060 32 (3)



B/060: A.E.Powell - Ciało Przyczynowe








Wstecz / Spis treści / Dalej
ROZDZIAŁ XXXII: WYŻSZE WTAJEMNICZENIA
Każdy odcinek ścieżki właściwej dzieli się na cztery etapy:
Pierwszym jest marga, czyli droga, na której kandydat stara się zrzucić kajdany.
Drugim jest phala, dosłownie owoc lub rezultat, kiedy to człowiek dostrzega wyniki swych wysiłków, które okazują się coraz lepsze.
Trzecim jest bhavagga, czyli spełnienie, okres, w którym po uzyskaniu najwyższego wyniku kandydat potrafi wykonać zadowalająco pracę przynależną do tego etapu.
Czwartym jest gatrabhu, oznaczający czas, w którym kandydat osiąga stan gotowości do uzyskania następnego wtajemniczenia; oznacza to całkowite wyzwolenie od kajdan tego stopnia ścieżki.
Pierwsze z tych kajdan to samyojnana, które trzeba zrzucić, zanim kandydat będzie mógł otrzymać drugie wtajemniczenie, sakkavaditti, złudzenie ja". Chodzi tu o świadomość oddzielnego ja", które jako związane z osobowością jest tylko złudzeniem i musi być odrzucone już przy pierwszym kroku na rzeczywistej ścieżce wzwyż. Ale zupełne odrzucenie tych kajdan oznacza jeszcze coś więcej, a mianowicie zrozumienie faktu, że w istocie swej indywidualność stanowi jedno ze wszystkim, że wobec tego nie może ona mieć nigdy interesów sprzecznych z interesami jej braci i że czyni najprawdziwszy postęp wtedy, kiedy najbardziej pomaga postępowi innych.
Drugie kajdany to viczikiczcza, wątpliwość lub niepewność. Kandydat musi osiągnąć pewność, opartą na indywidualnym doświadczeniu lub matematycznym rozumowaniu. Wierzy on nie dlatego, że tak mu powiedziano, ale dlatego, że fakty są oczywiste. Jest to jedyna metoda usuwania wątpliwości, jaką zna okultyzm.
Trzecie kajdany to silabbatanaramasa, czyli przesąd. Termin ten obejmuje wszelkiego rodzaju nieuzasadnione błędne wierzenia oraz wszelką zależność od zewnętrznych obrzędów i ceremonii w celu oczyszczenia serca. Człowiek powinien zrozumieć, że wyzwolenia musi szukać w sobie i że ceremonie te, choć mogą stanowić cenną pomoc w rozwijaniu woli, mądrości i miłości, to jednak nigdy nie zastąpią osobistego wysiłku, który jest niezbędny do osiągnięcia celu. Wiedza o duchowej trwałości prawdziwego ego pozwala polegać na własnej duchowej mocy i rozpraszać przesądy.
Świadomość buddhiczna wiąże się bezpośrednio z tymi trzema kajdanami, gdyż ona właśnie od nich uwalnia. Poznawszy jedność, człowiek nie może już mieć złudzenia oddzielności. Będąc świadkiem działania wielkich praw życia, nie może już wątpić. Widzi, że wszystkie drogi są dobre, a wobec tego nie może już dłużej ulegać przesądowi, że jakaś jedna forma wiary jest niezbędna dla człowieka, który osiągnął ten punkt.
Drugie wtajemniczenie odbywa się w niższym świecie mentalnym i dlatego kandydat musi już mieć rozwiniętą zdolność swobodnego działania w ciele mentalnym.
Wtajemniczenie to ogromnie przyspiesza rozwój ciała mentalnego i w tym momencie, lub niedługo potem, uczeń uczy się posługiwać mayavirupą (zob. Ciało mentalne).
Podczas drugiego wtajemniczenia kandydat otrzymuje klucze do wiedzy, gdyż wtajemniczający wysyła ze swego ciała mentalnego i przyczynowego promienie siły, które padając na ciało mentalne i przyczynowe wtajemniczanego pobudzają je do nagłego i wspaniałego wzrostu zalążków podobnych sił w nich istniejących. Podobnie jak pąk, na który padnie promień słońca, pęka nagle otwierając piękno kwiatu, tak ciało mentalne i ciało przyczynowe nagle rozwijają utajone w nich zdolności ukazując promienne piękno. Dzięki nim rozbudzona buddhi lub intuicja może działać swobodnie, a tym samym nowa wielka siła staje się wolna i gotowa do działania.
Okres po drugim wtajemniczeniu jest pod wieloma względami najniebezpieczniejszy na ścieżce; na tym stopniu musi się ujawnić wszelka słabość w charakterze kandydata. Prawie zawsze źródłem niebezpieczeństwa jest pycha. Opowieść Ewangelii wskazuje na to niebezpieczeństwo, opisując kuszenie na pustyni.
Jak pierwsze wtajemniczenie odpowiada nowemu narodzeniu, tak drugie można porównać z chrztem z Ducha Świętego i ognia, gdyż w tym momencie spływa na kandydata siła Trzeciej Osoby Trójcy, co można określić nieściśle jako falę ognia.
Człowiek na tym stopniu określany jest przez buddystów mianem sakadaganin, czyli ten, który powraca tylko raz; to znaczy, że potrzebuje on tylko jednej inkarnacji, aby osiągnąć stopień arhata, czyli czwarte wtajemniczenie.
