biologia 2010 pr sierpien klucz


Pobrano ze strony http://biologhelp.com
Schemat oceniania arkusza z poziomu rozszerzonego
KLUCZ PUNKTOWANIA ODPOWIEDZI Z BIOLOGII  POZIOM ROZSZERZONY
SIERPIEC 2010
Zasady oceniania
" Za rozwiązanie zadań z arkusza można uzyskać maksymalnie 50 punktów.
" Model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorcem sformułowania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi
i do zadań zamkniętych).
" Za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty.
" Za zadania otwarte, za które można przyznać tylko jeden punkt, przyznaje się punkt wyłącznie za odpowiedz w pełni poprawną.
" Za zadania otwarte, za które można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle punktów, ile prawidłowych elementów odpowiedzi,
zgodnie z wyszczególnieniem w modelu, przedstawił zdający.
" Jeżeli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika to z polecenia w zadaniu, ocenie podlega tyle kolejnych odpowiedzi
(liczonych od pierwszej), ile jest w poleceniu.
" Jeżeli podane w odpowiedzi informacje świadczą o braku zrozumienia omawianego zagadnienia i zaprzeczają udzielonej prawidłowej
odpowiedzi lub zawierają błąd merytoryczny, odpowiedz taką należy ocenić na zero punktów.
Uwagi do zapisu modelu:
" Odpowiedzi alternatywne (tylko jedna z nich podlega ocenie) oddzielone są od siebie ukośnikami ( /), np.: ruch kończyn /ruch i w ocenie są
równoważne.
" Sformułowanie zapisane w nawiasach nie jest wymagane w odpowiedzi. Jego umieszczenie w odpowiedzi nie ma wpływu na ocenę.
Maksymalna
Numer
Oczekiwana odpowiedz punktacja UWAGI
zadania
za zadanie
1.a Za poprawne wypełnienie wszystkich kolumn tabeli  1 pkt.
Obecność Zawartość Siła skurczu Zawartość
sarkomerów miozyny i aktyny przy rozciąganiu ATP i fosfokreatyny
1
(występują/nie występują)) (mniejsza/większa) (słabnie/nie słabnie) (mniejsza/większa)
nie występują mniejsza nie słabnie mniejsza
1.b. Za wskazanie odpowiedzi C  1 pkt.
1
1
Schemat oceniania arkusza z poziomu rozszerzonego
Za podanie odpowiedniego argumentu  1 pkt. Odp. dopuszczalna: 
2.
Przykłady argumentów:  Komórki nerwowe
 Komórki nerwowe zwiększają wówczas zapotrzebowanie na tlen do procesów oddychania komórkowego mózgu mogą
dostarczającego energii do aktywnego transportu jonów związanego z przepływem impulsów nerwowych/ oddychać wyłącznie
polaryzacją błon komórek nerwowych. 1 tlenowo, a podczas
 Komórki nerwowe mają zwiększone zapotrzebowanie na energię związane z aktywnym transportem pracy zwiększa się ich
jonów, towarzyszącym procesom przewodzenia impulsów. zapotrzebowanie na
 Komórki nerwowe mają zwiększone zapotrzebowanie na ATP niezbędnego do procesów polaryzacji energię.
błony komórkowej.
3. Za poprawne wyjaśnienia  po 1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
a)  Związanie jonów wapnia powoduje, że krew nie krzepnie (co utrudniałoby jej badanie).
2
 Aby nie doszło do przemiany protrombiny w trombinę i dalszych procesów krzepnięcia.
b)  Przy niedoborze witaminy K (w wątrobie nie) będzie wytwarzana odpowiednia ilość protrombiny, która
jest niezbędna do procesów krzepnięcia.
4. Za wskazanie każdej z dwóch poprawnych odpowiedzi  po 1 pkt
Poprawne odpowiedzi:
2
 B, D.
