kodeks etyki


Kodeks etyki
Zachodnia Izba Przemysłowo-Handlowa w Gorzowie Wlkp., członek Krajowej Izby Gospodarczej,
przyjmuje niniejszy KODEKS ETYKI W DZIAAALNOŚCI GOSPODARCZEJ, uczwalony przez organy
statutowe KIG, jako własny i zaleca swoim członkom do praktycznego stosowania.PreambułaBudowanie
gospodarki rynkowej w Polsce jest związane z koniecznością przestrzegania zasad etyki i kultury
przedsiębiorczości. Zachodnia Izba Przemysłowo-Handlowa dostrzega dążenie do uczciwości i rzetelności
w działalności gospodarczej wśród rosnącej grupy przedsiębiorców, dla których przestrzeganie norm
etycznych i powszechnie przyjętych wzorców zachowań staje się faktem. Działania zmierzające do
zapewnienia wysokiej jakości produktów i usług, rzetelności wobec kontrahentów, pracowników skarbu
państwa i środowiska świadczy o odpowiedzialnym podejściu do kierowania firmą i jest jednym ze zródeł
sukcesu. W warunkach dużej konkurencji firma nie może funkcjonować w dłuższym okresie bez
korzystnej oceny otoczenia i bez przestrzegania norm etycznych.Zachodnia Izba Przemysłowo-Handlowa
zachęca przedsiębiorców do przyjmowania Kodeksów etyki i informowania o tym klientów i kontrahentów.
Wzorem dla tych zasad, przyjmowanych przez indywidualne podmioty może być prezentowany Kodeks
etyki w działalności gospodarczej.Zachodnia Izba Przemysłowo-Handlowa stoi na stanowisku, że we
wszystkich działaniach przedsiębiorstwa niezbędne jest zachowanie podstawowych wartości etycznych i
uznanie zobowiązań wobec wszystkich zainteresowanych działalnością firmy. Uczciwość jest warunkiem
koniecznym dla osiągnięcia stabilności przedsiębiorstwa i sukcesu. Reputacja firmy i zaufanie do niej jest
jedną z największych wartości firmy. Przyjęcie Kodeksu powinno oznaczać uznanie wspomnianych
wartości i zobowiązanie do regularnego monitorowania przestrzegania przyjętych normB. Stosunki z
klientami1. Przedsiębiorstwo będzie dostarczać produkty i usługi wartościowe, dobrej jakości, solidnie
wykonane i bezpieczne w użytkowaniu. - Będzie oferowało produkty zgodnie z narodowymi i
międzynarodowymi standardami, lub w przypadku ich braku, przeprowadzi stosowne testy
bezpieczeństwa. - Nie będzie świadomie podawać niepełnych informacji oraz wprowadzających w błąd
opisów dotyczących oferowanych usług i produktów. - Nie będzie świadomie ukrywać szkodliwego
działania produktów. 2. W przedsięwzięciach reklamowych i innych formach przekazu firma będzie unikać
podawania nieprawdziwych, przesadzonych lub niepełnych informacji. 3. Dla zapewnienia pełnej
satysfakcji klientów przedsiębiorstwo będzie zapewniać wysoki standard usług serwisowych 4. Pracownicy
przedsiębiorstwa nie powinni dawać klientom pieniędzy ani prezentów, które mogą być traktowane jako
korzyści materialne. 5. Firma będzie unikać praktyk, zmierzających do zwiększenia sprzedaży przez
jakiekolwiek przedsięwzięcia marketingowe niezgodne z prawem. 6. Firma będzie utrzymywać w
