Wróbleski M Gra jako model społeczny O potrzebie grania w społeczeństwie współczesnym


Gra jako model społeczny
O potrzebie grania w społeczeństwie ponowoczesnym
Michał Wróblewski
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
1. Wstęp
Interakcje społeczne oraz akt grania posiadają wiele wspólnych cech, na które mam
zamiar w niniejszej pracy zwrócić uwagę czytelnika. Zarówno gra, jak i interakcja mają
bowiem podwójne, dialektyczne oblicze  elementy konstytutywne, bez których de-
finiowanie owych zjawisk nie jest możliwe. W tym sensie model oferowany przez lu-
dologię pozwala zrozumieć dynamikę i specyfikę interakcji międzyludzkich. W dalszej
części chciałbym zwrócić uwagę na jeden z najbardziej nurtujących socjologię problemów,
jakim jest kryzys interakcji społecznych. Również na tym polu model gry uzmysławia
nam pewne niebezpieczne symptomy współczesności. Postaram się ponadto udowodnić,
że nowa formacja społeczna zwana ponowoczesnością próbuje przeciwdziałać owym pro-
blemom, proponując rozwiązania oparte raczej na frywolności i swobodzie (pierwiastek
zabawowy) niż sztywności i regulacji (pierwiastek gry).
2. Interakcje interesowne i interakcje nieinteresowne
Na początek przytoczmy podręcznikową definicję interakcji:  Interakcja jest takim
działaniem społecznym, które wynika z orientowania się na innych ludzi i jest odpowie-
dzią na ich zachowania i działania 1. Gdzie leży jednak zródło owego orientowania się
na innych? Wchodzimy w interakcje z innymi członkami społeczeństwa z różnych po-
wodów: emocjonalnych, służbowych, ekonomicznych. Można jednak dla potrzeb tego
1
B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003, s. 122.
Homo Ludens 1 (2009) 2009 Polskie Towarzystwo Badania Gier
289
Homo Ludens 1 (2009)
Gra jako model społeczny M. Wróblewski
tekstu ogólnie podzielić interakcje na te o charakterze interesownym i te nieinteresowne.
Interesownie nawiązujemy interakcję na przykład z pracodawcą  kierujemy się zasadami
dobrego wychowania i przezornością w taki sposób, aby zostawić po sobie jak najlepsze
wrażenie. W tym przypadku interakcja jest ściśle wyznaczona i w zasadzie można opa-
nować racjonalnie jej zasady w celu zwiększenia skuteczności. Efektywność bowiem od-
grywa tu kluczową rolę  w interakcję interesowną wchodzimy nie dla niej samej, ale ze
względu na jakiś zewnętrzny cel (np. ekonomiczny).
Opisem tego typu komunikacji jest teoria racjonalnego wyboru  koncepcja wyja-
śniająca działanie jednostek zarówno na gruncie socjologicznym, jak i ekonomicznym.
W myśl jej postulatów działanie jednostki (zwanej aktorem) jest racjonalne i nastawione
na określony cel, którego osiągnięcie polega na dobraniu odpowiednich środków:
Aktorzy są w stanie uporządkować swoje preferencje w hierarchię, która jest podstawą wyboru
celów w danym momencie (& ). Muszą przy tym brać pod uwagę ograniczoność zasobów i zwią-
zane z tym koszty alternatywnych działań. Muszą też uwzględniać instytucjonalne ograniczenia
możliwych sposobów postępowania: obowiązujące prawa, normy, zwyczaje, reguły gry2.
Decyzja o wejściu w interakcję z drugim aktorem, a także sam jej przebieg, są zdeter-
minowane przez uprzednią analizę potencjalnych korzyści. W myśl teorii racjonalnego
wyboru podejmujemy dialog z drugą osobą, gdyż dochodzimy do wniosku, po bilan-
sie zysków i strat, iż jest to opłacalne. Interakcja stanowi tu zatem środek do osiągnięcia
celu zewnętrznego.
Dobrym przykładem wyrażającym stosunek omawianej teorii do interakcji jest pojęcie
kapitału społecznego. Stanowi on zbiór tych związków z innymi ludzmi, które są użytecz-
ne dla naszych subiektywnych potrzeb. Gromadzenie kapitału ludzkiego to poznawanie
ludzi  rozdających karty , dzięki którym możemy rozwiązać jakiś problem. Dla przy-
kładu, osoba starająca się o pracę na intratnym stanowisku będzie chętnie wchodzić
w znajomości z takimi ludzmi, którzy przybliżą ją do uzyskania wymarzonej posady.
Im więcej tych znajomości, a zatem im wyższy kapitał społeczny, tym szansa osiągnię-
cia celu jest większa:
Szeroka sieć przyjaciół i znajomych, w której można dowiadywać się, jak znalezć pracę, jest
społecznym kapitałem dla osoby poszukującej pracy. (& ) Jednostki mogą racjonalnie inwesto-
wać w kapitał społeczny, zatem budowane przyjaznie oraz znajomości może być uznane wła-
śnie za takie inwestycje3.
2
A. Jasińska-Kania i in. (red.), Współczesne teorie socjologiczne, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2006, s. 136.
3
J. S. Coleman, Perspektywa racjonalnego wyboru w socjologii ekonomicznej, tłum. M. Jasiński, w: Współczesne
teorie socjologiczne, op. cit., s. 151.
