specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robot


SPECYFIKACJE TECHNICZNE WYKONANIA
I ODBIORU ROBÓT BUDOWLANYCH
ORAZ ZASADY OBLICZANIA CENY
NA ROBOTY BUDOWLANE  PRZEWODNIK
4.3 Specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót
4.3.1 Definicje
Zgodnie z definicjami określonymi w Załączniku III do dyrektywy Unii Europejskiej
poszczególne pojęcia związane ze specyfikacjami mają następujące znaczenie:
1)  specyfikacje techniczne oznaczają całość wszystkich wymagań technicznych, w
szczególności zawartych w dokumentacji zamówienia, określających wymagane cechy roboty
budowlanej, materiału, produktu lub dostawy, pozwalające obiektywnie scharakteryzować
roboty budowlane, materiał, produkt lub dostawę, opisane w taki sposób, aby spełniły cel,
wyznaczony przez zamawiającego. Specyfikacje techniczne obejmują poziom jakości,
wykonania, bezpieczeństwa lub rozmiarów, uwzględniając wymagania stawiane materiałowi,
produktowi lub dostawie w zakresie jakości, terminologii, symboli, testowania i jego metod,
opakowania, nazewnictwa i oznakowania. Zawierają one także reguły związane z koncepcją i
obliczaniem kosztów robót budowlanych, warunków badania, kontroli i przyjmowania robót
budowlanych, jak też technik i metod budowy oraz wszystkie inne warunki o charakterze
technicznym, o jakich zamawiający może postanowić, drogą przepisów ogólnych lub
szczegółowych, co się tyczy robót budowlanych zakończonych i odnośnie materiałów i
elementów tworzących te roboty;
2)  normy oznaczają wymagania techniczne przyjęte przez uznany organ standaryzacyjny
w celu powtarzalnego i ciągłego stosowania, których przestrzeganie co do zasady nie jest
obowiązkowe.
3)  normy europejskie oznaczają normy przyjęte przez Europejski Komitet Standaryzacji
(CEN) oraz Europejski Komitet Standaryzacji Elektrotechnicznej (Cenelec) jako "standardy
europejskie (EN)" lub "dokumenty harmonizacyjne (HD)" zgodnie z ogólnymi zasadami
działania tych organizacji.
4)  europejskie zezwolenie techniczne oznacza aprobującą ocenę techniczną zdatności
produktu do użycia, dokonaną w oparciu o podstawowe wymagania w zakresie robót
budowlanych, przy użyciu własnej charakterystyki produktu oraz określonych warunków jego
zastosowania i użycia.
5)  istotne wymagania oznaczają wymagania dotyczące bezpieczeństwa, zdrowia i
pewnych innych aspektów interesu wspólnego, jakie mają spełniać roboty budowlane.
6)  normatyw techniczny oznacza wytyczne wynikające z normy lub ogólnie
obowiązujących przepisów techniczno-budowlanych,
4.3.2 Rodzaje specyfikacji technicznych i ich systematyka
Zgodnie z założeniami projektu nowego rozporządzenia Ministra Infrastruktury
wyróżniamy następujące rodzaje specyfikacji:
" Ogólną specyfikację techniczną wykonania i odbioru robót opracowywaną dla potrzeb
konkretnego przedsięwzięcia ,
" Szczegółowe specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót opracowywane dla
jednorodnych grup i rodzajów robót.
Podobnie jak dla pozostałych części dokumentacji technicznej określającej przedmiot
zamówienia, również w przypadku specyfikacji technicznych powinna być wprowadzona
jednolita systematyzacja robót polegająca na uporządkowaniu ich zgodnie z zasadami
określonymi w p 4.1.2, opartymi na CPV.
4.3.3 Wzorzec ogólnej specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót
Dla każdego przedsięwzięcia inwestycyjnego, w którym występują roboty budowlane
opracowuje się ogólną specyfikację techniczną, której celem jest określenie przedmiotu
zamówienia oraz ustalenie wymagań oraz warunków technicznych w jakich będą realizowane
i odbierane wszystkie roboty budowlane, instalacyjne oraz montażowe maszyn, urządzeń i
wyposażenia.
2
W załączniku 1-1 podajemy wzorzec ogólnej specyfikacji technicznej. Został on
opracowany na podstawie doświadczeń uzyskanych przy realizacji dokumentacji
zastosowanych dla inwestycji już zrealizowanych w Polsce z funduszów Unii Europejskiej i
Banku Światowego. Oczywiście z założenia jest to wzorzec i na jego podstawie każdorazowo
powinno się przygotowywać indywidualną specyfikację dostosowaną do konkretnego
przedsięwzięcia stanowiącego przedmiot zamówienia.
4.3.4 Metodyka opracowania szczegółowych specyfikacji technicznych wykonania i odbioru
robót
Zasadniczym celem jaki mają spełniać szczegółowe specyfikacje techniczne jest
określenie wymaganego przez zamawiającego standardu wszystkich rodzajów robót oraz
wymaganej jakości ich wykonania ze szczególnym uwzględnieniem zastosowanych
materiałów i zainstalowanych urządzeń.
W załączniku 1  2 podano typowy spis szczegółowych specyfikacji technicznych
wykonania i odbioru robót jakie mogą być potrzebne dla realizacji obiektu
kubaturowego  budynku.
Szczegółowe specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robot opracowuje się w
podziale na branże. Zakres ich musi być taki, żeby pokrywały wszystkie grupy i
rodzaje robót występujących w całym przedsięwzięciu.
Ramowy układ szczegółowych specyfikacji technicznych powinien być następujący:
1. Przedmiot i zakres stosowania specyfikacji
2. Materiały i urządzenia
3. Sprzęt
4. Transport
5. Wykonywanie robót
6. Kontrola jakości robót
7. Obmiar robót
8. Odbiory robót i podstawy płatności
9. Przepisy i normy dotyczące prowadzenia budowy.
W załączniku 1  3 przedstawiono przykład szczegółowej specyfikacji technicznej dla
robót betonowych. Również ten przykład został oparty na doświadczeniach wynikających z
już zrealizowanych przedsięwzięć.
3
ZAACZNIKI
Załącznik Nr 4.3 - 1
OGÓLNA SPECYFIKACJA TECHNICZNA (Wzorzec)
1. Określenie przedmiotu zamówienia
1.1. Rodzaj, nazwa i lokalizacja ogólna przedsięwzięcia
wpisać odpowiednie dane
1.2 Uczestnicy procesu inwestycyjnego
wpisać odpowiednie dane i uzupełnić je po rozstrzygnięciu przetargu, a przed zawarciem
umowy
1) Zamawiający
2) Instytucja finansująca inwestycję
3) Organ nadzoru budowlanego
4) Wykonawca
Zarządzający realizacją umowy
Przyszły użytkownik
1.3 Charakterystyka przedsięwzięcia
1.3.1 Przeznaczenie obiektów i rozwiązanie funkcjonalno-użytkowe
wpisać odpowiednie dane pochodzące z projektu technologicznego i programu funkcjonalno -
użytkowego
1.3.2 Ogólny zakres robót
Podać:
1) ewentualny podział przedsięwzięcia na zadania i obiekty
2) rodzaje występujących robót
3) ogólny opis rozmieszczenia obiektów i zagospodarowania terenu
1.3.3 Zakres robót przewidziany do wykonania w poszczególnych zadaniach i obiektach
Opis robót przewidzianych do wykonania przy realizacji przedsięwzięcia, określający
rozwiązania techniczne, w podziale na rodzaje robót.
1.4 Dokumentacja techniczna określająca przedmiot zamówienia i stanowiąca
podstawę do realizacji robót
1.4.1 Spis projektów i rysunków wykonawczych
1.4.2 Spis szczegółowych specyfikacji technicznych
1.4.3 Wykaz innych dokumentacji mających wpływ na realizację inwestycji (na ogół
pozostają do wglądu u zamawiającego)
Podać także nazwy i adresy wszystkich jednostek projektujących
1.4.4 Zgodność robót z dokumentacją techniczną
Wykonawca jest odpowiedzialny za jakość prac i ich zgodność z dokumentacją
kontraktową i techniczną, specyfikacjami technicznymi i instrukcjami zarządzającego
realizacją umowy.
4
Wykonawca jest zobowiązany wykonywać wszystkie roboty ściśle według otrzymanej
dokumentacji technicznej. Jeśli jednak w czasie realizacji robót okaże się, że dokumentacja
projektowa dostarczona przez zamawiającego wymaga uzupełnień wykonawca przygotuje na
własny koszt niezbędne rysunki i przedłoży je w czterech kopiach do akceptacji
zarządzającemu realizacją umowy.
1.5 Definicje i skróty
Podać definicje i skróty uzupełniające te, które podano w ogólnych warunkach umowy
2. Prowadzenie robót
2.1 Ogólne zasady wykonania robót
Wykonawca jest odpowiedzialny za prowadzenie robót zgodnie z umową i ścisłe
przestrzeganie harmonogramu robót oraz za jakość zastosowanych materiałów i
wykonywanych Robót, za ich zgodność z projektem wykonawczym, wymaganiami
specyfikacji technicznych i programu zapewnienia jakości, projektu organizacji robót oraz
poleceniami zarządzającego realizacją umowy.
Wykonawca ponosi odpowiedzialność za dokładne wytyczenie w planie i
wyznaczenie wysokości wszystkich elementów robót zgodnie z wymiarami i rzędnymi
określonymi w dokumentacji projektowej lub przekazanymi na piśmie przez zarządzającego
realizacją umowy.
Następstwa jakiegokolwiek błędu spowodowanego przez wykonawcę w wytyczeniu i
wyznaczeniu robót, jeśli wymagać tego będzie zarządzającego realizacją umowy, zostaną
poprawione przez wykonawcę na własny koszt. Sprawdzenie wytyczenia robót lub
wyznaczenia wysokości przez zarządzającego realizacją umowy nie zwalnia wykonawcy od
odpowiedzialności za ich dokładność.
Wykonawca zatrudni uprawnionego geodetę w odpowiednim wymiarze godzin pracy, który w
razie potrzeby będzie służył pomocą zarządzającemu realizacją umowy przy sprawdzaniu
lokalizacji i rzędnych wyznaczonych przez wykonawcę.
Stabilizacja sieci punktów odwzorowania założonej przez geodetę będzie zabezpieczona
przez wykonawcę, zaś w przypadku uszkodzenia lub usunięcia punktów przez personel
wykonawcy, zostaną one założone ponownie na jego koszt, również w przypadkach gdy roboty
budowlane wymagają ich usunięcia. Wykonawca w odpowiednim czasie powiadomi o potrzebie
ich usunięcia i będzie zobowiązany do przeniesienia tych punktów.
Odprowadzenie wody z terenu budowy i odwodnienie wykopów należy do
obowiązków wykonawcy i uważa się, że ich koszty zostały uwzględnione w kosztach
jednostkowych pozostałych robót.
Decyzje zarządzającego realizacją umowy dotyczące akceptacji lub odrzucenia
materiałów i elementów robót będą oparte na wymaganiach sformułowanych w umowie,
projekcie wykonawczym i szczegółowych specyfikacjach technicznych, a także w normach i
wytycznych wykonania i odbioru robót. Przy podejmowaniu decyzji zarządzający realizacją
umowy uwzględnia wyniki badań materiałów i jakości robót, dopuszczalne niedokładności
normalnie występujące przy produkcji i przy badaniach materiałów, doświadczenia z
przeszłości, wyniki badań naukowych oraz inne czynniki wpływające na rozważaną kwestię.
Polecenia zarządzającego realizacją umowy będą wykonywane nie pózniej niż w
czasie przez niego wyznaczonym, po ich otrzymaniu przez wykonawcę, pod grozbą
wstrzymania robót. Skutki finansowe z tego tytułu poniesie wykonawca.
2.2 Teren budowy
2.2.1 Charakterystyka terenu budowy
5
Należy podać granice terenu budowy i jego charakterystykę określającą istniejące warunki
prowadzenia robót ze szczególnym uwzględnieniem przeszkód i naturalnych uwarunkowań
jakie mogą mieć wpływ na prowadzenie robót
2.2.2 Przekazanie terenu budowy
Zamawiający protokolarnie przekazuje wykonawcy teren budowy w czasie i na
warunkach określonych w ogólnych warunkach umowy p.3.2.
Należy podać wszystkie wymagania i dane niezbędne do prawidłowej organizacji robót, a w
szczególności:
Określenie terenu przeznaczonego na zaplecze budowy (z załączeniem planu określającego
jego granice)
Informacje o możliwościach korzystania z mediów
Niezbędne dane geodezyjne
W czasie przekazania terenu zamawiający przekazuje wykonawcy:
1) dokumentacje techniczną określoną w p.1.4
2) kopię decyzji o pozwoleniu na budowę
3) kopie uzgodnień i zezwoleń uzyskanych w czasie przygotowywania robót do realizacji
przez zamawiającego dla umożliwienia prowadzenia robót
2.2.3 Ochrona i utrzymanie terenu budowy
Wykonawca będzie odpowiedzialny za ochronę placu budowy oraz wszystkich
materiałów i elementów wyposażenia użytych do realizacji robót od chwili rozpoczęcia do
ostatecznego odbioru robót. Przez cały ten okres urządzenia lub ich elementy będą utrzymane
w sposób satysfakcjonujący zarządzającego realizacją umowy. Może on wstrzymać realizację
robót jeśli w jakimkolwiek czasie wykonawca zaniedbuje swoje obowiązki konserwacyjne.
