r07 02


Rozdział 7.
Pędzel w dłoń
Żeby na etapie tworzenia grafiki móc się skupić na samej pracy należy wiedzieć
jak skonfigurować program oraz jak postępować z plikami. Dlatego w poprzednich
rozdziałach zajmowaliśmy się przygotowaniem do pracy z programem Corel
PHOTO-PAINT. Teraz zajmiemy się tym co najprzyjemniejsze...
Narzędzia do malowania
Na osobie postronnej warsztat artysty robi wrażenie bałaganu. Pełno na nim
tubek z farbami, kredek, piórek, pędzli. Gdy zapytać artystę o powód, dla
którego otacza się taką liczbą przedmiotów okaże się, że każde z narzędzi ma
inne zastosowanie. Dwa, z pozoru identyczne, pędzle zostawiają różniące się
ślady. Żeby plastycy chcieli korzystać z programu należało stworzyć komputerowe
odpowiedniki rzeczywistych narzędzi.
Gdy uruchamiam program Corel PHOTO-PAINT pełen jest podziwu dla jego twórców.
Zaskakująca jest liczba narzędzi do malowania i ich opcji.
Uruchamianie narzędzia Paint Tool
Ćwiczenie 7.1.
Po uruchomieniu programu Corel PHOTO-PAINT, wybierz narzędzie Paint Tool.
Wybierz polecenia: Start/Programy/CorelDRAW10/Corel PHOTO-PAINT 10.
W oknie powitalnym Welcome to Corel PHOTO-PAINT kliknij ikonę New Image.
Po wyświetleniu okna Create a New Image wybierz parametry zgodnie z rysunkiem
7.1. Kliknij przycisk OK.





Rys. 7.1.
Okno wyboru parametrów nowego obrazka


Po chwili na ekranie pojawi się okno programu Corel PHOTO-PAINT. Kliknij
znajdującą się na pasku Toolbox ikonę Paint Tool (rysunek 7.2.).






Rys. 7.2.
Ikona Paint Tool










Jeżeli na pasku Toolbox nie widać ikony Paint Tool, kliknij czarny trójkąt
widoczny w narożniku ikony umieszczonej najniżej. Po rozwinięciu listy wybierz
ikonę Paint Tool.


Na ekranie zaszły dwie zmiany. Wyświetlony został pasek Property Bar, a kursor
przyjął kształt odpowiadający śladowi zostawianemu przez narzędzie. Umieść
kursor na arkuszu roboczym. Wciśnij lewy przycisk mysz, przesuń ją nieco i
zwolnij przycisk myszy. Kursor zostawił na arkuszu ślad. W taki sposób działa
narzędzie Paint Tool.
Wybieranie koloru farby z palety
Ćwiczenie 7.2.
Po uruchomieniu programu Corel PHOTO-PAINT, wybierz narzędzie Paint Tool. Zmień
kolor zostawianego przez nie śladu.
Wykonaj ćwiczenie 7.1. do punktu 7 włącznie.
Po prawej stronie okna programu znajdują się kwadraty w różnych kolorach. Jest
to elektroniczna paleta. Po kliknięciu kwadratu, widoczny w nim kolor będzie
używany do malowania. Kliknij dowolny kwadrat.
Wybrana próbka sprawia wrażenie jakby była wciśnięta w paletę. Umieść kursor na
arkuszu roboczym. Wciśnij lewy przycisk mysz, przesuń ją nieco i zwolnij lewy
przycisk myszy. Kolor śladu może być inny od wybranego w palecie. Zależy on od
dodatkowych parametrów. Poznamy je w kolejnych ćwiczeniach.
W palecie znajduje się więcej kolorów niż jest widocznych na ekranie. Kliknij
umieszczony na dole palety przycisk oznaczony strzałką skierowaną w lewą
stronę.





Rys. 7.3.
Wyświetlanie pozostałych kolorów palety


Kliknij dowolną próbkę koloru. Paleta znów zostanie wyświetlona w postaci
jednej kolumny próbek.
Dobieranie koloru farby
Ćwiczenie 7.3.
Po uruchomieniu programu Corel PHOTO-PAINT, wybierz narzędzie Paint Tool.
Utwórz własny kolor.
Wykonaj ćwiczenie 7.1. do punktu 7 włącznie.
Kolor farby używanej do malowania jest wyświetlany na pasku Status Bar. Próbka
widoczna jest w prostokątnym polu, na prawo od symbolu pędzla. Dwukrotnie
kliknij prostokąt Paint Color.