290 Homo Ludens 1 (2009) 2009 Polskie Towarzystwo Badania Gier
M. Wróblewski Gra jako model społeczny
Zupełnie inaczej jest z interakcjami nieinteresownymi, w których kontakt z drugą
osobą stanowi cel sam w sobie. Rozmowa prowadzona wyłącznie dla przyjemności jest
najczęściej spotykaną formą komunikacji w codziennym życiu. Mieszczą się tutaj zarów-
no kontakty (przypadkowe i zamierzone) w sklepie, na uniwersytecie, w pracy, jak i roz-
mowa dwóch kolegów, którzy spotykają się po latach na piwie.
Charakter tego typu ludzkich interakcji można doskonale ukazać na przykładzie
jednej z podstawowych funkcji języka, funkcji fatycznej. Termin ten wprowadził Broni-
sław Malinowski na oznaczenie takich form komunikacji, które nie służą informowaniu
czy przekazywaniu myśli. Funkcja fatyczna spełnia się w rozmowie niemającej żadnego
semantycznego sensu. Gdy pytamy  jak się czujesz? ,  co u ciebie? albo mówimy zwykłe
 do widzenia lub  dzień dobry , wyrażamy właśnie tę stronę naszego języka. Jej zastoso-
wanie nie leży w informowaniu adresata, lecz w podtrzymywaniu więzi społecznej i wy-
rasta z naturalnej chęci do przebywania z innymi ludzmi:
U wszystkich istot ludzkich występuje dobrze znana tendencja do gromadzenia się, do przeby-
wania razem i znajdowania przyjemności we wzajemnym towarzystwie. (& ) Otóż mowa jest
ściśle związana z omawianą tendencją, bowiem milczenie innej osoby nie jest dla zwykłego
człowieka czynnikiem uspokajającym, lecz wprost przeciwnie, czymś alarmującym i niebez-
piecznym4.
Malinowski stawia tezę, że bez tej formy komunikacji nie ma życia społecznego. Wy-
powiedzenie miłego słowa, np. w formie powitania, zaprasza partnera na wspólne miej-
sce porozumienia, gdzie możliwe jest zaistnienie stosunku społecznego. Gdy to już się
stanie, tzn. gdy adresat odpowie na zaproszenie do dialogu, możemy głębiej  wtopić się
w komunikację, co objawia się gawędziarstwem. Po rozpoznaniu terenu i zidentyfiko-
waniu naszego rozmówcy jako tego, który będzie słuchał,  mowa może popłynąć stru-
mieniem 5, zaczynamy wymieniać się wzajemnie anegdotami i historyjkami, których
nie będziemy już za godzinę pamiętać. Nie o to jednak chodzi. Dzięki temu, że możemy
podzielić się naszym opowiadaniem i jednocześnie pozwalamy partnerowi rozmowy, by
zrobił to samo, podtrzymujemy z nim związek i czerpiemy przyjemność z samego prze-
biegu konwersacji, mimo iż po jej zakończeniu nie zyskujemy żadnych wymiernych ko-
rzyści.
Przedstawione zostały dwie formy interakcji społecznych, które w równym stopniu
można spotkać w życiu codziennym. Występują one jednocześnie  obok swobodnych
i wolnych kontaktów, które na dłuższą metę do niczego nie zobowiązują, istnieją sposoby
komunikacji zdeterminowane przez ścisłe reguły i racjonalne rachowanie.
4
B. Malinowski, Problem znaczenia w językach pierwotnych, w: tenże, Jednostka, społeczność, kultura, tłum.
S. Kapralski i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000, s. 339.
5
Ibidem, s. 340.
Homo Ludens 1 (2009) 2009 Polskie Towarzystwo Badania Gier 291
Gra jako model społeczny M. Wróblewski
3. Gra i zabawa
Co to wszystko ma wspólnego z grą? Otóż ma ona takie samo podwójne oblicze.
Z jednej strony jest czynnością wytyczoną wedle ścisłych reguł, w której liczy się prze-
widywanie i chłodna kalkulacja. W grze chodzi bowiem o wygranie, o osiągnięcie
odpowiedniego celu, tak samo jak w interakcji interesownej widzianej oczami teorii ra-
cjonalnego wyboru.
Istnieje jednak drugie oblicze, które można by nazwać nie-racjonalnym. To, co nie-
racjonalne w grze, to prostu swobodna zabawa rozluzniająca w pewnym stopniu sztywny
gorset reguł. I znów  istnieje podobieństwo między tą stroną gry a interakcją nieintere-
sowną. W tej ostatniej liczy się przyjemność z samej rozmowy. Podobnie w grze opartej
na zabawie można czerpać radość z samego grania.
Co ciekawe, złączenie gry i zabawy w jedno nie jest takie oczywiste. Dla przykła-
du, wybitny socjolog amerykański George Herbert Mead rozdzielał owe dwa zjawiska,
przypisując zabawę postawie dziecka i człowieka pierwotnego, natomiast grę dorosłemu.
Zabawa jest czynnością pozbawioną reguł i niejednolitą. Dziecko w dowolny sposób
zmienia odgrywaną rolę w zależności od kaprysu  gdy znudzi się zabawa w sprzedaw-
cę, zawsze można zostać Indianinem. Gra jest już wyższym poziomem organizacji, gdyż
wymaga ścisłych reguł i jednolitej struktury, jest ograniczeniem dowolności zabawy,
a zarazem wyrazem jednolitości. Grając, dziecko uczy się z jednej strony generalizacji
i abstrahowania, z drugiej natomiast kontrolowania własnych działań w odniesieniu do
sformułowanych zasad. Innymi słowy, zabawa jest niepoważna, natomiast gra uczy życia
w społeczeństwie, w którym jednostka, aby funkcjonować, musi podporządkować się
określonym zasadom6.
