33 241305 specjalista do spraw factoringu


Specjalista do spraw factoringu
(241305)
Specjaliści
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn.  Rozwijanie zbioru
krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców . Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Specjalista do spraw factoringu (241305)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem zródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-033-7 (33)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji  Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
2
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu ................................................... 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfika-
cjach ................................................................................. 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy....................................... 4
2. Opis zawodu ................................................................................ 6
2.1. Synteza zawodu .............................................................. 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary wystÄ™-
powania zawodu ............................................................. 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia
pracy, zagrożenia, organizacja pracy) ............................ 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym prze-
ciwwskazania do wykonywania zawodu ......................... 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie............................................................. 7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-
dacji kompetencji ............................................................. 7
2.7. Zadania zawodowe .......................................................... 8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych .................................... 8
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a pozio-
mem kwalifikacji w ERK/PRK .......................................... 9
3. Opis kompetencji zawodowych ................................................ 10
3.1. Analizowanie potrzeb klienta oraz jego sytuacji finan-
sowej i prawnej Kz1 ........................................................ 10
3.2. Doradzanie w zakresie finansowania obrotu gospo-
darczego Kz2 .................................................................. 11
3.3. Sprzedawanie usługi factoringu Kz3 ............................... 12
3.4. Kompetencje społeczne KzS .......................................... 13
4. Profil kompetencji kluczowych ................................................. 14
5. SÅ‚ownik ........................................................................................ 15
3
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach:
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS
2010):
241305 Specjalista do spraw factoringu
Grupa wielka 2  Specjaliści (w Międzynarodowej Klasyfikacji Stan-
dardów Edukacyjnych ISCED 2011  poziom 6).
Grupa elementarna 2413  Analitycy finansowi (w Międzynarodowym
Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 2413 Fi-
nancial analysts).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja K. Działalność finansowa i ubezpieczeniowa, Dział 66. Dzia-
łalność wspomagająca usługi finansowe oraz ubezpieczenia i fun-
dusze emerytalne, Grupa 66.1. Działalność wspomagająca usługi
finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie:
analizy zródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe)
oraz głównie wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy
w 10 przedsiębiorstwach (duże  3, średnie  2, małe - 3, mikro - 2,
w tym produkcyjne - 1, usługowe - 9), przeprowadzonych w lutym
i marcu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
" Mariusz Rdzanek  Marvel Broker w Ostrowcu Świętokrzyskim,
" Piotr DÄ…browski  Pragma Factoring S.A. w Katowicach,
" Bartosz Widomski  BNP Paribas Factor w Warszawie,
" Piotr Stępień  ekspert niezależny, były pracownik Instytutu Tech-
nologii Eksploatacji  PIB w Radomiu.
Ewaluatorzy:
" Tomasz ZajÄ…c  Credit Agricole w Warszawie,
" Rita Kutkiewicz  AXA Polska S.A. w Warszawie.
4
Recenzenci:
" Anna Chojnacka  Bibby Financial Services Sp. z o.o., Warszawa,
" Iwona Kawka  PKO BP S.A., Warszawa.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
" Renata Sambor (przewodnicząca)  przedstawiciel pracodawców,
Spółdzielcza Grupa Bankowa w Poznaniu,
" Monika Zakrzewska  PKPP Lewiatan w Warszawie,
" Hanna Leokadia Kasparek  NSZZ  Solidarność Region Ma-
zowsze w Warszawie.
Data zatwierdzenia:
" 07.10.2013 r.
5
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Specjalista do spraw factoringu zajmuje siÄ™ doradztwem w zakresie
poprawy płynności finansowej przedsiębiorstw stosujących odroczone
terminy płatności.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu
Specjalista do spraw factoringu jest zawodem o charakterze dorad-
czo-handlowym. Specjalista do spraw factoringu rozpoznaje potrzeby
przedsiębiorstw w obszarze finansowania obrotu gospodarczego, prze-
prowadza wstępną analizę bieżącej sytuacji finansowej firmy i proponu-
je kompleksowe rozwiązanie w zakresie finansowania wierzytelności.
