arkusz Jezyk polski poziom p rok 2002 166 MODEL


OKRGOWA
K O M I S J A
EGZAMINACYJNA
w KRAKOWIE
MARZEC 2002
PRÓBNY EGZAMIN MATURALNY
Z JZYKA POLSKIEGO
Arkusze egzaminacyjne I, II, III
JZYK POLSKI
MODEL ODPOWIEDZI
I SCHEMAT OCENIANIA
2 Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Model odpowiedzi i schemat oceniania arkuszy egzaminacyjnych I, II i III
Opis próbnego pisemnego egzaminu maturalnego
z języka polskiego w roku szkolnym 2001/2002
Egzamin maturalny z języka polskiego sprawdza umiejętność pisania własnego tekstu
i czytania ze zrozumieniem.
ZdajÄ…cy otrzymujÄ…:
" na poziomie podstawowym dwa arkusze egzaminacyjne,
" na poziomie rozszerzonym  trzeci.
Na rozwiązanie zadań z arkuszy I i II mają odpowiednio po 110 i 80 minut, a z arkusza III 
110 minut.
Poziom podstawowy
1. W części sprawdzającej umiejętność pisania własnego tekstu o kulturze (literaturze,
języku) maturzysta otrzymuje arkusz egzaminacyjny, zawierający 2 tematy pracy do
wyboru oraz kartę odpowiedzi. Zarówno temat pierwszy: Dokonaj porównania marzeń
Zenona Ziembiewicza, bohatera powieści Zofii Nałkowskiej  Granica , z jego
rzeczywistymi osiągnięciami. Wykorzystaj fragment i znajomość całego utworu jak i drugi:
W wypracowaniu na temat: Los artysty w państwie totalitarnym wykorzystaj załączony
fragment  mistrza i Małgorzaty M. Bułhakowa i wnioski z interpretacji całej powieści
zakłada pracę z fragmentem powieści i odwołanie do całego tekstu.
2. W części sprawdzającej rozumienie czytanego tekstu maturzysta otrzymuje arkusz
egzaminacyjny, zawierający tekst Janusza Tazbira Strach ma stare oczy i test składający
się z szesnastu pytań, w tym czterech zamkniętych. Pytania dotyczą:
a) poziomu znaczeń, tj. odczytania znaczeń metaforycznych (pyt. 1), wyszukiwania
informacji (pyt. 2, 5), rozumienia myśli zawartej w akapicie i selekcjonowania
informacji (pyt. 3, 4), hierarchizowania i wnioskowania (pyt. 6, 7, 8, 12), rozumienia
znaczenia słów w kontekście (pyt. 10), odróżniania informacji od opinii (pyt. 15),
wnioskowania z całości tekstu (pyt. 13),
b) struktury tekstu, tj. rozumienia znaczenia występujących w tekście wyrazów
sygnalizujących tok myśli (pyt. 9), odkrywania związków logicznych (pyt. 11),
c) poziomu komunikacji, tj. genezy tekstu (pyt. 14), dostrzegania celu tekstu (pyt. 16).
Poziom rozszerzony
W tej części, sprawdzającej umiejętność pisania własnego tekstu o kulturze (literaturze,
sztuce, filozofii...) z pozycji twórczego odbiorcy, maturzysta otrzymuje arkusz
egzaminacyjny, zawierajÄ…cy 2 tematy pracy do wyboru oraz kartÄ™ odpowiedzi.
Temat pierwszy: Polemika z tradycja romantyczną we współczesnej literaturze polskiej.
Zinterpretuj załączone fragmenty  Dziennika 1953  1956 W. Gombrowicza i  Jeziora
Bodeńskiego S. Dygata, zwracając uwagę na podobieństwa i różnice w stosunku pisarzy do
dziedzictwa romantyzmu zakłada porównanie fragmentów tekstów, które łączy wspólny
motyw. Temat drugi: Zinterpretuj wiersz W. Szymborskiej  Nienawiść , odczytując
sformułowana przez poetkę ocenę współczesności jest interpretacją wiersza ukierunkowaną
przez sugestiÄ™ interpretacyjnÄ….
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego 3
Model odpowiedzi i schemat oceniania arkuszy egzaminacyjnych I, II i III
ZASADY OCENIANIA ZEWNTRZNEJ CZÅšCI EGZAMINU
Arkusz I
Zdający może uzyskać maksymalnie 70 punktów, które przyznajemy według następujących zasad:
Rozwinięcie tematu
1. Ocenianie rozwinięcia tematu rozpoczynamy od uważnej lektury kryteriów.
2. Rozwinięcie tematu oceniamy, śledząc realizację poszczególnych kryteriów. Na lewym
marginesie pracy zapisujemy spełnione kryterium, posługując się jego numerem.
