Wprowadzenie do psychologii Psychologia N 2012 2013


Krakowska Akademia
im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
Karta przedmiotu
obowiązuje studentów, którzy rozpoczęli studia w roku akademickim 2012/2013
Wydział Psychologii i Nauk Humanistycznych
Kierunek studiów: Psychologia Profil: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Niestacjonarne Kod kierunku: Psych
Stopień studiów: JM
Specjalności: psychologia edukacyjna i wychowawcza
Psychologia pracy organizacji i zarządzania
Psychologia kliniczno-sądowa
1 Przedmiot
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do psychologii
Kod przedmiotu WPINH Psych A-1N P15 12/13
Kategoria przedmiotu przedmioty podstawowe
Liczba punktów ECTS 4
Język wykładowy polski
2 Forma zajęć, liczba godzin w planie studiów
Semestr W C K S L I
1 25 0 0 0 0 0
Legenda: W  Wykład; C  Ćwiczenia/języki; K  Konwersatorium; S  Seminarium; L  Laboratorium, Warsztaty; I  Inne, Praktyki;
Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
3 Cele przedmiotu
Cel 1. Kształtowanie przekonania studentów o statusie psychologii jako nauce empirycznej ze szczególnym uwzględ-
nieniem różnic między sądami potocznymi a naukowym (krytycznym) podejściem do przedmiotu psychologii,
problemów psychologicznych i badań prowadzonych w ramach psychologii.
Cel 2. Prezentacja podstawowych problemów psychologicznych ujętych w koncepcjach, teoriach i hipotezach wynika-
jących z paradygmatów naukowych w psychologii oraz właściwych im sposobów opisu i wyjaśniania procesów
psychicznych i ludzkich zachowań.
4 Wymaganie wstępne
a. Nie przewiduje się wymagań wstępnych.
5 Modułowe efekty kształcenia
MW1. Wiedza: Ma ugruntowana wiedzę na temat zródeł, specyfiki przedmiotu, metod i celów psychologii oraz jej
subdyscyplin. Rozumie miejsce psychologii w systemie nauk i jej relacje z innymi dziedzinami wiedzy.
MW2. Wiedza: Zna najważniejsze filozoficzne i psychologiczne koncepcje człowieka, natury ludzkiej i relacji z innymi
oraz ze światem.Ma podstawową wiedzę o historii psychologii, głównych postaciach i podejściach, ich rozwoju
oraz o dominujących paradygmatach badawczych, a także o jej współczesnych nurtach i dokonaniach. Rozumie
ich historyczne, kulturowe i społeczne uwarunkowania.
MW3. Wiedza: Rozumie specyfikę, istotę, funkcje i cele poznania naukowego. Odróżnia główne podejścia, zna zasady
metodologii ogólnej, zasady metodologii nauk społecznych oraz zasady metodologii psychologii
MW4. Wiedza: Zna teorie i modele osobowości wypracowane w ramach najważniejszych nurtów, w tym obszary
podstawowych kontrowersji.Rozumie integrującą funkcję osobowości.
MU1. Umiejętności: Umie rozpoznać te wymiary praktyki społecznej, gdzie przydatna jest wiedza psychologiczna.
MK1. Kompetencje społeczne: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów podejmować trud
ciągłego uczenia się, rozwoju zawodowego i osobistego. Zna ograniczenia i reguły dotyczące swojego zawodu
MK2. Kompetencje społeczne: Traktuje z poszanowaniem odmienności w zachowaniu ludzi oraz ich różnice oso-
bowościowe i predyspozycje intelektualne, okazuje zrozumienie dla sytuacji ludzi z różnymi problemami i
trudnościami.
6 Treści programowe
Wykład
Tematyka zajęć
Lp Liczba godzin
Opis szczegółowy bloków tematycznych
1. Psychologia jako nauka empiryczna. Problem z pseudopsychologią - nadużycia
w kręgu psychologii i psychoterapii. Krótka historia psychologii. Miejsce psycho-
W1 logii wśród innych dziedzin wiedzy. Przedmiot psychologii: umysł i zachowanie. 2
Nauki służebne dla określenia przedmiotu psychologii: psychologia a biologia,
genetyka zachowań, ekologia, antropologia, socjologia i inne.
2. Specjalizacje zawodowe w psychologii. Etyka w działalności zawodowej psycho-
W2 2
loga.
3.Metody poznawania psychiki. Racjonalność poznania psychologicznego. Zasa-
dy myślenia krytycznego. Pułapki psychologii popularnej, redukcjonizmu i de-
W3 2
terminizmu. Podejście nomotetyczne i idiograficzne. Plany badań naukowych a
diagnoza i pomoc psychologiczna w studiach przypadków.
4. Perspektywy poznania w psychologii. Psychologiczne koncepcje, teorie i hipo-
tezy tłumaczące wybrane obszary funkcjonowania człowieka: behawioryzm, psy-
W4 4
chologia poznawcza, psychologia rozwoju w ciągu życia, holizm: psychologia głębi,
nurt humanistyczny i egzystencjalny, koncepcja socjokuturowa.
Strona 2/5
Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
Wykład
Tematyka zajęć
Lp Liczba godzin
Opis szczegółowy bloków tematycznych
5. Czynności, procesy, funkcje, właściwości i sprawności psychiczne. Świadomość.