Specjalista do spraw factoringu pełni funkcję doradczą w obszarze
poprawy płynności finansowej. Celem jego pracy jest sprzedaż usług
factoringowych przedsiębiorcom stosującym odroczone terminy płatno-
ści (udzielającym kredytu kupieckiego).
2.3. Åšrodowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Miejscem pracy specjalisty do spraw factoringu jest bank, spółki za-
leżne od banku, inne instytucje finansowe, przedsiębiorcy zajmujący się
świadczeniem usług factoringowych oraz wyspecjalizowane firmy do-
radcze (brokerzy factoringowi). Specjalista do spraw factoringu pracuje
w biurze oraz w terenie, spotykając się z przedsiębiorcami. Specjalista
do spraw factoringu odpowiedzialny jest za planowanie i organizacjÄ™
swojej pracy, jego czas pracy jest nienormowany. W swojej pracy spe-
cjalista do spraw factoringu wykorzystuje takie narzędzia jak: środki
transportu (w szczególności samochód), środki komunikacji zdalnej
oraz typowy sprzęt biurowy. W codziennej pracy specjalista do spraw
factoringu korzysta z Krajowego Rejestru SÄ…dowego, Centralnej Ewi-
dencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, Biur Informacji Gospo-
darczej oraz innych rejestrów i baz. Pracę specjalisty do spraw facto-
ringu charakteryzuje indywidualne podejście i elastyczność ze względu
na zróżnicowane potrzeby klientów. Na stanowisku specjalisty do
spraw factoringu nie występują zagrożenia związane bezpośrednio
z wykonywaniem zawodu.
6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
W zawodzie specjalisty do spraw factoringu niezbędne są wysoko
rozwinięte zdolności interpersonalne, ze względu na specyfikę pracy
z ludzmi. Ponadto specjalista do spraw factoringu powinien cechować
się zdolnością analitycznego myślenia, koncentracji i podzielnością
uwagi, umiejętnością aktywnego słuchania, wysoką kulturą osobistą,
jak również samodzielnością i determinacją w dążeniu do wyznaczo-
nych celów. Ze względu na pracę w wysoko konkurencyjnym otoczeniu
rynkowym pożądana jest odporność na stres.
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie
Specjalista do spraw factoringu powinien posiadać wykształcenie
wyższe pierwszego stopnia. Preferowany jest jeden z następujących
kierunków: finanse i bankowość, ekonomia, prawo, zarządzanie.
W zawodzie mogą pracować osoby posiadające doświadczenie zdoby-
te podczas praktyki, stażu i/lub pracy zawodowej w podmiocie świad-
czącym usługi factoringu. Ze względu na częste wyjazdy do klienta
pożądane jest posiadanie prawa jazdy kategorii B. Przydatna jest zna-
jomość języka angielskiego ze względu na możliwość spotykania się
z zagranicznymi menadżerami zatrudnionymi w Polsce. Specjalista do
spraw factoringu powinien posiadać wiedzę na temat aktualnych tren-
dów gospodarczych.
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/
/walidacji kompetencji
W początkowym okresie swej pracy specjaliści do spraw factoringu
pracują pod nadzorem pracowników posiadających doświadczenie
w sprzedaży usług factoringowych. Specjaliści do spraw factoringu
osiągający nieprzeciętne wyniki w pracy mogą liczyć na rozwój i awans,
np. zarządzanie grupą specjalistów do spraw factoringu, zarządzanie
sprzedażą na określonym terenie. Uzyskane w pracy kompetencje za-
wodowe poparte doświadczeniem dają możliwość dalszego rozwoju
zawodowego w bankowości oraz strukturach innych instytucji finanso-
wych. Wskazane jest, aby specjalista do spraw factoringu brał udział
w szkoleniach rozwijajÄ…cych kompetencje zawodowe, konferencjach
organizowanych przez przedsiębiorstwa i organizacje branżowe.
