plik


ÿþCentralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie EGZAMIN GIMNAZJALNY 2010 cz[ humanistyczna Klucz punktowania zadaD (arkusz dla uczniów bez dysfunkcji i z dysleksj rozwojow) KWIECIEC 2010 Zadania zamknite Zadanie 1. Poprawna Obszar Standard Czynno[ odpowiedz standardów (1 p.) czytanie i odbiór dostrzeganie i analizowanie kontek- podanie wyznawców religii, dla któ- B tekstów kultury stu religijnego niezbdnego do rych Stary Testament jest [wit interpretacji tekstu (I/6) ksig Zadanie 2. czytanie i odbiór interpretowanie tekstu z uwzgld- okre[lenie cechy charakteru bohatera C tekstów kultury nieniem intencje nadawcy (I/2) Zadanie 3. czytanie i odbiór odnajdywanie zwizków przyczy- podanie motywu postpowania boha- A tekstów kultury nowo-skutkowych (I/5) tera Zadanie 4. czytanie i odbiór odnajdywanie zwizków przyczy- podanie okoliczno[ci postpowania A tekstów kultury nowo-skutkowych (I/5) bohatera Zadanie 5. czytanie i odbiór interpretowanie tekstu z uwzgld- wskazanie przejawu mdro[ci boha- D tekstów kultury nieniem intencji nadawcy (I/2) tera Zadanie 6. czytanie i odbiór czytanie tekstu na poziomie przeno- odczytanie przeno[nego sensu wyra- A tekstów kultury [nym (I/1) |enia Zadanie 7. czytanie i odbiór interpretowanie tekstu z uwzgld- wskazanie cechy osobowo[ci bohate- B tekstów kultury nieniem intencji nadawcy (I/2) ra Zadanie 8. czytanie i odbiór dostrzeganie i analizowanie kontek- rozpoznanie zasady postpowania D tekstów kultury stu literackiego niezbdnego do postaci interpretacji tekstu (I/6) Zadanie 9. czytanie i odbiór interpretowanie tekstu kultury okre[lenie reakcji uczestników zda- C tekstów kultury z uwzgldnieniem intencji nadawcy rzenia (I/2) Zadanie 10. czytanie i odbiór dostrzeganie w tek[cie [rodków wskazanie opisu, który sBu|y pot- C tekstów kultury wyrazu i okre[lanie ich funkcji (I/4) gowaniu napicia w tek[cie Zadanie 11. czytanie i odbiór czytanie tekstu kultury na poziomie odczytanie przeno[nego sensu wyra- A tekstów kultury przeno[nym (I/1) |enia Zadanie 12. czytanie i odbiór odnajdywanie zwizków przyczy- wskazanie okoliczno[ci majcych C tekstów kultury nowo-skutkowych (I/5) zasadnicze znaczenie dla rozwoju paDstwa krzy|ackiego Strona 2 z 10 Zadanie 13. czytanie i odbiór dostrzeganie i analizowanie kontek- okre[lenie zasady funkcjonowania D tekstów kultury stu historycznego niezbdnego do zakonu krzy|ackiego interpretacji tekstu (I/6) Zadanie 14. czytanie i odbiór okre[lenie zasadniczej my[li tekstu A tekstów kultury Zadanie 15. czytanie i odbiór dostrzeganie i analizowanie kontek- wskazanie okoliczno[ci, które miaBy B tekstów kultury stu historycznego niezbdnego do wpByw na charakter decyzji postaci interpretacji tekstu (I/6) Zadanie 16. czytanie i odbiór dostrzeganie i analizowanie kontek- okre[lenie czasu wydania dokumentu D tekstów kultury stu historycznego niezbdnego do interpretacji tekstu (I/6) Zadanie 17. czytanie i odbiór interpretowanie tekstu kultury wyja[nienie zasadno[ci u|ycia B tekstów kultury z uwzgldnieniem intencji nadawcy w tek[cie trybu rozkazujcego (I/2) Zadanie 18. czytanie i odbiór czytanie tekstu kultury na poziomie rozpoznanie informacji o stanie du- B tekstów kultury przeno[nym (I/1) chowym bohatera Zadanie 19. czytanie i odbiór odnajdywanie zwizków przyczy- wskazanie motywu postpowania D tekstów kultury nowo-skutkowych (I/5) bohatera Zadanie 20. czytanie i odbiór odnajdywanie zwizków przyczy- wskazanie przyczyny decyzji podjtej C tekstów kultury nowo-skutkowych (I/5) przez bohatera Zadania otwarte Je[li w zadaniach krótkiej odpowiedzi w[ród odpowiedzi poprawnych pojawiaj si odpowiedzi niepoprawne, uczeD otrzymuje 0 pkt za zadanie. W zadaniach rozszerzonej odpowiedzi uczeD nie otrzymuje punktów za prac na inny temat. Zadanie 21. Obszar standardu Standard tworzenie wBasnego tekstu dokonywanie celowych operacji na tek[cie (II/7) 2 p.  przeksztaBcenie tekstu w mow zale|n z u|yciem zdaD oznajmujcych (dopuszcza si wypo- wiedz w czasie terazniejszym) PrzykBadowe odpowiedzi Sam zastanawiaB si, co mógBby zrobi. My[l, |e miaBby zostawi Froda bez pochówku i wróci do domu, przera|aBa go. Nie byB te| pewien, czy powinien i[ dalej. Sam zastanawia si, co ma zrobi. Nie mo|e zostawi martwego Froda bez pochówku. Zadaje sobie pytanie, czy musi i[ dalej. Strona 3 z 10 1 p.  przeksztaBcenie tekstu w mow zale|n PrzykBadowa odpowiedz Ale co mógB uczyni? Przecie| nie wróci do domu, zostawiajc tutaj martwego im Froda bez po- chówku. A mo|e powinien i[ dalej? 0 p.  brak przeksztaBcenia zgodnego z warunkami zadania PrzykBadowa odpowiedz Ale co mog uczyni?  zastanawiaB si Sam.  Przecie| nie wróc do domu, zostawiajc tutaj mar- twego im Froda bez pochówku. A mo|e powinienem i[ dalej?  pytaB sam siebie. Zadanie 22. tworzenie wBasnego tekstu redagowanie tekstu na zadany temat (II/4) 4 p.  poprawne streszczenie tekstu I: poni|sze elementy tekstu w mowie zale|nej " strony i przedmiot sporu " osoba rozstrzygajca " sposób rozstrzygnicia " rozstrzygnicie sporu nie dopuszcza si |adnych bBdów jzykowych, ortograficznych i interpunkcyjnych PrzykBadowa odpowiedz Dwie kobiety toczyBy spór o dziecko. Jedna z nich byBa jego matk, druga si za ni podawaBa. {e- by rozstrzygn spór, król Salomon kazaB rozci dziecko na póB. Prawdziwa matka wolaBa odda dziecko, ni| je skrzywdzi. To jej Salomon przyznaB dziecko. 3 p.  poprawne streszczenie tekstu I, dopuszczalna liczba bBdów  1 ort., 1 int., 1 jz. 2 p.  poprawne streszczenie tekstu I, dopuszczalna liczba bBdów  2 ort., 2 int., 2 jz. 1 p.  poprawne streszczenie tekstu I, nawet przy bardzo licznych bBdach w jzyku i zapisie 0 p.  niepoprawne streszczenie PrzykBadowe odpowiedzi Do króla przyszBy dwie, kBócce si kobiety. Obie uwa|aBy, |e s matkami jednego dziecka. Salo- mon wysBuchujc ich rzekB:  Przynie[cie mi miecz... Rozetnijcie to |ywe dziecko na dwoje i dajcie poBow jednej i poBow drugiej. Wówczas kobieta, której byBo dziecko, powiedziaBa:  Lito[ci pa- nie mój. Niech dadz jej dziecko, aby[cie tylko go nie zabili. Wic król tej, która to powiedziaBa, daB chBopca, a o jego mdro[ci dowiedziaB si caBy Izrael. Król Salomon musiaB rozstrzygn spór pomidzy dwoma kobietami  które to przyszBy do niego z taka pro[b. Obie porodziBy synów. Lecz jednej z dam dziecko zmarBo  po przyjrzeniu mu si dostrzegBa, i| to nie jest jej syn. Król Salomon postanowi, aby rozci |ywe dziecko na póB i da po poBowie ka|dej z nich. Po reakcjach kobiet na tak okrutn wie[ król rozpoznaB, która z nich kBamie i przekazaB |ywe dziecko jego rodzonej matce. Zadanie 23. czytanie i odbiór tekstów kultury dostrzeganie [rodków wyrazu (I/4) 1 p.  poprawne wskazanie sposobu wyró|nienia postaci PrzykBadowe odpowiedzi umie[ciB go na podwy|szeniu, umie[ciB go w