Rys. 7.4.
Przechodzenie do trybu edycji kolorów


W oknie Paint Color znajdują się trzy karty (rysunek 7.5). Domyślnie
wyświetlana jest karta Models. Z rozwijanej listy Model można wybrać model
kolorów. Zaznacz model RGB.





Rys. 7.5.
Karta umożliwiająca wybór odcieni koloru


Na środku okna widoczny jest wąski pasek służący do wyboru koloru. Przesuń
suwak wyboru koloru w położenie środkowe.
Po lewej stronie okna znajduje się duże pole służące do zmiany odcienia.
Przesuń prostokątny wskaźnik w prawy górny róg pola.
Spójrz na ramkę Reference. Pierwotny kolor wyświetlany jest w kwadracie Old.
Nowy kolor widoczny jest w kwadracie New.
Kliknij znajdujący się na dole okna Paint Color przycisk Add To Palette. Nowy
kolor zostanie dodany do palety kolorów.
W oknie Paint Color kliknij kartę Mixers. Ta część okna umożliwia uzyskiwanie
koloru przez zmieszanie czterech innych (rysunek 7.6). Białe kółka widoczne na
tęczowym pierścieniu można przesuwać zmieniając kolory składowe. Przesuń kółka
tak, aby nowy kolor był odcieniem koloru pomarańczowego.





Rys. 7.6.
Karta umożliwiająca mieszanie kolorów


W ramce Reference pierwotny kolor wyświetlany jest w kwadracie Old. Nowy kolor
widoczny jest w kwadracie New. Kliknij przycisk Add To Palette. Nowy kolor
zostanie dodany do palety kolorów.
W oknie Paint Color kliknij kartę Palettes. Wyświetlona zostanie część okna
umożliwiająca wybór systemu dopasowywania kolorów. Kliknij rozwijaną listę
Palette.





Rys. 7.7.
Karta wyboru systemu dopasowywania kolorów


Na liście Palette widoczne są najpopularniejsze systemy dopasowywania kolorów
(np.: PANTONE, FOCOTONE). Wybór systemu jest istotny jeśli praca ma zostać
przekazana do biura usług poligraficznych. Wybierz kolejno palety: Web-safe
Colors, PANTONE MATCHING SYSTEM
Coated, TRUMATCH Colors. Zaobserwuj zmiany
próbek kolorów w zależności od aktywnej palety.
Wybieranie narzędzia do malowania
Ćwiczenie 7.4.
Po uruchomieniu programu Corel PHOTO-PAINT, wybierz narzędzie Paint Tool.
Zapoznaj się z odmianami narzędzi do malowania
Wykonaj ćwiczenie 7.1. do punktu 7 włącznie.
Po lewej stronie paska Property Bar widoczny jest symbol narzędzia. Kliknij
czarną strzałkę widoczną w rogu symbolu. Spowoduje to rozwinięcie listy
narzędzi.





Rys. 7.8.
Lista rozwijana narzędzi do malowania


Zatrzymaj kursor nad jednym z narzędzi. Po chwili wyświetlona zostanie
etykietka z jego nazwą .
Dla każdego z narzędzi można wybrać od kilku do kilkudziesięciu typów śladów,
które może pozostawiać na arkusz. Kliknij ikonę narzędzia Art Brush.
Rozwiń listę Brush Type (rysunek 7.9.).





Rys. 7.9.
Lista Brush Type


Przesuń kursor na drugi od góry typ śladu pędzla. Po prawej stronie listy
pojawi się okienko podglądu. Widoczna w nim będzie próbka śladu zostawianego
przez narzędzie.
Wybierz kolejno następujące typy pędzli: Confetti, Coil, DNA, Lace, Net, Rings,
Snake, Wheee! Każdym z nich namaluj krótki odcinek na arkuszu roboczym.
Kliknij znajdującą się na pasku Toolbox ikonę Text Tool. Kursor zmieni kształt
na krzyżyk z literą A.
Kliknij obok pierwszego z narysowanych wzorów. Wpisz z klawiatury nazwę, która
najbardziej kojarzy Ci się z widocznym śladem. Po podpisaniu śladu naciśnij
klawisz Enter.
W identyczny sposób jak w punkcie 9 podpisz wszystkie ślady.