7
2.7. Zadania zawodowe
Z1. Organizowanie stanowiska pracy zgodnie z zasadami i przepi-
sami BHP, ochrony ppoż., ergonomii oraz ochrony środowiska
(niezbędne kompetencje: Kz1, Kz2, Kz3, KzS).
Z2. Identyfikowanie klienta zainteresowanego usługą factoringu i jego
wstępna weryfikacja pod kątem możliwości zastosowania usługi
(niezbędne kompetencje: Kz1, Kz2, Kz3, KzS).
Z3. Rozpoznawanie potrzeb klienta w zakresie finansowania obrotu
(niezbędne kompetencje: Kz1, Kz2, Kz3, KzS).
Z4. Przygotowywanie i prezentowanie oferty z zakresu factoringu
(niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z5. Zbieranie dokumentów finansowych, rejestrowych i obrazujących
przebieg transakcji handlowych (niezbędne kompetencje: Kz3,
KzS).
Z6. Przygotowywanie aplikacji factoringowej (niezbędne kompetencje:
Kz3, KzS).
Z7. Negocjowanie ostatecznych warunków handlowych, kształtu trans-
akcji i doprowadzenie do zawarcia umowy factoringu (niezbędne
kompetencje: Kz2, Kz3, KzS).
Z8. Analizowanie rynku i monitorowanie działań konkurencji (niezbęd-
ne kompetencje: Kz3, KzS).
Z9. Realizowanie planu sprzedaży (niezbędne kompetencje: Kz1, Kz2,
KzS).
Z10. Budowanie oraz umacnianie sieci kontaktów z partnerami handlo-
wymi (pośrednicy finansowi, brokerzy) (niezbędne kompetencje:
Kz1, Kz2, KzS).
Z11. Budowanie bazy potencjalnych klientów (niezbędne kompetencje:
Kz3, KzS).
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych
Kz1  Analizowanie potrzeb klienta oraz jego sytuacji finansowej i praw-
nej (potrzebne do wykonania zadań: Z1, Z2, Z3, Z4, Z9, Z10).
Kz2  Doradzanie w zakresie finansowania obrotu gospodarczego (po-
trzebne do wykonania zadań: Z1, Z2, Z3, Z7, Z9, Z10).
Kz3  Sprzedawanie usługi factoringu (potrzebne do wykonania zadań:
Z1, Z2, Z3, Z5, Z6, Z7, Z8, Z11).
KzS  Kompetencje społeczne (potrzebne do wykonania zadań:
Z1÷Z11).
8
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi
a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK
Kompetencje potrzebne do wykonywania zadań w zawodzie sugeru-
je się wykorzystać do opisu kwalifikacji na poziomie 6 właściwym dla
wykształcenia wyższego pierwszego stopnia w Europejskiej i Polskiej
Ramie Kwalifikacji. Poziom ten jest uzasadniony miejscem usytuowania
zawodu w Klasyfikacji zawodów i specjalności (grupa wielka 2 i jej od-
powiednik w ISCED 2011).
Osoba wykonująca zawód specjalisty do spraw factoringu:
1) w zakresie wiedzy: zna w zaawansowanym stopniu fakty, teorie,
metody oraz złożone zależności między nimi, różnorodne, złożone
uwarunkowania prowadzonej działalności w branży factoringowej;
2) w zakresie umiejętności: umie wykonywać zadania związane
z usługami factoringu oraz rozwiązywać złożone nietypowe proble-
my w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach. Samo-
dzielnie planuje własne uczenie się przez całe życie, skutecznie
komunikuje się z otoczeniem branży finansowej oraz potrafi uza-
sadniać swoje stanowisko w działalności factoringowej.
9
3. Opis kompetencji zawodowych
Opis kompetencji dotyczy tylko kompetencji zawodowych zdefinio-
wanych w badaniach na stanowiskach pracy.
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, Z4, Z10, Z11 wymaga po-
siadania kompetencji zawodowej Kz1.
