Klotniom stop Uslysz i zrozum swoje dziecko stopar


Kłótniom stop! Usłysz
i zrozum swoje dziecko
Autor: Michael P. Nichols
TÅ‚umaczenie: Maciej Prostak
ISBN: 978-83-246-1714-2
Tytuł oryginału: Stop Arguing with Your Kids:
How to Win the Battle of Wills by
Making Your Children Feel Heard
Format: A5, stron: 280
Sposoby na małoletniego buntownika
" Przejmowanie kontroli bez walki
" Wspólne ustalanie zasad
" Wysłuchiwanie argumentów dziecka
" Współpraca z dzieckiem bez względu na jego wiek
Nieważne, czy musiałam sobie radzić z czteroletnim synem, czy z przebojowymi
nastolatkami mojej siostry, ta książka pomogła mi znalexć praktyczne rozwiązania
wszystkich problemów
Mary Comerford, matka trójki dzieci
Nadstaw (wrażliwych) uszu
Wyobrax sobie swój dom jako harmonijną, pogodną przystań. Domowników, którzy
rozmawiają, zamiast sprzeczać się ze sobą. Posłuszne dzieci, które nie kłócą się
i nie buntują wyłącznie po to, żeby postawić na swoim. Zrelaksowanych rodziców,
współpracujących ze swoimi pociechami, a nie rozkazujących im i narzucających
własne zasady.
Nawet jeSli obraz Twojej rodziny w chwili obecnej przypomina dzieło szalonego artysty,
wszystko ulegnie zmianie wraz z pociągnięciami pędzla doktora Michaela Nicholasa.
Dzięki niezwykle skutecznym (a także łatwym do wcielenia w życie) radom szybko
zrozumiesz, że kluczem do Waszych konstruktywnych rozmów jest wrażliwe słuchanie.
W pięciu prostych krokach nauczysz się podejmować i egzekwować trudne decyzje,
a przy tym wciąż słuchać tego, co dzieci mają do powiedzenia  obojętne, czy dotyczy
to obowiązków domowych, pory snu i jedzenia, korzystania z komputera, wychodzenia
na randki, czy wyboru szkoły Sredniej.
Od rujnującej niezgody do wspólnego budowania zrozumienia
" Utrzymywanie autorytetu w atmosferze zaufania i szacunku.
" Oferowanie rodzicielskiego wsparcia.
" Poznawanie uczuć i opinii dziecka.
" Zakończenie przykrych konfliktów.
" Wprowadzenie do relacji rodzinnych wrażliwego słuchania.
Spis tre ci
Wst p 5
CZ I
W jaki sposób wra liwe s uchanie
pozwala wyeliminowa k ótnie
1. Jak bez walki przej kontrol nad dzieckiem 13
2. Pi kroków wra liwego s uchania 29
3. Jak unika k ótni, zanim si zaczn 45
4. Jak zach ci dzieci do wspó pracy 71
5. Przerwanie cyklu ci g ych k ótni 99
3
4 Spis tre ci
CZ II
W jaki sposób zastosowa technik wra liwego s uchania
do ró nych grup wiekowych
6. Ma e dzieci: zy i napady histerii 123
7. Dzieci w wieku szkolnym:  Musz ? 155
8. Nastolatki:  Nie mo esz mówi mi, co mam robi ! 189
CZ III
Komplikacje
9. Zmieniaj ca si dynamika dorastaj cej rodziny 221
10. Kiedy k ótnia wydaje si nieunikniona:
Jak stosowa technik wra liwego s uchania
w najtrudniejszych momentach 245
Skorowidz 269
O autorze 275
ROZDZIA 1.
Jak bez walki przej
kontrol nad dzieckiem
Kasia by a urocz siedmioletni dziewczynk z kr conymi rudymi
w osami. Ona i jej mama w a nie wraca y z niedzielnej wycieczki do
zoo, zako czonej kolacj w ulubionej restauracji Kasi. Mimo e by o
ju pó no, jej mama Dorota zgodzi a si , aby Kasia  zanim pójdzie
do ó ka  pogra a jeszcze pó godziny w jedn ze swoich ulubionych
gier komputerowych. To by dzie pe en wra e i Dorota my la a,
e Kasia mo e potrzebowa chwili, aby si odpr y , zanim za nie.
Pó godziny pó niej Dorota pochyli a si , by da Kasi buziaka,
i powiedzia a:  Kochanie, pora ju spa  .
 Mamo, prosz ! Mog pogra w Pokemony jeszcze troch ? Nie
jestem zm czona i nie chc i do ó ka .
 abko, przykro mi, ale min ju czas, kiedy k adziesz si spa .
Mia y my dzisiaj d ugi dzie , a jutro musisz wsta do szko y 
powiedzia a cierpliwie Dorota.  Wiesz, jak ci ko ci wsta rano. Je li
zaraz nie pójdziesz spa , nie wstaniesz rano i nie zd ysz przygotowa
si do szko y . Dorota nie nale a a do tych rodziców, którzy mówi
swoim dzieciom, co maj robi ,  bo ja tak mówi  . Chcia a, aby Kasia
rozumia a powody, dla których niektóre rzeczy musz by robione
w okre lony sposób.