Rys. 7.10.
Wpływ typu pędzla na malowaną linię










Ślady pozostawiane na arkuszu roboczym różnią się nieco od widocznych w oknie,
które pojawia się po zaznaczeniu typu pędzla. Jeżeli przewidujesz częste
korzystanie z narzędzia Brush Tool narysuj odcinek każdym z typów pędzli.
Napisz obok niego nazwę typu pędzla. Wydrukuj dokument.


Parametry narzędzi do malowania
Ćwiczenie 7.5.
Po uruchomieniu programu Corel PHOTO-PAINT, wczytaj z załączonej do książki
dyskietki obrazek. Wykorzystując go jako tło sprawdź działanie narzędzia Paint
Tool.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT.
Wczytaj z załączonej do książki dyskietki obrazek 808078.wi
Kliknij ikonę narzędzia Paint Tool.
Na pasku Property Bar rozwiń listę typów narzędzi do malowania i wybierz z niej
Water Color. Narzędzie to symuluje malowanie farbami wodnymi.
Z listy Brush Type wybierz Custom Water Color. Zaobserwuj jak zmienił się
kształt kursora.
Z palety barw wybierz kolor Red (czerwony).
Na liście Paint Mode kliknij tryb malowania Add i namaluj poziomą kreskę przez
całą szerokość obrazka.
Na liście Paint Mode kliknij tryb malowania Normal i namaluj poziomą kreskę
przez całą szerokość obrazka.
Na liście Paint Mode kliknij tryb malowania Subtract i namaluj poziomą kreskę
przez całą szerokość obrazka. W zależności od wybranego trybu malowania na
kolorach tła i farby wykonywane są różne działania algebraiczne.





Rys. 7.11.
Wpływ trybu malowania na wygląd śladu pozostawianego przez pędzel


Zmiana parametrów pędzla
W programie Corel PHOTO-PAINT jest piętnaście narzędzi do malowania. Dla
każdego z nich można średnio wybrać kilkanaście rodzajów pędzli (Brush Type).
Dla każdego z typów pędzli można określić ponad dwadzieścia trybów malowania
(Paint Mode). Daje to około pięciu tysięcy rodzajów linii! Na tym jeszcze nie
koniec. W pasku Property Bar znajduje się pięć parametrów, których ustawienia
mają istotny wpływ na wygląd śladu zostawianego przez narzędzie (tabela 7.1).
Tabela 7.1. Wybrane elementy paska Property Bar po wybraniu narzędzia Paint
Tool
Element
Znaczenie

Nib Shape kształt końcówki pędzla

Nib Size rozmiar końcówki pędzla

Amount intensywność efektu

Transparency przezroczystość

Shape Soft Edge miękkość krawędzi
Z uwagi na mnogość przyborów do malowania i ich parametrów, nie jest możliwe
opisanie każdego wariantu. W książce podano ogólne zasady zmiany wyglądu śladu
zostawianego na arkuszu roboczym. Najlepszym sposobem na zdobycie biegłości w
korzystaniu z narzędzi jest samodzielne ćwiczenie i eksperymentowanie z
ustawieniami parametrów.
Kopiowanie kolorów
W ćwiczeniach, które wykonywałeś do tej pory sam wybierałeś kolor lub mieszałeś
kilka kolorów znajdujących się w palecie. Jak dobrać kolor identyczny z
występującym na obrazku? Sytuacja tego typu może się zdarzyć, gdy zajdzie
potrzeba retuszowania skanowanej fotografii.
Kopiowanie koloru
Ćwiczenie 7.6.
Po uruchomieniu programu Corel PHOTO-PAINT, wczytaj z załączonej do książki
dyskietki obrazek. Skopiuj kolor i porównaj z oryginalnym
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT.
Wczytaj z załączonej do książki dyskietki obrazek 66066.wi
Kliknij ikonę narzędzia Eyedropper Tool.