Hinduską nazwą tego kroku jest kiticzaka, czyli człowiek budujący chatę (szałas), ten który dotarł do miejsca pokoju.
Na tym stopniu nie ma dodatkowych kajdan do zrzucenia, ale jest to zwykle okres znacznego psychicznego i intelektualnego rozwoju. Człowiek musi rozporządzać świadomością astralną podczas fizycznego życia na jawie, a podczas snu świat niebiański powinien być dla niego otwarty.
Po przejściu przez trzecie wtajemniczenie człowiek staje się anagaminem, co oznacza dosłownie: ten, który nie wraca"; oczekuje się bowiem, że osiągnie następne wtajemniczenie w tej samej inkarnacji. Hinduską nazwą tego stopnia jest hamsa, co znaczy łabędź, ale słowo to uważa się również za formę zdania S-han
Tym jestem". Istnieje też tradycja mówiąca, że łabędź potrafi oddzielić mleko od wody; podobnie mędrzec potrafi zrozumieć prawdziwą wartość zjawisk życia dla żyjących istot.
W chrześcijańskim symbolizmie wtajemniczenie to ma swój symbol w przemienieniu Chrystusa. Wszedł On na wysoką górę i przemienił się przed swymi uczniami: Oblicze Jego jaśniało jak słońce, a szata Jego była biała jak światło, bielsza nad śnieg, że nie może być nic bielszego na ziemi. Opis ten nasuwa myśl o augosidesie, człowieku pełnym chwały, i stanowi wierny obraz tego, co się dzieje podczas tego wtajemniczenia; podobnie jak przy drugim dokonuje się głównie szybszy rozwój niższego ciała mentalnego, tak na tym stopniu rozwija się specjalnie ciało przyczynowe. Ego wchodzi w ściślejszy kontakt z monadą i dzięki temu ulega naprawdę przemienieniu.
Nawet osobowość podlega działaniu tej cudownej siły. Wyższe i niższe ja" zjednoczyły się przy pierwszym wtajemniczeniu i ta jedność nie zostaje nigdy zatracona; rozwoju wyższego ja", jaki ma teraz miejsce, nie można jednak nigdy zmierzyć w niższych światach formy, chociaż wyższe i niższe ja" stanowią możliwie największą jedność.
Na tym stopniu człowiek zostaje przedstawiony Duchowemu Królowi Świata, Głowie Okultystycznej Hierarchii, który albo sam udziela wtajemniczenia, albo zleca je jednemu ze swych uczniów, trzech Władców Płomienia. W tym drugim wypadku człowiek zostaje przedstawiony królowi niebawem po wtajemniczeniu. W ten sposób Chrystus" staje w obecności swego Ojca"; pierwiastek buddhi we wtajemniczanym zostaje wzniesiony wzwyż, aż zjednoczy się ze swym źródłem w sferze nirwany, a tym samym dokonuje się cudowne zjednoczenie pierwszego i drugiego pierwiastka w człowieku.
Anagamin korzysta w codziennej pracy ze wszystkich wspaniałych możliwości, jakich mu dostarcza pełny rozwój zdolności wyższej sfery mentalnej, a podczas snu ciała ma dostęp do sfery buddhi.
Na tym stopniu musi on odrzucić wszelkie resztki czwartych i piątych kajdan
przywiązanie do przyjemności, które reprezentuje ziemska miłość, oraz wszelką możliwość gniewu lub nienawiści. Musi uwolnić się od możliwości popadniecie w niewolę rzeczy zewnętrznych. Musi też wznieść się ponad wszelkie względy związane z samą osobowością innych ludzi z otoczenia, rozumiejąc, że uczucie rozwijające się na ścieżce jest uczuciem dwóch ego. Dlatego jest ono mocne i trwałe, wolne od lęku przed zmniejszeniem się lub fluktuacją, gdyż doskonała miłość nie budzi strachu.
Czwarte wtajemniczenie jest stopniem arhata, co znaczy: godny, zdolny, czcigodny lub doskonały. Hindusi nazywają arhata paramahamsą, czyli tym, który jest ponad lub poza hamsą. W systemie chrześcijańskim czwarte wtajemniczenie ma swój symbol w cierpieniu Chrystusa w o-grodzie Getsemani, w ukrzyżowaniu i zmartwychwstaniu.
Wtajemniczenie to różni się od innych podwójnym aspektem cierpienia i zwycięstwa; dlatego stosuje się szereg zdarzeń, aby je usymbolizować. Cierpienie, które towarzyszy wtajemniczeniu, usuwa wszelką karmę, jaka mogła jeszcze obciążać wtajemniczonego. Cierpliwość i radość, z jakimi je znosi, mają wielką wartość dla wzmocnienia jego charakteru i określenia stopnia użyteczności w czekającej go pracy.
Wtajemniczany musi doświadczyć na chwilę stanu, zwanego awiczi, to znaczy bez fali", czyli bez wibracji. W tym stanie człowiek znajduje się absolutnie sam w przestrzeni i czuje się odcięty od wszelkiego życia, nawet od życia Logosa; jest to niewątpliwie najbardziej upiorne doświadczenie, jakie może przeżyć istota ludzka. Jak się zdaje ma ono dwa rezultaty:
1. Kandydat potrafi współczuć tym, którzy w wyniku swego postępowania popadają w stan awiczi.
2. Uczy się stać odizolowany od wszystkiego z zewnątrz oraz może wypróbować i urzeczywistnić całkowitą swą pewność, że stanowi jedno z Logosem i że wszelkie takie uczucie osamotnienia jest tylko złudzeniem.
Awiczi czarnego maga odpowiada nirwanie białego Adepta. Oba te rodzaje ludzi, stanowiących dla siebie antytezę, są jogami i każdy z nich otrzymuje skutki prawa, którym się kierował. Jeden osiąga kaivalyam
urzeczywistnienie jedności, a drugi zupełne osamotnienie.
Dla arhata żyjącego jeszcze w ciele fizycznym świadomość na poziomie sfery buddhi jest jego normalnym stanem.
W istocie rzeczy osiągnięcie poziomu arhata oznacza zdolność posługiwania się w pełni buddhicznym nośnikiem.
Gdy arhat wycofuje się do sfery buddhi, to nie należy przypuszczać, że traci on w jakiejś mierze manas. Wycofuje go bowiem do tej postaci manasu, jaka zawsze istniała w sferze buddhi, ale nigdy dotąd nie była w pełni ożywiona. Pozostaje nadal troisty, ale zamiast w trzech sferach, przebywa teraz w dwóch, mając rozwiniętą atmę w jej własnej sferze, buddhi we własnej sferze oraz poziom manasu razem z buddhi skupiony w intuicji. Wtedy odrzuca ciało przyczynowe, ponieważ jest mu ono już niepotrzebne. Gdy jednak zechce zejść z powrotem niżej i przejawić się w sferze mentalnej, wówczas musi sobie stworzyć nowe ciało przyczynowe; jednak poza tym już go nie potrzebuje.
W ten sam zasadniczo sposób, na następnym stopniu, pierwiastek buddhi i uwznioślony intelekt zostanie skupiony w sferze atmy, a troisty duch w pełni ożywiony. Wówczas trzy przejawienia złączą się w jedno. Zdolność ta jest w zasięgu Adepta, ponieważ jak zobaczymy w odpowiednim miejscu, jednoczy on monadę i ego, tak samo jak uczeń stara się zjednoczyć ego z osobowością.
To wydobycie wyższego manasu z ciała przyczynowego, tak iż znajduje się on w sferze buddhi na równi z pierwiastkiem buddhi, jest aspektem lub stanem ego, przez H. P. Bławacką nazwany duchowym ego, który jest pierwiastkiem buddhi połączonym z aspektem manasowym Jedynego, wciągniętym na poziom buddhi, gdy ciało przyczynowe zostało odrzucone. Ten stan
stan arhata
nazywa się u mistyków chrześcijańskich stanem duchowego oświecenia, Chrystusem w człowieku.
H. P. Bławacką podaje również klasyfikację, w której wymienia cztery działy umysłu:
1. Manas-tajdżasi
rozbłyskujący lub oświecony ma-nas, który naprawdę jest buddhi lub przynajmniej tym stanem człowieka, kiedy manas zanurzył się w buddhi i nie ma swej odrębnej woli.
2. Manas właściwy
wyższy manas, abstrakcyjnie myślący umysł.
3. Antahkarana, łącznik
przewód albo most pomiędzy wyższym manasem i kama-manasem podczas inkarnacji.
4. Kama-manas
będący według tej teorii osobowością.
Gdy podczas snu lub w transie arhat opuszcza ciało fizyczne, wkracza natychmiast w niewypowiedzianą chwałę sfery nirwany. W codziennym wysiłku stara się teraz dotrzeć coraz dalej w sferze nirwany przez pięć niższych stref, w których istnieje ludzkie ego. Ma otwarty wstęp do kilku sfer i może zogniskować swą świadomość na każdym wybranym przez siebie poziomie, chociaż podłoże będzie zawsze stanowić świadomość buddhiczna i nirwaniczna.
Nawet na poziomie atmy istnieje jakiś rodzaj powłoki ducha, gdyż w jednym odczuciu wydaje się, że jest ona atomem, a w drugim całą sferą. Człowiek czuje się tak, jakby był wszędzie, lecz mógł się skupić w sobie w każdym miejscu i że to, gdzie przez chwilę zmniejsza przepływ siły, jest dla niego ciałem.
Arhat ma pracować nad odrzuceniem pozostałych pięciu wielkich kajdan, którymi są:
6. Ruparaga
pragnienie piękna formy lub fizycznego istnienia w formie, włączając w to nawet istnienie w świecie niebiańskim.
7. Aruparaga
pragnienie życia wolnego od form.
8. Mano
pycha.
9. Uddhcca
niepokój lub skłonność do irytacji, podatność na zakłócenie czymkolwiek.
10. Awijna
niewiedza.
Wtajemniczenie arhata można uważać za połowę drogi pomiędzy pierwszym i piątym wtajemniczeniem.
W pierwszej połowie ścieżki
od pierwszego do czwartego wtajemniczenia