centrum obrazu, strój wskaz wa|nym, pokazaB go z rk wycignit we wBadczym ge[cie, nadaB mu wygld posgu, roz[wietliB go, góruje nad innymi Strona 4 z 10 0 p.  wskazanie cech charakteryzujcych króla lub bBdy rzeczowe, np. wskazywanie innych postaci PrzykBadowe odpowiedzi jako okrutnika, artysta wyró|niB Salomona odwag i pewno[ci siebie, jest bardziej widoczny, na- malowaB mu szabl, w rku trzyma dziecko, które chce przeci Zadanie 24. czytanie i odbiór tekstów kultury okre[lanie funkcji [rodków wyrazu (I/4) 1 p.  poprawne okre[lenie funkcji [wiatBa na ilustracji PrzykBadowe odpowiedzi [wiatBo podkre[la postaciami matek, sytuacji, kulminacyjny moment wydarzeD, |oBnierza LUB interpretacja symboliczna PrzykBadowa odpowiedz artysta zastosowaB kontrast w operowaniu [wiatBem  jasno[ dla dobra i czerD dla zBa 0 p.  odpowiedz, która nie okre[la funkcji [wiatBa na ilustracji, lub jest zbyt ogólna PrzykBadowe odpowiedzi [wiatBo na ilustracji peBni funkcj wyró|nienia ludzi [wiatBo zwraca uwag, co si dzieje na obrazie Zadanie 25. czytanie i odbiór tekstów kultury okre[lanie funkcji [rodków wyrazu (I/4) 1 p.  wskazanie ró|nic w sposobie przedstawienia matek przez artyst PrzykBadowe odpowiedzi klczy z podniesionymi r- kami, powstrzymujc miecz nieczuBa, druga rozpaczliwie bBaga o darowanie |ycia dziecku statyczn, druga dynamiczn jedna jest w cieniu, a na dru [wiatBo prawdziwa matka przedstawiona jest w jasnych barwach, a druga w ciemnych 0 p.  brak wskazania ró|nic w sposobie przedstawienia matek przez artyst lub bBdy rzeczowe PrzykBadowe odpowiedzi polega na tym, |e prawdziwa matka oddaBaby |ycie za swoje dziecko jedna matka chce odzyska dziecko, a druga tak|e to samo jedna stoi w cieniu kontrast polega na rozró|nieniu kobiet, ale te| na nienawi[ci, nieufno[ci midzy nimi Zadanie 26. czytanie i odbiór tekstów kultury czytanie tekstu na poziomie symbolicznym (I/1) 1 p.  odczytanie symbolu zgodnie z wymow wiersza Strona 5 z 10 PrzykBadowe odpowiedzi dnia codziennego, ci|ar |y- cia, przeciwno[ci losu 0 p.  niezgodne z wymow wiersza odczytanie symbolu PrzykBadowe odpowiedzi wysiBek, sumienie, rzdy komunistyczne, rozsdek LUB dosBowne odczytanie znaczenia wyrazu kamienie PrzykBadowe odpowiedzi ci|ar, kamienie, cegBy Zadanie 27. czytanie i odbiór tekstów kultury czytanie tekstu na poziomie przeno[nym (I/1) 1 p.  wskazanie celu i miejsca wdrówki  do koDca [swoich dni, |ycia] PrzykBadowe odpowiedzi oznaczaj: do kresu |ycia, [mierci, do nieba, za[ wdrówki LUB 1 p.  uwzgldnienie postawy osoby wypowiadajcej si w wierszu, która wyra|a swoje zdecydowa- nie, odwag w zmaganiu si z przeciwno[ciami losu PrzykBadowe odpowiedzi osoby wypowiadajcej si w wierszu wierszu 0 p.  bBdna interpretacja wskazanych wyra|eD PrzykBadowe odpowiedzi oznaczaj to, co si stanie z nami po [mierci oznaczaj wielko[ wysiBku Zadanie 28. a) tworzenie wBasnego tekstu tworzenie tekstu o charakterze informacyjnym (II/3) 1 p.  za jeden legalny sposób spo[ród poni|szych (bez oceny i uzasadnienia) " wysyBanie do wBadz gminy pism (listów, petycji, pró[b, wniosków, skarg itp.) " skBadanie projektów uchwaB " skBadanie wizyt w siedzibie gminy " obecno[ na posiedzeniach rady gminy " rozmowy z wBadzami (radnymi) " udziaB w wyborach wBadz gminy " organizowanie referendów, zbieranie podpisów pod petycj " organizowanie pikiet, manifestacji lub wieców " rozklejanie