Marta BA艁A呕AK 拍匯脫D艁A NIEPEWNO艢CI W PRACY NAUCZYCIELA ORAZ PROPOZYCJE ICH


387
Marta BAAA呕AK
Politechnika Radomska
yR脫DAA NIEPEWNO艢CI W PRACY NAUCZYCIELA ORAZ PROPOZYCJE ICH
ELIMINACJI W PROCESIE PRZYGOTOWANIA ZAWODOWEGO
Wsp贸艂czesny nauczyciel, a w szczeg贸lno艣ci m艂ody nauczyciel, napotyka w swojej
pracy na szereg trudno艣ci. Os艂abiaj膮 one efekty jego dzia艂a艅, os艂abiaj膮 uczucie zadowolenia
z realizacji obowi膮zk贸w zawodowych a niekiedy nawet podwa偶aj膮 wewn臋trzne przekonanie
o w艂a艣ciwym wyborze zawodu. W artykule podj臋ta zosta艂a pr贸ba zdiagnozowania
najcz臋艣ciej sygnalizowanych zr贸de艂 niepewno艣ci zawodowej a tak偶e przedstawienia
propozycji zapobiegania im ju偶 na etapie kszta艂cenia nauczycieli.
Niepewno艣膰 zawodowa jest zjawiskiem wyst臋puj膮cym w ka偶dej dziedzinie i u
ka偶dego pracownika. Pojawia si臋 ona w momencie zaistnienia barier uniemo偶liwiaj膮cych
realizacj臋 obowi膮zku zawodowego. Bariery te maj膮 wielorakie zr贸d艂a.1 Og贸lnie mo偶na je
podzieli膰 na nast臋puj膮ce grupy:
- wywodz膮ce si臋 z organizacji pracy szko艂y,
- pochodz膮ce z realizacji przedmiot贸w nauczania,
- uwarunkowane sytuacjami wychowawczymi w szkole,
- maj膮ce pod艂o偶e w przemianach zachodz膮cych w polskiej szkole,
- zwi膮zane z posiadaniem cech zawodowych nauczyciela.
W. Kobyli艅ski zjawisko niepewno艣ci przypisuje do wad w budowie instytucji oraz do
nieprawid艂owego systemu zarz膮dzania: patologicznego uk艂adu w艂adzy formalnej i
nieformalnej w szkole, rzeczywistego obiegu informacji i in.2 Nauczyciel czuje si臋
zagro偶ony nie znaj膮c dok艂adnie swojego usytuowania organizacyjnego, pe艂nego zakresu
obowi膮zk贸w i oczekiwa艅 wysuwanych przez kierownictwo plac贸wki, realnych p艂aszczyzn
w艂asnych dzia艂a艅 na terenie szko艂y. Nie jest to tylko problem nauczycieli m艂odych czy
dopiero rozpoczynaj膮cych prac臋 w nowych miejscach. Nie jest regu艂膮 zanikanie tego typu
niepewno艣ci w czasie  wtapiania si臋 i oswajania z now膮 szko艂膮. Praktyka pokazuje, i偶
zdarzaj膮 si臋 sytuacje wr臋cz odwrotne, np. w przypadku istnienia grup nieformalnych w
szkole lub wobec nauczycieli zatrudnianych na czas okre艣lony.
W tej samej grupie wyst臋powanie niepewno艣ci w dziedzinie organizacji pracy
znajduje organizacja pracy nauczyciela jako przejaw jego kultury pedagogicznej. K. Duraj-
Nowakowa przypisuje j膮 do szerokiej dziedziny kultury organizacyjnej.3 Nast臋puje tu
zale偶no艣膰: im wy偶szy poziom kultury organizacyjnej, tym sprawniejsze funkcjonowanie w
planowaniu i organizowaniu pracy w艂asnej. Trudno艣ci pojawiaj膮 si臋 przy jej niskim
poziomie.  Dobr膮 organizacj臋 pracy uto偶samia si臋 z przygotowaniem nauczyciela do zaj臋膰,
posiadaniem w pogotowiu potrzebnych 艣rodk贸w pomocniczych, rozplanowaniem zaj臋膰 w
czasie, racjonalnym wykorzystaniem 艣rodk贸w dydaktycznych oraz czasu lekcyjnego. 4
1
Autorka pomija tu niepe艂ne, b膮dz nierzetelne przygotowanie merytoryczne do pracy zawodowej, poniewa偶 w
ostatnich latach zjawisko to w znacznym stopniu uleg艂o odwr贸ceniu: obecnie nauczyciele charakteryzuj膮 si臋
d膮偶eniem do sta艂ego podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
2
W. Kobyli艅ski: Podstawy organizacji i kierowania w o艣wiacie. Radom-Warszawa 1994, s. 137
3
K. Duraj-Nowakowa: Nauczyciel: kultura- osoba- zaw贸d. Kielce 2000, s. 191
4
Ibidem, s. 146
388
Analiza powy偶szego tekstu ukazuje kilka zr贸de艂 niepewno艣ci. Od nauczyciela
oczekuje si臋 sprawnego dzia艂ania w dziedzinie organizacji jednostki dydaktycznej,
umiej臋tno艣膰 gospodarowania czasem oraz korzystania ze 艣rodk贸w dydaktycznych.
