Paweł Huelle Ostatni kwadrans


Aby rozpocząć lekturę,
kliknij na taki przycisk ,
który da ci pełny dostęp do spisu treści książki.
Jeśli chcesz połączyć się z Portem Wydawniczym
LITERATURA.NET.PL
kliknij na logo poniżej.
Paweł Huelle
OSTATNI KWADRANS
(Z kroniki rodzinnej Schopenhauerów)
2
Tower Press 2000
Copyright by Tower Press, Gdańsk 2000
3
Scena I.
Osoby:
Fryderyk II Pruski, zwany Wielkim, król Prus. W tej scenie liczy sobie lat 61.
Henryk Floris Schopenhauer, kupiec i patrycjusz gdański, ma lat 26.
Berlin, lato, rok 1773. Wnętrze rokokowego gabinetu Fryderyka Wielkiego.
Okrągły stół, na nim mapy, przy stole dwa krzesła. Kominek. Zegar wskazujący
dokładnie godzinę 6 30 rano, dzwoni kurant. Fryderyk siedzi przy stole, pochylo-
ny nad mapą Pomorza i Prus. Henryk Floris siedzi na przeciw monarchy w pozie
wyrażającej grzeczny szacunek, ale dość swobodnej. Przez uchylone okno do ga-
binetu wpada dzwięk porannego trylu ptaków.
Henryk Floris:
By skończyć, powiem wasza wysokość, że to sprawa honoru.
Fryderyk:
Dobrze słyszę? Henryk Floris Schopenhauer, kupiec zbożowy z Gdańska, poucza
króla Prus o zasadach honoru. Powinni to wydrukować w londyńskim  Times .
Prenumerujesz go.
Henryk Floris:
Nie ośmielam się pouczać waszej wysokości. Ja tylko...
Fryderyk:
Więc nie?
Henryk Floris:
Moi przodkowie nie byli niczyimi poddanymi. I ja nie pragnę takiej łaski.
Fryderyk:
Bzdury! Byliście i jesteście sługami pieniądza.
Henryk Floris:
Do Gdańska przyszło pismo z Warszawy...
Fryderyk:
Od polskiego suwerena, to chciałeś powiedzieć? Waszym suwerenem zawsze było
złoto. I nie mieliście innego, panowie kupcy. A niedołęga Poniatowski przełknie
wszystko, co poda Katarzyna, choćby i w złotym nocniku. Nie pojmujesz polityki
Schopenhauer.
4
Henryk Floris:
Pojmuję dobrze. Ale jest jeszcze...
Fryderyk:
Cóż takiego? Czy król Prus coś przeoczył?
Henryk Floris:
Pozwolę sobie raz jeszcze powtórzyć to, co król Prus usłyszał od kupca zbożowe-
go z Gdańska na początku tej rozmowy: point de bonheur sans liberte.
Fryderyk raptownie wstaje, odsuwa krzesło, podchodzi do okna. Henryk Floris
również unosi się i staje za swoim krzesłem, z jedną dłonią opartą na rzezbionym
fryzie. Fryderyk uchyla szerzej okno i mówi do Henryka Florisa odwrócony do
niego plecami.
Fryderyk:
Siadaj. Powiedziałem - siadaj.
Henryk Floris przesuwa swoje krzesło, ale nie siada. Przez otwarte teraz szeroko
okno wdzierają się dzwięki musztry: krok marszowy oddziału piechoty, werble.
Słychać komendy: Habacht!! Ruhe!! Odgłos trąbki.
Fryderyk przymyka okno. Wraca do stołu. Siada.
Henryk Floris również siada.
Fryderyk pokazuje na mapie Gdańsk.
Fryderyk:
I to są właśnie plagi miasta Gdańska!! Złota wolność. Zupełnie jak Polacy. Ale ty
nawet po polsku nie umiesz.
Fryderyk wybucha śmiechem.
Henryk Floris:
Jestem republikaninem, wasza wysokość.
Fryderyk:
Jesteś głupcem Schopenhauer.
Henryk Floris - niezbyt protokolarnie - uznaje, że audiencja jest skończona.
Chce wstać. Fryderyk przechyla się przez blat stołu i chwytając gościa za prze-
gub, osadza go z powrotem. Mapa Pomorza i Prus spada na podłogę.
Fryderyk:
Wczoraj, kiedy dostrzegłem cię w tłumie gapiów przyglądających się paradzie,
miałem przeczucie. I nie omyliłem się. - Kim jest ten, co tak wysoko nosi głowę?
Mówią mi: - pierwszy w Gdańsku i nieostatni na londyńskiej giełdzie. Cóż stąd
dzisiaj? Myślisz, że chciałem z tobą mówić o cenach zboża? Drewna? Dziegciu?
A może skór wołowych? Ja wiem, wam wszystkim się wydaje, że kiedy odma-
wiacie królowi Prus, wtedy republikańska bogini porusza skrzydłem , wzruszona
5
cnotą swoich wiernych. Tylko że waszej cnoty starczy wam jeszcze na kilka lat!
(pauza) Czytasz Newtona?
Henryk Floris:
Czytam wszystko, co pożyteczne w moim zawodzie, Newtona tak dobrze jak Se-
nekę, wasza wysokość.
Fryderyk wskazuje na leżącą na posadzce mapę.
Fryderyk:
Natura nie znosi próżni. Nie toleruje chaosu. Takie jest prawo gwiazd, planet,
atomów, polityki. Czymże by ona była bez tej zasady? Twoje miasto nie leży na
księżycu Schopenhauer.
Henryk Floris:
Istotnie wasza wysokość. Leży ono nad Bałtykiem.
Fryderyk wstaje. Henryk Floris również. Henryk Floris schyla się, usiłując
grzecznie podnieść mapę z posadzki. Fryderyk przydeptuje ją obcasem. Henryk
Floris wyprostowuje się, patrząc królowi prosto w oczy.
Fryderyk:
Jesteś głupcem. Wiesz przynajmniej dlaczego?
Henryk Floris:
Zapewne według waszej wysokości głupcem jest każdy, kto odmawia królowi
Prus.
Fryderyk:
Chciałem ci dać szlachectwo. Tytuł. Kto wie, może zostałbyś ministrem w moim
państwie. Co na to powiesz teraz?
Henryk Floris:
Niechaj król Prus z bożą pomocą rządzi swoim państwem, a kupiec zbożowy
swoim kantorem, za pozwoleniem waszej wysokości - w wolnym mieś...
Fryderyk:
Dość.
Henryk Floris:
Kantorem w wolnym mieście.
Fryderyk:
Idz już Schopenhauer. Ta rozmowa trwała o kwadrans za długo.
6
Henryk Floris skłania głowę, odchodzi ku drzwiom. Fryderyk podnosi mapę z
posadzki, ciska ją do kominka. Fryderyk do znikającego w drzwiach Henryka Flo-
risa.
Fryderyk:
Voila les calamitees de la ville de Dansic!!
Za oknem znów słychać werble. Kroki maszerującego oddziału.
7
Scena II.
Osoby:
Henryk Floris Schopenhauer, obecnie ma lat 46.
Joanna Schopenhauer, jego żona, lat 27.
Artur, ich syn, lat 5.
Tragarz I
Tragarz II - obaj w sile wieku.
Agata, rumiana służąca w stroju kuchennym.
