Samorząd gminny









Nowa strona 1


BODY {scrollbar-3dlight-color:teal;scrollbar-arrow-color:lightsalmon;scrollbar-base-color:lightsalmon;scrollbar-darkshadow-color:lightsalmon;scrollbar-face-color:khaki;scrollbar-highlight-color:teal;scrollbar-shadow-color:teal}

Tekst ujednolicony. Stan prawny na 1 listopada 2004 r.

Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
 Spis treści.

Rozdział 1: Przepisy ogólne (Art. 1 - 5b)
Rozdział 2: Zakres działania i zadania gminy
(Art. 6 - 10)
Rozdział 3: Władze gminy (Art. 11 - 39a)
Rozdział 4: Akty prawa miejscowego stanowionego
przez gminę (Art. 40 - 42)
Rozdział 5: Mienie komunalne (Art. 43 - 50)

Rozdział 6: Gminna gospodarka finansowa (Art.
51 - 63)
Rozdział 7: Związki i porozumienia międzygminne
(Art. 64 - 75)
Rozdział 8: skreślony (Art. 76 - 83)
Rozdział 9: Stowarzyszenia gmin (Art. 84 -
84a)
Rozdział 10: Nadzór nad działalnością gminną
(Art. 85 - 102a)
Rozdział 11: Przepis końcowy (Art. 103)

Rozdział 1
Przepisy ogólne

 
Art. 1. 1. Mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o gminie, należy przez to rozumieć wspólnotę
samorządową oraz odpowiednie terytorium.
Art. 2. 1 Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na
własną odpowiedzialność.
2. Gmina posiada osobowość prawną.
3. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.
Art. 3. 1. O ustroju gminy stanowi jej statut.
2. Projekt statutu gminy powyżej 300 000 mieszkańców podlega uzgodnieniu z
Prezesem Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji
publicznej.
3. W sprawach spornych rozstrzyga Rada Ministrów.
Art. 4. 1. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia:
1) tworzy, łączy, dzieli i znosi gminy oraz ustala ich granice,
2) nadaje gminie lub miejscowości status miasta i ustala jego granice,
3) ustala i zmienia nazwy gmin oraz siedziby ich władz.
2. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, może być wydane także na wniosek
zainteresowanej rady gminy.
3. Ustalenie i zmiana granic gmin dokonywane są w sposób zapewniający gminie
terytorium możliwie jednorodne ze względu na układ osadniczy i przestrzenny,
uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe oraz zapewniający
zdolność wykonywania zadań publicznych.
4. Nadanie gminie lub miejscowości statusu miasta, ustalenie jego granic i
ich zmiana dokonywane są w sposób uwzględniający infrastrukturę społeczną i
techniczną oraz układ urbanistyczny i charakter zabudowy.
5. Zmiany, o których mowa w ust. 1, następują z dniem 1 stycznia.
Art. 4a. 1. Wydanie rozporządzenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1,
wymaga zasięgnięcia przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej
opinii zainteresowanych rad gmin, poprzedzonych przeprowadzeniem przez te rady
konsultacji z mieszkańcami, a w przypadku zmian granic gmin naruszających
granice powiatów lub województw - dodatkowo opinii odpowiednich rad powiatów lub
sejmików województw, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Konsultacje z mieszkańcami w sprawach zmiany granic gmin lub granic miasta
polegającej na wyłączeniu obszaru lub części obszaru jednostki pomocniczej gminy
i jego włączeniu do sąsiedniej jednostki pomocniczej tej gminy lub do sąsiedniej
gminy mogą zostać ograniczone do:
1) mieszkańców jednostki pomocniczej gminy objętych zmianą - przez
odpowiednie rady gmin,
2) mieszkańców gmin objętych zmianą naruszającą granice powiatów lub
województw - przez odpowiednie rady powiatów lub sejmiki województw.
3. W przypadku niewyrażenia opinii, o której mowa w ust. 1, w terminie 3
miesięcy od dnia otrzymania wystąpienia o opinię, wymóg zasięgnięcia opinii
uznaje się za spełniony.
Art. 4b. 1. Wydanie rozporządzenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1, na
wniosek rady gminy wymaga:
1) wniosku rady gminy poprzedzonego przeprowadzeniem przez tę radę
konsultacji z mieszkańcami, wraz z uzasadnieniem oraz niezbędnymi dokumentami,
mapami i informacjami potwierdzającymi zasadność wniosku,
2) opinii rad gmin objętych wnioskiem, poprzedzonych przeprowadzeniem przez
te rady konsultacji z mieszkańcami, a w przypadku zmiany granic gminy
naruszającej granice powiatów lub województw - opinii odpowiednich rad powiatów
lub sejmików województw,
3) opinii wojewody właściwego dla gminy lub gmin objętych wnioskiem.
2. Do wniosku i opinii, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 4a ust. 2 i 3
stosuje się odpowiednio.
3. Rada gminy występuje z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, do ministra
właściwego do spraw administracji publicznej za pośrednictwem wojewody, w
terminie do dnia 31 marca.
4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, tryb postępowania przy
składaniu wniosków, o których mowa w ust. 1, oraz dokumenty, które należy
dołączyć do wniosku.
Art. 5. 1. Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze: sołectwa oraz
dzielnice, osiedla i inne. Jednostką pomocniczą może być również położone na
terenie gminy miasto.
2. Jednostkę pomocniczą tworzy rada gminy, w drodze uchwały, po
przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
3. Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej
określa statut gminy.
4. (skreślony).
Art. 5a. 1. W wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach
ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z
mieszkańcami gminy.
2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa
uchwała rady gminy.
Art. 5b. 1. Gmina podejmuje działania na rzecz wspierania i
upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców gminy, w tym zwłaszcza wśród
młodzieży.
2. Rada gminy na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na
utworzenie młodzieżowej rady gminy mającej charakter konsultacyjny.
3. Rada gminy, powołując młodzieżową radę gminy, nadaje jej statut
określający tryb wyboru jej członków i zasady działania.
Rozdział 2
Zakres działania i zadania gminy

 
Art. 6. 1. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy
publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych
podmiotów.
2. Jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, rozstrzyganie w sprawach, o których
mowa w ust. 1, należy do gminy.
Art. 7. 1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań
własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i
przyrody oraz gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania
ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych,
wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię
elektryczną i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) edukacji publicznej,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony
zabytków i opieki nad zabytkami,
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń
sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony
przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego
magazynu przeciwpowodziowego,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz
obiektów administracyjnych,
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki
socjalnej, medycznej i prawnej,
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
18) promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
2. Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.
3. Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga
zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci
zwiększenia dochodów własnych gminy lub subwencji. Przepis art. 8 ust. 4 i 5
stosuje się odpowiednio.
Art. 8. 1. Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań
zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji
przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
2. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na
podstawie porozumienia z organami tej administracji.
2a. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z
zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami
samorządu terytorialnego.
2b. Spory majątkowe wynikłe z porozumień, o których mowa w ust. 2 i 2a oraz w
art. 74, rozpatruje sąd powszechny.
3. Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania
zadań, o których mowa w ust. 1, 2 i 2a.
4. Szczegółowe zasady i terminy przekazywania środków finansowych, o których
mowa w ust. 3, określają ustawy nakładające na gminy obowiązek wykonywania zadań
zleconych lub zawarte porozumienia.
5. W przypadku niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 4, gminie
przysługują odsetki w wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych.

Art. 8a. Gmina ma obowiązek przejęcia przekazanych przez Wojskową
Agencję Mieszkaniową zbędnych tej Agencji nieruchomości gruntowych, budynków i
lokali oraz urządzeń infrastruktury.

