Sprytny biznes Zaloz i rozwijaj mala firme w Polsce sprybi


IDy DO:
Sprytny biznes. Załóż i rozwijaj
4ð Spis treÅ›ci
małą firmę w Polsce
4ð PrzykÅ‚adowy rozdziaÅ‚
Autor: Marcin Pietraszek
ISBN: 978-83-246-3426-2
KATALOG KSIŻEK:
Format: 140 × 208, stron: 176
4ð Katalog online
4ð Bestsellery
4ð Nowe książki
4ð Zapowiedzi
CENNIK I INFORMACJE:
4ð Zamów informacje
Zanim zaczniesz, czyli dobrze się przygotuj do założenia własnej firmy
o nowościach
" Pomysł na biznes, czyli zajmij się tym, na czym się znasz i co uwielbiasz robić
4ð Zamów cennik
" Życie na swoim, czyli nigdy nie zapominaj o tym, co w biznesie najważniejsze
Jeżeli czerpiesz perwersyjną przyjemność z lektury dzienników ustaw  nie czytaj tej książki. Jeżeli
CZYTELNIA:
uważasz, że każdy nadaje się na przedsiębiorcę  nawet jej nie otwieraj. Jeżeli nie przyjmujesz
do wiadomości, że własna firma to poza satysfakcją także ciężka praca i odpowiedzialność  nie psuj
4ð Fragmenty książek
sobie nastroju i odłóż ją na półkę. Ale jeżeli chcesz, żeby ktoś w końcu ludzkim głosem powiedział Ci,
online
czy własna firma to coś dla Ciebie i jak ją założyć, trafiłeś w dziesiątkę. Kupuj.
Marek Jankowski,
autor książki Pułapki small biznesu. 133 mity, które niszczą Twoją firmę
Do koszyka
Vademecum początkującego przedsiębiorcy
Sprytny biznes. Załóż i rozwijaj małą firmę w Polsce to dzieło praktyka, który z niejednego pieca
Do przechowalni
chleb jadał, a własną firmę zakładał dwukrotnie. To kopalnia wiedzy na temat zasad i procedur
obowiązujących każdego przedsiębiorcę, a także zestaw zdroworozsądkowych porad, których
nie znajdziesz nigdzie indziej. Autor podpowie Ci, jak założyć biznes, gdzie szukać pomysłu na
Nowość
produkty czy usługi, a nawet skąd wziąć na to pieniądze! Wyjaśni też, dlaczego tak ważne jest
myślenie perspektywiczne i dopracowany biznesplan. Poprowadzi Cię krok po kroku od pomysłu
o rozpoczęciu działalności gospodarczej po sprytne zarządzanie zarejestrowaną firmą. Krótko
mówiąc, po lekturze tej książki będziesz wiedział, jak odnalezć się w gronie rekinów biznesu!
Promocja
" Książka odpowie na wiele Twoich pytań: Czy masz zadatki na biznesmena?
" SkÄ…d wezmiesz pieniÄ…dze na firmÄ™?
" Jak przygotować prosty biznesplan?
" Czym różni się działalność tradycyjna od internetowej?
" Jak rozpocząć wybraną działalność gospodarczą?
" Jak zarejestrować firmę w siedem dni?
Onepress.pl Helion SA
" Jak tanio pozyskać pracowników?
ul. Kościuszki 1c
" Jak skutecznie zareklamować swoje produkty lub usługi?
44-100 Gliwice
" Jak wykorzystać do promocji internet?
tel. 32 230 98 63
" Jak skutecznie i etycznie zarządzać małą firmą?
