zespoły szybkiej interwencji na granicy Rozp WE 867 2007


L 199/30 PL Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 31.7.2007
ROZPORZDZENIE (WE) NR 863/2007 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 11 lipca 2007 r.
ustanawiające mechanizm tworzenia zespołów szybkiej interwencji na granicy oraz zmieniające
rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004 w odniesieniu do tego mechanizmu i określające
uprawnienia i zadania zaproszonych funkcjonariuszy
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
(5) Obecne możliwości w zakresie udzielania na poziomie
europejskim skutecznej i praktycznej pomocy przy odpra-
wach granicznych na granicach zewnętrznych i ochronie
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
granic zewnętrznych uważane są za niewystarczające,
w szczególności jego art. 62 ust. 2 lit. a) i art. 66,
w szczególności w przypadku gdy państwa członkowskie
stają wobec masowego napływu obywateli państw trze-
uwzględniając wniosek Komisji,
cich usiłujących nielegalnie przedostać się na terytorium
państw członkowskich.
po zasięgnięciu opinii Europejskiego Komitetu
Ekonomiczno-Społecznego,
(6) Dane państwo członkowskie powinno zatem mieć możli-
wość zwrócenia się o oddelegowanie na swoje terytorium
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu (1),
działających w ramach agencji zespołów szybkiej inter-
wencji na granicy złożonych ze specjalnie przeszkolonych
ekspertów z innych państw członkowskich, którzy udzie-
a także mając na uwadze, co następuje:
liliby czasowego wsparcia funkcjonariuszom jego krajo-
wej straży granicznej. Oddelegowywanie zespołów
(1) Dnia 26 pazdziernika 2004 r. Rada przyjęła rozporządze-
szybkiej interwencji na granicy przyczyni się do zwiększe-
nie (WE) nr 2007/2004 (2) ustanawiające Europejską
nia solidarności między państwami członkowskimi i wza-
Agencję Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zew-
jemnej pomocy między nimi.
nętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Euro-
pejskiej (zwaną dalej  agencją ).
(7) Oddelegowanie zespołów szybkiej interwencji na granicy
do udzielania wsparcia przez ograniczony okres powinno
(2) Państwo członkowskie stojące w obliczu sytuacji wyma-
odbywać się w wyjątkowych i nagłych sytuacjach. Tego
gającej zwiększonej pomocy technicznej i operacyjnej na
typu sytuacje zachodziłyby w przypadku, gdy państwo
swoich granicach zewnętrznych może, bez uszczerbku dla
członkowskie stanęłoby wobec masowego napływu oby-
art. 64 ust. 2 Traktatu i zgodnie z art. 7 i 8 rozporządze-
wateli państw trzecich usiłujących nielegalnie przedostać
nia (WE) nr 2007/2004, zwrócić się do agencji o udziele-
się na jego terytorium, co wymagałoby natychmiastowej
nie pomocy w formie koordynacji, w przypadku gdy
reakcji, i w którym to przypadku oddelegowanie zespołu
sytuacja ta dotyczy innych państw członkowskich.
szybkiej interwencji na granicy mogłoby wnieść wkład
w zapewnienie skutecznej reakcji. Zespoły szybkiej inter-
wencji na granicy nie są przeznaczone do udzielania dłu-
(3) Skuteczne zarządzanie granicami zewnętrznymi poprzez
gofalowego wsparcia.
dokonywanie odpraw i ochronę pomaga w zwalczaniu
nielegalnej imigracji i handlu ludzmi oraz w zapobiega-
niu wszelkim zagrożeniom dla bezpieczeństwa wewnętrz-
(8) Korzystanie z zespołów szybkiej interwencji na granicy
nego, porządku publicznego, zdrowia publicznego
będzie uzależnione od ich zaplanowanych obowiązków,
i stosunków międzynarodowych państw członkowskich.
dostępności i częstotliwości oddelegowywania. Aby
Kontrola granic nie pozostaje wyłącznie w interesie tego
zapewnić skuteczne działanie zespołów szybkiej interwen-
państwa członkowskiego, na którego granicach zewnętrz-
cji na granicy, państwa członkowskie powinny udostęp-
nych jest prowadzona, ale leży ona w interesie wszyst-
nić odpowiednią liczbę funkcjonariuszy straży granicznej
kich państw członkowskich, które zniosły kontrole
( rezerwa interwencyjna ), odzwierciedlającą w szczegól-
graniczne na granicach wewnętrznych.
ności specjalizację i wielkość ich własnych straży granicz-
nych. Dlatego też państwa członkowskie powinny
stworzyć krajowe rezerwy ekspertów w celu zwiększenia
(4) Odpowiedzialność za kontrolę granic zewnętrznych spo-
skuteczności niniejszego rozporządzenia. Agencja
czywa na państwach członkowskich. Mając na uwadze
powinna brać pod uwagę różnice w wielkości państw
sytuacje kryzysowe, którym państwa członkowskie muszą
członkowskich i specjalizacji technicznej ich straży
czasami stawiać czoła na swoich granicach zewnętrznych,
granicznych.
w szczególności w przypadku masowego napływu oby-
wateli państw trzecich usiłujących nielegalnie przedostać
się na terytorium państw członkowskich, konieczne może
(9) Najlepsze praktyki z wielu państw członkowskich poka-
okazać się udzielenie pomocy państwom członkowskim
zują, że dysponowanie profilem (informacjami o umiejęt-
poprzez zapewnienie dostatecznego poziomu odpowied-
nościach i kwalifikacjach) dostępnych funkcjonariuszy
nich zasobów, w szczególności personelu.
straży granicznej przed ich oddelegowaniem w znacznym
stopniu przyczynia się do wydajnego planowania i prze-
prowadzania działań. Agencja powinna zatem określić
(1) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 26 kwietnia 2007 r. (dotych-
profile i łączną liczbę funkcjonariuszy straży granicznej,
czas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady
z dnia 12 czerwca 2007 r. którzy wejdą w skład zespołów szybkiej interwencji na
(2) Dz.U. L 349 z 25.11.2004, str. 1. granicy.
31.7.2007 PL Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 199/31
(10) Należy ustanowić mechanizm tworzenia zespołów szyb- (17) Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw podstawo-
kiej interwencji na granicy, który zapewni zarówno agen- wych i jest zgodne z zasadami uznanymi w szczególności
cji, jak i państwom członkowskim wystarczającą w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej. Powinno
elastyczność i zapewni przeprowadzanie działań przy ono być stosowane zgodnie ze zobowiązaniami państw
zachowaniu wysokiego poziomu wydajności członkowskich w zakresie ochrony międzynarodowej
i skuteczności. i zasady non-refoulement.
