47 242218 specjalista do spraw badan spoleczno ekonomicznych


Specjalista do spraw badań
społeczno-ekonomicznych
(242218)
Specjaliści
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn.  Rozwijanie zbioru
krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców . Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Specjalista do spraw badań
społeczno-ekonomicznych (242218)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem zródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-047-4 (47)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji  Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
2
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu ................................................... 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfika-
cjach................................................................................. 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy....................................... 4
2. Opis zawodu................................................................................ 6
2.1. Synteza zawodu .............................................................. 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary wystÄ™-
powania zawodu ............................................................. 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia
pracy, zagrożenia, organizacja pracy) ............................ 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym prze-
ciwwskazania do wykonywania zawodu ......................... 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie............................................................. 8
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-
dacji kompetencji ............................................................. 8
2.7. Zadania zawodowe .......................................................... 9
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych .................................... 9
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a pozio-
mem kwalifikacji w ERK/PRK .......................................... 9
3. Opis kompetencji zawodowych ................................................ 11
3.1. Projektowanie i organizowanie badań Kz1 ..................... 11
3.2. Prowadzenie badań i nadzorowanie ich realizacji Kz2 ... 12
3.3. Opracowywanie raportów i tworzenie prezentacji Kz3 ... 13
3.4. Kompetencje społeczne KzS .......................................... 13
4. Profil kompetencji kluczowych ................................................. 14
5. SÅ‚ownik ....................................................................................... 15
3
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy
(KZiS 2010):
242218 Specjalista do spraw badań społeczno-ekonomicznych
Grupa wielka 2  Specjaliści (w Międzynarodowej Klasyfikacji Stan-
dardów Edukacyjnych ISCED 2011  poziom 7).
Grupa elementarna 2422  Specjaliści do spraw administracji
i rozwoju (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów
ISCO-08 odpowiada grupie 2422 Policy administration professionals).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja M. Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, Dział
73. Reklama, badanie rynku i opinii publicznej, Grupa 73.2. Bada-
nie rynku i opinii publicznej.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie:
analizy zródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe)
oraz głównie wyników badań analitycznych na 19 stanowiskach pracy
w 7 przedsiębiorstwach (średnie  1, małe - 2, mikro - 4, w tym usługo-
we  6, inne  1), przeprowadzonych w lutym i marcu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
" Marcin Peterlik  Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
w Warszawie,
" Janusz Gołygowski  Aódzki Ośrodek Badania Opinii Publicznej
i Koniunktur Ekonomicznych w Aodzi,
" Przemysław Budziło  Biuro Badań Społecznych Obserwator
Sp.J. w Krakowie,
" Anna Kicior  Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie Filia w Ra-
domiu.
4
Ewaluatorzy:
" Maciej Sierszyński  Bridgestone Poznań sp. z o.o., w Poznaniu,
" Dorota Wójcik  Komenda Wojewódzka Policji z/s w Radomiu.
Recenzenci:
" Dariusz Szklarczyk  Wyższa Szkoła Europejska im. Ks. Józefa
Tischnera w Krakowie,
" Agnieszka Bergtold-Kuczyńska  Per Aspera w Warszawie.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
" Wojciech Jabłoński (przewodniczący)  Związek Pracodawców
Warszawy i Mazowsza w Warszawie,
" Zbigniew Sokołowski  Krajowa Izba Gospodarcza w Warszawie,
" Anna Karasińska  przedstawiciel pracodawców, Instytut Bada-
nia Opinii Homo Homini Sp. z o.o. w Warszawie,
" Michał Lewandowski  Ogólnopolski Pracowniczy Związek Za-
wodowy Konfederacja Pracy w Warszawie.
Data zatwierdzenia:
" 07.10.2013 r.
5
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Specjalista do spraw badań społeczno-ekonomicznych projektuje
badania oraz zbiera i analizuje informacje na temat zachowań społecz-
no-ekonomicznych, postaw, preferencji oraz innych charakterystyk
osób i podmiotów gospodarczych.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu
Praca specjalisty do spraw badań społeczno-ekonomicznych polega
na analizie obserwowanych zjawisk, trendów społeczno-ekonomicznych,
prowadzeniu badań z zakresu socjologii, psychologii i ekonomii. Celem
prowadzonych badań jest opracowywanie raportów opisujących zjawiska
społeczno-ekonomiczne oraz prezentacja wyników tych badań. Osoba
wykonująca zawód specjalisty do spraw badań społeczno-ekonomi-
cznych określa problemy badawcze, opracowuje metodologię badań
oraz konstruuje narzędzia służące realizacji badań (m.in. kwestionariu-
sze). Badania prowadzi samodzielnie lub nadzoruje zespoły ankieterów.