Gdańsk, marzec, rok 1793. Salon mieszczański w domu Henryka Florisa i Jo-
anny Schopenhauerów w ich domu przy ulicy Świętego Ducha. Widać, że to bo-
gate i z angielska urządzone wnętrze, jest już pustawe - przed wyprowadzką. Tylko
kilka małych sztychów ozdabia ściany, w pozostałych miejscach wyrazne plamy po
zdjętych dopiero co obrazach. Kanapa i jeden fotel - wciśnięte w róg obok drzwi
wejściowych do salonu - zaciągnięte pokrowcami. Tylko jeden lichtarz na komin-
ku. Powyżej niego rzezbiony fryz kamienny z dużym herbem Gdańska. Na kartuszu
wyrazny napis złoconymi litrami: -  Die Konigl. Polnische u. Preuschische Han-
see und Handels - Stadt DANZIG, Poln. GDANSKO im Lande Pomerellien . Na
środku salonu stół, trzy krzesła. Pod ścianą - obok kominka klawesyn - wydatnie
nie na swoim miejscu; dalej oszklona, otwarta szafa biblioteczna, w której zostało
trochę woluminów. Przy niej niezamknięty kufer wypełniony książkami. Ściana
przeciwległa zdominowana jest przez ogromną, ciężką szafę gdańską, na której
stoi pudło podróżne na kapelusze. Trzy okna. Na podłodze podwinięty dywan, pod
nim typowo holenderska, w czarno - białe kwadraty posadzka. Wdzięczny byłby
kot, najlepiej szaro-bury dachowiec.
Za oknami słychać co pewien czas powtarzający się, stłumiony odgłos werbli.
Raz bliżej, raz dalej.
Do salonu wchodzi Artur, niosąc przed sobą taboret. Tuż za nim Joanna. Artur
potyka się o podwinięty rulon dywanu, upada, puszczając z rąk taboret.
Joanna:
Nigdy nie patrzysz pod nogi! Mówiłam, żebyś uważał!
Artur szybko podnosi się na nogi i nie zwracając uwagi na matkę, ani na tabo-
ret, pędzi do okna. Wspina się na parapet. Przylepia twarz do szyby. Joanna pod-
nosi taboret, ustawia go przy gdańskiej szafie, podwija suknię, wchodzi na tabo-
ret, usiłując bezskutecznie sięgnąć po pudło na kapelusze.
Joanna:
Ciebie o coś poprosić... Ojcu to oczywiście byś usłużył. Ale twojego ojca nie ob-
chodzą moje kapelusze.
Joanna wspina się na palcach, dotyka pudła z kapeluszami, pudło spada na
podłogę, osobno walcowaty tubus, osobno wieko. Joanna odwraca się powoli od
szafy, chce zejść z taboretu; ale rąbek sukni zaczepiony o kant jego siedziska grozi
8
tym, że podczas zeskoku suknia pociągnie taboret ze sobą i ten przewróci się na
Joannę.
Joanna:
Artur!
Artur odwraca twarz od szyby. Zeskakuje z parapetu. Podchodzi do pudła,
unosi je, zagląda do środka, wzrusza ramionami, nakłada wieko.
Joanna:
Artur!!
Artur odstawia pudło. Dopiero teraz podchodzi do matki, uwalnia rąbek jej
sukni, wreszcie podaje dłoń. Joanna dość niezgrabnie zeskakuje z taboretu. Artur
natychmiast pędzi do okna i zajmuje poprzednią pozycję, obojętny na wydarzenia
w salonie.
Joanna otrzepuje chusteczką pudło z kurzu.
Joanna:
Tyle razy mówiłam Agacie, żeby to stąd zabrała. I kto postawił to na szafie? Fu,
ile kurzu. Ale jak państwo wyjeżdżają, kto by ich tam posłuchał.
Joanna (do Artura):
Takie ciekawe? Chodzą i bębnią. Bębnią i chodzą. Oszaleć można od tych ob-
wieszczeń. Tylko nie waż mi się otwierać okna. W marcu najłatwiej o zapalenie
płuc.
Do salonu wchodzą dwaj tragarze. Joanna, otwierająca właśnie pudło, nie
dostrzega ich.
Joanna:
Puste? To gdzie jest mój wiosenny kapelusz od pani Frossard? Artur, biegnij
prędko do kuchni i powiedz, żeby Agata natychmiast przestała szykować pro-
wianty i żeby tu przyszła.
Artur zdaje się nie słyszeć matki.
Joanna dostrzega tragarzy.
Joanna:
No, na co czekacie.
Tragarz I:
No bo proszę pani, pan Schopenhauer powiedział, żeby teraz klawesyn.
Joanna:
To bierzcie klawesyn.
Tragarz II:
9
Ale pani powiedziała, że instrument kupił pan Moser i żeby go na końcu znieść do
sieni, nawet jak już państwo wyjadą, bo pan Moser jutro dopiero przyśle po in-
strument.
Joanna:
No to bierzcie książki.
Tragarz I:
Ale proszę pani, pan Schopenhauer powiedział, że książki to na samym końcu i że
on sam jeszcze popatrzy które zostawić, a które do kufra.
Joanna:
Widocznie pan Schopenhauer nie panuje nad sytuacją. Pakujcie książki.
Tragarz II:
Tak proszę pani... ale które?
Joanna:
No to klawesyn.
Tragarze podchodzą do klawesynu.
Joanna (do Artura):
Artur, biegnij po ojca. Jest z panem Abendrothem w gabinecie. Albo nie, zostań.
Artur nawet się nie odwraca od szyby.
Joanna (do tragarzy):
Zaraz, zostawcie klawesyn. Ja sama pójdę po męża.
Joanna wychodzi z pudłem na kapelusze w dłoniach.
Tragarze podchodzą do szafy bibliotecznej i kufra. Tragarz I wyjmuje z półki
książkę. Duka tytuł.
Tragarz I:
Cier pi enia mło de, młodego, We, Wetera!
Artur (nie odwracając się od okna):
Wertera!
Tragarz I:
Tak, Wertera. Dziękuję ci chłopcze.
Tragarz II (do Tragarza I):
To ty umiesz czytać?
Tragarz I:
A bo co?
10
Tragarz II:
A tu (podaje książkę z półki) co pisze?
Tragarz I:
Nie - pisze, tylko - jest napisane.
Tragarz II:
No.
Tragarz I:
Jest napisane - Ge org von Zi mmer mann - Osa, osam, osamo...
Artur (jak wyżej):
O samotności.
Tragarz I:
Dziękuję ci chłopcze..
Tragarz II do I:
To wszystko pan Schopenhauer napisał? (do Artura) Wszystko twój ojciec, chłop-
cze? (do Tragarza I ) To kiedy on miał czas majątek robić?
Tragarz I:
Jesteś głupszy, niż pijany Kaszuba po jarmarku. Pan Schopenhauer nie pisze ksią-
żek, tylko je czyta. No, pakujemy jak leci.
Tragarz II:
Ale przecie powiedział, że sam jeszcze sprawdzi, które.
Tragarz I:
To było wczoraj rano. Nie widzisz co się na ulicy dzieje?
Tragarze zdejmują książki z półek, bezceremonialnie wrzucają je do kufra.
Tragarz I:
Mówią, że jak Prusak wejdzie, to będzie lepiej dla nas, biednych. Dlatego pano-
wie Rada i burmistrze tacy są zli. Podobno list do carowej słali. Żeby pomoc przy-
szła.
Tragarz II:
Aleś ty głupi. Lepiej nie powtarzaj tych bzdur przy panu, bo nie da napiwku. I
gdzie to tak mówią?
Tragarz I:
W gospodzie pod Czerwonym Kurem.
Tragarz II:
Chyba Knurem.
11
Tragarz I:
Co?
Tragarz II:
Sprawdzmy, czy się wieko zamknie.
Na korytarzu - już przy kwestii Tragarza I -  W gospodzie pod Czerwonym
Kurem słychać zbliżające się kroki Joanny i Henryka Florisa, a także fragment
ich dialogu.