(11) Agencja powinna między innymi koordynować skład,
szkolenie i delegowanie zespołów szybkiej interwencji na
(18) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane z pełnym
granicy. W związku z tym konieczne jest wprowadzenie
poszanowaniem zobowiązań wynikających z międzynaro-
do rozporządzenia (WE) nr 2007/2004 nowych przepi-
dowego prawa morskiego, w szczególności w odniesieniu
sów dotyczących roli agencji w odniesieniu do tych
do operacji poszukiwawczych i ratowniczych.
zespołów.
(12) W sytuacji gdy państwo członkowskie staje wobec maso-
wego napływu obywateli państw trzecich usiłujących nie- (19) Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
legalnie przedostać się na jego terytorium lub gdy
z dnia 24 pazdziernika 1995 r. w sprawie ochrony osób
zaistnieje inna wyjątkowa sytuacja w znaczny sposób
fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych
wpływająca na możliwość realizowania zadań krajowych,
i swobodnego przepływu tych danych (2) stosuje się do
może ono powstrzymać się z udostępnieniem swoich przetwarzania danych osobowych przez państwa człon-
funkcjonariuszy krajowej straży granicznej. kowskie w ramach stosowania niniejszego rozporządzenia.
(13) Aby członkowie zespołów mogli skutecznie współpraco-
wać z funkcjonariuszami krajowej straży granicznej,
(20) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsze rozporzą-
powinno się im umożliwić wykonywanie zadań związa-
dzenie stanowi rozszerzenie postanowień dorobku Schen-
nych z dokonywaniem odprawy osób na granicach
gen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii
zewnętrznych i ochroną granic zewnętrznych podczas ich
Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii
oddelegowania na terytorium państwa członkowskiego,
dotyczącej włączenia tych dwóch Państw we wprowadze-
które zwróciło się o wsparcie z ich strony.
nie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (3),
objętych obszarem, o którym mowa w art. 1 pkt A decyzji
Rady 1999/437/WE (4) w sprawie niektórych warunków
(14) Podobnie należy zwiększyć skuteczność wspólnych dzia-
stosowania tej umowy.
łań koordynowanych przez agencję, czasowo umożliwia-
jąc zaproszonym funkcjonariuszom z innych państw
członkowskich wykonywanie zadań związanych z doko-
nywaniem odprawy osób na granicach zewnętrznych
i ochroną granic zewnętrznych.
(21) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsze rozporządzenie sta-
nowi rozwinięcie postanowień dorobku Schengen w rozu-
mieniu Umowy podpisanej między Unią Europejską,
Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w spra-
(15) W związku z powyższym konieczne jest również wpro-
wie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadza-
wadzenie do rozporządzenia (WE) nr 2007/2004 nowych
nie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen,
przepisów dotyczących zadań i uprawnień zaproszonych
objętych obszarem, o którym mowa w art. 1 pkt A decyzji
funkcjonariuszy oddelegowanych w ramach agencji na
1999/437/WE w związku z art. 4 ust. 1 decyzji Rady
terytorium państwa członkowskiego na jego wniosek.
2004/849/WE (5) oraz 2004/860/WE (6).
(16) Niniejsze rozporządzenie przyczynia się do prawidłowego
(2) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, str. 31. Dyrektywa zmieniona rozporzą-
stosowania rozporządzenia (WE) nr 562/2006 Parla-
dzeniem (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
mentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. usta-
(3) Dz.U. L 176 z 10.7.1999, str. 36.
nawiającego wspólnotowy kodeks zasad regulujących
(4) Dz.U. L 176 z 10.7.1999, str. 31.
przepływ osób przez granice (kodeks graniczny Schen-
(5) Decyzja Rady 2004/849/WE z dnia 25 pazdziernika 2004 r. w spra-
gen) (1). W tym celu podczas dokonywania odprawy gra-
wie podpisania w imieniu Unii Europejskiej oraz tymczasowego sto-
nicznej i w ramach ochrony granicy członkowie zespołów
sowania niektórych przepisów Umowy między Unią Europejską,
i zaproszeni funkcjonariusze nie powinni dyskryminować
Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włącze-
osób ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne,
nia tego państwa we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój
religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub
dorobku Schengen (Dz.U. L 368 z 15.12.2004, str. 26).
orientację seksualną. Wszelkie środki podejmowane przez
(6) Decyzja Rady 2004/860/WE z dnia 25 pazdziernika 2004 r. w spra-
funkcjonariuszy podczas wykonywania ich zadań wie podpisania w imieniu Wspólnoty Europejskiej oraz tymczaso-
wego stosowania niektórych postanowień Umowy między Unią
i korzystania z uprawnień powinny być proporcjonalne
Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską doty-
do zamierzonych celów takich środków.
czącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie
w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 370
(1) Dz.U. L 105 z 13.4.2006, str. 1. z 17.12.2004, str. 78).
L 199/32 PL Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 31.7.2007
(22) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu w sprawie stanowiska Danii, 2. Niniejsze rozporządzenie zmienia rozporządzenie (WE)
załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu nr 2007/2004 w związku z ustanowieniem mechanizmu,
ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczest- o którym mowa w ust. 1, a także w celu określenia zadań
niczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia i nie jest i uprawnień funkcjonariuszy straży granicznej państw członkow-
nim związana ani nie ma ono wobec niej zastosowania. skich uczestniczących we wspólnych działaniach i projektach
W związku z tym, że na mocy postanowień tytułu IV czę- pilotażowych w innym państwie członkowskim.
ści trzeciej Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europej-
ską niniejsze rozporządzenie oparte jest na dorobku
3. Niezbędna pomoc techniczna dla wnioskującego państwa
Schengen, Dania, zgodnie z art. 5 wspomnianego proto-
członkowskiego jest udzielana zgodnie z art. 7 i 8 rozporządze-
kołu, powinna podjąć decyzję w terminie sześciu miesięcy
nia (WE) nr 2007/2004.
od daty przyjęcia niniejszego rozporządzenia, czy dokona
jego transpozycji do swojego prawa krajowego.
Artykuł 2
(23) Niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie postano-
Zakres
wień dorobku Schengen, w którym nie uczestniczy Zjed-
noczone Królestwo, zgodnie z decyzją Rady
Niniejsze rozporządzenie stosuje się bez uszczerbku dla praw
2000/365/WE z dnia 29 maja 2000 r. dotyczącą wnio-
uchodzców i osób ubiegających się o ochronę międzynarodową,
sku Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii
w szczególności w odniesieniu do zasady non-refoulement.