Art. 9. 1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki
organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami
pozarządowymi.
2. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą
wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w
przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
3. Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań
o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.
4. Zadaniami użyteczności publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne
gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane
zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie
dostępnych.
Art. 10. 1. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w
drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.
2. Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu
terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu
terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.
Rozdział 3
Władze gminy

 
Art. 11. 1. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu
powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy.
2. (skreślony)
Art. 11a. 1. Organami gminy są:
1) rada gminy,
2) wójt (burmistrz, prezydent miasta).
2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do rady gminy oraz wyboru wójta
(burmistrza, prezydenta miasta) określają odrębne ustawy.
3. Ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także
burmistrza oraz prezydenta miasta.
Art. 11b. 1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia
jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli
do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji,
a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w
tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.
3. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut gminy.
Art. 12. Zasady i tryb przeprowadzania referendum gminnego określa
odrębna ustawa.
Art. 13. (skreślony).
Art. 14. Uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów w
obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba
że ustawa stanowi inaczej.
Art. 15. 1. Z zastrzeżeniem art. 12 organem stanowiącym i kontrolnym w
gminie jest rada gminy.
2. Jeżeli siedziba rady gminy znajduje się w mieście położonym na terytorium
tej gminy, rada nosi nazwę rady miejskiej.
Art. 16. Kadencja rady gminy trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.
Art. 17. W skład rady wchodzą radni w liczbie:
1) piętnastu w gminach do 20 000 mieszkańców,
2) dwudziestu jeden w gminach do 50 000 mieszkańców,
3) dwudziestu trzech w gminach do 100 000 mieszkańców,
4) dwudziestu pięciu w gminach do 200 000 mieszkańców oraz po trzech na każde
dalsze rozpoczęte 100 000 mieszkańców, nie więcej jednak niż czterdziestu pięciu
radnych.
Art. 18. 1. Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy
pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
2. Do wyłącznej właściwości rady gminy należy:
1) uchwalanie statutu gminy,
2) ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania
oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym
budżetu, oraz sekretarza gminy - na wniosek wójta,
4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu
oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z
tego tytułu,
5) uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6) uchwalanie programów gospodarczych,
7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im
składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na
realizację zadań przez te jednostki,
8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w
odrębnych ustawach,
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres
zwykłego zarządu, dotyczących:
a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych
oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy
szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać
tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i
wykupu przez wójta,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych
zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości
przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy,
f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i
występowania z nich,
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez
wójta,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych
gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez
wójta w roku budżetowym,
10) określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać
zobowiązania,
11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8
ust. 2 i 2a,
12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz
wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
12a) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i
regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń
społeczności lokalnych i regionalnych,
13) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów
publicznych oraz wznoszenia pomników,
14) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
14a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i
studentów,
15) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady
gminy.
3. (skreślony).
4. (skreślony).
Art. 18a. 1. Rada gminy kontroluje działalność wójta, gminnych
jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy; w tym celu powołuje
komisję rewizyjną.
2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich
klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w art. 19 ust. 1.
3. Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem
do rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi.
Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę
obrachunkową.
4. Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez radę w zakresie
kontroli. Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji,
powoływanych przez radę gminy na podstawie art. 21 ust. 1.
5. Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej określa statut gminy.
Art. 19. 1. Rada gminy wybiera ze swego grona przewodniczącego i 1-3
wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej
połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
2. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz
prowadzenie obrad rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich
zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i
niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje
wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
3. (skreślony)
4. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co
najmniej 1/4 ustawowego składu rady gminy w trybie określonym w ust. 1.
5. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rada
podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1
miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
6. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5, w ciągu 1 miesiąca od dnia
złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest
równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę gminy z upływem ostatniego dnia
miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
Art. 20. 1. Rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez
przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do
zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami
uchwał.
1a. Rada gminy może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością
głosów ustawowego składu rady.
2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady gminy zwołuje przewodniczący rady
poprzedniej kadencji na dzień przypadający w ciągu 7 dni po ogłoszeniu
zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.
2a. Po upływie terminu określonego w ust. 2 sesję zwołuje komisarz wyborczy
na dzień przypadający w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów
dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po
ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.
2b. W przypadku wyborów przedterminowych, pierwszą sesję zwołuje osoba, którą
Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów jednostki samorządu
terytorialnego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2c. Pierwszą sesję nowo wybranej rady gminy, do czasu wyboru przewodniczącego
rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
3. Na wniosek wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady gminy
przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję na dzień przypadający w ciągu 7 dni
od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi
określone w ust. 1 w zdaniu drugim.
4. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust. 3
stosuje się przepis ust. 1a, z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda
wnioskodawcy.
5. Na wniosek wójta przewodniczący rady gminy jest obowiązany wprowadzić do
porządku obrad najbliższej sesji rady gminy projekt uchwały, jeżeli wpłynął on
do rady gminy co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady.
Art. 21. 1. Rada gminy ze swojego grona może powoływać stałe i doraźne
komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.
2. (skreślony)
3. Komisje podlegają radzie gminy, przedkładają jej plan pracy oraz
sprawozdania z działalności.
4. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami.
Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w
głosowaniu.
Art. 22. 1. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów gminy
określa statut gminy.
2. Statut gminy podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Art. 23. 1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty
samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich
organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy
postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak
związany instrukcjami wyborców.
2. Radni mogą tworzyć kluby radnych, działające na zasadach określonych w
statucie gminy.
Art. 23a. 1. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni
składają ślubowanie:
"Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście
obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie
dobro mojej gminy i jej mieszkańców."
2. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno
radni powstają i wypowiadają słowo "ślubuję". Ślubowanie może być złożone z
dodaniem zdania: "Tak mi dopomóż Bóg."
3. Radni nieobecni na pierwszej sesji rady gminy oraz radni, którzy uzyskali
mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na
której są obecni.
4. (uchylony)
Art. 24. Radny jest obowiązany brać udział w pracach rady gminy i jej
komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub
desygnowany.
Art. 24a. 1. Z radnym nie może być nawiązywany stosunek pracy w
urzędzie gminy, w której radny uzyskał mandat.
2. Radny nie może pełnić funkcji kierownika gminnej jednostki organizacyjnej
oraz jego zastępcy.
3. (skreślony)
4. (skreślony).
Art. 24b. 1. Osoba wybrana na radnego nie może wykonywać pracy w
ramach stosunku pracy w urzędzie gminy, w której uzyskała mandat, oraz wykonywać
funkcji kierownika lub jego zastępcy w jednostce organizacyjnej tej gminy. Przed
przystąpieniem do wykonywania mandatu osoba ta obowiązana jest złożyć wniosek o
urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez
właściwy organ wyborczy.
2. Radny, o którym mowa w ust. 1, otrzymuje urlop bezpłatny na okres
sprawowania mandatu oraz 3 miesięcy po jego wygaśnięciu.
3. Radny otrzymuje urlop bezpłatny bez względu na rodzaj i okres trwania
stosunku pracy. Stosunek pracy zawarty na czas określony, który ustałby przed
terminem zakończenia urlopu bezpłatnego, przedłuża się do 3 miesięcy po
zakończeniu tego urlopu.
4. W przypadku radnego wykonującego funkcję kierownika lub jego zastępcy w
jednostce organizacyjnej, przejętej lub utworzonej przez gminę w czasie
kadencji, termin, o którym mowa w ust. 1, wynosi 6 miesięcy od dnia przejęcia
lub utworzenia tej jednostki.
5. Niezłożenie przez radnego wniosku, o którym mowa w ust. 1, jest
równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.
6. Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio w przypadku obsadzenia mandatu
rady w drodze uchwały rady gminy podjętej na podstawie przepisów ustawy z dnia
16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików
województw (Dz. U. Nr 95, poz. 602 i Nr 160, poz. 1060 oraz z 2001 r. Nr 45,
poz. 497 i Nr 89, poz. 971).
Art. 24c. Po wygaśnięciu mandatu pracodawca przywraca radnego do pracy
na tym samym lub równorzędnym stanowisku pracy z wynagrodzeniem odpowiadającym
wynagrodzeniu, jakie radny otrzymywałby, gdyby nie przysługujący urlop
bezpłatny. Radny zgłasza gotowość przystąpienia do pracy w terminie 7 dni od
dnia wygaśnięcia mandatu.
Art. 24d. Wójt nie może powierzyć radnemu gminy, w której radny
uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.
Art. 24e. 1. Radni nie mogą podejmować dodatkowych zajęć ani
otrzymywać darowizn mogących podważyć zaufanie wyborców do wykonywania mandatu
zgodnie z art. 23a ust. 1.
2. Radni nie mogą powoływać się na swój mandat w związku z podjętymi
dodatkowymi zajęciami bądź działalnością gospodarczą prowadzoną na własny
rachunek lub wspólnie z innymi osobami.
Art. 24f. 1. Radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na
własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia
komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką
działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej
działalności.
1a. Jeżeli radny przed rozpoczęciem wykonywania mandatu prowadził działalność
gospodarczą, o której mowa w ust. 1, jest obowiązany do zaprzestania prowadzenia
tej działalności gospodarczej w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania.
Niewypełnienie obowiązku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, stanowi podstawę do
stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego w trybie art. 190 ustawy, o której mowa
w art. 24b ust. 6.
2. Radni i ich małżonkowie oraz małżonkowie wójtów, zastępców wójtów,
sekretarzy gminy, skarbników gminy, kierowników jednostek organizacyjnych gminy
oraz osób zarządzających i członków organów zarządzających gminnymi osobami
