Budownictwo Komunikacyjne Projekt Kolej Linia znaczenia miejscowego Opis Techniczny


Budownictwo Komunikacyjne - semestr VI rok akad.2012/13
1. Dane wstępne.
Podstawą projektu trasy kolejowej jest temat ćwiczenia wydanego przez Zakład Dróg
Kolejowych Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Poznańskiej. Tematem ćwiczenia
projektowego jest zaprojektowanie trasy kolejowej kategorii 3 (linia znaczenia miejscowego),
jednotorowej (dwukierunkowej) pomiędzy umownymi punktami A(79,00 P, 68,50 R) oraz
B(86,00 P,67 R). Projekt trasy obejmuje obliczenia elementów linii kolejowej w planie,
niwelacje trasy, obliczenia profilu podłużnego i przekrój poprzeczny torowiska.
2. Charakterystyka linii kolejowej.
2.1. Dopuszczalne prędkości pociągów:
Øð Pasażerskie  Vmax = 60 km/h
Øð Towarowe  Vmax = 50 km/h
2.2. Minimalny dopuszczalny promień łuku poziomego Rmin h = 400 m
2.3. Zalecany promień łuku poziomego Rzalecane = 600 m
2.4. Pochylenie miarodajne im d" 20 0
2.5. Minimalny promień łuku pionowego Rmin v = 2000 m
2.6. Dopuszczalna przechyłka: 20mm d" h d" 150mm, przechyłka zastosowana h = 46 mm
2.7. Dopuszczalny nacisk osi P < 200 kN
2.8. Dopuszczalne wartości przyspieszenia niezrównoważonego:
Øð Dla pociÄ…gów pasażerskich adop = 0,8 m/s2
Øð Dla pociÄ…gów towarowych at = 0,6 m/s2
3. Opis projektowanej linii kolejowej.
3.1. Opis terenu.
Teren pod budowę linii kolejowej jest terenem pagórkowatym. Na planowanej trasie
występują tereny podmokłe. Przebieg linii kolejowej planowany jest w okolicy pomiędzy
miejscowościami Lubicz, Popioły i Dobra Wola. Trasa przekracza na swoim biegu drogi i
strumienie. Maksymalna różnica w niwelecie terenu wynosi 14,60 m. Najwyżej położony
punkt w terenie na projektowanej trasie ma 61,70 m.n.p.m. a najniższy 47,10 m.n.p.m.
opracował: Dragonred27 1
Budownictwo Komunikacyjne - semestr VI rok akad.2012/13
3.2. Opis trasy w planie.
Długość trasy w planie L = 7856,56 m. Odległość między punktem początkowym a końcowym
w linii prostej wynosi Lo = 7158,91 m. Wydłużenie bezwzględne wynosi "L = 697,59 m.
Współczynnik rozwinięcia trasy wynosi L/Lo = 1,0974. Długość odcinków prostych wynosi
6528,24 m. Udział odcinków prostych w projektowanej trasie wynosi 83,09 %. Na
planowanej trasie występuje trzy łuki kołowe o promieniu R = 625 m, z zastosowaną
przechyłką hz = 46 mm.
Pierwszy W1 występuje na dystansie 424,60 m, stanowiąc 5,40 % długości całej trasy. Dla
powyższego łuku zastosowano krzywą przejściową o długości L1 = 28 m.
Drugi W2 występuje na dystansie 411,76 m, stanowiąc 5,24 % długości całej trasy. Dla
powyższego łuku zastosowano krzywą przejściową o długości L2 = 28 m.
Trzeci W3 występuje na dystansie 491,91 m, stanowiąc 6,26 % długości całej trasy. Dla
powyższego łuku zastosowano krzywą przejściową o długości L3 = 28 m.
3.3. Opis trasy w profilu.
Pochylenie Trasy
Wysokość Wysokość
Długość
i [0 ] Początek początkowa Koniec końcowa
[m]
[m.n.p.m] [m.n.p.m.]
i1 1,92 0+000,00 57,50 1+287,85 59,98 1287,85
iz1 -4,52 1+287,85 59,98 1+312,15 59,87 24,30
i2 -10,22 1+312,50 59,87 2+189,78 50,90 877,28
iz2 -4,89 2+189,78 50,90 2+210,22 50,80 20,44
i3 0,00 2+210,22 50,80 3+312,00 50,80 1101,78
i4 3,54 3+312,00 50,80 4+500,00 55,00 1188,00
i5 0,00 4+500,00 55,00 5+435,00 55,00 935,00
i6 -2,06 5+435,00 55,00 7+856,50 50,00 2421,50
Trasa spełnia wpełni wymaganie dotyczące pochylenia miarodajnego im dla lini kategorii 3
(Lini znaczenia miejscowego).
