Ibidem, s. 54.
20 Ibidem, s. 60.
21 Ibidem, s. 70.
22 Ibidem, s. 76.
23 Ibidem, s. 118.
24 Zob. ibidem, s. 111.
25 T. Musiał, op. cit., s. 89.
JACQUES DERRIDA  PRAWNICZY PUNKT WIDZENIA 177
na  różnia (différance). To wÅ‚aÅ›nie przez  różniÄ™ możemy z zamkniÄ™te-
go pola  zdania (tekstu), wydobyć jego sens,  (& ) a więc wydobyć to, co
jest stłumione, co podlega ograniczeniu, naciskom w granicach filozofii
tradycyjnej 26.  Różnia otwiera umysł na nowe myśli, interpretacje, zna-
czenia  demistyfikuje to, co ostateczne w naszym języku (piśmie). Der-
rida przeciwstawia siÄ™ klasycznym rozumieniom, interpretacjom, postu-
lując poszukiwania  poprzez  róznicość tekstu  jego  (& ) deformacji,
dysonansów, pęknięć, i załamań&  27.
Pozycje książkowe Jacquesa Derridy, gdzie znajdują się pryncypia jego
nauk, nie są łatw e w odbiorze. Szczególnie dzieło O gramatologii stwa-
rza wrażenie niespójnego i nielogicznego ataku na współczesne podstawy
filozofii. Jednak uważny i wytrwały czytelnik zauważy, że  nic pewne-
go i prawdziwego w powyższym dziele francuskiego filozofa to celowy
zabieg. Zabieg zapoczątkowany przez niego i skierowany do słuchaczy,
czytelników  by zaczęli patrzeć w tym samym kierunku, gdzie:  Owa
myśl gramatologia była jeszcze zamknięta w obecności 28, zadając sobie
pytania o  różnicości obecnej epistemologii.
Jednym z poważnych zarzutów, podnoszonych przeciwko Derridzie,
jest zerwanie z podstawami filozofii: prawdÄ…, rozumem i krytykÄ…, w imiÄ™
postmodernistycznej interpretacji. Oponentami w powyższej sprawie
są zwłaszcza J. Habermas oraz R. Rorty. Przeciwnie zaś sądzi Ch. N or-
ris, u którego Derridiańskie pojęcie dekonstrukcji nie jest utożsamiane
z antyoświeceniową ideą  make it new. Postmodernizm u Norrisa jest
ewidentnie zły i słaby filozoficznie. Natomiast dekonstrukcja nie powin-
na służyć konstatacjom, gdzie:  nasz punkt widz enia nie jest jedynym
możliwym stanowiskiem moralnie uzasadnionym lub słusznym 29. Nor-
ris broni autora O gramatologii, zamieszcza przykłady jego w czesnych
prac, gdzie Derrida dekonstruuje podstawowe  krytyki Kanta i nie czy-
ni tego  parafrazując sło wa L. Hutcheon  by ukazać  pseudofilozo-
ficzną metafikcję 30, ale by dotrzeć do właściwego krytyce kantowskiej
pierwotnego fundamentu. Dekonstrukcja ta nie ogranicza siÄ™ do litera-
26 J. Oniszczuk, op. cit.., s. 1051.
27 Ibidem, s. 1052; P. Dybiel, Granice rozumienia i interpretacji. O hermeneutyce Han-
sa-Georga Gadamera, Warszawa 2004.
28 J. Derrida, O gramatologi& , s. 140.
29 Ch. Norris, Dekonstrukcja przeciw postmodernizmowi, przekład A. Przybysławski,
Kraków 2000, s. 25.
30 Zob. ibidem, s. 33.
178 KAMIL BASICZ
tury ani do mechaniki słów i mowy. Dekonstruując, tworzymy filozofię,
krytykujemy (nie negatywnie) za pomocą myśli, podlegamy rozumowi,
nie żonglujemy bezwiednie aksjomatami, recypujemy nowe, podlegając
prawdzie. Obnaża się przed nami unerwienie, szkielet, struktura, którą
interpretować można na nowo31. Krytykowanie powyższe, wedle Norri-
sa, nie jest wypadkową myśli postmodernistycznej  nie jest zatem jedną
ideologicznie uwarunkowaną prostą, raczej metaforą równoległych z po-
zoru linii, które tak naprawdę od siebie odbiegają. Sam Derrida wszakże
nie lubił być nazywany postmodernistą.