3. Aby uzyskać maksymalną liczbę punktów, zdający musi spełnić 15 spośród
wymienionych kryteriów (nie musi zrealizować każdego kryterium; nie może uzyskać
więcej niż 30 punktów, nawet, gdy zaznaczymy spełnienie więcej niż 15 kryteriów.
4. Za każde spełnione kryterium przyznajemy 2 punkty (obowiązuje skala 0  2, nie wolno
przyznać cząstkowego 1 punktu).
5. Należy pamiętać, że model nie narzuca porządku wypowiedzi zdającego.
6. Oczekujemy wypowiedzeń o treści synonimicznej, nie identycznej do podanej w modelu.
Zdający nie musi cytować, mimo, że w modelu znajdują się cytaty.
Kompozycja i styl
1. Oceniamy na podstawie kryteriów na 5 lub 3 lub 1 punkt. Nie możemy przyznać innej
liczby punktów niż wskazane.
2. Błędy stylistyczne popełnione przez zdającego zaznaczamy na prawym marginesie pracy.
3. Błędów nie liczymy!
Język
1. Oceniamy na podstawie kryteriów na 26 lub 20 lub 14 lub 8 lub 2 punkty. Nie możemy
przyznać innej liczby punktów niż wskazane.
2. Błędy językowe popełnione przez zdającego zaznaczamy na prawym marginesie pracy.
3. Błędów nie liczymy!
Szczególne walory pracy
1. Punkty za szczególne walory przyznajemy wtedy, gdy w pracy odnajdujemy stwierdzenia
i wnioski zgodne z ideÄ… tematu a nie zawarte w modelu oceniania lub gdy zadanie posiada
szczególne walory stylistyczne i kompozycyjne (np. eseistyczne).
2. Punkty za szczególne walory przyznajemy wtedy, gdy potrafimy je umotywować.
3. Przyznajemy po 2 punkty za walor (nie wolno przyznawać 1, ani 3 punktów).
4. Gdy nie odnajdujemy w zdaniu szczególnych walorów, zdający nie uzyskuje punktów.
Zarówno za rozwinięcie tematu, jak i za kompozycję, styl i język zdający może otrzymać
0 punktów.
Arkusz II
Kierujemy się wytycznymi zawartymi w kryteriach oceniania poszczególnych zadań. Zdający
może otrzymać maksymalnie 30 punktów.
Na ocenę nie wpływają błędy językowe popełnione przez zdającego.
4 Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Model odpowiedzi i schemat oceniania arkuszy egzaminacyjnych I, II i III
Arkusz III
Zdający może uzyskać maksymalnie 100 punktów, które przyznajemy według następujących zasad:
Rozwinięcie tematu
1. Ocenianie rozwinięcia tematu rozpoczynamy od uważnej lektury kryteriów.
2. Rozwinięcie tematu oceniamy, śledząc realizację poszczególnych kryteriów. Na lewym
marginesie pracy zapisujemy spełnione kryterium, posługując się jego numerem.
3. Aby uzyskać maksymalną liczbę punktów, zdający musi spełnić 17 spośród
wymienionych kryteriów (nie musi zrealizować każdego kryterium; nie może uzyskać
więcej niż 51 punktów, nawet, gdy zaznaczymy spełnienie więcej niż 17 kryteriów.
4. Za każde spełnione kryterium przyznajemy 3 punkty (obowiązuje skala 0-3, nie wolno
przyznać punktów cząstkowych).
5. Należy pamiętać, że model nie narzuca porządku wypowiedzi zdającego.
6. Oczekujemy wypowiedzeń o treści synonimicznej, nie identycznej do podanej w modelu.
Zdający nie musi cytować, mimo, że w modelu znajdują się cytaty.
Kompozycja i styl
1. Oceniamy na podstawie kryteriów na 10 lub 5 punktów. Nie możemy przyznać innej
liczby punktów niż wskazane.
2. Błędy stylistyczne popełnione przez zdającego zaznaczamy na prawym marginesie pracy.
3. Błędów nie liczymy!
4. Należy wziąć pod uwagę, że w pracy na poziomie rozszerzonym nie oceniamy
podstawowych umiejętności kompozycyjnych i stylistycznych, za które zdający otrzymał
już punkty na poziomie podstawowym.
Język
1. Oceniamy na podstawie kryteriów na 21 lub 10 lub 5 punktów. Nie możemy przyznać
innej liczby punktów niż wskazane.
2. Błędy językowe popełnione przez zdającego zaznaczamy na prawym marginesie pracy.
3. Błędów nie liczymy!
5. Należy wziąć pod uwagę, że w pracy na poziomie rozszerzonym nie oceniamy
podstawowych umiejętności językowych, za które zdający otrzymał już punkty na
poziomie podstawowym.
