narkotyki


Bogusław Stolarczyk bogd1@poczta.onet.pl
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych
w Trzebiatowie
Scenariusz lekcji wychowawczej
Temat: Czy narkotyki rozwiązują problemy?
Cele
" uświadomienie uczniom powodów sięgania po narkotyki,
" skłonienie uczniów do refleksji, namysłu nad pytaniem: czy narkotyki rozwiążą Twoje
problemy?
" doskonalenie umiejętności dyskutowania i pracy w grupie.
Efekty
" uczeń ma świadomość zagrożeń płynących z negatywnych form redukowania stresu,
" uczeń rozumie, że środki psychoaktywne nie rozwiązują problemów,
" umiejętność dyskutowania i pracy w grupie.
Metody pracy
" burza mózgów,
" dyskusja,
" graffiti,
Materiały pomocnicze
" kartki samoprzylepne,
" flamastry,
" papierowe plansze.
Czas trwania
1-2 godziny lekcyjne( w zależności od liczebności klasy i tempa pracy uczniów)
1
Uwaga!
Uczniowie na poprzedniej lekcji zostali zapoznani ze skutkami zdrowotnymi,
społecznymi,psychicznymi i prawnymi zażywania narkotyków.
Przebieg zajęć
1. Linia życia dla 16 latka.
" Poproś uczniów o zaznaczenie na linii życia ważnych wydarzeni ze swego życia
dotychczasowego oraz to, co chciałby osiągnąć w swoim życiu.
5 7 10 15 18 24 30
2. Moje pozytywne cechy.
" Poproś uczniów, aby wypisali swoje pozytywne cechy przedstawiając akrostych z
imienia np.:
A  ambitna
N  nieustępliwa
N  ....
A  ...
3. Stres jako zagrożenie dla naszych planów.
" Podziel uczniów na małe grupy.
" Poproś, aby wypisali na samoprzylepnych karteczkach sposoby radzenia sobie ze
stresem.
" Powieś na tablicy dwie plansze (załącznik 1). Na jednej uczniowie mają
przykleić karteczki z pozytywnymi sposobami radzenia sobie ze stresem, na
drugiej z negatywnymi.
" Zaproponuj dyskusję na temat, dlaczego ludzie wybierają te formy rozładowania
stresu, które przyklejone są po stronie .
" Każdy wybierze trzy sposoby jego zdaniem najbardziej godne naśladowania.
4. Dlaczego ludzie sięgają po narkotyki?
" Podziel klasę na 4-5 osobowe grupy.
" Poproś, aby wypisali na samoprzylepnych karteczkach przyczyny, dla których
ludzie sięgają po narkotyki.
" Poproś, aby podzielili je na: wynikające ze środowiska, kulturowe,
psychologiczne.
2
" Powieś na tablicy trzy plansze i poproś, aby przedstawiciele grup przedstawili
wyniki swoich prac.
5. Trudne pytania.
" Podziel uczniów na dwie grupy. Posadz ich po przeciwnej stronie sali.
" Przeczytaj zdanie z listy (załącznik 2).
" Sprowokuj uczniów do dyskusji. Zachęć ich, aby określili swoje stanowisko
i zajęli miejsce po lewej stronie sali, jeśli są na NIE i po prawej jeśli na TAK.
W trakcie dyskusji uczniowie mogą zmieniać miejsce tyle razy ile chcą.
6. Podsumowanie.
" Zaproponuj uczniom ewaluację lekcji w formie graffiti.
" Powieś na tablicy plakat z niedokończonym zdaniem ( Ta lekcja nauczyła mnie
... ),
" Uczniowie w grupach zastanawiają się nad podanym na plakacie niedokończonym
zdaniem i przedstawiciel każdej grupy zapisuje wniosek (kończy zdanie).
" Zachęć uczniów do przeanalizowania zapisanych przez siebie na plakacie zdań
i podzielenia się ze wszystkimi wnioskami, jakie wyciągnęli z lekcji.
7. Propozycje dodatkowych ćwiczeń.
" Poproś, aby uczniowie wyszukali, w Internecie informacje o tych, którzy zażywali
narkotyki, a niestety nie żyją.
Załączniki:
Załącznik1.
3
Załącznik 2.
Lista zdań:
Marihuana powinna być legalna.
Dla ciekawości należy spróbować narkotyku.
Narkotyki dają wolność.
Nie uzależnię się.
Nie ma możliwości uzależnienia się od pierwszego razu.
Narkotyki dodają odwagi.
Narkotyki pomagają uciec od przykrości.
4


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Trendy w światowej produkcji i obrocie narkotykami
rodzaje narkotyków
Narkotyki są w użyciu w medycynie już od epoki brązu
Narkotyki Napewno nie moje dziecko publikacja PCPR
pierwsza pomoc narkotyki
meksykanska masakra narkotykowa
Badanie śliny przy podejrzeniu prowadzenia pojazdów pod wpływem narkotyków
Narkotyki halucynogenne, część I Klasyczne halucynogeny (indoloalkiloaminy i fenyloalkiloaminy)
narkotyki narkomania
CBOS narkotyki alkohol papierosy PAP
Narkotyczne
narkotyki2
narkotyki w zakladach karnych

więcej podobnych podstron