Derrida wypowiedział się konkretniej na tematy związane z prawem
w 1990 r., kiedy to wygłosił odczyt Gesetzkraft. Der  mystische Grund der
Autorität ( SiÅ‚a prawa  misty czna podstawa wÅ‚adzy ). Dekonstrukcja
i jej znaczenie praktyczne kieruje siÄ™ ku pochodzeniu, granicach i sensie
prawa32. Poddana zostaje reinterpretacji ustawa, wraz z jej aksjologiczny-
mi podstawami. Kr ytycznie odnosi się D errida do współczesnego nie-
zrozumienia prawa przez nie-prawników, wywołując pojęcie  r óżnego
pojmowania sprawiedliwości, na którą rozpada się prawo.  Dekonstruk-
cja jest sprawiedliwością 33  to stwierdzenie ma wyznaczać, zdaniem fi-
lozofa, drogę, stanowić probierz  terazniejszym i przyszłościowym pro-
blemom definicyjnym: eutanazji, aborcji czy innym problemom ludzkiej
egzystencji34. Dekonstrukcja w prawie jest szczególną odmianą herme-
neutyki, nie nacechowanÄ… konformistycznym tonem, wobec zastany ch
reguł i zasad prawa. Postmodernizm prawniczy nie jest diabelskim kon-
ceptem, a samo dekonstruowanie Derridiańskie prawa tylko  sztuką dla
sztuki . Nowa interpretacja prawa, jego r ewizja, nie jest zar zewiem re-
wolucji i ganieniem  wszystkiego, co dobr e dotychczas, a ukazaniem
nowego szlaku:  ab y zmienić obecne, skostniałe społeczne, polity czne
i jurydyczne myślenie 35.
Warto także, nie oddalając się od tematyki sprawiedliwości, wskazać
trzy aporie jako sprawiedliwy sposób interpretowania prawa. Sama aporia,
31 Rozmowa Ch. Descampesa z J. Derridą, przekład: B. Banasiak, [w:] Derridiana,
Kraków 1994, s. 14.
32 Zob. B. Wojciechowski, Dekonstrukcja między prawem a sprawiedliwością, [w:]
L. Leszczyński (red.), Zmiany społeczne a zmiany w prawie. Aksjologia, konstytucja,
integracja europejska, Lublin 1999, s. 309.
33 Ibidem, s. 311.
34 Zob. ibidem, s. 309.
35 Ibidem, s. 312.
JACQUES DERRIDA  PRAWNICZY PUNKT WIDZENIA 179
jako  ciÄ…gle aktualne zagadnienie filozoficzne, domagajÄ…ce siÄ™ nieustanne-
go przemyśliwania od nowa&  36, staje się wartościowym elementem roz-
ważań francuskiego filozofa nad prawem. Pierwsza z aporii ukazuje stałe
napięcie między normą prawną interpretującego przepisy prawa a sprawie-
dliwością w konkretnej sprawie. Sprawiedliwość i normę prawną (prawo)
należy rozumieć oddzielnie, dopiero w trakcie procesu stosowania prawa
 naturalnej subsumcji sprawiedliwości z prawem, powstaje wartość, na-
leżycie pielęgnowana przez sędziego  daje podstawy do kompr omisu37.
Sprawiedliwości nie da się zamknąć w formę reguły (w przeciwieństwie do
prawa)  oto sens drugiej z aporii. Sprawiedliwość zgodna z prawem staje
się prawem, ale nie można jej r ozpatrywać, postulować a priori. Ciągła
redefinicja sprawiedliwości pr zez interpretatora prawa wyjaśnia ją samą,
jej jakość i sens. Trzecia i ostatnia aporia ujmuje transcendentalny charak-
ter sprawiedliwości, wykraczający poza trady cyjną rzeczywistość prawną
oraz to, że prawo, mogąc być sprawiedliwym, nie oznacza dla samej idei
sprawiedliwości podlegania tym samym inteligibilnym wz orcom. Spra-
wiedliwość wykształciła się w cześniej, przed prawem, jest odniesieniem
dla prawa, jest wiarą dla prawa i jego systemu:  musi b yć formułowana
ze względu na Innego, który istnieć będzie zawsze, kreowany przez wyklu-
czenia rozumu i prawa 38.