5. Za wskazanie każdego z dwóch procesów katabolicznych  po 1 pkt.
Poprawne odpowiedzi: 2
 C, E
6 Za poprawną ocenę każdych dwóch sformułowań  po 1 pkt
Poprawne odpowiedzi: 2
 1  P, 2  F, 3  F, 4  P.
7. Za poprawne wyjaśnienie, uwzględniające zależność: brak gonadotropiny - brak paska w I okienku  1pkt.
Przykład odpowiedzi:
(Jeżeli nie rozpoczęła się ciąża, to)  organizm nie produkuje gonadotropiny/ w moczu nie ma 1
gonadotropiny, czyli w pierwszym okienku nie zatrzymują się przeciwciała związane z tym hormonem, więc
nie pojawia się czerwona kreska (1pkt).
a) Za podanie nazwy mechanizmu  1 pkt.
8.  Sprzężenie zwrotne ujemne.
b)Za wyjaśnienie zasady regulacji  1 pkt.
2
 Nadmiar produktu końcowego (reakcji tego szlaku metabolicznego) hamuje działanie enzymu
katalizującego pierwszy etap reakcji/pierwszego enzymu  w ten sposób zostają zahamowane wszystkie
etapy reakcji tego szlaku / nie powstają produkty.
2
Schemat oceniania arkusza z poziomu rozszerzonego
9. Za opisanie każdego z przykładów niekorzystnych następstw  po 1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
 Nie powstanie produkt tej reakcji i będzie go brakowało w komórce. 2
 W komórce dojdzie do nagromadzenia związku B/ produktu pośredniego B, co może wpływać
niekorzystnie na metabolizm.
10. Za wymienienie każdego poprawnego przykładu  po 1 pkt.
 mRNA
2
 tRNA
 podjednostki rybosomów/białko+rRNA/
11. Nie uznawane nazwy:
Za poprawne wpisanie każdych dwóch z czterech nazw  po 1 pkt.
protoplasty,
amyloplastydy, itp.
PROPLASTYDY
ETIOPLASTY
2
LEUKOPLASTY
CHLOROPLASTY
CHROMOPLASTY
AMYLOPLASTY
12.
Za poprawne wypełnienie każdego wiersza tabeli  po 1 pkt.
Cecha porównywana Odd chanie tlenowe Oddychanie eztlenowe
Lokalizacja procesu cytoplazma i mitochondria cytoplazma 3
w komórce mięśniowej
Substraty Glukoza, tlen glukoza
Produkty CO2, H2O kwas mlekowy/mleczan
(energia/ATP) (energia/ATP)
13.
 Za prawidłowe opisanie osi[Oś X  temperatura (0C), oś Y  wiązanie CO2( jednostki umowne)]
oraz za prawidłowe wyskalowanie obu osi i naniesienie wszystkich punktów oraz połączenie 2
punktów prostą  2 pkt
3
Schemat oceniania arkusza z poziomu rozszerzonego
 Za prawidłowe wyskalowanie obu osi, naniesienie wszystkich punktów i połączenie ich prostą, ale
nieopisanie jednej lub obu osi  1 pkt.
 Za odwrotne przyporządkowanie osi  0 pkt. za cały wykres.
Przykład wykresu:
40
35
)
e
n
w
30
o
m
u
i
k 25
t
s
o
n
d
20
e
j
(2
O
C 15
e
i
n
a
z
10
ą
i
w
5
0
0 5 10 15 20 25
temperatura (0C)
14. Za podanie przykładu błędu  1 pkt. Odp. dopuszczalna:
Za określenie jego konsekwencji  1 pkt.  Uczniowie nie
Przykład odpowiedzi: przygotowali próby
2
 Uczniowie nie uwzględnili wpływu światła na otwieranie aparatów szparkowych, a tym samym na kontrolnej, więc nie
transpirację (1 pkt.)  zestawy doświadczalne należy umieścić na parapetach w jednakowych warunkach mogą prawidłowo
oświetlenia (1 pkt). porównać wyników
4
Schemat oceniania arkusza z poziomu rozszerzonego
 Uczniowie nie uwzględnili spadku poziomu wody spowodowanego wyparowywaniem wody z cylindrów doświadczenia 
(1 pkt)  należy zabezpieczyć powierzchnię wody w cylindrach przed parowaniem, np. warstwą oleju (1pkt) należy przygotować
zestaw kontrolny
umieszczony w temp.
pokojowej.