Szczególne walory pracy
1. Punkty za szczególne walory przyznajemy wtedy, gdy w pracy odnajdujemy stwierdzenia
i wnioski zgodne z ideÄ… tematu a nie zawarte w modelu oceniania lub gdy zadanie posiada
szczególne walory stylistyczne i kompozycyjne (np. eseistyczne).
2. Przyznajemy po 2 punkty za walor, czyli odpowiednio:2, 4, 6 lub 8 punktów.
3. Gdy nie odnajdujemy w zdaniu szczególnych walorów, zdający nie uzyskuje punktów.
Zarówno za rozwinięcie tematu, jak i za kompozycję, styl i język zdający może otrzymać
0 punktów.
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego 5
Model odpowiedzi i schemat oceniania arkuszy egzaminacyjnych I, II i III
ARKUSZ I
TEMAT 1
Dokonaj porównania marzeń Zenona Ziembiewicza, bohatera powieści Zofii
Nałkowskiej Granica, z jego rzeczywistymi osiągnięciami. Wykorzystaj fragment
i znajomość całego utworu.
I. ROZWINICIE TEMATU
Analiza i interpretacja fragmentu
1. Pragnienie uczciwego życia, w zgodzie ze sobą. 2 pkt.
2. Konflikt między programem  minimalnym Zenona i postawą minimalizmu 2 pkt.
życiowego (chce osiągnąć wiele).
3. Tęsknota za wielkim światem. 2 pkt.
4. Świadomość  życia przed sobą ( to była na razie obowiązująca 2 pkt.
rzeczywistość ).
5. Poczucie zniechęcenia i wewnętrzny niepokój bohatera (tożsamość pejzażu 2 pkt.
wewnętrznego z zewnętrznym).
6. Konflikt światów  Paryż (miejsce studiów) i Boleborza (dom rodzinny). 2 pkt.
7. Myśl o powrocie do Paryża (Adela). 2 pkt.
8. Konflikt wewnętrzny  konieczność skorzystania z finansowego wsparcia 2 pkt.
Czechlińskiego (dokończenie studiów) i obrzydzenie do niego.
9. Tworzenie własnej definicji moralności. 2 pkt.
10. Wniosek: Zenon jest świadomy kompromisów, na które będzie musiał w życiu pójść. 2 pkt.
ZwiÄ…zek fragmentu z ideÄ… utworu:
1. Nieuczciwość wobec żony  kontynuacja romansu z Justyną. 2 pkt.
2. RosnÄ…ce aspiracje bohatera  pragnienie kariery za wszelkÄ… cenÄ™. 2 pkt.
3. Kariera błyskotliwa, ale krótka (nieudana prezydentura). 2 pkt.
4. Ostateczna przegrana  oskarżenie o wydanie rozkazu strzelania do robotników. 2 pkt.
5. Krytyka schematu życia rodziców i powtórzenie go. 2 pkt.
6. Stosunek Zenona do kobiet: niezdolność do przeżywania prawdziwego uczucia. 2 pkt.
7. Konformizm życiowy Zenona  współpraca z  Niwą . 2 pkt.
8. Próba zrzucenia odpowiedzialności za kłopoty życiowe (sprawa Justyny) na 2 pkt.
Elżbietę.
9. Poczucie klęski  życiowej przegranej. 2 pkt.
10. Decyzja o samobójstwie. 2 pkt.
11. Wniosek: Życie Zenona potoczyło się odwrotnie niż planował  popełnił błędy, 2 pkt.
których chciał uniknąć (interpretacja słów Elżbiety:  wszystko, czego nie
chciałeś, jest teraz po tej samej stronie co ty ).
Model nie narzuca porzÄ…dku odpowiedzi
6 Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Model odpowiedzi i schemat oceniania arkuszy egzaminacyjnych I, II i III
II. KOMPOZYCJA (maksymalnie 5 punktów, nie przyznajemy punktów
czÄ…stkowych)
5 pkt.
- podporządkowana zamysłowi interpretacyjnemu, funkcjonalnemu wobec
tematu, spójna wewnętrznie, przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja
w układzie graficznym
3 pkt.
- uporządkowana według przyjętego kryterium, spójna; graficzne
wyodrębnienie głównych części
1 pkt
- wskazująca na podjęcie próby porządkowania myśli, na ogół spójna
III. STYL (maksymalnie 5 punktów, nie przyznajemy punktów
czÄ…stkowych)
5 pkt.
- jasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi;
urozmaicona leksyka
3 pkt.
- zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogół jasny; wystarczająca
leksyka
1 pkt
- na ogół komunikatywny, dopuszczalne schematy językowe
IV. JZYK (maksymalnie 26 punktów, nie przyznajemy punktów
czÄ…stkowych)
26 pkt.
- poprawna, urozmaicona składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja
i ortografia, rzadko pojawiające się błędy interpunkcyjne
20 pkt.