Dochodząc do epistemologiczny ch podstaw współcz esnej myśli
prawnej/prawniczej, wypada zadać pytanie   po co ? Po co prawnikom
myśli Jacques a Derridy i  pragmatycznie  do czego owa myśl może się
przydać? Wymienię kilka przykładów, problemów prawnych, bezpośred-
nio mogących czerpać z filozofii Derridy oraz bezpośrednio przez tę myśl
antycypowanych. Truizmem jest wniosek o dekonstrukcji tekstów praw-
nych (aktów normatywnych, decyzji, wyroków etc.). Jednak w jaki spo-
sób najczęściej może dochodzić (coraz częściej dochodzi) do bezpośred-
niego zastosowania idei dekonstr uktywizmu i jej narzędzia, jakim jest
omawiana wyżej  różnia (différance)? WykÅ‚adnia prawa jest podstawÄ…
odpowiedzi na powyższe pytanie. Problematyka wykładni prawa w obec-
nych państwach Europy kontynentalnej przeżywa swój renesans. Porzą-
dek pozytywizmu prawniczego, stanowiÄ…c podstawÄ™ systemu prawnego
36 M. Bańko (red.), Wielki słownik wyrazów obcych, Warszawa 2005, s. 87.
37 Zob. A. Sulikowski, Współczesny paradygmat sądownictwa konstytucyjnego wobec
kryzysu nowoczesności, Wrocław 2007, s. 204 205.
38 Ibidem, s. 205.
180 KAMIL BASICZ
tych państw, powoli staje się niewydolny wobec zmian i procesów w nich
zachodzących. Wykładnia norm w sposób tylko literalny czy hierarchicz-
ny napina granicznie powyższy system, grożąc pęknięciem. Następstwem
tego są zakłócenia komunikacyjne, czasem po prostu niezrozumienie, na
linii: prawodawca  interpretator prawa39. Coraz częściej, do głosu do-
chodzi wykładnia funkcjonalna (celowościowa), będąca surogatem leku
(paliatywu) na niewydolność obecnego systemu. Tysiące obecnych praw-
ników w Polsce zostało wyuczonych derywacyjnej koncepcji wykładni
prawa wraz z pomocnÄ… jej logikÄ… (praktycznÄ…), stanowiÄ…cych diadÄ™ pod-
staw procesu interpretacji prawa w naszym kraju40. Dokonując wykładni
funkcjonalnej (celowościowej), która, jak wiemy , nie jest podstawo wą
metodą wykładni, obecni prawnicy mają niemałe pr oblemy. Jakich bo-
wiem narzędzi użyć do interpretacji przepisu prawnego, który ma zostać
 wyłożony funkcjonalnie? Logika wraz z analityczną metodyką egzegezy
jest w tym przypadku najmniej pomocna. Obecny prawnik, dokonujÄ…c
typowej wykładni funkcjonalnej, (świadomie lub nieświadomie) moż e
zastosować metodę fenomenologiczną, hermeneuty czną, a także oma-
wianÄ… przeze mnie dekonstrukcjÄ™ przepisu prawnego (wraz z normÄ…) me-
todÄ… différance ( różni ). InterpretujÄ…c danÄ… normÄ™, odnajdujÄ…c jej sens,
przyczynÄ™  avant la lettre.
Dekonstrukcjonizm Derridy i jego przejaw znajduje siÄ™ w gramatolo-
gicznym ujęciu wielu aktów prawnych, zarówno promulgowanych przez
polskie organy władzy publicznej, jak i struktury Unii Europejskiej (roz-
porządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia, opinie), gdzie multum słów,
znajdujÄ…cych siÄ™ w tych tekstach prawnych, to sztuczne zwroty, stworzo-
ne na potrzeby konkretnego celu, niemajÄ…ce odzwierciedlenia w mowie
(języku). Wniosek  dekonstrukcja (gramatologia) sztucznych naleciało-
ści i form w języku prawnym w odniesieniu do jego prazródła  mowy.
Idąc tropem gramatologii, należy zwr ócić większą uwagę na r óżnice
między językiem prawnym a językiem prawniczym, mając bacz enie na
niedopuszczanie do absolutyzacji i autonomii jednego kosztem dr ugie-
go. Gramatologię i jej arkana dostrzegam także w rozroście technik ne-
39 Zob. S.L. Stadniczeńko, Znaczenie komunikacji społecznej dla jurysprudencji. Wy-
brane zagadnienia, Opole 2008, s. 106.
40 Zob. M. Zieliński, Wykładnia prawa. Zasady, reguły, wskazówki, Warszawa 2008;
Z. Ziembiński, Z teorii i filozofii prawa Zygmunta Ziembińskiego, S. Wronkowska
(red.), Warszawa 2007.