W trakcie realizacji robót wykonawca dostarczy, zainstaluje i utrzyma wszystkie
niezbędne, tymczasowe zabezpieczenia ruchu i urządzenia takie jak: bariery, sygnalizację
ruchu, znaki drogowe etc. żeby zapewnić bezpieczeństwo całego ruchu kołowego i pieszego.
Wszystkie znaki drogowe, bariery i inne urządzenia zabezpieczające muszą być
zaakceptowane przez zarządzającego realizacją umowy.
Wykonawca będzie także odpowiedzialny do czasu zakończenie robót za utrzymanie
wszystkich reperów i innych znaków geodezyjnych istniejących na terenie budowy i w razie
ich uszkodzenia lub zniszczenia do odbudowy na własny koszt.
Przed rozpoczęciem robót wykonawca poda ten fakt do wiadomości zainteresowanych
użytkowników terenu w sposób ustalony z zarządzającym realizacją umowy. Wykonawca
umieści, w miejscach i ilościach określonych przez zarządzającego, tablice podające
informacje o zawartej umowie zgodnie z rozporządzeniem z 15 grudnia 1995 wydanym przez
Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa.
Należy dodatkowo podać specjalne wymagania wynikające z warunków miejscowych
2.2.4 Ochrona własności i urządzeń
Wykonawca jest odpowiedzialny za ochronę istniejących instalacji naziemnych i
podziemnych urządzeń znajdujących się w obrębie placu budowy, takich jak rurociągi i kable
etc. Przed rozpoczęciem robót wykonawca potwierdzi u odpowiednich władz, które są
właścicielami instalacji i urządzeń, informacje podane na planie zagospodarowania terenu
dostarczonym przez zamawiającego. Wykonawca spowoduje żeby te instalacje i urządzenia
zostały właściwie oznaczone i zabezpieczone przed uszkodzeniem w trakcie realizacji robót .
W przypadku gdy wystąpi konieczność przeniesienia instalacji i urządzeń
podziemnych w granicach placu budowy, Wykonawca ma obowiązek poinformować
zarządzającego realizacją umowy o zamiarze rozpoczęcia takiej pracy.
Wykonawca natychmiast poinformuje zarządzającego realizacją umowy o każdym
6
przypadkowym uszkodzeniu tych urządzeń lub instalacji i będzie współpracował przy
naprawie udzielając wszelkiej możliwej pomocy, która może być potrzebna dla jej
przeprowadzenia.
Wykonawca będzie odpowiedzialny za jakiejkolwiek szkody, spowodowane przez
jego działania, w instalacjach naziemnych i podziemnym pokazanych na planie
zagospodarowania terenu dostarczonym przez zamawiającego.
2.2.5 Ochrona środowiska w trakcie realizacji robót
W trakcie realizacji robót wykonawca jest zobowiązany znać i stosować się do
przepisów zawartych we wszystkich regulacjach prawnych w zakresie ochrony środowiska.
W okresie realizacji, do czasu zakończenia robót, wykonawca będzie podejmował wszystkie
sensowne kroki żeby stosować się do wszystkich przepisów i normatywów w zakresie
ochrony środowiska na placu budowy i poza jego terenem, unikać działań szkodliwych dla
innych jednostek występujących na tym terenie w zakresie zanieczyszczeń, hałasu lub innych
czynników powodowanych jego działalnością.
Należy dodatkowo podać specjalne wymagania wynikające z warunków miejscowych
2.2.6 Zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
Wykonawca dostarczy na budowę i będzie utrzymywał wyposażenie konieczne dla
zapewnienia bezpieczeństwa. Zapewni wyposażenia w urządzenia socjalne, oraz odpowiednie
wyposażenie i odzież wymaganą dla ochrony życia i zdrowia personelu zatrudnionego na
placu budowy. Uważa się, że koszty zachowania zgodności z wspomnianymi powyżej
przepisami bezpieczeństwa i ochrony zdrowia są wliczone w cenę umowną.
Wykonawca będzie stosował się do wszystkich przepisów prawnych obowiązujących
w zakresie bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Będzie stale utrzymywał wyposażenie
przeciwpożarowe w stanie gotowości, zgodnie z zaleceniami przepisów bezpieczeństwa
przeciwpożarowego, na placu budowy, we wszystkich urządzeniach maszynach i pojazdach
oraz pomieszczeniach magazynowych. Materiały łatwopalne będą przechowywane zgodnie z
przepisami przeciwpożarowymi, w bezpiecznej odległości od budynków i składowisk, w
miejscach niedostępnych dla osób trzecich. Wykonawca będzie odpowiedzialny za wszelkie
straty powstałe w wyniku pożaru, który mógłby powstać w okresie realizacji robót lub został
spowodowany przez któregokolwiek z jego pracowników.
Użycie materiałów, które wpływają na trwałe zmiany środowiska, ani materiałów
emitujących promieniowanie w ilościach wyższych niż zalecane w projekcie nie będzie
akceptowane. Jakikolwiek materiały z odzysku lub pochodzące z recyklingu i mające być
użyte do robót muszą być poświadczone przez odpowiednie urzędy i władze jako bezpieczne
dla środowiska. Materiały, które są niebezpieczne tylko w czasie budowy (a po zakończeniu
budowy ich charakter niebezpieczny zanika, np. materiały pylące) mogą być dozwolone, pod
warunkiem, że będą spełnione wymagania techniczne dotyczące ich wbudowania. Przed
użyciem takich materiałów Zamawiający musi uzyskać aprobatę od odpowiednich władz
administracji państwowej, jeśli wymagają tego odpowiednie przepisy.
2.3. Projekt organizacji robót wraz z towarzyszącymi dokumentami
2.3.1 Przygotowanie dokumentów wchodzących w skład projektu organizacji robót
Zgodnie z umową (p.4.6.2), w ramach prac przygotowawczych, przed przystąpieniem
do wykonania zasadniczych robót, wykonawca jest zobowiązany do opracowania i
przekazania zarządzającemu realizacją umowy do akceptacji następujących dokumentów:
1) projekt organizacji robót,
2) szczegółowy harmonogram robót i finansowania,
3) plan bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,
4) program zapewnienia jakości.
7
2.3.2 Projekt organizacji robót
Opracowany przez wykonawcę projekt organizacji robót musi być dostosowany do
charakteru i zakresu przewidywanych do wykonania robót. Ma on zapewnić zaplanowany
sposób realizacji robót, w oparciu o zasoby techniczne, ludzkie i organizacyjne, które
zapewnią realizację robót zgodnie z dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi i
instrukcjami zarządzającego realizacją umowy oraz harmonogramem robót. Powinien
zawierać:
organizację wykonania robót, w tym terminy i sposób prowadzenia robót
projekt zagospodarowania zaplecza wykonawcy
organizację ruchu na budowie wraz z oznakowaniem dróg
wykaz zespołów roboczych, ich kwalifikacje i przygotowanie praktyczne
wykaz osób odpowiedzialnych za jakość i terminowość wykonania poszczególnych
elementów robót
W tym miejscu należy podać wytyczne do opracowania projektu organizacji robót
wynikające z dokumentacji projektowej, uwarunkowań miejscowych oraz specjalnych
wymagań zamawiającego.
W części dotyczącej organizacji zaplecza budowy wykonawca jest zobowiązany
przewidzieć m.in. budowę, urządzenie i utrzymanie biura zarządzającego realizacją umowy
na podstawie podanych tutaj wymagań zamawiającego.
2.3.3 Szczegółowy harmonogram robót i finansowania
Szczegółowy harmonogram robót i finansowania musi uwzględniać uwarunkowania
wynikające z dokumentacji projektowej ustaleń zawartych w umowie. Możliwości przerobowe
wykonawcy w dziedzinie robót budowlanych i montażowych, kolejność robót oraz sposoby
realizacji winny zapewnić wykonanie robót w terminie określonym w umowie.
Zamieścić dyrektywny, ogólny harmonogram robót opracowany wg wymagań
zamawiającego
Na podstawie dyrektywnego harmonogramu robót wykonawca przestawi
zarządzającemu realizacją umowy do zatwierdzenia szczegółowy harmonogram robót i
płatności, opracowany zgodnie z wymaganiami warunków umowy. Harmonogram winien
wyraznie przedstawiać w etapach tygodniowych proponowany postęp robót w zakresie
głównych obiektów i zadań kontraktowych.
Zgodnie z postanowieniami umowy harmonogram będzie w miarę potrzeb korygowany
w trakcie realizacji robót.
2.3.4 Program zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
W trakcie realizacji robót wykonawca będzie stosował się do wszystkich obowiązujących
przepisów i wymagań w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia. W tym celu, w ramach
prac przygotowawczych do realizacji robót, zgodnie z wymogami ustawy  Prawo budowlane
jest zobowiązany opracować i przedstawić do akceptacji zarządzającemu realizacją umowy,
program zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia. Na jego podstawie musi zapewnić,
żeby personel nie pracował w warunkach, które są niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia i nie
spełniają odpowiednich wymagań sanitarnych.
2.3.5 Program zapewnienia jakości.
Wykonawca jest w pełni odpowiedzialny za jakość robót. W tym cwelu przygotuje
program zapewnienie jakości i uzyska jego zatwierdzenie przez zarządzającego realizacją
umowy. Program zapewnienia jakości będzie zawierał:
a) część ogólną opisującą:
- system (sposób i procedurę) proponowanej kontroli i sterowania jakością
wykonywanych robót,
- wyposażenie w sprzęt i urządzenia do pomiarów i kontroli (opis laboratorium
8
własnego lub wytypowanego do wykonania badań zleconych przez wykonawcę),
- sposób oraz formę gromadzenia wyników badań laboratoryjnych, zapis pomiarów,
- ustawienia mechanizmów sterujących, a także wyciąganych wniosków i
zastosowanych korekt w procesie technologicznym, proponowany sposób i
formę przekazywania tych informacji zarządzającemu realizacją umowy;
b) część szczegółową opisującą dla każdego asortymentu robót:
- wykaz maszyn i urządzeń stosowanych na budowie z ich parametrami technicznymi
oraz wyposażeniem w mechanizmy do sterowania i urządzenia do magazynowania i
załadunku materiałów.
- sposób zabezpieczenia i ochrony materiałów i urządzeń przed utratą ich właściwości
w czasie transportu i przechowywania na budowie
- sposób i procedurę pomiarów i badań (rodzaj i częstotliwość badań, pobieranie
próbek legalizacja i sprawdzanie urządzeń, itp.) prowadzonych podczas dostaw
materiałów,
- wytwarzanie mieszanek i wykonywanie poszczególnych elementów robót,
- sposób postępowania z materiałami i robotami nie odpowiadającymi wymaganiom
umowy.
W przypadku gdy wykonawca posiada certyfikat ISO 9001 jest zobowiązany do opracowania
programu i planu zapewnienia jakości zgodnie z wymaganiami certyfikatu
2.4 Dokumenty budowy
2.4.1 Dziennik budowy
Dziennik budowy jest obowiązującym dokumentem budowy prowadzonym przez
kierownictwo budowy na bieżąco, zarówno dla potrzeb zamawiającego jak i wykonawcy w
okresie od chwili formalnego przekazania wykonawcy placu budowy aż do zakończenia
robót. Wykonawca jest odpowiedzialny za prowadzenie dziennika budowy zgodnie z
obowiązującymi przepisami (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 19.11.01). Zapisy
do dziennika budowy będą czynione na bieżąco i powinny odzwierciedlać postęp robót, stan
bezpieczeństwa ludzi i budynków oraz stan techniczny i wszystkie kwestie związane z
zarządzaniem budową.
Każdy zapis do dziennika budowy powinien zawierać jego datę, nazwisko i
stanowisko oraz podpis osoby, która go dokonuje. Wszystkie zapisy powinny być czytelne i
dokonywane w porządku chronologicznym jeden po drugim, nie pozostawiając pustych
między nimi, w sposób uniemożliwiający wprowadzanie pózniejszych dopisków.
Wszystkie protokoły i inne dokumenty załączane do dziennika budowy powinny być
przejrzyście numerowane, oznaczane i datowane przez zarówno wykonawcę jak i
zarządzającego realizacją umowy.