- poprawna, urozmaicona składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja,
sporadycznie pojawiające się błędy ortograficzne i interpunkcyjne
14 pkt.
- w większości poprawna składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja,
nieliczne usterki leksykalne oraz nieliczne błędy ortograficzne
i interpunkcyjne
8 pkt.
- wypowiedz komunikatywna, mimo że schematyczna składnia, stosunkowo
nieliczne błędy fleksyjne, leksykalne i frazeologiczne oraz błędy
ortograficzne i interpunkcyjne
2 pkt.
- schematyczna składnia; liczne błędy składniowe fleksyjne i leksykalne oraz
ortograficzne i interpunkcyjne (przy zachowaniu komunikatywności
wypowiedzi)
V. SZCZEGÓLNE WALORY PRACY (4-2-0 punktów)
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego 7
Model odpowiedzi i schemat oceniania arkuszy egzaminacyjnych I, II i III
TEMAT 2
W wypracowaniu na temat: Los artysty w państwie totalitarnym wykorzystaj załączony
fragment Mistrza i Małgorzaty M. Bułhakowa i wnioski z interpretacji całej powieści.
I. ROZWINICIE TEMATU
Interpretacja fragmentu
1. Zinstytucjonalizowanie życia literackiego w Moskwie  Massolit. 2 pkt.
2. Budynek Massolitu: bogactwo, przepych, sala kolumnowa, taras. 2 pkt.
3. Wszechpanująca biurokracja (mnogość działów, sekcji, klubów). 2 pkt.
4. Kolejki (podkreślenie wielkiej ilości ludzi, borykających się z różnego rodzaju 2 pkt.
problemami).
5. Problemy mieszkaniowe (nie mają ich tylko  szczególnie zasłużeni 2 pkt.
i  szczególnie posłuszni ).
6. Propaganda (plakat z jezdzcem, trzymajÄ…cym karabin  niewinny w formie, 2 pkt.
grozny w wymowie).
7. Nagradzanie urlopami (ich długość zależna od długości utworów). 2 pkt.
8. Styl życia literatów obiektem zazdrości mieszkańców Moskwy. 2 pkt.
9. Legitymacja członkowska Massolitu obiektem marzeń każdego literata. 2 pkt.
10. Koncepcja sztuki podporządkowanej ideologii (służalczej). 2 pkt.
11. Liczne przykłady ironii, podkreślającej grozę świata przedstawionego (np. 2 pkt.
 Przed tymi drzwiami także była kolejka, ale nie przesadna, najwyżej sto
pięćdziesiąt osób ).
Interpretacja całej powieści
1. Przymusowa ateizacja społeczeństwa radzieckiego  przykład Berlioza (scena 2 pkt.
na Patriarszych Prudach).
2. Problemy mieszkaniowe a uprzywilejowanie wybranych (gł. literatów). 2 pkt.
3. Aresztowania; znikanie ludzi bez wieści (dom na Sadowej). 2 pkt.
4. Karalne posiadanie waluty (aresztowanie Bosego). 2 pkt.
5. Wywożenie ludzi do kliniki psychiatrycznej prof. Strawińskiego. 2 pkt.
6. Zakłamanie, powszechna obłuda: zatracanie pierwotnych znaczeń słów  2 pkt.
nowomowa (np.  jesiotr drugiej świeżości ).
7. Aapówkarstwo (przykład prezesa spółdzielni mieszkaniowej  Bosego). 2 pkt.
8. Donosicielstwo (karÄ™ ponoszÄ… obiekt donosu i donosiciel). 2 pkt.
9. Biurokracja (np. działalność spółdzielni mieszkaniowej). 2 pkt.
10. Inwigilacja (każda dziedzina życia poddana kontroli). 2 pkt.
11. Kontrola nad twórczością artystyczną (działalność cenzury). 2 pkt.
12. Wniosek: Tylko ci artyści, którzy zgadzają się służyć swą twórczością Partii, są 2 pkt.
uprzywilejowani. Życie reszty, podobnie jak całego społeczeństwa, poddane
jest kontroli i różnym formom nacisku.
Model nie narzuca porzÄ…dku odpowiedzi
8 Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Model odpowiedzi i schemat oceniania arkuszy egzaminacyjnych I, II i III
II. KOMPOZYCJA (maksymalnie 5 punktów, nie przyznajemy punktów
czÄ…stkowych)
5 pkt.
- podporządkowana zamysłowi interpretacyjnemu, funkcjonalnemu wobec
tematu, spójna wewnętrznie, przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja
w układzie graficznym
3 pkt.
- uporządkowana według przyjętego kryterium, spójna; graficzne
wyodrębnienie głównych części
1 pkt
- wskazująca na podjęcie próby porządkowania myśli, na ogół spójna
III. STYL (maksymalnie 5 punktów, nie przyznajemy punktów
czÄ…stkowych)
5 pkt.
- jasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi;
urozmaicona leksyka
3 pkt.
- zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogół jasny; wystarczająca
leksyka
1 pkt
- na ogół komunikatywny, dopuszczalne schematy językowe
IV. JZYK (maksymalnie 26 punktów, nie przyznajemy punktów
czÄ…stkowych)
26 pkt.
- poprawna, urozmaicona składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja
i ortografia, rzadko pojawiające się błędy interpunkcyjne
20 pkt.
- poprawna, urozmaicona składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja,
sporadycznie pojawiające się błędy ortograficzne i interpunkcyjne
14 pkt.
- w większości poprawna składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja,
nieliczne usterki leksykalne oraz nieliczne błędy ortograficzne
i interpunkcyjne
8 pkt.
- wypowiedz komunikatywna, mimo że schematyczna składnia, stosunkowo
nieliczne błędy fleksyjne, leksykalne i frazeologiczne oraz błędy
ortograficzne i interpunkcyjne
2 pkt.
- schematyczna składnia; liczne błędy składniowe fleksyjne i leksykalne oraz
ortograficzne i interpunkcyjne (przy zachowaniu komunikatywności
wypowiedzi)
V. SZCZEGÓLNE WALORY PRACY (4-2-0 punktów)
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego 9
Model odpowiedzi i schemat oceniania arkuszy egzaminacyjnych I, II i III
ARKUSZ II
Pytanie 1 (punktacja 0  1)
Prawidłowa jest odpowiedz B.
Pytanie 2 (punktacja 0  2)
Chodzi o zacytowanie następującego fragmentu:  kolejne ich (historyków) pokolenia tylko
pozornie zajmują się odległymi wiekami. W istocie zawsze piszą o czasach sobie
współczesnych (...)
Przyznajemy dwa punkty za podanie właściwego cytatu i posłużenie się w odpowiedzi
cudzysłowem. Jeżeli uczeń pominie cudzysłów, przyznajemy jeden punkt.
Pytanie 3 (punktacja 0  2)
Trzy przykłady: czystki w ZSRR, inwazja Amerykanów w Zatoce Świń, wykrycie przez
Amerykanów rakiet radzieckich na Kubie.
Przyznajemy dwa punkty za podanie trzech przykładów. Jeżeli uczeń poda dwa  jeden punkt.
Za jeden przykład nie przyznajemy punktów.
Pytanie 4 (punktacja 0  2)
We współczesnym świecie strach ma związek z procesami globalizacji: nawet lokalne
konflikty i niepokoje wywołują reperkusje na całym świecie. Dawniej strach pojmowano
raczej w kategoriach religijno-eschatologicznych: ludzie obawiali się końca świata, Sądu
Ostatecznego, czyśćca i piekła.
Przyznajemy dwa punkty za odpowiedz poprawną merytorycznie, pełną, uwzględniającą
wszystkie z podanych wyżej elementów. Jeżeli odpowiedz jest niepełna, przyznajemy jeden
punkt.
Pytanie 5 (punktacja 0  1)
Obraz końca świata i strach z tym związany jest głównym tematem Apokalipsy, ostatniej
księgi Nowego Testamentu (lub Biblii).
Punkt przyznajemy za uzupełnienie dwóch miejsc w zdaniu. Za jedno uzupełnienie nie
przyznajemy punktu.
Pytanie 6 (punktacja 0  2)
Dawniej ludzi tak bardzo przerażał koniec świata i piekło, że nawet dostojnik kościelny 
kardynał Richelieu  zażądał od swojego spowiednika gwarancji, że nie trafi do piekła, jeśli
wyspowiada siÄ™ i przyjmie komuniÄ™.
Przyznajemy dwa punkty za odpowiedz poprawną merytorycznie i pełną, uwzględniającą
wszystkie z podanych wyżej elementów. Jeżeli odpowiedz jest niepełna, przyznajemy jeden
punkt.
10 Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Model odpowiedzi i schemat oceniania arkuszy egzaminacyjnych I, II i III
Pytanie 7 (punktacja 0  2)
Autor przywołał Dekameron, ponieważ historia opowiedziana przez Bocaccia odpowiada
historycznej prawdzie o zachowaniu mieszkańców dawnej Europy, którzy w ten sposób
chronili siÄ™ przed epidemiami i zarazami.
Przyznajemy dwa punkty za spełnienie wymogu merytorycznej poprawności. Nie
przyznajemy punktów cząstkowych.
Pytanie 8 (punktacja 0  2)
Miało to związek z wydarzeniami potopu szwedzkiego. Paląc na stosach czarownice
i skazując na banicję braci polskich (arian), usiłowano przebłagać zagniewaną Opatrzność,
której nie mogły podobać się upadek szlachty i potęgi państwa polskiego.