W podobnym tonie wypowiada się w swoim słynnym artykule Gonzalo Frasca. Po-
siłkując się książką Rogera Callois Gry i ludzie, wprowadza on podział na paideia i ludus.
Paideia jest to czynność oparta przede wszystkim na przyjemności, niemająca reguł ani
obiektywnego rezultatu końcowego  odpowiada to pojęciu zabawy. Ludus natomiast jest
aktywnością oparta na sformalizowanych zasadach, której efekt stanowi czyjaś wygrana
bądz przegrana  to definicja gry. Ludus to jednak  pewnego rodzaju paideia 7, a zatem
zabawa jest w jakiejś mierze składnikiem gry.
Pozwolę sobie nie zgodzić się z Meadem i podjąć wątek poruszany przez Frascę. Oczy-
wiście gra jest na tyle poważna, że posiada pewne reguły, których należy przestrzegać,
jednak w naturze każdej gry tkwi coś z zabawy, pewien pierwiastek dziecinności. Dlate-
go gra to również zabawa.
6
Por. G. H. Mead, Umysł, osobowość i społeczeństwo, tłum. Z. Zwolińska, Wydawnictwo Naukowe PWN, War-
szawa 1975, s. 201 220.
7
G. Frasca, Ludology meets narratology: Similitude and differences between (video)games and narrative,
, 15 września 2008. Tłumaczenie własne.
292 Homo Ludens 1 (2009) 2009 Polskie Towarzystwo Badania Gier
M. Wróblewski Gra jako model społeczny
O grze jako o zabawie możemy mówić z dwóch powodów. Po pierwsze  jej reguły
są arbitralne, tzn. nie mają uprawomocnienia, po drugie  w samym procesie grania wy-
stępuje swoboda i przyjemność. Arbitralność zasad polega na tym, że zasady danej gry
mogłyby być inne. Innymi słowy, nie ma żadnej instancji odwoławczej, która mogłaby
bez żadnych wątpliwości uprawomocnić właśnie te reguły, a nie inne. Nie oznacza to
jednak, że zasady każdej gry są stale zmieniane; chodzi tu raczej o świadomość ich ar-
bitralności, która umożliwia samo granie. Wyobrazmy sobie bowiem sytuację, w jakiej
gracze w pokera zamiast rozdawania kart zaczęliby spierać się o zasadność ogólnych reguł
gry. Jeden z nich mógłby, przytaczając zestaw logicznych argumentów, próbować przeko-
nać swoich kolegów, że zamiast pięciu kart sensowniej byłoby rozdawać sześć. Na to inny
mógłby odpowiedzieć, również przytaczając nie mniej logiczne przesłanki, że wystarczy
rozdać cztery karty. W takich okolicznościach cała gra pozbawiona zostaje sensu, gdyż
nieświadomi arbitralności zasad gracze uważają, że istnieją jakieś meta-reguły zdolne uła-
twić każdą grę. Modyfikowanie zasad w celu ich  racjonalnego udoskonalenia zakłada
bowiem milczącą przesłankę, że oto istnieją reguły uniwersalne, które są w pełni sku-
teczne i do których można sprowadzić reguły każdej gry. Uświadomienie sobie braku in-
stancji odwoławczej usunie wszelkie pretensje, gdyż okaże się wtedy, że reguły nie muszą
być wcale logiczne, a granie  podporządkowane jakieś nadrzędnej wartości. Każda gra
jest w tym świetle partykularna, a jej zasady arbitralne. Na pretensje gracza, który chce
udoskonalać reguły, można odpowiedzieć:  takie są zasady, jeżeli nie chcesz ich respek-
tować, to zagraj w coś innego .
Przyjemność i swoboda w grze łączą się bezpośrednio ze świadomością arbitralności
reguł. Gdyby bowiem, jak w powyższym przykładzie, uczestnicy bez przerwy zastana-
wiali się, jak ulepszyć zasady, to zniknęłaby swoboda samego grania. Dociekanie nie-
zmiennych reguł usztywnia czynności grających. Gra opiera się natomiast właśnie na
swobodzie i przyjemności, gdyż uczestnicy, znając oczywiście i respektując reguły, dążą
do nich, mając ku temu odpowiednie warunki. Gdyby było inaczej, gdyby modyfikowa-
nie reguł było naturalnym składnikiem samego grania, wszystkie gry miałyby tak ściśle
wyznaczone zasady, że uniemożliwiałoby to swobodne działanie. Moglibyśmy wyobra-
zić sobie grę, której zasady przewidują każdy ruch grającego  gra zamieniłaby się wów-
czas w równanie matematyczne, a samo granie w ciągłe odtwarzanie tego samego wzoru.
Reguły muszą zatem zakładać pewien stopień tolerancji wobec inwencji grającego, muszą
dawać mu wybór, pewien posmak wolności.