Północnej o zastosowanie wobec niego niektórych prze-
pisów dorobku Schengen (1). W związku z tym Zjedno-
czone Królestwo nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego
ROZDZIAA I
rozporządzenia i nie jest nim związane ani nie ma ono
wobec niego zastosowania.
ZESPOAY SZYBKIEJ INTERWENCJI NA GRANICY
(24) Niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie postano-
Artykuł 3
wień dorobku Schengen, w którym Irlandia nie uczestni-
czy, zgodnie z decyzją Rady 2002/192/WE z dnia
Definicje
28 lutego 2002 r. dotyczącą wniosku Irlandii o zastoso-
wanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schen-
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące
gen (2). W związku z tym Irlandia nie uczestniczy
definicje:
w przyjęciu niniejszego rozporządzenia i nie jest nim
związana ani nie ma ono wobec niej zastosowania.
1)  agencja oznacza Europejską Agencję Zarządzania Współ-
pracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw
(25) Przepisy art. 6 ust. 8 i 9 niniejszego rozporządzenia,
Członkowskich Unii Europejskiej;
w zakresie w jakim odnoszą się one do przyznania
dostępu do Systemu Informacyjnego Schengen, stanowią
2)  członkowie zespołów oznaczają funkcjonariuszy straży
przepisy oparte na dorobku Schengen lub związane z tym
granicznej państw członkowskich, pełniących służbę
dorobkiem w inny sposób w rozumieniu art. 3 ust. 2 Aktu
w zespołach szybkiej interwencji na granicy, innych niż
przystąpienia z 2003 r. i art. 4 ust. 2 Aktu przystąpienia
funkcjonariusze przyjmującego państwa członkowskiego;
z 2005 r.,
3)  wnioskujące państwo członkowskie oznacza państwo
członkowskie, którego właściwe władze zwracają się do
PRZYJMUJ NINIEJSZE ROZPORZDZENIE: agencji o oddelegowanie na jego terytorium zespołów szyb-
kiej interwencji na granicy;
Artykuł 1
4)  przyjmujące państwo członkowskie oznacza państwo
członkowskie, na którego terytorium ma miejsce operacja
Przedmiot
wsparcia przeprowadzana przez zespoły szybkiej interwen-
cji na granicy;
1. Niniejsze rozporządzenie ustanawia mechanizm służący
zapewnieniu szybkiej pomocy operacyjnej przez ograniczony
5)  rodzime państwo członkowskie oznacza państwo człon-
okres, w postaci zespołów szybkiej interwencji na granicy (zwa-
kowskie, którego funkcjonariusz straży granicznej jest człon-
nych dalej  zespołami ), wnioskującemu o to państwu członkow-
kiem zespołu.
skiemu znajdującemu się pod nagłą i wyjątkową presją,
zwłaszcza w przypadku masowego napływu obywateli państw
trzecich usiłujących nielegalnie przedostać się na terytorium pań-
Artykuł 4
stwa członkowskiego na określonych odcinkach granic zewnętrz-
Skład i oddelegowanie zespołów szybkiej interwencji na
nych. Niniejsze rozporządzenie określa również zadania, jakie
granicy
mają być wykonywane przez członków zespołów, i uprawnie-
nia, z jakich mogą oni korzystać podczas prowadzenia działań
w państwie członkowskim innym niż ich własne.
1. Skład zespołów określa agencja zgodnie z art. 8b rozporzą-
dzenia (WE) nr 2007/2004 zmienionego niniejszym rozporzą-
(1) Dz.U. L 131 z 1.6.2000, str. 43. dzeniem. Zasady ich delegowania określa art. 8d tego
(2) Dz.U. L 64 z 7.3.2002, str. 20. rozporządzenia.
31.7.2007 PL Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 199/33
2. Na wniosek dyrektora wykonawczego agencji Zarząd agen- 2. Wykonując zadania i korzystając z uprawnień, członkowie
cji większością trzech czwartych głosów podejmuje decyzję zespołów zapewniają pełne poszanowanie godności ludzkiej.
w sprawie profilów i łącznej liczby funkcjonariuszy straży gra- Wszelkie działania podjęte przez nich w ramach wykonywania
nicznej, którzy mają być udostępniani do zespołów (rezerwa
zadań i korzystania z uprawnień są proporcjonalne do celu takich
interwencyjna). Ta sama procedura ma zastosowanie w odniesie- działań. Wykonując zadania i korzystając z uprawnień, członko-
niu do wszelkich pózniejszych zmian w profilach i łącznej licz- wie zespołów nie dyskryminują osób ze względu na płeć, rasę
bie funkcjonariuszy straży granicznej włączonych do rezerwy
lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełno-
interwencyjnej. Udział państw członkowskich w rezerwie inter-
sprawność, wiek lub orientację seksualną.
wencyjnej odbywa się za pośrednictwem krajowej rezerwy eks-
pertów w oparciu o poszczególne określone profile, poprzez
mianowanie funkcjonariuszy straży granicznej o profilu odpo- 3. Członkowie zespołów mogą wykonywać zadania i korzy-
wiadającym określonym wymogom.
stać z uprawnień jedynie na polecenie i, co do zasady, w obec-
ności funkcjonariuszy straży granicznej przyjmującego państwa
członkowskiego.
3. Na wniosek agencji państwa członkowskie udostępniają
funkcjonariuszy straży granicznej na potrzeby operacji wspar-
cia, chyba że stoją one wobec wyjątkowej sytuacji w znaczny 4. Podczas wykonywania zadań i korzystania z uprawnień
sposób wpływającej na możliwość realizowania zadań krajo- członkowie zespołów noszą własne umundurowanie. O ich
wych. Autonomia rodzimego państwa członkowskiego w odnie- udziale w operacji wsparcia przeprowadzanej przez zespoły
sieniu do wyboru personelu i okresu jego oddelegowania świadczy niebieska opaska z insygniami Unii Europejskiej i agen-
pozostaje niezmieniona. cji. Aby umożliwić organom krajowym przyjmującego państwa
członkowskiego i jego obywatelom stwierdzenie ich tożsamości,
członkowie zespołów noszą przez cały czas dokument akredyta-
4. Koszty odnoszące się do działań, o których mowa w ust. 1, cyjny określony w art. 8, który okazują na żądanie.
pokrywa agencja zgodnie z art. 8h rozporządzenia (WE)
nr 2007/2004.