Miernikiem staje si臋 efektywno艣膰 dydaktyczna i realny poziom uczni贸w. Gdyby to
negatywne zjawisko brak贸w w pracy dydaktycznej nauczyciela nie wyst臋powa艂o, nie
m贸wiliby艣my o wyr贸wnywaniu r贸偶nic edukacyjnych w r贸偶nych szko艂ach (np. miasto -
wie艣). Nauczyciel tworzy uczniowi warunki sprzyjaj膮ce do pracy i rozwoju.  Oczekuje, i偶
ucze艅 w pe艂ni wykorzysta przedstawione mu mo偶liwo艣ci i podejmie dzia艂ania, dla kt贸rych
znalaz艂 si臋 w szkole. 5 Skuteczno艣膰 nauczyciela w tej mierze zwi膮zana jest z poczuciem
jego skuteczno艣ci zawodowej. Mo偶na uzna膰, 偶e praca nauczyciela i jego odczucia w
zakresie skuteczno艣ci wzajemnie s膮 od siebie uzale偶nione.
Sfera wychowania w szkole powoduje wyst臋powanie u nauczycieli zachowa艅
prowokowanych przez sytuacje stresowe, najcz臋艣ciej  (& ) strategii obronnych, kt贸rych
celem jest unikni臋cie nieprzyjemnych dozna艅 oraz osi膮gni臋cie pozor贸w skuteczno艣ci i
satysfakcji zawodowej .6 W艣r贸d takich sytuacji wyst臋puj膮 mi臋dzy innymi: socjalizacja
oparta na dostrzeganiu tylko oczekiwanych zachowa艅 ucznia i aspekt贸w jego osobowo艣ci,
dominacja si艂y i przewagi formalnej nauczyciela, negocjacje, czyli zawieranie z uczniem (i
innymi osobami w szkole) swoistych uk艂ad贸w, fraternizacja polegaj膮ca na przyjmowaniu
systemu warto艣ci charakterystycznego dla uczni贸w w celu zbli偶enia si臋 do nich,
nieobecno艣膰 i wycofanie si臋 fizyczne i psychiczne, rytua艂 i rutyna, terapia zaj臋ciowa nie
zawsze uwzgl臋dniaj膮ca celowo艣膰 i sensowno艣膰 dzia艂a艅, moralizowanie uzasadniaj膮ce
wszelkie w艂asne dzia艂ania i oczekiwania. Obok strategii podejmowanych dla odnowy
w艂asnej osoby doda膰 nale偶y oczekiwania wysuwane pod adresem nauczycieli maj膮cych
pom贸c uczniom odkrywa膰 w艂asne opinie, pogl膮dy i orientacje, kszta艂towa膰 postawy oraz
przygotowa膰 m艂ode pokolenie do radzenia sobie w ka偶dej sytuacji, wyrobi膰 u m艂odzie偶y
 hart ducha .7 Odpowiedzialno艣膰 za projektowan膮 dzia艂alno艣膰 wychowawcz膮 nauczyciela
wobec postaw przejawianych przez dzieci i m艂odzie偶 potraktowa膰 mo偶na jako jedno ze
zr贸de艂 niepewno艣ci w jego pracy.