Z przyjemnością łączy się również swoboda w stosowaniu reguł. W skomplikowa-
nych grach, które zawierają bardzo dużo zasad, trudniej jest stosować się do wszystkich
z wielką dokładnością. Wiele gier wykształciło przestrzenie, w których pewne reguły zo-
stają naginane, aby grało się przyjemniej. Wezmy przykład piłki nożnej  jakiś czas temu
FIFA nosiła się z zamiarem wprowadzenia komputerowego monitoringu, który z dużą
precyzją informowałby sędziego o spalonych. Pomysł jednak upadł, gdyż obawiano się,
że gra w piłkę straci swój dawny urok. Spalone byłyby odgwizdywane co chwilę; unie-
Homo Ludens 1 (2009) 2009 Polskie Towarzystwo Badania Gier 293
Gra jako model społeczny M. Wróblewski
możliwiałoby to płynną grę, a co najważniejsze, wprowadzałoby nadmiarową przewidy-
walność i kalkulację do tej jakże często zaskakującej dyscypliny sportowej.
Podwójne oblicze gry w bardzo podobny sposób ujął Johan Huizinga w dziele Homo
ludens. Jak na wstępie piszą tłumacze książki, łacińskie słowo ludus odsyła zarówno do
tego, co zwiemy zabawą, jak i do tego, co nazywamy grą. Ludyczność łączy więc w sobie
te dwie kategorie, wbrew zasygnalizowanemu wcześniej poglądowi Meada. A zatem gra/
zabawa jest z jednej strony swobodnym działaniem, do którego nie można nikogo zmusić,
a z drugiej ustanawia ścisłą granicę czasowo-przestrzenną, w obrębie której możliwe jest
owo działanie, co implikuje z kolei istnienie ścisłych reguł. Huizinga podkreśla przy tym,
że  wobec reguł zabawy i gry niemożliwy jest jakikolwiek sceptycyzm. (& ) Gracz, który
sprzeciwia się regułom, względnie im się wymyka, to popsuj-zabawa 8.
4. Model gry i model interakcji. Diagnoza kryzysu
Powyżej przedstawiony model gry może być, wedle mojego mniemania, użytecz-
ny w badaniu interakcji społecznych i dobrze odzwierciedla ich naturę. Powtórzmy raz
jeszcze  interakcje społeczne mają, podobnie jak gra, dwoisty charakter: racjonalny
(wyrachowany) i nie-racjonany . Wyrachowana strona kontaktów międzyludzkich daje
o sobie znać wtedy, gdy osiągnięcie określonego pośredniego celu  np. podjęcie inte-
rakcji, a także sposób, w jaki ona przebiega, jest potrzebne do sukcesu. Z drugiej strony
jest wiele interakcji, które ze swojej natury nie mogą być wyrachowane i nie mają żad-
nych zewnętrznych celów. A zatem raz gramy w interakcję z innymi za pomocą szeregu
reguł, mając na celu uzyskanie pewnego określonego wyniku, a innym razem po prostu
bawimy się kontaktem z drugą osobą.
Metafora gry posłużyć może jednak nie tylko do opisania fenomenu interakcji, ale
również do badania jej kryzysu. O kryzysie interakcji mówi się w naukach społecznych
od bardzo dawna. Warto tu wszakże przytoczyć bardzo współczesną koncepcję Jrgena
Habermasa, który wskazuje, że to nie rachowanie oraz chłodna racjonalizacja są cecha-
mi charakterystycznymi komunikacji:
O działaniach komunikacyjnych mówię wtedy, kiedy uczestnicy koordynują plany działania nie
przez egocentryczną kalkulację [szans  M.W.], lecz przez akty dochodzenia do porozumienia.
W działaniu komunikacyjnym uczestnicy stawiają własny sukces na drugim planie9.
Habermas w ogóle oddziela działanie komunikacyjne zarówno od działania instru-
mentalnego (w którym podmioty dostosowują się do technicznych reguł, mając na
8
J. Huizinga, Homo ludens, tłum. M. Kurecka, W. Wirpsza, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1985, s. 25 26.
9
J. Habermas, Teoria działania komunikacyjnego, t. 1, tłum. A.M. Kaniowski, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa 1999, s. 473.
294 Homo Ludens 1 (2009) 2009 Polskie Towarzystwo Badania Gier
M. Wróblewski Gra jako model społeczny
uwadze skuteczność swoich działań), jak i od działania strategicznego (skierowanego na
konkretny cel). Celem komunikacji jest bowiem kolektywne porozumienie, a zatem klu-
czowe są elementy umożliwiające ponadjednostkowy społeczny konsensus. Ten z kolei
wymaga od jednostki, aby zrzekła się pewnych egoistycznych zapędów. Komunikacja
wymaga ponadpartykularności.
Według Habermasa podłoże kryzysu interakcji tkwi w reifikacji stosunków społecz-
nych10  podmioty odnoszą się do siebie jak do rzeczy: obiektywizują przeciwną stronę
interakcji w taki sposób, że staje się ona narzędziem do osiągnięcia konkretnego celu. Nie
jest więc ważne, z kim rozmawiamy  ale to, co możemy dzięki temu uzyskać.
Przekładając to na kategorię gry  kiedy zaczynamy grać w interakcję tylko i wyłącz-
nie po to, aby wygrać, i próbujemy tak zmienić reguły gry, żeby były one efektywne ze
względu na osiągnięcie sukcesu, wówczas popadamy w skrajną racjonalizację i gubimy
to, co w kontakcie z drugim człowiekiem jest równie ważne. Oczywiście istnieją zrytu-
alizowane, wysoce formalne normy postępowania, których należy przestrzegać w pew-
nych ściśle określonych sytuacjach. Dla przykładu, o pełnej swobodzie i naturalności
nie możemy mówić w przypadku kontaktów dyplomatycznych. Przypuśćmy jednak, że
i te formy komunikacji, które powinny spełniać fatyczną funkcję języka, również mają
charakter wysoce wyrachowany i opierają się na racjonalnie sformułowanych regułach.
