povray 10


Pov-Ray część 10
ver. 1.5
Czas na nietypowe obiekty. Na dzisiejszej lekcji poznamy "blob" i "lathe". PierwszÄ… z figur nazywamy
potocznie kroplą. Blob to obiekt, który idealnie nadaje się do tworzenia wielu gładkich figur np. kropli wody i
innych gÅ‚adkich pÅ‚ynÄ…cych ksztaÅ‚tów Jð .
AÄ…czenie figur (blob)
Definiując "blob" matematycznie można powiedzieć, że jest to jeden obiekt składający się z dwóch lub więcej
komponentów przenikających się. Stosuje się to polecenie, gdy np. chcemy połączyć nasze kanciaste figury.
Np. tworząc dłoń z cylindrów i kulek możemy połączyć obiekty blobem by uzyskać połączenia.
Powierzchnia definiowana jest przez siłę pola ("threshold") . Uwaga pole to jest maksymalne w centrum
przedmiotu i spada do zera na jego powierzchni.
Jak widzicie powstało połączenie dwóch kulek. Parametr threshold 0.5, czyli liczba z zakresu (0.001 do 1)
odpowiada za "płynne" połączenie całej bryły, zatem wygładzenie i nadanie bryle delikatnego kształtu.
Zwróć uwagę na pewien szczegół, otóż przy definiowaniu bloba w jego elementach występują podwójnie
promienie (u mnie jest to dodatkowo liczba 1)
Ten parametr jest to zwykle liczba naturalna 1,2,& i mówi o "wygładzeniu" figury, im większy tym większe
okrągłości, gdy wpiszemy wartość ujemną dla drugiej figury uzyskamy podobny efekt jak przy poleceniu
"difference", z tą różnicą że cięcie odbędzie się bardziej gładko. Jednak najlepiej te parametry poznasz poprzez
ćwiczenia.
Figura obrotowa (lathe)
Drugim ciekawym elementem, który dziś poznamy to powierzchnia obrotowa "lathe". Jak wiemy
powierzchnie obrotowe powstają poprzez obrót krzywej wokół pewnej osi. Najpopularniejsze to stożek, walec
itd. Jednak rezultaty mogą być różne, najlepiej obrazują nam to wyroby garncarskie etc. Jest to znakomite
narzędzie również stosowane w Pov-Ray-u, gdzie tworzymy bardzo zaawansowane obrazy.
Stwórzmy nasz pierwszy rysunek:
Poszczególne punkty opisują punkty w przestrzeni, tak jak na rysunku poniżej
Opracowanie kursu mgr Jarosław Teodorczuk
1
veljarek@poczta.gazeta.pl
Otrzymaliśmy powierzchnie obrotową obróconą wokół osi Y. Zastosowaniem tego typu obiektów może być
tworzenie np. pionków do szachów, dzbanków, świeczników etc.
Zwróćmy szczególną uwagę na ilość parametrów w figurze. Liczba 5 oznacza ilość punktów , które zostaną
połączone liniami, Zwróć uwagę, iż współrzędne punktów składają się tylko ze współrzędnych x i y, co
oznacza że współrzędna "z" wynosi 0.
UWAGA: Przy poleceniu lathe powinno zaczynać się opisywać figurę od punktu <0,0>
Parametr linear_spline mówi o sposobie łączenia punktów (liniowo). Można też połączyć punkty gładko
cubic_spline oraz quadratic_spline (mniej gładko)
Zobaczmy różnice:
linear_spline cubic_spline quadratic_spline
Jak widać poszczególne sposoby łączenia mają duży wpływ na wygląd końcowy figury. Metoda cubic obcina
pierwszy i ostatni punkt, natomiast quadratic obcina pierwszy punkt.
Zadanie 1
Stwórz swój trzy dzbanki na jednym rysunku o identycznych punktach, ale o innym sposobie łączenia punktów
Zadanie 2
Przekształć jeden z dzbanków na poniższy rysunek. Z dzbana musi wylatywać kropla wody (blob kulka i
cylinder) wylatującą z dzbanka (lathe ma być przechylony i z "uchem")
Zadanie 3
Pod dzbanem dodaj płaszczyznę na której stoi szklanka wypełniona do połowy.
Opracowanie kursu mgr Jarosław Teodorczuk
2
veljarek@poczta.gazeta.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
povray
povray 9
povray
povray 5
povray
povray 2
povray 4
povray
povray 3
povray!
povray 1
povray
povray 6
povray
povray
povray
povray 7

więcej podobnych podstron