GRYWALIZACJA Jak zastosowac mechanizmy gier w dzialaniach marketingowych grywal


Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także
kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami
firmowymi bądz towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań,
by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne.
Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za zwiÄ…zane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych
lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszÄ…
również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka
Projekt okładki: Urszula Buczkowska
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/grywal
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-3624-2
Copyright © Helion 2012
Printed in Poland.
" Kup książkę " Księgarnia internetowa
" Poleć książkę " Lubię to! Nasza społeczność
" Oceń książkę
Spis tre ci
Wst p 7
Poziom I: Gry 11
Homo ludens i inni 13
Dobrowolno 14
Niezwyk o 16
Opowiadanie historii 19
Kszta towanie historii 20
B dzenie w historii 21
Oddzielenie 22
Porz dek 24
Bezinteresowno 28
Gry przejmuj ster 30
Poziom II: Gracze 33
Social graph 36
Informacje p yn ce przez social graph 41
Wp yw i status 45
B ogos awiona produktywno 50
Schematy nagradzania 55
Crowdsourcing 60
Poziom III: Mechanizmy 65
Je d enie na s oniu 67
Wielki paradoks biologii ewolucyjnej 69
Programowanie ciekawo ci 70
Kup książkę Poleć książkę
GRYWALIZACJA
Struktura gry 73
Serca i maczugi 76
Mechanizmy i dynamika gry 81
Nagrody  punkty i informacja zwrotna 82
Status  poziomy 84
Osi gni cia  wyzwania 86
Konkurencja  tabele wyników 88
Wyra enie siebie  wirtualne dobra i miejsca 89
Altruizm  prezenty i dobroczynno 91
Konstrukcja gry 93
Podaruj mi wiat 96
Poziom IV: Grywalizacja w edukacji 99
Pozwólmy im si myli ! 105
W gór i tylko w gór 108
Nauczmy ich pracowa razem 110
Czy gry s niebezpieczne? 110
Poziom V: Grywalizacja w miejscu pracy 121
Gry zamiast pieni dzy 123
Zabawa w rozwi zywanie problemów 127
Wirtualny wiat pracy 130
Na przywództwo trzeba zas ugiwa . Ci gle 132
Poziom VI: Marka jako gra 135
Konkurowanie do wiadczeniem 138
Gra  interaktywny teatr 141
Marka domowa 144
Marka zawodowa 145
Marka trzeciego miejsca 145
Zako czenie 151
6
Kup książkę Poleć książkę
Poziom III:
Mechanizmy
Radek ma 27 lat, krótkie, ciemne w osy i nadwag . Nie jest oty y,
ale  jak mówi jego ona  misiowaty.  Chcesz oty ego? Powi-
niene mnie zobaczy dwa lata temu! , mówi i wysy a mi zdj cie.
Nie spotkali my si osobi cie, rozmawiamy przez Skype a. Znala-
z em Radka na Facebooku, kiedy szuka em wi cej informacji
o pewnej ciekawej formie sp dzania wolnego czasu.
 Wiem, e powinienem wi cej si rusza . Ale si ownia to nie
dla mnie. Próbowa em. Tupanie w jednym miejscu przez godzin
by o dla mnie czynno ci pozbawion sensu. Celu, rozumiesz?
Doskonale go rozumiem, sam nie przepadam za si owni , a na
rowerze je d wtedy, kiedy mam dok d jecha .  Chodzenie
w góry  to ju lepiej. Idziesz na szczyt po to, eby& no, doj na
szczyt. W sumie to podczas której górskiej w drówki pod apa em
bakcyla. Wybrali my si z on do Karpacza na weekend. Wiesz,
po azi po górach, potem troch si rozerwa . Podczas którego
postoju w schronisku, nie pami tam ju którym, zaprzyja nili my
si z par w naszym wieku. Oni te w drowali, nawet mieli map .
I w a nie ta mapa mnie zaciekawi a. To nie by o co , co kupuje si
tu w kioskach, mieli wydruk z komputera z opisem konkretnego
miejsca, którego szukali. Mówili, e tam by o co schowane. Szli
w kierunku Pielgrzymów, wi c zabrali my si z nimi .