Mówiąc inaczej, czy możliwe jest całkowite symulowanie swobodnej, nieinteresownej
interakcji?
Musimy się zgodzić, że w pewnych kręgach udawanie określonych emocji i pozoro-
wanie swobodnych zachowań w trakcie interakcji jest pożądane i może przynieść wy-
mierne korzyści. Zdarza się przy tym, że taka interakcja jest na pozór interakcją fatyczną,
a zatem pozbawioną sensu semantycznego i nie skierowaną na jakiś zewnętrzny cel. Przy
głębszym spojrzeniu okazuje się jednak, że mamy do czynienia z udawaną swobodą, roz-
mowa nie jest skierowana na siebie samą, a ma za zadanie osiągniecie konkretnego celu.
Przykłady takiego postępowania są niezwykle liczne. Wspomniany już kapitał społeczny
to nic innego jak zdobywanie przyjaciół i znajomych, którzy mogą nas z powodzeniem
usadowić na jakimś intratnym stanowisku. Inna ilustracja to modne ostatnio luzne kon-
takty szefa i podwładnego. Nowy model zwierzchnictwa lansowany w niektórych dużych
firmach zakłada, że pracownik odnosi się do swojego przełożonego w taki sposób, jakby
byli równi sobie. Szef słucha o kłopotach swojego podopiecznego, żartuje z nim, opowia-
da historie ze swojego życia. Interakcja nie jest tu jednak fatyczna, posiada drugie dno.
Szef wie bowiem, że takie odnoszenie się do pracowników zwiększa ich efektywność,
dzięki czemu interakcji zostaje nadany zewnętrzny cel.
W tym właśnie sensie można symulować interakcję. Podobnie jak symuluje się granie
dla samej przyjemności  należy poznać reguły, a następnie stosować je w taki sposób,
10
Sam Habermas poświęca temu zagadnieniu jeden rozdział swojej Teorii działania komunikacyjnego. Por. J. Ha-
bermas, Teoria działania komunikacyjnego, t. 1, op. cit., s. 555 653.
Homo Ludens 1 (2009) 2009 Polskie Towarzystwo Badania Gier 295
Gra jako model społeczny M. Wróblewski
aby wygrać. Największym problemem związanym z symulowaniem jest to, że przyczy-
nia się ono bezpośrednio do reifikacji stosunków społecznych, o której była mowa wyżej.
Stają się one bowiem tylko stosunkami instrumentalnymi, w których ważne są zdefinio-
wane racjonalnie cele zewnętrzne. Uprzywilejowana zostaje w ten sposób tylko jedna
strona interakcji, która nazwałem interesowną.
5. Ponowoczesna zabawa. Próba wyjścia z kryzysu
Zarysowany w poprzednim paragrafie model zracjonalizowanych stosunków spo-
łecznych jest tłem dla szeroko pojętego projektu społeczno-kulturowego zwanego nowo-
czesnością. Nowoczesność jest bowiem epoką postępującej racjonalizacji, w której prym
wiedzie odgórna regulacja, chęć panowania oraz stałość i filozoficzny fundamentalizm.
Nowoczesna nauka oparta o skuteczność i pozytywistyczny model naukowości pragnęła
podporządkować środowisko zewnętrzne. Nowoczesna etyka marzyła o uniwersalnym
odniesieniu, miała w swych założeniach racjonalnie regulować stosunki między wszystki-
mi ludzmi. Z kolei nowoczesny ład społeczny miał być technokratyczną utopią, w której
stosunki międzyludzkie, solidarność wspólnoty oraz hierarchia wynikałyby z obiektyw-
nych praw socjologicznych.
Warto zwrócić uwagę, że wszystkie te nowoczesne marzenia oparte są z jednej strony
na racjonalizacji działania, z drugiej na wierze w istnienie reguł, po których zastosowaniu
osiągnie się określony cel. Mówiąc innymi słowy, nowoczesność była projektem zalgo-
rytmizowanym, podobnie jak gra o wysoce sprecyzowanych regułach. Instrumentaliza-
cja, jaka niewątpliwie jest dziełem nowoczesności, idzie w parze z ową algorytmizacją.
A zatem stosunki społeczne opisane przeze mnie za pomocą metafory gry o precyzyjnych
zasadach są wynalazkami nowoczesnymi.
Nowoczesność nie jest jednakże ostatnim etapem w naszym rozwoju kulturowo-spo-
łecznym. Od prawie trzydziestu lat szeroko dyskutuje się nastanie nowej formacji, nazwa-
nej przez Jeana-Franois Lyotarda ponowoczesną. Ponowoczesność oznacza:
Stan kultury po przekształceniach, jakim uległy reguły gry nauki, literatury i sztuki, począwszy
od końca XIX wieku. Przekształcenia te odniesiemy tutaj do kryzysu narracji11.
Jest zatem ponowoczesność czymś jakościowo różnym od nowoczesności12 i, co waż-
niejsze, inaczej podchodzi do kwestii uprawomocnienia. Ogłoszenie kryzysu metanarra-
cji, jakiego dokonuje Lyotard w Kondycji& , oznacza powątpiewanie w takie nowoczesne
11
J.-F. Lyotard, Kondycja ponowoczesna, tłum. M. Kowalska, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 1997, s. 19.