3.1. Analizowanie potrzeb klienta oraz jego sytuacji
finansowej i prawnej Kz1
Umiejętności  wykonuje zadania
Wiedza  zna w zaawansowanym
oraz rozwiązuje złożone nietypowe
stopniu fakty, teorie, metody oraz
problemy w zmiennych i nie
złożone zależności między nimi,
w pełni przewidywalnych warun-
analizuje potrzeby klienta w zakre-
kach analizowania potrzeb klienta
sie sytuacji finansowej i prawnej,
oraz jego sytuacji finansowej
w szczególności zna:
i prawnej, w szczególności potrafi:
- zasady i przepisy BHP, ochrony
- przestrzegać zasad i przepi-
ppoż., ergonomii, ochrony śro- sów BHP, ochrony ppoż., er-
gonomii, ochrony środowiska
dowiska w zakresie analizowa-
podczas analizowania potrzeb
nia potrzeb klienta oraz jego sy-
klienta oraz jego sytuacji finan-
tuacji finansowej i prawnej;
sowej i prawnej;
- elementy analizy finansowej;
- identyfikować potrzeby klien-
- zagadnienia factoringu;
tów w obszarze płynności fi-
- zagadnienia finansów przed-
nansowej przedsiębiorstw;
siębiorstw;
- weryfikować potencjalnych klien-
- podstawy prawa (cywilnego, tów pod kątem przydatności
usługi factoringowej;
handlowego i wekslowego).
- analizować dokumentację firmy
pod względem finansowym;
- analizować dokumentację do-
tyczÄ…cÄ… transakcji handlowych;
- przeprowadzać analizę ekono-
miczno-finansową procesów go-
spodarczych zachodzÄ…cych
w przedsiębiorstwie;
- weryfikować potencjalne za-
bezpieczenia transakcji;
- oceniać ryzyka transakcji facto-
ringowej;
- oceniać rentowność transakcji;
- oceniać wpływ zastosowania
factoringu w przedsiębiorstwie
na różne aspekty jego działal-
ności.
10
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, Z7, Z8, Z10, Z11 wyma-
ga posiadania kompetencji zawodowej Kz2.
3.2. Doradzanie w zakresie finansowania obrotu
gospodarczego Kz2
Wiedza  zna uwarunkowania pro- Umiejętności  wykonuje zadania
wadzonej działalności w zakresie oraz rozwiązuje złożone nietypowe
doradztwa finansowania obrotu problemy w zmiennych i nie
gospodarczego, w szczególności w pełni przewidywalnych warun-
zna: kach w zakresie doradztwa finan-
- zasady i przepisy BHP, ochrony sowania obrotu gospodarczego,
ppoż., ergonomii, ochrony śro- w szczególności potrafi:
dowiska w zakresie doradzania - przestrzegać zasad i przepi-
finansowania obrotu gospo- sów BHP, ochrony ppoż., er-
darczego; gonomii, ochrony środowiska
- wybrane zagadnienia finansów podczas doradzania w zakre-
przedsiębiorstw; sie finansowania obrotu go-
- elementy analizy finansowej; spodarczego;
- zagadnienia factoringu; - identyfikować potrzeby klien-
- produkty finansowania handlu tów w obszarze finansowania
(kredyt obrotowy, gwarancje, obrotu gospodarczego;
akredytywy); - identyfikować potrzeby klien-
- zarządzanie płynnością finan- tów w obszarze zarządzania
sową; płynnością finansową;
- podatkowy i księgowy aspekt - wnioskować na podstawie anali-
factoringu; zy ekonomicznej i finansowej,
- zasady etyki w biznesie. w tym rozpoznawać związki
pomiędzy działaniami przed-
siębiorstwa i ich skutkami;
- różnicować produkty finansowe
w kontekście ich wpływu na
bieżącą płynność finansową
przedsiębiorstwa;
- porównywać factoring i kredyt
obrotowy;
- wykazywać wpływ factoringu na
likwidację zatorów płatniczych;
- kalkulować koszty całościowe
factoringu i ich wpływu na ren-
towność sprzedaży;
11
- wykazywać wpływ pozafinanso-
wych funkcji factoringu na kon-
kurencyjność firmy oraz bezpie-
czeństwo transakcji handlo-
wych;
- analizować różne warianty
factoringu w aspekcie kosztów
i korzyści dla klienta;
- prognozować wpływ factoringu
na koszty administracyjne
w firmie klienta;
- dobierać rozwiązania do po-
trzeb klienta;
- stosować zasady etyki w biz-
nesie;
- posługiwać się programami
komputerowymi wspomagajÄ…-
cymi prezentację rozwiązań.