Joanna:
Ja wydaję polecenia, ty wydajesz polecenia, Adam urżnął się nalewką, Agata ślę-
czy w kuchni, dziecko mnie nie słucha, konie czekają....
Henryk Floris:
O co ten hałas. O jeden twój kapelusz? O kilka moich książek?
Joanna i Henryk Floris wchodzą do salonu. Joanna cały czas trzyma w dło-
niach pudło na kapelusze. Henryk Floris ma w prawej dłoni zwinięty plik papie-
rów rachunkowych.
Joanna:
Pewnie, o nic. Najpierw popędzasz, wpadasz w furię, krzyczysz, że prędzej
umrzesz, niż zobaczysz Prusaka przy ulicy Świętego Ducha, a potem zamykasz się
z Abendrothem w gabinecie i wszystko zostaje na mojej głowie.
Tragarze właśnie zatrzasnęli kufer z książkami. Szafa biblioteczna jest zupeł-
nie pusta.
Joanna:
A nie mówiłam? Widzisz? Widzisz? Mieli na ciebie czekać! (do Artura): Artur,
złaz natychmiast. Jeszcze się przeziębisz na drogę. (do Tragarzy): Czy takie wam
wydałam polecenie? Rozpakujcie to zaraz. Pan Schopenhauer musi wybrać lektu-
ry do podróży.
Artur odwraca się od okna, ale nie złazi z parapetu. Siedzi teraz twarzą do wnę-
trza salonu, machając nogami.
Tragarze otwierają kufer i chcą wyjmować książki.
Henryk Floris:
Zaraz. Wszystko się zmieściło? (do Joanny) No widzisz - o co robić zaraz trage-
dię. Myślałem, że kufer jest za mały. (do Tragarzy): Bierzcie to na dół. Adam,
służący nasz pokaże, gdzie załadować do powozu.
Joanna (do Henryka Florisa ściszonym głosem):
Czy ty nie słyszysz, co do ciebie mówię? Adam jest kompletnie pijany.
Henryk Floris:
12
Tak, zapomniałem, Adam zajęty jest czym innym więc pani Schopenhauer wskaże
wam właściwe miejsce.
Joanna:
Ja mam migrenę. Powinnam się położyć. Henryku...
Tragarze unoszą kufer, wychodzą z salonu. Henryk Floris wychodzi za nimi.
Henryk Floris:
Tak, tak. Kto ma urojone lęki, tan zasługuje na prawdziwe.
Artur:
Seneka!!!
Joanna ciska na stół pudło na kapelusze. Patrzy na Artura.
Joanna:
Synku, przestań już, bardzo cię proszę...
Do salonu wpada Agata, w stroju kuchennym.
Agata:
Proszę pani, proszę pani, przyszła matka pani i siostry pani z prowiantami na dro-
gę i teraz to wszystko rozpakowują w kuchni, więc ja nie wiem co i jak, żeby się
nie pomieszało z tym co naszykowałam, no bo teraz pieczeni jest pięć, cztery
szynki, serów będzie z pół tuzina, a ciast to chyba wszystkich nie da rady zjeść i
do Hamburga.
Joanna:
Już idę Agato.
Joanna wychodzi za Agatą. Artur natychmiast zeskakuje z parapetu. Okrąża stół,
skacząc po kwadratach posadzki ruchem konika szachowego. Nagle wpada na
znakomity pomysł: podchodzi do ogromnej gdańskiej szafy, otwiera drzwi, wcho-
dzi, zamyka się w środku.
W ostatnim ujęciu tej sceny widzimy z wnętrza szafy, przez wąską szparę, jak Tra-
garz I i II stoją oparci o klawesyn. Tragarz I zażywa tabaki i częstuje nią Traga-
rza II. Kichają. Śmieją się. Podnoszą instrument.
13
Scena III.
Osoby:
Joanna Schopenhauer, obecnie ma lat 48.
Artur Schopenhauer, jej syn, obecnie lat 26.
Adela Schopenhauer, jej córka, lat 16.
Weimar, rok 1814. Salon Joanny Schopenhauer urządzony trochę jak pracownia
malarska, trochę jak świątynia muz. Sztalugi, draperie, mnóstwo bibelotów. Ro-
kokowa szafa.
Adela siedzi przed sztalugą, szkicuje na płachcie papieru.
Artur przechadza się nerwowo z założonymi do tyłu rękami.
Artur:
I co jeszcze matka powiedziała?
Adela:
Jak będziesz mówił - matka - to nic nie opowiem.
Artur:
A jak mam mówić. Pani matka?
Adela:
Maman.
Artur:
No więc cóż ci twoja maman powiedziała?
Adela:
Moja? Nasza maman.
Artur:
Co powiedziała?
Adela:
Goethe przyszedł jak zwykle o piątej i usiadł o tu, gdzie zawsze. Wtedy maman
podała herbatę i konfitury, jak zawsze. Goethe najbardziej lubi malinowe, te, które
maman przyrządza według receptury pani Volpius, bo ona ma najlepszy przepis i
w całym Weimarze nie zjesz lepszych konfitur malinowych niż u pani Volpius no
i u nas.
Artur:
Bogowie!
Adela:
14
No więc Goethe zajada te konfitury, a wtedy maman pyta -  mistrzu - bo jak wiesz
zawsze tak zwraca się do niego - mistrzu, czy twoim zdaniem pan Friedrich von
Gerstembergk jest dobrym pisarzem?
Artur:
I co?
Adela:
Arturze, ty pobladłeś!
Artur:
Coż Goethe o tym Gerstembergku...
Adela:
Arturze, ile razy padnie to nazwisko, ty opuszczasz szczękę - o tak; zgrzytasz
okropnie zębami - o tak; wytrzeszczasz oczy - o tak; i robisz się biały jak papier.
Skąd ta nienawiść?
Artur:
Adelo, bardzo proszę, nie wystawiaj mnie na próbę.
Adela:
Przecież pan Friedrich von Gerstembergk jest najlepszym przyjacielem maman i
opiekunem naszego domu.
Artur:
Odwrotnie.
Adela:
Słucham?
Artur:
Ta grafomańska fizjonomia jest najlepszym przyjacielem waszego domu i opieku-
nem twojej maman! A ty, czy i ty się w nim podkochujesz?
Adela:
Wstrętny jesteś bracie. Już nic nie powiem.
Artur zatrzymuje się przy sztaludze, kładzie dłoń na włosach Adeli, głaszcze
siostrę. Spogląda na szkic.
Artur:
To Goethe ze swoim synem?
Adela:
Tak. Na przechadzce, opodal fos zamkowych.
Artur:
Rysujesz znacznie lepiej niż matka.
15
Adela:
Naprawdę tak uważasz?
Artur:
Przecież wiesz, że ja nigdy nie kłamię. No więc cóż Goethe?
Adela:
Goethe powiada do maman -  moja droga przyjaciółko, wie pani doskonale, że to,
czy Gerstembergk jest pisarzem wybitnym, czy ledwie miernym, w tym przypadku
nie ma żadnego znaczenia i nie musimy tego uzasadniać ani też dociekać.
Artur:
O, stary lis, jakbym go słyszał. Nigdy wprost, a już zwłaszcza o drugim pisarzu.
Co dalej?
Adela:
Arturze, zwracam ci uwagę, że to powiedział Goethe!
Artur:
Goethe! Goethe! Niedługo na niemieckiej ziemi nie będzie już żadnego pisarza,
żadnego poety, żadnego filozofa. Wszystkich zastąpi ten jeden geniusz, tajny rad-
ca dworu! I wtedy nikt już nie będzie musiał myśleć, pisać, tworzyć, badać, bo on
sam wystarczy temu głupiemu narodowi idiotów.
