2000 06 Szkoła konstruktorów klasa II


Szkoła Konstruktorów
Co tu nie gra?
C
o
t
u
n
i
e
g
r
a
?
Co tu nie gra?
C
o
t
u
n
i
e
g
r
a
?
Rozwiązanie zadania 48 wz gl ę de m tej dodatkowej diody wcale nie musi być
W EdW 2/2000 na stronie 35 zamieszczony zródła. Tran- znacząca wadą, może nawet być zaletą.
był rysunek A, nadesłany jako rozwiązanie zystor się Trzeba jednak mieć świadomość, co zmie-
głównego zadania 44 ze Szkoły Konstrukto- otworzy i po- nia ona w układzie. Przede wszystkim przez
rów. Należało odpowiedzieć na pytanie: da napięcie na diodę tę będzie płynął prąd ładujący aku-
ż a r ó wk ę . mulator w chwilach, gdy napięcie dynama
Jaki podstawowy błąd zawiera ten schemat? W zasadzie Rys. B będzie wyższe od napięcia na akumulatorze
moglibyśmy (plus spadki na diodach). Tym samym na-
zakończyć omawianie tego prostego układu, pięcie na żarówce nie będzie mogło
jednak jak zawsze, warto przeprowadzić nadmiernie wzrastać - nadmiar energii zo-
bliższą analizę. stanie skierowany do akumulatora. I to jest
Podstawowe pytanie brzmi: do czego nawet zaleta.
w ogóle potrzebny jest ten tranzystor? Czy Wadą takiego układu jest jednak charaktery-
nie wystarczy klasyczny układ z diodami styka przełą-
(Schottky ego) według rysunku C? czania zródeł.
Jak wiadomo,
do otwarcia
MOSFET-
Rys. A a mocy po-
trzebne jest
Prawie wszystkie odpowiedzi były pra- napięcie rzędu Rys. E
widłowe. Zgodnie stwierdziliście, że tranzy- 4...6V.
stor MOSFET P w takim układzie pracował Rys. C W zależności od egzemplarza tranzysto-
nie będzie. ra może się zdarzyć, że napięcie progowe
Słusznie! Do otwarcia MOSFET-a po- Osobiście nie widzę potrzeby stosowania tranzystora będzie na tyle duże, że napięcie
trzebne jest na bramce (G) napięcie ujemne tranzystora. Drugi układ z rysunku C, ten częściowo rozładowanego akumulatora nie
względem zródła (S). W pokazanym ukła- z kondensatorem, jest nawet lepszy. Sku- będzie w stanie skutecznie otworzyć tranzy-
dzie napięcie to nigdy nie będzie ujemne, tecznie rozwiązuje problem poboru prądu stora. Należałoby rozważyć, czy nie lepiej
więc tranzystor nigdy się nie otworzy. I to z akumulatora w chwilach, gdy wyprosto- wykorzystać MOSFET-a z gwarantowanym
jest odpowiedz kwalifikująca do losowania wane, tętniące napięcie z dynama ma war- niższym napięciem progowym. Tranzystory
nagród. tość mniejszą niż napięcie akumulatora. takie są dostępne, ale są to przede wszyst-
Kilku Kolegów nie poprzestało na takim Mogę przypuszczać, że pierwotny pomysł kim tranzy-
stwierdzeniu. Zaproponowali zmiany, by zastosowania MOSFET-a wiąże się z chęcią story z kana-
układ mógł pracować. Bardzo cieszę się z ta- uzyskania jak najmniejszego spadku napięcia łem N. Sche-
kich prac, bo świadczą one o wnikliwości. na drodze między akumulatorem a obciąże- mat należa-
Napisał także autor schematu z rysunku niem (żarówką). Taka idea jest słuszna - wia- łoby wtedy
A. Oto fragment listu: Układ przedstawiony domo, że każde pół wolta spadku napięcia zmienić we-
w zadaniu 48  Co tu nie gra? jest co praw- zmniejsza jasność żarówki. Aby jednak zmini- dług rysun- Rys. F
da moim układem, ale na pytanie odpowiem malizować ten spadek napięcia i wykorzystać ku F.