człowiek uwalnia się od tych osobowych ograniczeń, od złudzenia tego". W drugiej połowie stara się uwolnić od złudzenia ty". Mówi się zwykle, że przeciętnie w normalnych czasach upływa siedem żyć pomiędzy pierwszym a czwartym wtajemniczeniem oraz tak samo siedem żyć pomiędzy czwartym i piątym. Ale liczby te mogą być mniejsze lub większe. W większości wypadków rzeczywisty okres nie jest zbyt długi, ponieważ zwykle życia następują natychmiast po sobie bez okresu pobytu w świecie niebiańskim.
Arhat, którego ego działa doskonale w ciele przyczynowym, nie potrzebuje już inkarnować się ponownie w ciele fizycznym i przechodzić przez uciążliwy okres narodzin i śmierci, który jest bardzo nieprzyjemny
przynajmniej z punktu widzenia samego ego. Musi on jednak zejść do sfery astralnej. Przebywając w ciele astralnym może w każdej chwili, kiedy tego zapragnie, korzystać ze świadomości nirwanicznej. Jeśli znajduje się w ciele fizycznym, to może osiągnąć ten stan nirwanicznej świadomości tylko wtedy, gdy opuszcza ciało podczas snu lub w transie.
Świadomość nirwaniczna oznacza świadomość w każdym punkcie Układu Słonecznego.
W piątym wtajemniczeniu człowiek staje się Mistrzem, Adeptem, nadczłowiekiem. Buddyści nazywają go asekha
dosłownie nie-uczeń
ponieważ nie ma on już czego się uczyć i wyczerpał możliwości królestwa ludzkiego w przyrodzie. Hindusi dają mu nazwę jiwanankta, co oznacza życie wyzwolone, wolną istotę, ponieważ jego wola jest jedna z Wolą Powszechną, z Wolą Jedynego bez Wtórego. Przebywa on zawsze w świecie nirwany, nawet gdy nie śpi, jeśli zdecydował się pozostać na ziemi w ciele fizycznym. Gdy znajduje się poza ciałem fizycznym, wznosi się jeszcze wyżej do sfery monadycznej.
Doktryna Tajemna wyraża to w słowach: Adept rozpoczyna samadhi w sferze atmicznej, a wszystkie sfery poniżej atmicznej stanowią dla niego jedno.
Człowiek osiąga stopień Adepta wtedy, gdy wznosi swą zwykłą świadomość na poziom nirwany; tym różni się od innych i to czyni go Adeptem, że zjednoczył monadę z ego. Ponieważ zjednoczył się z monadą, osiągnął już poziom trzeciego, czyli najniższego przejawienia się Bóstwa lub Logosa.
W symbolice chrześcijańskiej wniebowstąpienie i zstąpienie Ducha Świętego reprezentują osiągnięcia stopnia Adepta. Adept bowiem wznosi się ponad ludzkość i ponad ziemię, chociaż jeśli zechce, jak to uczynił Chrystus, może powrócić, by nauczać i pomagać. Gdy wstępuje w niebiosa, jednoczy się z Duchem Świętym i pierwszą rzeczą, jaką czyni z nową swą siłą, jest niezmiennie posłanie jej swym uczniom, podobnie jak Chrystus posłał ją w dół w postaci ognistych języków nad głowami swych uczniów podczas święta pięćdziesiątnicy.
Podczas piątego wtajemniczenia można widzieć atmę jako jasne światło, gwiazdę, a gdy rozprzestrzenia się po ostatecznym zburzeniu muru, staje się nieskończonym światłem.
Przedtem arhat może odczuwać pokój atmy podczas medytacji, ale stale powraca do smutku. Gdy jednak człowiek wznosi się w pełni świadomości do sfery atmy i gdy świadomość buddhiczna w niej się pogrąża, wówczas widzi on tylko jedno światło. Wyrażono to w Głosie Milczenia w słowach: owe Trzy, które w chwale i szczęśliwości niewymownej przebywają teraz w świecie maji, straciły swe imiona. Jedną stały się gwiazdą, ogniem, który się pali, a nie parzy, ogniem, który jest upadhi płomienia.
Kiedy człowiek znajdował się w ciele przyczynowym, widział święte Trzy jako oddzielne, ale teraz widzi je jako trzy aspekty troistej atmy. Buddhi i manas, które były bliźniętami na linii w świadomości buddhicznej poprzedniego stopnia, stanowią teraz jedno z atmą, ogniem, który jest nośnikiem monadycznego płomienia.
Potem nauczyciel mówi: Gdzie jest twoja indywidualność, łanu, gdzie jest sam łanu? Jest iskrą pogrążoną w ogniu, kroplą w oceanie, zawsze obecnym promieniem, który stał się Wszystkością i wiecznym Promieniowaniem. Ten, co był uczniem, teraz jest Mistrzem. Stoi w środku, a troista atma z Niego promieniuje.
Adept ma możność uzyskania wszelkiej wiedzy, jakiej potrzebuje, niemal natychmiast. Może zjednoczyć się z nią i od razu sięgnąć do jej sedna, a potem obserwować szczegóły, jakie są mu potrzebne. Może On w ten sposób w sferze buddhi lub nirwany uchwycić zasadniczą ideę, stanowiącą na przykład podstawę którejkolwiek z nauk lub działów wiedzy i zjednoczyć się z nią. Wówczas z tego punktu widzenia może sięgnąć w dół do wszelkich potrzebnych Mu szczegółów.