Adela:
Arturze, proszę.
Artur:
Tak tak, przepraszam cię Adelo. Zapomniałem, że jesteście jego westalkami. Ka-
płankom nie przystoi słuchać bluznierstw. Co było dalej?
Adela:
O Gerstembergku nic. A Ciebie Goethe bronił.
Artur:
Jak to - bronił mnie. Przed kim?
Adela:
Goethe składa nam wizyty zawsze w dni pocztowe. Maman, na kilka godzin przed
jego wizytą odebrała twój list. Płakała, była roztrzęsiona, bo ty jej nigdy nie
oszczędzisz. A Goethe ma genialną intuicję. I kiedy skończyli mówić o Gerstem-
bergku, pyta -  moja droga przyjaciółko, przecież widzę, że coś cię trapi, otwórz
swe serce przed poetą, śmiało..
Artur:
O!
16
Adela:
Ty tego nie doceniasz, bo nawet nie wiesz, jaka maman jest delikatna i dyskretna.
Żadnego z twych grubiaństw, którymi lubisz faszerować do niej listy, żadnego z
twoich słów szyderczych nie przekazała Goethemu...
Artur:
Szkoda.
Adela:
Powiedziała tylko -  mój syn rozdziera mi serce, od lat, właściwie od początku .
Artur:
Czy Mistrz zapytał, co nasza matka chce powiedzieć, używając tak obrzydliwego,
a zarazem haniebnie kłamliwego zwrotu, jak -  od początku!!!?
Adela:
Arturze, proszę. Goethe chwalił twoje prace. Mówił, że nie we wszystkim się z
tobą zgadza, ale umysł masz wybitny i styl, jakiego nie ma Fichte, ani nawet He-
gel.
Artur:
Proszę odpowiedz! Jak to skomentował!!?
Adela:
Arturze, ja tak nie potrafię rozmawiać.
Artur:
A może ona mu powiedziała -  mistrzu, przyjacielu drogi, odkąd poczułam w
swoim łonie pierwsze poruszenie tego dziecka, już zaczęłam go nienawidzić, już
czułam do niego odrazę!? Nie powiedziała tak?
Adela cichutko płacze.
Artur:
-  I była to ta sama odraza, którą czułam od pierwszej chwili do mego starego
męża!? Nie powiedziała tego?
Adela:
Nie, nie, nie.
Adela ociera twarz chusteczką.
Artur:
-  Męża, którego wpędziłam do grobu ... Tego też nie powiedziała?
W drzwiach salonu staje odziana w spacerowy strój Joanna Schopenhauer.
Nie może być pewności, czy słyszała ostatnie zdanie Artura, czy też nie. Rodzeń-
stwo nie zauważa matki.
17
Adela:
Jesteś potworem.
Artur:
Prawda jest potworna.
Joanna:
Co tu się dzieje? Może i ja się czegoś dowiem? Arturze...
Adela podbiega do matki, przytula się do Joanny.
Adela:
Mamo, mamo.
Joanna trzyma córkę w ramionach.
Joanna (do Artura):
Przecież ci napisałam, że twoja obecność w naszym domu jest warunkowa. Miałeś
zapowiadać swoje przyjazdy. To nie jest przydrożna karczma, do której można
wejść w zabłoconych sztylpach jak napoleoński huzar, naubliżać służącej dziewce
i wyjść, trzaskając drzwiami!!
Adela:
Mamo, on tylko tak. To wszystko przez te jego czarne myśli.
Joanna (do Adeli):
Zawsze go bronisz. Cała jesteś roztrzęsiona. Mój boże, dziecko, ty masz dreszcze!
Chodz, dam ci ziół pani Volpius, musisz się położyć.
Joanna (do Artura):
Zadowolony jesteś? Oto następna ofiara twojej filozofii.
Artur chce opuścić salon.
Joanna (do Artura):
Siadaj i czekaj tu. Musimy się rozmówić.
Joanna z Adelą wychodzą z salonu.
Artur znów chodzi tam i z powrotem nerwowymi krokami. Potyka się o kra-
wędz dywanu. Staje. Patrzy na szafę. Drzwi rokokowego mebla są nieznacznie
uchylone. Artur podchodzi do szafy, uchyla szerzej drzwi. Skrzypią okropnie.
18
Scena IV.
Osoby:
Henryk Floris Schopenhauer, lat 46.
Joanna Schopenhauer, lat 27.
Artur Schopenhauer, lat 5.
Adam, służący staruszek.
Gdańsk, marzec 1793. Ten sam co w scenie II salon w domu przy ulicy Świętego
Ducha. W porównaniu ze stanem poprzednim - brak klawesynu, dywanu na po-
sadzce i obecnych jeszcze w scenie II kilku sztychów na ścianach.
Scenę zaczyna ujęcie subiektywne z wnętrza szafy - okiem Artura. Ujęcie to
może zostać powtórzone w decydujących momentach dialogu Joanny i Henryka
Florisa.
Joanna przechodzi szybko przez salon i zatrzymuje się przy oknie. Zakrywa twarz
dłońmi. Krok za nią podąża Henryk Floris, staje tuż za żoną, chce ją delikatnie
objąć. Zniecierpliwiona Joanna odpycha ten gest męża.
Teraz ujęcie obiektywne.
Henryk Floris:
Przecież zaraz się znajdzie.
Joanna:
Sama byłam na strychu. Agata wołała w piwnicy. Obie przeszukałyśmy wszystkie
pokoje.
Henryk Floris:
Nie rozumiem. Nigdy nie lubił zabawy w chowanego. Skąd teraz taki głupi żart?
Joanna:
Zrób coś Henryku.
Henryk Floris:
A może poszedł do Angielskiego Domu?
Joanna:
Posłałam tam Adama.
Henryk Floris:
Jest pijany!
Joanna:
Agata dała mu mocnej kawy.
Henryk Floris:
Ale tam go jeszcze poczęstują.
19
Joanna:
Najwyżej złamie sobie nogę na przedprożu. Albo wybije ostatnie zęby.
Henryk Floris:
Joanno!
Joanna:
Joanno, Joanno. Tylko tyle potrafisz powiedzieć. Wszystko już spakowane, konie
czekają, zmierzch zapada, a twój synek płata nam figiel, za który sto rózeg to za
mało!
Henryk Floris:
Ja ciebie nie poznaję. Rózgi? To jeszcze dziecko. Zawsze byłaś przeciwna takie-
mu wychowaniu.
Joanna:
Dziecko rozpuszczone przez ciebie do granic możliwości.
Henryk Floris:
A cóż ja takiego czyniłem w jego edukacji, co twoim zdaniem sprzyja rozprzęże-
niu?
Joanna:
Wszystko.
Henryk Floris:
To nie odpowiedz.
Joanna:
Ja jestem od upominania i strofowania. Ty dla przyjemności.
Henryk Floris:
Nie rozumiem.
Joanna:
Oczywiście. Żaden mężczyzna tego nie rozumie, bo to dla was za trudne.
Joanna siada za stołem. Henryk Floris również.
Joanna:
No więc ci powiem. Ja - z Arturem. Od poniedziałku do soboty. Przy śniadaniu, w
gotowalni, na spacerze, w ogrodzie, z książką, nawet przy kawie. Arturze tego nie
rób, Arturze tego nie wolno, Arturze uważaj, Arturze. A raz w tygodniu szanowny
pan ojciec po wyjściu z kantoru zstępuje jak Zeus na ziemię i wtedy zaczynają się:
łakocie, zgadywanki, opowieści o dalekich miastach, skarbach i zatopionych
okrętach.