15. Za zapisanie poprawnej sekwencji aminokwasów  1 pkt.
1
 prolina  fenyloalanina  walina  asparagina  glicyna
16 Za podanie prawidłowej sekwencji nukleotydów w nici matrycowej DNA  1 pkt.
1
 GGAAAGCATTTGCCT
17. Za podanie na czym polega zmienność fluktuacyjna  1 pkt. Dopuszczalna
Przykład odpowiedzi: odpowiedz:
 Zależnie od warunków środowiska organizmy o takich samych genotypach mogą mieć różne fenotypy.  niedziedziczna
1
 Organizmy o takich samych genotypach wytwarzają różne fenotypy pod wpływem warunków środowiska. zmienność pod
wpływem czynników
środowiska
18. Za wskazanie błędnego stwierdzenia  1 pkt.
1
 B.
19. Za wskazanie każdego z dwóch prawdziwych zdań  po 1 pkt.
2
 A, C.
20. Za wymienienie wszystkich czterech możliwych genotypów gamet  1 pkt.
1
 AbC, Abc, abC, abc.
21. Za poprawne uzasadnienie, uwzględniające związek przyczynowo skutkowy: - pewność, ze kobieta nie jest Nie uznaje się odp.
w ciąży oraz mutagenne działanie promieni Rtg na dzielące się komórki zarodka/ komórkę jajową  1 pkt. ogólnych odnoszących
Przykład odpowiedzi: się do  szkodliwego
1
 W tym czasie (przed owulacją) kobieta nie jest w ciąży, a promienie Rtg mogą wywołać mutagenne działania promieni
(szczególnie dla intensywnie dzielących się komórek ) (1 pkt). Rtg.
Za podanie każdego poprawnego argumentu  po 1 pkt.
22 Przykłady poprawnych odpowiedzi:
 Szczepionki te są bezpieczne, bo do organizmu wprowadzane jest wyłącznie białko (antygen) i nie grożą
powikłaniami w postaci zachorowania.
2
 Szczepionki te są bezpieczne, ponieważ w organizmie zaszczepionego wytwarzają się konkretne
przeciwciała na wprowadzony antygen.
 Takie szczepionki ograniczają możliwość rekombinacji materiału genetycznego i powstania nowych
szczepów oporniejszych na antybiotyki.
5
Schemat oceniania arkusza z poziomu rozszerzonego
23. Za wyjaśnienie, uwzględniające zwiększenie powierzchni chłonnej przez strzępki grzybni, które oplatają
korzenie drzewa  1 pkt.
Przykład odpowiedzi 1
 Strzępki grzybni które oplatają korzenie drzewa zwiększają powierzchnię chłoną (przez którą jest
pobierana woda wraz z solami min). (1pkt),
24. Za poprawne wskazanie każdego oznaczenia  po 1 pkt.
2
 B i D
25 a) Za podanie każdej z dwóch cech budowy kwiatu roślin wiatropylnych  po 1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
 Zredukowany okwiat/ zredukowane płatki korony i działki kielicha.
 Silnie podzielone (rozbudowane znamię słupka).
 (Duże) pylniki osadzone na cienkich/wiotkich nitkach. 3
 Lekkie ziarna pyłku.
b) Za podanie dwóch przykładów roślin okrytonasiennych zapylanych przez wiatr  1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
 np. ,wiechlina , turzyce topola, brzoza
26. Za wskazanie gatunku C i poprawne uzasadnienie  1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
C  ponieważ rośnie przy wysokim zasoleniu, którego już nie tolerują rośliny A i B. 1
C  ponieważ w podłożu pozbawionym NaCl jego pędy osiągają mniejsze rozmiary niż przy wyższym
zasoleniu (a wraz ze wzrostem zasolenia jego pędy osiągają większe długości).