W szczególności w dzienniku budowy powinny być zapisywane następujące
informacje:
- data przejęcia przez wykonawcę placu budowy;
- dzień dostarczenia dokumentacji projektowej przez zamawiającego;
- zatwierdzenie przez zarządzającego realizacją umowy dokumentów wymaganych w
p.2.3.1, przygotowanych przez wykonawcę,
- daty rozpoczęcia i zakończenia realizacji poszczególnych elementów robót;
- postęp robót, problemy i przeszkody napotkane podczas realizacji robót;
- daty, przyczyny i okresy trwania wszystkich opóznień lub przerw w robotach
- komentarze i instrukcje zarządzającego realizacją umowy;
- daty, okresy trwania i uzasadnienie jakiegokolwiek zawieszenia realizacji robót z
polecenia zarządzającego realizacją umowy
- daty zgłoszenia robót do częściowych i końcowych odbiorów oraz przyjęcia, odrzucenia
lub wykonania robót zamiennych;
- wyjaśnienia , komentarze i sugestie wykonawcy;
9
- warunki pogodowe i temperatura otoczenia w okresie realizacji robót mające wpływ na
czasowe ich ograniczenia lub spełnienia szczególnych wymagań wynikających z
warunków klimatycznych;
- dane na temat prac geodezyjnych wykonanych przed i w trakcie realizacji robót,
- szczególnie w odniesieniu do wytyczania obiektów w terenie ;
- dane na temat sposobu zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia na budowie;
- dane na temat jakości materiałów, poboru próbek i wyników badań z określeniem przez
kogo zostały przeprowadzone i pobrane;
- wyniki poszczególnych badań z określeniem przez kogo zostały przeprowadzone;
- inne istotne informacje o postępie robót.
Wszystkie wyjaśnienia, komentarze lub propozycje wpisane do dziennika budowy
przez wykonawcę powinny być na bieżąco przedstawiane do wiadomości i akceptacji
zarządzającemu realizacją umowy. Wszystkie decyzje zarządzającego realizacją umowy,
wpisane do dziennika budowy, muszą być podpisane przez przedstawiciela wykonawcy, który
je akceptuje lub się do nich odnosi.
Zarządzający realizacją umowy jest także zobowiązany przedstawić swoje stanowisko
na temat każdego zapisu dokonanego w dzienniku budowy przez przedstawiciela nadzoru
autorskiego.
2.4.2 Książka obmiaru robót
Książka obmiaru robót jest dokumentem, w którym rejestruje się ilościowy postęp
każdego elementu realizowanych robót. Szczegółowe obmiary wykonanych robót robione są
na bieżąco i zapisywane do książki obmiaru robót, wykorzystując opis pozycji i jednostki
użyte w wycenionym przez wykonawcę i wyceniony przedmiar robót, stanowiący załącznik
do umowy.
2.4.3 Inne istotne dokumenty budowy
Oprócz dokumentów wyszczególnionych w punktach 2.4.1 i 2.4.2, dokumenty budowy
zawierają też:
a) Dokumenty wchodzące w skład umowy;
b) Pozwolenie na budowę ;
c) Protokoły przekazania placu budowy wykonawcy ;
d) Umowy cywilno-prawne ze osobami trzecimi i inne umowy i porozumienia cywilno-
prawne;
e) Instrukcje zarządzającego realizacją umowy oraz sprawozdania ze spotkań i narad na
budowie;
f) Protokoły odbioru robót,
g) Opinie ekspertów i konsultantów,
h) Korespondencja dotycząca budowy.
2.4.4 Przechowywanie dokumentów budowy
Wszystkie dokumenty budowy będą przechowywane na placu budowy we właściwie
zabezpieczonym miejscu. Wszystkie dokumenty zagubione będą natychmiast odtworzone
zgodnie ze stosownymi wymaganiami prawa. Wszystkie dokumenty budowy będą stale
dostępne do wglądu zarządzającego realizacją umowy zarządzającego realizacją umowy oraz
upoważnionych przedstawicieli zamawiającego w dowolnym czasie i na każde żądanie.
2.5 Dokumenty przygotowywane przez Wykonawcę w trakcie trwania budowy
2.5.1 Informacje ogólne
W trakcie trwania budowy i przed zakończeniem robót wykonawca jest zobowiązany
do dostarczania na polecenie zarządzającego realizacją umowy następujących dokumentów:
Rysunki robocze
10
Aktualizacja harmonogramu robót i finansowania
Dokumentacja powykonawcza
Instrukcja eksploatacji i konserwacji urządzeń
Dokumenty składane zarządzającemu realizacją umowy winny być wyraznie oznaczone
nazwą przedsięwzięcia i zaadresowane następująco:
Podać adres zarządzającego realizacją umowy na budowie
Przedkładane dane winny być na tyle szczegółowe, aby można było ustalić ich zgodność
z dokumentami wchodzącymi w skład umowy. Sprawdzenie, przyjęcie i zatwierdzenie
harmonogramów, rysunków roboczych, wykazów materiałów oraz procedur złożonych lub
wnioskowanych przez wykonawcę nie będą miały wpływu na kwotę kontraktu i wszelkie
wynikające stąd koszty ponoszone będą wyłącznie przez wykonawcę.
2.5.2 Rysunki robocze
Elementy, urządzenia i materiały, dla których zarządzający realizacją umowy wyda
polecenie przedłożenia wykazów, rysunków lub opisów nie będą wykonywane, używane ani
instalowane dopóki nie otrzyma on niezbędnych dokumentów oraz odpowiednio oznaczonych
ostatecznych rysunków roboczych. Zarządzający realizacją umowy sprawdza rysunki jedynie w
zakresie ogólnych warunków projektowania i w żadnym przypadku nie zwalnia to Wykonawcy
z odpowiedzialności za omyłki lub braki w nich zawarte.
Zarządzający realizacją umowy zajmie się przedłożonymi materiałami możliwie jak
najszybciej, zatwierdzi i przekaże je wykonawcy w terminie przewidzianym w umowie. Zwłoka
wynikająca z ewentualnej konieczności ponownego składania dokumentów nie powoduje
przedłużenia terminów określonych w umowie.
Wykonawca przedkłada zarządzającemu realizacją umowy do sprawdzenia po cztery (4)
egzemplarze wszystkich dokumentów w formacie A4 lub A3. W przypadku większych
rysunków, które nie mogą być łatwo reprodukowane przy użyciu standardowej kserokopiarki,
wykonawca złoży trzy (3) kopie dokumentu lub dostarczy jego zapis w formie elektronicznej.
Rysunki robocze będą przedkładane zarządzającemu realizacją umowy w odpowiednim
terminie tak, by zapewnić mu nie mniej niż 20 zwykłych dni roboczych na ich
przeanalizowanie.
Dostarczanie rysunków roboczych elementów i urządzeń współzależnych ze sobą, należy
koordynować w taki sposób, aby zarządzający realizacją umowy otrzymał wszystkie rysunki na
czas tak, żeby mógł poza przeanalizowaniem poszczególnych elementów, dokonać przeglądu ich
wzajemnych powiązań.
Rysunki robocze powinny być dokładne, wyrazne i kompletne. Powinny zawierać
wszelkie niezbędne informacje, w tym dokładne oznaczenie elementów w odniesieniu do
projektu wykonawczego i szczegółowych specyfikacji technicznych. Składanym dokumentom
każdorazowo powinno towarzyszyć pismo przewodnie, zawierające następujące informacje:
1) Nazwa inwestycji:
2) Nr umowy:
3) Ilość egzemplarzy każdego składanego dokumentu
4) Tytuł dokumentu
5) Numer dokumentu lub rysunku
6) Określenie jakiego dokumentu lub rysunku rewizja dotyczy
Numer rozdziału i pozycji w specyfikacji, w którym omówione jest dane urządzenie, materiał
lub element
Data przekazania
O ile zarządzający realizacją umowy nie postanowi inaczej, rysunki robocze składane
będą przez wykonawcę, który potwierdzi swoim podpisem i stemplem umieszczonym na
rysunku roboczym, lub w inny uzgodniony sposób, że sprawdził on (wykonawca) je i zatwierdził
oraz, że roboty w nich przedstawione są zgodne z warunkami umowy i zostały sprawdzone pod
względem wymiarów i powiązań z wszelkimi innymi elementami. Zarządzający realizacją
11
umowy, w uzasadnionych przypadkach, może wymagać akceptacji składanych dokumentów
przez nadzór autorski.
2.5.3 Aktualizacja harmonogramu robót i finansowania
Możliwości przerobowe wykonawcy w dziedzinie robót budowlanych i montażowych,
kolejność robót oraz sposoby realizacji winny zapewnić wykonanie robót w terminie
określonym w umowie i zgodnie z wymaganiami zawartymi w p. 2.3.3 wykonawca we
wstępnej fazie robót przestawia do zatwierdzenia szczegółowy harmonogram robót i
finansowania, zgodnie z wymaganiami umowy. Harmonogram ten w miarę postępu robót
może być aktualizowany przez wykonawcę i zaczyna obowiązywać po zatwierdzeniu przez
zarządzającego realizacją umowy.
2.5.4 Dokumentacja powykonawcza
Wykonawca odpowiedzialny będzie za prowadzenie na bieżąco ewidencji wszelkich
zmian w rodzaju materiałów, urządzeń, lokalizacji i wielkości robót. Zmiany te należy
rejestrować na komplecie rysunków, wyłącznie na to przeznaczonych. Wykonawca winien
przedkładać zarządzającemu realizacją umowy aktualizowane na bieżąco rysunki
powykonawcze, co najmniej raz w miesiącu, w celu dokonania ich przeglądu i sprawdzenia. Po
zakończeniu robót kompletny zestaw rysunków zostanie przekazany zarządzającemu realizacją
umowy.
2.5.5 Instrukcja eksploatacji i konserwacji urządzeń
Wykonawca dostarczy, przed zakończeniem robót, po sześć egzemplarzy kompletnych
instrukcji w zakresie eksploatacji i konserwacji dla każdego urządzenia oraz systemu
mechanicznego, elektrycznego lub elektronicznego. O wymogu tym zostaną poinformowani ich
producenci i/lub dostawcy zaś wynikające stąd koszty zostaną uwzględnione w koszcie
dostarczenia urządzenia lub systemu.
Instrukcje te winny być dostarczone przed uruchomieniem płatności dla wykonawcy za
wykonane roboty przekraczające poziom 75% zaawansowania. Wszelkie braki stwierdzone
przez zarządzającego realizacją umowy w dostarczonych instrukcjach zostaną uzupełnione
przez wykonawcę w ciągu 30 dni kalendarzowych następujących po zawiadomieniu przez
zarządzającego realizacją umowy o stwierdzonych brakach.
Każda instrukcja powinna zawierać m.in. następujące informacje:
1. Strona tytułowa zawierająca: tytuł instrukcji, nazwę inwestycji, datę wykonania
urządzenia
2. Spis treści
3. Informacje katalogowe o producencie: nazwa firmy i kontakt, nr telefonu, pełny adres
pocztowy
4. Gwarancje producenta
5. Wykresy i ilustracje
6. Szczegółowy opis funkcji każdego głównego elementu składowego układu
7. Dane o osiągach i wielkości nominalne
8. Instrukcje instalacyjne
9. Procedura rozruchu
10. Właściwa regulacja
11. Procedury testowania
12. Zasady eksploatacji
13. Instrukcja wyłączania z eksploatacji
14. Instrukcja postępowania awaryjnego i usuwania usterek
15. Środki ostrożności
16. Instrukcje dotyczące konserwacji i naprawy winny zawierać szczegółowe rysunki
montażowe z numerami części, wykazami części, instrukcjami odnośnie zamawiania części
12
zamiennych, wraz z kompletną instrukcją konserwacji zachowawczej niezbędnej do
utrzymania dobrego stanu i trwałości urządzeń
17. Instrukcje odnośnie smarowania, z wykazem punktów, które należy smarować lub naoliwić,
zalecanymi rodzajami, klasą i zakresem temperatur smarów i zalecaną częstotliwością
smarowania
18. Wykaz zalecanych części zapasowych wraz z danymi kontaktowymi do najbliższego
przedstawiciela producenta
19. Wykaz ustawień przekazników elektrycznych oraz nastawień przełączników sterujących i
alarmowych
20. Schemat połączeń elektrycznych dostarczonych urządzeń, w tym układów sterujących i
oświetleniowych.
Instrukcje muszą być kompletne i uwzględniać całość urządzenia, układów sterujących,
akcesoriów i elementów dodatkowych.
3. Zarządzający realizacją umowy
Zarządzający realizacją umowy w ramach posiadanego umocowania od zamawiającego
reprezentuje interesy zamawiającego na budowie przez sprawowanie kontroli zgodności
realizacji robót budowlanych z dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi,
przepisami, zasadami wiedzy technicznej oraz postanowieniami warunków umowy. Dla
prawidłowej realizacji swoich obowiązków, zgodnie z przepisami prawa budowlanego,
zarządzający realizacją umowy pisemnie wyznacza inspektorów nadzoru działających w jego
imieniu, w zakresie przekazanych im uprawnień i obowiązków. Wydawane przez nich
polecenia mają moc poleceń zarządzającego realizacją umowy.
Zgodnie z umową, wykonawca jest zobowiązywany w ramach kwoty ryczałtowej,
przewidzianej w cenie ofertowej na zaplecze budowy, zorganizować zamawiającemu na placu
budowy i utrzymywać do końca robót biuro zarządzającego realizacją umowy.