prawnymi nie mogą być członkami władz zarządzających lub kontrolnych i
rewizyjnych ani pełnomocnikami spółek handlowych z udziałem gminnych osób
prawnych lub przedsiębiorców, w których uczestniczą takie osoby. Wybór lub
powołanie tych osób na te funkcje są z mocy prawa nieważne.
3. (skreślony).
4. Jeżeli wybór lub powołanie, o których mowa w ust. 2, nastąpiły przed
rozpoczęciem wykonywania mandatu radnego albo dniem wyboru wójta lub przed
powołaniem na stanowisko zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy,
kierownika jednostki organizacyjnej gminy oraz osoby zarządzającej i członka
organu zarządzającego gminną osobą prawną, osoby, o których mowa w ust. 2, są
obowiązane zrzec się stanowiska lub funkcji w terminie 3 miesięcy od dnia
złożenia ślubowania przez radnego albo wójta lub od dnia powołania na
stanowisko. W razie niezrzeczenia się stanowiska lub funkcji osoba, o której
mowa w ust. 2, traci je z mocy prawa po upływie terminu, o którym mowa w zdaniu
pierwszym.
5. Radni nie mogą posiadać pakietu większego niż 10% udziałów lub akcji w
spółkach prawa handlowego z udziałem gminnych osób prawnych lub przedsiębiorców,
w których uczestniczą takie osoby. Udziały lub akcje przekraczające ten pakiet
powinny być zbyte przez radnego przed pierwszą sesją rady gminy, a w razie
niezbycia ich nie uczestniczą one przez okres sprawowania mandatu i dwóch lat po
jego wygaśnięciu w wykonywaniu przysługujących im uprawnień (prawa głosu, prawa
do dywidendy, prawa do podziału majątku, prawa poboru).
6. uchylony
Art. 24g. (skreślony).
Art. 24h. 1. Radny, wójt, zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik
gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek
organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje
administracyjne w imieniu wójta są obowiązani do złożenia oświadczenia o swoim
stanie majątkowym, zwanego dalej "oświadczeniem majątkowym". Oświadczenie
majątkowe dotyczy ich majątku odrębnego oraz majątku objętego małżeńską
wspólnością majątkową. Oświadczenie majątkowe zawiera informacje o:
1) zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach
handlowych oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej,
jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub od komunalnej osoby prawnej
mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu
działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach
handlowych,
2) dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności
zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu,
3) mieniu ruchomym o wartości powyżej 10.000 złotych,
4) zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10.000 złotych, w tym
zaciągniętych kredytach i pożyczkach oraz warunkach, na jakich zostały
udzielone.
2. Osoba składająca oświadczenie majątkowe określa w nim przynależność
poszczególnych składników majątkowych, dochodów i zobowiązań do majątku
odrębnego i majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową.
3. Oświadczenie majątkowe wraz z kopią swojego zeznania o wysokości
osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) za rok poprzedni i jego korektą
składają w dwóch egzemplarzach:
1) radny - przewodniczącemu rady gminy,
2) wójt, przewodniczący rady gminy - wojewodzie,
3) zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki
organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną
osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta -
wójtowi.
4. Radny i wójt składają pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od
dnia złożenia ślubowania. Do pierwszego oświadczenia majątkowego radny jest
obowiązany dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia
działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy, w której uzyskał
mandat, a wójt informację o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej,
jeżeli taką działalność prowadzili przed dniem wyboru. Kolejne oświadczenia
majątkowe są składane przez radnego i wójta co roku do dnia 30 kwietnia, według
stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, oraz na 2 miesiące przed upływem
kadencji.
5. Zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki
organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną
osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta
składają pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia powołania na
stanowisko lub od dnia zatrudnienia. Do pierwszego oświadczenia majątkowego
zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki
organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną
osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta są
obowiązani dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia
działalności gospodarczej, jeżeli prowadzili ją przed dniem powołania lub
zatrudnienia. Kolejne oświadczenia majątkowe są składane przez nich co roku do
dnia 30 kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, oraz w
dniu odwołania ze stanowiska lub rozwiązania umowy o pracę.
6. Analizy danych zawartych w oświadczeniu majątkowym dokonują osoby, którym
złożono oświadczenie majątkowe. Osoby, którym złożono oświadczenie majątkowe,
przekazują jeden egzemplarz urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce
zamieszkania osoby składającej oświadczenie majątkowe. Oświadczenie majątkowe
przechowuje się przez 6 lat.
7. Analizy danych zawartych w oświadczeniu majątkowym dokonuje również urząd
skarbowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej
oświadczenie majątkowe. Analizując oświadczenie majątkowe, urząd skarbowy
uwzględnia również zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym
(PIT) małżonka osoby składającej oświadczenie.
8. Podmiot dokonujący analizy, o której mowa w ust. 6 i 7, jest uprawniony do
porównania treści analizowanego oświadczenia majątkowego oraz załączonej kopii
zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) z treścią
uprzednio złożonych oświadczeń majątkowych oraz z dołączonymi do nich kopiami
zeznań o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT).
9. W przypadku podejrzenia, że osoba składająca oświadczenie majątkowe podała
w nim nieprawdę lub zataiła prawdę, podmiot dokonujący analizy oświadczenia
występuje do dyrektora urzędu kontroli skarbowej właściwego ze względu na
miejsce zamieszkania osoby składającej oświadczenie z wnioskiem o kontrolę jej
oświadczenia majątkowego.
10. W przypadku odmowy wszczęcia kontroli oświadczenia majątkowego
podmiotowi, który złożył wniosek w tej sprawie, przysługuje odwołanie do
Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.
11. Do postępowania w sprawie kontroli oświadczenia majątkowego stosuje się
odpowiednio przepisy ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz.
U. z 1999 r. Nr 54, poz. 572 i Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 70, poz. 816, Nr
104, poz. 1103 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 14, poz. 143, Nr 81, poz. 877 i
Nr 110, poz. 1189 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz.
804, Nr 141, poz. 1178 i Nr 153, poz. 1271) dotyczące kontroli oświadczeń
majątkowych osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostkach
organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
12. Podmiot dokonujący analizy oświadczeń majątkowych w terminie do dnia 30
października każdego roku przedstawia radzie gminy informację o:
1) osobach, które nie złożyły oświadczenia majątkowego lub złożyły je po
terminie,
2) nieprawidłowościach stwierdzonych w analizowanych oświadczeniach
majątkowych wraz z ich opisem i wskazaniem osób, które złożyły nieprawidłowe
oświadczenia,
3) działaniach podjętych w związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi w
analizowanych oświadczeniach majątkowych.
13. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór formularza
oświadczenia majątkowego radnego oraz wzór formularza oświadczenia majątkowego
wójta, zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki
organizacyjnej gminy, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego gminną
osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu wójta,
uwzględniając zakazy określone w odniesieniu do tych osób w przepisach ustawy z
dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej
przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. Nr 106, poz. 679, z 1998 r. Nr
113, poz. 715 i Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 483, z 2000 r. Nr 26,
poz. 306 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806).
Art. 24i. 1. Informacje zawarte w oświadczeniu majątkowym są jawne, z
wyłączeniem informacji o adresie zamieszkania składającego oświadczenie oraz o
miejscu położenia nieruchomości.
2. Wojewoda i przewodniczący rady gminy przekazują wójtowi kopie oświadczeń
majątkowych, które im złożono.
3. Jawne informacje zawarte w oświadczeniach majątkowych są udostępniane w
Biuletynie Informacji Publicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 6 września 2001
r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 oraz z 2002 r.
Nr 153, poz. 1271).
Art. 24j. 1. Radny, wójt, zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik
gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek
organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje
administracyjne w imieniu wójta są obowiązani do złożenia oświadczenia o
działalności gospodarczej prowadzonej przez ich małżonka, wstępnych, zstępnych
oraz rodzeństwo, jeżeli działalność ta wykonywana jest na terenie gminy, w
której osoba obowiązana do złożenia oświadczenia pełni funkcję lub jest
zatrudniona. Obowiązani są oni również do złożenia oświadczenia o umowach
cywilnoprawnych zawartych przez ich małżonków, wstępnych, zstępnych i
rodzeństwo, jeżeli umowy te zawarte zostały z organami gminy, jednostkami
organizacyjnymi gminy lub gminnymi osobami prawnymi i nie dotyczą stosunków
prawnych wynikających z korzystania z powszechnie dostępnych usług lub ze
stosunków prawnych powstałych na warunkach powszechnie obowiązujących.
2. Osoba, o której mowa w ust. 1, której małżonek, wstępny, zstępny lub
rodzeństwo w okresie pełnienia funkcji lub zatrudnienia tej osoby zostali
zatrudnieni na terenie danej gminy w jednostce organizacyjnej jednostki
samorządu terytorialnego, związku jednostek samorządu terytorialnego albo
rozpoczęli świadczyć pracę lub wykonywać czynności zarobkowe na innej podstawie
w spółkach handlowych, w których co najmniej 50% udziałów lub akcji posiadają
jednostki samorządu terytorialnego, jest obowiązana do pisemnego poinformowania
o tym fakcie osobę, której składa oświadczenie majątkowe. Obowiązek złożenia
informacji dotyczy również przypadku zmiany stanowiska przez małżonka,
wstępnego, zstępnego lub rodzeństwo zatrudnionych w podmiotach, o których mowa w
zdaniu pierwszym.
3. Oświadczenia, o których mowa w ust. 1, składane są w ciągu 30 dni od dnia
wyboru, powołania lub zatrudnienia, a w przypadku podjęcia działalności
gospodarczej albo zawarcia umowy, o której mowa w ust. 1, w trakcie pełnienia
funkcji lub w czasie zatrudnienia - w terminie 30 dni od dnia zaistnienia
przyczyny złożenia oświadczenia. Informacja, o której mowa w ust. 2, składana
jest w terminie 30 dni od dnia zaistnienia przyczyny jej złożenia.
4. Do składania oświadczeń, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio
przepis art. 24h ust. 3.
5. Do oświadczeń, o których mowa w ust. 1, oraz informacji, o której mowa w
ust. 2, stosuje się odpowiednio przepisy art. 24h ust. 6 i 8, z tym że nie
przesyła się ich właściwemu urzędowi skarbowemu i nie podlegają one analizie
przez urząd skarbowy.
6. Oświadczenia, o których mowa w ust. 1, oraz informacja, o której mowa w
ust. 2, podlegają ujawnieniu na zasadach określonych w art. 24i, z tym że
ujawnieniu nie podlegają informacje dotyczące adresów zamieszkania osób je
składających oraz osób, których one dotyczą.
Art. 24k. 1. Niezłożenie oświadczenia majątkowego w terminie
określonym w art. 24h ust. 4 i 5, oświadczeń, o których mowa w art. 24j ust. 1,
lub informacji, o której mowa w art. 24j ust. 2, w terminie określonym w art.
24j ust. 3 przez:
1) radnego - powoduje utratę diety do czasu złożenia oświadczenia lub
informacji,
2) wójta, zastępcę wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika
jednostki organizacyjnej gminy, osobę zarządzającą i członka organu
zarządzającego gminną osobą prawną oraz osobę wydającą decyzje administracyjne w
imieniu wójta - powoduje utratę ich wynagrodzenia za okres od dnia, w którym
powinny być złożone oświadczenie lub informacja, do dnia złożenia oświadczenia
lub informacji.
2. Jeżeli sekretarz gminy lub skarbnik gminy nie złożą w terminie
oświadczenia majątkowego, oświadczeń, o których mowa w art. 24j ust. 1, lub
informacji, o której mowa w art. 24j ust. 2, rada gminy odwołuje ich, w drodze
uchwały, najpóźniej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin do
złożenia oświadczenia lub informacji.
3. Jeżeli zastępca wójta, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba
zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba
wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta nie złożą w terminie
oświadczenia majątkowego, oświadczeń, o których mowa w art. 24j ust. 1, lub
informacji, o której mowa w art. 24j ust. 2, właściwy organ odwołuje ich albo
rozwiązuje z nimi umowę o pracę najpóźniej po upływie 30 dni od dnia, w którym
upłynął termin do złożenia oświadczenia lub informacji.
4. Odwołanie i rozwiązanie umowy o pracę w trybie określonym w ust. 2 i 3
jest równoznaczne z rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia na podstawie
art. 52 ż 1 pkt 1 Kodeksu pracy.
Art. 24l. Podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu
majątkowym, oświadczeniach, o których mowa w art. 24j ust. 1, albo informacji, o
której mowa w art. 24j ust. 2, powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 233 ż