Poziomy i rodzaje czynności psychicznych. Stany normalne i odmienne stany
W5 świadomości. Środki psychoaktywne zmieniające świadomość. Nowoczesne spo- 3
soby obrazowania struktury i funkcji mózgu. Odkrycia neuronauki. Lokalizacja
funkcji psychicznych. Nowe zastosowania.
6. Psychologiczne podstawy różnic indywidualnych wśród ludzi. Ciało i
W6 płeć/rodzaj jako składniki osobowości. Różnice międzypłciowe w funkcjonowa- 3
niu psychicznym jako ilustracja dylematu natura-kultura-wychowanie.
7. Temperament. Typy temperamentalne. Wpływ temperamentu na zachowanie,
W7 2
działanie i preferencje człowieka.
8. Język, myślenie i inteligencja jako wyższe funkcje psychiczne w procesie roz-
W8 2
woju.
9. Zasady ludzkiego działania. Pojęcie motywu i motywacji. Reakcje odrucho-
W9 we, zachowania nawykowe i stereotypowe a działania twórcze. Motywy ludzkiego 2
działania. Popędy, potrzeby, cele i wartości. Motywacja a sprawność działania.
10. Emocje, ekspresja, przebieg, pomiar, teorie wyjaśniające zródła i mechanizmy
regulacji emocji. Emocje człowieka w sytuacji trudnej. Adaptacyjne i patologicz-
W10 3
na funkcja stresu. Style radzenia sobie ze stresem. Stres a choroba. Psychologia
zdrowia.
Razem 25
7 Metody dydaktyczne
M16. Wykłady
8 Obciążenie pracą studenta
Średnia liczba
godzin na
Forma aktywności
zrealizowanie
aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 25
Konsultacje przedmiotowe 10
Egzaminy i zaliczenia w sesji 10
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 30
Opracowanie wyników 0
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 0
Przygotowanie do egzaminu 25
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca-
100
łego nakładu pracy studenta
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 4
9 Metody oceny
Przedmiot prowadzony metodą wykładu bez ćwiczeń.
Strona 3/5
Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
Ocena podsumowująca
P7. Test
Warunki zaliczenia przedmiotu
a. Obowiązkowy udział w wykładach. Maksimum dwie nieusprawiedliwione nieobecności na wykładach.
Kryteria oceny
Na ocenę 3 od 50 do 59% punktów w teście
Na ocenę 3.5 od 60 do 69% punktów w teście
Na ocenę 4 od 70 do 79 % punktów w teście
Na ocenę 4.5 od 80 do 89 % punktów w teście
Na ocenę 5 90% i więcej punktów w teście
10 Macierz realizacji przedmiotu
Modułowe
Odniesienie do
efekty Metody
efektów Treści programowe Sposoby oceny
kształcenia dla dydaktyczne
kierunkowych
przedmiotu
K_ W01[+], K_ W1, W5, W6, W7,
MW1 M16 P7
W02[+], K_ W04[+] W8, W9, W10
K_ W02[+], K_
MW2 W4 M16 P7
W03[+++]
MW3 K_ W04[++] W1, W3 M16 P7
K_ W03[++], K_
MW4 W4 M16 P7
W09[++]
MU1 K_ U05[+] W2, W3 M16 P7
K_ K01[+], K_
MK1 K03[+], K_ K04[+], W1, W2, W3 M16 P7
K_ K05[+]
K_ K07[++], K_ W5, W6, W7, W8,
MK2 M16 P7
K08[++], K_ K11[+] W9, W10
11 Wykaz literatury
Literatura podstawowa:
[1] Sternberg R.  Wprowadzenie do psychologii., Warszawa, 1999, WSiP
[2] Strelau J, .Doliński D.  Psychologia. Podręcznik akademicki., Gdańsk, 2008, GWP [fragmenty]
Literatura uzupełniająca:
[1] Lilenfeld S.O., Lynn S.J., Ruscio J., Beyerstein L.  50 wielkich mitów psychologii popularnej., War-
szawa, 2011, CIS
[2] Colman A.  Słownik psychologii., Warszawa, 2010, PWN
[3] Kozielecki J.  Koncepcje psychologiczne człowieka., Warszawa, 1992, Santorski & Ska [lub pózniejsze
wydania]
Strona 4/5
Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
12 Informacje o nauczycielach akademickich
Osoba odpowiedzialna za kartę
dr hab. Zofia Dołęga (kontakt: zosiadol@wp.pl)
Osoby prowadzące przedmiot
dr hab. Zofia Dołęga (kontakt: zosiadol@wp.pl)
13 Zatwierdzenie karty przedmiotu do realizacji
(miejscowość, data) (odpowiedzialny za przedmiot) (dziekan)
Przyjmuję do realizacji (data i podpisy osób prowadzących przedmiot)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Strona 5/5


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wprowadzenie do psychologii wykł UG
Biologiczne podstawy zachowań cz I Psychologia N 2012 2013
Wprowadzenie do psychologii klinicznej Drat Ruszczak wykład 1 3
wprowadzenie do psychologii z elementami historii egzamin2008
Psychologia ogólna Wprowadzenie do psychologii Mackiewicz wykład 23 Szczęście
Wprowadzenie do psychologii klinicznej Drat Ruszczak wykład 4 PTSD
1 Wprowadzenie do psychologii[1]
Wprowadzenie do psychoterapii
Wprowadzenie do psychoterapii
wprowadzenie do psychologii z elementami historii egzamin2008
wprowadzenie do psychologii not
3 Wprowadzenie do psychologii mowa i myslenie
Filozofia z elementami etyki Psychologia N 2012 2013

więcej podobnych podstron