4. Materiały i urządzenia
4.1 yródła uzyskiwania materiałów i urządzeń
Wszystkie wbudowywane materiały i urządzenia instalowane w trakcie wykonywania
robót muszą być zgodne z wymaganiami określonymi w poszczególnych szczegółowych
specyfikacjach technicznych. Przynajmniej na trzy tygodnie przed użyciem każdego materiału
przewidywanego do wykonania robót stałych wykonawca przedłoży szczegółową informację
o zródle produkcji, zakupu lub pozyskania takich materiałów, atestach, wynikach
odpowiednich badań laboratoryjnych i próbek do akceptacji zarządzającego realizacją
umowy. To samo dotyczy instalowanych urządzeń.
Akceptacja zarządzającego realizacją umowy udzielona jakiejś partii materiałów z
danego zródła nie będzie znaczyć, że wszystkie materiały pochodzące z tego zródła są
akceptowane automatycznie. Wykonawca jest zobowiązany do dostarczania atestów i/lub
wykonania prób materiałów otrzymanych z zatwierdzonego zródła dla każdej dostawy, żeby
udowodnić, że nadal spełniają one wymagania odpowiedniej szczegółowej specyfikacji
technicznej.
W przypadku stosowania materiałów lokalnych, pochodzących z jakiegokolwiek
miejscowego zródła, włączając te, które zostały wskazane przez zamawiającego, przed
rozpoczęciem wykorzystywania tego zródła wykonawca ma obowiązek dostarczenia
zarządzającemu realizacją umowy wszystkich wymaganych dokumentów pozwalających na
jego prawidłową eksploatację. Wykonawca będzie ponosił wszystkie koszty pozyskania i
dostarczenia na Plac Budowy materiałów lokalnych. Za ich ilość i jakość odpowiada
Wykonawca. Stosowanie materiałów pochodzących z lokalnych zródeł wymaga akceptacji
zarządzającego realizacją umowy.
W przypadku realizacji robót z funduszów Unii Europejskiej wymagane jest
świadectwo, że użyte materiały i urządzenia pochodzą z krajów należących do Unii
13
Europejskiej
4.2 Kontrola materiałów i urządzeń
Zarządzający realizacją umowy może okresowo kontrolować dostarczane na budowę
materiały i urządzenia, żeby sprawdzić czy są one zgodne z wymaganiami szczegółowych
specyfikacji technicznych.
Zarządzający realizacją umowy jest upoważniony do pobierania i badania próbek
materiału żeby sprawdzić jego własności. Wyniki tych prób stanowić mogą podstawę do
aprobaty jakości danej partii materiałów. Zarządzający realizacją umowy jest również
upoważniony do przeprowadzania inspekcji w wytwórniach materiałów i urządzeń.
W czasie przeprowadzania badania materiałów i urządzeń przez zarządzającego realizacją
umowy, wykonawca ma obowiązek spełniać następujące warunki:
a) W trakcie badania, zarządzającemu realizacją umowy będzie zapewnione niezbędne
wsparcie i pomoc przez wykonawcę i producenta materiałów lub urządzeń;
b) Zarządzający realizacją umowy będzie miał zapewniony w dowolnym czasie dostęp do
tych miejsc, gdzie są wytwarzane materiały i urządzenia przeznaczone dla realizacji
robót.
4.3 Atesty materiałów i urządzeń.
W przypadku materiałów, dla których w szczegółowych specyfikacjach technicznych
wymagane są atesty, każda partia dostarczona na budowę musi posiadać atest określający w
sposób jednoznaczny jej cechy. Przed wykonaniem przez wykonawcę badań jakości
materiałów, zarządzający realizacją umowy może dopuścić do użycia materiały posiadające
atest producenta stwierdzający pełną zgodność tych materiałów z warunkami podanymi w
szczegółowych specyfikacjach technicznych.
Produkty przemysłowe muszą posiadać atesty wydane przez producenta, poparte w
razie potrzeby wynikami wykonanych przez niego badań. Kopie wyników tych badań muszą
być dostarczone przez wykonawcę zarządzającemu realizacją umowy.
Materiały posiadające atesty, a urządzenia  ważną legalizację, mogą być badane
przez zarządzającego realizacją umowy w dowolnym czasie. W przypadku gdy zostanie
stwierdzona niezgodność właściwości przewidzianych do użycia materiałów i urządzeń z
wymaganiami zawartymi w szczegółowych specyfikacjach technicznych nie zostaną one
przyjęte do wbudowania.
4.4 Materiały nie odpowiadające wymaganiom umowy
Materiały uznane przez zarządzającego realizacją umowy za niezgodne ze
szczegółowymi specyfikacjami technicznymi muszą być niezwłocznie usunięte przez
wykonawcę z placu budowy. Jeśli zarządzający realizacją umowy pozwoli wykonawcy
wykorzystać te materiały do innych robót niż te, dla których zostały one pierwotnie nabyte,
wartość tych materiałów może być odpowiednio skorygowana przez zarządzającego
realizacją umowy. Każdy rodzaj robót wykonywanych z użyciem materiałów, które nie
zostały sprawdzone lub zaakceptowane przez zarządzającego realizacją umowy, będzie
wykonany na własne ryzyko wykonawcy. Musi on zdawać sobie sprawę, że te roboty mogą
być odrzucone tj. zakwalifikowane jako wadliwe i niezapłacone.
4.5 Przechowywanie i składowanie materiałów i urządzeń
Wykonawca jest zobowiązany zapewnić. żeby materiały i urządzenia tymczasowo
składowane na budowie, były zabezpieczone przed uszkodzeniem. Musi utrzymywać ich
jakość i własności w takim stanie jaki jest wymagany w chwili wbudowania lub montażu.
Muszą one w każdej chwili być dostępne dla przeprowadzenia inspekcji przez zarządzającego
realizacją umowy, aż do chwili kiedy zostaną użyte.
Tymczasowe tereny przeznaczone do składowania materiałów i urządzeń będą
14
zlokalizowane w obrębie placu budowy w miejscach uzgodnionych z zarządzającym
realizacją umowy, lub poza placem budowy, w miejscach zapewnionych przez wykonawcę.
Zapewni on, że tymczasowo składowane na budowie materiały i urządzenia będą
zabezpieczone przed uszkodzeniem.
4.6 Stosowanie materiałów zamiennych
Jeśli wykonawca zamierza użyć w jakimś szczególnym przypadku materiały lub
urządzenia zamienne, inne niż przewidziane w projekcie wykonawczym lub szczegółowych
specyfikacjach technicznych, poinformuje o takim zamiarze przynajmniej zarządzającego
realizacją umowy na 3 tygodnie przed ich użyciem lub wcześniej, jeśli wymagane jest
badanie materiału lub urządzenia przez zarządzającego realizacją umowy. Wybrany i
zatwierdzony zamienny typ materiału lub urządzenia nie może być zmieniany w terminie
pózniejszym bez akceptacji zarządzającego realizacją umowy.
5. Sprzęt
Wykonawca jest zobowiązany do używania jedynie takiego sprzętu, który nie
spowoduje niekorzystnego wpływu na jakość wykonywanych robót i środowisko. Sprzęt
używany do robót powinien być zgodny z ofertą wykonawcy oraz powinien odpowiadać pod
względem typów i ilości wskazaniom zawartym w szczegółowych specyfikacjach
technicznych, programie zapewnienia jakości i projekcie organizacji robót, zaakceptowanym
przez zarządzającego realizacją umowy. Liczba i wydajność sprzętu powinna gwarantować
prowadzenie robót zgodnie z terminami przewidzianymi w harmonogramie robót.
Sprzęt będący własnością wykonawcy lub wynajęty do wykonania robót musi być
utrzymywany w dobrym stanie i gotowości do pracy oraz być zgodny z wymaganiami
ochrony środowiska i przepisami dotyczącymi jego użytkowania. Tam gdzie jest to
wymagane przepisami, wykonawca dostarczy zarządzającemu realizacją umowy kopie
dokumentów potwierdzających dopuszczenie sprzętu do użytkowania.
Jeżeli projekt wykonawczy lub szczegółowe specyfikacje techniczne przewidują
możliwość wariantowego użycia sprzętu przy wykonywaniu Robotach, wykonawca
przedstawi wybrany sprzęt do akceptacji przez zarządzającego realizacją umowy. Nie może
być pózniej zmieniany bez jego zgody.
Sprzęt, maszyny, urządzenia i narzędzia nie gwarantujące zachowania warunków
umowy zostaną przez zarządzającego realizacją umowy zdyskwalifikowane i nie dopuszczone
do robót.
6. Transport
Należy scharakteryzować miejscowe warunki komunikacyjne i określić możliwości
zastosowania różnych środków transportu.
Liczba i rodzaje środków transportu będą określone w projekcie organizacji robót.
Muszą one zapewniać prowadzenie robót zgodnie z zasadami określonymi w projekcie
wykonawczym i szczegółowych specyfikacjach technicznych oraz wskazaniami
zarządzającego realizacją umowy, w terminach wynikających z harmonogramu robót.
Przy ruchu po drogach publicznych pojazdy muszą spełniać wymagania dotyczące
przepisów ruchu drogowego, szczególnie w odniesieniu do dopuszczalnych obciążeń na osie i
innych parametrów technicznych. Środki transportu nie odpowiadające warunkom umowy,
będą Inżyniera usunięte z terenu budowy na polecenie zarządzającego realizacją umowy.
Wykonawca jest zobowiązany usuwać na bieżąco, na własny koszt, wszelkie
uszkodzenia i zanieczyszczenia spowodowane przez jego pojazdy na drogach publicznych
oraz dojazdach do terenu budowy.
7. Kontrola jakości robót
7.1 Zasady kontroli jakości robót
15
Wykonawca jest odpowiedzialny za pełną kontrolę robót i jakości materiałów
prowadzoną zgodnie z programem zapewnienia jakości omówionym w p. 2.3.5. Wykonawca
zapewni odpowiedni system kontroli, włączając personel, laboratorium, sprzęt, zaopatrzenie i
wszelkie urządzenia niezbędne do pobierania próbek i badania materiałów oraz jakości
wykonania robót.
Przed zatwierdzeniem programu zapewnienia jakości zarządzający realizacją umowy
może zażądać od wykonawcy przeprowadzenia badań w celu zademonstrowania, że poziom
ich wykonania jest zadowalający.
Wykonawca jest zobowiązany prowadzić pomiary i badania materiałów oraz robót z
częstotliwością zapewniającą stwierdzenie, że roboty wykonano zgodnie z wymaganiami
zawartymi w projekcie wykonawczym i szczegółowych specyfikacjach technicznych.
Minimalne wymagania co do zakresu badań i ich częstotliwości są określone w
szczegółowych specyfikacjach technicznych, normach i wytycznych. W przypadku gdy brak
jest wyraznych przepisów zarządzający realizacją umowy ustali jaki zakres kontroli jest
konieczny, aby zapewnić wykonanie robót zgodnie z umową.
Wykonawca dostarczy zarządzającemu realizacją umowy świadectwa stwierdzające,
że wszystkie stosowane urządzenia i sprzęt badawczy posiadają ważną legalizację, zostały
prawidłowo wykalibrowane i odpowiadają wymaganiom norm określających procedury
badań.
7.2 Pobieranie próbek
Próbki do badań będą z zasady pobierane losowo. Zaleca się stosowanie
statystycznych metod pobierania próbek, opartych na zasadzie, że wszystkie jednostkowe
elementy produkcji mogą być z jednakowym prawdopodobieństwem wytypowane do badań.
Zarządzający realizacją umowy musi mieć zapewnioną możliwość udziału w
pobieraniu próbek. Na jego zlecenie wykonawca ma obowiązek przeprowadzać dodatkowe
badania tych materiałów, które budzą wątpliwości co do jakości, o ile kwestionowane
materiały nie zostaną przez wykonawcę usunięte lub ulepszone z jego własnej woli. Próbki
dostarczone przez wykonawcę do badań wykonywanych przez zarządzającego realizacją
umowy będą odpowiednio opisane i oznakowane, w sposób zaakceptowany przez niego.
Koszty tych dodatkowych badań pokrywa wykonawca tylko w przypadku stwierdzenia
usterek. W przeciwnym przypadku koszty te pokrywa zamawiający.
7.3 Badania i pomiary.
Wszystkie badania i pomiary będą przeprowadzone zgodnie z wymaganiami norm. W
przypadku, gdy normy nie obejmują jakiegokolwiek badania wymaganego w szczegółowych
specyfikacjach technicznych, stosować można wytyczne krajowe albo inne procedury,
zaakceptowane przez zarządzającego realizacją umowy.
Przed przystąpieniem do pomiarów lub badań, wykonawca powiadomi zarządzającego
realizacją umowy o rodzaju, miejscu i terminie pomiaru lub badania. Po wykonaniu pomiaru
lub badania wykonawca przedstawi na piśmie ich wyniki, do akceptacji zarządzającego
realizacją umowy.