1 Kodeksu karnego.
Art. 24m. 1. Wójt, zastępca wójta, skarbnik gminy, sekretarz gminy,
kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu
zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w
imieniu wójta w trakcie pełnienia funkcji lub trwania zatrudnienia oraz przez
okres 3 lat po zakończeniu pełnienia funkcji lub ustaniu zatrudnienia nie mogą
przyjąć jakiegokolwiek świadczenia o charakterze majątkowym, nieodpłatnie lub
odpłatnie w wysokości niższej od jego rzeczywistej wartości od podmiotu lub
podmiotu od niego zależnego, jeżeli biorąc udział w wydaniu rozstrzygnięcia w
sprawach indywidualnych jego dotyczących mieli bezpośredni wpływ na jego treść.
2. Podmiotem zależnym w rozumieniu ust. 1 jest podmiot, w którym:
1) przedsiębiorca posiada bezpośrednio lub pośrednio większość głosów w jego
organach, także na podstawie porozumień z innymi wspólnikami i akcjonariuszami,
2) przedsiębiorca jest uprawniony do powoływania albo odwoływania większości
członków organów zarządzających podmiotu zależnego,
3) więcej niż połowa członków zarządu przedsiębiorcy jest jednocześnie
członkami zarządu albo osobami pełniącymi funkcje kierownicze w podmiocie
pozostającym z przedsiębiorcą w stosunku zależności.
3. Zakaz, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy nabycia przedmiotu lub usługi
dostępnych w ramach publicznej oferty, a także nie dotyczy przedmiotów
zwyczajowo wykorzystywanych w celach reklamowych i promocyjnych oraz nagród
przyznawanych w konkursach na działalność artystyczną.
Art. 25. 1. W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony
prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady gminy,
której jest członkiem. Rada gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z
radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z
wykonywaniem przez radnego mandatu.
3. Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu
umożliwienia mu brania udziału w pracach organów gminy.
4. Na zasadach ustalonych przez radę gminy radnemu przysługują diety oraz
zwrot kosztów podróży służbowych.
5. (skreślony)
6. Wysokość diet przysługujących radnemu nie może przekroczyć w ciągu
miesiąca łącznie półtorakrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej
dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów
ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze
budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z 2000 r.
Nr 19, poz. 239 oraz z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 100, poz. 1080).
7. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, maksymalną wysokość diet
przysługujących radnemu w ciągu miesiąca, uwzględniając liczbę mieszkańców
gminy, przy czym kwota wymieniona w ust. 6 oznacza maksymalną wysokość diet w
gminach o największej liczbie mieszkańców.
8. Rada gminy przy ustalaniu wysokości diet radnych bierze pod uwagę funkcje
pełnione przez radnego.
9. (skreślony)
10. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze
rozporządzenia, sposób ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży
służbowych radnych, uwzględniając celowość zwrotu rzeczywiście poniesionych
wydatków związanych z wykonywaniem mandatu oraz ułatwienie dokonywania
rozliczeń.
Art. 25a. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w radzie ani w
komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.
Art. 25b. Mandatu radnego gminy nie można łączyć z:
1) mandatem posła lub senatora,
2) wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody,
3) członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.
Art. 26. 1. Organem wykonawczym gminy jest wójt.
2. Kadencja wójta rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji rady gminy lub
wyboru go przez radę gminy i upływa z dniem upływu kadencji rady gminy.
2a. Wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) nie może być osoba, która nie
jest obywatelem polskim.
3. Burmistrz jest organem wykonawczym w gminie, w której siedziba władz
znajduje się w mieście położonym na terytorium tej gminy.
4. W miastach powyżej 100 000 mieszkańców organem wykonawczym jest prezydent
miasta. Dotyczy to również miast, w których do dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy prezydent miasta był organem wykonawczo-zarządzającym.
5. (skreślony)
Art. 26a. 1. Wójt, w drodze zarządzenia, powołuje oraz odwołuje
swojego zastępcę lub zastępców i określa ich liczbę.
2. Liczba zastępców wójta nie może być większa niż:
1) jeden w gminach do 20 000 mieszkańców,
2) dwóch w gminach do 100 000 mieszkańców,
3) trzech w gminach do 200 000 mieszkańców,
4) czterech w gminach powyżej 200 000 mieszkańców.
Art. 27. Funkcji wójta oraz jego zastępcy nie można łączyć z:
1) funkcją wójta lub jego zastępcy w innej gminie,
2) członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w
gminie, w której jest wójtem lub zastępcą wójta,
3) zatrudnieniem w administracji rządowej,
4) mandatem posła lub senatora.
Art. 28. Do wójta i jego zastępców stosuje się odpowiednio przepis
art. 24e ust. 1.
Art. 28a. 1. Uchwała rady gminy w sprawie nieudzielenia wójtowi
absolutorium, podjęta po upływie 9 miesięcy od dnia wyboru wójta i nie później
niż na 9 miesięcy przed zakończeniem kadencji, jest równoznaczna z podjęciem
inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania wójta. Przed podjęciem
uchwały w sprawie udzielenia wójtowi absolutorium rada gminy zapoznaje się z
wnioskiem i opinią, o których mowa w art. 18a ust. 3.
2. Uchwałę w sprawie absolutorium rada gminy podejmuje bezwzględną
większością głosów ustawowego składu rady gminy.
3. Rada gminy może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie
odwołania wójta z przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej
niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia wójtowi
absolutorium.
4. Przed podjęciem uchwały, o której mowa w ust. 3, rada gminy zapoznaje się
z opinią regionalnej izby obrachunkowej w sprawie uchwały rady gminy o
nieudzieleniu wójtowi absolutorium oraz wysłuchuje wyjaśnień wójta.
5. Uchwałę, o której mowa w ust. 3, rada gminy podejmuje bezwzględną
większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu imiennym.
Art. 28b. 1. Rada gminy, po upływie 9 miesięcy od dnia wyboru wójta i
nie później niż na 9 miesięcy przed zakończeniem kadencji, może podjąć uchwałę o
przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta z przyczyny innej niż
nieudzielenie wójtowi absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego
składu rady.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia
przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną.
3. Rada gminy może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie
odwołania wójta na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia
złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1.
4. Uchwałę, o której mowa w ust. 3, rada gminy podejmuje większością co
najmniej 3/5 głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu imiennym.
Art. 28c. Jeżeli zgłoszony w trybie art. 28b wniosek o podjęcie
uchwały o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta nie uzyskał
wymaganej większości głosów, kolejny wniosek może być zgłoszony w tym trybie nie
wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od poprzedniego głosowania.
Art. 28d. 1. W przypadku wygaśnięcia mandatu wójta przed upływem
kadencji, przeprowadza się wybory przedterminowe na zasadach określonych w
ustawie o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta oraz w
ustawie - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.
2. Wyborów nie przeprowadza się, jeżeli data wyborów przedterminowych miałaby
przypaść w okresie 6 miesięcy przed zakończeniem kadencji wójta.
Art. 28e. Wygaśnięcie mandatu wójta przed upływem kadencji jest
równoznaczne z odwołaniem jego zastępcy lub zastępców.
Art. 28f. W przypadku wygaśnięcia mandatu wójta przed upływem kadencji
jego funkcję, do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego wójta, pełni
osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.
Art. 29. 1. Po upływie kadencji wójta pełni on swoją funkcję do czasu
objęcia obowiązków przez nowo wybranego wójta.
2. Po upływie kadencji wójta, zastępca wójta pełni swoje obowiązki do czasu
objęcia obowiązków przez nowo powołanego zastępcę wójta.
Art. 29a. 1. Objęcie obowiązków przez wójta następuje z chwilą
złożenia wobec rady gminy ślubowania o następującej treści:
"Obejmując urząd wójta (burmistrza, prezydenta) gminy (miasta), uroczyście
ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko
dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy (miasta). " Ślubowanie
może być złożone z dodaniem zdania: "Tak mi dopomóż Bóg."
2. W celu złożenia przez wójta ślubowania przewodniczący rady zwołuje sesję
rady na dzień przypadający w ciągu 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów
wójta. Przepisy art. 20 ust. 2a i 2b stosuje się odpowiednio.
Art. 30. 1. Wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone
przepisami prawa.
2. Do zadań wójta należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał rady gminy,
2) określanie sposobu wykonywania uchwał,
3) gospodarowanie mieniem komunalnym,
4) wykonywanie budżetu,
5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
6) (skreślony).
3. W realizacji zadań własnych gminy wójt podlega wyłącznie radzie gminy.
Art. 31. Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na
zewnątrz.
Art. 31a. Wójt opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz
ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy.
Art. 31b. 1. Jeżeli w inny sposób nie można usunąć bezpośredniego
niebezpieczeństwa dla życia ludzi lub dla mienia, wójt może zarządzić ewakuację
z obszarów bezpośrednio zagrożonych.
2. W przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej wójt lub burmistrz działa
na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Art. 32. (skreślony)
Art. 33. 1. Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.
2. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu gminy określa regulamin
organizacyjny, nadany przez wójta w drodze zarządzenia.
3. Kierownikiem urzędu jest wójt.
4. Wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu
zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy.
5. Kierownik urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku
do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
6. Status prawny pracowników samorządowych określa odrębna ustawa.
Art. 34. (skreślony)
Art. 35. 1. Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej
określa rada gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z
mieszkańcami.
2. Statut może przewidywać powołanie jednostki niższego rzędu w ramach
jednostki pomocniczej.
3. Statut jednostki pomocniczej określa w szczególności:
1) nazwę i obszar jednostki pomocniczej,
2) zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej,
3) organizację i zadania organów jednostki pomocniczej,
4) zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich
realizacji,
5) zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością
organów jednostki pomocniczej.
Art. 36. 1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie,
a wykonawczym - sołtys. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.
2. Sołtys oraz członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym,
bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych
mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.
3. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom
publicznym.
Art. 37. 1. Organem uchwałodawczym w dzielnicy (osiedlu) jest rada o
liczbie członków ustalonej według art. 17, nie więcej jednak niż 21.
2. Organem wykonawczym w dzielnicy (osiedlu) jest zarząd. Na czele zarządu
stoi przewodniczący.
3. Przewodniczący zarządu korzysta z ochrony prawnej przysługującej
funkcjonariuszom publicznym.
4. Statut osiedla może ustalić, że w osiedlu organem uchwałodawczym jest
ogólne zebranie mieszkańców. Ogólne zebranie wybiera zarząd osiedla; art. 36
ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Art. 37a. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej
może uczestniczyć w pracach rady gminy na zasadach określonych w statucie gminy,
bez prawa udziału w głosowaniu. Przewodniczący rady gminy jest każdorazowo
zobowiązany do zawiadamiania, na takich samych zasadach jak radnych,
przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji rady gminy.
Art. 37b. 1. Rada gminy może ustanowić zasady, na jakich
przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej będzie przysługiwała
dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej.
2. Rada gminy może ustanowić zasady, na jakich członkom organu wykonawczego
jednostki pomocniczej oraz członkom rady dzielnicy (osiedla), rady sołeckiej,
będzie przysługiwała dieta lub zwrot kosztów podróży służbowej.
Art. 38. Odrębności ustroju gmin, które wykonują zadania o szczególnym
charakterze, określają właściwe ustawy. Dotyczy to w szczególności gmin
uzdrowiskowych.
Art. 39. 1. Decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji
publicznej wydaje wójt, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
2. Wójt może upoważnić swoich zastępców lub innych pracowników urzędu gminy
do wydawania decyzji administracyjnych, o których mowa w ust. 1, w imieniu
wójta.
3. (skreślony)
4. Do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej
rada gminy może upoważnić również organ wykonawczy jednostki pomocniczej oraz
organy jednostek i podmiotów, o których mowa w art. 9 ust. 1.
5. Od decyzji wydanej przez wójta lub organ, o którym mowa w ust. 4, służy
odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego, chyba że przepis szczególny
stanowi inaczej.
Art. 39a. Prezes Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, ustala
instrukcję kancelaryjną dla organów gmin i związków międzygminnych.
Rozdział 4
Akty prawa miejscowego stanowionego przez gminę