Jak się zdaje, Mistrz nie musi mieć nagromadzonej całej wiedzy w mózgu tak jak my, lecz potrafi skierować jedną ze swych zdolności ku temu, czego potrzebuje, i dzięki temu dowiedzieć się wszystkiego o danej rzeczy, obojętnie czy to będzie minerał, roślina, czy dewa, oraz zrozumieć ją od wewnątrz.
H. P. Bławacka podkreślała, że ciało fizyczne Mistrza jest tylko nośnikiem. Nie przekazuje ono niczego, lecz jest po prostu miejscem kontaktu z fizyczną sferą; ciało jest narzędziem potrzebnym do wykonania przez Niego pewnej pracy i opuszczanym po jej wykonaniu. Dotyczy to również ciała astralnego i mentalnego.
Mistrzowie wspierają niezliczonymi sposobami postęp ludzkości. Z najwyższej sfery przekazują całemu światu światło i życie, które można wchłaniać i asymilować równie swobodnie jak światło słoneczne, a może to czynić każdy, kto jest dostatecznie odbiorczy. Podobnie jak świat fizyczny żyje dzięki życiu Boga, zogniskowanemu w Słońcu, tak świat duchowy żyje dzięki temu samemu życiu zogniskowanemu w Okultystycznej Hierarchii.
Niektórzy Mistrzowie są szczególnie związani z religiami i posługują się nimi jako zbiornikami energii, do których kierują swą duchową energię, aby każda religia rozdzielała ją wiernym za pomocą właściwie ustanowionych środków łaski".
Istnieje też wielka dziedzina intelektualnej pracy, polegająca na posyłaniu przez Mistrzów myśli o wielkiej intelektualnej sile, które chwytają ludzie genialni, asymilują i przekazują światu. Na tym również poziomie przekazują Mistrzowie Swe życzenia uczniom, wskazując im zadania, do których powinni przyłożyć swą rękę.
W niższym świecie mentalnym uczniowie wytwarzają myślokształty, które oddziałują na konkretny umysł i kierują nim w odpowiednich kierunkach oraz nauczają ludzi, którzy przebywają w niebiańskim świecie.
W świecie pośrednim podejmują oni pracę mającą na celu pomoc tak zwanym zmarłym, nadzorują nauczanie młodszych uczniów oraz w razie potrzeby udzielają im pomocy.
W świecie fizycznym czuwają nad przebiegiem zdarzeń, korygują go lub, o ile pozwala na to prawo, neutralizują złe prądy, równoważą stale siły działające na rzecz ewolucji lub przeciw niej, wzmacniają dobre i osłabiają złe tendencje. Współdziałają również z aniołami lub dewami narodów, kierując siłami duchowymi, tak jak inni kierują materialnymi.
Cała ziemia podzielona jest na specjalne obszary, z których każdy pozostaje pod opieką jednego z Mistrzów. Obszary te, składające się z ogromnych krajów, nawet kontynentów, odpowiadają poniekąd parafiom" w kościelnej organizacji. Tak na przykład jeden z Adeptów ma pod opieką Europę, inny czuwa nad Indiami itd.
Adept ma zwracać uwagę na wszystkie różnorodne stopnie i formy ewolucji; nie tylko na ludzkość, lecz także na wielkie królestwo aniołów lub dewów, na różne klasy duchów przyrody, na zwierzęta, rośliny, minerały, na królestwa elementalne i wiele innych, o których dotąd ludzkość nic nie słyszała.
Duża część pracy Adeptów odbywa się na poziomach dalekich od fizycznego, gdyż zajmują się oni przekazywaniem nie tylko własnej siły, lecz również siły pochodzącej z wielkich zasobów, zgromadzonych przez Nirmanakayów. Karma świata pozwala mu korzystać z pewnej ilości tej siły; dzięki niej ludzkość rozwija się jako pewna jednostka, gdyż braterstwo pozwala każdemu człowiekowi dokonać dużo większego postępu, niż mógłby to osiągnąć, gdyby opierał się całkowicie na sobie.
Wielkie Białe Braterstwo czerpie z tego wielkiego zbiornika siły i promieniuje na wszystkie bez wyjątku ego w wyższej sferze mentalnej; dzięki temu użycza największej możliwej pomocy rozwijającemu się w każdym ego życiu.
Mistrz może promieniować swą siłą na ogromną liczbę ludzi, wynoszącą często równocześnie wiele milionów; siła ta ma jednak zadziwiającą własność przystosowania się do każdej jednostki spośród tych milionów, tak jakby stanowiła ona wyłączny przedmiot jej oddziaływania i na nią zwrócona była całkowita uwaga.
Dzieje się tak dlatego, że nirwaniczna lub atmiczna świadomość Mistrza stanowi rodzaj punktu, który jednak ogarnia całą sferę. Może On przesunąć ten punkt w dół przez kilka sfer i powiększyć go niby mydlaną bańkę. Na zewnątrz tej ogromnej sfery znajdują się wszystkie ciała przyczynowe, na które stara się oddziaływać, a wypełniając sferę wydaje się każdej jednostce wszystkim.
W ten sposób napełnia On Swym Życiem ideały milionów ludzi i jest dla nich idealnym Chrystusem lub idealnym Ramą, idealnym Kriszną, aniołem lub duchem opiekuńczym.