Henryk Floris:
Przecież miałaś służbę i wszelkie dogodności.
20
Joanna:
I te twoje cytaty z filozofów, które mu w głowie przewróciły. Nawet twoje spacery
z nim do portu...
Henryk Floris:
Objaśniałem mu takielunek. A z liter na burtach składał pierwsze sylaby. Joanno,
taka jest kolej rzeczy. Chłopiec zanim otrzyma guwernera, zanim poślą go do
szkoły, zanim zacznie praktykować w kantorze ojca, pozostaje z matką. Pomyśla-
łaś o tym?
Joanna:
A czy ty pomyślałeś kiedyś o mnie?
Henryk Floris:
Nie raz.
Joanna:
Że jestem nieszczęśliwa...
Henryk Floris:
Czegoś ci brakowało?
Joanna:
Pamiętasz Blancharda? Sprowadziłeś go w gości do dworu przy Polankach, zaraz
po naszym ślubie. Pamiętasz jego balon nad miastem? Jego opowieści o niebez-
piecznych lotach... Byłam taka szczęśliwa, taka oczarowana, taka rozmarzona.
Blanchard - aeronauta. Blanchard - wynalazca spadochronu. Sławny w Paryżu,
Brukseli, Petersburgu. Czyż nie miałam prawa, czyż nie mogłam wyrazić życze-
nia, aby polecieć wraz z nim w krótki lot? Pamiętasz? Zgromiłeś mnie, uroczą
młodą żonę, przy nim - bohaterze, cudzoziemcu, gościu w naszym domu. Jak
gdybym była dziewką służącą. Zresztą - tak jak na mnie wtedy, nigdy nie podnio-
słeś głosu nawet na służbę.
Henryk Floris:
Joanno...
Joanna:
A wieczorem, kiedy Blanchard już odjechał -  Ja mogłaś wystawić mnie, Henry-
ka Florisa Schopenhauera na takie pośmiewisko?!!
Henryk Floris:
Joanno..
Joanna:
Przecież nie chodzi o to, że nie wzniosłam się z Blanchardem w gondoli balonu,
ale o to, że sama taka myśl mogła się pojawić w mojej głowie i że ośmieliłam się
21
taką myśl głośno wyrazić. O to w istocie zrobiłeś awanturę. O to, że kobietom nie
wolno wyrażać swoich pragnień.
Henryk Floris:
Ależ Joanno!!
Joanna:
Miałam dziesięć lat. Dzięki pani Chodowieckiej władałam francuskim, dzięki
Jamesonowi - jak mało kto w naszym mieście - angielskim. Chciałam się uczyć
malarstwa i rysunku u Chodowieckiego w Berlinie. I na czym polegała moja wi-
na? Na tym, że wyraziłam głośno swoje pragnienie. Mój ojciec krzyczał, zupełnie
jak ty -  Jak mogłaś do tego stopnia zhańbić nazwisko Trosienerów, by pragnąć
wykonywać takie zajęcie!!?
Henryk Floris:
Czy szczęście dałby ci lot balonem? Albo trawienie rycin kwasem? To niedo-
rzeczność.
Joanna:
Niedorzeczne jest wszystko, czego pragnie kobieta, jeśli nie dotyczy to macie-
rzyństwa, zapasów na zimę, haftowania, bielizny, przepisów na pieczeń, leczenia
niemowlęcej kolki, albo mężowskiej przyjemności w łożu!
Henryk Floris:
Czytałaś książki i żurnale. Miałaś przyjaciół.
Joanna:
I wiecznie pusty dom.
Henry Floris:
Zapewniłem ci rozrywki godne twojego stanu.
Joanna:
I swój schopenhauerowski chłód.
Henryk Floris:
Często myślałem, że ty mnie po prostu nie kochasz. Że wyszłaś za mnie dla pozy-
cji, majątku. Nawet to rozumiałem. Teraz czuję, że ty w ogóle nie potrafisz ko-
chać...
Joanna:
Jeżeli przez miłość rozumiesz poświęcenie wyłącznie jednej osoby, na rzecz
upodobań drugiej, to rzeczywiście - tego nie potrafię.
Henryk Floris:
Zawsze szanowałem twoje poczucie niezależnej duszy. I nie brukałem naszego
małżeństwa drobnymi zazdrostkami.
22
Joanna:
Nigdy nie dałam powodu. Nawet na przejażdżki powozem w Oliwie, jezdziłam z
Arturem leśnymi drogami, żeby nikogo nie spotykać bez męża przy swoim boku.
Wchodzi Adam.
Henryk Floris:
Adam! Co w Angielskim Domu?
Adam:
Donoszę uprzejmie proszę państwa, że w Domu Angielskim zebrali się angielscy
kupcy.
Joanna:
Do rzeczy!
Adam:
Angielscy kupcy trąbią rosyjską wódkę i piszą rewolucję!
Henryk Floris:
Co piszą?
Adam:
Rosyjską wódkę!
Joanna:
Piszą!!
Adam:
Aa, piszą to rezolucję. Do angielskiego monarchy o kilka fregat i pięć regimentów
szkockiej piechoty pod komendą sir Davida Malcolma, w celu przegnania Prusaka
i ten, przyłączenia naszego sławnego miasta do angielskiego Albionu.
Joanna:
Ale Artur! Przyprowadziłeś go?
Adam:
A jakże, ale nic z tego nie będzie proszę państwa, ani względem interwencji, ani
względem przyłączenia, bo albiońscy kupcy się pokłócili zgoła nie po angielsku,
ale po polsku, znakiem tego - od Sasa do Lasa.
Henryk Floris:
Artura tam szukałeś?
Adam:
No jakże. Stanąłem na środku sali i krzyczę - a nie było tu synka pana Henryka
Florisa Schopenhauera, tego smyka co tu często przychodził patrzeć do was na
modele okrętów jego królewskiej mości, na co mi odwrzasnęli - a daj nam spokój,
23
twój pan już przecie uciekł z Gdańska, jakże chłopczyk ma tu być, idz sobie spać,
no tak mi powiedzieli. Artura nie widziałem.
Joanna:
Henryku, może wezwać straż? Może on wpadł do Motławy? Boże, boże..
Henryk Floris (do Adama):
Idz. Sprawdz jeszcze raz piwnicę i składzik obok sieni, bo pewnie Agata i pani
tam go nie szukały.
Adam:
Tak jest.
Adam wychodzi.
Henryk Floris:
On zmyśla. Angielscy kupcy nie mogli tak o mnie powiedzieć -  uciekł z Gdań-
ska . Ja to miasto po prostu opuszczam.
Joanna:
Na razie siedzisz tu i czekasz na swojego synka, który zapadł się pod ziemię. Nic
zresztą cię to nie obchodzi. Ważniejsze, co sądzą o tobie Anglicy.
Henryk Floris:
Dlaczego ty zawsze przypisujesz mi poglądy, których nie posiadam?
Joanna:
Gdyby cię obchodziło, już wezwałbyś straż, żeby przeszukała nabrzeża.
Henryk Floris:
Po pierwsze - straż zajęta jest czym innym. Po drugie - pewien jestem, że Artur
nie opuścił domu. Nie wyszedł bez kubraczka i ciepłych butów na taką pogodę. A
te są w sieni. Trzeba obserwować, myśleć, wyciągać wnioski. A nie popadać w hi-
sterię.
Joanna:
I kto to mówi? Mąż, który nigdy nie popada w histerię.