Tworzy bazy danych i analizuje je za pomocÄ… specjalistycznych progra-
mów komputerowych. Zadaniem specjalisty jest też opracowywanie wy-
ników badań oraz wyciąganie na tej podstawie wniosków, prezentacja
wyników badań w przejrzysty i zrozumiały dla odbiorców sposób. Specja-
lista do spraw badań społeczno-ekonomicznych może kierować zespo-
łami badawczymi poprzez przydział zadań, określanie czasu ich realizacji
oraz bieżącą kontrolę pracy członków zespołu. Osoba pracująca w tym
zawodzie może być także odpowiedzialna za formalny nadzór nad reali-
zacją projektów badawczych (planowanie i kontrolę realizacji budżetu
oraz harmonogramu badań), a także za kontakty z instytucjami ze-
wnętrznymi zlecającymi realizację badań.
2.3. Åšrodowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Specjalista do spraw badań społeczno-ekonomicznych pracuje
głównie w firmach komercyjnych i instytucjach publicznych, które w za-
kresie swoich działań mają analizę zjawisk społeczno-ekonomicznych
(m.in.: urzędy centralne, jednostki administracji samorządowej, urzędy
pracy itp.) oraz w ośrodkach akademickich. Istnieje możliwość wyko-
nywania tego zawodu w ramach własnej działalności gospodarczej.
6
Praca może odbywać się w trybie 8. godzinnym, ale możliwa jest rów-
nież praca w trybie zadaniowym, nienormowanym. Osoba wykonująca
ten zawód pracuje przede wszystkim przy stanowisku komputerowym,
ale może także prowadzić samodzielnie (lub nadzorować) realizację
badań terenowych. Specjalista do spraw badań społeczno-ekono-
micznych musi biegle posługiwać się podstawowymi programami kom-
puterowymi (edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, kreator prezentacji), ale
także obsługiwać specjalistyczne programy służące do analizy danych
(bazy danych, programy statystyczne). Praca ma charakter zadaniowy,
a osoba ją wykonująca zazwyczaj samodzielnie planuje sposób, orga-
nizacjÄ™ i harmonogram swojej pracy. W zwiÄ…zku z tym, praca w zawo-
dzie specjalisty do spraw badań społeczno-ekonomicznych obciążona
jest dużą odpowiedzialnością osobistą. Nie wiąże się ze szczególnymi
zagrożeniami dla zdrowia, poza typowymi zagrożeniami związanymi
z pracą przy monitorze komputera (pogorszenie wzroku, obciążenia
kręgosłupa). Wymaga przestrzegania zasad bezpiecznej pracy z kom-
puterem, przede wszystkim przestrzegania czasu pracy i wykonywania
odpowiednio częstych przerw.
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Specjalista do spraw badań społeczno-ekonomicznych powinien
mieć zdolność analitycznego myślenia, samodzielnie stawiać tezy oraz
wyciągać wnioski na podstawie informacji pochodzących z różnych
zródeł. Powinien też posiadać zdolności organizacyjne, umiejętności
planowania czasu pracy oraz samodyscypliny. Z uwagi na fakt, że ba-
dania społeczno-ekonomiczne mogą być realizowane przez kilku- kil-
kunastoosobowe zespoły badawcze, w zawodzie tym wymagana jest
umiejętność pracy w zespole oraz posiadanie rozwiniętej zdolności
komunikacji interpersonalnej i odporności na stres. Z uwagi na ko-
nieczność prezentacji (czasami także publicznej) wyników badań, spe-
cjalista do spraw badań społeczno-ekonomicznych powinien cechować
się umiejętnością jasnego i przejrzystego przekazywania informacji
oraz zdolnością skutecznego argumentowania stawianych tez i wnio-
sków. Nie ma przeciwwskazań, aby pracę w tym zawodzie wykonywały
osoby niepełnosprawne ruchowo, chociaż ograniczona mobilność może
być czynnikiem utrudniającym realizację zadań, np. ograniczającym
możliwości prowadzenia badań ankietowych w terenie. Przeciwwska-
zaniem do pracy w zawodzie sÄ… dysfunkcje organizmu utrudniajÄ…ce
komunikację (poważna wada wymowy, wzroku i słuchu).