JACQUES DERRIDA  PRAWNICZY PUNKT WIDZENIA 181
gocjacyjnych w obecnym prawie. Język mówiony (mowa), jako bliższy
duchowi człowieka, wywiera obecnie coraz większy wpływ na stosunki
prawne między ludzmi, gdyż:  Sztuka por ozumienia  umiejętności in-
terpersonalne  stano wi podstawÄ™ pracy prawnika, staje siÄ™ jednocz e-
śnie kluczem do jego sukcesó w, i to w każdym wykonywanym zawo-
dzie, albowiem praca prawnika z założenia opiera się na umiejętnościach
komunikacji z drugim człowiekiem 41. Przykładem  zawodowi media-
torzy i arbitrzy, którzy znajdują umocowanie w trzech podstawowych
procedurach prawnych naszego państwa42. Mediacja, sądy arbitrażowe,
zawodowi negocjatorzy to nic innego, jak odejście od skostniały ch for-
muł prawa pisanego na r zecz żywej dyskusji i poszukiwaniu przez nią
słusznych rozwiązań.
Wypada zaznaczyć także, że sam klasy czny przewód sądowy, pod
przewodnictwem sędziego, któr y  wysłuchuje strony i podstawowe
kwestie wyraża ustnie, opiera się na mo wie. Doskonałym przykładem
zrozumienia zjawiska gramatologii i  różnicy  mowa/pismo  jest pro-
tokół: z rozprawy, przesłuchania, przeprowadzenia dowodu czy z obrad.
Zasadą jest, że takowe protokoły muszą zostać zatwierdzone (podpisane),
zatwierdzone mają być zatem  różnice między tym, co wypowiedziane
(mowa), a tym, co zostało zazwyczaj przez stenografa zapisane (pismo).
Pozwolę sobie teraz na ukazanie pr zykładu konkludującego. Muszę
odnieść się do formy nauczania na współczesnych uniwersytetach  wy-
kładu, jako umiejętnego słuchania i twórczego myślenia. Przykład try-
wialny, ale wart zaznaczenia, gdyż powoli odchodzi do lamusa. Dlaczego?
Jako że, najchętniej wielu nauczycieli akademickich (nieliczne wyjątki),
zastąpiłoby go pismem (czytaniem), mało twórczym, lecz stabilnym zró-
dłem wiedzy. Zauważmy, ile kwestii, zasad, pryncypiów, wartości prawa,
zostaje przez dobry kanał komunikacyjny: np . profesor  student, na
wiele sposobów dekonstruowane,  różnicowane . Z pozoru kwestie apo-
dyktycznie niewzruszalne, właśnie na wykładzie z ostają  różnie inter-
pretowane, ku uciesze i zrozumieniu słuchaczy. Ze studentami za mało
się rozmawia, za dużo zaś pisze.
41 S.L. Stadniczeńko, op. cit., s. 68.
42 Zob. Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r.  Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U.
nr 43, poz. 296, z pózn. zm.), Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r.  Kodeks postępo-
wania karnego (Dz.U. nr 89, poz. 555, z pózn. zm.) oraz Ustawa z dnia 14 czerw-
ca 1960 r.  K odeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U.
z 2000 r., nr 98, poz. 1071, z pózn. zm.).
182 KAMIL BASICZ
Jacques Derrida nie stworzył całościowego systemu prawa czy też jego
filozofii. Może dlatego, że nie był po prostu prawnikiem. Ambicje miał
jednak dalekosiężne, szerokie  jego myśl łączy z e sobą system szeroko
pojętych nauk społecznych. Dekonstruując założenia tychże nauk, chciał
otworzyć nasze oczy na różne sposoby ujmowania wiedzy.
Dekonstruujmy więc&


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Prace z mysli politycznej i prawnej oraz prawa publicznego (2)
Prace z mysli politycznej i prawnej oraz prawa publicznego (3)
Prace z mysli politycznej i prawnej oraz prawa publicznego (4)
Filipowicz Historia myśli polityczno prawnej t 2
Filipowicz Historia myśli polityczno prawnej t 1
Król Historia myśli politycznej i prawnej od Machiawellego po czasy współczesne
Doktryny polityczno prawne, ćwiczenia dr A Madeja, RENESANS, WIEK XVII
Doktryny polityczno prawne
Wykład 2 Prawne regulacje prawa własności nieruchomości
Unia Europejska w testach i kazusach Zagadnienia ekonomiczne, polityczne i prawne ebook
Koncepcje schyłku myśli politycznej
Prawo budowlane Warunki techniczne i inne akty prawne z hasłami i skorowidzem Wydanie 11
Finanse Formy organizacyjno prawne podmiotów sektora publicznego

więcej podobnych podstron