Kup książkę Poleć książkę
GRYWALIZACJA
Radek przesy a mi link z opisem miejsca, do którego szli jego
nowi znajomi. Czytam:  ó ty szlak poprowadzony zosta mi dzy
Pielgrzymem wschodnim a rodkowym. Aby znale skrytk , nale-
y obej rodkowego Pielgrzyma, przej przez lasek do zachod-
niego Pielgrzyma i obej go wzd u zachodniej ciany w kierunku
pó nocnym. W miejscu, gdzie ko czy si ci g ska , znajduje si
samotna ska a o wysoko ci 5  6 m. Przejd pod wisz c ska na
jej pó nocno-zachodni naro nik. Tam ukryta jest skrzynka .
Brzmi jak poszukiwanie skarbów, w które bawi e si w dzie-
ci stwie, Czytelniku? Có , to prawie to samo, cho skarby s
nieco& inne. W chwili, kiedy pisz te s owa, w skrzynce  wed ug
opisu na stronie  znajduj si : maskotka owieczka, klamerka do
w osów, zestaw kluczy imbusowych oraz logbook. Ten ostatni
to ksi ka, do której mo esz wpisa dat i godzin odnalezienia
skrzynki, a potem& od o y j na miejsce. To w a nie uczyni a
para nowych znajomych Radka i jego ony. Zabawa  jak si
dowiedzieli  nazywa si geocaching i polega na znajdowaniu
skrzynek ukrytych w ró nych miejscach. Nie dla skarbów w nich
ukrytych, ale dla samej rado ci ich odnajdywania, dla rado ci w -
drowania. Geocaching nie jest tylko dla ludzi w druj cych po gó-
rach. Skrytek z nagrodami jest tak du o, e ka dy znajdzie co dla
siebie. Na stronie Geocaching Polska (www.geocaching.org.pl)
mo esz filtrowa skrytki, do których chcesz doj . Mo esz na
przyk ad za yczy sobie skrytki w pobli u miejsca na biwak lub
ognisko albo w niebezpiecznej okolicy. Mo esz sobie za yczy
takiej skrytki, której najlepiej szuka podczas nocnej w drówki.
 Amerykanie maj nawet skrytki drive-thru! , informuje mnie
Radek. Nie mog wyj z podziwu.
Radek zacz chodzi po górach, bo chcia zrzuci zb dne ki-
logramy. Jednak waga spada powoli, a chodzenie, wspinanie si ,
bieganie czy inna forma aktywno ci fizycznej s m cz ce i ma o
przyjemne. Chodzenie po górach, eby schudn , brzmi jak praca.
66
Kup książkę Poleć książkę
Poziom III: Mechanizmy
Zmiana swojego ycia na takie, w którym jest wi cej pracy, ge-
neralnie budzi opór. W ka dym. Jak sobie radzi z wprowadza-
niem zmian?
Je d enie na s oniu
Chip i Dan Heathowie naprawd wiedz , jak pisa ksi ki. Ich re-
welacyjna Sztuka skutecznego przekazu (któr poleca em w przy-
pisach do poprzedniego rozdzia u) by a najlepsz ksi k , jak
czyta em w 2007 roku. Chip jest profesorem zachowa organiza-
cyjnych w szkole biznesu przy Uniwersytecie Stanforda. Jego ba-
dania obejmuj takie ciekawe pytania jak na przyk ad: dlaczego
przys owia i miejskie legendy maj tak wielk moc pozostawania
nam w g owach, podczas gdy wiele innych pomys ów  nawet
wspieranych bud etami marketingowymi globalnych korporacji
 przepada bez echa? Dan, brat Chipa, by badaczem pracuj -
cym dla Harvard Business School, a nast pnie zosta konsultan-
tem w Duke Corporate Education, jednej z najwi kszych prywat-
nych firm szkol cych mened erów najwy szego szczebla. Kolejna
ksi ka braci Heathów, Switch (kiedy pisa em te s owa, nie by o
jeszcze polskiego wydania), mówi w a nie o wprowadzaniu zmian
w ycie ludzi. A tak e& o je d eniu na s oniach.
Kiedy my lisz o je d cu i s oniu, Czytelniku, jak Ci si wydaje,
kto rz dzi w tym zwi zku? Na pocz tek mo na pomy le , e s o .