3.4. Stacja.
Na planowanej trasie przewiduje się jedną stację położoną w pobliżu miejscowości Lubicz.
PoczÄ…tek stacji znajduje siÄ™ 2+210,00 od poczÄ…tku trasy, natomiast koniec 3+310,00 od
początku trasy . Długość równi stacyjnej wyniesie 1100 m, a pochylenie podłużne stacji 00 .
opracował: Dragonred27 2
Budownictwo Komunikacyjne - semestr VI rok akad.2012/13
3.5. Obiekty inżynierskie.
Na planowanej trasie przewiduje się budowę trzech przepustów sklepionych, obiekty mają
znajdować się w 6+175,00, 6+260,00 i 6+510,00 od początku trasy.Planowane są także trzy
skrzyżowania z drogami w odległości 2+250,00, 3+290,00 i 5+760,00 od początku trasy.
3.6. Nawierzchnia.
Tor wykonano z szyn kolejowych S 60 klasy technicznej 4, na podkładach prefabrykowanych
betowych PS 93, podsypka tłuczniowa o minimalnej grubości pod podkładami wynoszącej
35 cm.
4. Literatura.
Øð Dziennik Ustaw nr 151, RozporzÄ…dzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z
10.09.1998r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać
budowle kolejowe i ich usytuowanie.
Øð Henryk BaÅ‚uch, Maria BaÅ‚uch  UkÅ‚ady geometryczne toru i ich deformacje
Warszawa 2010
Øð Kazimierz Towpik  Infrastruktura Transportu Kolejowego Warszawa 2004
5. Obliczanie elementów linii kolejowej w planie.
Współrzędne punktów
A W1 W2 W3 B
P(X) 79,000 79,575 83,075 85,250 86,000
R(Y) 68,500 68,980 68,880 66,925 67,000
Odległości punktów [m]
AW1 749,02 W2W3 2924,49
AW2 4092,68 W3B 753,74
AW3 6445,40 W1B 6723,17
AB 7158,91 W2B 3477,07
W1W2 3501,43 W1W3 6035,62
KÄ…ty zwrotów trasy [°]
Ä…1 41,491 Ä…2 40,314 Ä…3 47,661
opracował: Dragonred27 3
Budownictwo Komunikacyjne - semestr VI rok akad.2012/13
Auk Pierwszy (W1)
R [m] 625,00 Vp [km/h] 60,00 Vt [km/h] 50,00
g [m/s2] 9,81 adop [m/s2] 0,8 at [m/s2] 0,6
s [mm] 1435 Ä…1 [°] 41,491
T1 [m] 236,74 f1 [m] 43,33 S1 [m] 452,60
Przechyłka [mm]
-49,06 mm d" h (obliczona) d" 134,97 mm
20 mm d" h (wg przepisów) d" 150 mm
hz1 [mm] 46
Krzywa przejściowa
¨dop[m/s3] 0,3 fdop [mm/s] 28 amax [m/s2] 0,2655
L od siły dośrodkowej L od prędkości podnoszenia koła
Lmin¨ [m] 14,752 Lminf [m] 27,429
L1 [m] 28
Długość łuku i wartość zredukowana długości łuku
n [m] 0,0523 S1' [m] 424,60
opracował: Dragonred27 4
Budownictwo Komunikacyjne - semestr VI rok akad.2012/13
Auk Drugi (W2)
R [m] 625,00 Vp [km/h] 60,00 Vt [km/h] 50,00
g [m/s2] 9,81 adop [m/s2] 0,8 at [m/s2] 0,6
s [mm] 1435 Ä…2 [°] 40,314
T2 [m] 229,42 f2 [m] 40,78 S2 [m] 439,76
Przechyłka [mm]
-49,06 d" h (obliczona) d" 134,97
20 mm d" h (wg przepisów) d" 150 mm
hz2 [mm] 46
Krzywa przejściowa [m]
¨dop[m/s3] 0,3 fdop [mm/s] 28 amax [m/s2] 0,2655
L od siły dośrodkowej L od prędkości podnoszenia koła
Lmin¨ [m] 14,752 Lminf [m] 27,429
L2 [m] 28
Długość łuku i wartość zredukowana długości łuku
n [m] 0,0523 S2' [m] 411,76
opracował: Dragonred27 5
Budownictwo Komunikacyjne - semestr VI rok akad.2012/13
Auk Trzeci (W3)
R [m] 625,00 Vp [km/h] 60,00 Vt [km/h] 50,00
g [m/s2] 9,81 adop [m/s2] 0,8 at [m/s2] 0,6
s [mm] 1435 Ä…3 [°] 47,661
T3 [m] 276,06 f3 [m] 58,25 S3 [m] 519,91