 
Art. 40. 1. Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje
prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy.
2. Na podstawie niniejszej ustawy organy gminy mogą wydawać akty prawa
miejscowego w zakresie:
1) wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,
2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,
3) zasad zarządu mieniem gminy,
4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności
publicznej.
3. W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach
powszechnie obowiązujących rada gminy może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli
jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia
porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.
4. Przepisy porządkowe, o których mowa w ust. 3, mogą przewidywać za ich
naruszanie karę grzywny wymierzaną w trybie i na zasadach określonych w prawie o
wykroczeniach.
Art. 41. 1. Akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie
uchwały.
2. W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać wójt, w
formie zarządzenia.
3. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 2, podlega zatwierdzeniu na najbliższej
sesji rady gminy. Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź
nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji rady.
4. W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia
zarządzenia rada gminy określa termin utraty jego mocy obowiązującej.
5. Wójt przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i
staroście powiatu, w którym leży gmina, następnego dnia po ich ustanowieniu.
Art. 42. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa
ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych
innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718 i z 2001 r. Nr 46, poz. 499).
Rozdział 5
Mienie komunalne

 
Art. 43. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe
należące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych gminnych osób
prawnych, w tym przedsiębiorstw.
Art. 44. Nabycie mienia komunalnego następuje:
1) na podstawie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie
terytorialnym,
2) przez przekazanie gminie mienia w związku z utworzeniem lub zmianą granic
gminy w trybie, o którym mowa w art. 4; przekazanie mienia następuje w drodze
porozumienia zainteresowanych gmin, a w razie braku porozumienia - decyzją
Prezesa Rady Ministrów, podjętą na wniosek ministra właściwego do spraw
administracji publicznej,
3) w wyniku przekazania przez administrację rządową na zasadach określonych
przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia,
4) w wyniku własnej działalności gospodarczej,
5) przez inne czynności prawne,
6) w innych przypadkach określonych odrębnymi przepisami.
Art. 45. 1. Podmioty mienia komunalnego samodzielnie decydują o
przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych, przy zachowaniu
wymogów zawartych w odrębnych przepisach prawa.
2. (skreślony).
Art. 46. 1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu
mieniem składa jednoosobowo wójt albo działający na podstawie jego upoważnienia
zastępca wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez wójta osobą.
2. (skreślony)
3. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych,
do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy (głównego
księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej.
4. Skarbnik gminy (główny księgowy budżetu), który odmówił kontrasygnaty,
dokona jej jednak na pisemne polecenie zwierzchnika, powiadamiając o tym radę
gminy oraz regionalną izbę obrachunkową.
Art. 47. 1. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy
nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie
pełnomocnictwa udzielonego przez wójta.
2. (skreślony)
Art. 48. 1. Jednostka pomocnicza zarządza i korzysta z mienia
komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła w zakresie określonym w
statucie. Statut ustala również zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez
jednostkę pomocniczą w zakresie przysługującego jej mienia.
1a. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do jednostki niższego rzędu, o
której mowa w art. 35 ust. 2.
2. Rada gminy nie może uszczuplić dotychczasowych praw sołectw do korzystania
z mienia bez zgody zebrania wiejskiego.
3. Wszystkie przysługujące dotychczas mieszkańcom wsi prawa własności,
użytkowania lub inne prawa rzeczowe i majątkowe, zwane dalej mieniem gminnym,
pozostają nienaruszone.
4. Do mienia gminnego mają zastosowanie, z zastrzeżeniem ust. 3, przepisy
dotyczące mienia komunalnego.
Art. 49. 1. Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych
gminnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania
gminy.
2. W przypadku zniesienia lub podziału gminy odpowiedzialność za jej
zobowiązania ponoszą solidarnie gminy, które przejęły jej mienie.
Art. 50. Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem
komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu
zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.
Rozdział 6
Gminna gospodarka finansowa