Jednak gdyby tak by o i s o zawsze i wsz dzie robi by to, co chce,
nie mia oby sensu dosiadanie go, prawda? A jednak ludzie to robi ,
co oznacza, e s o jednak s ucha polece . Wi c mo e rz dzi je -
dziec? Hm& Ka dy, kto próbowa kiedy przekona upartego s onia,
eby poszed w danym kierunku, wie, jakie to trudne. Bato enie
zwierz cia nie robi na nim wra enia  s o jest ywym odzwier-
ciedleniem tego, co nazywamy gruboskórno ci . Je li nie kijem, to
mo e marchewk ? Cz ciowo pewnie si da, ale stanowi to do
powa ny problem.
67
Kup książkę Poleć książkę
GRYWALIZACJA
Je dziec i s o  jak twierdz w wietnej analogii bracia He-
athowie  siedz w Twojej, Czytelniku, g owie. Je dziec to Twój
rozum, podatny na racjonalne argumenty, który doskonale wie,
co dla Ciebie dobre. Je dziec mówi Radkowi, e musi chodzi
w góry (czy w ogóle: wiczy ), eby schudn , bo to dobre dla jego
zdrowia. Ale jest te s o . To nasza pierwotna natura: emocje,
przyzwyczajenia. S onia nie da si przekona racjonalnymi ar-
gumentami, on robi to, na co ma ochot . Jest leniwy. Je dziec wie,
dok d ma si uda i co b dzie dla niego dobre, ale to s o ma wi -
cej si y i wytrwa o ci, eby tam dotrze . Je li oczywi cie zechce.
Chcesz zobaczy ten konflikt w akcji? Pomy l o tym, e jutro
musisz wsta o 7 rano, eby zd y do pracy. Chodzenie do pracy
jest dla Ciebie dobre, zapewnia Ci rodki do ycia takiego, jakiego
Ty i Twój s o bardzo chcecie. S o te generalnie jest zadowolony
z tego, jak yje. Problem w tym, e rz dz nim pierwotne instynkty.
Co zatem robi je dziec, zanim wieczorem po o y si spa ? Nasta-
wia budzik, bo wie, e musi rano zwlec si z ó ka i ruszy do
pracy. A kto si rano budzi pierwszy? Leniwy s o , który mówi
Ci  jeszcze 15 minut i naciska wy cznik w budziku.
Je li s onia nie da si przekona , trzeba go przechytrzy . Rozum
je d ca jest jego przewag i jego broni . To je dziec wymy li guzik
snooze w budziku, który zamiast wy czy alarm ca kowicie,
odwleka go tylko o 5 minut. W ko cu i Twój rozum wstanie. Eks-
tremalnym przypadkiem takiego wynalazku jest Clocky  budzik,
który nie tylko wydaje przera liwe d wi ki, ale& ucieka przed
Tob po ca ym pokoju. S o w Tobie chce pozby si uci liwego
ha asu, ale eby to zrobi , musi si zwlec z ó ka  a przecie
dok adnie o to chodzi o Ci wieczorem, prawda?
Oszukiwanie s onia to próba zamiany czego , co powinni my
zrobi (jak gimnastyka, nauka, sprz tanie), w zabaw .
68
Kup książkę Poleć książkę
Poziom III: Mechanizmy
Wielki paradoks biologii ewolucyjnej
Tak w a nie okre la zabaw Melvin Konner, profesor antropologii
na Uniwersytecie Emory. W swoim najnowszym, monumentalnym
dziele Evolution of Childhood (Ewolucja dzieci stwa; ponad 900
stron wiedzy z zakresu antropologii, biologii ewolucyjnej, psycho-
logii i medycyny) sporo miejsca po wi ca zabawie. Dlaczego to pa-
radoks ewolucji? Nie jeste my jedynym gatunkiem, który si bawi,
cho  jak twierdzi Konner  bawi si przede wszystkim m -
drzejsze gatunki, wi c zabawa jest do mocno zwi zana z inte-
ligencj . I to j jedynie t umaczy. Z ewolucyjnego punktu widzenia
zabawa to marnowanie energii, a tak e bardzo cz sto nieodpo-
wiedzialne zachowanie, które mo e by niebezpieczne. Zabawa
nie daje nam adnych wymiernych korzy ci, poza satysfakcj
z samej zabawy.