Przy tej pracy Mistrzowie często korzystają ze szczególnych okazji i miejsc, w których znajduje się silne centrum magnetyczne. Tam, gdzie żył i umarł jakiś święty człowiek lub gdzie szczątki takiej osoby stwarzają korzystną atmosferę, Mistrzowie korzystają z istniejących warunków i kierują tam własną siłę, która promieniuje przygotowanymi już przewodami. Gdy gdzieś zbierają się wielkie gromady pielgrzymów, korzystają również ze sposobności przekazania ludziom Swej siły za pomocą przewodów, do których ludzie się przyzwyczaili i od których oczekują pomocy i błogosławieństwa.
Inny przykład metod działania Mistrzów z poziomu przyczynowego stanowią talizmany, które Mistrz może połączyć ze Swym ciałem przyczynowym, tak iż ich działanie będzie trwać w ciągu wieków. Tak uczynił Apoloniusz z Tiany, który w różnych miejscach, mających znaczenie w przyszłości, zakopał pewne fizyczne przedmioty.
Adept, który zjednoczył się z Trzecim Aspektem Logosa, przejawiającym się w sferze atmy, ma z kolei dokonać następnego kroku, a mianowicie zjednoczyć się z tym aspektem, który reprezentuje Chrystus na łonie Ojca. Później zapewne zechce zbliżyć się do bóstwa Układu Słonecznego.
Gdy życie ludzkie dopełni się, człowiek doskonały zazwyczaj odrzuca rozmaite materialne ciała, lecz zachowuje zdolność korzystania z nich, na wypadek gdyby kiedyś potrzebował ich w swej pracy. Ten, kto osiąga ów poziom, zwykle nie potrzebuje już ciała fizycznego. Nie zatrzymuje też ciała astralnego ani mentalnego, ani nawet ciała przyczynowego, lecz żyje stale na najwyższym swym poziomie.
Spośród tych, którzy osiągają stopień Adepta, stosunkowo niewielu pozostaje na naszej ziemi jako członkowie Okultystycznej Hierarchii.
Po piątym wtajemniczeniu otwiera się wyższa ścieżka, która dzieli się na siedem wielkich dróg, spośród których Adept musi wybrać sobie jedną. Są to następujące drogi:
1. Adept może wejść w pełną szczęścia wszechwiedzę i wszechmoc nirwany oraz podjąć działalność wykraczającą poza nasze możliwości poznania, by stać się w jakimś innym świecie Awatarem, czyli Boską Inkarnacją. Określa się to czasem mianem włożenia szaty Bharmakayi. Bharmakaya nie zatrzymuje nic poniżej monady, chociaż nie wiemy, czym może być ta szata monady w jej własnej sferze.
2. Może wejść w duchowy okres"
określenie o nieznanym znaczeniu, które prawdopodobnie oznacza też włożenie szaty Sambhagakayi. Zachowuje Swe przejawienie w postaci troistego ducha i prawdopodobnie może sięgać w dół i ukazać się chwilowo jako augosides.
3. Może stać się częścią swego skarbca duchowych sił, z którego przedstawiciele Logosa czerpią w swej pracy; wkłada wtedy szatę Nirmanakayi. Nirmanakaya zachowuje Swój augosides, to znaczy Swe ciało przyczynowe oraz wszystkie swe atomy permanentne, i dlatego może się ukazywać na każdym, na jakim zechce poziomie. O Nir-manakayach mówi G/os milczenia, ze tworzą mur ochronny, który osłania świat przed dalszą, dużo większą nędzą i smutkiem.
4. Może pozostać członkiem Hierarchii Okultystycznej, która rządzi i ochrania świat, w którym osiągnął doskonałość.
5. Może przejść do następnego łańcucha, by pomagać w budowaniu jego formy.
6. Może wejść na drogę ewolucji wspaniałych aniołów lub dewów.
7. Może się oddać bezpośredniej służbie Logosa, który będzie się nim posługiwał w dowolnej części Układu Słonecznego; zostanie wtedy Jego służebnikiem i wysłańcem, żyjącym tylko dla spełnienia Jego Woli i prowadzenia Jego dzieła w całym Układzie Słonecznym, którym On rządzi. Nazywa się to przyłączeniem do sztabu. Ścieżka ta uchodzi za bardzo trudną; jest chyba największą ofiarą możliwą dla Adepta i dlatego uważa się ją za wielkie wyróżnienie.
Członek sztabu generalnego nie ma ciała fizycznego, lecz stwarza je sobie przez kriyataki
zdolność robienia
z materii globu, do którego zostanie wysłany. Sztab składa się z istot na bardzo różnych poziomach, począwszy od stopnia arhata.
Powyżej wtajemniczenia Adepta istnieje szóste wtajemniczenie, wtajemniczenie Czochana {Czochan znaczy pan"). Tego samego słowa używa się w stosunku do kierowników promieni.
Promień, do którego Adept należy, zaznacza się nie tylko w jego wyglądzie, lecz również w pracy, jaką wykonuje. Poniższa tabela ukazuje krótko niektóre fakty dotyczące promieni:



Promień
Kierownik promienia
Cecha
charakterystyczna
Uwagi


l
Czochan Marya
Moc
Mistrz Jupiter należy
również do tego promienia
i jest opiekunem Indii. Jest on wybitnym
badaczem głębokich nauk, których zewnętrzną
powlokę stanowią chemia i astronomia


II
Czochan Kuthumi;
poprzednio był Pitegorasem
(VI w. przed Chrystusem)
Mądrość
Promień ten dostarcza
światu
wielkich nauczycieli


III
Czochan Wenecjanin
Zdolność przystosowania
się, takt
Z tym promieniem
wiąże się astrologia


IV
Czochan Serapis
Piękno i harmonia
Do tego promienia
należy wielu artystów


V
Czochan Hilarien; poprzednio
Jantlichus (IV w.)
Nauka, wiedza
szczegółowa
 


VI
Czochan Jezus; poprzednio
Apolloniusz Tiany (l w.)
oraz Ramanjaczaria (XI w.)
Bhakti, czyli
samooddanie
Promień mistyków


VII
Czochan Rakoczy; poprzednio
Sante de St. Germain (XVIII w.),
Francis Bacon (XVII w.).
Mnich Robert (XVI w.)
Hunyadi Janos (XV w.)
Christian Rosenkreuz (XIV w.),
Roger Bacon (XIII w.)
neoplatonik Proclus (V w.),
św. Alban (III w.)
Ład w służeniu,
ceremonia
Dzieła za pomocą
magii ceremonialnej i
korzystanie z usług wielkich aniołów