Zarządzający realizacją umowy będzie miał nieograniczony dostęp do pomieszczeń
laboratoryjnych w celu ich inspekcji. Będzie on przekazywał wykonawcy pisemne informacje
o jakichkolwiek niedociągnięciach dotyczących urządzeń laboratoryjnych, sprzętu,
zaopatrzenia laboratorium, pracy personelu lub metod badawczych. Jeżeli niedociągnięcia te
będą na tyle poważne, że mogą wpłynąć ujemnie na wyniki badań, zarządzający realizacją
umowy natychmiast wstrzyma użycie do robót badanych materiałów i dopuści je dopiero
wtedy, gdy niedociągnięcia w pracy laboratorium wykonawcy zostaną usunięte i stwierdzona
zostanie odpowiednia jakość tych materiałów.
Wykonawca będzie przekazywać zarządzającemu realizacją umowy kopie raportów z
wynikami badań jak najszybciej, nie pózniej jednak niż w terminie określonym w programie
16
zapewnienia jakości. Kopie wyników badań będą mu przekazywane na formularzach według
dostarczonego przez niego wzoru lub innych, również przez niego zaaprobowanych.
Wszystkie koszty związane z organizowaniem i prowadzeniem badań materiałów
ponosi wykonawca.
Dla celów kontroli jakości i zatwierdzenia, zarządzający realizacją umowy jest
uprawniony do dokonywania kontroli, pobierania próbek i badania materiałów u zródeł ich
wytwarzania, a ze strony wykonawcy i producenta materiałów zapewniona mu będzie
wszelka potrzebna do tego pomoc.
Zarządzający realizacją umowy, po uprzedniej weryfikacji systemu kontroli robót
prowadzonego przez wykonawcę, będzie oceniać zgodność wykonanych robót i użytych
materiałów z wymaganiami szczegółowych specyfikacji technicznych, na podstawie
dostarczonych przez wykonawcę wyników badań.
Zarządzający realizacją umowy może pobierać próbki i prowadzić badania niezależnie
od wykonawcy, na swój koszt. Jeżeli wyniki tych badań wykażą, że raporty wykonawcy są
niewiarygodne, to poleci on wykonawcy lub zleci niezależnemu laboratorium,
przeprowadzenie powtórnych lub dodatkowych badań, albo oprze się wyłącznie na własnych
badaniach przy ocenie zgodności materiałów i robót z projektem wykonawczym i
szczegółowymi specyfikacjami technicznymi. W takim przypadku całkowite koszty
powtórnych lub dodatkowych badań i pobierania próbek zostaną poniesione przez
wykonawcę.
8. Obmiary robót
Prowadzenie obmiarów robót jest niezbędne tylko dla umów obmiarowych (typ A) i do nich
się odnoszą wszystkie ustalenia tego punktu.
Dla umów ryczałtowych obmiar sprowadza się jedynie do szacunkowego określenia
zaawansowania robót dla potrzeb wystawienia przejściowej faktury
8.1. Ogólne zasady obmiaru robót.
Obmiar robót ma za zadanie określać faktyczny zakres wykonanych robót wg stanu na
dzień jego przeprowadzenia. Roboty można uznać za wykonane pod warunkiem, że
wykonano je zgodnie z wymaganiami zawartymi w projekcie wykonawczym i szczegółowych
specyfikacjach technicznych, a ich ilość podaje się w jednostkach ustalonych w wycenionym
przedmiarze robót wchodzącym w skład umowy.
Obmiaru robót dokonuje wykonawca po pisemnym powiadomieniu zarządzającego
realizacją umowy o zakresie i terminie obmiaru. Powiadomienie powinno poprzedzać obmiar
co najmniej o 3 dni. Wyniki obmiaru są wpisywane do księgi obmiaru i zatwierdzane przez
inspektora nadzoru inwestorskiego. Jakikolwiek błąd lub przeoczenie (opuszczenie) w
ilościach podanych w przedmiarze robót lub gdzie indziej w szczegółowych specyfikacjach
technicznych nie zwalnia wykonawcy od obowiązku wykonania wszystkich robót. Błędne
dane zostaną poprawione wg pisemnej instrukcji zarządzającego realizacją umowy.
Długości i odległości pomiędzy określonymi punktami skrajnymi będą mierzone
poziomo (w rzucie) wzdłuż linii osiowej. Jeżeli szczegółowe specyfikacje techniczne
właściwe dla danych robót nie wymagają tego inaczej, to objętości będą wyliczane w m3, jako
długość pomnożona przez średni przekrój. Ilości, które mają być mierzone wagowo, będą
wyrażone w tonach lub kilogramach.
8.2 Urządzenia i sprzęt pomiarowy
Wszystkie urządzenia i sprzęt pomiarowy, stosowane w czasie dokonywania obmiaru
robót i dostarczone przez wykonawcę, muszą być zaakceptowane przez zarządzającego
realizacją umowy. Jeżeli urządzenia te lub sprzęt wymagają badań atestujących, to
wykonawca musi posiadać ważne świadectwa legalizacji. Muszą one być utrzymywane przez
wykonawcę w dobrym stanie, w całym okresie trwania Robót.
17
8.3 Czas przeprowadzania obmiaru
Obmiar gotowych robót będzie przeprowadzany z częstotliwością i terminach
wymaganych w celu dokonywania miesięcznych płatności na rzecz wykonawcy, lub w innym
czasie, określonym w umowie lub uzgodnionym przez wykonawcę i zarządzającego realizacją
umowy.
Obmiary będą także przeprowadzone przed częściowym i końcowym odbiorem robót,
a także w przypadku wystąpienia dłuższej przerwy w robotach lub zmiany wykonawcy.
Obmiar robót zanikających i podlegających zakryciu przeprowadza się bezpośrednio
po ich wykonywaniu, lecz przed zakryciem.
9. Odbiory robót i podstawy płatności
Zasady odbiorów robót i płatności za ich wykonanie określa umowa.
W zależności od typu umowy i sposobu finansowania wymagane są odpowiednie
dokumenty jakie należy każdorazowo przygotować dla uzyskania potwierdzenia należności i
jej wypłaty.
W tym punkcie należy opisać w wyczerpujący sposób procedurę fakturowania i
załączyć odpowiednie formularze
10. Przepisy związane
10.1. Normy i normatywy
Wszystkie roboty należy wykonywać zgodnie z obowiązującymi w Polsce normami i
normatywami.
W wyjątkowych przypadkach można dopuścić stosowanie innych norm i przepisów
lecz muszą one być w tym miejscu wyraznie określone
Wszystkie najważniejsze przepisy i normy dotyczące danego asortymentu robót są
wyszczególnione w punkcie 10 każdej szczegółowej specyfikacji technicznej.
10.2 Przepisy prawne
Wykonawca jest zobowiązany znać wszystkie przepisy prawne wydawane zarówno
przez władze państwowe jak i lokalne oraz inne regulacje prawne i wytyczne, które są w
jakiejkolwiek sposób związane z prowadzonymi robotami i będzie w pełni odpowiedzialny za
przestrzeganie tych reguł i wytycznych w trakcie realizacji robót.
Najważniejsze z nich to:
1. Ustawa Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. (Dz.U. Nr 89/1994 poz.414) wraz z
pózniejszymi zmianami
2. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 r. (Dz.U.
Nr 80/2003) wraz z pózniejszymi zmianami
3. Ustawa o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko z dnia 9 listopada 2000 r. (DZ.U. Nr 109/2000 poz. 1157)
4. Ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne z dnia 17.05.1989 r. (Dz.U. Nr 30/1989 poz.
163) wraz z pózniejszymi zmianami
5. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 19.12.1994 r.
w sprawie dopuszczenia do stosowania w budownictwie nowych materiałów oraz nowych
metod wykonywania robót budowlanych (Dz.U. Nr 10/1995, poz. 48)
6. rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja2004 r. w sprawie określenia metod Sformatowane: Punktory i numeracja
i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac
projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie
funkcjonalno  użytkowym(Dz.U. z 2004 r. Nr 130, poz. 1389)
7. rozporządzenie Ministra infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie określenia
szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych
18
wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno  użytkowego
(Dz.U. z 2004 r. Nr 202, poz. 2072).
Wykonawca będzie przestrzegał praw autorskich i patentowych. Będzie w pełni
odpowiedzialny za spełnianie wszystkich wymagań prawnych w odniesieniu do używanych
opatentowanych urządzeń lub metod. Będzie informował zarządzającego realizacją umowy o
swoich działaniach w tym zakresie, przedstawiając kopie atestów i innych wymaganych
świadectw.
19
Załącznik Nr 4.3 - 2
PRZYKAADOWE ZESTAWIENIE SZCZEGÓAOWYCH SPECYFIKACJI
TEHCNICZNYCH DLA OBIEKTU KUBATUROWEGO - BUDYNKU
Grupa 451 Przygotowanie terenu pod budowę
451-1 Prace przygotowawcze
451-2 Roboty ziemne
Grupa 452 Konstrukcja obiektów budowlanych
452-1 Konstrukcje geotechniczne i fundamenty specjalne
452-2 Konstrukcje betonowe i żelbetowe
452-3 Konstrukcje metalowe
452-4 Konstrukcje murowane
452-5 Konstrukcje drewniane
452-6 Lekkie przegrody budowlane
452-7 Ściany
452-8 Stropy, schody, balkony, tarasy
452-9 Dach
452-10 Zagospodarowanie terenu
452-11 Montaż urządzeń i wyposażenia
Grupa 453 Roboty instalacyjne
453-1 Instalacje wodociągowe
453-2 Instalacje kanalizacyjne
453-3 Instalacje ogrzewania
453-4 Instalacje wentylacji i klimatyzacji
453-5 Instalacje gazowe
453-6 Instalacje elektryczne
453-7 Instalacje elektryczne słaboprądowe
Grupa 454 Roboty wykończeniowe,
454-1 Wykończenie ścian i stropów
454-2 Posadzki i podłogi
454-3 Stolarka budowlana
454-4 Metalowe elementy wykończeniowe
20
Załącznik Nr 4.3  3
SZCZEGÓAOWA SPECYFIKACJA TECHNICZNA
452-2
KONSTRUKCJE BETONOWE I ŻELBETOWE
1. PRZEDMIOT I ZAKRES STOSOWANIA SPECYFIKACJI
1.1. Przedmiot specyfikacji
Przedmiotem niniejszej Szczegółowej Specyfikacji Technicznej (SST) są wymagania
dotyczące realizacji robót betonowych i żelbetowych przewidzianych do wykonania w
ramach robót budowlanych przy budowie budynku ...................................................
1.2. Zakres stosowania specyfikacji
Niniejsza specyfikacja będzie stosowana jako dokument przetargowy i kontraktowy przy
zlecaniu i realizacji robót wymienionych w punkcie 1.1.
Ustalenia zawarte w niniejszej specyfikacji obejmują wszystkie czynności umożliwiające i
mające na celu wykonanie wszystkich robót betonowych i żelbetowych przewidzianych w
projekcie budowy budynku. Obejmują prace związane z dostawą materiałów, wykonawstwem
i wykończeniem robót betonowych, wykonywanych na miejscu.
Roboty betonowe obejmują konstrukcyjne betony zbrojone oraz nie zbrojone, betony
fundamentowe i podbudowy. Betony fundamentowe mają zastosowanie do budowy płyt
fundamentowych, wypełnień z chudego betonu i innych robót.
1.3. Zakres robót objętych specyfikacją
W ramach prac budowlanych przewiduje się wykonanie następujących robót betonowych i
żelbetowych:
Żelbetowe stopy fundamentowe pod słupy stalowe, z betonu kl. B20.
Żelbetowe belki podwalinowe o szerokości do 60 cm, z betonu kl. B20
Stropowa płyta żelbetowa, z betonu kl. B20.
Podkład betonowy pod posadzkę o grubości 10 cm, z betonu kl. B10, ułożony na warstwie
podbudowy żwirowej o grubości 15 cm.
Wszystkie inne nie wymienione wyżej roboty betonowe i żelbetowe jakie występują przy
realizacji umowy
Rozwiązania techniczne stanowiące podstawę do wykonania tych robót są przedstawione w
projekcie wykonawczym na rysunkach Nr........................................................
1.4. Określenia podstawowe
Określenia podstawowe użyte w niniejszej SST są zgodne z obowiązującymi Polskimi
Normami i Ogólną Specyfikacją Techniczną p. 1.5.
1.5. Ogólne wymagania dotyczące robót
Ogólne wymagania dotyczące zasad prowadzenia robót podano w Ogólnej Specyfikacji
Technicznej p.2. Niniejsza specyfikacja obejmuje całość robót związanych z wykonywaniem
elementów betonowych i żelbetowych: szalowanie, zbrojenie, przygotowanie i układanie
mieszanki betonowej oraz wszystkie roboty pomocnicze.
21
Wykonawca jest odpowiedzialny za jakość wykonania tych robót oraz ich zgodność z umową,
projektem wykonawczym, pozostałymi SST i poleceniami zarządzającego realizacją umowy.