tajemnicy zastrzeżone informacje uzyskane od klienta. C. Stosunki a akcjonariuszami, udziałowcami i
innymi inwestorami1. Firma będzie dbać o interesy akcjonariuszy, udziałowców i pozostałych inwestorów,
a także nie uczyni niczego, aby uprzywilejować jedną grupę inwestorów kosztem drugiej. 2. Firma
powinna dążyć do osiągnięcia atrakcyjnej stopy zwrotu kapitału w długim okresie. 3. Firma będzie
uczciwie informować o swojej polityce, osiągnięciach i perspektywach rozwoju. D. Stosunki z
pracownikami1. Stosunki przedsiębiorcy z pracownikami będą oparte na szacunku dla ich godności
osobistej.2. Firma będzie przyjmować i awansować pracowników, biorąc pod uwagę kwalifikacje
wymagane na danym stanowisku. Pracownicy nie będą dyskryminowani ze względu na rasę, religię,
narodowość, kolor skóry, wiek, płeć, stan cywilny czy inwalidztwo niemające wpływu na rezultaty
wykonywanej przez nich pracy.3. Firma będzie dążyć do zapewnienia stabilnych miejsc pracy oraz
rzetelnie informować pracowników o perspektywach zatrudnienia.4. Firma jest zobowiązana zapewnić
czyste, zdrowe i bezpieczne środowisko pracy zgodnie ze standardami i przepisami prawa. Pracownicy ze
swej strony mają obowiązek dołożyć starań, aby uniknąć wypadków, zranienia siebie, swoich kolegów, a
także osób postronnych5. Przedsiębiorstwo zapewni poufność danych medycznych przekazywanych przez
pracowników. Wyniki badań okresowych nie będą udostępniane innym pracownikom i osobom
postronnym.6. Z myślą o docenieniu wysiłków poszczególnych osób mających wkład w sukces firmy
przedsiębiorstwo będzie stosować reguły przejrzystej i czytelnej polityki wynagradzania. Reguły systemu
wynagradzania będą tak skonstruowane, aby uwzględnić wkład indywidualny każdego pracownika.7.
Firma będzie pomagać pracownikom w podnoszeniu kwalifikacji i wspierać ich karierę w firmie.8. Firma
będzie informować pracowników o celach swojej działalności i zadaniach na poszczególnych stanowiskach
pracy.9. Informacje uzyskane od pracowników podczas pracy nie będą używane dla jakiegokolwiek
innego, konkurencyjnego celu niż ten, dla którego były udostępnione.10. Firma zobowiązuje się do
ujawnienia, związanych z działalnością przedsiębiorstwa bezpośrednich interesów osobistych pracowników
na kierowniczych stanowiskach, a także członków ich rodzin. Ujawnienie potencjalnego konfliktu
interesów może dotyczyć prezesów, dyrektorów, ważnych udziałowców i zatrudniania członków
rodziny.11. Firma nie będzie tolerować molestowania seksualnego i innych form maltretowania
psychicznego lub fizycznego pracowników.12. Firma jest zobowiązana uznać swoje szczególne obowiązki
wobec pracowników, którzy w niedługim czasie przejdą na emeryturę.13. Firma będzie wspierać więzi
koleżeńskie i więzi z emerytami, pracującymi poprzednio w przedsiębiorstwie.14. Przy wykupywaniu
dodatkowego ubezpieczenia emerytalnego firma będzie się kierować wyłącznie korzyścią pracowników.