7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie
Osoba wykonująca zawód specjalisty do spraw badań społeczno-
ekonomicznych powinna posiadać wykształcenie wyższe drugiego
stopnia z zakresu ekonomii, socjologii lub psychologii. Oprócz wyma-
gań formalnych konieczna jest biegła znajomość specjalistycznego
oprogramowania do obsługi baz danych oraz programów statystycz-
nych. Pomocne w pracy specjalisty będzie doświadczenie zawodowe
w zakresie badań społeczno-ekonomicznych oraz ukończenie specjali-
stycznych kursów i szkoleń, m.in. dotyczących zarządzania projektami,
zarzÄ…dzania czasem, ochronÄ… danych osobowych. Wskazana jest zna-
jomość języka angielskiego.
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/
/walidacji kompetencji
W zawodzie specjalisty badań społeczno-ekonomicznych istnieją
możliwości awansu zawodowego zarówno pionowego, jak i poziomego.
Kilkuletnie doświadczenie zawodowe w obszarze badań społeczno-
ekonomicznych umożliwia awans na stanowiska kierownicze, np. dy-
rektora działu badań w firmach komercyjnych lub dyrektora departa-
mentu czy kierownika wydziału badań w instytucjach publicznych. Po-
siadane doświadczenie pomaga w kierowaniu projektem, pozwala
osiągnąć samodzielność i awans finansowy. Rozwój zawodowy możli-
wy jest także poprzez pracę w różnych firmach i instytucjach wykorzy-
stujących badania społeczno-ekonomiczne, co pozwala na poznanie
szerokiego spektrum stosowania badań społecznych w praktyce. Moż-
liwe jest także podjęcie pracy w zawodach pokrewnych, np.: 243105
Specjalista analizy i rozwoju rynku; 243101 Analityk trendów rynkowych
(cool hunter). Specjalista do spraw badań społeczno-ekonomicznych
ma możliwości poszerzania swojej wiedzy oraz umiejętności poprzez
uczestnictwo w kursach i szkoleniach, na przykład z zakresu praktycz-
nego (w tym biznesowego) wykorzystania badań społeczno-ekonomi-
cznych, nowych technik i narzędzi badawczych czy etycznych aspek-
tów badań społeczno-ekonomicznych. Ważnym elementem rozwoju
zawodowego są także podyplomowe studia lub kursy menadżerskie,
których ukończenie pomaga w zarządzaniu dużymi projektami badaw-
czymi.
8
2.7. Zadania zawodowe
Z1. Organizowanie stanowiska pracy, w tym przestrzeganie zasad
BHP, ppoż. i ochrony środowiska (niezbędne kompetencje: Kz1,
Kz2, Kz3, KzS).
Z2. Projektowanie badań społeczno-ekonomicznych (niezbędne
kompetencje: Kz1, KzS).
Z3. Opracowywanie metodologii i narzędzi badań (niezbędne kom-
petencje: Kz1, KzS).
Z4. Zarządzanie zespołem badawczym (niezbędne kompetencje:
Kz2, KzS).
Z5. Zbieranie i nadzorowanie zbierania danych (niezbędne kompe-
tencje: Kz2, KzS).
Z6. Wprowadzanie danych do systemu komputerowego (niezbędne
kompetencje: Kz2, KzS).
Z7. Analizowanie danych i formułowanie wniosków (niezbędne kom-
petencje: Kz3, KzS).
Z8. Sporządzanie raportów i prezentacji wyników badań (niezbędne
kompetencje: Kz3, KzS).
Z9. Kontaktowanie się z instytucjami zewnętrznymi (niezbędne kom-
petencje: Kz1, KzS).
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych
Kz1  Projektowanie i organizowanie badań (potrzebne do wykonywa-
nia zadań: Z1, Z2, Z3, Z9).
Kz2  Prowadzenie badań i nadzorowanie ich realizacji (potrzebne do
wykonywania zadań: Z1, Z4, Z5, Z6).