Rys. 7.12.
Narzędzie kopiowania koloru


Kursor zmieni kształt z strzałki w zakraplacz. Inną postać będzie miał również
pasek Property Bar. Korzystając z niego można wybrać rozmiar obszaru branego
pod uwagę przy próbkowaniu koloru. Kolejno od lewej do prawej są to: jeden
piksel, kwadrat o rozmiarach 3x3 piksele, kwadrat o rozmiarach 5x5 pikseli,
dowolny obszar prostokątny. Kliknij narzędzie Eyedropper 5x5 (rysunek 7.13.).





Rys. 7.13.
Przy kopiowaniu koloru będzie analizowany obszar 5x5 pikseli


Postaramy się przemalować konika tak, aby cały miała taki kolor jak jego szyja.
Kliknij jasny obszar nad uchem zwierzaka (rysunek 7.14.).





Rys. 7.14.
Miejsce, z którego kopiowany jest kolor


Skopiowany kolor jest wyświetlany w polu Paint Color na pasku Status Bar.
Kliknij narzędzie Paint Tool.
Na pasku Property Bar wybierz narzędzie Art Brush.
Na liście Brush Type zaznacz Custom Art Brush, zaś z listy Paint Mode wybierz
Normal.
Suwak Nib Size ustaw w położeniu 5.
Rozpoczynając od miejsca z którego skopiowałeś kolor, a przesuwając się w
kierunku środka tułowia zmień kolor konika.






Rys. 7.15.
Konik z przemalowaną szyją










Kopiowanie koloru daje dobre efekty przy kolorach jednolitych. W przeciwnym
wypadku należy przy każdej zmianie koloru powtarzać kopiowanie.


Oglądanie obrazu w powiększeniu
Przy wykonywaniu prac wymagających precyzji dobrze jest wyświetlić obraz w
powiększeniu. Efekt końcowy dobrze jest ocenić widząc cały obrazek. Corel
PHOTO-PAINT ma wbudowane narzędzie, dzięki któremu można wirtualnie przybliżać
i oddalać arkusz roboczy.
Wyświetlanie obrazka w powiększeniu
Ćwiczenie 7.7.
Po uruchomieniu programu Corel PHOTO-PAINT, wczytaj z załączonej do książki
dyskietki obrazek. Wyświetl jego fragment w powiększeniu.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT.
Wczytaj z załączonej do książki dyskietki obrazek 647037.wi
Kliknij ikonę narzędzia Zoom Tool.





Rys. 7.16.
Elektroniczna lupa


Kursor zmieni kształt z strzałki w szkło powiększające. Spróbujemy zobaczyć
jaki ma wyraz twarzy widoczny na wczytanym obrazku spadochroniarz. Umieść
kursor nieco poniżej jego sylwetki i kliknij lewym przyciskiem myszy.





Rys. 7.17.
Rozpoczynamy powiększanie


Po jednokrotnym kliknięciu obrazek powiększany jest dwukrotnie. Klikając
wyświetl obrazek powiększony 600%.





Rys. 7.18.
Sylwetka spadochroniarza powiększona sześć razy


Przy tak dużej skali powiększenia daje o sobie znać bitmapowa postać obrazka.
Zamiast szczegółów widoczne stają się poszczególne piksele. Kliknij sylwetkę
spadochroniarza prawym przyciskiem myszy.
Klikanie prawym przyciskiem myszy powoduje wyświetlanie obrazka w
pomniejszeniu. Klikając wyświetl obrazek w wielkości naturalnej (100%).
Klikając wyświetl obrazek zmniejszony do 25% wymiarów początkowych.





Rys. 7.19.
Obrazek pomniejszony cztery razy


Elektroniczna gumka
Działanie elektronicznej gumki polega na zamianie kolorów pikseli, przez które
została ona przeciągnięta. Najpopularniejsze są dwie opcje pracy gumki:
Przypisywanie każdemu pikselowi koloru arkusza roboczego. Uzyskiwane jest
wówczas wrażenie ścierania obrazu.
Przypisanie pikselom o określonym kolorze innego koloru. Taki zabieg powoduję
zamianę kolorów.
Usuwanie fragmentu obrazka
Ćwiczenie 7.8.
Po uruchomieniu programu Corel PHOTO-PAINT, wczytaj z załączonej do książki
dyskietki obrazek. Usuń jego fragment.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT.
Wczytaj z załączonej do książki dyskietki obrazek 66066.wi
Odszukaj na pasku Toolbox ikonę narzędzia Eraser Tool i kliknij ją (rysunek
7.20.).