http://www.ziph.gorzow.pl - Zachodnia Izba Przemysłowo-Handlowa Powered by Mambo Generated: 14 January, 2008, 09:51
Przedsiębiorstwo dołoży wszelkich starań, aby wybrać najbardziej bezpieczną ofertę towarzystwa
ubezpieczeniowego lub funduszu inwestycyjnego.15. Firma wypracuje procedury rozstrzygania sporów i
uczyni wszystko, aby rozwiązać te spory bez dopuszczenia do eskalacji konfliktu.16. Firma będzie dążyć
do zapewnienia jak najpełniejszej komunikacji z każdym pracownikiem. Przedsiębiorstwo będzie uznawać
potrzebę informowania i konsultowania pracowników w zespołach, w których pracują. Tam gdzie jest to
możliwe, pracownicy będą także należycie reprezentowani w negocjacjach. Jeśli istnieje odpowiednie
porozumienie ze związkami zawodowymi, firma zapewni stosowne rozwiązania, które ułatwią
konstruktywny dialog.17. Firma będzie rzetelnie informować pracowników o opłacanych składkach na
ubezpieczenie społeczne oraz o charakterze zawieranych umów. Pracownicy zostaną powiadomieni o
zawarciu umowy cywilno - prawnej. Firma nie będzie korzystała z zawierania umów cywilno - prawnych w
przypadkach niedozwolonych przez prawo.18. W przypadku konieczności zwolnienia pracowników, firma
podejmie starania, aby w miarę możliwości pomóc w znalezieniu nowej pracy.E. Stosunki z
kontrahentami1. Stosunki pomiędzy firmą i kontrahentami powinny być oparte na wzajemnym
zaufaniu.2. Zapłata za wykonaną usługę lub dostarczony towar będzie uiszczona w terminie i zgodnie z
zawartą umową.3. Siła finansowa firmy będzie wykorzystywana z umiarem.4. Firma uznaje, że
przyjmowanie prezentów lub innych świadczeń przez pracowników współpracującej firmy może
powodować sytuacje postrzegane jako próba skłaniania do ofiarowania w zamian pewnych korzyści dla
darczyńcy. Następujące reguły powinny być przestrzegane: - nie należy nakłaniać nikogo do przyjęcia
prezentu, - nie należy dawać prezentów pieniężnych, - rozsądne, małe upominki i przejawy gościnności
mogą być zaakceptowane, jeżeli nie powodują żadnego zobowiązania u obdarowanego i mogą być
odwzajemnione w takim samym stopniu, - należy informować przełożonych o każdym otrzymanym
kosztownym prezencie oraz o wyświadczonej przysłudze, związanych z firmą, z którą prowadzona jest
współpraca.5. Informacje dotyczące stosunków pomiędzy firmą a kontrahentami powinny być traktowane
jako poufne. F. Relacje z konkurencją1. Firma będzie uczciwie współzawodniczyć z konkurentami i nie
będzie podważać ich reputacji.2. W kontaktach z konkurencją, pracownicy będą unikać sytuacji
umożliwiających przekazanie poufnych informacji dotyczących firmy.3. Firma nie będzie próbowała
pozyskać informacji dotyczących konkurencji środkami nielegalnymi. Zaliczyć do nich można szpiegostwo
przemysłowe, zatrudnianie pracowników konkurencji, w celu otrzymania od nich tajnych informacji,
nakłanianie personelu konkurencji lub jej klientów do ujawniania posiadanych przez nich informacji oraz
inne środki wyżej nie wymienione.4. Firma nie będzie stosować restrykcyjnych praktyk handlowych,
niezgodnych z prawem.G. Powiącania z władzami i lokalnymi społecznościami1. Firma dołoży wszelkich
starań, aby być wrażliwym społecznie podmiotem gospodarczym, będzie służyć społeczności poprzez
działalność korzystną dla firmy i społeczności, oraz zapewnianie korzystnych możliwości zatrudnienia i
dobrych warunków pracy.2. Przedsiębiorstwo będzie brało pod uwagę interesy całego otoczenia, starając
się uwzględnić zarówno interes krajowy, jak i lokalny.3. Firma powinna wspierać w miarę możliwości
społeczność lokalną. Ewentualne dotacje na cele charytatywne będą przyznawane w ramach zasad
ustalonych przez właściciela.H. Środowisko naturalne1. Przedsiębiorstwo w swojej działalności będzie
kierowało się wysokim stopniem odpowiedzialności za środowisko naturalne.2. Firma jest zobowiązana
dbać o ochronę środowiska, a zasoby naturalne użytkować w sposób odpowiedzialny. W związku z
powyższym: - starać się, aby cykl produkcyjny, gospodarka ściekowa, usuwanie odpadów, emisja spalin i
hałasu mieściły się w wyznaczonych standardach, - analizować efekty każdego nowego przedsięwzięcia
dla środowiska, - przeprowadzać regularne przeglądy oddziaływania firmy na środowisko, - mieć
szczególny wzgląd na ochronę żyjących w naturze zwierząt i roślin,3. Informować społeczność, wśród
której firma działa, o przeprowadzanym przez nią programie ochrony środowiska.4. Stosowanie przez
firmę testów na zwierzętach jest dopuszczalne tylko w przypadkach koniecznych i w zgodnie z polskimi i
międzynarodowymi standardami opieki nad zwierzętami.I. Związki biznesu z polityką1. Działania firmy
będą charakteryzować się pełnym poszanowaniem dla prawa, realizowanego przez demokratycznie
powołane władze lokalne, regionalne i ogólnokrajowe.2. Firma nie będzie wspierać działalności politycznej
opartej na krzewieniu nienawiści, uprzedzeń oraz dyskryminacji wobec określonych grup lub osób.3.