13
14 WRA LIWE S UCHANIE POZWALA WYELIMINOWA K ÓTNIE
 Wstan , obiecuj !  b aga a Kasia.
 Kasiu, sp dzi y my dzi mi o czas w zoo, prawda? Zjad y my
twoje ulubione danie w chi skiej restauracji. Chc , aby by a grzeczna
i zacz a si szykowa do spania .
 Ale prosz , jeszcze tylko kilka minut, ju prawie sko czy am 
j cza a Kasia.
 Wy cz ten komputer i id spa   powiedzia a podniesionym
g osem Dorota. Miarka si przebra a.
 Nigdy nie pozwalasz mi nic robi !  wy a Kasia.  To nie
fair! .
Teraz Dorota by a ju zdenerwowana:  Je li w ci gu pi ciu mi-
nut nie znajdziesz si w ó ku, moja panno, to bardzo tego po a u-
jesz! .
Kasia, nieprzyzwyczajona do takiej szorstko ci ze strony matki, roz-
p aka a si i pobieg a do swojego pokoju.
Dorota musia a si opiera ch ci pobiegni cia za córk . Nie mia a
nastroju do godzenia si . Dlaczego, po tym wszystkim, co dzi dla niej
zrobi a, Kasia by a taka uparta? Dlaczego musia a popsu taki mi y
dzie ?
Kiedy Dorota siedzia a i rozmy la a, us ysza a ciche kanie docho-
dz ce z pokoju Kasi. Zacz a czu si winna. Mo e powinna by a ina-
czej rozwi za ten problem. Czy dla matki, kochaj cej swoje dziecko
tak mocno jak ona Kasi , nie by o innego sposobu, tylko pos a sied-
miolatk do ó ka we zach?
Kiedy kwadrans pó niej Dorota posz a sprawdzi , co si dzieje
u Kasi, ta udawa a, e pi.  Dobranoc  powiedzia a Dorota. Nie
by o odpowiedzi. Pochyli a si , aby poca owa Kasi w czo o, i poczu-
a, jak ta sztywnieje.
Kiedy Kasia us ysza a, jak mama schodzi na dó , chcia a zawo a :
 Mamo, wró ! . W jej g owie k bi y si smutek i z o . Czemu mama
nie pozwoli a jej pogra jeszcze pi minut w Pokemony, pewnie prze-
sz aby ca gr . Z drugiej strony, bardzo nie lubi a denerwowa mamy.
Czy mama przestanie j kocha , je li bardzo si zdenerwuje?
Jak bez walki przej kontrol nad dzieckiem 15
Pi tnastoletni Marcin zawsze by odpowiedzialnym dzieckiem, wi c
rodzice dawali mu du o swobody. Ju w wieku dziesi ciu lat móg sam
pojecha autobusem do centrum, a w wieku trzynastu lat zarabia
pieni dze, opiekuj c si dzie mi i kosz c trawniki po szkole. Jego ojciec
by wi c zszokowany, kiedy Marcin powiedzia , e wybiera si z kole-
gami na film z Pamel Anderson.  Czy ten film nie jest przypadkiem
dozwolony od 18 lat?  zapyta .  Przykro mi, ale b dziesz musia
si przej na inny film .
Marcin nie móg uwierzy w to, co us ysza . Dla niego by o absur-
dalne, e ojciec zabrania mu ogl dania takiego nieszkodliwego filmu.
Nie zamierza przecie ogl da filmu porno.
 Ale tato, wszyscy moi przyjaciele id  .
 Nie interesuje mnie, co robi twoi przyjaciele  powiedzia tata
Marcina.   Je li rodzice pozwalaj im ogl da filmy dozwolone
od osiemnastu lat, to ju ich sprawa .
Marcin w tpi , czy koledzy powiedzieli rodzicom, na jaki film si
wybieraj , ale nie powiedzia tego. Próbowa za to przekona ojca:
 Tato, jaka jest ró nica, czy obejrz ten film z przyjació mi, czy z tob ?
To ca y czas ten sam film, prawda? .
 Nie o to tu chodzi. Nie chc , aby k ama , ile masz lat, aby móc
wej na film .
 Kto ustala te bezsensowne granice? Dlaczego mog ogl da filmy
pe ne przemocy, a nie te, w których jest troch seksu? W telewizji
ca y czas lec gorsze rzeczy .
 Nie wiem i nie obchodzi mnie to  ojciec Marcina mia dosy
tego, e syn wyk óca si o wszystko.   Nie idziesz i koniec .
 No dobra  mrukn Marcin i poszed do swojego pokoju.
Ojciec Marcina by przekonany, e to koniec sprawy. Nigdy nie
w tpi w to, e jego syn, który nigdy nie sprawia mu problemów,
b dzie szanowa jego decyzj .