To uczucie zadowolenia, jak twierdzi Konner, jest kluczowym
aspektem zabawy. To sposób, w jaki nasz mózg zach ca nas do
eksploracji i poznawania nowych rzeczy, uczenia si w sposób ela-
styczny, odnajdywania nowych dróg i sposobów. Zabawa mo e by
sposobem natury na rozwini cie naszych mózgów. Dlaczego mu-
simy je rozwija ? Poniewa nie mo emy si z nimi urodzi . Nasze
mózgi s tak wielkie, e gdyby rozwin y si w pe ni w onie matki,
kobieta nie by aby w stanie urodzi takiego dziecka. Mózg nowo-
rodka niemal podwaja swój rozmiar w ci gu pierwszych 12 miesi cy
ycia, aby w ci gu kolejnych 12 miesi cy znowu urosn niemal
dwa razy. Musimy te rosn ce mózgi trenowa , a zabawa jest jed-
nym z najlepszych na to sposobów.
Mózgowe sprz enie pomi dzy eksploracj , odkrywaniem a po-
czuciem satysfakcji sprawia, e odwrotna zale no  sprz enie
zwrotne  tak e staje si prawdziwa. Je li odkrywamy nowe, jest to
si rzeczy przyjemne. A je li chcemy wywo a przyjemno , po-
zwólmy odkrywa . Dlatego gry (których celem jest sprawienie nam
przyjemno ci) tak cz sto wi si z przyjemnym odkrywaniem.
69
Kup książkę Poleć książkę
GRYWALIZACJA
Je li zastanawia a Ci kiedy lawinowo rosn ca popularno
Facebooka, mo esz w a nie w odkrywaniu poszuka jej ród a. Za
ka dym razem, kiedy otworzysz Facebooka, czeka na Ciebie co
nowego. I nie s to losowe informacje (za ka dym razem, kiedy
otwierasz Onet, te czeka Ci co nowego), ale rzeczy zwi zane
z lud mi, których znasz. Zaprojektowanie ciekawo ci to jeden
z podstawowych warunków stworzenia dobrej, przyjemnej zabawy.
Programowanie ciekawo ci
Jak si za to zabra ? Jak zaciekawi ludzi, tak by dotrwali do ko ca
wyk adu, gry, zadania? Robert Cialdini, psycholog spo eczny,
o którym wspomina em ju w poprzednim rozdziale, mia dok ad-
nie ten sam problem. Jako wyk adowca na Uniwersytecie Sta-
nowym w Arizonie by ywo zainteresowany tym, eby jego stu-
denci utrzymali zaanga owanie do ko ca wyk adu. Albo nawet
troch d u ej  wyk ady Cialdiniego nieraz trwa y d u ej, ni
planowa , a studenci wychodzili przed ich zako czeniem.
Robert Cialdini podszed do problemu w sposób akademicki.
Uda si do biblioteki, gdzie zacz wyci ga z pó ek tyle prac
naukowych, ile uda o mu si znale . Nast pnie czyta je, sortuj c
na dwie kategorie: ciekawe i ma o zajmuj ce. Po sko czeniu pierw-
szej cz ci zadania, zabra si za analiz tych interesuj cych prac:
dlaczego potrafi y przyci gn i utrzyma uwag ? Swoje odkrycia
opisa w presti owym  Journal of Social and Clinical Psychology ,
w artykule pod przewrotnym tytu em Jaki jest najlepszy tajem-
ny sposób na zaanga owanie uwagi studentów? Odpowied
jest w tytule.
W artykule Cialdini opisuje swoje do wiadczenia z pracami na-
ukowymi, zwracaj c szczególn uwag na jedn z nich: Tajem-
nic pier cieni Saturna. Zaczyna a si mniej wi cej tak:  Z czego
s zrobione pier cienie Saturna? Jaka tajemnicza substancja wodzi a
za nosy trzy zespo y naukowców, którzy  maj c do dyspozycji te
70
Kup książkę Poleć książkę
Poziom III: Mechanizmy
same analizy i badania  doszli do zupe nie ró nych wniosków? .