5. Podczas wykonywania zadań i korzystania z uprawnień
członkowie zespołów mogą nosić broń służbową, amunicję
i sprzęt w zakresie, w jakim są do tego upoważnieni na mocy
Artykuł 5
przepisów krajowych rodzimego państwa członkowskiego. Przyj-
mujące państwo członkowskie może jednak zakazać noszenia
Wydawanie poleceń zespołom szybkiej interwencji na
pewnych rodzajów broni służbowej, amunicji i sprzętu, pod
granicy
warunkiem że ustawodawstwo tego państwa stosuje taki sam
zakaz wobec własnych funkcjonariuszy straży granicznej. Przed
oddelegowaniem zespołów przyjmujące państwo członkowskie
1. W okresie trwania operacji wsparcia przeprowadzanych
informuje agencję o dopuszczalnych rodzajach broni służbowej,
przez zespoły polecenia dla zespołów wydaje przyjmujące pań-
amunicji i sprzętu oraz warunkach ich użycia. Agencja udostęp-
stwo członkowskie zgodnie z planem operacyjnym, o którym
nia te informacje wszystkim państwom członkowskim biorącym
mowa w art. 8e rozporządzenia (WE) nr 2007/2004.
udział w operacji wsparcia.
2. Agencja może przekazywać swoje spostrzeżenia na temat
6. Podczas wykonywania zadań i korzystania z uprawnień
tych poleceń przyjmującemu państwu członkowskiemu za
członkowie zespołów są uprawnieni do użycia siły, w tym posłu-
pośrednictwem swojego oficera koordynującego, o którym mowa
giwania się bronią służbową, amunicją i sprzętem, za zgodą
w art. 8g rozporządzenia (WE) nr 2007/2004. W takim przy-
rodzimego państwa członkowskiego i przyjmującego państwa
padku przyjmujące państwo członkowskie uwzględnia te
członkowskiego, w obecności funkcjonariuszy straży granicznej
spostrzeżenia.
przyjmującego państwa członkowskiego i zgodnie z prawem kra-
jowym przyjmującego państwa członkowskiego.
3. Zgodnie z art. 8g rozporządzenia (WE) nr 2007/2004
przyjmujące państwo członkowskie udziela oficerowi koordynu-
7. Na zasadzie odstępstwa od ust. 6, broń służbowa, amuni-
jącemu wszelkiej niezbędnej pomocy, w tym pełnego dostępu do
cja i sprzęt mogą zostać użyte w uzasadnionej obronie własnej
zespołów na każdym etapie trwania operacji wsparcia.
oraz w obronie członków zespołów lub innych osób, zgodnie
z prawem krajowym przyjmującego państwa członkowskiego.
Artykuł 6
8. Do celów niniejszego rozporządzenia przyjmujące państwo
Zadania i uprawnienia członków zespołów członkowskie może upoważnić członków zespołów do spraw-
dzania swoich krajowych i europejskich baz danych, koniecz-
nych do dokonywania odprawy granicznej i ochrony granicy.
Członkowie zespołów korzystają wyłącznie z tych danych, które
1. Członkowie zespołów mogą wykonywać wszelkie zadania
i korzystać z wszelkich uprawnień w zakresie odprawy granicz- są niezbędne do wykonywania ich zadań i korzystania przez nich
z uprawnień. Przed oddelegowaniem zespołów przyjmujące pań-
nej lub ochrony granicy zgodnie z rozporządzeniem (WE)
nr 562/2006 i które są konieczne do realizacji celów tego roz- stwo członkowskie informuje agencję o tym, jakie krajowe i euro-
porządzenia. Szczegóły dotyczące każdej operacji wsparcia pejskie bazy danych mogą zostać wykorzystane. Agencja
określa jej plan operacyjny zgodnie z art. 8e rozporządzenia (WE) udostępnia te informacje wszystkim państwom członkowskim
nr 2007/2004. biorącym udział w operacji wsparcia.
L 199/34 PL Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 31.7.2007
9. Sprawdzanie baz danych, o którym mowa w ust. 8, jest 2. Podczas wykonywania zadań i korzystania z uprawnień,
prowadzone zgodnie z przepisami prawa wspólnotowego oraz o których mowa w art. 6 ust. 1, członkowie zespołów podlegają
prawa krajowego przyjmującego państwa członkowskiego środkom dyscyplinarnym ich rodzimego państwa
w zakresie ochrony danych. członkowskiego.
10. Decyzje o odmowie wjazdu zgodnie z art. 13 rozporzą-
3. Szczegółowe zasady dotyczące noszenia i używania broni
dzenia (WE) nr 562/2006 podejmują wyłącznie funkcjonariusze
służbowej, amunicji i sprzętu oraz używania siły są określone
straży granicznej przyjmującego państwa członkowskiego.
w art. 6 ust. 5, 6 i 7.
Artykuł 7
4. Szczegółowe zasady dotyczące odpowiedzialności cywil-
nej i karnej są określone odpowiednio w art. 10 i 11.
Status, prawa i obowiązki członków zespołów
1. Członkowie zespołów pozostają funkcjonariuszami krajo-
wej straży granicznej swoich rodzimych państw członkowskich
Artykuł 10
i są przez nie opłacani.
Odpowiedzialność cywilna
2. Funkcjonariusze straży granicznej udostępniani do rezerwy
interwencyjnej zgodnie z art. 4 uczestniczą w szkoleniu zaawan-
1. W przypadku gdy członkowie zespołów działają w przyj-
sowanym odpowiednim do rodzaju wykonywanych przez nich
mującym państwie członkowskim, ponosi ono zgodnie ze swoim
zadań i przyznanych im uprawnień, jak również w regularnych
prawem krajowym odpowiedzialność za wszelkie szkody spowo-
ćwiczeniach organizowanych przez agencję zgodnie z art. 8c roz-
dowane przez nich podczas operacji.
porządzenia (WE) nr 2007/2004.
2. W przypadku gdy tego rodzaju szkoda została spowodo-
3. Funkcjonariusze straży granicznej otrzymują dietę dzienną,
wana wskutek rażącego niedbalstwa lub umyślnego działania,
obejmującą koszty zakwaterowania, przez czas ich udziału
przyjmujące państwo członkowskie może zwrócić się do rodzi-
w szkoleniach i ćwiczeniach organizowanych przez agencję oraz
w okresach, gdy uczestniczą w operacjach wsparcia przeprowa- mego państwa członkowskiego w celu uzyskania od niego
zwrotu wszelkich kwot wypłaconych ofiarom lub osobom
dzanych zgodnie z art. 8h rozporządzenia (WE) nr 2007/2004.
uprawnionym w ich imieniu.