Wprowadzanie jakichkolwiek odstępstw od tych dokumentów wymaga akceptacji
zarządzającego realizacją umowy.
1.6. Dokumentacja, którą należy przedstawić w trakcie budowy
Dokumentacja przedstawiana przez Wykonawcę w trakcie budowy musi być zgodna z
zasadami podanymi w Ogólnej Specyfikacji Technicznej
Dodatkowo wykonawca dostarczać będzie następujące informacje:
1. Harmonogram i kolejność prac betonowych
2. Rysunki robocze wymagane przez zarządzającego realizacją umowy
3. Skład mieszanki betonowej i granulację kruszywa
4. Świadectwa jakości przedstawione przez producenta wyszczególnione w dalszej
części opracowania.
5. Zalecenia i instrukcje dostarczane przez producentów, wyszczególnione w dalszej
części opracowania.
2. MATERIAAY
2.1. Ogólne wymagania dotyczące materiałów
Ogólne wymagania dotyczące materiałów i ich rodzaju podano w Ogólnej Specyfikacji
Technicznej p.4.
2.2 Szalowanie
2.2.1 Drewno do wyrobu szalunków: deski i sklejki używane przy deskowaniu oraz
pozostałe materiały do budowy szalunków - zgodne z WTWO, rozdział 5.
2.2.2 Płyty deskowania:
1. Sklejka  patrz WTWO, rozdział 5;
2. W miejscach gdzie jest to potrzebne  metalowe formy kształtowe;
3. Aączenie deskowań: złącza usuwalne lub na zatrzaskach metalowych o stałej
lub zmiennej długości, nie posiadające elementów pozostawiających w
powierzchni betonu otworów o średnicy większej niż 25 mm.
2.2.3 Środek anty-przyczepny: aktywne chemicznie środki zawierające składniki wchodzące
w reakcję z wolnym wapnem znajdującym się w betonie, powodujące wytwarzanie się
nierozpuszczalnych w wodzie substancji, zapobiegających przywieraniu betonu do
deskowania.
2.2.4 Środek używany przy demontażu deskowań: bezbarwny olej mineralny, nie
zawierający kerosenu, o lepkości od 100 do 110 s (w uniwersalnej skali Saybolta) w temp.
40oC, oraz temperaturze zapłonu wyższej od 150oC, w otwartych pojemnikach.
2.3 Zbrojenie
2.3.1. Żebrowana stal zbrojeniowa
Zbrojenie główne należy wykonać z żebrowanych prętów zbrojeniowych ze stali AIII, 18G2.
Musi ona spełniać wymagania norm PN-82/H-93215, PN-84/B-03264 oraz WTWO.
2.3.2 Elektrody spawalnicze
Elektrody spawalnicze powinny spełniać warunki normy PN-84/B-03264.
2.3.3. Materiały pomocnicze
22
Drut do wiązania prętów musi być typu czarnego, o średnicy 1,6mm miękki. Klocki
dystansowe pod zbrojenie muszą odpowiadać celom jakim mają służyć.
2.4 Składniki mieszanki betonowej
2.4.1. Cement
Do stosowania dopuszczone są tylko cementy podane poniżej. Nie wolno stosować żadnych
materiałów zamiennych.
1. Cement hutniczy, marki 25 i 35 zgodnie z normą PN-88/B-30005.
2. Cement portlandzki, marki 25 i 35 zgodnie z normą PN-88/B-30000.
2.4.2 Woda
Czysta woda, nie zawierająca oleju, kwasu, zasad, związków organicznych i innych substancji
zabronionych w normie PN-88/B-32250.
2.4.3 Kruszywo
A. Założenia ogólne: Kruszywo naturalne, wolne od zanieczyszczeń zgodnie z WTWO
rozdział 6, z wyjątkami wymienionymi w niniejszym opracowaniu. Kruszywo nie
powinno wchodzić w reakcje chemiczne. Przed użyciem powinno być w całości i
dokładnie przepłukane. Zawartość siarczanów powinna być mniejsza od 1%.
B. Kruszywo drobnoziarniste (0 - 2 mm): Frakcje o uziarnieniu mniejszym niż 0,063 mm
nie powinny przekraczać 4%. Należy używać tylko czystego, naturalnego piasku o
ostrych krawędziach.
C. Kruszywo grube (2 - 96 mm): Należy używać żwiru naturalnego, mieszanki żwiru i
łamanego żwiru, łamanych kamieni lub mieszanki tych materiałów, zawierającej nie
więcej niż 15% płaskich bądz wydłużonych ziaren (długość 5 razy większa od
szerokości) . Frakcje o uziarnieniu mniejszym niż 0,063 mm nie powinny
przekraczać 2%.
D. Mrozoodporność kruszywa: Ubytek masy nie powinien przekraczać 5%.
2.4.4 Domieszki do betonu
W miarę potrzeby, w uzasadnionych przypadkach, dopuszcza się stosowanie domieszek,
środków i dodatków do betonu: uplastyczniających, opózniających lub przyspieszających
twardnienie betonu, uszczelniających i przeciwmrozowych, środków do pielęgnacji betonu.
Wszystkie domieszki do betonów należy stosować zgodnie z zaleceniami laboratorium.
Domieszki powinny spełniać wymagania sprecyzowane w WTWO rozdział 6 punkt 6.4.1.4.
Od producenta należy uzyskać gwarancje zgodności z powyższymi wymaganiami. Domieszki
powinny być zatwierdzane przez Inżyniera. Warunkiem dopuszczenia do stosowania
domieszki jest przedstawienie zarówno przez dostawcę jak i laboratorium dokumentacji
potwierdzającej zachowanie wymaganych parametrów oraz pozostałych wymagań przez
betony w których zastosowano domieszkę.
3. SPRZT
3.1. Ogólne wymagania dotyczące sprzętu
Ogólne wymagania dotyczące sprzętu podano w Ogólnej Specyfikacji Technicznej p.5
3.2. Sprzęt do niezbędny do wykonania Robót
Rodzaje sprzętu używanego do robót betonowych i zbrojarskich oraz szalowań
pozostawia się do uznania wykonawcy, po uzgodnieniu z zarządzającym realizacją umowy.
Jakikolwiek sprzęt, maszyny lub narzędzia nie gwarantujące zachowania wymagań
jakościowych robót i przepisów BIOZ zostaną przez zarządzającego realizacją umowy
zdyskwalifikowane i niedopuszczone do robót.
23
4. TRANSPORT
4.1. Ogólne wymagania dotyczące transportu
Ogólne wymagania dotyczące transportu podano w Ogólnej Specyfikacji Technicznej p.6
4.2. Transport materiałów
Mieszankę betonową i wszystkie materiały niezbędne do wykonanie elementów
wchodzących w skład robót betonowych można przewozić dowolnymi środkami transportu
zaakceptowanymi przez zarządzającego realizacją umowy. Do transportu mieszanki
betonowej i cementu luzem należy stosować specjalistyczne pojazdy do tego przystosowane.
Załadunek, transport i rozładunek materiałów należy przeprowadzić zgodnie z przepisami
BIOZ i przepisami o ruchu drogowym.
4.3. Czas transportu gotowej mieszanki betonowej.
Beton powinien być dostarczony i wbudowany w ciągu 1 godziny po
wyprodukowaniu, przetransportowany przy użyciu samochodów-betoniarek.
Użycie domieszek redukujących ilość wody oraz opózniających wiązanie może zmienić
wymieniony powyżej czas. Wymaga ono akceptacji wytwórcy betonu i zarządzającego
realizacją umowy.
5. WYKONANIE ROBÓT
5.1. Zasady ogólne wykonania robót
Ogólne zasady wykonania robót podano w Ogólnej Specyfikacji Technicznej p. 2.1
5.2. Szalunki
5.2.1 Wykonanie deskowań
A. Przed przystąpieniem do wykonania deskowań należy sprawdzić zgodność osi i
poziomów oraz zgodność wymiarów z rysunkami. Do betonowania w wykopach bez
szalunku wymagana jest zgoda Inżyniera
B. Przed ułożeniem betonu należy uformować i wygładzić skarpy i dno formy ziemnej
oraz ręcznie usunąć luzną ziemię.
C. Szalunki należy wykonywać zgodnie z zasadami określonymi w WTWO, rozdz. 5.
Należy je ustawiać w taki sposób aby docelowo beton spełniał warunki tolerancji co
do kształtu, położenia i wymiarów wymagane w WTWO, rozdz. 5.
D. Należy dopasowywać połączenia szalunków oraz zapewnić ich wodoszczelność. Ilość
połączeń należy ograniczać do minimum.
E. Na wszystkich wysuniętych, eksponowanych zewnętrznych narożnikach ścian i płyt,
deskowania należy wzmacniać 25mm taśmą stalową
F. Obudowy, gniazda, okapy, otwory, wnęki, oraz dylatacje i połączenia pomiarowe
należy kształtować zgodnie z projektem.
G. Przed położeniem betonu należy wyczyścić deskowanie i podłoże zgodnie z WTWO,
rozdz. 5
H. Deskowania powinny pozostać na miejscu aż do uzyskania przez beton odpowiedniej
wytrzymałości pozwalającej przenieść obciążenia od ciężaru własnego betonu oraz
konstrukcji na nim umieszczonych.
I. Możliwość ponownego wykorzystania deskowań i szalunków określono w WTWO,
rozdz. 5.
5.2.2. Dopuszczalne odchyłki w dokładności wykonania deskowań.
Deskowania powinny być zaprojektowane i wykonane zgodnie z wymaganiami określonymi
w WTWO, Rozdz. 6 oraz wykonane zgodnie z określonymi poniżej minimalnymi
24
wymaganiami dla prac wykończeniowych. Niedotrzymanie powyższych wymagań będzie
podstawą do odmowy przyjęcia prac betonowych. Odrzucone betony zostaną naprawione lub
wymienione na koszt własny wykonawcy. Wszelkie naprawy lub wymiana betonów
podlegają powyższym warunkom i muszą być zaakceptowane przez zarządzającego realizacją
umowy.
5.2.3. Przygotowanie powierzchni deskowań
A. Wszystkie powierzchnie deskowań mające wchodzić w kontakt z betonem przed
przystąpieniem do prac opisanych poniżej powinny zostać gruntownie oczyszczone z
pozostałości wcześniejszego betonu, brudu i innych zanieczyszczeń
powierzchniowych. Nie wolno powtórnie używać deskowań o zniszczonej
powierzchni.
B. Z powierzchni kontaktowej deskowań należy usunąć wszelkie złuszczenia stali i inne
pozostałości metali.
C. Przed zainstalowaniem płyty mają być pokryte środkiem zapobiegającym
przywieraniu betonu. Środek ten nie powinien zmieniać barwy betonu i po 30-tu
dniach nie powinien być toksyczny.
5.2.3. Rozbieranie deskowań
A. Wykonawca odpowiada za wszystkie uszkodzenia będące skutkiem usuwania .
B. Deskowania oraz podpory dla wykonywanych konstrukcji płytowych lub belek
powinny pozostać na miejscu zgodnie z WTWO, Rozdz. 6, do czasu gdy beton
osiągnie wytrzymałość 28-dniową, która zostanie potwierdzona przez testy
cylindryczne, lub do czasu zezwolenia na piśmie przez zarządzającego realizacją
umowy. Usuwanie jakichkolwiek podpór w celu ich ponownego wykorzystania jest
niedopuszczalne.
C. Wszystkie deskowania, elementy usztywniające oraz podpory powinny zostać
usunięte. Żadne z nich nie mogą zostać pod tynkiem.
5.3 Zbrojenie
5.3.1. Przygotowanie zbrojenia
Stal powinna być dostarczana na budowę wraz z odpowiednimi narzędziami. Powinna ona
być oznaczona metkami dla łatwiejszej identyfikacji. Przed użyciem należy ją chronić przed
kontaktem z gruntem. Zbrojenie powinno być składowane na stojakach dla zabezpieczenia
przed zanieczyszczeniami i zachowania kształtu nadanego prętom.
5.3.2. Dokumenty, które należy przedstawić w trakcie budowy
A. Dokumenty dostarczane przez wykonawcę w trakcie budowy muszą być zgodne z
zasadami podanymi w Ogólnej Specyfikacji Technicznej p. 2.5
B. Rysunki robocze dostarczone przez wykonawcę przedstawiające szczegóły gięcia,
zestawienia stali i układ zbrojenia.
C. Na rysunkach przedstawiających sposób układania zbrojenia należy określić
następujące elementy: wymiary, przekroje, odstępy, układ i liczbę prętów, oraz
połączenia z oznaczeniami kodowymi pozwalającymi na poprawne ułożenie stali
zbrojeniowej bez odwoływania się do szczegółowych rysunków roboczych.
D. Zbrojenie należy przygotowywać zgodnie z normą PN-84/B-03264, oraz WTWO
rozdz. 7. Wszystkie pręty muszą być gięte na zimno.