e-mail: onepress@onepress.pl
redakcja: redakcjawww@onepress.pl
informacje: o księgarni onepress.pl
Spis tre ci
Spis tre ci
Zamiast wst pu, czyli o czym my l ,
kiedy mówi  sprytny biznes 5
Rozdzia 1. Zanim zaczniesz 9
Dobry moment na biznes 13
By przedsi biorc  co to w a ciwie znaczy? 17
Mi dzy chmurami a ziemi  czyli chc , ale& 27
Pieni dze s najwa niejsze 32
Ma a firma  wielkie poj cie 49
Jak wysoko chcesz polecie ? 53
Rozdzia 2. Pomys na biznes 61
E-sklep 66
Sklep tradycyjny 78
E-us ugi 83
Us ugi tradycyjne 90
Rozdzia 3. My l strategicznie 93
Stwórz firmowe motto 94
Napisz biznesplan 95
Zarz dzaj z wizj 104
Rozdzia 4. Firma w 7 dni 109
Dzie pierwszy  biuro rachunkowe 110
Dzie drugi  wniosek do ewidencji 112
Dzie trzeci  urz d skarbowy 119
Dzie czwarty  Zak ad Ubezpiecze Spo ecznych 120
Dzie pi ty  bank 122
4 SPRYTNY BI ZNES
Dzie szósty  piecz tki, szyldy 124
Dzie siódmy  wydzia podatków
w urz dzie miasta lub gminy 124
Dzie ósmy  tylko je li zatrudniasz pracowników 125
Rozdzia 5. ycie na swoim 127
Szukaj klientów, ap zlecenia 129
Rozwijaj biznes, ale tnij koszty 150
Dok adaj do pieca 157
Rozdzia 6. Nie zapominaj o... 163
Nie zapominaj o wypoczynku 163
Nie zapominaj o strategii 166
Nie zapominaj o etyce 168
Zako czenie 171
My l strategicznie
Rozdzia 3.
My l strategicznie
Mo esz mie pewne intuicje i przemy lenia dotycz ce tego, jaki biz-
nes b dzie odpowiedni dla Ciebie. Tym jednak, co powinno przes -
dzi o wyborze konkretnego pomys u, powinna by Twoja strategia.
Najwa niejszym jej elementem b dzie biznesplan, czyli harmo-
nogram biznesowych dzia a , uwzgl dniaj cy przewidywane koszty
i przychody w okre lonym czasie. Cz sto przygotowanie takiego do-
kumentu to element konieczny, szczególnie gdy planujesz pozyska
pieni dze na start od urz du pracy, banku b d innej instytucji (czy
nawet od prywatnego inwestora). Warto jednak stworzy go rów-
nie wtedy, gdy nikt go od Ciebie nie wymaga, cho by po to, by nie
okaza o si zbyt pó no, e chcia e zrealizowa pomys z jakich po-
wodów niewykonalny.
Nie zamierzam przy tym zach ca Ci do skomplikowanych ana-
liz. Zak adasz ma firm , a w zwi zku z tym nie istnieje potrzeba
pisania opas ego, ekonomicznego raportu. W tym rozdziale pod-
powiem, jak stworzy prosty projekt biznesowy dowolnego przed-
si wzi cia.
Biznesplan jest wa ny. Chcia bym jednak, eby spojrza na spra-
w szerzej i wpisa swój projekt w szersz strategi . Z takiego punktu
widzenia wa ne b dzie stworzenie firmowego motta oraz opraco-
wanie d ugofalowej wizji. Nie chodzi w ko cu o pomys na najbli -
szych kilka miesi cy, ale na wiele kolejnych lat Twojego ycia. Warto
wi c przygotowa si do niego jak najlepiej.
94 SPRYTNY BI ZNES
Stwórz firmowe motto
Guy Kawasaki w ksi ce Sztuka rozpoczynania1 napisa :  Zapomnij
o sformu owaniu misji; misje s d ugie, nudne i nieistotne. Nikt nig-
dy o nich nie pami ta, a tym bardziej nie wprowadza ich w ycie.
Zamiast tego stwórz mantr . Dzi ki temu ca y Twój zespó obejmie
w a ciwy kurs .
To bardzo dobra rada! Mantra lub motto to jedno krótkie zda-
nie, w którym powinna si zawrze kwintesencja Twojej dzia alno ci,
sedno filozofii, zgodnie z któr zamierzasz prowadzi swój biznes.