Jeżeli ikona narzędzia Eraser Tool nie jest widoczna oznacza to, że rozwijanej
palety na której znajduje się elektroniczna gumka zostało wcześniej wybrane
inne narzędzie. W takim przypadku kliknij czarny narożnik ikony widocznej w
miejscu ikony Eraser Tool. Z rozwiniętej palety wybierz narzędzie Eraser Tool.








Rys. 7.20.
Elektroniczna gumka



Po lewej stronie paska Property bar widoczny jest przycisk Nib Shape. Kliknj
go.





Rys. 7.21.
Wybór kształtu gumki


Na liście zaznacz średniej wielkości kółko o nieostrych brzegach (rysunek
7.21.).
Umieść kursor na obrazku, wciśnij lewy przycisk myszy i przesuń ją w poziomie.
Zwolnij lewy przycisk myszy.





Rys. 7.22.
Rezultat użycia narzędzia Eraser Tool


Kolor śladu jest identyczny z kolorem podłoża. Kliknij dwukrotnie pole Paper
Color (rysunek 7.23).





Rys. 7.23.
Wybór koloru tła


Po wyświetleniu okna Paper Color możesz zmienić kolor tła. Sposób postępowania
jest analogiczny do opisanego w ćwiczeniu 7.3.
Zamiana kolorów
Ćwiczenie 7.9.
Po uruchomieniu programu Corel PHOTO-PAINT, wczytaj z załączonej do książki
dyskietki obrazek. Zamień kolory.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT.
Wczytaj z załączonej do książki dyskietki obrazek 66066.wi
Zamiana kolorów polega na zastępowaniu pikseli o kolorze identycznym z
widocznym w polu Paint Color przez piksele o kolorze widocznym w polu Paper
Color. Zmień kolor tła na biały patrz ćwiczenie 7.8.
Wybierz z paska Toolbox ikonę narzędzia Eyedropper Tool patrz ćwiczenie 7.6.
Na pasku Property Bar kliknij ikonę Eyedropper 5x5.
Kliknij jasne miejsce na szyi konia.
Odszukaj na pasku Toolbox ikonę narzędzia Color Replacer Tool i kliknij ją.



Jeżeli ikona narzędzia Color Replacer Tool nie jest widoczna oznacza to, że
rozwijanej palety na której znajduje się elektroniczna gumka zostało wcześniej
wybrane inne narzędzie. W takim przypadku kliknij czarny narożnik ikony
widocznej w miejscu ikony Color Replacer Tool. Z rozwiniętej palety wybierz
narzędzie Color Replacer Tool.






Rys. 7.24.
Narzędzie zamiany kolorów


Po lewej stronie paska Property bar widoczny jest przycisk Nib Shape. Kliknj
go.





Rys. 7.25.
Wybór kształtu narzędzia


Na rozwiniętej liście zaznacz średniej wielkości kółko o ostrych brzegach.
Umieść kursor na głowie konia. Wciśnij lewy przycisk myszy i przesuwaj go po
sylwetce konia. Nie musisz starać się przemieszczać myszy dokładnie. Jeśli
narzędzie wysunie się nieco za sylwetkę kolory nie zostaną zastąpione. Kolor
trawy różni się bowiem od koloru szyi konia.
Zwolnij lewy przycisk myszy.
Rys. 7.26.
Efekt użycia narzędzia zamiany kolorów



Rozpylacz obrazków
Typowe malowanie polega na nakładaniu farby w określonym kolorze na
powierzchnię obrazu. Corel PHOTO-PAINT umożliwia znacznie więcej. Ma on
wbudowane narzędzie do malowania... gotowymi obrazkami!
Malowanie obrazkami
Ćwiczenie 7.10.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT. Wybierz kilka wzorów z listy obrazków.
Sprawdź jakie ślady narzędzie pozostawia na arkuszu roboczym.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT.
W oknie Welcome to Corel PHOTO-PAINT wybierz opcję New Image.
Po wyświetleniu okna Create a New Image kliknij przycisk OK.
Z paska Toolbox wybierz narzędzie Image Sprayer Tool. Jeżeli jego ikona nie
jest widoczna na pasku, rozwiń paletę (rysunek 7.27.).