W swoim pokoju Marcin nie móg uwierzy , e ojciec móg by
taki uparty. Maj c tyle swobody, kiedy by m odszy, nie zamierza
pozwala ojcu teraz, w tym wieku, dyktowa , jak ma sp dza czas
z przyjació mi.
16 WRA LIWE S UCHANIE POZWALA WYELIMINOWA K ÓTNIE
Kasia i Marcin, ka de na swój sposób, pokazali, co si dzieje, kiedy
dzieci zaczynaj si spiera z rodzicami. Pr dzej czy pó niej rodzic
zako czy taki spór i to on b dzie mia ostatnie s owo. Nie oznacza
to jednak, e ktokolwiek b dzie si czu dobrze po takiej k ótni.
Wed ug matki Kasia by a  uparta . Tak rodzice cz sto okre laj
k ótliwe dzieci, a przynajmniej tak mówi , kiedy s w dobrym nastroju.
Czasami, w chwilach szczero ci mówi nast puj ce rzeczy:
 Zawsze musi robi wszystko po swojemu .
 On zawsze my li, e ma racj  .
 Ona wszystko wie .
Narzekania na k ótnie z dzie mi znajduj si na szczycie listy zmar-
twie rodziców. Gdyby chocia raz na jaki czas robi y to, o co je pro-
simy, ycie by oby atwiejsze.
 Dlaczego ja zawsze musz ... ? .
 Ty nigdy nie pozwalasz mi nic robi ! .
 Prosz , prosz , prosz ! .
 Teraz nie jest moja kolej! .
Te protesty nie brzmi czasem znajomo? Je li tak, doskonale wiesz,
jak frustruj ce mo e by radzenie sobie z k óc cym si dzieckiem.
Jak z e jest z e?
Zastanawiasz si czasem, czy Twoje dziecko jest bardziej k ótliwe
od innych? Mo e wszystkie dzieci s k ótliwe? Mo e Twoje dziecko
jest bardziej rozs dne od innych? Mo e nie?
Kiedy przeprowadza em badania do tej ksi ki, da em og oszenie
w lokalnej gazecie, e poszukuj rodziców, którzy chc porozma-
wia ze mn o problemach ze swoimi  bardzo k ótliwymi dzie mi .
Zaskoczy o mnie, kto si pojawi .
Jak bez walki przej kontrol nad dzieckiem 17
Jeden z ojców, z którymi rozmawia em, uwa a swojego syna za
k ótliwego, poniewa ch opak chcia czasami wiedzie , dlaczego nie
wolno mu robi pewnych rzeczy. Wielu rodziców uwa a o swoje dzieci
za k ótliwe nie dlatego, e k óci y si z nimi, ale poniewa nie robi y
tego, co im kazano. Z drugiej strony zdarzy o mi si jednak go ci
w moim biurze ca kiem sporo rodziców, którzy wydawali si trak-
towa brak respektu ze strony dzieci jako co naturalnego, mimo e
dzieci by y bardzo opryskliwe i nie okazywa y szacunku.
Aby mie jakie poj cie, jak k ótliwe jest Twoje dziecko, rozwi
ten  nie bardzo naukowy  quiz.
Jak k ótliwe jest Twoje dziecko?
Czy poni ej opisane sytuacje maj miejsce:
1  Rzadko? 2  Czasami? 3  Cz sto?
_______ 1. Kiedy dochodzi do nieporozumienia, Twoje dziecko
pozwala Ci powiedzie ostatnie s owo.
_______ 2. Kiedy dziecko sprzecza si z Tob , nie zgadza si z Twoi-
mi pomys ami, ale unika krytyki Ciebie jako osoby.
_______ 3. Kiedy przedstawiasz swoje racje, masz wra enie, e
dziecko tylko czeka, aby Ci odpowiedzie , i nie próbuje
zrozumie tego, co mówisz.
_______ 4. Kiedy Twoje dziecko zdaje sobie spraw , e nie odpu-
cisz, przestaje si k óci .
_______ 5. Kiedy mówisz co o kim lub o czym , Twoje dziecko
mówi co zupe nie innego.
_______ 6. Kiedy nic nie skutkuje, Twoje dziecko pokazuje swoje
emocje, aby wywrze na Tobie wra enie.
_______ 7. Kiedy dochodzi do k ótni, Twoje dziecko mówi w kó ko
to samo, próbuj c przeci gn k ótni do czasu, a dosta-
nie to, czego chce.
18 WRA LIWE S UCHANIE POZWALA WYELIMINOWA K ÓTNIE
_______ 8. Je li dasz dziecku do wyboru kilka opcji, ono b dzie
chcia o wybra co , czego nie zaproponowa a .
_______ 9. Kiedy mówisz dziecku, aby co zrobi o, ono wstaje i to
robi.
_______ 10. Stwierdzasz, e walczysz z dzieckiem.
_______ 11. Kiedy k ócicie si z dzieckiem, ono próbuje rozwa y
Twój punkt widzenia.