12
Choć sam Lyotard traktuje ponowoczesność jako pewną implikację nowoczesności, por. J.-F. Lyotard, Przepi-
sać nowożytność, w: S. Czerniak, A. Szahaj (red.), Postmodernizm a filozofia. Wybór tekstów, Wydawnictwo IFiS
PAN, Warszawa 1996, s. 45 58.
296 Homo Ludens 1 (2009) 2009 Polskie Towarzystwo Badania Gier
M. Wróblewski Gra jako model społeczny
kategorie, jak prawda naukowa czy powszechna sprawiedliwość. Nie mogą one już opie-
rać się na instancjach obiektywnych, takich jak Bóg czy Rozum. Ponowoczesność musi
zatem przepracować owe kategorie, nie odrzucając ich, ale wskazując, jak mogą przetrwać
jako przygodne, a nie konieczne.
Postmodernizm i ponowoczesność13 nie są jedynie krytyką modernizmu i nowocze-
sności, lecz przynoszą też pewne pozytywne postulaty. Nie czas i miejsce, żeby skupiać
się na warstwie politycznej czy epistemologicznej tego problemu. Z uwagi na moje zain-
teresowanie grą i zabawą oraz interakcjami społecznymi chciałbym przedstawić pewne
wizje ponowoczesnych relacji międzyludzkich, zarówno z perspektywy socjologicznej,
jak i etycznej.
Pierwsza koncepcja mówi o odejściu w kulturze ponowoczesnej od powagi w stronę
karnawału. Analizę tego zjawiska przeprowadził w swoim tekście Andrzej Szahaj. Jego
główna tez brzmi:  ponowoczesność to czas karnawalizacji kultury 14. Zgodnie z analiza-
mi Bachtina, które przytacza Szahaj, dzieje kultury naznaczone są pewnymi momentami
zerwania. Codzienna, zwykła egzystencja oparta o hierarchię (religijną, tradycjonalną,
społeczną) wyznacza jednostce bardzo mały zakres wolności. W zwykłym, codziennym
czasie życie toczy się regularnie, wedle z góry ustalonych reguł. Od czasu do czasu do-
chodzi jednakże do specyficznych wydarzeń, które mają za zadanie odwrócić ustalony
porządek, wywrócić świat na opak. Tymi wydarzeniami są wszelkiego rodzaju święta
zawieszające świecki porządek czy karnawały odwracające wszystkie  normalne rela-
cje społeczne.
Według Szahaja ponowoczesność jest właśnie takim okresem zerwania. Nowocze-
sność była bowiem kulturą hierarchii, panowania i powagi. Ponowoczesność z kolei to
 pluralizacja przekonań, stylów życia i form zachowań 15, pochwała  ambiwalencji, ironii
solidarności korzystającej jedynie z lokalnych zasobów sensu 16.
Odnosząc to do kategorii ludologicznych, moglibyśmy powiedzieć, że nowoczesność
była sztywno ustaloną grą o zracjonalizowanych i obiektywnie umocowanych zasadach,
których przestrzeganie wiązało się z powagą i zaangażowaniem. Z kolei ponowoczesność
byłaby zabawą traktującą reguły bardziej jako przyczynek do większej przyjemności. Nie
zważa ona przy tym na żaden cel zewnętrzny, lecz bawi się dla samego bawienia.
13
O różnicy między pojęciem postmodernizmu i ponowoczesności pisała Małgorzata Kowalska (por. M. Ko-
walska, Mała opowieść tłumacza, w: J.-F. Lyotard, Kondycja ponowoczesna, op. cit., s. 6 9). Postmodernizm
jest rozumiany zarówno przez nią, jak i przeze mnie jako pewien prąd intelektualny wiążący kilku myślicieli
współczesnych (Kowalska wspomina o Rortym, Derridzie czy Deleuzie). Ponowoczesność z kolei odnosi się do
kształtu rzeczywistości historycznej, jakościowo różnego od nowoczesności  oznacza pewien etap w rozwoju
cywilizacyjnym.
14
A. Szahaj, Ponowoczesność  czas karnawału. Postmodernizm  filozofia błazna, [w]: A. Szahaj, Zniewalająca moc
kultury, Wydawnictwo UMK, Toruń 2004, s. 49.
15
Ibidem, s. 50.
16
Ibidem, s. 52.
Homo Ludens 1 (2009) 2009 Polskie Towarzystwo Badania Gier 297
Gra jako model społeczny M. Wróblewski
Drugie spojrzenie na ponowoczesność dotyczy sfery moralnej. Badaczem, który
w drobiazgowych analizach poruszył temat ponowoczesnej moralności, jest Zygmunt
Bauman. Podstawę refleksji autora Nowoczesności i zagłady stanowi typowe dla filozo-
fii praktycznej rozróżnienie na etykę i moralność. W opinii wielu badaczy o moralności
możemy mówić jako nieodłącznie przywiązanej do podmiotu moralnego i jej środowi-
ska. Moralność jest tu polem związanym z praktyką codzienną, gdzie określone zostało
bardzo szczegółowo, w jaki sposób jednostka powinna odnosić się do drugiego człowie-
ka. Z tego tytułu moralność ma charakter partykularny i uprawomocniana jest niejako
naturalnie przez środowisko społeczne, z jakiego wyrasta.