plakatów " rozrzucanie ulotek " skBadanie pozwów do sdu administracyjnego " zagro|enie opuszczeniem gminy " doniesienie lub skarga do wy|szej instancji " doniesienie lub skarga do mediów Strona 6 z 10 0 p.  za podanie niewBa[ciwego sposobu PrzykBadowe odpowiedzi strajk okupacja siedziby wBadz gminy gBosowanie reklama kwesta szanta| sonda b) tworzenie wBasnego tekstu formuBowanie argumentów uzasadniajcych wBasne stanowisko (II/5) po 1 p.  za ka|d wypowiedz (nie wicej ni| dwie) o strukturze:  sposób  ocena  uzasadnienie PrzykBadowe odpowiedzi Obywatele mog wpBywa na decyzje wBadz gminy takimi sposobami jak referendum. My[l, |e naj- lepszym sposobem jest referendum, gdy| decyzja jest podjta wspólnie dla dobra ogóBu. Najmniej skuteczna jest petycja, poniewa| kto[ j przeczyta, odBo|y na póBk i zapomni. 0 p.  za wypowiedz odnoszc si do sposobów innych ni| podane PrzykBadowa odpowiedz Moim zdaniem, nienajlepszym sposobem jest podjcie strajku, poniewa| budzi to niech wBadz do obywateli danej grupy, pojawiaj si czste spory i niekiedy nie osigamy strajkiem postawionego celu. 1 p.  za poprawno[ ortograficzn i interpunkcyjn 0 p.  w przypadku bBdów w zapisie Zadanie 29. tworzenie wBasnego tekstu tworzenie tekstu na zadany temat (II/4) TEMAT Teza 1 p.  sformuBowanie tezy adekwatnej do tematu we wstpie lub podsumowaniu 0 p.  brak tezy Rozwinicie tematu a) 1 p.  uwzgldnienie jakiegokolwiek czynnika podmiotowego (celów |yciowych, warto[ci, cech cha- rakteru itp.) uzasadniajcego tez PrzykBady dla tezy  trudna decyzja Po pierwsze niektórzy gimnazjali[ci nie s zdecydowani, co chc w |yciu robi, a co za tym idzie wybór odpowiedniej szkoBy jest dla nich trudny. Kolejnym argumentem jest to, |e nie ka|dy czBowiek jest na tyle zdolny, by poradzi sobie w szkole o wy|szym poziomie, albo po prostu w siebie nie wierzy. My[l, |e wielu ludzi pragnie co[ w |yciu osign, ale mimo to boi si, |e sobie nie poradzi. Strona 7 z 10 PrzykBady dla tezy  Batwa decyzja Ka|dy ma jakie[ zainteresowania, w zwizku z tym bdzie na pewno wybieraB tak szkoB, która pomo|e mu rozwija jego zainteresowania. Je|eli kto[ jest sportowcem, powinien poszuka szkoBy z rozwinit sekcj sportow. Wybór przyszBej szkoBy nie jest trudny, wystarczy odpowiedzie sobie na pytania: jakie s moje ulubione przedmioty?, kim chc by w przyszBo[ci?, jakie s moje zainteresowania? Wybierajc szkoB, kierujmy si nie tylko wysokim poziomem nauczania, lecz tak|e naszymi cechami charakte- ru, uzdolnieniami i pasjami. 0 p.  brak czynnika podmiotowego b) 1 p.  uwzgldnienie jakiegokolwiek czynnika sytuacyjnego (nacisków spoBecznych, infrastruktury o[wiatowej, warunków materialnych itp.) uzasadniajcego tez PrzykBady dla tezy  trudna decyzja Uwa|am, |e ka|dy gimnazjalista powinien dokBadnie przemy[le wybór swojej przyszBej szkoBy i nie mo|e zwraca uwagi na to, gdzie id jego kole|anki i koledzy. MBodzie|, wybierajc miejsce kontynuacji edukowania si po gimnazjum, ma ogromny dylemat, poniewa| mo|e wybra jedynie trzy szkoBy. Rodzajów szkóB jest wiele, o zró|nicowanym poziomie. Kolejnym problemem mo|e by poBo|enie szkoBy. Wielu uczniów mieszka na wsiach lub obrze|ach miast. Czasem musz jecha kilkoma autobusami lub tramwajami. A transport jak i czas jest rów- nie| wa|ny. Nikt nie chce doje|d|a do szkoBy póBtorej godziny. Pierwszym z nich jest niewtpliwie ogromna liczba mo|liwo[ci, w[ród których mBody czBowiek mo- |e wybra. Jest to sytuacja posiadajca zarówno zalety i wady. Z jednej strony pozwala bowiem na dobranie najwBa[ciwszego profilu, a z drugiej powoduje wiele rozterek, bo nie wiadomo, czy doko- naBo si trafnego wyboru. PrzykBady dla tezy  Batwa decyzja Wybór szkoBy jest Batwy, poniewa| jest tyle ró|nych szkóB, |e ka|dy mo|e co[ dla siebie znalez. 