 
Art. 51. 1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na
podstawie budżetu gminy, zwanego dalej budżetem.
2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.
3. Statut gminy określa uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia
gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy.
Art. 52. 1. Projekt budżetu przygotowuje wójt.
1a. Bez zgody wójta rada gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy
zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych
dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia
źródeł tych dochodów.
2. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i
objaśnieniami wójt przedkłada radzie gminy najpóźniej do 15 listopada roku
poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt regionalnej izbie
obrachunkowej, celem zaopiniowania.
3. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
Art. 53. 1. Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość
materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa rada gminy.
2. Do czasu uchwalenia budżetu przez radę gminy, jednak nie później niż do 31
marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu
przedłożony radzie gminy.
3. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust. 2,
regionalna izba obrachunkowa ustala budżet gminy w zakresie obowiązkowych zadań
własnych oraz zadań zleconych w terminie do końca kwietnia roku budżetowego. Do
dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę obrachunkową podstawą gospodarki
budżetowej jest projekt budżetu, o którym mowa w ust. 2.
Art. 54. 1. Dochodami gminy są:
1) podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody
gminy,
2) dochody z majątku gminy,
3) subwencja ogólna z budżetu państwa.
2. Dochodami gminy mogą być:
1) (skreślony),
2) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań
własnych,
3) wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,
4) (skreślony),
5) spadki, zapisy i darowizny,
6) inne dochody.
Art. 55. 1. Subwencje ogólne są ustalane dla gmin według
zobiektywizowanych kryteriów, które określa odrębna ustawa.
2. Minister Finansów [obecnie: minister właściwy do spraw finansów
publicznych] ustala, zgodnie z ust. 1, wysokość i rozdziela subwencje ogólne
na rzecz każdej gminy bezpośrednio z budżetu państwa.
Art. 56. (skreślony).
Art. 57. W uchwale budżetowej określa się źródła pokrycia niedoboru
budżetu, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.
Art. 58. 1. Uchwały i zarządzenia organów gminy dotyczące zobowiązań
finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.
2. Uchwały rady gminy, o których mowa w ust. 1, zapadają bezwzględną
większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.
Art. 59. Dyspozycja środkami pieniężnymi gminy jest oddzielona od
kasowego jej wykonania.
2. (skreślony).
Art. 60. 1. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada wójt.
2. Wójtowi przysługuje wyłączne prawo:
1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej
kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,
2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez
radę gminy,
3) dokonywania wydatków budżetowych,
4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy,
5) dysponowania rezerwami budżetu gminy,
6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
Art. 61. 1. Gospodarka finansowa gminy jest jawna.
2. Wójt niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania
w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.
3. Wójt informuje mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu,
kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków
budżetowych.
Art. 62. Kontrolę gospodarki finansowej gmin i związków sprawują
regionalne izby obrachunkowe.
2. (skreślony).
Art. 63. Odrębne ustawy określą:
1) sposób powoływania, organizację i szczegółowe zasady działania
regionalnych izb obrachunkowych,
2) podatki, opłaty i wpływy uznane za dochody gminy,
3) ogólne zasady procedury budżetowej i gospodarki finansowej w gminach,
4) warunki zaciągania pożyczek przez gminy.
Rozdział 7
Związki i porozumienia międzygminne