Kawasaki podaje przyk ady dobrych mantr, na przyk ad:  Cenne
chwile ka dego dnia (Starbucks),  Rodzinna rozrywka (Disney),
 Prawdziwe sportowe prze ycia (Nike). Dobra mantra oddaje isto-
t tego, co ma wyra a prowadzony biznes, to has o, które ka dy
pracownik ka dego dnia powinien mie w swojej g owie, by pami -
ta , po co robi to, co robi. Nie ma to by has o reklamowe skierowa-
ne do klientów, ale slogan przeznaczony dla Ciebie samego i Two-
ich pracowników.
Moja ulubiona mantra to motto firmy 3M. Przytoczy je Robert
Maurer w ksi ce Filozofia kaizen2. Koncern 3M zas yn z produk-
cji ma ych ó tych karteczek z klejem, które rozpowszechni y si jako
najpopularniejszy  no nik dla drobnych notatek w biurach, a na-
wet w domach na ca ym wiecie. Motto firmy brzmi:  Zrób ma o,
sprzedaj ma o . Prawda, e zaskakuj ce? W pierwszej chwili mo e
si wydawa , e istot tego has a jest lenistwo! Ale to nieprawda.
Jego istot jest konsekwencja. To has o g osi, e ka dy najmniejszy
krok posuwa sprawy naprzód. Zrób ma o, ale zrób to! Ka dy Twój
wysi ek ma sens. Nie lekcewa drobiazgów, dok adaj grosz do gro-
sza, nie my l z pogard o drobnych zyskach i minimalnych wzrostach
1
Guy Kawasaki, Sztuka rozpoczynania, Onepress 2007.
2
Robert Maurer, Filozofia kaizen, Sensus 2010.
My l strategi czni e 95
sprzeda y, bo w a nie te drobne kroki mog uczyni Twoj firm
pot n . Dok adnie tak jak by o z koncernem 3M. Czy kto , kto nie
przyk ada wagi do drobiazgów, dostrzeg by wielki potencja w ma-
ych, ó tych karteczkach?
Postaraj si , by Twoja mantra by a prosta  atwa w zrozumieniu
dla ka dego. Najlepiej unika przy tym wy wiechtanych formu ek,
które tworz korporacyjny be kot w stylu  lider jako ci dla lokalne-
go rynku czy  profesjonalnie realizujemy oczekiwania wymagaj -
cych klientów . W przypadku motta lepiej postawi na konkret ni
na abstrakcj . Lepiej, by has o by o zbyt banalne ni zbyt wymy lne.
Je li jeste producentem drobnego sprz tu AGD, lepsze od biz-
nesowej nowomowy b dzie motto  Jak naj atwiej w kuchni . Takie
has o od razu ustawi percepcj na s owa kluczowe  kuchnia i  a-
two  . I ju wiadomo, e funkcjonalno oferowanych produktów
b dzie dla Twojej firmy priorytetem. W przypadku has a  Lider
w gospodarstwie domowym nie by oby to równie jasne.
Napisz biznesplan
Motto pozwala skoncentrowa uwag na tym, co jest kluczowe dla
Twojego biznesu, ale nie zast pi szczegó owego planu przedsi wzi -
cia. Do tego s u y biznesplan, w którym powiniene zawrze zarów-
no harmonogram rozwijania firmy, jak i ogólny opis idei biznesowej.
Proponuj jednak, aby zacz od cz ci najbardziej konkretnej,
czyli od analizy finansowej. Nie ma sensu rozwija pi knych wizji,
okre la docelowych klientów ani pomys ów na wspó prac z dystry-
butorami, je li mia oby si okaza , e nawet w teoretycznych anali-
zach taka firma nie mia aby szans si utrzyma .