Rys. 7.27.
Narzędzie malowania obrazkami


Rozwiń listę Brush Type widoczną na pasku Property Bar.
Wybierz pędzel Bufferfly.
Umieść kursor nad obszarem roboczym. Wciśnij lewy przycisk myszy i przesuń ją.
Zwolnij lewy przycisk myszy.
Powtórz wybieranie typu pędzla i malowanie obrazkami dla innych wzorów.



Rys. 7.28.
Przykład efektów uzyskanych za pomocą malowania obrazkami


Malowanie własnymi obrazkami
Ćwiczenie 7.11.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT. Utwórz własny typ pędzla do malowania
obrazkami. Sprawdź jakie ślady narzędzie pozostawia na arkuszu roboczym.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT.
W oknie Welcome to Corel PHOTO-PAINT wybierz opcję New Image.
Po wyświetleniu okna Create a New Image kliknij przycisk OK.
Z paska Toolbox wybierz narzędzie Image Sprayer Tool. Jeżeli jego ikona nie
jest widoczna na pasku, rozwiń paletę (rysunek 7.29.).



Rys. 7.29.
Narzędzie malowania obrazkami


Na pasku Property Bar kliknij przycisk Load Image Sprayer List.



Rys. 7.30.
Wczytywanie nowego wzorca obrazków


Włóż do napędu dyskietkę dołączoną do książki.
Korzystając z okna Load Image List wyświetl zawartość dyskietki.
Zaznacz plik 02.gif i kliknij przycisk Otwórz.
W oknie Image List Attributes ustaw następujące wartości: Images per Row
(liczba obrazków w poziomie) 3, Images per Column (liczba obrazków w pionie)
1, Number of Images (liczba różnych obrazków) 3.
Kliknij przycisk OK.
Na liście Brush Type domyślnie przyjmowane jest ustawienie Custom Image
Sparayer. Nie musimy zatem zmieniać nazwy pędzla.
Umieść kursor nad obszarem roboczym. Wciśnij lewy przycisk myszy i przesuń ją.
Zwolnij lewy przycisk myszy.



Rys. 7.31.
Obrazek oryginalny i użyty jako typ pędzla


Klonowanie
Klonowanie polega na kopiowaniu fragmentu obrazu w inne miejsce. Podczas pracy
w trybie klonowania na ekranie widoczne są dwa wskaźniki: wyznaczający obszar
źródłowy i wyznaczający obszar docelowy.
Klonowanie obrazka
Ćwiczenie 7.12.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT. Wczytaj obrazek. Utwórz jego klon.
Uruchom program Corel PHOTO-PAINT.
W oknie Welcome to Corel PHOTO-PAINT wybierz opcję Open Image.
Włóż do napędu dyskietkę dołączoną do książki.
W oknie Open an Image wyświetl zawartość dyskietki.
Zaznacz plik 66074.wi i kliknij przycisk OK.
Z paska Toolbox wybierz narzędzie Clone Tool. Jeżeli jego ikona nie jest
widoczna na pasku, rozwiń paletę (rysunek 7.32.).



Rys. 7.32.
Narzędzie klonowania


Kliknij prawym przyciskiem myszy obszar, z którego chcesz kopiować.
Umieść kursor w miejscu, w którym ma pojawić się klonowany obraz.
Wciśnij lewy przycisk myszy i poruszaj nią. Każde przesunięcie myszy po
obszarze źródłowym powoduje pojawienie się nowych pikseli na obszarze
klonowanym.



Rys. 7.33.
Po prawej stronie obrazek źródłowy. Po lewej stronie klon





Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
r07 02
Margit Sandemo Cykl Saga o czarnoksiężniku (02) Blask twoich oczu
t informatyk12[01] 02 101
introligators4[02] z2 01 n
02 martenzytyczne1
OBRECZE MS OK 02

więcej podobnych podstron