Henryk Floris:
Owszem, nie. Ty natomiast, czy jest ku temu przyczyna, czy jej nie ma, każdą
chwilę napinasz jak cięciwę - do ostateczności. I nigdy nie pomyślisz, czy twoje
otoczenie chce to znosić. Afektacja też musi mieć granice.
Joanna:
Zawsze podziwiałam twoją hipokryzję, Schopenhauer.
Henryk Floris:
Posuwasz się za daleko!
24
Joanna:
Aż do Londynu.
Henryk Floris:
Dość. Wystarczy!!
Joanna:
Otóż nie, nie wystarczy. Moja pamięć, w przeciwieństwie do afektacji, nie zna
granic wykreślonych przez ciebie.
Henryk Floris:
Tamto wybaczyłaś mi.
Joanna:
Wybaczyłam, ale nie zapomniałam. Już w Calais, w hotelu Dasseina, kiedy cze-
kaliśmy na statek oglądając linoskoczków, pamiętasz? Gdy ci wyznałam, że je-
stem przy nadziei, omal nie udusiłeś mnie ze szczęścia. Ale co było jego treścią
zasadniczą? Twój potomek urodzi się w Albionie! Będzie Anglikiem! Obywate-
lem świata!
Henryk Floris:
Z tym się zgadzałaś.
Joanna:
A miałam inne wyjście? Myślałeś o wszystkim, ale nie o moim lęku, bólu, czy na-
rastającym poczuciu samotności. Dla was poród to butelka szampana, zamówione
dla żoneczki kwiaty, rachunek dla lekarza i gratulacje od pastora, nam zostawiacie
lekką ręką resztę. Tak, chciałam być z matką, w otoczeniu sióstr, czuć się bez-
pieczną w tak okropnej chwili.
Henryk Floris:
Mówisz jak, jak..
Joanna:
Ladacznica. Wiem. W waszym mniemaniu tylko ladacznica może powiedzieć o
powiciu dziecka - okropna chwila. Ale to jest okropna chwila. Od paru tysięcy lat
nawet nie próbujecie sobie tego wyobrazić co czuje, co może czuć kobieta..
Henryk Floris:
Ty mówisz jak..
Joanna:
Kobieta rozwierająca swoje łono nie dla waszej rozkoszy, lecz dla nowego życia.
Gdybyście choć raz poczuli smród wód płodowych pomieszanych z krwią i ten,
właśnie ten a nie inny strach złączony z bólem, nikt z was nie ośmieliłby się na-
zwać takiej chwili cudowną, poetyczną, błogosławioną.
25
Henryk Floris:
Mówisz, jakbyś nie chciała tego dziecka!
Joanna:
Pragnęłam go nie mniej niż ty. Ale potraktowałeś mnie jak klacz: miałam ci dać
rasowe zrebię, uszlachcone przez angielską metrykę. Tylko o tym myślałeś, tylko
o tym mówiłeś, tylko to cię ekscytowało. A ja bałam się wszystkiego: w obcym
kraju, w obcym mieście, wśród obcych, obojętnych ludzi. Przezwyciężyłam to,
bóg jeden wie jakim wysiłkiem, a ty byłeś zaskoczony moją zgodą bardziej, niż
byłbyś wściekły z powodu mojej odmowy.
Henryk Floris:
Zadbałem o najlepszą dla ciebie opiekę.
Joanna:
Która przeszła twoje najśmielsze oczekiwania. I to najpierw wprawiło cię w za-
kłopotanie, a pózniej w furię.
Henryk Floris:
Kłamiesz.
Joanna:
Dlaczego mam kłamać. Przed kim? W jakiej sprawie? Henryk Floris Schopenhau-
er złościł się, bo nagle jego młoda żona skupiła na sobie uwagę i serdeczność
wszystkich. Kwiaty od Bremeńczyków. Książki od pani Hamilton. Zegarek od pa-
na Tissaud. Codziennie, nawet polegując na szezlongu - podejmowałam gości i
mogłam konwersować. O Blanchardzie, Kleiście, o Werterze, czy Yorriku. A ty
nie mogłeś tego ścierpieć, że nagle, z przestraszonej, prowincjonalnej kury, twoja
żoneczka przeistoczyła się w gwiazdę towarzystwa, której nadskakiwano tyleż
przez wzgląd na jej poważny stan, co talent zjednywania serc. A przy tym - gdy-
byś choć jeden najlżejszy flirt mógł mi zarzucić. Ale nie. Tym szybciej rósł twój
głuchy gniew. No i stało się jak zawsze. Najpierw zgrzytanie zębami, potem
chmurne milczenie, złe spojrzenia, wreszcie głęboka melancholia, którą u ciebie
leczy tylko jedno: raptowny wyjazd i gruntowna zmiana miejsca.
Henryk Floris:
Ty dobrze wiesz, co mówią doktorzy. Moja melancholia nie rodzi się z zazdrości.
Są inne przyczyny, niekoniecznie wiadome.
Joanna:
Być może, ale..
Henryk Floris:
To przecież była straszna jesień. Miasto w listopadowej mgle od rana do wieczo-
ra. Tamiza wyglądała jak Styks. Ani jeden promień słońca nie wpadał do miesz-
kania nawet w południe. Ciągle okropne, trupie światło lamp. Miałem złe sny. Za-
cząłem bać się o nasze dziecko. Musiałem coś postanowić! Londyn był trumną.
Słyszałem, że w dokach wylęga się zaraza.
26
Joanna:
Nie przypominam sobie, aby o tym pisano w  Times . A nawet gdyby było tak
istotnie..
Henryk Floris:
Trzeba było uciekać Joanno.
Joanna:
Ale ja byłam w siódmym miesiącu!! Tymczasem ty, jak pruski kapral zaprowa-
dziłeś mnie do lekarza, po czym zmusiłeś do podróży!!!
Henryk Floris:
Troszczyłem się o ciebie, o dziecko. Londyn był okropny.
Joanna:
Troska? To wyglądało tak, jakbyś ty nie chciał tego dziecka! W Londynie czułam
się już dobrze i bezpiecznie, wiedziałeś o tym doskonale. Żeby narażać mnie w
takim stanie na morską burzę, żeby mnie potem trząść powozem tysiące mil, w
grudniu, po zajazdach gdzie nocą zamarza woda w misce, po drogach gdzie pękają
osie i powóz się wywraca, po wybojach od których codziennie rusza się w moim
brzuchu płód, żeby mnie do tego przymusić, cóż mogłeś mieć za zamiar? Abym
poroniła w jakiejś westfalskiej, czy pomorskiej karczmie. A może umarła. Tak
myślałam Henryku. Ale jestem silna. I urodziłam ci zdrowego syna w Gdańsku. A
teraz opuszczamy Gdańsk na zawsze, bo ty tak chcesz.
Henryk Floris:
Możesz tu zostać. Ja zabiorę Artura do Hamburga. Abendroth będzie ci wypłacał
stosowne sumy. Twoja matka i ojciec będą szczęśliwi.
Joanna:
Mój biedny ojciec zbankrutował przez waszą politykę. Wyrzuciliście go z Rady.
Dla was, dziedzicznych patrycjuszy, był tylko parweniuszem, który próbuje roz-
mawiać z Prusakami. A teraz? Zajmą miasto i wyrzucą go z wiejskiej dzierżawy,
bo tę dzierżawę dostał z łaski waszej Rady, która była przeciw Prusom. Jest w tym
logika?
Henryk Floris:
Nie ma żadnej, tak jak w miłości Joanno.
Joanna:
Wiesz za co cię kochałam? Za twoją dumę. Twoja odpowiedz królowi Prus obie-
gła całe nasze miasto. Byłam wtedy małą dziewczynką, ale już cię podziwiałam.