Artykuł 8
3. Bez uszczerbku dla wykonywania swoich praw względem
Dokument akredytacyjny
osób trzecich, każde państwo członkowskie odstępuje od wszel-
kich roszczeń wobec przyjmującego państwa członkowskiego
lub jakiegokolwiek innego państwa członkowskiego z tytułu
1. Agencja, we współpracy z przyjmującym państwem człon-
poniesionych szkód, z wyjątkiem przypadków rażącego niedbal-
kowskim, wydaje członkom zespołów dokument w języku urzę-
stwa lub umyślnego działania.
dowym przyjmującego państwa członkowskiego i innym języku
urzędowym instytucji Unii Europejskiej, który umożliwia stwier-
dzenie ich tożsamości oraz stanowi dowód na to, że jego posia-
4. Wszelkie spory pomiędzy państwami członkowskimi doty-
dacz jest uprawniony do wykonywania zadań i korzystania
czące stosowania ust. 2 i 3, które nie mogą być rozwiązane
z uprawnień, o których mowa w art. 6 ust. 1. Dokument ten
w drodze wzajemnych negocjacji, są przez nie przedkładane
zawiera następujące elementy dotyczące członków zespołu:
Trybunałowi Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich zgodnie
z art. 239 Traktatu.
a) nazwisko i obywatelstwo;
5. Bez uszczerbku dla wykonania swoich praw względem
b) stopień; oraz
osób trzecich, agencja pokrywa koszty związane ze szkodami
dotyczącymi sprzętu agencji poniesionymi w okresie trwania
c) aktualne zdjęcie w formacie cyfrowym.
operacji wsparcia, z wyjątkiem przypadków rażącego niedbal-
stwa lub umyślnego działania.
2. Dokument jest zwracany agencji po zakończeniu operacji
wsparcia przeprowadzonej przez zespół.
Artykuł 11
Artykuł 9 Odpowiedzialność karna
Prawo właściwe
Podczas operacji wsparcia przeprowadzanych przez zespoły,
1. Podczas wykonywania zadań i korzystania z uprawnień, członków zespołów traktuje się tak samo jak funkcjonariuszy
o których mowa w art. 6 ust. 1, członkowie zespołów przestrze- przyjmującego państwa członkowskiego w odniesieniu do wszel-
gają przepisów prawa wspólnotowego i prawa krajowego przyj- kich ewentualnych przestępstw popełnionych przeciwko nim lub
mującego państwa członkowskiego. przez nich.
31.7.2007 PL Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 199/35
ROZDZIAA II
4) artykuł 8 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
ZMIANY W ROZPORZDZENIU (WE) NR 2007/2004
 3. Agencja może nabywać wyposażenie techniczne słu-
żące do dokonywania odpraw i ochrony granic zewnętrz-
Artykuł 12
nych, które zostanie użyte przez jej ekspertów oraz
w ramach zespołów szybkiej interwencji na granicy w cza-
Zmiany
sie trwania prowadzonej przez nie operacji wsparcia. ;
W rozporządzeniu (WE) nr 2007/2004 wprowadza się następu-
jące zmiany:
5) dodaje się art. 8a 8h w brzmieniu:
1) skreśla się art. 1 ust. 4;
2) dodaje się art. 1a w brzmieniu:
 Artykuł 8a
Zespoły szybkiej interwencji na granicy
 Artykuł 1a
Na wniosek państwa członkowskiego znajdującego się
Definicje
w sytuacji nagłej i wyjątkowej presji, zwłaszcza w przy-
padku masowego napływu obywateli państw trzecich usiłu-
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następu-
jące definicje: jących nielegalnie przedostać się na terytorium tego państwa
członkowskiego, agencja może oddelegować na ograniczony
1) granice zewnętrzne państw członkowskich oznaczają
czas na terytorium wnioskującego państwa członkowskiego
granice lądowe i morskie państw członkowskich oraz
jeden lub większą liczbę zespołów szybkiej interwencji na
ich porty lotnicze i morskie, do których stosuje się
granicy (zwanych dalej zespołem albo zespołami) do
postanowienia prawodawstwa wspólnotowego w spra-
udziału w operacji wsparcia na odpowiedni czas, zgodnie
wie przekraczania przez osoby granic zewnętrznych;
z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 863/2007.
2) przyjmujące państwo członkowskie oznacza państwo
członkowskie, na którego terytorium ma miejsce opera-
Artykuł 8b
cja wsparcia przeprowadzana przez zespół szybkiej
interwencji na granicy lub wspólne działanie, lub pro-
Skład zespołów
jekt pilotażowy;
3) rodzime państwo członkowskie oznacza państwo
1. W przypadku zaistnienia sytuacji, o której mowa
członkowskie, którego funkcjonariusz straży granicznej
w art. 8a, na wniosek agencji państwa członkowskie bez-
jest członkiem zespołu lub zaproszonym
zwłocznie informują o liczbie, nazwiskach i profilach
funkcjonariuszem;
funkcjonariuszy straży granicznej z rezerwy krajowej, któ-
rych mogą udostępnić w ciągu pięciu dni jako członków
4) członkowie zespołów oznaczają funkcjonariuszy
zespołu. Państwa członkowskie udostępniają funkcjonariu-
straży granicznej państw członkowskich, pełniących
szy na potrzeby oddelegowania na wniosek agencji, chyba
służbę w zespołach szybkiej interwencji na granicy,
że stoją wobec wyjątkowej sytuacji w znaczny sposób wpły-
innych niż funkcjonariusze przyjmującego państwa
wającej na możliwość realizowania zadań krajowych.
członkowskiego;
5) wnioskujące państwo członkowskie oznacza państwo
2. Przy określaniu składu zespołu w celu ich oddelegowa-
członkowskie, którego właściwe organy zwrócą się do
nia do udziału w operacji wsparcia dyrektor wykonawczy
agencji o oddelegowanie na jego terytorium zespołów
uwzględnia szczególne okoliczności, w których obliczu stoi
szybkiej interwencji na granicy;
wnioskujące państwo członkowskie. Skład zespołu jest usta-
lany zgodnie z planem operacyjnym, o którym mowa
6) zaproszeni funkcjonariusze oznaczają funkcjonariuszy
w art. 8e.