Z etyką rzecz ma się inaczej. Jest to rodzaj refleksji, który ma skodyfikować moralność
 potoczną i racjonalnie ją legitymizować. O ile moralność związana była z konkretnymi
warunkami społecznymi (dla przykładu została wytworzona w konkretnej wspólnocie),
to etyka w pewnym stopniu uniwersalizuje nakazy i zakazy przez ową moralność wytwo-
rzone. Aby uniwersalizacja się powiodła, dyskurs etyczny musi podać zestaw argumentów
uprawomocniających tę, a nie inną wizję moralności. Takim zestaw może zawierać reli-
gia (na przykład Dekalog wywiedziony z Pisma Świętego) lub racjonalność (na przykład
imperatyw kategoryczny wywiedziony z rozumu praktycznego).
Mówiąc innymi słowy, moralność jest według Baumana synonimem przygodności
i partykularności. Z kolei etyka miała być próbą wyeliminowania owej przygodności
i partykularności na rzecz uniwersalności. W tym wysiłku streszcza się według autora
Etyki ponowoczesnej wielki projekt kulturowy zwany nowoczesnością17.
Ponowoczesność na nowo ujawnia zatem problem znany od początków ludzkości.
Można się oczywiście spierać, czy rzeczywiście było tak, że moralność większości ludzi
w codziennych sytuacjach nie potrzebowała żadnego etycznego dyskursu uprawomoc-
niającego. Niemniej jednak Bauman stawia problem typowy dla ponowoczesności  czy
moralność można oprzeć nie na instancji obiektywnej, lecz na przesłankach historycz-
nie zmiennych?
Autor Etyki ponowoczesnej odpowiada twierdząco. Mało tego, zmiana paradygmatu
z etycznego na  moralnościowy na nowo odzyskuje dla człowieka coś, co nowoczesność
w swej kodeksowości zagubiła  Innego. Nowoczesność to moralne oddalenie:  bliskość
jest terenem zażyłości i moralności; dystans jest terenem odosobnienia i prawa 18. Pono-
woczesność oznacza zatem ponowne zhumanizowanie relacji moralnej. Wynika z tego
kilka wniosków. Po pierwsze, moralność nastawiona jest na pojedyncze (a zatem par-
tykularne, zmienne i przygodne) spotkanie z drugim człowiekiem, w którym stosunek
moralny regulowany jest niejako ad hoc, czyli za każdym razem od nowa. Po drugie,
17
Por. Z. Bauman, Etyka ponowoczesna, tłum. J. Bauman, J. Tokarska-Bakir, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa 1996, s. 53 64.
18
Z. Bauman, Etyka ponowoczesna, op. cit., s. 113.
298 Homo Ludens 1 (2009) 2009 Polskie Towarzystwo Badania Gier
M. Wróblewski Gra jako model społeczny
uprzywilejowuje drugą stronę i przesuwa akcent moralny na innego19. Po trzecie, z uwagi
na partykularność i niesymetryczność relacja moralna staje się relacją opartą na blisko-
ści i tolerancji20.
Odnieśmy to ponownie do metafory gry i zabawy. Biegun gry odzwierciedla sztyw-
ność reguł, instrumentalizację i nadmierną racjonalizację. Interakcje społeczne podobne
czynnościom grania wyrażają się w dyskursie etycznym, który ma za zadanie obiektyw-
nie regulować stosunki międzyludzkie. Zabawa to swobodna, autoteliczna przyjemność
i elastyczność reguł, które nie jawią się jako konieczne. Moralność, podobnie jak zabawa,
nie ma charakteru zewnętrznego, nie służy celom instrumentalnym, a także nie ma za
zadanie regulowania stosunków międzyludzkich w planie uniwersalnym.
Podsumowując, ponowoczesność jest próbą rozwiązania pewnych problemów, jakie
trapiły nowoczesność, poprzez zmniejszenie zakresu kontroli nad różnymi sferami życia.
Innymi słowy ponowoczesność pragnie zaakcentować bardziej pierwiastek zabawy, czyli
przyjemności i swobody, niż gry, czyli reguł i wygrywania. Realizuje się to zarówno
w kulturze karnawału, gdzie zabawa pozwala wyswobodzić się z racjonalnych reguł po-
rządku społecznego (dodajmy: porządku nowoczesnego), jak i w ponowoczesnej moral-
ności, która zdaniem Baumana zrywa z uniwersalną regulacją.
5. O potrzebie grania
Po wszystkich dotychczasowych refleksjach czas na podsumowanie. Jeżeli zgodzimy
się na zaproponowane ujęcie dialektyczne, to możemy przyznać, że współczesne proble-
my związane z reifikacją stosunków społecznych wynikają z uprzywilejowania tylko jed-
nego bieguna. Współczesne interakcje są bardziej grą niż zabawą.
Projekt ponowoczesny pragnie odwrócić tę proporcję, proponując większą swobo-
dę i odrzucenie sztywnych reguł. Ponowoczesność to, mówiąc innymi słowy, postu-
lat zabawy. Możemy go rozumieć podobnie jak Szahaj, czyli jako kulturę karnawału,
w której ludzie pragną zawiesić swoje codzienne, zrutynizowane życie. Możemy go rów-
nież pojmować jak Bauman, czyli jako stosunek dwóch podmiotów moralnych oparty
nie na odgórnie regulowanych zasadach etycznych, lecz na autonomiczności i partyku-
larności. Pierwiastek zabawy jest tu dość dobrze widoczny: to niezgoda na sztywne i od-
górne reguły postępowania, które  by posłużyć się metaforą Maksa Webera  wtrącają
człowieka do złotej klatki racjonalności.