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, Z5, Z6, Z7, Z8, Z9, Z12
wymaga posiadania kompetencji zawodowej Kz3.
3.3. Sprzedawanie usługi factoringu Kz3
Wiedza  zna w zaawansowanym Umiejętności  wykonuje zadania
oraz rozwiązuje złożone nietypo-
stopniu fakty, teorie oraz metody
we problemy w zmiennych i nie
sprzedaży usługi factoringu,
w pełni przewidywalnych warun-
w szczególności zna:
kach w zakresie sprzedaży usługi
- zasady i przepisy BHP, ochro-
factoringowej, w szczególności
ny ppoż., ergonomii, ochrony
potrafi:
środowiska w zakresie sprze-
- przestrzegać zasad i przepi-
daży usług factoringowych;
sów BHP, ochrony ppoż., er-
- zagadnienia factoringu;
gonomii, ochrony środowiska
- funkcjonowanie rynku factoringu;
podczas sprzedaży usług fac-
- podmioty funkcjonujÄ…cych na
toringowych;
rynku factoringu;
- przedstawiać reprezentowaną
- psychologiÄ™ biznesu;
instytucję w kontekście rynko-
- zasady etykiety w biznesie;
wym;
- zasady etyki w biznesie; - rozpoznawać słabe i silne strony
- reguły doboru odpowiedniego konkurencyjnych ofert;
stroju do pracy (dress code). - opracowywać oferty usług facto-
ringowych;
12
- prezentować oferty usług facto-
ringowych;
- porównywać oferty usług facto-
ringowych z ofertami konku-
rencji;
- wykazywać atuty oferty facto-
ringowej na tle ofert konkuren-
cyjnych;
- budować długofalowe relacje
z klientami;
- stosować standardy profesjo-
nalnej obsługi klienta;
- stosować techniki sprzedażowe;
- stosować techniki negocjacyj-
ne podczas sprzedaży usługi
factoringowej;
- dobierać odpowiedni strój do
pracy.
Wykonanie wszystkich zidentyfikowanych w standardzie zadań za-
wodowych wymaga posiadania kompetencji społecznych KzS.
3.4. Kompetencje społeczne KzS:
- kultywuje i upowszechnia wzory właściwego postępowania w branży
factoringowej i poza niÄ…,
- samodzielnie podejmuje decyzje oraz krytycznie ocenia własne dzia-
łania w zakresie sprzedaży usługi factoringowej,
- uzupełniania i aktualizuje wiedzę niezbędną do wykonywania usługi
factoringowej,
- ponosi odpowiedzialność za realizację zadań związanych z realizacją
usługi factoringowej.
13
4. Profil kompetencji kluczowych
Ocenę ważności kompetencji kluczowych dla zawodu specjalisty do
spraw factoringu przedstawia rys. 1.
Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu
stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Doro-
słych - projekt PIAAC (OECD).
Rozwiązywanie problemów
Współpraca w zespole
Komunikacja ustna
Wywieranie wpływu/przywództwo
Serie1
Planowanie i organizowanie pracy
Sprawność motoryczna
Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania
Umiejętności matematyczne
Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania Internetu
1 2 3 4 5
Zbędne Mało ważne Istotne Ważne Bardzo ważne
Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu 241305 Specjalista do spraw
factoringu
14
5. SÅ‚ownik
Zawód - zbiór zadań (zespół czynności) wyodrębnionych w wyniku społecz-
nego podziału pracy, wykonywanych stale lub z niewielkimi zmianami
przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji
i kompetencji (wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych)
zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu
stanowi zródło dochodów.