straży granicznej państw członkowskich innych niż
przyjmujące państwo członkowskie biorące udział we
wspólnych działaniach i projektach pilotażowych. ;
Artykuł 8c
3) w art. 2. ust. 1 dodaje się lit. g) w brzmieniu:
Szkolenie i ćwiczenia
 g) oddelegowuje zespoły szybkiej interwencji na granicy
do państw członkowskich zgodnie z rozporządzeniem
Funkcjonariuszom straży granicznej, którzy wchodzą
(WE) nr 863/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady
w skład rezerwy interwencyjnej, o której mowa w art. 4
z dnia 11 lipca 2007 r. ustanawiającym mechanizm
ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 863/2007, agencja zapewnia
tworzenia zespołów szybkiej interwencji na granicy oraz
szkolenie zaawansowane odpowiednie do rodzaju wykony-
zmieniającym rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004
wanych przez nich zadań i przyznanych im uprawnień.
w odniesieniu do tego mechanizmu i określającym
Ponadto agencja prowadzi z tymi funkcjonariuszami straży
uprawnienia i zadania zaproszonych funkcjonariuszy (*).
granicznej regularne ćwiczenia zgodnie z harmonogramem
zaawansowanego szkolenia i ćwiczeń, o którym mowa w jej
(*) Dz.U. L 199, z 31.7.2007, str. 30. ; rocznym programie prac.
L 199/36 PL Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 31.7.2007
Artykuł 8d Artykuł 8e
Procedura podejmowania decyzji o oddelegowaniu Plan operacyjny
zespołów do udziału w operacji wsparcia
1. Dyrektor wykonawczy i wnioskujące państwo człon-
kowskie uzgadniają plan operacyjny określający szcze-
1. Wniosek o oddelegowanie zespołów do udziału w ope-
gółowe warunki oddelegowania zespołów. Plan operacyjny
racji wsparcia zgodnie z art. 8a zawiera opis sytuacji, moż-
zawiera następujące informacje:
liwe cele i planowane potrzeby w zakresie oddelegowania.
W razie potrzeby dyrektor wykonawczy może wysłać eks-
a) opis sytuacji oraz sposób działania i cele operacji wspar-
perta z agencji w celu dokonania oceny sytuacji na grani-
cia, w tym cel operacyjny;
cach zewnętrznych wnioskującego państwa członkowskiego.
b) przewidywalny czas oddelegowania zespołów;
2. Dyrektor wykonawczy bezzwłocznie informuje Zarząd
c) geograficzny obszar odpowiedzialności we wnioskują-
o wniosku państwa członkowskiego o oddelegowanie
cym państwie członkowskim, na który zostaną oddele-
zespołów.
gowane zespoły;
d) opis zadań i specjalnych poleceń dla członków zespo-
3. Podejmując decyzję w sprawie wniosku państwa człon-
łów, w tym możliwości korzystania z baz danych
kowskiego, dyrektor wykonawczy agencji uwzględnia wyniki
i dopuszczalnego stosowania broni służbowej, amuni-
przeprowadzonych przez agencję analiz ryzyka oraz inne
cji i sprzętu w przyjmującym państwie członkowskim;
istotne informacje dostarczone przez wnioskujące państwo
członkowskie lub inne państwo członkowskie.
e) skład zespołów;
f) nazwiska i stopnie funkcjonariuszy straży granicznej
4. Dyrektor wykonawczy podejmuje decyzję w sprawie
przyjmującego państwa członkowskiego odpowiedzial-
wniosku o oddelegowanie zespołów tak szybko, jak to tylko
nych za prowadzenie współpracy z zespołami, w szcze-
możliwe, nie pózniej jednak niż w terminie pięciu dni robo-
gólności tych funkcjonariuszy straży granicznej, którzy
czych od daty otrzymania wniosku. Dyrektor wykonawczy
dowodzą zespołami w okresie trwania operacji wspar-
powiadamia na piśmie o swojej decyzji jednocześnie wnio-
cia, oraz pozycję zespołów w strukturze dowodzenia;
skujące państwo członkowskie i Zarząd. W decyzji podaje
główne powody, dla których została ona podjęta.
g) wyposażenie techniczne, które należy udostępnić razem
z zespołami zgodnie z art. 8.
5. Jeśli dyrektor wykonawczy zdecyduje się oddelegować
2. Wszelkie zmiany lub dostosowania planu operacyj-
jeden lub większą liczbę zespołów, agencja i wnioskujące
nego wymagają zgody zarówno dyrektora wykonawczego,
państwo członkowskie natychmiast sporządzają plan opera-
jak i wnioskującego państwa członkowskiego. Agencja bez-
cyjny zgodnie z art. 8e.
zwłocznie przesyła egzemplarz zmienionego lub dostosowa-
nego planu operacyjnego państwom członkowskim
6. Bezzwłocznie po uzgodnieniu planu operacyjnego
biorącym udział w operacji.
dyrektor wykonawczy informuje państwa członkowskie
o zawartej we wniosku liczbie i profilach funkcjonariuszy
Artykuł 8f
straży granicznej, którzy mają zostać oddelegowani
w ramach zespołów. Informacje te, w których zawarta jest
Krajowy punkt kontaktowy
data oddelegowania, dostarcza się na piśmie do krajowych
punktów kontaktowych ustanowionych na mocy art. 8f.
Państwa członkowskie wyznaczają krajowy punkt kontakto-
Wraz z informacjami przekazuje się egzemplarz planu
wy, za którego pośrednictwem odbywa się komunikacja
operacyjnego.
z agencją we wszelkich kwestiach dotyczących zespołów.
Krajowy punkt kontaktowy jest dostępny przez cały czas.
7. Jeżeli dyrektor wykonawczy jest nieobecny lub nie
może sprawować swojej funkcji, decyzje dotyczące wnio-
Artykuł 8g
sków o oddelegowanie zespołów podejmuje zastępca dyrek-
Oficer koordynujący
tora wykonawczego.
1. Dyrektor wykonawczy wyznacza spośród personelu
agencji przynajmniej jednego eksperta, który będzie brał
8. Państwa członkowskie udostępniają funkcjonariuszy
udział w operacji wsparcia jako oficer koordynujący. Dyrek-
straży granicznej na potrzeby oddelegowania na wniosek
tor wykonawczy powiadamia przyjmujące państwo człon-
agencji, chyba że państwo członkowskie stanie wobec wyjąt-
kowskie o wyznaczonej osobie.
kowej sytuacji w znaczny sposób wpływającej na możliwość
realizowania zadań krajowych.