Przechyłka [mm]
-49,06 d" h (obliczona) d" 134,97
20 mm d" h (wg przepisów) d" 150 mm
hz3 [mm] 46
Krzywa przejściowa [m]
¨dop[m/s3] 0,3 fdop [mm/s] 28 amax [m/s2] 0,2655
L od siły dośrodkowej L od prędkości podnoszenia koła
Lmin¨ [m] 14,752 Lminf [m] 27,429
L3 [m] 28
Długość łuku i wartość zredukowana długości łuku
n [m] 0,0523 S3' [m] 491,91
opracował: Dragonred27 6
Budownictwo Komunikacyjne - semestr VI rok akad.2012/13
KILOMETRACJA
0+000,00
PT=A
0+749,02
+AW1
0+749,02
W1
0+250,74
-(T1+L1/2)
0+498,28
PKP 1
0+028,00
+L
0+526,28
PAK 1
0+212,30
+0,5S1'
0+738,58
ÅšAK 1
0+212,30
+0,5S1'
0+950,88
KAK 1
0+028,00
+L
0+978,88
PKP 1
0+250,74
-(T1+L1/2)
0+728,14
W1'
3+501,43
+W1W2
4+229,57
W2
0+243,42
-(T2+L2/2)
3+986,15
PKP 2
0+028,00
+L
4+014,15
PAK 2
0+205,88
+0,5S2'
Sprawdzenie
4+220,03
ÅšAK 2
W1 20,87 20,87 PRAWDA
0+205,88
+0,5S2'
W2 19,09 19,09 PRAWDA
4+425,91
KAK 2
W3 32,21 32,21 PRAWDA
0+028,00
+L
4+453,91
PKP 2
0+243,42
-(T2+L2/2)
4+210,48
W2'
2+924,49
+W2W3
7+134,97
W3
0+290,06
-(T3+L3/2)
6+844,92
PKP 3
0+028,00
+L
6+872,92
PAK 3
0+245,95
+0,5S3'
7+118,87
ÅšAK 3
0+245,95
+0,5S3'
7+364,82
KAK 3
0+028,00
+L
7+392,82
PKP 3
0+290,06
-(T3+L3/2)
7+102,76
W3'
0+753,74
+W3B
7+856,50
KT=B
opracował: Dragonred27 7
Budownictwo Komunikacyjne - semestr VI rok akad.2012/13
Dziennik Niwelacji
Nr punktu Pikietaż [m] Wysokość punktu [m] Opis
1 0+000,00 54,30 PT, pkt A
2 0+025,00 55,00 warstwica
3 0+050,00 57,50 warstwica
4 0+100,00 59,10 hektometr
5 0+140,00 60,00 warstwica
6 0+170,00 60,10 środek między warstwicami
7 0+200,00 60,00 warstwica/hektometr
8 0+300,00 59,20 hektometr
9 0+400,00 58,75 hektometr
10 0+498,22 58,97 PKP 1
11 0+500,00 59,00 hektometr
12 0+526,28 59,20 PAK 1
13 0+600,00 59,70 hektometr
14 0+700,00 59,40 hektometr
15 0+738,58 59,25 ÅšAK 1
16 0+800,00 58,90 hektometr
17 0+900,00 59,80 hektometr
18 0+925,00 60,00 warstwica
19 0+950,88 60,10 KAK 1
20 0+978,88 60,20 PKP 1
21 1+000,00 60,30 km
22 1+100,00 60,45 hektometr
23 1+200,00 61,00 hektometr
24 1+300,00 61,50 hektometr
25 1+400,00 61,70 hektometr
26 1+500,00 61,40 hektometr
27 1+600,00 60,90 hektometr
28 1+700,00 60,30 hektometr
29 1+800,00 60,00 warstwica/hektometr
30 1+860,00 57,50 warstwica
31 1+900,00 56,70 hektometr
32 1+970,00 55,00 warstwica
33 2+000,00 54,60 km
34 2+100,00 52,80 hektometr
35 2+130,00 52,50 warstwica
36 2+200,00 50,80 hektometr
37 2+230,00 50,00 warstwica
38 2+250,00 49,50 droga
39 2+300,00 47,50 warstwica/hektometr
40 2+400,00 47,10 hektometr
41 2+420,00 47,50 warstwica
42 2+500,00 48,75 hektometr
43 2+600,00 49,70 hektometr
44 2+700,00 48,75 hektometr
45 2+800,00 48,00 hektometr
46 2+900,00 48,20 hektometr
47 3+000,00 48,40 km
48 3+100,00 48,90 hektometr
49 3+200,00 49,70 hektometr
50 3+220,00 50,00 warstwica
opracował: Dragonred27 8
Budownictwo Komunikacyjne - semestr VI rok akad.2012/13
Dziennik Niwelacji
Nr punktu Pikietaż [m] Wysokość punktu [m] Opis
51 3+290,00 50,50 droga
52 3+300,00 50,40 hektometr
53 3+400,00 51,40 hektometr
54 3+500,00 52,25 hektometr
55 3+530,00 52,50 warstwica