Kiedy wi c wita Ci w g owie jaki pomys na zarabianie pieni -
dzy, w pierwszej kolejno ci zrób tabelk , w której okre lisz zak a-
dane zyski i koszty miesi czne z okre lonej dzia alno ci, tak jakby
96 SPRYTNY BI ZNES
pomys zosta ju wdro ony i okaza si sukcesem. Oczywi cie b d
to jedynie niedoskona e szacunki, ale pozwol Ci si zorientowa ,
czy warto w ogóle rozwa a ten pomys . Je li tak, zrób podobne ob-
liczenia dla wariantu pesymistycznego. Jak wygl da yby przychody
i koszty w s abym miesi cu lub na pocz tku dzia alno ci? Czy ud wi-
gn by taki ci ar? Czy musia by korzysta z kredytu lub dotacji?
Je li te lu ne na razie obliczenia daj cho by cie nadziei, e po-
mys wart jest uwagi, pora na najwa niejszy test. B dzie to przybli-
ona analiza finansowa przep ywów pieni nych w ci gu 12 miesi -
cy. Od poprzednich oblicze ta analiza b dzie si ró ni a tym, e
zyski/straty zostan zsumowane miesi c do miesi ca. Je li wi c za-
k adasz, e pierwszy miesi c zako czy si strat  5000 z , kolejny
miesi c rozpoczniesz od sumy  5000 z . Je li na koniec kolejnego
suma przychodów i rozchodów wyniesie  2000 z , przejdzie ona na
pocz tek kolejnego. W efekcie, o ile oczywi cie Twoje prognozy s
oparte na realistycznych podstawach, atwo okre lisz, czy w perspek-
tywie na przyk ad 12 miesi cy suma ko cowa b dzie si zwi ksza a,
czy zmniejsza a. Miejsce, gdzie minus zmieni si w plus, to punkt,
w którym zaczniesz zarabia . Je li Twój pomys jest dobry, wynik
dodatni pojawi si ju w ci gu kilku miesi cy. Istniej jednak i ta-
kie bran e, w których wyj cie na plus mo e wymaga nawet kilku
lat dok adania do interesu. Prognoza finansowa pomo e Ci okre-
li , jak d ugo powiniene czeka na zyski i czy w ogóle planowany
biznes kiedykolwiek Ci si op aci.
Je li nie wiesz, jak zabra si do tego zadania, bardzo pomocne
mog okaza si odpowiednie programy. Mo e to by na przyk ad
darmowy Biznes Plan  Tubu3. Po zainstalowaniu program zadaje
pytania, na które nale y odpowiada  na tej podstawie krok po
kroku wygenerowany zostanie opis ca ego przedsi wzi cia. W tym
przypadku najcenniejszy b dzie jednak za cznik do programu w po-
3
http://legalne.info/Biznes-Plan-TUBU,program,download,2444.
My l strategi czni e 97
staci plików xls/ods. Za cznik w zak adce nr 2 to  Bud et firmy .
Tabelka zawiera podstawowe pozycje, w które nale y wpisa sza-
cowane wp ywy i wydatki w ci gu 12 miesi cy dzia alno ci. Suma
z jednej kolumny od razu jest kopiowana na pocz tek nast pnej
i staje si punktem wyj cia dla kolejnego miesi ca. W ród wydat-
ków oszacowa nale y tak e podatek  w jego obliczeniu pomo e
z kolei za cznik nr 3. Cho sam podatek musimy obliczy  r cz-
nie , mno c uzyskany wynik na przyk ad przez 18% (lub stosuj c
odpowiedni formu w Excelu), to i tak szablony te znacznie u a-
twi wykonanie analizy finansowej.
Wp ywy, jakie nale y uwzgl dni podczas oblicze , to przede
wszystkim przychody ze sprzeda y towarów i us ug. Je li wi c szacu-
jesz, e w ci gu pierwszego miesi ca Twój komis sprzeda trzy samo-
chody za czn kwot 65 tys. z brutto, tak w a nie sum wpisz do
tabelki. Znacznie wi cej pozycji znajdzie si po stronie wydatków.
Wydatki, jakie warto uwzgl dni w analizie finansowej:
zakup wyposa enia, narz dzi i innego maj tku,
zakup towarów handlowych i materia ów produkcyjnych,
us ugi zlecane na zewn trz (w tym ksi gowo ),
wydatki promocyjno-reklamowe,
czynsz za lokal,
op aty za telefon, internet, pr d itd.,
paliwo, bilety,
sk adki ZUS,
wynagrodzenie w asne i pracowników,
sp ata kredytów,
podatek VAT,
podatek dochodowy.