5.3.3. Układanie stali zbrojeniowej
A. Czyszczenie stali: z metalu należy usunąć wszelkie złuszczania hutnicze, tłuszcz,
ziemię, oraz inne zanieczyszczenia
25
B. Zabezpieczenie, odstępy i układanie zbrojenia:
1. Zgodnie z PN-84/B-03264, WTWO oraz szczegółami i uwagami
podanymi na rysunkach.
2. Jeśli rysunki nie stanowią inaczej należy stosować następującą otulinę
betonową stali zbrojeniowej:
a. Konstrukcje będące w stałym kontakcie z gruntem: 60 mm
b. Konstrukcje mające kontakt z gruntem i atmosferą: 50 mm
c. Ściany konstrukcji zawierających substancje płynne: 50 mm
d. Konstrukcje nie wystawione na działanie gruntu, atmosfery ani
substancji płynnych:
- płyty: 40 mm
- ściany, belki: 40 mm.
C. Połączenia: zgodnie z PN-84/B-03264, WTWO oraz szczegółami i uwagami
podanymi na rysunkach.
D. Wiązanie żebrowanej stali zbrojeniowej: zgodnie z WTWO rozdz. 7.
E. Zbrojenie otworów: Jeżeli na rysunkach nie podano inaczej, na każdym boku otworu
(zarówno w pionie jak i w poziomie) należy umieścić dodatkowe pręty o przekroju
równym połowie zbrojenia jakie byłoby umieszczone w miejscu gdzie występuje
otwór, gdyby go nie było. Oś dodatkowej wiązki prętów musi znajdować się w
odległości 100 mm od krawędzi każdego z boków otworu.
F. Spawanie zbrojenia: niedozwolone bez uprzedniego zezwolenia Inżyniera
G. Gięcie i formowanie zbrojenia na miejscu budowy nie jest dozwolone, za wyjątkiem
przypadków kiedy zachodzi konieczność przeformowania przygotowanych w
warsztacie prętów. Przed każdym przeformowaniem prętów na miejscu wbudowania
należy uzgodnić to z inżynierem.
5.4 Betonowanie
5.4.1. Produkcja betonu i ustalanie składu mieszanki betonowej
A. Beton musi być dostarczany z jednej z profesjonalnych wytwórni betonu znajdujących
się w pobliżu budowy. Ze względu na szczególne warunki wykonania robót nie
dopuszcza się przygotowywania mieszanki na miejscu budowy.
B. Wymagany skład mieszanki (dane ogólne):
1. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac betonowych, wykonawca powinien przedstawić
projektowany skład mieszanki betonowej, dostarczony przez autoryzowane, niezależne
laboratorium i podpisany przez uprawnionego inżyniera budownictwa. Potwierdzone
kopie dokumentacji badań wszystkich próbek mieszanek, przeprowadzonych przez
laboratorium, powinny zostać przesłane zarządzającemu realizacją umowy. Nie wolno
układać mieszanki betonowej przed zatwierdzeniem jej przez zarządzającego realizacją
umowy.
2. Producent betonu powinien dostarczyć atest stwierdzając, że stosowane przez niego z
aktualnej dostawy materiały: cement, domieszki, kruszywa i woda spełniają wszystkie
wyżej wymienione wymagania, oraz że stosowany przez niego projekt mieszanki,
wykorzystujący te składniki, spełnia wszystkie warunki specyfikacji co do
wytrzymałości, gęstości, urabialności i trwałości. Taki atest musi być przedstawiony do
wiadomości zarządzającego realizacją umowy, dla porównania z wynikami badań
mieszanki wykonanymi przez niezależne laboratorium. Dokumentacja przedstawiona
przez wykonawcę powinna być kompletna i zawierać wystarczający dowód, że dotyczy
bieżącej produkcji wytwórni.
3. Projekt mieszanki betonowej dla betonów konstrukcyjnych powinien spełniać
następujące wymagania:
a. Projektowana 28-dniowa wytrzymałość betonu powinna wynosić 20Mpa jeśli w
rysunkach i specyfikacji nie zaleca się inaczej. Maksymalne ziarna kruszywa nie
26
powinny przekraczać 63 mm, jeśli w rysunkach i specyfikacji nie zaleca się
inaczej lub jeśli zmianę zaakceptuje zarządzający realizacją umowy.
b. Maksymalny stosunek w/c powinien wynosić 0.60 w proporcjach wagowych,
chyba że Inżynier wyda inne pisemne instrukcje.
c. Maksymalna zawartość cementu w elementach masywnych powinna wynosić 320
kg/m3.
d. Zawartość całkowita powietrza 2-4%.
e. Opad betonu
- Fundamenty: 70-80 mm
- Ściany, płyty i belki: 50-75 mm
- Słupy i elementy o cienkim przekroju: 65-75 mm
Należy sprawdzić czy wyniki badań mieszanki betonowej są zgodne z wynikami
testów opadu betonu. W celu ułatwienia układania mieszanki można zwiększyć opad
mieszanki betonowej, ale tylko przy pomocy dodatków plastyfikujących, a nie przez
dodawanie wody.
C. Skład mieszanki do betonowania fundamentów
1. Projektowana wytrzymałość 28-dniowa powinna wynosić 15 Mpa. Maksymalny
rozmiar ziaren kruszywa powinien wynosić 63 mm.
2. Minimalna zawartość cementu na 1 m3 powinna wynosić 180 kg.
D. Homologacja (atest)
Do każdej partii betonu, przed jej rozładowaniem na miejscu wbudowania, należy
dostarczyć metrykę dostawy zawierającą informacje zgodne z wymaganiami
określonymi w WTWO, Rozdz. 6 oraz wymaganiami stawianymi przez zarządzającego
realizacją umowy.
E. Badania materiałów i mieszanki
Powinno być zgodne z WTWO, Rozdz. 6 i pozostałymi wymaganiami określonymi
powyżej, dotyczącymi ustalania składu mieszanki betonowej, przeprowadzania testów
oraz kontroli jakości.
5.4.2. Układanie mieszanki betonowej
A. Na co najmniej 2 dni przed przystąpieniem do układania mieszanki betonowej należy
powiadomić o tym zarządzającego realizacją umowy, w celu sprawdzenia deskowań,
zbrojeń, otworów i innych elementów mających się znajdować w betonie.
B. Układanie mieszanki betonowej powinno przebiegać zgodnie z zaleceniami
przedstawionymi w WTWO, Rozdz. 6, a także zaleceniami przedstawionymi w
niniejszym opracowaniu.
C. Mieszankę betonową należy układać bezzwłocznie po opuszczeniu betoniarki, nie
dopuszczając do jej segregacji lub utraty składników oraz rozpryskiwania się
mieszanki o deskowania i stal zbrojeniową, w warstwach o grubości nie większej niż
450 mm.
D. Podczas układania mieszanki betonowej nie dopuszcza się stosowania rur i innych
urządzeń wykonanych z aluminium.
E. Przed przystąpieniem do betonowania należy usunąć z podłoża gruz i inne
zanieczyszczenia. Kruszywo lub piasek będący podkładem pod mieszankę betonową
należy nawilżyć. Przed ułożeniem betonu należy posmarować wszystkie drewniane
deskowania. Rozmieszczenie zbrojenia powinno być sprawdzone i zatwierdzone przez
zarządzającego realizacją umowy przed ułożeniem betonu.
5.4.3. Podawanie betonu przy pomocy pompy
A. Pompowanie betonu dopuszcza się tylko za zgodą zarządzającego realizacją umowy.
Jeżeli w jego opinii pompowanie beton nie da odpowiednich efektów końcowych,
27
wykonawca powinien przeprowadzić betonowanie przy użyciu metod
konwencjonalnych.
B. Sprzęt niezbędny do układania betonu przy pomocy pompy:
1. Wykonawca powinien dysponować na miejscu, podczas betonowania gotową do
pracy pompą, transporterem, dzwigiem i pojemnikiem do betonowania, lub innym
systemem zaaprobowanym przez Inżyniera pozwalającym na odpowiednie
rozłożenie betonowania w czasie i uniknięcie powstawania niepożądanych szwów
roboczych w przypadku uszkodzenia używanego sprzętu.
2. Minimalna średnica przewodu tłocznego 100 mm.
3. Jeśli sprzęt potrzebny do betonowania lub przewody w opinii zarządzającego
realizacją umowy nie funkcjonują prawidłowo, należy je wymienić.
4. Do betonowania nie wolno używać przewodów aluminiowych.
5. Kontrola jakości pompowanego betonu na miejscu budowy: próbki betonu na
opad i do prób cylindrycznych mają być pobierane podczas betonowania na końcu
każdej partii.
5.4.4. Zagęszczanie betonu
Beton będzie zagęszczany przy użyciu wibratorów wgłębnych pracujących z minimalną
częstotliwością 8000 o\min i odpowiednią do zagęszczenia betonowanej sekcji amplitudą.
Przed rozpoczęciem betonowania na miejscu budowy powinny znajdować się co najmniej 3
gotowe do pracy wibratory. Sposoby wibrowania oraz potrzebny sprzęt powinny spełniać
założenia przedstawione w WTWO, Rozdz. 6. W celu zapewnienia odpowiedniej jakości
zagęszczenia pracownik obsługujący wibrator musi mieć możliwość obserwacji wibrowanego
betonu, lub wykonawca powinien wyznaczyć dodatkową osobę odpowiedzialną za
obserwację betonu podczas wibrowania.
5.4.5. Układanie betonów przy upalnej i chłodnej pogodzie
A. Betonowanie przy wysokich temperaturach
Przygotowanie kruszywa, wody oraz innych składników mieszanki betonowej
powinno odbywać się zgodnie z wymaganiami podanymi w WTWO, Rozdz. 6. Należy
zastosować specjalne metody pielęgnacji betonu oraz domieszki opisane w innych
rozdziałach niniejszej specyfikacji, nawet jeśli nie są one wymagane w WTWO,
Rozdz. 6. Domieszki redukujące zawartość wody oraz opózniające wiązanie betonu w
celu zapewnienia urabialności betonu i uniknięcia nierówności powierzchni po
pracach wykończeniowych mają być stosowane w ilościach zgodnych z zaleceniami
producenta.
Nie należy dopuszczać do przekroczenia przez mieszankę podczas betonowania
temperatury wyższej od 30oC. W celu uniknięcie podwyższenia temperatury betonu
należy przed zmieszaniem schłodzić składniki mieszanki.
B. Betonowanie przy niskich temperaturach
Mieszankę betonową należy układać i zabezpieczać zgodnie z wymaganiami
podanymi w WTWO, Rozdz. 6. Mieszanki nie wolno układać na zamarzniętej ziemi,
lodzie, oblodzonych lub oszronionych deskowaniach. Nie wolno układać mieszanki w
temperaturze zewnętrznej niższej lub równej 4oC bez specjalnego zabezpieczenia
zaaprobowanego przez zarządzającego realizacją umowy. Beton zniszczony przez
przemarznięcie musi być usunięty i zastąpiony nowym na koszt wykonawcy.
5.4.6. Aączenie ze starym betonem.
Powierzchnię starego betonu należy skuć i oczyścić aż do odsłonięcia kruszywa.
Powierzchnie kontaktowe należy pokryć środkiem wiążącym, którego typ musi być
zaakceptowany przez Inżyniera. Metody przygotowania zaprawy i środka wiążącego powinny
spełniać pisemne instrukcje i zalecenia producenta oraz odpowiadać szczególnym warunkom
28
określonym w projekcie. Wymaga się od producenta środków wiążących dostarczenia na
piśmie instrukcji stosowania.
5.4.7. Drobne naprawy
A. Wszystkie uszkodzenia wykonanych betonów niezależnie od tego czy są
eksponowane, czy nie powinny być naprawiane zgodnie z zaleceniami niniejszego
działu. Przed przystąpieniem do napraw wykonawca jest zobowiązany uzyskać (poza
określonymi wyjątkami) zgodę zarządzającego realizacją umowy co do sposobu
wykonywania mieszanki przeznaczonej do napraw. Przed przystąpieniem do
betonowania Wykonawca powinien przedstawić zarządzającemu realizacją umowy do
akceptacji próbki mieszanki w stanie płynnym. Powierzchnia zewnętrzna uzupełnień
betonu powinna być zgodna co do koloru i faktury ze stykającymi się z nią
powierzchniami betonu.
B. Przerwy robocze za wyjątkiem miejsc występowania uszczelnień powinny być
wypełnione bezskurczową niemetaliczną zaprawą. Kolor zaprawy powinien być
dopasowany do przylegającego betonu.
C. Powierzchnia uszkodzeń i cały wadliwy beton ma być usunięty aż do odsłonięcia
zdrowego betonu. W przypadku konieczności skuwania, krawędzie skucia mają być
prostopadłe do powierzchni betonu. Nie dopuszcza się ostrych krawędzi. Powierzchnia
uszkodzeń ma być wypełniony niemetaliczną bezskurczową zaprawą. Przed
rozpoczęciem napraw i zamówieniem materiałów należy określić technikę naprawy,
gdyż niektóre środki wiążące nie nadają się do naprawy powierzchni pionowych.