27. Za podanie poprawnej nazwy każdej z tkanek  po 1 pkt.
2
A  kostna/kostna zbita, B  chrzęstna/chrzestna szklista.
28. Za poprawne porównanie każdego ze wskazanych elementów  po 1 pkt.
a) Nornica ma wyższe tempo metabolizmu niż żaba/ żaba ma niższe tempo metabolizmu niż nornica.. 2
b) Wraz ze wzrostem temperatury tempo metabolizmu nornicy spada a tempo metabolizmu żaby wzrasta.
29. Za poprawne określenie przyczyny, uwzględniające ciepłotę ciała  1 pkt.
1
Przyczyną jest to, że nornica jest stałocieplna, a żaba zmiennocieplna/ a żaba nie.
30. a)Za podanie poprawnej nazwy rodzaju izolacji  1 pkt.
 Izolacja geograficzna
b) Zapodanie nazwy rodzaju doboru naturalnego  1 pkt. 2
 dobór kierunkowy
31 Za każdy poprawny argument  po 1 pkt.
1. Ptaki wędrowne muszą ograniczać masę swojego ciała, dlatego magazynują lekki tłuszcz, (który dostarcza 2
więcej energii).
6
Schemat oceniania arkusza z poziomu rozszerzonego
 Tłuszcz dostarcza dużo / więcej energii, a ptaki migrujące muszą jej mieć duży / większy zapas
2. Ptaki mają bardzo sprawny/wydajny układ oddechowy, więc nie mają problemu z uzyskaniem
odpowiedniej ilości tlenu koniecznego do utleniania/spalania tłuszczy.
 Podczas utleniania tłuszczy powstaje dużo / więcej wody metabolicznej, dzięki czemu podczas długiego
lotu ptaki nie muszą tak często pić.
32.
a) Za poprawne przyporządkowanie wszystkich opisów  1 pkt.
I  C, II  A, III  B, 2
b) wskazanie krzywej typu III  B  1 pkt.
33.
Za poprawne przyporządkowanie oznaczenia literowego do każdego określenia  po 1 pkt.
2
a) C, b) D
34. Za sformułowanie poprawnego wniosku  1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
 Im niższa temperatura i wilgotność przechowywanego ziarna tym mniejsze straty spowodowane przez
1
wołka ryżowego.
 Temperatura przechowywanego ziarna poniżej 15OC, niezależnie od wilgotności, wpłynie na obniżenie
szkód spowodowanych przez wołka.
35. Za podanie każdego z dwóch poprawnych argumentów uzasadniających wpływ zadrzewień na zwiększanie
plonów  1pkt.
Przykłady odpowiedzi
" Zadrzewienie zmniejsza prędkość wiatru, co chroni przed wywiewaniem (górnej, żyznej warstwy)
gleby zawierającej związki mineralne potrzebne do rozwoju roślin/ chroni rośliny przed uszkodzeniami
2
mechanicznymi.
" W obrębie zadrzewień jest większa ilość opadów, co korzystnie wpływa na ilość wody potrzebnej do
wzrostu roślin.
" Zadrzewienia zmniejszają parowanie wody z gleby, co zwiększa dostępność wody dla roślin/
powoduje, ze rośliny nie są narażone na więdnięcie/wysychanie/ utratę wody.
7


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
biologia 10 pp sierpien klucz
biologia 10 pr klucz
biologia 10 pp sierpien
biologia 11 pp sierpien klucz
biologia 06 pr probna klucz
biologia 03 pr probna klucz
biologia 10 pr
biologia 02 pr klucz
biologia 11 pr klucz
biologia 06 pr klucz
2010 sierpien klucz biologia PP
biologia 07 pr klucz
Biologia maj 10 pr
Biologia listopad 10 pr operon
10 listopad 2007 klucz

więcej podobnych podstron