_______ 12. Twoje dziecko, kiedy czego chce, mówi o tym w kó ko,
nie poddaje si i próbuje Ci zm czy .
_______ 13. Twoje dziecko robi tak, jak uwa a.
_______ 14. Twoje dziecko nie przyjmuje negatywnej odpowiedzi.
_______ 15. Twoje dziecko cz sto wraca do argumentów, które ju
przedyskutowali cie.
Punktacja: Dodaj cyfry, które przypisa a pytaniom 3, 5  8, 10,
12  15. Potem odwró punktacj (zamie 1 na 3, 3 na 1, 2 pozo-
staje 2), któr przypisa a pytaniom 1  2, 4, 9 oraz 11 i dodaj do
poprzedniej sumy.
Co oznaczaj Twoje odpowiedzi:
31 lub wi cej punktów oznacza, i Twoje dziecko jest bardzo k ó-
tliwe.
21  30 punktów oznacza, e Twoje dziecko k óci si mniej wi cej
tak samo cz sto jak przeci tne dziecko.
20 lub mniej punktów oznacza, e Twoje dziecko k óci si bardzo
rzadko.
Jak ju napisa em wy ej, ten quiz nie ma charakteru naukowego.
Ma on tylko na celu skierowanie Twojej uwagi na dziecko i Twoj
z nim relacj . Je li zdoby a ma o punktów, to gratuluj  wprowa-
dzenie w ycie rozwi za , które proponuj na nast pnych stronach,
powinno pój bardzo atwo. Je li natomiast uzyska a wysoki wynik,
Jak bez walki przej kontrol nad dzieckiem 19
b dziecie musieli w o y wi cej pracy, aby osi gn sukces. Z drugiej
strony bardziej skorzystacie z rozwi za proponowanych w nast p-
nych dwóch rozdzia ach.
 Czy musz ?
Podobnie jak wiele innych znanych nam prze y ,  spór okazuje si
trudny do zdefiniowania. By mo e dlatego, e czasownik  spiera si 
wyst puje w dwóch ró nych znaczeniach. Pierwsze z nich nie ma wcale
negatywnego wyd wi ku.  Prezentowanie argumentów na poparcie
tezy i  przekonywanie za pomoc rozumowo uzasadnionych argu-
mentów stanowi przyk ady wicze logicznych, do których wi k-
szo rodziców b dzie zach ca swoje dzieci. Nie ma niczego z ego
w tym, e sze ciolatek przedstawia powody, dla których woli jedn
rzecz od drugiej, a czternastolatka próbuje przekona swoich rodziców
do tego, aby pozwolili jej robi co z przyjació mi. Tego typu  spór
mo e by elementem rozs dnej dyskusji, podczas której rodzice i dzieci
ucz si , jak zape ni luk pomi dzy ich ró nymi punktami widzenia.
Nie wzi a jednak tej ksi ki do r ki po to, aby dowiedzie si ,
jak zmniejszy liczb rozs dnych dyskusji w Twojej rodzinie. Drugie
znaczenie  spierania si  odnosi si do tych denerwuj cych przypad-
ków, kiedy dzieci forsuj swój punkt widzenia, nie zwracaj c zupe -
nie uwagi na to, co mówi rodzice. Kiedy dzieci spieraj si z nami
w ten drugi sposób, wcale nie mamy wra enia, e dyskutujemy. Czu-
jemy si atakowani. Nie jest to z pewno ci mi e, a bywa frustruj ce.
Spieranie si w ten sposób to nie wiczenie w budowie logicznej argu-
mentacji, to tyrania emocjonalna.
Stwierdzenia typu  Czy musz ? albo  Nie chc ! , które zmieniaj
wykonywanie codziennych obowi zków w pole bitwy, s doskonale
znane ka demu rodzicowi. Czasami wydaje si , e dzieci s szcz liwe
tylko wtedy, kiedy stawiaj na swoim. Je li im si to nie udaje, ich pro-
testy wywo uj lawin argumentów, która wydaje si nie mie ko ca,
a która zwala si ponownie ze zdwojon si po pewnym czasie.
20 WRA LIWE S UCHANIE POZWALA WYELIMINOWA K ÓTNIE
Zasadnicza ró nica mi dzy sporem b d cym rozs dn dyskusj
a sporem, w którym dziecko chce postawi na swoim, polega na tym,
e w pierwszym przypadku w adza rodzicielska nie jest kwestiono-
wana, a w drugim wypadku  ma to miejsce. Mo e lepiej u ywa
terminu  dyskusja w odniesieniu do wymiany zda , w trakcie której
dzieci wyra aj swoj opini , ale nie poddaj próbie autorytetu swoich
rodziców, a poj cia  spór do opisu sytuacji, kiedy dzieci próbuj
postawi na swoim, nie zwracaj c uwagi na punkt widzenia rodziców
i ich prawo do ostatniego s owa. To w a nie w tym drugim wypadku
dzieci opieraj si swoim rodzicom i forsuj swój punkt widzenia,
co powoduje tyle konfliktów w rodzinach.