Wykonawca powinien ją przedstawić przekonsultować z przedstawicielem producenta
środków wiążących i zaprawy bezskurczowej oraz uzyskać pisemne instrukcje co do
sposobu naprawy uszkodzeń i je przed przystąpieniem do prac zarządzającemu
realizacją umowy do akceptacji.
5.4.8. Prace wykończeniowe
A. Normalne wykończenie ścian:
Natychmiast po usunięciu deskowań należy uzupełnić braki i skuć wszystkie
nierówności powierzchni, a wstawki betonu mają być poddane pielęgnacji. W celu
uzyskania wyrównanej powierzchni ściany muszą być wypełnione wszystkie ubytki
oraz ślady po deskowaniu.
B. Gładkie wykończenia powierzchni:
a) Natychmiast po usunięciu deskowań i naprawie powierzchni, należy ją przetrzeć
średnio ziarnistym kamieniem karborundowym i cementem lub zaprawą murarską z
drobnym piaskiem. Kontynuować tarcie aż do usunięcia nieregularności i uzyskania
jednolitej powierzchni.
b) Przetrzeć drobnoziarnistym kamieniem karborundowym i wodą aż do uzyskania
gładkiej powierzchni.
c) Po wyschnięciu, w celu usunięcia pyłu i kurzu, przetrzeć ścianę tkaniną jutową.
Powierzchnia betonu powinna być wykończona w sposób gwarantujący uzyskanie
gładkiej powierzchni nadającej się do malowania.
C. Wygładzanie powierzchni:
a) packą drewnianą, kielnią drewnianą, itp.
b) Wykańczać szczotką dla otrzymania powierzchni bezpoślizgowej.
c) Wystające krawędzie wykończyć kątownikami stalowymi.
D. Wykończenia płyt i podłóg:
Płyty i podłogi mają być dokładnie zagęszczone przy pomocy wibrowania. Wykończenie,
do osiągnięcia odpowiedniego wyrównania, powinno być wykonane po całkowitym
rozprowadzeniu i usunięciu nadmiaru wody, ale jeszcze dla betonu znajdującego się w
stanie plastycznym. Wyrównanie powierzchni powinno zostać sprawdzone przez
29
przyłożenie 3 metrowej przykładnicy. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek zagłębień
należy je natychmiast wypełnić świeżo zarobionym betonem, wyrównać, zagęścić i
ponownie poddać pracom wykończeniowym.
E. Kolejność prac wykończeniowych
Wykończenie powierzchni betonów należy wykonywać w następującej kolejności:
a. Ściany fundamentowe
b. Ściany i płyty
c. Przejścia
d. Płyty zewnętrzne i przejścia boczne
e. Pozostałe
F. Ochrona betonów po wykonaniu prac wykończeniowych.
Betony po wykonaniu prac wykończeniowych powinny być chronione przed
zniszczeniem fizycznym a przypadku jego wystąpienia naprawione. Powinny być
także chronione przed działaniem chemikaliów, środków i materiałów metalowych
oraz innych środków powodujących zabrudzenie.
5.4.9. Dopuszczalne odchyłki w dokładności wykonania elementów.
A. Ściany
1. Płaskie powierzchnie pionowe i poziome ścian powinny być wyrównane w ramach
określonych poniżej tolerancji.
2. Wgłębienia w powierzchni ściany nie powinny być większe niż:
- 2 mm niezależnie od miejsca i kierunku jeśli przykładnica długości 1 m położona jest na
najwyższym punkcie.
- 5 mm niezależnie od miejsca i kierunku jeśli 3 m przykładnica położona jest na
najwyższym punkcie.
- 10 mm na całej wysokości ściany.
Dopuszczalne odchyłki w założonej grubości ściany nie powinny przekraczać 5 mm.
3. Wszelkie defekty wykonania ścian powinny zostać naprawione z godnie z zasadami
określonymi w punkcie 5.4.8.
B. Płyty.
Płaskie powierzchnie płyt powinny odpowiadać następującym wymaganiom co do tolerancji:
1. Nierówności powierzchni płyt nie powinny przekraczać 5 mm niezależnie od miejsca i
kierunku. Sprawdzenia dokonuje się przykładnicą 3 m długości położoną na najwyższym
punkcie.
2. Wzniesienia na wykończonej płycie powinny się mieścić w zakresie 10 mm tolerancji za
wyjątkiem płyt zaprojektowanych i opisanych jako płyty mające gwarantować odpływ do
rynien podłogowych lub kanałów, które powinny dobrze spełniać swoje zadanie,
pomijając tolerancje. Wykonawca jest całkowicie odpowiedzialny za odpowiednie
funkcjonowanie ukończonej budowli. Spadki należy poprawić, jeśli jest to konieczne dla
uzyskania całkowitego odpływu. Odchyłki w grubościach płyt nie powinny być większe
niż 5 mm i powinny spełniać określone powyżej wymagania.
5.4.10. Pielęgnacja betonu
A. Pielęgnacja betonu powinna polegać na utrzymywaniu betonu w stanie ciągłej
wilgotności w ciągu:
- 7 dni w przypadku użycia cementu portlandzkiego
- 14 dni w przypadku użycia cementu hutniczego
Wybór metody pielęgnacji betonu zależy od opinii zarządzającego realizacją umowy.
B. W przypadku gdy przewidziane jest pokrycie powierzchni powłokami, farbą,
materiałami cementowymi lub innymi materiałami wykończeniowymi, należy przed
zastosowaniem specyfików do pielęgnacji betonu upewnić się czy są one zgodne z
30
przewidywanym pokryciem. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek wątpliwości
należy do pielęgnacji używać tylko wody.
C. Ściany
1. Przez cały czas gdy beton podlega pielęgnacji, deskowania ścian powinny pozostawać
na miejscu, w celu zmniejszenia odpływu wody i wysychania betonu.
2. Środek do pielęgnacji betonu (jeśli jest dopuszczony) powinien być stosowany zaraz
po usunięciu deskowań.
3. Powierzchnie eksponowane powinny być cały czas zraszane.
D. W trakcie pielęgnacji betonu w płytach i wieńcach należy:
1. Chronić powierzchnię przez przykrywanie matami lub przykryciami z materiałów
wełnianych utrzymywanych w ciągłej wilgotności.
2. Przykrywać 25 mm warstwą mokrego piasku, ziemi, lub trocin i utrzymywać w
wilgotności.
3. Stale zraszać eksponowaną powierzchnię.
4. Jeśli dodatkowe wykończenie płyt nie będzie wykluczało obecności środka, stosować
środek pielęgnacyjny. Wykonawca będzie odpowiedzialny za zgodność
zastosowanych środków z materiałami uszczelniającymi lub innymi, które będą
stosowane w przyszłości.
5. W przypadku zastosowania innych metod pozwalających utrzymać wymaganą stałą
wilgotność na całej powierzchni płyt Wykonawca powinien określić ją i przedstawić
do zatwierdzenia Inżynierowi.
E. Pielęgnacja i ochrona betonu przy chłodnej pogodzie powinna przebiegać zgodnie z
WTWO, Rozdz. 6. Beton zniszczony przez działanie zimna powinien zostać
naprawiony lub wymieniony.
6. KONTROLA JAKOŚCI ROBÓT
6.1. Ogólne zasady kontroli jakości robót
Ogólne zasady kontroli jakości robót podano w Ogólnej Specyfikacji Technicznej p.7
Kontrola jakości robót polega na sprawdzeniu:
Szalunków
Zbrojenia
Cementu i kruszyw do betonu
Receptury betonu
Sposobu przygotowania i jakości mieszanki betonowej przed wbudowaniem
Sposobu ułożenia betonu i jego zawibrowania
Dokładności prac wykończeniowych
Pielęgnacji betonu.
W czasie kontroli szczególna uwaga będzie zwracana na sprawdzenie zgodności prowadzenia
robót rozbiórkowych z projektem organizacji robót i przepisami BIOZ.
6.2. Kontrola jakości betonów.
Inżynier powinien mieć dostęp i prawo do kontroli wszystkich wytwórni betonu, cementowni
oraz urządzeń dostawców, producentów, podwykonawców i wykonawców dostarczających
materiały wykorzystywane do robót objętych niniejszym działem. Wytwórnie betonu muszą
prowadzić bieżącą dokumentację badań wszystkich frakcji kruszywa w granicach tolerancji
podanych w WTWO rozdział 6.
7. OBMIAR ROBÓT
7.1. Ogólne zasady prowadzenia obmiarów robót
31
Ogólne zasady dokonywania obmiarów robót podano w Ogólnej Specyfikacji Technicznej
p.8. Podstawą dokonywania obmiarów, określającą zakres prac wykonywanych w ramach
poszczególnych pozycji, jest załączony do dokumentacji przetargowej przedmiar robót
7.2. Jednostki obmiarowe
Jednostkami obmiarowymi są:
1 m3 kubatury stóp fundamentowych
1 m2 płaskich płyt żelbetowych
1 m2 płyty posadzki żelbetowej wraz z podkładem z betonu B10
1 m2 ścian żelbetowych
1 m3 kubatury stopni schodów zewnętrznych
8. ODBIORY ROBÓT I PODSTAWY PAATNOŚCI
Ogólne zasady odbiorów robót i dokonywania płatności podano w Specyfikacji
Technicznej pkt 9.
Odbiór robót polega na sprawdzeniu wymiarów konstrukcji oraz wyników badań
laboratoryjnych wbudowanej mieszanki betonowej.
Podstawą płatności są ceny jednostkowe poszczególnych pozycji zawartych w wycenionym
przez wykonawcę przedmiarze robót, a zakres czynności objętych ceną określony jest w ich
opisie.
Ceny jednostkowe obejmują:
Dostarczenie niezbędnych materiałów i innych czynników produkcji
Przygotowanie i montaż zbrojenia
Wykonanie i rozbiórka potrzebnych rusztowań i deskowań
Dostarczenie i ułożenie mieszanki betonowej z zagęszczeniem, pielęgnacją i wszystkimi
pracami dodatkowymi
Prace wykończeniowe oraz oczyszczenie stanowiska pracy i usunięcie  będących własnością
wykonawcy  materiałów rozbiórkowych z placu budowy.
9. PRZEPISY i DOKUMENTY ZWIZANE
9.1 Związane normatywy
WTWO Robót Budowlano-montażowych - Tom 1 - Budownictwo ogólne:
1. Rozdział 1 - Warunki Ogólne Wykonania
2. Rozdział 5 - Deskowania
3. Rozdział 6 - Roboty Betonowe
4. Rozdział 7 - Zbrojenia
5. Rozdział 8 - Konstrukcje drewniane
6. Rozdział 12 - Betonowe elementy prefabrykowane
9.2 Zalecane normy
Mają zastosowanie wszystkie związane z tym tematem normy polskie (PN) i branżowe (BN),
w tym w szczególności:
PN-63/B-06251 - Roboty betonowe i żelbetowe
PN-88/B-06250 - Beton zwykły
PN-90/B-06240-44 - Domieszki do betonu
PN-79/B-06711 - Kruszywa mineralne
PN-81/B-30003 - Cement murarski 15
PN-90/B-30010 - Cement portlandzki
PN-ISO 6935-1 - Stal zbrojeniowa. Pręty gładkie.
PN-ISO 6935-2 - Stal zbrojeniowa. Pręty żebrowane.
32
PN-ISO 3443-8 - Tolerancje w budownictwie.
9.3 Prace związane wyszczególnione w innych SST
Inne prace wiążące się z wykonaniem prac betonowych i żelbetowych zostały zawarte w
następujących SST:
451-1 Prace przygotowawcze
451-2 Roboty ziemne
452-1 Konstrukcje geotechniczne i fundamenty specjalne
452-3 Konstrukcje metalowe
452-4 Konstrukcje murowane
452-6 Lekkie przegrody budowlane
452-7 Ściany
452-8 Stropy, schody, balkony, tarasy
453-1 Instalacje wodociągowe
453-2 Instalacje kanalizacyjne
454-2 Posadzki i podłogi
33


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót
SPECYFIKACJA TECHNICZNA WYKONANIA I ODBIORU robot
Specyfikacja techniczna wykonania i odbioru konstrukcji z drewna
specyfikacje techniczne wykonanie odbior
SPECYFIKACJA TECHNICZNA WYKONANIA I OBIORU ROBÓT BUDOWLANYCH KONSTRUKCJE DREWNIANE
Specyfikacja i odbiór robót ciesielskich
Specyfikacja techniczna Modernizacja Konstrukcji
Specyfikacja techniczna tom II, zal nr 7
Specyfikacja techniczna Modernizacja Budynku
specyfikacja techniczna wytyczne projektowania geokrata
Szczegółowa specyfikacja techniczna konstrukcje drewniane
Specyfikacja techniczna instalacji wod ka
Technika wykonania i metodyka nauczania wybranych ćwiczeń gimnastycznych na lekcji wf
Specyfikacja techniczna KS
specyfikacja laboratoria wykonawczy 10

więcej podobnych podstron