Kz3  Opracowywanie raportów i tworzenie prezentacji (potrzebne do
wykonywania zadań: Z1, Z7, Z8).
KzS  Kompetencje społeczne (potrzebne do wykonywania zadań:
Z1÷Z9).
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi
a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK
Kompetencje zawodowe potrzebne do wykonywania zadań w za-
wodzie sugeruje się wykorzystać do opisu kwalifikacji na poziomie 7
właściwym dla wykształcenia wyższego drugiego stopnia w Europej-
skiej i Polskiej Ramie Kwalifikacji. Poziom ten jest uzasadniony miej-
scem usytuowania zawodu w Klasyfikacji zawodów i specjalności (gru-
pa wielka 2 i jej odpowiednik w ISCED 2011).
9
Osoba wykonująca zawód specjalisty do spraw badań społeczno-
ekonomicznych:
1) w zakresie wiedzy: zna i rozumie w pogłębiony sposób wybrane
fakty i teorie z zakresu nauk społecznych (ekonomia, socjologia,
psychologia) oraz metody badań społeczno-ekonomicznych, a także
rozumie złożone zależności między nimi, także w powiązaniu
z innymi dziedzinami; zna i rozumie różnorodne, złożone uwarun-
kowania prowadzenia badań w kontekście wykonywanej działalno-
ści.
2) w zakresie umiejętności: potrafi wykonywać zadania związane
z prowadzeniem badań społeczno-ekonomicznych oraz formułować
problemy badawcze, a następnie je rozwiązywać z wykorzystaniem
nowej wiedzy, także z innych dziedzin; potrafi samodzielnie plano-
wać własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych
w tym zakresie; potrafi komunikować się ze zróżnicowanymi kręga-
mi odbiorców badań i odpowiednio uzasadniać stanowiska.
10
3. Opis kompetencji zawodowych
Opis kompetencji dotyczy tylko kompetencji zawodowych zdefinio-
wanych w badaniach na stanowiskach pracy.
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, Z9 wymaga posiadania
kompetencji zawodowej Kz1.
3.1. Projektowanie i organizowanie badań Kz1
Wiedza  zna i rozumie w pogłę- Umiejętności  wykonuje zada-
biony sposób fakty, teorie i meto- nia w zakresie projektowania ba-
dy związane z projektowaniem dań oraz komunikuje się ze zróż-
badań oraz złożone zależności nicowanymi kręgami odbiorców
między nimi, w szczególności zna: badań, w szczególności potrafi:
- zasady i przepisy BHP, ochro- - przestrzegać zasad i przepi-
ny ppoż., ergonomii i ochrony sów BHP, ochrony ppoż., er-
środowiska podczas projekto- gonomii, ochrony środowiska
wania badań; podczas projektowania badań;
- podstawowe teorie nauk spo- - wykorzystywać teorię nauk
łecznych (ekonomia, psycholo- społecznych w praktyce do
gia, socjologia); rozwiązywania problemów ba-
- metodologie badań społeczno- dawczych;
-ekonomicznych; - dobierać metodologię i narzę-
- narzędzia stosowane w bada- dzia badań do problemu ba-
niach społeczno-ekonomicz- dawczego;
nych; - opracowywać narzędzia bada-
- informatyczne narzędzia ba- wcze (np. kwestionariusze an-
dawcze; kiet);
- metody planowania budżetów - dobierać odpowiednie próby
badań społeczno-ekonomicz- badawcze w projektowaniu ba-
nych; dań;
- metody planowania harmono- - określać (szacować) koszty
gramów realizacji badań spo- związane z realizacją po-
łeczno-ekonomicznych. szczególnych etapów badań;
- planować i zarządzać realiza-
cją poszczególnych etapów
badań w czasie;
- zarządzać elastycznie budże-
tami projektów badawczych.
11
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z4, Z5, Z6 wymaga posiadania
kompetencji zawodowej Kz2.