(muszę się zrehabilitować). Układ nie będzie zalety MOSFET-a, trzeba usunąć diodę. Układ Niestety, nawet zastosowanie MOSFET-
działać, ponieważ MOSFET będzie ciągle za- mógłby wyglądać jak na rysunku D. Gdy dy- a N o niższym (2,5...4V) napięciu progo-
tkany (napięcie bramka-zródło nigdy nie bę- namo pracuje, napięcie na bramce tranzystora wym nie rozwiązuje problemu do końca.
dzie ujemne). Żeby to naprawić, można połą- jest wyższe niż napięcie na zródle i tranzystor W układach z rysunku C następuje pobór
czyć minus akumulatora z masą układu, plus jest zatkany. Zanik napięcia z dynama ozna- energii ze zródła, które aktualnie ma wyższe
ze zródłem tranzystora, a dren z anodą diody. cza, że napięcie bramka zródło tranzystora bę- napięcie. W układach z rysunków B, D, E,
Początkowo (na papierze) miałem wła- dzie równe napięciu akumulatora. Napięcie to F napięcie z akumulatora podawane jest do-
śnie tak zaprojektowany układ, ale przy otworzy tranzystor i na żarówkę zostanie po- piero przy znacznym obniżeniu napięcia dy-
przerysowywaniu na komputer chyba coś dane napięcie nama. Ilustruje to rysunek G.
mnie natchnęło, że odwrotnie będzie ładniej z akumula-
wyglądać. tora. Układ
Autorowi chcącemu się  zrehabilitować z rysunku
przyznaję dodatkowo upominek. Błądzić D może wy-
jest rzeczą ludzką i taka niegrozna wpadka dawać się
nie jest powodem do wstydu. wręcz idealny.
Kilku innych Kolegów zaproponowało Niestety, wca- Rys. D
identyczne lub podobne poprawki - zobacz le tak nie jest.
rysunek B. Rzeczywiście przeniesienie Po pierwsze trzeba uwzględnić obecność
tranzystora  nad akumulator zdecydowanie złącza diodowego, występującego w MO-
poprawia sytuację. Po zaniku napięcia z dy- SFET-ach. Schemat będzie wyglądał w rze-
nama napięcie na bramce będzie ujemne czywistości jak na rysunku E. Obecność Rys. G
Elektronika dla Wszystkich
37
Szkoła Konstruktorów
Jak widać, przy napięciach dynama w za- Pierwszy polega na próbie zaprojektowa- Pomysłowy, ale niedoświadczony elek-
kresie 2,5...5V napięcie na żarówce jest ni- nia układu automatycznej zmiany zakre- tronik popełnił jednak błędy. Spróbujcie je
skie, a jej jasność - bardzo mała. Dopiero sów z przekaznikami P1, P2. Drugi to za- znalezć.
spadek napięcia dynama poniżej 2,5V otwo- stosowanie układu czasowego uruchamia- Pytanie jak zawsze brzmi:
rzy MOSFET-a i poda pełne napięcie aku- nego przyciskiem S. Po naciśnięciu przy-
mulatora na żarówkę. cisku zostaje na kilka sekund uruchomio- Co tu nie gra?
Omawiana wada stawia pod wielkim ny przekaznik, który przekształca przy-
znakiem zapytania przydatność wszystkich rząd w tester ciągłości. Tylko w ciągu Wystarczy znalezć w układzie jeden błąd
zaprezentowanych układów z MOSFET- tych kilku sekund układ pobiera prąd - będzie to odpowiedz wystarczająca do
ami. Aby się jej pozbyć, należałoby nie tyl- z baterii. wzięcia udziału w losowaniu nagród. Kto
ko zastosować MOSFET o małym napięciu chciałby, może spróbować usunąć zauważo-
progowym, ale też rozbudować układ. Rys. H ne usterki i tro-
Nagrody za rozwiązanie 48 zadania Co chę uprościć
tu nie gra? otrzymują: układ. A może
Rafał Baranowski - Gliwice ni ekt ór ych
Kamil Szewczyk - Krasnystaw usterek nie da
Andrzej Gawle - Aaziska Górne się usunąć
w prosty spo-
Zadanie 52
sób i trzeba po-
Na rysunku H przedstawiony jest przestać na ich
schemat  wskaznika do wszystkiego , wykryciu?
nadesłany jako rozwiązanie jednego z po- Listy i kart-
przednich głównych zadań Szkoły. Autor ki z odpowie-
schematu, który jest początkującym elek- dziami oznacz-
tronikiem otrzymał nagrodę za oryginalne cie "Nie gra
idee wykorzystane w tym układzie. 52".