Specjalność - jest wynikiem podziału pracy w ramach zawodu, zawiera część
czynności o podobnym charakterze (związanych z wykonywaną
funkcją lub przedmiotem pracy) wymagających pogłębionej lub do-
datkowej wiedzy i umiejętności zdobytych w wyniku dodatkowego
szkolenia lub praktyki.
Zadanie - logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraznie okre-
zawodowe
ślonym początku i końcu, wyodrębniony ze względu na rodzaj lub
sposób wykonywania czynności zawodowych powiązanych jednym
celem, kończący się produktem, usługą lub decyzją.
Kompetencje - wszystko to, co pracownik wie, rozumie i potrafi wykonać, odpowied-
zawodowe
nio do sytuacji w miejscu pracy. Opisywane sÄ… trzema zbiorami: wie-
dzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych.
Wiedza - zbiór opisów faktów, zasad, teorii i praktyk przyswojonych w procesie
uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalno-
ści zawodowej.
Umiejętności - zdolność wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właści-
wych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.
Kompetencje - zdolność autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu
społeczne
zawodowym i społecznym oraz kształtowania własnego rozwoju,
z uwzględnieniem kontekstu etycznego.
Kompetencje - wiedza, umiejętności i postawy odpowiednie do sytuacji, niezbędne
kluczowe
do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem,
integracji społecznej i zatrudnienia.
Standard - norma opisujÄ…ca kompetencje zawodowe konieczne do wykonywania
kompetencji
zadań zawodowych wchodzących w skład zawodu, akceptowana
zawodowych
przez przedstawicieli organizacji zawodowych i branżowych, praco-
dawców, pracobiorców i innych kluczowych partnerów społecznych.
Kwalifikacja - zestaw efektów uczenia się (zasób wiedzy, umiejętności oraz kompe-
tencji społecznych), których osiągnięcie zostało formalnie potwier-
dzone przez uprawnionÄ… instytucjÄ™.
Europejska - przyjęta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji,
Rama
umożliwiający porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych
Kwalifikacji
krajach. W Europejskiej Ramie Kwalifikacji wyróżniono 8 poziomów
kwalifikacji opisywanych za pomocą efektów uczenia się; stanowią
one układ odniesienia krajowych ram kwalifikacji.
Polska Rama - opis hierarchii poziomów kwalifikacji wpisywanych do zintegrowane-
Kwalifikacji
go rejestru kwalifikacji w Polsce.
Krajowy - ogół rozwiązań służących ustanawianiu i nadawaniu kwalifikacji
System
(potwierdzaniu efektów uczenia się) oraz zapewnianiu ich jakości.
Kwalifikacji
15


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
53$2403 specjalista do spraw szkolen
47$2218 specjalista do spraw?dan spoleczno ekonomicznych
17!6606 specjalista do spraw animacji multimedialnej
51$2307 specjalista do spraw kadr
38$2106 specjalista do spraw doskonalenia organizacji
40$2108 specjalista do spraw logistyki
48$2221 specjalista do spraw organizacji i rozwoju transportu
41$2109 specjalista do spraw pozyskiwania funduszy
27$1106 specjalista do spraw rachunkowosci zarzadczej
34$1309 specjalista do spraw ubezpiczen zdrowotnych
49$2225 specjalista do spraw zamowien publicznych
49$2225 specjalista do spraw zamowien publicznych
59$3305 specjalista do spraw sprzedazy
69 1303 specjalista do spraw stron internetowych internetu i intranetu
67 1202 specjalista do spraw rozwoju oprogramowania systemow informatycznych
57$3203 specjalista do spraw public relations
26$1102 specjalista do spraw kontrolingu
39$2107 specjalista do spraw konsultingu

więcej podobnych podstron