K ótnie, takie jak sprzeczka Doroty i Kasi o por spania, w podob-
ny sposób denerwuj rodziców i dzieci. Natura tych k ótni narusza
pewn wzajemn wi cz c rodzica i dziecko oraz sprawia, e czuj
si jak przeciwnicy. W mgnieniu oka  my zamienia si w  ty przeciw
mnie . Dorota zastanawia a si , dlaczego Kasia nie mog aby by cho
troch bardziej ch tna do wspó pracy. Kasia natomiast zastanawia a
si , dlaczego jej mama musia a by taka z a.
Mimo i pewnych k ótni mi dzy rodzicami a dzie mi nie da si
unikn , to kiedy staj si one cz stym elementem relacji rodzic 
 dziecko, animozje zast puj harmoni panuj c dot d w domu.
Powtarzaj ce si k ótnie podkopuj akceptacj dziecka przez rodziców,
jak równie poczucie dziecka, e jest traktowane serio i szanowane.
Je li siedmioletnia Kasia zacznie si k óci za ka dym razem, kiedy
mama powie jej, e ma co zrobi , to Dorota b dzie t skni a za czasa-
mi, gdy jej córka by a ma a, patrzy a na mam i przytakiwa a wszyst-
kiemu, co ta mówi a. To przykre, gdy rodzice zaczynaj t skni za
swoimi dzie mi z czasów, kiedy by y ma e, a nie potrafi si cieszy
nimi tu i teraz.
K ótnia pi tnastoletniego Marcina z jego ojcem nie dotyczy a tylko
pój cia na film dozwolony od 18 lat. Ten problem by oczywi cie
cz ci sporu, ale, jak w ka dej k ótni, która ma g bsze dno, tak i tym
razem chodzi o o wiele wi cej ni tylko o film. Marcin s usznie zauwa-
y , e system cenzury wiekowej wi ksz uwag zwraca na seks ni
na przemoc. Jego ojciec, nie chc c si wdawa w dyskusj , nie uzna
tego argumentu i nie przyzna racji dziecku. Tym, czego nie wzi to
Jak bez walki przej kontrol nad dzieckiem 21
pod uwag , poniewa nie zosta o to przedyskutowane, by o poczucie
ch opca, e ma ju zbyt du o lat, aby inni decydowali za niego, jakie
filmy mo e ogl da .
W którym momencie pi tnastolatek stwierdzi, e  skoro nie mo e
wygra sporu z ojcem, poniewa ten go nawet nie s ucha  lepiej
ukradkiem obchodzi jego zakazy?
Nikt nie musi mówi rodzicom, jak frustruj ce mog by k ótnie
z dzie mi. Niczego nie mo na zrobi bez walki. Od rannego wstawa-
nia do k adzenia si do ó ka  wszystko tonie w litaniach zda typu:
 Prosz , mog jeszcze troch ? ,  Dlaczego nie mog ? albo  To nie-
sprawiedliwe! . Wszystko jest poddawane dyskusji. Wszystko wymaga
nadludzkiego wysi ku. Wydaje si , e niektóre dzieci nie potrafi si
obej , nawet krótko, bez k ótni. Opieraj si i narzekaj , daj i pro-
testuj , zrobi wszystko, aby postawi na swoim, zostawiaj c swoich
rodziców z poczuciem bezsilno ci lub furii.
Wdaj c si w k ótnie, rodzice schodz na poziom dzieci. Ludzie,
którzy rz dz , nie musz si k óci . Oni s szefami. Szefowie si nie
k óc , oni rozkazuj . Je li k ótnie s ci g e, równowaga zwi zana
z w adz rodzicielsk jest zaburzona. Rodzic i dziecko staj si prze-
ciwnikami. Tak nie powinno by .
Poziom emocji podczas k ótni narasta w serii akcji i reakcji. Oto,
co mówi mama jedenastoletniej Lucyny:
 Staram si by elastyczna, ale kiedy przypomn jej o obowi zkach
domowych, ona zaraz mówi Robi co teraz. Nie mam ochoty
robi tego, o co mnie prosisz«. Daj jej wi c troch czasu, ale kiedy
przypominam jej pó niej, ona ca y czas nie chce zrobi tego, o co
j prosz . Opiera si ka dej mojej pro bie .
Kiedy mama daje jej wybór:  Mo esz odrabia zadanie domowe
przy stole lub w swoim pokoju , Lucyna chce robi co zupe nie
22 WRA LIWE S UCHANIE POZWALA WYELIMINOWA K ÓTNIE
innego   Ale ja chc je odrabia na kanapie! , i tak w kó ko. Mama
Lucyny stwierdza:  Wszystko zaczyna si powtarza . Ona od razu bar-
dzo si irytuje, ja równie . Czasami zaczynamy si przekrzykiwa .
Trac kontrol , poniewa ona te traci kontrol  . Brzmi znajomo?