56 3+600,00 53,80 hektometr
57 3+700,00 54,55 hektometr
58 3+800,00 54,30 hektometr
59 3+900,00 55,00 warstwica/hektometr
60 3+986,15 56,00 PKP 2
61 4+000,00 56,10 km
62 4+014,15 56,00 PAK 2
63 4+080,00 55,00 warstwica
64 4+100,00 54,70 hektometr
65 4+200,00 54,80 hektometr
66 4+220,03 54,90 ÅšAK 2
67 4+250,00 55,00 warstwica
68 4+300,00 55,40 hektometr
69 4+400,00 55,30 hektometr
70 4+425,91 55,20 KAK 2
71 4+453,91 55,10 PKP 2
72 4+475,00 55,00 warstwica
73 4+500,00 54,90 hektometr
74 4+600,00 54,50 hektometr
75 4+700,00 54,60 hektometr
76 4+800,00 54,80 hektometr
77 4+900,00 54,40 hektometr
78 5+000,00 54,85 km
79 5+020,00 55,00 warstwica
80 5+100,00 55,90 hektometr
81 5+200,00 55,70 hektometr
82 5+300,00 57,30 hektometr
83 5+305,00 57,50 warstwica
84 5+340,00 57,90 środek między warstwicami
85 5+375,00 57,50 warstwica
86 5+400,00 56,30 hektometr
87 5+435,00 55,00 warstwica
88 5+500,00 54,50 hektometr
89 5+600,00 54,00 hektometr
90 5+700,00 54,40 hektometr
91 5+760,00 54,60 droga
92 5+800,00 54,30 hektometr
93 5+900,00 53,60 hektometr
94 6+000,00 52,70 km
95 6+015,00 52,50 warstwica
96 6+100,00 50,50 hektometr
97 6+120,00 50,00 warstwica
98 6+175,00 49,50 okresowy strumień
99 6+200,00 49,80 hektometr
100 6+260,00 49,60 okresowy strumień
opracował: Dragonred27 9
Budownictwo Komunikacyjne - semestr VI rok akad.2012/13
Dziennik Niwelacji
Nr punktu Pikietaż [m] Wysokość punktu [m] Opis
101 6+300,00 49,70 hektometr
102 6+400,00 48,90 hektometr
103 6+500,00 48,40 hektometr
104 6+510,00 48,20 strumień
105 6+600,00 49,20 hektometr
106 6+700,00 49,50 hektometr
107 6+800,00 49,80 hektometr
108 6+844,92 50,00 PKP 3/warstwica
109 6+872,92 50,20 PAK 3
110 6+900,00 50,10 hektometr
111 6+950,00 50,50 środek między warstwicami
112 7+000,00 50,00 km/warstwica
113 7+040,00 49,50 środek między warstwicami
114 7+080,00 50,00 warstwica
115 7+100,00 50,40 hektometr
116 7+118,87 50,50 ÅšAK 3
117 7+160,00 50,00 warstwica
118 7+200,00 49,80 hektometr
119 7+300,00 49,60 hektometr
120 7+364,82 49,70 KAK 3
121 7+392,82 49,65 PKP 3
122 7+400,00 49,60 hektometr
123 7+500,00 49,40 hektometr
124 7+600,00 49,30 hektometr
125 7+700,00 49,50 hektometr
126 7+800,00 49,60 hektometr
127 7+856,50 49,70 KT, pkt B
Załącznik 1: Załomy i Auki Pionowe
i im d" 0,020 im d" 0,010 im d" 0,006
i1 0,00192 Poprawna Poprawna Poprawna
i2 -0,01022 Poprawna Niepoprawna Niepoprawna
i3 0,00000 Poprawna Poprawna Poprawna
i4 0,00354 Poprawna Poprawna Poprawna
i5 0,00000 Poprawna Poprawna Poprawna
i6 -0,00206 Poprawna Poprawna Poprawna
Załom wymaga
Należy zastosować
Załom n R [m] St [m] Sw [mm] złagodzenia wstawką o
Å‚uk pionowy
pochyleniu pośrednim
Z1 0,0121 2000 12,15 36,88 TAK TAK
Z2 0,0102 2000 10,22 26,12 TAK TAK
Z3 0,0035 2000 3,54 3,12 NIE NIE
Z4 0,0035 2000 3,54 3,12 NIE NIE
Z5 0,0021 2000 2,06 1,07 NIE NIE
opracował: Dragonred27 10


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Budownictwo Komunikacyjne Projekt Kolej Linia znaczenia miejscowego Spis Treści
opis techniczny budownictwo ogólne

więcej podobnych podstron