98 SPRYTNY BI ZNES
To, w jaki sposób skonstruowany b dzie Twój biznesplan, zale y
przede wszystkim od tego, czy dokument tworzysz dla siebie, czy
dla instytucji, która b dzie pomaga a w finansowaniu przedsi wzi -
cia. W tym drugim przypadku cz sto b dziesz zmuszony wype ni
odpowiednie formularze lub trzyma si ustalonego wzoru. Bywa to
sporym u atwieniem, szczególnie je li wymagany jest jedynie uprosz-
czony plan dzia ania. Ale powiedzmy sobie wprost  narzuca te
pewne ograniczenia, a czasem, aby biznesplan zyska akceptacj ,
konieczne b dzie wykonanie do dok adnych analiz. Na przyk ad
staraj c si o po yczk przekraczaj c 60 tys. z w Mazowieckim
Regionalnym Funduszu Po yczkowym, nale y przygotowa mi dzy
innymi: rachunek zysków i strat, przep ywy pieni ne, prognoz bi-
lansu (aktywa i pasywa), a to ju wymaga sporej pracy, abstrakcyjnej,
tym bardziej e w ko cu operowa musimy na warto ciach przewi-
dywanych (a wi c liczymy pieni dze, których nie mamy).
Na szcz cie gdy po yczkobiorca ubiega si o mniejsze rodki,
wystarczy przygotowa uproszczony opis przedsi wzi cia oraz wy-
brane dane finansowo-ksi gowe.
Je li przeprowadzisz rzetelne obliczenia (nieoparte na zbyt opty-
mistycznych za o eniach) i b dzie z nich wynika o, e szacowane
przychody w d u szej perspektywie oka si wy sze od kosztów,
wtedy mo esz g boko odetchn i zabra si do mniej matematycz-
nej, nieco bardziej twórczej cz ci biznesplanu
Oto jak mo e wygl da struktura prostego biznesplanu zwi zane-
go z rozpocz ciem dzia alno ci gospodarczej przez osob fizyczn 4.
4
W przypadku firm o wy szym stopniu organizacji, szczególnie spó ek
prawa handlowego, taki biznesplan mo e nie by wystarczaj cy.
Wówczas powinny si w nim znale równie dane dotycz ce kapita u,
jakim dysponuje spó ka, lista udzia owców, lista zobowi za oraz
bardziej szczegó owe dane inwestycyjne.
My l strategi czni e 99
I. STRESZCZENIE
II. INFORMACJE O PRZEDSI BIORCY
Wykszta cenie
Kwalifikacje zawodowe
Umiej tno ci
Zainteresowania
III. OPIS PRZEDSI WZI CIA
Rodzaj prowadzonej dzia alno ci
Cel inwestycji
Lokalizacja firmy
Termin rozpocz cia dzia alno ci
IV. ANALIZA MARKETINGOWA
Opis i analiza konkurencji
Opis i analiza rynku
Charakterystyka potencjalnych klientów
Obszar dystrybucji
Charakterystyka oferty w asnej
Polityka cenowa
Dzia ania promocyjne
V. ANALIZA SWOT
Mocne strony przedsi wzi cia
S abe strony przedsi wzi cia
Szanse dla przedsi wzi cia
Zagro enia dla przedsi wzi cia
VI. PLAN ORGANIZACYJNY
VII. ANALIZA FINANSOWA
100 SPRYTNY BI ZNES
Plan mo e zaczyna si wst pem lub streszczeniem, w którym scha-
rakteryzujesz swój pomys  poniewa jednak jest to pewnego ro-
dzaju podsumowanie, najlepiej zrobisz, je li jego napisanie zostawisz
sobie na sam koniec.