3.2. Prowadzenie badań i nadzorowanie ich realizacji
Kz2
Wiedza  zna i rozumie w pogłę- Umiejętności  wykonuje zada-
biony sposób fakty, teorie i meto- nia w zakresie prowadzenia ba-
dy związane z prowadzeniem dań społeczno-ekonomicznych
badań oraz złożone uwarunkowa- oraz sprawuje nadzór nad ich re-
nia związane z nadzorem nad ich alizacją, w szczególności potrafi:
realizacją, w szczególności zna: - przestrzegać zasad i przepi-
- zasady i przepisy BHP, ochro- sów BHP, ochrony ppoż., er-
ny ppoż., ergonomii i ochrony gonomii, ochrony środowiska
środowiska podczas prowa- podczas prowadzenia badań;
dzenia badań; - organizować i prowadzić ba-
- zasady i procedury obowiązu- dania ankietowe różnymi me-
jące przy realizacji badań spo- todami (pocztową, telefoni-
łeczno-ekonomicznych; czną, bezpośrednią, interneto-
- techniki prowadzenia badań wą);
społeczno-ekonomicznych; - organizować i prowadzić po-
- metody zarządzania zespołami głębione wywiady indywidual-
badawczymi; ne;
- przepisy prawne regulujące - organizować i prowadzić wy-
tworzenie i przetwarzanie baz wiady grupowe;
danych; - kierować, koordynować i kon-
- podstawy statystyki matema- trolować pracę zespołów ba-
tycznej; dawczych (odpowiedni przy-
- informatyczne narzędzia ba- dział zadań, wyznaczanie ter-
dawcze. minów, podział odpowiedzial-
ności itd.);
- rozwiązywać bieżące problemy
(organizacyjne i merytoryczne)
w toku realizacji badań;
- obsługiwać specjalistyczne
oprogramowania do wprowa-
dzania danych statystycznych;
- tworzyć i przetwarzać bazy
danych.
12
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z7, Z8 wymaga posiadania
kompetencji zawodowej Kz3.
3.3. Opracowywanie raportów i tworzenie prezentacji
Kz3
Wiedza  zna i rozumie różnorod- Umiejętności  wykonuje zadania
ne, złożone uwarunkowania opra- w zakresie opracowywania rapor-
cowywania raportów i tworzenia tów i tworzenia prezentacji,
prezentacji, w szczególności zna: w szczególności potrafi:
- zasady i przepisy BHP, ochro- - przestrzegać zasad i przepi-
ny ppoż., ergonomii i ochrony sów BHP, ochrony ppoż., er-
środowiska w miejscu pracy; gonomii, ochrony środowiska
- podstawy teorii nauk społecz- podczas opracowywania rapor-
nych; tów i tworzeniu prezentacji;
- struktury raportów badawczych - stosować programy informa-
i metody ich tworzenia; tyczne do analizy danych sta-
- programy informatyczne wspie- tystycznych i opracowywania
rające opracowywanie wyni- wyników badań;
ków badań; - interpretować wyniki badań
- edytor tekstów i oprogramowa- z uwzględnieniem teorii nauk
nie do tworzenia prezentacji; społecznych;
- zasady komunikacji i techniki - sporządzać raporty z badań
prezentacji. społeczno-ekonomicznych;
- tworzyć rekomendacje na pod-
stawie wyników badań i ich in-
terpretacji;
- wykonywać prezentacje multi-
medialne;
- prezentować wyniki badań
społeczno-ekonomicznych.
Wykonanie wszystkich zidentyfikowanych w standardzie zadań
zawodowych wymaga posiadania kompetencji społecznych KzS.
3.4. Kompetencje społeczne KzS:
- tworzy i rozwija wzory właściwego postępowania podczas prowa-
dzenia badań społeczno-ekonomicznych,
- podejmuje samodzielne inicjatywy dotyczÄ…ce zakresu i metodologii
badań,
- krytycznie ocenia swoje działania zawodowe, zespołów badawczych
i organizacji, w których uczestniczy,
- przewodzi grupie badawczej i ponosi za nią odpowiedzialność.
13
4. Profil kompetencji kluczowych
Ocenę ważności kompetencji kluczowych dla zawodu specjalisty do
spraw badań społeczno-ekonomicznych przedstawia rys. 1.
Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu
stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Doro-
słych - projekt PIAAC (OECD).