Tak Henryku, podziwiałam.
Henryk Floris:
To było dwadzieścia lat temu.
27
Joanna:
A pamiętasz to lato w Oliwie? Rzuciłeś kantor, przygalopowałeś z Gdańska
wierzchem i wołasz już od bramy - Joanno, Bastylia padła, Joanno, w Paryżu re-
wolucja!!
Henryk Floris:
Piliśmy maderę.
Joanna:
Ca ira Ca ira Ca ira!
Henryk Floris:
Ca ira Ca ira Ca ira! Powiedziałaś wtedy - wyjedzmy tam, gdzie są lepsze czasy!
Joanna:
Zamiast do lepszych czasów teraz wyjeżdżamy do Hamburga.
Wchodzi Adam.
Adam:
Byłem w piwnicy i w składziku. Artura nie ma. Ale...
Henryk Floris:
Ale?
Adam:
Bo Agata kazała mi państwu powiedzieć, że pan Abendroth słyszał od pani Helke,
że straż wyłowiła dopiero co z Motławy topielca, znaczy się małego, chłopca lat
koło pięciu i pan Abendroth ośmiela się sugerować, że byłoby dobrze dowiedzieć
się...
Joanna:
Boże. W złą godzinę powiedziałam. Henryku. Henryku!! To nie Artur, prawda?
Powiedz, że to nie Artur! Mówiłeś, że Artur nie mógł wyjść z domu, tak mówi-
łeś?! Nie stój tak Henryku!! Boże wielki. Adam! Przy którym to moście?!
Henryk Floris:
Zaraz to wykluczymy, oczywiście. A swoją drogą Arturowi rzeczywiście rózgi się
należą.
Wychodzą Henryk Floris, Joanna, za nimi Adam.
Drzwi gdańskiej szafy otwierają się. Artur wychodzi z szafy, biegnie przez sa-
lon ku wyjściu. Zatrzymuje się w pół drogi.
Artur (niezbyt głośno):
Mamo? Tato?
Cisza.
28
Artur zakrywa usta dłonią. Z tym gestem wolno wychodzi z salonu. Słychać, jak
zbiega po schodach.
29
Scena V.
Osoby:
Joanna Schopenhauer, lat 48.
Artur Schopenhauer, jej syn, lat 26.
Adela Schopenhauer, jej córka, lat 16.
Johann Wolfgang von Goethe, lat 65.
Salon w Weimarze jak poprzednio, rok 1814.
Artur stoi przy rokokowej szafie. Domyka skrzypiące drzwi.
Joanna po drugiej stronie salonu, przy sztaludze.
Joanna:
Po co znów przyjechałeś z Rudolstadt? Pastwić się nade mną i nad tym delikat-
nym dzieckiem? Podobno siedzisz tam w oberży  Zum Ritter i piszesz dzieło.
Więc siedz i pisz. Nam daj odetchnąć od twoich fanaberii.
Artur (odwraca się od szafy, wyjmuje z kieszeni list od Joanny, czyta):
-  Życie z tobą to koszmar. Dopóki będziesz taki, prędzej zniosę raczej każdą
ofiarę, niż zdecyduję się na przebywanie twoje pod mym dachem. Bywałeś tutaj
ledwie po kilka dni i zawsze oddychałam z ulgą, kiedy nas opuszczałeś. Twoja
obecność jest zbyt uciążliwa. Twoje uwagi o okropnościach życia, twoje straszne
miny, twoje nie znoszące sprzeciwu sądy, wszystko to wpędza mnie w zły humor.
Posłuchaj więc: w swoim domu jesteś u siebie, lecz tutaj gościem. W dniach, kie-
dy przyjmuję, możesz u mnie jadać, pod warunkiem, że powstrzymasz się od tych
pożałowania godnych dysput, które obrzydły także moim drogim gościom.
Artur składa bardzo starannie list od Joanny, chowa go do kieszeni.
Artur:
Jak sądzisz, co powinien uczynić syn, po otrzymaniu takiego listu od własnej mat-
ki?
Joanna:
A co powinna zrobić matka? Ty w swoich listach oskarżasz mnie nieustannie o
śmierć twojego ojca i o to, że się zle prowadzę. Tak, jesteś potworem. A ja jestem
twoją matką. Więc mów, tylko krótko. Za kwadrans przychodzą goście.
Artur:
Na twoje pytanie odpowiem rzeczywiście krótko: zmień swoje życie. Na moje
własne równie zwięzle: po takim liście od matki syn może uczynić tylko jedną
rzecz. Ruszyć do jej domu, aby pożegnać się na zawsze. Oto więc jestem. Aby
spojrzeć ci w oczy i powiedzieć - jakkolwiek długo będziemy żyli - ty i ja, więcej
się już nie zobaczymy. Jeśli sprawy majątkowe będą tego wymagały, porozumie-
wać się będziesz ze mną przez Adelę.
Joanna:
30
Wszystko stawiasz na ostrzu noża. Napisałam przecież i to, jak bardzo liczę, że
jednak trochę się zmienisz.
Artur:
Niewygodne prawdy powinny mieć pierwszeństwo przed wygodnymi nieprawda-
mi. A prawdą niewygodną jest to, że się nienawidzimy. Wygodną nieprawdą na-
tomiast byłoby mniemanie, że ty, lub ja, zmienimy swój pogląd na tę sprawę.
Joanna:
Dobrze więc. Skoro mamy się rozstać, może raz na zawsze wyjaśnię ci, że twój
ojciec zginął z przyczyn zupełnie ode mnie niezależnych.
Artur:
Oto przykład wygodnej nieprawdy.
Joanna:
Przecież to nie ja wypchnęłam go przez okno, tylko jego własny lęk. Twój ojciec
cierpiał na szczególny rodzaj ciężkiej melancholii. Całymi tygodniami zapadał w
milczenie, do nikogo się nie odzywał. Polecenia handlowe wypisywał na małych
karteczkach, potem i tego zaprzestał. A kiedy przynosiłam mu posiłek, potrafił
uderzyć laską w stół i stłuc zastawę.
Artur:
Ty przynosiłaś mu posiłki? Gdybym nie był twoim synem, mógłbym uwierzyć, że
stoję przed aniołem miłosierdzia. O, nie. Sprawy w Hamburgu miały się zupełnie
inaczej. Mój biedny ojciec, dobry, chorowity, siedział przykuty do krzesła i byłby
całkiem opuszczony, gdyby nie jego wierny służący, który spełniał misję Samary-
tanina. W tym czasie ty urządzałaś przyjęcia, przyjmowałaś gości i doskonale się
bawiłaś! Oto, czym jest miłość kobiety. Cały dom huczał wesołym śmiechem.
Biszkopty, karty, wino, kawa. Jak w zajezdzie. Przyjmowałaś mężczyzn!!
Joanna:
Przyjmowałam ludzi z towarzystwa!
Artur:
Tak jak obecnie pan von Gerstembergk jest również kimś z towarzystwa.
Joanna:
W równym stopniu co Falk, Goethe, Fernow, Meyer, czy Zachariasz Werner. Cóż
masz przeciw temu? Jaki argument? Nic prócz tępej zazdrości. Jesteś nienawist-
nikiem Arturze. Powinieneś przejść na katolicyzm i zniknąć w klasztorze. Ale po-
nieważ na taki krok cię nie stać, pozostaniesz zgorzkniały wśród świata. I bę-
dziesz znienawidzony przez wszystkich.
Artur:
Świat! Błyszczeć choćby przez chwilę w salonie, to dla ciebie świat. Ale to pozory
życia.