Zacznij od punktu, w którym przedstawisz samego siebie. Spró-
buj spojrze na siebie z dystansu i opowiedzie o tym, jakie kwalifi-
kacje i do wiadczenia mog pomóc temu oto przedsi biorcy w pro-
wadzeniu takiego w a nie biznesu. Jakie masz wykszta cenie? Gdzie
pracowa e ? Jakie programy komputerowe i urz dzenia potrafisz
obs ugiwa ? Które ze swoich cech osobistych uwa asz za szczegól-
nie cenne w kontek cie prowadzenia firmy? Je li zamierzasz dzia-
a w formie spó ki lub zatrudnia specjalistów uznanych w danej
dziedzinie, zamie tak e informacje o nich  w ko cu osoby te
maj wspó tworzy sukces firmy.
W cz ci III skup si na opisie przedsi wzi cia. To w a nie w tym
miejscu warto napisa o tym, czym ma zajmowa si Twoja firma,
a wi c jaki jest Twój ogólny pomys na biznes. Nie poprzesta jed-
nak na tym. Istotne jest równie , kiedy zamierzasz za o y firm i dla-
czego w a nie wtedy. Je li zamierzasz wykonywa zdj cia komunij-
ne, bez trudu uzasadnisz, dlaczego firm rejestrujesz w maju lub
miesi c wcze niej. Uzasadnieniem daty mo e by równie fakt, e
w danym miesi cu b dziesz ju odpowiednio przygotowany. Na przy-
k ad mo esz otworzy firm we wrze niu, je li wiesz, e w sierpniu
uko czysz kurs obs ugi potrzebnego programu komputerowego.
Warto uzasadni równie lokalizacj . Dlaczego wybra e centrum
miasta, gdzie czynsz jest drogi? Albo przeciwnie: dlaczego otwierasz
firm na peryferiach miasta, skoro wiadomo, e nie zajrzy tam pies
z kulaw nog ? Z uzasadnieniem decyzji nie b dziesz mia trudno-
ci, je li w centrum otworzysz sklep odzie owy, a na peryferiach firm
projektuj c oprogramowanie i kontaktuj c si z klientami g ów-
nie on-line. Odpowiedz przy tym na pytanie, dlaczego zamierzasz
wynaj lub kupi lokal o takiej, a nie innej powierzchni.
My l strategi czni e 101
To, co w cz ci III najtrudniejsze, to cel inwestycji. Po czym po-
znasz, e zrealizowa e za o ony plan? Musisz zdecydowa , czy celem
b dzie zysk firmy wynosz cy 5 tys. z miesi cznie, czy mo e zdoby-
cie 30% rynku fotografii lubnych w Twoim mie cie. Je li prowadzisz
na przyk ad biuro architektoniczne, dobrym celem mo e by tak e
pozyskanie odpowiedniej liczby klientów w miesi cu.
W a ciwe przygotowanie do prowadzenia firmy wymaga uwa -
nego przyjrzenia si konkurencji. W a nie ustaleniu swojej pozycji
w kontek cie dzia aj cego rynku s u y b dzie cz IV.
Zacznij od spisania swojej wiedzy na temat innych firm, których
oferta jest podobna do Twojej. Je li w mie cie dzia aj ju trzy lokal-
ne tygodniki, a Ty zamierzasz wydawa czwarty, powiniene spraw-
dzi , czy jest jeszcze na rynku miejsce dla nowego gracza. Je li wiesz,
jakie s ceny reklam w pozosta ych trzech gazetach, a w przypadku
czasopism p atnych potrafisz okre li rzeczywisty poziom sprzeda-
y tych tytu ów, atwo ustalisz, jakie przychody uzyskuj wydawcy
poszczególnych numerów. W przypadku reklam wystarczy przemno-
y redni cen za jeden modu reklamy w danym czasopi mie przez
liczb modu ów reklamowych wydrukowanych w numerze. W bran-
ach, w których dost p do rzetelnych danych mo e by trudniejszy,
b dziesz musia oprze si na przypuszczeniach. Ewentualnie sko-
rzystaj ze sposobu, o którym us ysza em w podca cie z serii  Ma a
wielka firma 5. Cz owiek, który chcia za o y cukierni , przez pe-
wien czas chodzi do swojej przysz ej konkurencji i codziennie liczy
klientów. Na tej podstawie ustali , na jaki ruch mo e liczy , je li jego
dzia alno osi gnie podobne zainteresowanie.