Do tego prowadz k ótnie  do utraty kontroli nad uczuciami
i przekrzykiwania si . Przez k ótnie, cz sto w najgorszych mo liwych
momentach, dzieci zamieniaj to, co powinno by mi e, w koszmar.
J ki, protesty, narzekania ze strony dzieci, dla których po wi casz pó
swojego ycia, s tak samo przyjemne jak g o na muzyka, kiedy boli
Ci g owa. Tu nie chodzi tylko o ha as. Chodzi o przypochlebianie
si , ci g e dania, egoistyczn mentalno , które wywo uj oburze-
nie rodziców. Wszystko staje si bitw sprzecznych charakterów. To
naprawd wyczerpuj ce.
Mo e zacz si od zwyk ej pro by.
 Prosz , wy cz telewizor .
 Pora si szykowa do ó ka .
 Pora si ubiera  .
Dziecko si opiera.
 Prosz , mog tylko doko czy ten program? .
 Nie chc i do ó ka. Nie jestem zm czony .
 Co jest nie tak z tym, co mam na sobie! .
To w a nie ten opór stawia rodzica i dziecko naprzeciw siebie.
Upór dziecka powoduje podobn reakcj ze strony rodzica. Im dziecko
jest bardziej krn brne, tym bardziej rodzic si frustruje. Znajduj c
si w tym u cisku narastaj cych emocji, doprowadzamy spraw do
niedobrego zako czenia. Rodzice trac panowanie nad sob .
Nawet najspokojniejsi rodzice staj si przewra liwieni, je li k óc
si za cz sto. Niestety, zbyt wiele emocji prowadzi do bitwy charakte-
rów, w której jedynym sposobem na wygran rodzica jest przegrana
Jak bez walki przej kontrol nad dzieckiem 23
dziecka. Jest jednak inny sposób, który pozwala zarówno rodzicom,
jak i dzieciom wyj z tych potyczek zwyci sko. Tym sposobem jest
wra liwe s uchanie.
Wra liwe s uchanie
obni a temperatur k ótni
Wra liwe s uchanie jest aktywn technik , pozwalaj c reagowa
rodzicom podczas k ótni bez wdawania si w ni . Poprzez s uchanie,
a nie reagowanie na uczucia dziecka, rodzice mog zachowa kon-
trol nad swoimi emocjami oraz nad wzajemnym oddzia ywaniem
z k ótliwym dzieckiem. Wra liwe s uchanie to nie magia i cho , jak
pó niej zobaczymy, zastosowanie tej techniki wymaga cierpliwo ci
i wyobra ni, pozwala te zrobi du y krok naprzód, umo liwiaj c
rodzicom kontrolowanie k ótni, które dot d ich rozdra nia y.
Do k ótni trzeba dwojga. Wk ad dziecka w k ótni to próba posta-
wienia na swoim. Wk ad rodzica  to przeciwstawianie si tej próbie.
Je li jedna osoba próbuje postawi na swoim, a druga si temu prze-
ciwstawia, k ótnia b dzie trwa a do czasu, a jedna ze stron zrezygnuje
z ostatniego s owa. Kiedy rodzic s ucha, o co jego dziecko prosi, wów-
czas nie dochodzi do k ótni. Po wys uchaniu pro by rodzic b dzie
musia w ko cu powiedzie  tak ,  nie lub  mo e . Tak d ugo, jak
udaje si odroczy decyzj rodzica, nie dochodzi do k ótni.
Kiedy dziecko mówi: Konfliktow odpowiedzi b dzie:
 Janek wszed do mojego  Dlaczego ty i twój brat nie
pokoju i wszystko popsu ! . mo ecie si ze sob dogada
cho by przez jeden dzie ? .
 Kto ukrad moj szczotk  Nikt nie zabra twojej szczotki
do w osów! do w osów, mo e j gdzie
zgubi a ? .
24 WRA LIWE S UCHANIE POZWALA WYELIMINOWA K ÓTNIE
 Nienawidz ci ! .  To ju twoja strata kochanie,
poniewa ja nie potrafi ... .
 Nie b d nosi a tego aparatu  Wiem, jak si czujesz, kotku,
na z by! . ale aparat sprawi, e b dziesz
mia a adne, proste z by .
Tak natomiast móg by odpowiedzie wra liwy s uchacz:
 Janek wszed do mojego  Ale jeste zdenerwowany! .
pokoju i wszystko popsu ! .
 Kto ukrad moj szczotk  Ojej! .
do w osów! .
 Nienawidz ci ! .  Naprawd ci zdenerwowa em,
prawda? .
 Nie b d nosi a tego aparatu  Czemu nie, kochanie? .
na z by! .
Kiedy dzieci k óc si ze
Wra liwe s uchanie dzia a poprzez
swoimi rodzicami, wyra aj
oddzielenie procesu wyra ania
swoje yczenia i chc , by zo-
uczu od decyzji okazania ich
na zewn trz. sta y zaakceptowane. Nie s
zm czone i chc jeszcze troch
pogra na komputerze. Chc obejrze film dozwolony od 18 lat i chc ,
aby rodzice im na to pozwolili. Niemal ka da k ótnia ma w sobie te
dwa elementy: wyra anie swoich uczu i pro b . Niestety, rodzice daj
si wci gn w k ótni dotycz c uczu dzieci, aby usprawiedliwi nie-
spe nienie ich pró b.