Rozwiązywanie problemów
Współpraca w zespole
Komunikacja ustna
Wywieranie wpływu/przywództwo
Serie1
Planowanie i organizowanie pracy
Sprawność motoryczna
Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania
Umiejętności matematyczne
Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania Internetu
1 2 3 4 5
Zbędne Mało ważne Istotne Ważne Bardzo ważne
Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu 242218 Specjalista do spraw
badań społeczno-ekonomicznych
14
5. SÅ‚ownik
Zawód - zbiór zadań (zespół czynności) wyodrębnionych w wyniku społecz-
nego podziału pracy, wykonywanych stale lub z niewielkimi zmianami
przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji
i kompetencji (wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych)
zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu
stanowi zródło dochodów.
Specjalność - jest wynikiem podziału pracy w ramach zawodu, zawiera część
czynności o podobnym charakterze (związanych z wykonywaną
funkcją lub przedmiotem pracy) wymagających pogłębionej lub do-
datkowej wiedzy i umiejętności zdobytych w wyniku dodatkowego
szkolenia lub praktyki.
Zadanie - logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraznie okre-
zawodowe
ślonym początku i końcu, wyodrębniony ze względu na rodzaj lub
sposób wykonywania czynności zawodowych powiązanych jednym
celem, kończący się produktem, usługą lub decyzją.
Kompetencje - wszystko to, co pracownik wie, rozumie i potrafi wykonać, odpowied-
zawodowe
nio do sytuacji w miejscu pracy. Opisywane sÄ… trzema zbiorami: wie-
dzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych.
Wiedza - zbiór opisów faktów, zasad, teorii i praktyk przyswojonych w procesie
uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalno-
ści zawodowej.
Umiejętności - zdolność wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właści-
wych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.
Kompetencje - zdolność autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu
społeczne
zawodowym i społecznym oraz kształtowania własnego rozwoju,
z uwzględnieniem kontekstu etycznego.
Kompetencje - wiedza, umiejętności i postawy odpowiednie do sytuacji, niezbędne
kluczowe
do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem,
integracji społecznej i zatrudnienia.
Standard - norma opisujÄ…ca kompetencje zawodowe konieczne do wykonywania
kompetencji
zadań zawodowych wchodzących w skład zawodu, akceptowana
zawodowych
przez przedstawicieli organizacji zawodowych i branżowych, praco-
dawców, pracobiorców i innych kluczowych partnerów społecznych.
Kwalifikacja - zestaw efektów uczenia się (zasób wiedzy, umiejętności oraz kompe-
tencji społecznych), których osiągnięcie zostało formalnie potwier-
dzone przez uprawnionÄ… instytucjÄ™.
Europejska - przyjęta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji,
Rama
umożliwiający porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych
Kwalifikacji
krajach. W Europejskiej Ramie Kwalifikacji wyróżniono 8 poziomów
kwalifikacji opisywanych za pomocą efektów uczenia się; stanowią
one układ odniesienia krajowych ram kwalifikacji.
Polska Rama - opis hierarchii poziomów kwalifikacji wpisywanych do zintegrowane-
Kwalifikacji
go rejestru kwalifikacji w Polsce.
Krajowy - ogół rozwiązań służących ustanawianiu i nadawaniu kwalifikacji
System
(potwierdzaniu efektów uczenia się) oraz zapewnianiu ich jakości.
Kwalifikacji
15


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
53$2403 specjalista do spraw szkolen
17!6606 specjalista do spraw animacji multimedialnej
51$2307 specjalista do spraw kadr
38$2106 specjalista do spraw doskonalenia organizacji
40$2108 specjalista do spraw logistyki
48$2221 specjalista do spraw organizacji i rozwoju transportu
41$2109 specjalista do spraw pozyskiwania funduszy
27$1106 specjalista do spraw rachunkowosci zarzadczej
34$1309 specjalista do spraw ubezpiczen zdrowotnych
49$2225 specjalista do spraw zamowien publicznych
49$2225 specjalista do spraw zamowien publicznych
59$3305 specjalista do spraw sprzedazy
69 1303 specjalista do spraw stron internetowych internetu i intranetu
67 1202 specjalista do spraw rozwoju oprogramowania systemow informatycznych
33$1305 specjalista do spraw?ctoringu
57$3203 specjalista do spraw public relations
26$1102 specjalista do spraw kontrolingu
39$2107 specjalista do spraw konsultingu
Zagadnienia do kolokwium końcowego Ekonomia społeczna

więcej podobnych podstron