Polityka firmy w zakresie wspierania działalności społecznej i politycznej powinna być jawna.4. Firma nie
będzie traktować w sposób szczególnie uprzywilejowany polityków i przedstawicieli władzy.J. Zamówienia
publiczne1. Firma będzie przestrzegać Ustawy o zamówieniach publicznych, a w szczególności:2. Nie
będzie się starała wpływać na osoby podejmujące decyzję poprzez wręczanie im prezentów, obiecywanie
korzyści oraz dawanie gratyfikacji finansowych. 3. Poda w swojej ofercie takie warunki merytoryczne,
które rzeczywiście będzie w stanie spełnić.4. Rzetelnie przedstawi w swojej ofercie osiągnięcia i
doświadczenia.5. Nie będzie podejmować działań dyskredytujących konkurentów. K. Zagadnienia
związane z międzynarodowym biznesem1. Firma zobowiąże się do przestrzegania panującego w innych
krajach prawa i mieszkającej w nim społeczności.2. Firma będzie respektować tradycje i kulturę w
każdego kraju, w którym działa.3. Firma będzie działać odpowiedzialnie w zakresie międzynarodowego
handlu, zgodnie z uznanymi przez Polskę porozumieniami.L. Wdrażanie kodeksu1. Wdrażanie Kodeksu
powinno być połączone z monitorowaniem przestrzegania wdrażania programu etycznego.2. Ścisłe
stosowanie kodeksu powinno być efektem edukacji pracowników, w zakresie przyjętych zasad.3. Firma
http://www.ziph.gorzow.pl - Zachodnia Izba Przemysłowo-Handlowa Powered by Mambo Generated: 14 January, 2008, 09:51
powinna monitorować zgodność podejmowanych decyzji i metod działania z przyjętymi w Kodeksie
zasadami.4. Celem firmy powinno być stworzenie korzystnego klimatu pracy i szans dla pracowników
oraz szczere wyjaśnianie wszelkich kwestii dotyczących zachowań i decyzji uważanych za naganne
etycznie.(Kodeks etyki zostal opracowany na zlecenie Krajowej Izby Gospodarczej przez Fundację
"Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym" na podstawie materiałów Institute of
Business Ethics z Londynu )
http://www.ziph.gorzow.pl - Zachodnia Izba Przemysłowo-Handlowa Powered by Mambo Generated: 14 January, 2008, 09:51


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Refleksje na temat Kodeksu Etyki Zawodowej
Kodeks Etyki Zawodowej Notariusza
KODEKS ETYKI DZIENNIKARSKIEJ
Kodeks Etyki Dziennikarskiej
Kodeks Etyki Zawodowej Brokera
kodeks etyki dziennikarskiej
kodeks etyki zawodowej
kodeks etyki psychologa
kodeks etyki i karta audytu wewnnotrznego
Kodeks Etyki Hotelarza(1)
kodeks etyki dziennikarskiej sdp
kodeks etyki lekarskiej
Kodeksu Etyki Zawodowej
Kodeks Etyki Reklamy
kodeks etyki reklamy
kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej

więcej podobnych podstron