Przyznajemy dwa punkty za odpowiedz poprawną merytorycznie i pełną, uwzględniającą
wszystkie z podanych wyżej elementów. Jeżeli odpowiedz jest niepełna, przyznajemy jeden
punkt.
Pytanie 9 (punktacja 0  2)
Chodzi o następujące wyrażenia: wbrew utartym szablonom, zresztą, jednak, o tym, w ten
sposób.
Przyznajemy dwa punkty za podanie pięciu wyrażeń. Jeżeli uczeń poda mniej (cztery lub
trzy), przyznajemy jeden punkt.
Pytanie 10 (punktacja 0  2)
Prawidłowa jest odpowiedz B.
Pytanie 11 (punktacja 0  2)
powietrze  epidemie (wojny bakteriologiczne)
głód  w Irlandii (na Ukrainie)
ogień  wielkie pożary lasów
wojna  wojna na Bałkanach
Przyznajemy dwa punkty za podanie czterech przykładów. Jeżeli uczeń poda trzy  jeden
punkt. Za dwa przykłady lub jeden nie przyznajemy punktów.
Pytanie 12 (punktacja 0  2)
remedium  środek zaradczy, lekarstwo
reperkusja  następstwo, reakcja, oddzwięk
ekspansja  rozszerzanie siÄ™, rozprzestrzenianie
generacja  pokolenie
Przyznajemy dwa punkty za podanie czterech synonimów (po jednym do każdego pojęcia).
Jeżeli uczeń poda trzy  jeden punkt. Za dwa synonimy lub jeden nie przyznajemy punktów.
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego 11
Model odpowiedzi i schemat oceniania arkuszy egzaminacyjnych I, II i III
Pytanie 13 (punktacja 0  2)
Myśl ta oznacza, że strach rodzi okrucieństwo; często stajemy się zli, okrutni, aby nie
pokazać, że się boimy.
Przyznajemy dwa punkty za spełnienie wymogu merytorycznej poprawności. Nie
przyznajemy punktów cząstkowych.
Pytanie 14 (punktacja 0  2)
Do napisania tego tekstu skłoniły autora wydarzenia w Ameryce z 11 września 2001 r. Janusz
Tazbir podaje w trzecim akapicie tę datę, pisze o wągliku, kopertach z białym proszkiem,
zagrożeniu wojną bakteriologiczną.
Przyznajemy dwa punkty za odpowiedz poprawną merytorycznie, uwzględniającą dwa
elementy: wyjaśnienie genezy tekstu i uzasadnienie. Jeżeli uczeń poda tylko jeden element,
przyznajmy jeden punkt.
Pytanie 15 (punktacja 0  2)
Informacjami sÄ… zdania A i B.
Przyznajemy dwa punkty za wskazanie dwóch zdań. Jeżeli uczeń wybierze tylko jedno,
przyznajemy jeden punkt.
Pytanie 16 (punktacja 0  2)
Prawidłowa jest odpowiedz C.
12 Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Model odpowiedzi i schemat oceniania arkuszy egzaminacyjnych I, II i III
Arkusz III
TEMAT 1
I. ROZWINICIE TEMATU
A. Witold Gombrowicz: Dziennik 1953 1956
1. Określenie sytuacji:
a) odśpiewanie Roty, 3 punkty
b) odtańczenie krakowiaka, 3 punkty
c) wystąpienie mówcy. 3 punkty
2. Posłużenie się, w odniesieniu do przedstawionej przez Gombrowicza 3 punkty
sytuacji, pojęciem groteski.
3. Nazwanie powodu spotkania: krzepienie siÄ™ i dodawanie sobie ducha (aluzja 3 punkty
do Mickiewicza i Słowackiego)  polska patriotyczna powinność.
4. Wskazanie podstawy polskiej manii wielkości:
a) ojczyzna Szopena, Curie-Skłodowskiej, Mickiewicza, Słowackiego 3 punkty
b) Polska jako przedmurze chrześcijaństwa, 3 punkty
c) postępowa Konstytucja 3 Maja. 3 punkty
5. Dostrzeżenie poniżania siebie przez Polaków uporczywym udowadnianiem 3 punkty
własnej wielkości.
6. Wskazanie zarzutu o gloryfikację narodowej przeszłości (bezpodstawną), 3 punkty
przy jednoczesnym braku refleksji o terazniejszości i przyszłości.
7. Dostrzeżenie ukazania Polski jako zaścianka; prowincjonalizm; Polacy  3 punkty
ubodzy krewni świata.
8. Ocena Polaków: (3 punkty za przynajmniej trzy cechy) 3 punkty
a) zniewoleni duchowo,
b) brak im umiaru,
c) niedojrzali,
d) naiwni,
e) o ograniczonych horyzontach,
f) małostkowi,
g) z niskim poczuciem własnej wartości.