0 p.  brak czynnika sytuacyjnego c) 1 p.  uwzgldnienie jakiejkolwiek konsekwencji decyzji uzasadniajcej tez (wskazanie ryzyka) PrzykBady dla tezy  trudna decyzja Konsekwencje zBego wyboru mog si cign za czBowiekiem przez caBe jego |ycie. Je[li uczeD wybiera nieodpowiedni profil w liceum, nie bdzie rozwijaB swoich zainteresowaD, przez co nauka nie bdzie dla niego przyjemna. W konsekwencji czBowiek mo|e nie uzyska odpowiedniego wy- ksztaBcenia, co uniemo|liwi mu uzyskanie pracy. PrzykBady dla tezy  Batwa decyzja W koDcu, nawet je[li si zle wybierze szkoB i tak mo|na j zmieni. 0 p.  brak konsekwencji decyzji Faktografia 1 p.  uwzgldnienie zró|nicowania typów szkóB i ofert edukacyjnych 0 p.  ograniczenie si do jednego typu szkoBy, perspektywa egocentryczna Strona 8 z 10 KOMPOZYCJA [Punktów z tej kategorii nie przyznaje si, je[li praca zajmuje mniej ni| poBow wyznaczonego miej- sca.] tworzenie wBasnego tekstu stosowanie zasad organizacji tekstu (II/4) UkBad tre[ci 2 p.  pogrupowanie czynników z uwzgldnieniem przynajmniej dwóch ich grup 1 p.  pogrupowanie czynników z jednym zaburzeniem lub uwzgldnienie tylko jednej grupy czynni- ków pogrupowanych wzgldem tematu 0 p.  przypadkowy porzdek czynników lub podanie czynników zaprzeczajcych tezie Uporzdkowanie graficzne 1 p.  poprawna segmentacja tekstu 0 p.  brak segmentacji tekstu lub niepoprawna segmentacja (jedna my[l w wicej ni| jednym akapi- cie) JZYK I STYL [Punktów z tej kategorii nie przyznaje si, je[li praca zajmuje mniej ni| poBow wyznaczonego miej- sca.] a) tworzenie wBasnego tekstu budowanie wypowiedzi poprawnej pod wzgldem jzykowym (II/1) poprawno[ skBadniowa, leksykalna, frazeologiczna i fleksyjna 3 p.  najwy|ej 3 bBdy 2 p.  4 bBdy 1 p.  5 bBdów 0 p.  ponad 5 bBdów b) tworzenie wBasnego tekstu budowanie wypowiedzi poprawnej pod wzgldem stylistycznym (II/1) dobór odpowiednich dla rozprawki struktur skBadniowych, leksykalnych i frazeologicznych oraz wskazników zespolenia 1 p.  najwy|ej 3 bBdy 0 p.  ponad 3 bBdy ZAPIS [Punktów z tej kategorii nie przyznaje si, je[li praca zajmuje mniej ni| poBow wyznaczonego miej- sca.] a) tworzenie wBasnego tekstu budowanie wypowiedzi poprawnej pod wzgldem ortograficznym (II/1) 2 p.  0 bBdów 1 p.  1 bBd 0 p.  ponad 1 bBd Strona 9 z 10 W przypadku uczniów ze specyficznymi trudno[ciami w uczeniu si1 2 p.  najwy|ej 2 bBdy 1 p.  3 bBdy 0 p.  ponad 3 bBdy b) tworzenie wBasnego tekstu budowanie wypowiedzi poprawnej pod wzgldem interpunkcyjnym (II/1) 1 p.  najwy|ej 3 bBdy 0 p.  ponad 3 bBdy W przypadku uczniów ze specyficznymi trudno[ciami w uczeniu si1 1 p.  najwy|ej 4 bBdy 0 p.  5 bBdów i wicej 1 Patrz: Klasyfikacja i sposoby oznaczania bBdów. Strona 10 z 10

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Klucz odpowiedzi 10 13
gh 10 probny operon
gh 10 probny operon karta odp
10 listopad 2007 klucz
gh 04 klucz
1 chemia nowej ery I gimnazjum zeszyt ćwiczeń odpowiedzi klucz rzwiązania do str8 10
biologia 10 pr klucz

więcej podobnych podstron