Joanna:
31
Daruj sobie. Wiem co sądzisz na ten temat. -  Rozczarowanie, zaprzeczenie,
oszustwo . Czy nie tak tłumaczyłeś to moim gościom? A innym razem tokowałeś
-  Własnością świata ludzkiego jest spaczenie moralne, intelektualne, fizyczne,
spaczenie pod każdym względem.. Kto może tego słuchać? Goethe nie mógł po
tym zasnąć, pani Volpius musiała słać po proszki do aptekarza. A Meyer wpisał
mi do sztambucha -
 Twój syn, spowity w wieczne mroki
Tylko z piołunów ciągnie soki .
Twój pogląd, że nasze życie to jedynie epizod zakłócający spokój nicości, twoja
napuszona retoryka, coż to jest wszystko razem? Powiem ci: fanfaronada błazna,
który nie ma nic do powiedzenia w ciekawym towarzystwie i musi na siebie zwró-
cić uwagę. Ty wyobrażasz sobie, że najświetniejsze umysły Niemiec - Goethe,
Fernow, Werner - to twoi uczniowie, których ty masz oświecać i strofować. Nig-
dy, przez całe życie, nie widziałam żałośniejszego widowiska!!
Artur:
Moja filozofia ma w sobie siłę porażającej prawdy. A że nie zawijam tej prawdy
w kokon stoickich pocieszeń, albo w błonę chrześcijańskiego dziewictwa, jest ona
trudna do przyjęcia, zwłaszcza przy kartach, winie, plotkach i biszkoptach.
Joanna:
Twoja filozofia to worek pozbieranych na gościńcu myśli, zanurzony w kadzi z
czarną farbą. Jesteś zarozumiały, pyszny i popędliwy, jak twój ojciec. Boisz się i
nienawidzisz życia i chciałbyś, żeby tak myśleli wszyscy.
Artur:
Nigdy tego nie pojmiesz. Tak jak nie pojmowałaś szlachetnej duszy mojego bied-
nego ojca. Nawet to, że zostawił ci majątek zapewniający życie bez materialnych
trosk, swobodne, nawet to nie jest w stanie skłonić cię do odruchu wdzięczności i
dobrej pamięci.
Joanna:
Otrzymałeś dziewiętnaście tysięcy talarów kapitału i sto talarów dodatkowej rocz-
nej dywidendy z naszych dóbr pod Gdańskiem. Sądzisz, że moja i Adeli część są
większe?
Artur:
Sądzę, że mój biedny ojciec nie zasłużył sobie na taki los. To ty doprowadziłaś go
do zaprzeczenia woli życia.
Joanna:
Twój ojciec sam zaprzeczał życiu wielokrotnie, zanim podszedł do otwartego
okna. Pierwszy raz zrozumiałam to w Londynie i byłam przerażona!
Artur:
W Londynie on był raczej przerażony twoim uporem.
Joanna:
32
Zawsze byłam mu posłuszna. Nawet, gdy trzeba było opuszczać Gdańsk. On miał
tam tylko interesy, ja miałam matkę, siostry, ojca i przyjaciół. On ze swoją pustką
w sercu mógł żyć gdziekolwiek.
Artur:
Zmieniłaś się.
Joanna:
Nie wiem co to może znaczyć w twoich ustach.
Artur:
W towarzystwie opowiadałaś wiele razy jak chętnie i bohatersko dzieliłaś z nim
wygnanie z Gdańska.
Joanna:
Wygnanie? Twój ojciec nie uciekał przed Prusakami, ale przed własnym lękiem.
Gdybyśmy tam zostali, może wszystko potoczyłoby się inaczej...
Artur:
Teraz lubisz mówić, że Gdańsk to podupadła, prowincjonalna wschodnia dziura.
Joanna:
Bo to prawda. Życie jest tu, w Weimarze.
Artur:
Życie jest wszędzie takie samo.
Joanna:
Już dobrze, dosyć. Zatem wyjeżdżasz.
Artur:
Do Drezna.
Joanna:
Mimo wszystko życzę ci szczęścia.
Artur:
Ja ci nie mogę tego życzyć. Nie ze złej woli. To, co dla ciebie stanowi szczęście,
dla mnie jest oczywistym nieporozumieniem. Żegnaj matko.
Joanna:
Żegnaj Arturze.
Artur wyjmuje list Joanny z kieszeni, kładzie go na stole, wychodzi nie patrząc na
matkę. Joanna bierze list do ręki. Przegląda go.
Do salonu wchodzi Goethe.
Goethe:
Droga przyjaciółko, co tu się dzieje?
33
Joanna:
Mistrzu, przepraszam, trochę jestem dziś spózniona. Siadaj proszę, zaraz zejdą się
wszyscy.
Joanna podchodzi do drzwi.
Joanna:
Adelo! Adelo!! Pan Goethe już przybył! Chodz prędko i baw gościa.
Joanna wraca ku Goethemu.
Joanna:
Przepraszam, pójdę dopilnować służącej.
Goethe:
To ja przepraszam, przyszedłem o trzy minuty za wcześnie. Pytając - co tu się
dzieje, miałem wszakże co innego na myśli. Kiedy wchodziłem, zderzam się z
Arturem. Pędzi jak strzała. Pytam go, dlaczego taki jest wzburzony. A on, wy-
obraz sobie droga przyjaciółko, mówi do mnie tak: -  Należy rozważyć, panie
tajny radco, co gorsze jest dla lampy - czy kiedy zostanie zgaszona, czy też kiedy
nikt jeszcze jej nie zapalił .
Joanna:
Ach, znowu te jego filozofie.
Goethe:
Ależ to peryfraza z Seneki.
Joanna:
Oczywiście. On sam niczego jeszcze sam nie stworzył
Do salonu wchodzi Adela. Dyga grzecznie Goethemu. Goethe uśmiecha się do
niej, mówi jednak dalej do Joanny.
Goethe:
Mówię do niego - stój młody człowieku, niosę coś dla ciebie, ale on krzyknął tyl-
ko że wyjeżdża i że napisze do mnie list.
Joanna:
Cały Artur. Tak, przepraszam, muszę dać dyspozycje.
Joanna wychodzi.
Adela:
Mistrzu, wolno cię zapytać, co przyniosłeś dla Artura?
Goethe:
34
Ach, tak niewiele, że prawie nic Kiedyś mnie prosił o wpis do sztambucha. Przy-
gotowałem myśl dla niego.
Adela:
Czy wolno wiedzieć jaką?
Goethe:
Naturalnie moje dziecko, naturalnie.
(z pamięci)
- Jeśli chcesz cieszyć się swą wartością
Musisz sam nadać wartość światu.
Adela:
Och, to cudowne. I jakie głębokie.
Goethe:
No cóż, słowa przeznaczone do sztambucha twojego brata, wypowiedziane zo-
stały w tym salonie. Teraz, kiedy wybrzmiały, są już tylko cząsteczkami powie-
trza, które drgały zbyt krótko, aby je pamiętać.
Muzyka.
W ostatnim ujęciu widzimy Goethego, który łaskawie pochyla się nad szkicem
Adeli. Adela objaśnia mistrzowi rysunek. Goethe uśmiecha się, kiwa głową, kła-
dzie dłoń na głowie dziewczyny.
35


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Paweł Huelle Opowiadania na czas przeprowadzki
zysk ostatnia kwadra ksiezyca
Paweł Huelle Opowiadania na czas przeprowadzki (opowiadania)
Jan Pawel II Testament ostatni dokument
Rozgrzewka po kwadracie – cz 2
Zestaw 1 Funkcja kwadratowa Funkcja homograficzna Równanie liniowe
ćwiczenia ostatnie zadania
Ostatnia Szarľa

więcej podobnych podstron