Nie należy twierdzić, że ponowoczesny wymiar życia społecznego jest jedynie swo-
bodną zabawą. Kultura karnawału nie oznacza anarchizmu, ponowoczesna etyka nie
oznacza nihilizmu. Zawsze muszą istnieć pewne reguły. W tym sensie ponowoczesny
model społeczeństwa opartego na zabawie również ma w sobie coś z gry. Ponowocze-
19
Por. ibidem, op. cit. s. 115 118.
20
Ibidem, s. 124 132.
Homo Ludens 1 (2009) 2009 Polskie Towarzystwo Badania Gier 299
Gra jako model społeczny M. Wróblewski
sność nie eliminuje wspomnianej przeze mnie dialektyki gra/zabawa, lecz inaczej akcen-
tuje jej części.
Na koniec warto zauważyć, że trudno jest przekuć powyższe idee w jednoznaczne
nakazy. Możemy się jednakże zgodzić, że sam akt grania, który jest nierozerwalnie po-
łączony z zabawą, odsłania raczej pozytywne cechy społecznej natury człowieka. Wydaje
się, że potrzeba nam większej swobody i naturalności w codziennych, niezobowiązują-
cych kontaktach z innymi ludzmi. Przekuwając to na konkretny postulat, moglibyśmy
powiedzieć, że w swoim graniu i bawieniu się na polu interakcji społecznych powinniśmy
być bardziej ponowocześni niż nowocześni.
Literatura
Bauman Z., 1994, Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Instytut Kultury, Warszawa.
Bauman Z., 1996, Etyka ponowoczesna, tłum. J. Bauman, J. Tokarska-Bakir, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa.
Coleman J.S., 2006, Perspektywa racjonalnego wyboru w socjologii ekonomicznej w: Jasińska-Kania A. i in. (red.),
Współczesne teorie socjologiczne, t.1, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
Frasca G., 1999, Ludology meets narratology: Similitude and differences between (video)games and narrative,
, 15 września 2008.
Habermas J., 1999, Teoria działania komunikacyjnego, t.1, tłum. A.M. Kaniowski, Wydawnictwo Naukowe
PWN, Warszawa.
Huizinga J., 1985, Homo ludens, tłum. M. Kurecka, W. Wirpsza, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa.
Jasińska-Kania A. i in. (red.), 2006, Współczesne teorie socjologiczne, t.1, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
Lyotard J.-F., 1997, Kondycja ponowoczesna, tłum. M. Kowalska, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
Malinowski B., 2000, Problem znaczenia w językach pierwotnych w: tegoż, Jednostka, społeczność, kultura, tłum.
S. Kapralski i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Mead G.H., 1975, Umysł, osobowość i społeczeństwo, tłum. Z. Zwolińska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Szacka B., 2003, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Szahaj A., 2004, Zniewalająca moc kultury, Wydawnictwo UMK, Toruń.
Michał Wróblewski  student V roku socjologii, uczestnik studiów doktoranckich w Instytucie
Filozofii, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń
wrobliq@gmail.com
* * *
Gra jako model społeczny. O potrzebie grania w społeczeństwie współczesnym
Streszczenie
Gra, podobnie jak interakcja społeczna, zakłada istnienie pewnych reguł, których przestrzegać muszą
wszyscy uczestnicy. Jednakże idealne wyznaczenie reguł oraz ścisłe ich respektowanie zabija w grze to,
300 Homo Ludens 1 (2009) 2009 Polskie Towarzystwo Badania Gier
M. Wróblewski Gra jako model społeczny
co daje rozrywkę, gdyż gra to również przyjemna i swobodna zabawa. Podobnie jest z interakcją spo-
łeczną, również wymagającą przestrzeni, w której nie każdy ruch został z góry zdefiniowany. Wydaje się,
że współczesny kryzys interakcji społecznych bierze się między innymi z tego, iż zatraciliśmy w naszych
codziennych kontaktach to, co charakteryzuje  dobrą grę  przyjemność i swobodę. Projekt ponowo-
czesności pragnie nam to jednak przywrócić.
Game as a social model. On the need to play in the contemporary society
Summary
A game, just like social interaction, implies a specific set of rules that all participants must obey. How-
ever, the setting of strict rules and their implementation can destroy the fun of playing, because a game
is also frivolous and relaxed fun. Similarly, when it comes to social interaction. It also needs a particular
space where every move is not predetermined. I want to argue that the contemporary crisis of social
interaction comes among other things from the fact that as  postmodern machines we have lost in our
everyday social communication what characterizes a  good game  frivolity and freedom.
Homo Ludens 1 (2009) 2009 Polskie Towarzystwo Badania Gier 301


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Kucia M Auschwitz jako fakt społeczny
w 08 Szkoła jako instytucja społeczna i środowisko wychowawcze
Przestępstwo jako zjawisko społeczno prawne docx
Ciąża i poród u młodocianych jako problem społeczny i zdrowotny
Człowiek jako istota społeczna
jezyk jako twor spoleczny pdf
WSPÓŁCZESNA RODZINA JAKO ŚRODOWISKO społecznowychowawcze
klasa szkolna jako grupa społeczna
jezyk jako twor spoleczny odp pdf
15 organizacja jako byt spoleczny
Ubóstwo i bezdomność jako zjawiska społeczne w ujęciu ppt
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA JAKO UMIEJĘTNOŚĆ SPOŁECZNA
Pododdział jako grupa społeczna DWiPO 2007
Prostytucja jako zjawisko społeczne i problem niedostosowania społecznego
SAMOBÓJSTWA JAKO ZJAWISKO SPOŁECZNE SZCZEGÓLNEJ WAGI BŁAŻEJ Karwat

więcej podobnych podstron