R E KL AMA · R E KL AMA · R E KL AMA · R E KL AMA · R E KL AMA · R E KL AMA · R E KL AMA
DOMOFON WEWNÚTRZNY FAZER 777 DETECTOR
FAZER 777 DETECTOR
FAZER 777 DETECTOR przeznaczony jest do
F
A
Z
E
R
7
7
7
D
E
T
E
C
T
O
R
FAZER 777 DETECTOR
F
A
Z
E
R
7
7
7
D
E
T
E
C
T
O
R
Z OFERTY AVT
Z OFERTY AVT
wykonywania podstawowych testów instalacji elek-
Domofon do montażu wewnątrz pomieszczeń.
trycznych 220V/380V, instalacji samochodowych i innych instalacji elek-
Sygnał przywołania może być wyzwalany z obu stacji domofonu.
trycznych. FAZERem 777 sprawdzić można również poprawność pracy urzą-
Zasilanie 4,5V (3 x AA).
dzeń elektrycznych. W elektronice FAZER 777 pozwala między innymi wy-
krywać 0/1 oraz pozwala sprawdzić, czy rezystor, kondensator, dioda, i tran-
Zestaw zawiera ok.20m. przewodu.
zystor nie sÄ… uszkodzone. NiezastÄ…pionÄ… funkcjÄ… FAZERa 777 jest wykrywa-
nie napięcia  ~ bez potrzeby dotykania obiektu. FAZER 777 pozwala na
wykrycie przewodów biegnących w ścianach na głębokości do 10 cm, jak
również wykrycie pęknięcia przewodu w izolacji. Regulacja czułości detekcji
pozwala na wykrycie napięcia z odległości od 0,1 cm do 50 cm w zależno-
ści od warunków zewnętrznych.
PODSTAWOWE TRYBY PRACY:
P
O
D
S
T
A
W
O
W
E
T
R
Y
B
Y
P
R
A
C
Y
:
PODSTAWOWE TRYBY PRACY:
P
O
D
S
T
A
W
O
W
E
T
R
Y
B
Y
P
R
A
C
Y
:
- FAZA  przyrząd wskazuje w badanym punkcie fazę napięcia  ~ do 500V;
- CONT  przyrząd wskazuje ciągłość- przewodzenia, odróżnia rozwarcie
&!
od stanu przewodzenia na poziomie ok. 1M&!;
- VOLT  przyrząd wykrywa napięcie oraz polaryzację napięcia stałego
o wartości większej od 1,5 V;
- DETECTION  przyrząd wykrywa napięcia  ~ bezkontaktowo.
PRZYKAADY ZASTOSOWANIA:
P
R
Z
Y
K
A
A
D
Y
Z
A
S
T
O
S
O
W
A
N
I
A
:
PRZYKAADY ZASTOSOWANIA:
P
R
Z
Y
K
A
A
D
Y
Z
A
S
T
O
S
O
W
A
N
I
A
:
- wykrywanie fazy i zera w gniazdkach i przewodach,
- wykrywanie przerw, sprawdzanie kabli, bezpieczników, żarówek,
- ustalanie kolejności przewodów w wiązce,
- weryfikacja jakości uziemienia urządzeń AGD podłączonych do sieci 220V,
- wykrywanie uszkodzeń w różnych urządzeniach elektrycznych np. AGD,
- wykrywanie 0/1 w układach cyfrowych,
- wykrywanie napięć stałych, identyfikacja biegunów,
- wykrywanie +12V / masy i sprawdzanie zapłonu w samochodzie,
- wykrywanie przewodów pod napięciem w ścianach,
- wykrywanie szkodliwego promieniowania,
- naprawa lampek choinkowych  lokalizacja przepalonej żarówki,
Cena 33,36zł
Cena 33,36zł
- kontrola elementów elektronicznych.
Cena 25,41zł
Ceny netto bez 22% VAT.
Ceny netto bez 22% VAT.
Prezentowane artykuły dostępne są w sprzedaży wysyłkowej
Prezentowane artykuły dostępne są w sprzedaży wysyłkowej
i sklepach firmowych AVT, bliższe informacje na stronach z ofertą.
i sklepach firmowych AVT, bliższe informacje na stronach z ofertą.
Elektronika dla Wszystkich
38


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2002 06 Szkoła konstruktorów klasa II
2000 03 Szkoła konstruktorów klasa II
2000 08 Szkoła konstruktorów klasa II
2001 06 Szkoła konstruktorów klasa II
2000 01 Szkoła konstruktorów klasa II
2000 12 Szkoła konstruktorów klasa II
2000 10 Szkoła konstruktorów klasa II
2000 05 Szkoła konstruktorów klasa II
2000 11 Szkoła konstruktorów klasa II
2000 02 Szkoła konstruktorów klasa II
2000 09 Szkoła konstruktorów klasa II
1999 06 Szkoła konstruktorów klasa II
2000 07 Szkoła konstruktorów klasa II
2000 04 Szkoła konstruktorów klasa II
2001 05 Szkoła konstruktorów klasa II
2003 03 Szkoła konstruktorów klasa II
2009 12 Szkoła konstruktorów klasa II

więcej podobnych podstron