 
Art. 64. 1. W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą
tworzyć związki międzygminne.
2. Uchwały o utworzeniu związku podejmują rady zainteresowanych gmin.
3. Prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z
wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem
ogłoszenia statutu związku.
4. Obowiązek utworzenia związku może być nałożony tylko w drodze ustawy,
która określa zadania związku i tryb zatwierdzenia jego statutu.
5. Do związków międzygminnych stosuje się odpowiednio art. 8 ust. 2-5 i art.
39 ust. 4.
Art. 65. 1. Związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na
własną odpowiedzialność.
2. Związek posiada osobowość prawną.
Art. 66. Gmina informuje wojewodę o zamiarze przystąpienia do związku.
Art. 67. 1. Utworzenie związku wymaga przyjęcia jego statutu przez
rady zainteresowanych gmin bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady
gminy.
2. Statut związku powinien określać:
1) nazwę i siedzibę związku,
2) uczestników i czas trwania związku,
3) zadania związku,
4) organy związku, ich strukturę, zakres i tryb działania,
5) zasady korzystania z obiektów i urządzeń związku,
6) zasady udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywania
strat związku,
7) zasady przystępowania i występowania członków oraz zasady rozliczeń
majątkowych,
8) zasady likwidacji związku,
9) inne zasady określające współdziałanie.
3. Zmiana statutu następuje w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia.
Art. 68. 1. Rejestr związków prowadzi minister właściwy do spraw
administracji publicznej.
2. Związek nabywa osobowość prawną po zarejestrowaniu, z dniem ogłoszenia
statutu.
3. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze
rozporządzenia, sposób prowadzenia rejestru związków międzygminnych oraz
ogłaszania statutów związków, uwzględniając dokumentację niezbędną do wpisania
związku do rejestru, dane podlegające wpisaniu oraz sposób dokonywania zmian
wpisów w rejestrze.
Art. 69. 1. Organem stanowiącym i kontrolnym związku jest zgromadzenie
związku, zwane dalej zgromadzeniem.
2. W zakresie zadań zleconych związkowi zgromadzenie wykonuje kompetencje
przysługujące radzie gminy.
3. Do zgromadzenia związku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące rady
gminy.
Art. 70. 1. W skład zgromadzenia wchodzą wójtowie gmin uczestniczących
w związku.
2. Na wniosek wójta rada gminy może powierzyć reprezentowanie gminy w
zgromadzeniu zastępcy wójta albo radnemu.
3. Statut może przyznawać określonym gminom więcej niż jeden głos w
zgromadzeniu. Dodatkowych przedstawicieli wyznacza zainteresowana rada gminy.
Art. 71. Uchwały zgromadzenia są podejmowane bezwzględną większością
głosów statutowej liczby członków zgromadzenia.
Art. 72. 1. Członek zgromadzenia może wnieść pisemny sprzeciw w
stosunku do uchwały zgromadzenia w ciągu 7 dni od dnia jej podjęcia.
2. Wniesienie sprzeciwu wstrzymuje wykonanie uchwały i wymaga ponownego
rozpatrzenia sprawy.
3. Sprzeciw nie może być zgłoszony do uchwały podjętej w wyniku ponownego
rozpatrzenia sprawy.
4. Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do związków międzygminnych utworzonych
na podstawie art. 64 ust. 4.
Art. 73. 1. Organem wykonawczym związku jest zarząd.
2. Zarząd związku jest powoływany i odwoływany przez zgromadzenie spośród
jego członków.
3. O ile statut tak stanowi, dopuszczalny jest wybór członków zarządu spoza
członków zgromadzenia w liczbie nieprzekraczającej 1/3 składu zarządu związku.
4. (skreślony)
5. (skreślony)
Art. 73a. 1. Do gospodarki finansowej związku międzygminnego stosuje
się odpowiednio przepisy o gospodarce finansowej gmin.
2. Plan finansowy związku uchwala zgromadzenie związku.
Art. 74. 1. Gminy mogą zawierać porozumienia międzygminne w sprawie
powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych.
2. Gmina wykonująca zadania publiczne objęte porozumieniem przejmuje prawa i
obowiązki pozostałych gmin, związane z powierzonymi jej zadaniami, a gminy te
mają obowiązek udziału w kosztach realizacji powierzonego zadania.
Art. 75. (skreślony).
Rozdział 8
(art. 76-83) skreślony
Rozdział 9
Stowarzyszenia gmin

 
Art. 84. 1. W celu wspierania idei samorządu terytorialnego oraz
obrony wspólnych interesów, gminy mogą tworzyć stowarzyszenia, w tym również z
powiatami i województwami.
2. Organizację, zadania oraz tryb pracy stowarzyszenia określa jego statut.
3. Do stowarzyszeń gmin stosuje się odpowiednio przepisy Prawa o
stowarzyszeniach, z tym że dla założenia stowarzyszenia wymaganych jest co
najmniej 3 założycieli.
Art. 84a. Zasady przystępowania gminy do międzynarodowych zrzeszeń
społeczności lokalnych i regionalnych określają odrębne przepisy.
Rozdział 10
Nadzór nad działalnością gminną