W dalszej cz ci autor przedstawia wspomniane wy ej trzy zespo y
rozrzucone po kilku kontynentach, ledzi cie k ich bada , wci -
gaj c czytelnika w zagadk  jeden z zespo ów twierdzi , e pier-
cienie Saturna sk adaj si z gazu, drugi stawia na lód, a trzeci na
kosmiczny py . Która odpowied jest prawid owa? Cialdini pisa ,
e rozpraw naukow z astronomii czyta o si jak wietn powie
kryminaln , która dopiero na ostatniej stronie wyjawia rozwi zanie
zagadki: lód pokryty py em.
I w a nie tajemnica, zagadka jest  zdaniem Cialdiniego 
sekretn broni do utrzymania uwagi. Wiedz c o ciekawo ci to, co
napisa Konner, nie powinni my si dziwi . Ciekawo nas nap -
dza. Sk d jednak si bierze? Za jej powstanie odpowiada tak zwana
luka informacyjna  pojawia si w sytuacji, w której wiemy, e
czego nie wiemy. Cialdini nie by ciekawy, z czego sk adaj si
pier cienie Saturna, dopóki nie przeczyta pierwszego zdania. Funk-
cj wst pu do tej pracy naukowej nie by o tylko u wiadomienie
czytelnikowi, e pier cienie Saturna istniej (wi kszo z nas wie
o tym ju od czasu szko y podstawowej, prawda?), ale tak e, e jest
co , czego o nich nie wiemy. Nie wiemy, z czego si sk adaj , a nie
jest to wcale taka prosta sprawa.
Jak wa ne jest zaspokojenie luki informacyjnej? Okazuje si , e
biologia wyposa y a nas w bardzo pot ne bod ce pchaj ce nas
w kierunku ciekawo ci. Badania MRI (rezonans magnetyczny mó-
zgu) pokazuj , e o rodek ciekawo ci mie ci si bardzo blisko miej-
sca, które w mózgu odpowiada za fizyczny ból. Ciekawo nas
dos ownie sw dzi (je li nie boli) i musimy si  mentalnie podra-
pa  , eby j zaspokoi . Jak stworzy lub powi kszy t luk ?
Sposobów jest kilka.
Niech strac grunt pod nogami. Powiedz swojej widowni
co , co zachwieje podstawami wiedzy o wiecie, któr si
pos uguj .  Istnieje zwierz , którego nie dotycz prawa
71
Kup książkę Poleć książkę
GRYWALIZACJA
grawitacji  to jeden z przyk adów.  Niewidoma
dziewczynka wygra a maraton  kolejny. Je li wydaje
Ci si , e brzmi to troch jak nag ówki tabloidów, masz
racj , prasa brukowa stosuje ten chwyt bardzo cz sto, eby
przyci gn uwag do artyku ów o niczym (bo okazuje si ,
e dziewczynka by a tylko lekko niedowidz ca, a Maraton
to nazwa telefonicznej gry), nie zmienia to jednak faktu,
e ten sposób dzia a.
Stwórz tajemnic . W jednym z 20 pude ek znajduje si
nagroda, ale w którym? Aby j odnale , musisz otworzy
te pude ka, po ka dym otwarciu czeka Ci nieznane zadanie.
Kliknij, aby rozpocz & To prosty mechanizm znany z wielu
gier online. Prosty, a jednak sprawia, e mitr ymy na nich
d ugie godziny. Za spraw tego sw dz cego pytania:
 Co jest w nast pnym pude ku? .
Powiedz tyle, by stworzy luk . Czy wiesz, e nasi kelnerzy
s w stanie przenie 30 kg jedzenia na jednej tacy?
Potrafi to, poniewa ko cz specjaln szko przetrwania
kelnera. Kliknij i obejrzyj krótki film z treningu, zajrzyj za
kulisy, a potem przyjd do restauracji, by zobaczy ich
w akcji. Gdyby wiedzia , Czytelniku, e taka restauracja
jest w Twoim mie cie, nie chcia by cho raz zobaczy ,
jak sobie radz z tymi tacami?