2. Oficer koordynujący działa w imieniu Agencji w odnie-
sieniu do wszystkich aspektów oddelegowania zespołów.
9. Oddelegowanie zespołów ma miejsce nie pózniej niż Oficer koordynujący w szczególności:
pięć dni roboczych od dnia, w którym dyrektor wykona-
wczy i wnioskujące państwo członkowskie uzgodnili plan a) pełni rolę pośrednika między agencją a przyjmującym
operacyjny. państwem członkowskim;
31.7.2007 PL Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 199/37
b) pełni rolę pośrednika między agencją a członkami 2. Podczas wykonywania zadań i korzystania z upraw-
zespołów, zapewniając w imieniu agencji wsparcie nień, zaproszeni funkcjonariusze przestrzegają przepisów
w zakresie wszelkich kwestii związanych z warunkami prawa wspólnotowego i prawa krajowego przyjmującego
ich oddelegowania w ramach zespołów; państwa członkowskiego.
3. Zaproszeni funkcjonariusze mogą wykonywać zada-
c) monitoruje prawidłową realizację planu operacyjnego;
nia i korzystać z uprawnień jedynie na polecenie i, co do
zasady, w obecności funkcjonariuszy straży granicznej przyj-
d) składa agencji sprawozdanie w sprawie wszystkich
mującego państwa członkowskiego.
aspektów delegowania zespołów.
4. Podczas wykonywania zadań i korzystania z upraw-
3. Zgodnie z art. 25 ust. 3 lit. f) dyrektor wykonawczy nień zaproszeni funkcjonariusze noszą własne umunduro-
może upoważnić oficera koordynującego do udzielenia wanie. O ich udziale we wspólnej operacji lub projekcie
wsparcia w rozwiązywaniu ewentualnych sporów dotyczą- pilotażowym świadczy niebieska opaska z insygniami Unii
cych wykonywania planu operacyjnego i delegowania Europejskiej i agencji. Aby umożliwić organom krajowym
zespołów. przyjmującego państwa członkowskiego i jego obywatelom
stwierdzenie ich tożsamości, zaproszeni funkcjonariusze
noszą przez cały czas dokument akredytacyjny określony
4. Przy wywiązywaniu się ze swoich obowiązków oficer
w art. 10a, który okazują na żądanie.
koordynujący przyjmuje instrukcje wyłącznie od agencji.
5. Na zasadzie odstępstwa od ust. 2, podczas wykonywa-
nia zadań i korzystania z uprawnień zaproszeni funkcjona-
Artykuł 8h
riusze mogą nosić broń służbową, amunicję i sprzęt
Koszty w zakresie, w jakim są do tego upoważnieni na mocy prze-
pisów krajowych rodzimego państwa członkowskiego.
Przyjmujące państwo członkowskie może jednak zakazać
1. Agencja w pełni pokrywa następujące koszty ponie-
noszenia pewnych rodzajów broni służbowej, amunicji
sione przez państwa członkowskie w związku z udostępnia-
i sprzętu, pod warunkiem że na mocy jego ustawodawstwa
niem przez nie funkcjonariuszy straży granicznej do celów,
taki sam zakaz stosuje się do jego własnych funkcjonariu-
o których mowa w art. 8a i 8c:
szy straży granicznej. Przed oddelegowaniem zaproszonych
funkcjonariuszy przyjmujące państwo członkowskie infor-
a) koszty podróży z rodzimego państwa członkowskiego
muje agencję o dopuszczalnych rodzajach broni służbowej,
do przyjmującego państwa członkowskiego i z przyj-
amunicji i sprzętu oraz warunkach ich użycia. Agencja udo-
mującego państwa członkowskiego do rodzimego pań-
stępnia te informacje państwom członkowskim.
stwa członkowskiego;
6. Na zasadzie odstępstwa od ust. 2, podczas wykonywa-
b) koszty związane ze szczepieniami; nia swoich zadań i korzystania z uprawnień zaproszeni funk-
cjonariusze są uprawnieni do użycia siły, w tym posługiwania
się bronią służbową, amunicją i sprzętem za zgodą rodzi-
c) koszty związane ze specjalnym ubezpieczeniem;
mego państwa członkowskiego i przyjmującego państwa
członkowskiego, w obecności funkcjonariuszy straży granicz-
d) koszty związane z opieką zdrowotną;
nej przyjmującego państwa członkowskiego i zgodnie z pra-
wem krajowym przyjmującego państwa członkowskiego.
e) diety dzienne, w tym koszty zakwaterowania;
7. Na zasadzie odstępstwa od ust. 6, broń służbowa,
amunicja i sprzęt mogą zostać użyte w uzasadnionej obro-
f) koszty związane z wyposażeniem technicznym należą-
nie własnej oraz w obronie zaproszonych funkcjonariuszy
cym do agencji.
lub innych osób zgodnie z prawem krajowym przyjmują-
cego państwa członkowskiego.
2. Szczegółowe zasady dotyczące wypłacania diet dzien-
nych członkom zespołów ustala Zarząd. ;
8. Do celów niniejszego rozporządzenia przyjmujące
państwo członkowskie może upoważnić zaproszonych
6) artykuł 10 otrzymuje brzmienie: funkcjonariuszy do sprawdzania swoich krajowych i euro-
pejskich baz danych, koniecznych do dokonywania odprawy
granicznej i ochrony granicy. Zaproszeni funkcjonariusze
 Artykuł 10 korzystają wyłącznie z tych danych, które są niezbędne do
wykonywania ich zadań i korzystania przez nich z upraw-
Uprawnienia i zadania zaproszonych funkcjonariuszy
nień. Przed oddelegowaniem zaproszonych funkcjonariuszy
przyjmujące państwo członkowskie informuje agencję
1. Zaproszeni funkcjonariusze posiadają zdolność do
o tym, jakie krajowe i europejskie bazy danych mogą być
wykonywania wszelkich zadań i korzystania z wszelkich
sprawdzane. Agencja udostępnia te informacje wszystkim
uprawnień w zakresie dokonywania odprawy granicznej lub
państwom członkowskim biorącym udział w operacji
ochrony granicy zgodnie z rozporządzeniem (WE)
wsparcia.
nr 562/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
15 marca 2006 r. ustanawiającym wspólnotowy kodeks 9. Sprawdzanie baz danych, o którym mowa w ust. 8,
zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks gra- jest prowadzone zgodnie z przepisami prawa wspólnoto-
niczny Schengen) (*), które są konieczne do realizacji celów wego oraz prawa krajowego przyjmującego państwa człon-
tego rozporządzenia. kowskiego w zakresie ochrony danych.