Co jednak zrobi , je li zakres us ug adnej innej firmy nie pokry-
wa si z Twoim? By mo e zamierzasz otworzy jedyny w okolicy
5
Podcasty z serii  Ma a wielka firma Marka Jankowskiego i Paw a
Tkaczyka dost pne s m.in. na p ycie do czonej do ksi ki Pu apki
small biznesu; Onepress 2011.
102 SPRYTNY BI ZNES
sklep wy cznie z artyku ami po cielowymi. Ale to nie znaczy, e a-
den inny sklep nie sprzedaje ko der ani prze cierade . Powiniene
wówczas okre li , jak ilo asortymentu tego typu i w jakich cenach
sprzedaj inne sklepy. Problem z konkurencj odpada tylko wów-
czas, gdy chcesz oferowa co naprawd unikalnego. Je li jednak
zamierzasz by pierwszym w mie cie zawodowym  staczem kolejko-
wym , bardzo powa nie musisz zabra si za kolejny punkt, a wi c
za ustalenie swojej grupy docelowej.
Ilu klientów planujesz pozyskiwa miesi cznie? Na ilu mo esz
liczy w pierwszym miesi cu, po pó roku dzia alno ci, za rok? Kim
b d Twoi klienci? Przedsi biorcami? Gospodyniami domowymi?
A mo e chcesz za o y sklep dla nastolatków z bogatych rodzin?
Im konkretniej wyobrazisz sobie swoj grup docelow , tym atwiej
Ci b dzie przygotowa precyzyjn ofert . Je li chcesz trafi od razu
do wszystkich, ryzykujesz, e nie wcelujesz w niczyje potrzeby.
Nie mniej istotne b dzie ustalenie, na jakim obszarze chcesz dzia-
a . By mo e Twój biznes powinien na pocz tku dotyczy terenu
jednego osiedla, na którym chcesz dystrybuowa ulotki i gazetki re-
klamowe. Ale mo esz planowa równie taki biznes (cho by sklep
internetowy), który z powodzeniem b dzie prowadzi dzia alno
ogólnopolsk , a nawet mi dzynarodow . W zale no ci od obszaru
dzia ania inne b dziesz mia problemy logistyczne. Osiedlowa piz-
zeria inaczej rozwi e kwesti dostarczenia towaru do klienta ni
sklep meblowy przyjmuj cy zamówienia przez internet.
Gdy opiszesz ju rynek, na który zamierzasz wej , doprecyzuj
w asn ofert . Spróbuj opisa , co ma wyró nia Twoj firm na ryn-
ku. Uzasadnij, w jaki sposób planowana polityka cenowa i jako ciowa
zaspokoi te potrzeby klientów, których nie zaspokajaj Twoi kon-
kurenci. W czym ma tkwi przewaga Twojej firmy nad konkuren-
tami? Istotne jest równie , w jaki sposób powiesz klientom o tym,
e masz dla nich co wyj tkowego  a wi c jaka b dzie strategia
promocyjna Twojej firmy.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Sprytny biznes Zaloz i rozwijaj mala firme w Polsce Wydanie II rozszerzone
383 Prowadzenie ksiąg rachunkowych przez małą firme handlową
Stretching w biznesie Rozwijanie dzialalnosci w lepszych i gorszych czasach strebi
E book A Teraz Stworz Wielka Firme Mt Biznes
Demokracja totalitarna – wywiad z Romanem Kluską, biznesmenem zniszczonym przez urzędy w Polsce
Blog network marketera Jak pisać, by chcieli rozwijać z tobą biznes WWW STRATEGMLM PL
Ebook Mala Ksiazeczka Ktora Nadal Podbija Rynek Mt Biznes
Firmę łatwiej mieć na Białorusi i w Afryce niż w Polsce Tuska Komorowskiego

więcej podobnych podstron