9. Wniosek: Gombrowicz polemizuje z tradycyjnym pojęciem polskości, 3 punkty
mającym swe zródła w wielkiej literaturze romantycznej. Zdaniem pisarza
ukształtowane przez tę literaturę mity, poprzez ich wielką siłę
oddziaływania, wpoiły Polakom przekonanie o własnej wyjątkowości
i lepszości w stosunku do innych narodów.
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego 13
Model odpowiedzi i schemat oceniania arkuszy egzaminacyjnych I, II i III
B. Stanisław Dygat: Jezioro Bodeńskie
1. Zwrócenie uwagi na czas powstania utworu: rok 1946 (bezpośrednio po II 3 punkty
wojnie światowej).
2. Określenie sytuacji: błahe zaloty gł. bohatera do Suzanne  Francuzki, 3 punkty
zainteresowanej PolskÄ….
3. Zwrócenie uwagi na idealistyczny obraz Polski wykreowany przez literaturę 3 punkty
romantyczną: kraj romantycznej fantazji, miłości i poświęcenia, wiary
w piękno i wolność, walki ze złem i szpetotą, kraj rozległych krajobrazów
i rozległych przestrzeni duszy.
4. Dostrzeżenie posługiwania się przez bohatera słownictwem wysokim 3 punkty
i patetycznym przy jednoczesnym buncie wobec konopnickich słów.
5. Zwrócenie uwagi na lekturę tekstów, w których znalazły swój wyraz: 3 punkty
koncepcja romantycznej miÅ‚oÅ›ci (Do *** Na Alpach w Splügen 1829, sonety
odeskie: Do Laury i Pożegnanie) i polskiego patriotyzmu (Do Matki Polki).
6. Nazwanie wywołanego lekturą wspomnienia dzieciństwa, domu rodzinnego, 3 punkty
najbliższych.
7. Dostrzeżenie nieoczekiwanego dla samego bohatera wielkie wzruszenie 3 punkty
(serce skacze mi do gardła, ogarnia mnie gorączka).
8. Konstatacja, że literatura romantyczna jest ważną częścią polskiej tradycji 3 punkty
narodowej (wszystko znane, swoje).
9. Uwaga o budzeniu przez romantycznÄ… literaturÄ™ sumienia patriotycznego. 3 punkty
10. Wniosek 1: Bohater powieści (porte parole autora), początkowo krytycznie 3 punkty
i z dystansem podchodzÄ…cy do dziedzictwa romantycznego, nie potrafi
oprzeć się wzruszeniu, jakie wywołuje w nim lektura romantycznych
arcydzieł.
11. Wniosek 2: Bohater nie umie zracjonalizować swojego wzruszenia, daje się 3 punkty
uwieść romantycznej literaturze, widząc w niej zródło tej tradycji, w której
został wychowany i ukształtowany jako człowiek.
Model nie narzuca porządku odpowiedzi. Przyznając punkty, nie wymagamy cytatów
ani tytułów tekstów, które model zawiera.
14 Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Model odpowiedzi i schemat oceniania arkuszy egzaminacyjnych I, II i III
II. KOMPOZYCJA (maksymalnie 10 punktów, nie przyznajemy punktów
czÄ…stkowych)
10 pkt.
- podporządkowana zamysłowi interpretacyjnemu, funkcjonalnemu wobec
tematu, spójna wewnętrznie, przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja
w układzie graficznym
5 pkt.
- uporządkowana według przyjętego kryterium, spójna; graficzne
wyodrębnienie głównych części
III. STYL (maksymalnie 10 punktów, nie przyznajemy punktów cząstkowych)
10 pkt.
- jasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi;
urozmaicona leksyka
5 pkt.
- zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogół jasny; wystarczająca leksyka
IV. JZYK (maksymalnie 21 punktów, nie przyznajemy punktów cząstkowych)
21 pkt.
- poprawna, urozmaicona składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja
i ortografia, rzadko pojawiające się błędy interpunkcyjne
10 pkt.
- poprawna, urozmaicona składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja,
sporadycznie pojawiające się błędy ortograficzne i interpunkcyjne
5 pkt.
- w większości poprawna składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja,
nieliczne usterki leksykalne oraz nieliczne błędy ortograficzne i interpunkcyjne
V. SZCZEGÓLNE WALORY PRACY (8-6-4-2-0 punktów)
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego 15
Model odpowiedzi i schemat oceniania arkuszy egzaminacyjnych I, II i III
TEMAT 2:
Wisława Szymborska: Nienawiść
I. ROZWINICIE TEMATU
1. Nazwanie rodzaju liryki: liryka zwrotu do adresata (spójrzcie), z którym 3 punkty
podmiot liryczny się utożsamia (nie okłamujmy się).