Kiedy siedmioletnia Kasia stwierdzi a, e nie jest zm czona i nie
chce i spa , jej mama zareagowa a jak wi kszo rodziców: wyja ni a,
dlaczego Kasia musi i spa (tak jakby rozumowe wyja nienie mia o
jakikolwiek zwi zek z tym, czy dzieci chc zrobi to, co im polecono).
Oto, jak mog aby si potoczy ta k ótnia, gdyby Dorota wykorzysta a
wra liwe s uchanie.
Jak bez walki przej kontrol nad dzieckiem 25
 Kochanie, pora ju spa  .
 Mamo prosz ! Mog pogra w Pokemony jeszcze troch ? Nie
jestem zm czona i nie chc i do ó ka .
W tym momencie zamiast wyja nia Kasi, czemu powinna i spa ,
Dorota mog aby spróbowa zg bi uczucia córki:  Jak ci, kochanie,
idzie gra? .
Kasia prawdopodobnie odpowiedzia aby na to zaproszenie  opo-
wiedzia aby, co robi, i przypuszczalnie wci chcia aby przekona
mam , aby pozwoli a jej doko czy gr przed pój ciem spa . Gdyby
Dorota chcia a zastosowa wra liwe s uchanie jeszcze przez chwil ,
ponownie opar aby si pokusie logicznego uzasadniania i zamiast tego
powiedzia aby:  Nie chcesz sko czy gry, dopóki nie przejdziesz etapu,
prawda? Czasami chcia aby gra tak d ugo, jak to tylko mo liwe? .
Kluczowym punktem by oby zaproszenie Kasi do wyra enia uczu
i uznanie ich.
W tej sytuacji, zak adaj c, e Dorota nie chcia aby zmieni zdania
co do pory snu, nie mog aby odk ada decyzji zbyt d ugo. W pewnym
momencie zaprowadzi aby Kasi do jej pokoju, mówi c:  Przykro mi,
kochanie, wiem, e chcia a sko czy , ale ju pora spa  .
Mimo e Kasia mog aby poczu si lepiej, poniewa jej ch pó -
niejszego pój cia spa zosta a uznana, pewnie i tak narzeka aby, e
musi i do ó ka. Zamiast denerwowa si tym protestem i odpowia-
da na niego, Dorota mog aby potraktowa narzekania Kasi jako wyraz
jej uczu , który jej, jako matce, daje szans s uchania i okazania wspó -
czucia:  Wiem, kochanie, to nie fair .
W tym przypadku k ótnia jest o wiele krótsza i dziecko czuje si
po niej o wiele lepiej ni w opisanej wy ej historii. Co prawda musi i
spa , ale przynajmniej jej mama wydaje si j rozumie .
Kiedy dzieci protestuj przeciw regu om ustalanym przez rodziców,
ich  argumenty nie zawsze maj z tymi regu ami zwi zek. Dlaczego
dziecko nie chce i spa ? Bo nie1. Rodzice, którzy zawsze chc wyja-
nia , dlaczego dziecko powinno posprz ta pokój albo pój do ó ka,
1
Je li ta odpowied wydaje si trudna do zaakceptowania, zastanów si nad
nast puj cym pytaniem:  Jaki jest Twój ulubiony smak lodów? Czemu? .
26 WRA LIWE S UCHANIE POZWALA WYELIMINOWA K ÓTNIE
sprawiaj wra enie, e ich
W jaki sposób rodzic ma si
decyzja musi by uzasadniona,
nauczy , co mówi , aby rozbroi
opór dziecka przed zrobieniem a przez to  e s otwarci na
tego, o co zosta o poproszone?
dyskusj . Im bardziej rodzice
Odpowiedzi nie jest rozbrajanie
akceptuj uczucia dzieci, tym
oporu dziecka, lecz nauczenie
rzadziej kwestionuj one ich
si akceptowania go jako
decyzje. Kiedy przychodzi rodzi-
dopuszczalnej formy wyra ania
com odpowiada na protesty
uczu i pragnie przez dziecko.
dziecka, powinni wi cej s ucha ,
a mniej mówi .
Z nastolatkami sprawy maj si troch inaczej. K ótnia pi tnasto-
letniego Marcina z ojcem na temat pój cia na film dozwolony od 18 lat
zawiera a w sobie trzy g ówne tematy okresu dojrzewania: swobod
robienia tego, co chc , hipokryzj autorytetów oraz prawo do sza-
cunku wobec w asnych pomys ów. Ojciec Marcina móg wykorzysta
zasady wra liwego s uchania poprzez zrobienie jednej z dwóch (lub
obu) rzeczy: uznanie niektórych argumentów syna poprzez powie-
dzenie:  Tutaj by mo e masz racj  lub znalezienie odpowiedniego
momentu w dyskusji i zach cenie ch opaka do tego, aby przedstawi
swój punkt widzenia, w tym wypadku prawdopodobnie na temat
podwójnych standardów przyznawania kategorii wiekowej w filmach.