Ciekawo wzbudza w nas zaanga owanie ze wzgl du na silne
po czenie pomi dzy ciekawo ci a zabaw . Kiedy projektujesz
grywalizacj czegokolwiek, musisz zacz od zabawy i przyjemno-
ci, aby przej do dalszego ci gu.
Istnieje jednak spora ró nica pomi dzy zabaw a gr . Gra to
zabawa, która posiada struktur , regu y i cel. W grze wykonujemy
zadania, które prowadz do zwyci stwa. W yciu te wykonujemy
zadania, cho nie zawsze wi si one z odkrywaniem czego no-
wego. Przyjemno eksploracji mo liwo ci na przyk ad na nowym
72
Kup książkę Poleć książkę
Poziom III: Mechanizmy
stanowisku pracy jest nagrod sam w sobie. Bawimy si nowym
telefonem tak jak wietnie si bawimy, zwiedzaj c nowe miasto,
dobrze bawimy si w towarzystwie znajomych, kiedy dowiadujemy
si , co u nich nowego. Jednak ycie nie zawsze karmi nas nowymi
do wiadczeniami, które daj nam satysfakcj . Kiedy wykonujemy
w kó ko te same zadania, staj si one nudne i ma o ekscytuj ce.
Zamiast odkrywa , zaczynamy robi czy raczej  odb bnia  .
Chodzenie po górach mog o sta si dla Radka takim w a nie
 odb bnianiem wicze fizycznych. Geocaching sprawi , e cho-
dzenie, spalanie kalorii sta o si jedynie rodkiem do osi gni cia
celu, który jest jasno okre lony: znale skrzynk ukryt gdzie
w górach. Wróci a ciekawo  co b dzie w skrzynce? Czy spo-
tkam kogo ciekawego po drodze? Co najwa niejsze, do aktyw-
no ci, w któr wcze niej zakrada a si nuda, wróci a rado i za-
anga owanie. To w a nie jest grywalizacja.
Struktura gry
Droga od zadania do gry jest stosunkowo prosta, je li zrozumiemy
struktur , jak posiada ka da gra. Tim Jones proponuje prosty, ale
bardzo efektywny model. Model, który  co dla nas wa ne 
powsta nie z my l o projektowaniu gier komputerowych, ale gier
marketingowych. Tim pracuje na co dzie jako account planner
w londy skim oddziale agencji BBH, zaczyna karier w Ogilvy.
Jednym z klientów, dla którego Tim pracuje, jest Axe, marka dez-
odorantów i innych produktów do higieny skierowana do m odych
m czyzn. To idealna grupa docelowa dla stworzenia  marki-gry
 w ko cu wi kszo z jej klientów w mniejszym lub wi kszym
stopniu gra. W swojej pracy naukowej (w której opisuje tak e case
study Axe) Tim pisze, e gra powinna mie :
warunek wygranej, czyli kiedy wiemy, e wygrali my gr ;
cel, czyli co gracz ma osi gn , aby wygra (niekoniecznie
jeden raz);
73
Kup książkę Poleć książkę
GRYWALIZACJA
akcj , czyli dzia anie, którego oczekujemy od gracza;
przeszkody, czyli trudno ci, które gracz napotka przy
próbie osi gni cia celu;
regu y, ograniczenia, na które trzeba zwraca uwag
podczas gry.
Przeanalizujmy t struktur na przyk adzie geocachingu.
Wygrana w grze to odnalezienie jak najwi kszej liczby
ukrytych skrzynek. Wygran mo na tu zdefiniowa na kilka
sposobów  odnalezienie konkretnej liczby skrzynek
(na przyk ad 50 skrzynek), odnalezienie konkretnej liczby
w ograniczonym czasie (50 skrzynek do ko ca roku) lub
odnalezienie wi kszej liczby skrzynek ni inni gracze. Nale y
tak e pami ta , e to jest cel dla s onia. Celem Radka
w tej grze jest zrzucenie kilogramów, ale to przyjdzie jakby
przy okazji.
Cel lub wyzwanie to odnalezienie konkretnej skrzynki
ukrytej w konkretnym miejscu. Wygrana w grze b dzie si
sk ada a z wi kszej liczby celów.