L 199/38 PL Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 31.7.2007
10. Decyzje o odmowie wjazdu zgodnie z art. 13 rozpo- 4. Wszelkie spory pomiędzy państwami członkowskimi
rządzenia (WE) nr 562/2006 podejmują wyłącznie funkcjo- dotyczące stosowania ust. 2i 3, które nie mogą być rozwią-
nariusze straży granicznej przyjmującego państwa
zane w drodze negocjacji, są przez nie przedkładane Trybu-
członkowskiego.
nałowi Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich zgodnie
z art. 239 Traktatu.
Artykuł 10a
5. Bez uszczerbku dla wykonywania swoich praw wzglę-
Dokument akredytacyjny
dem osób trzecich, agencja pokrywa koszty związane ze
szkodami dotyczącymi sprzętu agencji poniesionymi
1. Agencja, we współpracy z przyjmującym państwem
w okresie trwania operacji wsparcia, z wyjątkiem przypad-
członkowskim, wydaje zaproszonym funkcjonariuszom
ków rażącego niedbalstwa lub umyślnego działania.
dokument w języku urzędowym przyjmującego państwa
członkowskiego i innym języku urzędowym instytucji Unii
Europejskiej, który umożliwia stwierdzenie ich tożsamości
Artykuł 10c
oraz stanowi dowód na to, że jego posiadacz jest upraw-
niony do wykonywania zadań i korzystania z uprawnień,
Odpowiedzialność karna
o których mowa w art. 10 ust. 1. Dokument ten zawiera
następujące elementy dotyczące zaproszonych
funkcjonariuszy:
Podczas wspólnej operacji lub projektu pilotażowego zapro-
szonych funkcjonariuszy traktuje się tak samo jak funkcjo-
a) nazwisko i obywatelstwo;
nariuszy przyjmującego państwa członkowskiego
w odniesieniu do wszelkich ewentualnych przestępstw
b) stopień; oraz
popełnionych przeciwko nim lub przez nich.
c) aktualne zdjęcie w formacie cyfrowym.
(*) Dz.U. L 105 z 13.4.2006, str. 1.
2. Dokument jest zwracany Agencji po zakończeniu
wspólnej operacji lub projektu pilotażowego.
ROZDZIAA III
Artykuł 10b
PRZEPISY KOCCOWE
Odpowiedzialność cywilna
1. W przypadku gdy zaproszeni funkcjonariusze działają
w przyjmującym państwie członkowskim, ponosi ono zgod- Artykuł 13
nie ze swoim prawem krajowym odpowiedzialność za
Ocena
wszelkie szkody spowodowane przez nich podczas operacji.
2. W przypadku gdy tego rodzaju szkoda została spowo-
Komisja ocenia stosowanie niniejszego rozporządzenia rok po
dowana rażącym niedbalstwem lub umyślnym działaniem,
jego wejściu w życie i przedkłada Parlamentowi Europejskiemu
przyjmujące państwo członkowskie może zwrócić się do
i Radzie sprawozdanie wraz z ewentualnymi wnioskami dotyczą-
rodzimego państwa członkowskiego w celu uzyskania od
cymi zmiany niniejszego rozporządzenia.
niego zwrotu wszelkich kwot wypłaconych ofiarom lub oso-
bom uprawnionym w ich imieniu.
Artykuł 14
3. Bez uszczerbku dla wykonywania swoich praw wzglę-
dem osób trzecich, każde państwo członkowskie odstępuje
Wejście w życie
od wszelkich roszczeń wobec przyjmującego państwa człon-
kowskiego lub jakiegokolwiek innego państwa członkow-
skiego z tytułu poniesionych szkód, z wyjątkiem Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po
przypadków rażącego niedbalstwa lub umyślnego działania. jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich
państwach członkowskich zgodnie z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską.
Sporządzono w Strasburgu dnia 11 lipca 2007 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
H.-G. PTTERING M. LOBO ANTUNES
Przewodniczący Przewodniczący
31.7.2007 PL Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 199/39
ZAACZNIK
Oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji
Parlament Europejski, Rada i Komisja podkreślają, że w razie nagłej i wyjątkowej presji na granicach zewnętrznych, wyma-
gającej interwencji zespołów szybkiej interwencji na granicy, oraz prawdopodobnego braku wystarczających do tej inter-
wencji środków finansowych w budżecie Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Współpracą Operacyjną na Granicach
Zewnętrznych Państw Członkowskich Unii Europejskiej (FRONTEX), należy rozpatrzyć wszelkie możliwości zagwaranto-
wania niezbędnego finansowania. Komisja w trybie pilnym sprawdzi, czy możliwe byłoby przesunięcie środków. W przy-
padku konieczności podjęcia decyzji przez władzę budżetową Komisja rozpocznie procedurę zgodnie z przepisami
rozporządzenia finansowego, a mianowicie art. 23 i 24, w celu zagwarantowania terminowego podjęcia przez oba organy
władzy budżetowej decyzji w sprawie sposobów udzielenia dodatkowego finansowania agencji FRONTEX na rzecz roz-
mieszczenia zespołów szybkiej interwencji na granicy. Władza budżetowa zobowiązuje się do jak najszybszego działania,
uwzględniającego pilny charakter sprawy.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ukraina będzie mieć szybkie pociągi na Euro 2012, a Polska – figę z makiem
Wzory na granice kart kontrolnych
Budowa na granicy działki sąsiada będzie łatwiejsza
Fizyka 1 24?le na granicy ośrodków 2013 r
NST05?la plaska na granicy osrodkow
lady pank na granicy
Szybki sernik na zimno
Na granicy czasu i przestrzeni z Mickiewiczem [Nad wodą wielką i czystą…]
Kondas Na granicy
Pedagog w zespole wczesnej interwencji
Zadania logopedy w zespole wczesnej interwencji
19 ADSORBCJA NA GRANICY FAZ CIAŁO STAŁE CIECZ WYZNACZANIE ADSORBCJI BARWNIKA NA WĘGLU AKTYWNYM
adsorpcja na granicy faz
17 ton marihuany odkryto w tunelu na granicy z Meksykiem
F19?le na granicy o rodk w
szybki pprzepis na wedline
Adsorpcja na granicy faz ciało stałe ciecz Wyznaczanie izotermy adsorpcji na węglu aktywnym
Co trzeci Polak na granicy płacy minimalnej

więcej podobnych podstron