 
Art. 85. Nadzór nad działalnością gminną sprawowany jest na podstawie
kryterium zgodności z prawem.
Art. 86. Organami nadzoru są Prezes Rady Ministrów i wojewoda, a w
zakresie spraw finansowych - regionalna izba obrachunkowa.
Art. 87. Organy nadzoru mogą wkraczać w działalność gminną tylko w
przypadkach określonych ustawami.
Art. 88. Organy nadzoru mają prawo żądania informacji i danych,
dotyczących organizacji i funkcjonowania gminy, niezbędnych do wykonywania
przysługujących im uprawnień nadzorczych.
Art. 89. 1. Jeżeli prawo uzależnia ważność rozstrzygnięcia organu
gminy od jego zatwierdzenia, uzgodnienia lub zaopiniowania przez inny organ,
zajęcie stanowiska przez ten organ powinno nastąpić nie później niż w ciągu 14
dni od dnia doręczenia tego rozstrzygnięcia lub jego projektu, z zastrzeżeniem
ust. 1a.
1a. Termin, o którym mowa w ust. 1, wynosi 30 dni, jeżeli zatwierdzenie,
uzgodnienie lub zaopiniowanie wymagane jest od organu stanowiącego jednostki
samorządu terytorialnego.
2. Jeżeli organ, o którym mowa w ust. 1 lub 1a, nie zajmie stanowiska w
sprawie, rozstrzygnięcie uważa się za przyjęte w brzmieniu przedłożonym przez
gminę, z upływem terminu określonego w ust. 1 lub 1a.
3. Do zatwierdzania, uzgadniania lub opiniowania przez organy gminy
rozstrzygnięć innych organów przepisy ust. 1, 1a i 2 stosuje się odpowiednio.
Art. 90. 1. Wójt obowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał
rady gminy w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Akty ustanawiające przepisy
porządkowe wójt przekazuje w ciągu 2 dni od ich ustanowienia.
2. Wójt przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej, na zasadach określonych w
ust. 1, uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium oraz inne uchwały rady
gminy i zarządzenia wójta objęte zakresem nadzoru regionalnej izby
obrachunkowej.
Art. 91. 1. Uchwała lub zarządzenie organu gminy sprzeczne z prawem są
nieważne. O nieważności uchwały lub zarządzenia w całości lub w części orzeka
organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia uchwały lub
zarządzenia, w trybie określonym w art. 90.
2. Organ nadzoru, wszczynając postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności
uchwały lub zarządzenia albo w toku tego postępowania, może wstrzymać ich
wykonanie.
2a. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do uchwały lub zarządzenia o zaskarżeniu
rozstrzygnięcia nadzorczego do sądu administracyjnego.
3. Rozstrzygnięcie nadzorcze powinno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne
oraz pouczenie o dopuszczalności wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
4. W przypadku nieistotnego naruszenia prawa organ nadzoru nie stwierdza
nieważności uchwały lub zarządzenia, ograniczając się do wskazania, iż uchwałę
lub zarządzenie wydano z naruszeniem prawa.
5. Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.
Art. 92. 1. Stwierdzenie przez organ nadzoru nieważności uchwały lub
zarządzenia organu gminy wstrzymuje ich wykonanie z mocy prawa w zakresie
objętym stwierdzeniem nieważności, z dniem doręczenia rozstrzygnięcia
nadzorczego.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do uchwały lub zarządzenia o zaskarżeniu
rozstrzygnięcia nadzorczego do sądu administracyjnego.
Art. 92a. W przypadku złożenia przez organ gminy skargi na
rozstrzygnięcie nadzorcze, sąd administracyjny wyznacza rozprawę nie później niż
w ciągu 30 dni od dnia wpłynięcia skargi do sądu.
Art. 93. 1. Po upływie terminu wskazanego w art. 91 ust. 1 organ
nadzoru nie może we własnym zakresie stwierdzić nieważności uchwały lub
zarządzenia organu gminy. W tym przypadku organ nadzoru może zaskarżyć uchwałę
lub zarządzenie do sądu administracyjnego.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wydanie postanowienia o wstrzymaniu
wykonania uchwały lub zarządzenia należy do sądu.
Art. 94. 1. Nie stwierdza się nieważności uchwały lub zarządzenia
organu gminy po upływie jednego roku od dnia ich podjęcia, chyba że uchybiono
obowiązkowi przedłożenia uchwały lub zarządzenia w terminie określonym w art. 90
ust. 1, albo jeżeli są one aktem prawa miejscowego.
2. Jeżeli nie stwierdzono nieważności uchwały lub zarządzenia z powodu upływu
terminu określonego w ust. 1, a istnieją przestanki stwierdzenia nieważności,
sąd administracyjny orzeka o ich niezgodności z prawem. Uchwała lub zarządzenie
tracą moc prawną z dniem orzeczenia o ich niezgodności z prawem. Przepisy
Kodeksu postępowania administracyjnego co do skutków takiego orzeczenia stosuje
się odpowiednio.
Art. 95. (skreślony).
Art. 96. 1. W razie powtarzającego się naruszenia przez radę gminy
Konstytucji lub ustaw, Sejm, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, może w drodze
uchwały rozwiązać radę gminy. W przypadku rozwiązania rady gminy Prezes Rady
Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej,
wyznacza osobę, która do czasu wyboru rady gminy pełni jej funkcję.
2. Jeżeli powtarzającego się naruszenia Konstytucji lub ustaw dopuszcza się
wójt, wojewoda wzywa wójta do zaprzestania naruszeń, a jeżeli wezwanie to nie
odnosi skutku - występuje z wnioskiem do Prezesa Rady Ministrów o odwołanie
wójta. W przypadku odwołania wójta Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra
właściwego do spraw administracji publicznej, wyznacza osobę, która do czasu
wyboru wójta pełni jego funkcję.
Art. 97. 1. W razie nierokującego nadziei na szybką poprawę i
przedłużającego się braku skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych przez
organy gminy, Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw
administracji publicznej, może zawiesić organy gminy i ustanowić zarząd
komisaryczny na okres do dwóch lat, nie dłużej jednak niż do wyboru rady oraz
wójta na kolejną kadencję.
2. Ustanowienie zarządu komisarycznego może nastąpić po uprzednim
przedstawieniu zarzutów organom gminy i wezwaniu ich do niezwłocznego
przedłożenia programu poprawy sytuacji gminy.
3. Komisarza rządowego powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody,
zgłoszony za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji
publicznej.
4. Komisarz rządowy przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji organów gminy z
dniem powołania.
Art. 98. 1. Rozstrzygnięcia organu nadzorczego dotyczące gminy, w tym
rozstrzygnięcia, o których mowa w art. 96 ust. 2 i art. 97 ust. 1, a także
stanowisko zajęte w trybie art. 89, podlegają zaskarżeniu do sądu
administracyjnego z powodu niezgodności z prawem w terminie 30 dni od dnia ich
doręczenia.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozstrzygnięć dotyczących
organów związków i porozumień międzygminnych.
3. Do złożenia skargi uprawniona jest gmina lub związek międzygminny, których
interes prawny, uprawnienie albo kompetencja zostały naruszone. Podstawą do
wniesienia skargi jest uchwała lub zarządzenie organu, który podjął uchwałę lub
zarządzenie albo którego dotyczy rozstrzygnięcie nadzorcze.
3a. Do złożenia skargi na rozstrzygnięcie organu nadzorczego, dotyczące
uchwały rady gminy, doręczone po upływie kadencji rady, uprawniona jest rada
gminy następnej kadencji w terminie 30 dni od dnia wyboru przewodniczącego rady.
4. Do postępowania w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się
odpowiednio przepisy o zaskarżaniu do sądu administracyjnego decyzji w
indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
5. Rozstrzygnięcia nadzorcze stają się prawomocne z upływem terminu do
wniesienia skargi bądź z datą oddalenia lub odrzucenia skargi przez sąd.
Art. 98a. 1. Jeżeli właściwy organ gminy, wbrew obowiązkowi
wynikającemu z przepisów art. 190 ust. 2 i 6 i art. 194 ust. 1 ustawy, o której
mowa w art. 24b ust. 6, art. 26 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. o
bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz. U. Nr 113, poz.
984, Nr 127, poz. 1089 i Nr 214, poz. 1806) oraz art. 5 ust. 2 i 3 ustawy z dnia
21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez
osoby pełniące funkcje publiczne, w zakresie dotyczącym odpowiednio wygaśnięcia
mandatu radnego, obsadzenia mandatu radnego, wygaśnięcia mandatu wójta,
odwołania ze stanowiska albo rozwiązania umowy o pracę z zastępcą wójta,
sekretarzem gminy, skarbnikiem gminy, kierownikiem jednostki organizacyjnej
gminy i osobą zarządzającą lub członkiem organu zarządzającego gminną osobą
prawną, nie podejmuje uchwały, nie odwołuje ze stanowiska lub nie rozwiązuje
umowy o pracę, wojewoda wzywa organ gminy do podjęcia odpowiedniego aktu w
terminie 30 dni.
2. W razie bezskutecznego upływu terminu określonego w ust. 1, wojewoda, po
powiadomieniu ministra właściwego do spraw administracji publicznej, wydaje
zarządzenie zastępcze.
3. Przepisy art. 98 stosuje się odpowiednio.
Art. 99. 1. (skreślony).
1a.Przepisy o nadzorze nad gminami stosuje się odpowiednio do związków i
porozumień międzygminnych.
2. W sprawach związków i porozumień międzygminnych, wykraczających poza
granice województwa, organy nadzorcze działają w zakresie swojej właściwości
miejscowej i za pośrednictwem organów nadzorczych właściwych ze względu na
siedzibę władz związku lub porozumienia, chyba że statut związku lub
porozumienie przekazuje uprawnienia nadzorcze Prezesowi Rady Ministrów.
Art. 100. Postępowanie sądowe, o którym mowa w artykułach
poprzedzających, jest wolne od opłat sądowych.
Art. 101. 1. Każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały
naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z
zakresu administracji publicznej, może - po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia
naruszenia - zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli w sprawie orzekał już sąd
administracyjny i skargę oddalił.
2a. Skargę na uchwałę lub zarządzenie, o których mowa w ust. 1, można wnieść
do sądu administracyjnego w imieniu własnym lub reprezentując grupę mieszkańców
gminy, którzy na to wyrażą pisemną zgodę.
3. W sprawie wezwania do usunięcia naruszenia stosuje się przepisy o
terminach załatwiania spraw w postępowaniu administracyjnym.
4. W sprawach, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 94.
Art. 101a. 1. Przepisy art. 101 stosuje się odpowiednio, gdy organ
gminy nie wykonuje czynności nakazanych prawem albo przez podejmowane czynności
prawne lub faktyczne narusza prawa osób trzecich.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, sąd administracyjny może nakazać
organowi nadzoru wykonanie niezbędnych czynności na rzecz skarżącego, na koszt i
ryzyko gminy.
Art. 102. Przepisów rozdziału niniejszego nie stosuje się do decyzji
indywidualnych w sprawach z zakresu administracji publicznej, wydawanych przez
organy gmin, ich związków lub samorządowe kolegia odwoławcze. Kontrolę
instancyjną w tym zakresie oraz nadzór pozainstancyjny i kontrolę sprawowaną
przez sąd określają przepisy odrębne.
Art. 102a. W sprawach, o których mowa w niniejszym rozdziale, nie
stosuje się przepisów art. 52 ż 3 i 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo
o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270).
Rozdział 11
Przepis końcowy

 
Art. 103. (stanowił, że ustawa wchodzi w życie w terminie i na
zasadach określonych ustawą )

 





Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ustawa o samorządzie gminnym 2
ustawa o samorzadzie gminnym
Ustawa o samorządzie gminnym
Ustawa z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym
USTAWA O SAMORZĄDZIE GMINNYM 1pdf
o samorządzie gminnym
Samorząd gminny
Ustawa o samorządzie gminnym
ustawa o samorządzie gminnym
145 Ustawa o samorz dzie gminnym

więcej podobnych podstron