Akcja, któr chcemy, aby Radek wykona , to wpisanie si do
logbooka znajduj cego si w konkretnej skrzynce. Oznacza
to konieczno zorganizowania wyprawy ze wszystkimi
tego konsekwencjami  wygospodarowanie czasu,
zorganizowanie koniecznego sprz tu, przej cie wyznaczonej
odleg o ci itp.
Przeszkody, które Radek spotka na swojej drodze,
to oczywi cie jego w asny s o (któremu nie b dzie si
chcia o wyj w góry), ale tak e szeroko poj te yciowe
przypad o ci  konieczno zostania przez weekend w pracy,
choroba, która uniemo liwia wypraw , z a pogoda&
Kreatywne obchodzenie przeszkód to w a nie esencja
74
Kup książkę Poleć książkę
Poziom III: Mechanizmy
tego, co daje rado z gry, wi c je li w grze nie ma przeszkód
lub s ma o spektakularne, nale y je wymy li .
Regu y to swego rodzaju kodeks honorowy, którego trzeba
przestrzega w czasie grania. Na regu y gry godzimy si
dobrowolnie, ale to przestrzeganie ich daje rado z wygranej.
Radek nie mo e na przyk ad poprosi nikogo, by wpisa
si do logbooka za niego. Nie mo e te mówi , e  zaliczy 
skrzynk , przy której w rzeczywisto ci nie by . Nie mo e
tak e sam dla siebie na przyk ad przed u y czasu trwania gry
(50 skrzynek nie do ko ca roku, ale do lutego kolejnego roku).
Warto zatrzyma si chwil nad regu ami gry. Poniewa s
umowne i dobrowolne, zdarzaj si gracze, którzy je ami , dla
których wygrana w grze jest wa niejsza ni satysfakcja z uczciwie
rozegranej gry. Po cz ci jest to oczywi cie zale ne od nagrody,
która czeka na ko cu  jeste my w stanie jako usprawiedliwi
prób oszukiwania, je li gra toczy si na przyk ad o mistrzostwo
wiata w pi ce no nej. Jak jednak wyt umaczy zachowania graczy,
którzy oszukuj tylko i wy cznie samych siebie? Nie s to rzadkie
przypadki. Pami tasz wyzwanie, które rzuci Ci najnowszy model
BMW w poprzednim rozdziale? Nale a o przejecha konkretn
tras i spali przy tym mniej benzyny ni szwagier Marek. BMW
naprawd przeprowadzi o takie testy. Co si okaza o?
Pami tam moj pierwsz jazd BMW. To by o jeszcze w latach
90. ubieg ego wieku, wtedy bardzo niewiele mówi o si o ekologii,
zielonym stylu ycia i oszcz dnym je d eniu. A je li ju ojciec
kaza mi je dzi oszcz dnie, to tylko dlatego, e 3-litrowy silnik
benzynowy potrafi naprawd wiele wypi . Jednak ju tamto BMW
mia o zamontowany pod pr dko ciomierzem licznik pokazuj cy
aktualne zu ycie benzyny. Z mojej pierwszej jazdy tym samocho-
dem zapami ta em w a nie t wskazówk , która  kiedy rusza em
z miejsca  bardzo szybko pod a a w kierunku 30 litrów na 100
kilometrów i bynajmniej nie zatrzymywa a si w tym miejscu.
75
Kup książkę Poleć książkę


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
GRYWALIZACJA Jak zastosowac reguly gier w dzialaniach marketingowych grywal
Na własny rachunek Jak założyć firmę test (Działam aktywnie)
Prowadzenie działalności marketingowej
Content marketing, część 1 Jak zbudować skuteczną strategię dla marketingu treści Social Press
Literatura współczesna Mechanizm i skutki działania systemu totalitarnego na podstawie Innego św
mechanizmy i skutki działania systemu totalitarnego (na wybr
Zastosowania mechaniczne całki oznaczonej
Całka potrójna zastosowania w mechanice
Prowadzenie działań marketingowych
Jak złamać hasło na Onet poczte działa rewelacyjnie sposób na hasla password hack haker haslo
Jak napisac plan marketingowy
Jak efektywniej wykorzystać autoresponder w marketingu wirusowym Damian Daszkiewicz,

więcej podobnych podstron