2. Liczne pytania retoryczne (np. Od kiedy to braterstwo może liczyć na tłumy?) 3 punkty
wskazują na mowę, przemówienie (perswazyjny charakter wypowiedzi).
3. Dostrzeżenie zabiegu personifikacji nienawiści: np. lekko bierze wysokie 3 punkty
przeszkody, sprawna, dobrze siÄ™ trzyma.
4. Dostrzeżenie swoistości i oryginalności języka poetyckiego:
a) wzajemne przenikanie się poetyckości i potoczności, 3 punkty
b) zamierzona oszczędność środków wyrazu, 3 punkty
c) rozbijanie utrwalonych w języku związków frazeologicznych; 3 punkty
deleksykalizacja; odświeżanie znaczeń.
5. Dostrzeżenie swoistości i oryginalności języka poetyckiego:
a) podmiot, adresat, sytuacja liryczna, monolog liryczny, 3 punkty
b) autorefleksja, dystans, puenta, 3 punkty
c) ironia, 3 punkty
d) frazeologizm, personifikacja, dominanta kompozycyjna. 3 punkty
6. Funkcjonalne i poprawne stosowanie podstawowych pojęć z zakresu teorii
literatury:
a) podmiot, adresat, sytuacja liryczna, monolog liryczny, 3 punkty
b) autorefleksja, dystans, puenta, 3 punkty
c) frazeologizm, personifikacja, dominanta kompozycyjna. 3 punkty
7. Określenie tematu refleksji podmiotu lirycznego:
a) nienawiść wpisana w całość dziejów ludzkości, 3 punkty
b) obszary objawiania się nienawiści: religia, państwo, 3 punkty
c) człowiek i jego miejsce w historii, 3 punkty
d) powód refleksji: kończący się wiek (nasze stulecie), 3 punkty
e) kontekst historyczny: wojna, totalitaryzm. 3 punkty
8. Budowanie refleksji o charakterze uogólniającym:
a) negatywna ocena zakończonego niedawno stulecia, 3 punkty
b) dominacja uczuć negatywnych nad pozytywnymi, 3 punkty
c) potrzeba refleksji, którą rodzi postawa sceptyczna, 3 punkty
d) projekcja przyszłości: pesymistyczna. 3 punkty
9. Wykazanie świadomej postawy odbiorczej:
a) wpisanie wiersza w kontekst twórczości poetki, 3 punkty
b) interpretacja tytułu tomu poetyckiego, z którego wiersz pochodzi, 3 punkty
c) określenie czasu powstania tekstu i jego związku z sytuacją 3 punkty
historycznÄ…,
d) precyzowanie zakresu poszukiwań; stawianie i weryfikacja hipotez 3 punkty
interpretacyjnych.
Model nie narzuca porzÄ…dku odpowiedzi
16 Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Model odpowiedzi i schemat oceniania arkuszy egzaminacyjnych I, II i III
II. KOMPOZYCJA (maksymalnie 10 punktów, nie przyznajemy punktów
czÄ…stkowych)
10 pkt.
- podporządkowana zamysłowi interpretacyjnemu, funkcjonalnemu wobec
tematu, spójna wewnętrznie, przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja
w układzie graficznym
5 pkt.
- uporządkowana według przyjętego kryterium, spójna; graficzne
wyodrębnienie głównych części
III. STYL (maksymalnie 10 punktów, nie przyznajemy punktów cząstkowych)
10 pkt.
- jasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi;
urozmaicona leksyka
5 pkt.
- zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogół jasny; wystarczająca leksyka
IV. JZYK (maksymalnie 21 punktów, nie przyznajemy punktów cząstkowych)
21 pkt.
- poprawna, urozmaicona składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja
i ortografia, rzadko pojawiające się błędy interpunkcyjne
10 pkt.
- poprawna, urozmaicona składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja,
sporadycznie pojawiające się błędy ortograficzne i interpunkcyjne
5 pkt.
- w większości poprawna składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja,
nieliczne usterki leksykalne oraz nieliczne błędy ortograficzne i interpunkcyjne
V. SZCZEGÓLNE WALORY PRACY (8-6-4-2-0 punktów)


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
arkusz Jezyk polski poziom p rok 02?7 MODEL
arkusz Jezyk polski poziom r rok 06 poprawkowy MODEL
arkusz Jezyk polski poziom p rok 0944 MODEL (3)
arkusz Jezyk polski poziom p rok 07?6
arkusz Jezyk polski poziom p rok 04?5 MODEL
arkusz Jezyk polski poziom r rok 05 probny MODEL
arkusz Jezyk polski poziom p rok 045 MODEL
arkusz Jezyk polski poziom p rok 045 MODEL
arkusz Jezyk polski poziom r rok 06?5 MODEL
arkusz Jezyk polski poziom r rok 06 probny MODEL

więcej podobnych podstron