 
A oto przykłady metod chętnie używanych przez przedstawicieli różnych promieni:
Człowiek pierwszego promienia osiąga swój cel samą siłą nieodpartej woli, nie racząc odwoływać się do żadnych środków.
Człowiek drugiego promienia działa również siłą woli, ale z pełnym zrozumieniem rozmaitych możliwych metod oraz świadomie kierując swą wolę najodpowiedniejszym kanałem.
Człowiek trzeciego promienia posługuje się siłami sfery mentalnej, zwracając bardzo starannie uwagę na czas, w którym zewnętrzne oddziaływania najbardziej sprzyjają osiągnięciu powodzenia.
Człowiek czwartego promienia posługuje się subtelniejszymi siłami fizycznego eteru.
Człowiek piątego promienia uruchamia siły (prądy) tego, co się zwykle nazywa astralnym światłem.
Człowiek szóstego promienia osiąga swój cel siłą głębokiej wiary w swe bóstwo i skuteczność modlitwy do niego.
Człowiek siódmego promienia posługuje się złożoną magią ceremonialną i prawdopodobnie odwoła się do pomocy duchów.
Próbując wyleczyć choroby:
Człowiek pierwszego promienia będzie po prostu czerpał zdrowie i siłę z wielkiego źródła Powszechnego Życia.
Człowiek drugiego promienia stara się zrozumieć w pełni naturę choroby, by wiedzieć dokładnie, jak ma zastosować siłę swej woli z najlepszym wynikiem.
Tabela wtajemniczeń
Czuwający w milczeniu



W
T
A
J
E
M
N
l
C
Z
E
N
I
A
9
Plan świata




8
Budda
Budda


7
Manu
Bodhi-sattva
Mahaczohan


6
Czochan
Czochan
Czochan


5
Asekha
Asekha
Asekha


4
Pierwszy
promień
Drugi
promień
Trzeci
promień
Czwarty
promień
Piąty
promień
Szósty
promień
Siódmy
promień


3


2


1



Człowiek trzeciego promienia przywoła wielkie duchy planetarne i do zastosowania swych lekarstw wybierze chwilę, kiedy wpływy astrologiczne będą dobroczynne.
Człowiek czwartego promienia będzie polegał głównie na środkach fizycznych, takich jak masaż.
Człowiek piątego promienia zastosuje lekarstwa.
Człowiek szóstego promienia zastosuje uzdrawianie wiarą.
Człowiek siódmego promienia posłuży się mantrami lub magicznymi inwokacjami.
Poza wtajemniczeniem Czochana, najwyższym wtajemniczeniem na promieniach od trzeciego do siódmego, jakie można otrzymać na naszym globie, jest wtajemniczenie Mahaczochana; można jednak iść dalej na pierwszym i drugim promieniu, jak to pokazuje powyższa tabela wtajemniczeń, z której widać, że wtajemniczenie Buddy można otrzymać na pierwszym i drugim promieniu i że Adept może pójść jeszcze dalej na pierwszym.
Rząd Okultystyczny świata składa się z trzech działów, kierowanych przez trzech urzędników, którzy nie tylko odzwierciedlają trzy aspekty Logosa, ale też w bardzo realny sposób je przejawiają. Są nimi:
1. Pan Świata, który w sferze adi jest zjednoczony z Pierwszym Aspektem i przedstawia wolę Boga na ziemi.
2. Budda, który stanowi jedno z Drugim Aspektem, przebywając w sferze anupadaka i przekazując w dół ludzkości Boską mądrość.
3. Mahaczochan, zjednoczony z Trzecim Aspektem znajdującym się w sferze nirwany luiratmy oraz prowadzący Boską działalność, reprezentując Ducha Świętego. Ujmuje to poniższa tabela:



Logos
Boskie cechy
Sfery natury
Trójkąty przedstawicieli
Promień


Pierwszy Aspekt
Wola
Adi, czyli pierwsza
Pan Świata
1


Drugi Aspekt
Mądrość
Anupadaka, czyli monadyczna
Budda
2


Trzeci Aspekt
Działanie
Atmiczna, czyli duchowa
Mahaczochan
3-7



W tym wielkim trójkącie Pan Świata i Budda różnią się od Mahaczochana tym, że w pracy swej nie schodzą do sfery fizycznej, lecz tylko do poziomu ciała buddhicznego, jak u Buddy, oraz do sfery atmy, jak u Pana Świata. Jednakże bez ich pracy nie byłaby możliwa żadna inna, toteż troszczą się Oni o przekazanie swej siły aż do najniższej sfery za pośrednictwem Swych przedstawicieli: Manu i Boddhisattvy.
Manu i Boddhisattva stoją na równi z Mahaczochanem, tworząc w ten sposób drugi trójkąt, doprowadzający siły Logosa w dół do sfery fizycznej. Te dwa trójkąty znajdują się na rysunku 44.

Rys. 44.: Wielkie trójkąty hierarchii
Na rysunku 45 mamy obraz rozmaitych powiązań, który z nieznacznymi zmianami reprodukujemy z książki Mistrzowie i ścieżka.

Rys. 45.: Hierarchia Okultystyczna




Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
060 32 (5)
32 Wyznaczanie modułu piezoelektrycznego d metodą statyczną
DP Miscallenous wnt5 x86 32
060 062
32 (108)
faraon 32
060 34
32 Surfakanty w woda
980719 32
060 15

więcej podobnych podstron