Do艣膰 szerokie s膮 dziedziny wyst臋powania niepewno艣ci pochodz膮cej z przemian
zachodz膮cych w polskiej szkole w ostatnich latach. W my艣l za艂o偶e艅 reformy, konkurencj臋
maj膮 stanowi膰 wobec siebie nie tylko szko艂y, konkurowa膰 maj膮 i nauczyciele.8 Nauczyciele
zmuszeni s膮 dostosowa膰 si臋 do nowych ram organizacyjnych szk贸艂 - jest to jedyne
potencjalne miejsce ich zatrudnienia z racji przygotowania zawodowego. Konieczno艣膰
uczestniczenia w zmianach zawsze budzi niepok贸j. Wzmaga si臋 niepewno艣膰 zwi膮zana z
zatrudnieniem, ro艣nie problem bezrobocia i konkurencji nie w wymiarze jako艣ciowym, ale
ilo艣ciowym. Brak satysfakcji zawodowej dotyczy materialnego aspektu pracy.9 Od
nauczyciela wymaga si臋 perfekcyjnego wykonywania obowi膮zk贸w zawodowych i
jednocze艣nie k艂adzie si臋 nacisk na tw贸rczo艣膰 profesjonaln膮, jego praca przebiega w
szczeg贸lnych warunkach ekonomiczno - spo艂ecznych i kulturowych przy dominacji kultury
5
Z.B. Ga艣: Doskonal膮cy si臋 nauczyciel. Psychologiczne aspekty rozwoju profesjonalnego nauczycieli. Lublin
2001, s. 22
6
Ibidem, s. 27
7
L. So艂oma: Ci膮g艂o艣膰 i zmiana w postawach 偶yciowych i zawodowych nauczycieli. Olsztyn 2001, s. 128
8
E. Putkiewicz, K.E. Sielawa-Kolbowska, A. Witkomirska, M. Zachorska: Nauczyciele wobec reformy edukacji.
Raport z bada艅. Warszawa 1999, s. 155-156
9
M. Balicki: Satysfakcja zawodowa nauczycieli polskich. W: A.A. Kotusiewicz, G. Ko膰-Seniuch, J. Niemiec
(red.): My艣l pedeutologiczna i dzia艂anie nauczyciela. Warszawa- Bia艂ystok 1997, s. 132-133
389
konsumpcyjnej, oczekuje si臋 autentyzmu zawodowego, gdy cz臋sto laury zbieraj膮 pozoranci
potrafi膮cy we w艂a艣ciwym uj臋ciu zaprezentowa膰 si臋 prze艂o偶onym.10
Trudno jest w odniesieniu do m艂odszego nauczyciela rozpoczynaj膮cego prac臋 m贸wi膰 o
posiadanych przez niego cechach zawodowych. W艂a艣ciwo艣ci i umiej臋tno艣ci
psychopedagogiczne dopiero zaczynaj膮 si臋 tworzy膰, budowa膰, kierunkowa膰. Podobnie w
przypadku nauczyciela o pewnym sta偶u po cz臋艣ci podlegaj膮 one stale ewolucji. Nie mo偶na
dzi艣 m贸wi膰 o  rutynie zawodowej , poniewa偶 jest ona przejawem zatrzymania si臋 w
rozwoju wobec post臋pu w dziedzinie edukacji.
Osobowo艣膰 nauczyciela, zdaniem Cz. Banach,11 obejmuje trzy struktury: poznawcz膮,
motywacyjn膮 i czynno艣ciow膮. Charakteryzuj膮 j膮 cechy: osobowe, intelektualne,
dydaktyczne, wychowawcze, zewn臋trzne. M.J. Szyma艅ski natomiast uszeregowa艂 cechy
(warto艣ci) jako: prospo艂eczne, afiliacyjne, edukacyjne, kulturalne, obywatelskie i in.12
Charakterystyczne jest dla obu powy偶szych autor贸w przedstawianie cech w odniesieniu do
wszystkich obszar贸w funkcjonowania nauczyciela a nie tylko wi膮zanie ich z p艂aszczyzn膮
pracy w szkole. Takiego zestawienia cech dokona艂 S. Korczy艅ski13 w obr臋bie w艂a艣ciwo艣ci i
umiej臋tno艣ci psychopedagogicznych (m.in. refleksja i plastyczno艣膰 my艣lenia,
autentyczno艣膰, sprawiedliwo艣膰, umiej臋tno艣膰 organizowania pracy dydaktycznej i form
aktywno艣ci uczni贸w, dojrza艂o艣膰 emocjonalna, umiej臋tno艣ci diagnostyczne i terapeutyczne,
zdolno艣膰 adaptacji do zmieniaj膮cych si臋 sytuacji).
yr贸d艂em niepewno艣ci organizacyjnej staje si臋 brak dostatecznie wyklarowanych cech
zawodowych, improwizowanie dzia艂a艅 wobec ich braku lub - co ma niekiedy miejsce w
przypadku nauczycieli m艂odych - niestabilno艣膰 postawy wynikaj膮ca z ch臋ci manifestowania
swojej osoby jako do艣wiadczonego pedagoga.