Przyk adowo:
 Ale tato, wszyscy moi przyjaciele id  .
 Uwa asz, e nasze zasady s zbyt surowe? .
Albo:
 Dlaczego mog ogl da filmy pe ne przemocy, a nie te, w których
jest troch seksu? W telewizji ca y czas lec gorsze rzeczy .
 Tutaj masz by mo e racj . Starasz si mnie przekona , abym ci
pu ci na ten film  ale czy naprawd uwa asz, e system przyzna-
wania kategorii wiekowych jest pe en hipokryzji? .
Jak bez walki przej kontrol nad dzieckiem 27
Podobnie jak w przypadku pory snu Kasi, je li ojciec Marcina nie
chce pozwoli mu pój na ten film, nie mo e prze o y tej decyzji na
pó niej. Ma jednak czas na poznanie odczu syna zwi zanych z tym,
e nie on mo e robi czego wspólnie z przyjació mi, jak równie jego
pogl du, e ludzie odpowiedzialni za ustalanie kategorii wiekowych
s mniej tolerancyjni wobec seksu ni przemocy.
W obu przypadkach trudno nie dostrzec, e uczucia dziecka pozo-
staj niezauwa one przez rodzica, który chce wprowadzi troch
dyscypliny. Wyra nie wida te , jak w obu wypadkach rodzice mogli
sprawi , eby ich dzieci poczu y si lepiej  wys uchuj c tego, co mia y
do powiedzenia.
Wra liwe s uchanie nie sprawi, e siedmiolatek b dzie chcia i
spa o ustalonej porze, ani te e nastolatek nie b dzie a owa tego,
i nie mo e pój na film z przyjació mi. Jednak e wys uchanie i przy-
j cie do wiadomo ci przez rodziców tego, co dzieci maj do powie-
dzenia na temat swoich uczu , sprawi, e w mniejszym stopniu b d
si one czu y niesprawiedliwie potraktowane.
Brzmi prosto, nieprawda ? Je li tak, to dlatego, e wybra em dwa
przyk ady, w których atwo zrozumie punkt widzenia dziecka, zw asz-
cza je li si o tym czyta, a nie jest si na miejscu rodzica zap dzonego
w kozi róg przez niezno ne dziecko.
Nawet mi e dzieci du o si k óc . D do tego, czego chc ,
a rodzice czuj si odepchni ci. Ide stoj c za wra liwym s uchaniem
jest to, e k ótnie nie b d si zaognia , je li rodzice nie b d tego
chcieli.
Niektórzy rodzice narzekaj , e ich dzieci k óc si nieustannie.
Te dzieci nie domagaj si okazjonalnie zrozumienia. One raczej opie-
raj si wszystkiemu, co rodzice nakazuj im zrobi . Jedn z przyczyn,
dla których taki opór staje si nawykiem, jest fakt, i wi kszo dzieci
rzadko czuje si wys uchana. Oczywi cie udaje im si czasem zwró-
ci uwag rodziców, ale byliby cie zaskoczeni, jak wiele dzieci uwa a
swoich rodziców za kiepskich s uchaczy. Konfliktowa natura wszelkich
wzajemnych oddzia ywa z  k ótliwym dzieckiem jest wzmacniana
poczuciem dziecka, e musi walczy o to, aby by o wys uchane.
28 WRA LIWE S UCHANIE POZWALA WYELIMINOWA K ÓTNIE
Wra liwe s uchanie zmniejsza liczb powtarzaj cych si k ótni,
w które cz dzieci stara si wci ga rodziców, poniewa zrywa
z zakl tym kr giem, w którym rodzic mówi jedno, a dziecko drugie.
Tak d ugo, jak obie strony b d chcia y narzuci swój punkt widze-
nia, a adna nie b dzie chcia a wys ucha drugiej, k ótnia b dzie si
rozwija , a sko czy si gniewem i uraz . Kiedy stosujesz wra liwe
s uchanie, unikasz k ócenia si z Twoj decyzj , nie dyskutuj c nad
ni . Zamiast tego s uchasz, czego Twoje dziecko chce, co czuje, my li
i czego sobie yczy. Dopóki s uchasz, nie ma k ótni.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zrozum zachowanie dziecka
Jak uszczęśliwić swoje dziecko
musisz czy chcesz posłać swoje dziecko do szkoły
Zagrozenia w internecie Chron swoje dziecko zagint
Zanim pozwolisz zaszczepić swoje dziecko
Zrozumiec psa Narodziny dziecka
Jak Usłyszeć Swoje Anioły [fragmenty]
Thaumasyt – Część 1 Droga do powszechnie przyjętego zrozumienia
Dziecko chore zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne

więcej podobnych podstron