Trudno w artykule dokona膰 g艂臋bszej analizy wszystkich przyczyn niepewno艣ci w
pracy nauczyciela. Autorka jest 艣wiadoma tylko zaznaczenia og贸lnych zarys贸w problemu.
yr贸d艂a trudno艣ci maj膮 wiele odmian i rozpatrywanie ich mo偶na posun膮膰 nawet do badania
okre艣lonych przypadk贸w. Nasuwa si臋 jednak pytanie: gdzie i w jakim punkcie w procesie
kszta艂cenia nauczycieli nale偶a艂oby podj膮膰 odpowiednie dzia艂ania, je艣li nie eliminuj膮ce to
cho膰by niweluj膮ce trudno艣ci?
Po pierwsze, sam proces przystosowania zawodowego powinien by膰 przeprowadzony
przy u偶yciu tych samych form i metod, jakie przyszli nauczyciele b臋d膮 realizowa膰 w swojej
pracy. Po drugie, wi臋kszy nacisk musi by膰 po艂o偶ony na praktyki zawodowe: nie jako na z艂o
konieczne, ale na doskona艂膮 okazj臋 i szans臋 poznania 偶ycia i pracy szko艂y ze strony
przysz艂ego nauczyciela. Bez unikania prezentacji sytuacji trudnych i nieprzyjemnych dla
nauczyciela. Chodzi tu o unikni臋cie przekazu przeretuszowanego obrazu szko艂y. Praktyki
powinny odbywa膰 si臋 w szko艂ach r贸偶nych rodzaj贸w i szczebli, celem wszechstronnego
spojrzenia na funkcjonowanie o艣wiaty (nie tylko w jednej szkole, do kt贸rej cz臋sto
uprzednio praktykant ucz臋szcza艂). Po trzecie, przygotowanie nie tylko od strony warsztatu
ale te偶 w dziedzinie kszta艂towania jego osobowo艣ci jako przysz艂ego pedagoga (nawet w
oparciu o szeroko posuni臋t膮 analiz臋 teoretyczn膮 przedmiotu). Pewnym rozwi膮zaniem
by艂oby kultywowanie podj臋tego w cz臋艣ci szk贸艂 zwyczaju wyznaczania nauczyciela -
opiekuna, do艣wiadczonego w zawodzie, wprowadzaj膮cego w 偶ycie szko艂y m艂odego adepta
10
A. Witkomirska: Zawodowe i spo艂eczno - polityczne orientacje nauczycieli. Warszawa 1999, s. 74-75
11
Cz. Banach: Polska szko艂a i system edukacji. Toru艅 2000, s. 151
12
M.J. Szyma艅ski: Warto艣ci nauczycieli i uczni贸w szk贸艂 zawodowych. W: S.M. Kwiatkowski (red.): Nowe
uwarunkowania edukacji szkolnej. Warszawa 1999, s. 156-157
13
S. Korczy艅ski: Obraz nauczyciela. Opole 2002, s. 101-104
390
zawodu, wspomagaj膮cego go w pracy dydaktyczno - wychowawczej oraz wdra偶aj膮cego w
zaw贸d.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ocena pracy nauczyciela nr 7
Ocena ryzyka zawodowego na stanowisku pracy nauczyciela wychowania fizycznego
Niepewnosc w pracy Jak spokojnie przezyc osiem godzin 8godz
Arkusz samooceny pracy nauczyciela
Siero艅 Polski system podatkowy diagnoza problem贸w oraz propozycja reformy
呕r贸d艂a niepewno艣ci przedanalitycznej w badaniach laboratoryjnych Cz I
zrodla prawa pracy
呕r贸d艂a niepewno艣ci przedanalitycznej w badaniach laboratoryjnych Cz II

wi臋cej podobnych podstron