Strategie geniuszy Mysl jak Albert Einstein strage


Tytuł oryginału: Strategies of Genius, Volume Two
TÅ‚umaczenie: Cezar Matkowski
ISBN: 978-83-246-3640-2
Copyright © 1994 by Meta Publications.
Printed in the United States of America. All rights reserved. This book or parts thereof
may not be reproduced in any form without written permission of the Publisher.
Polish edition copyright © 2012 by Helion S.A.
All rights reserved.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądz towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://sensus.pl/user/opinie/strage
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: sensus@sensus.pl
WWW: http://sensus.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Printed in Poland.
" Kup książkę " Księgarnia internetowa
" Poleć książkę " Lubię to! Nasza społeczność
" Oceń książkę
Spis tre ci
Podzi kowania 7
Przedmowa 9
Wprowadzenie 11
1. Epistemologia Einsteina 19
2. Makrostrategia modelowania Einsteina 41
3. Podstawowa struktura strategii my lenia Einsteina 55
4. Pogl dy Einsteina na j zyk 65
5. Mikroanaliza procesu my lenia twórczego Einsteina 75
6. Teoria wzgl dno ci 87
7. Psychologiczne implikacje teorii wzgl dno ci 127
8. Zastosowania strategii Einsteina 145
9. Podsumowanie procesu my lowego Einsteina 165
10. Podsumowanie 169
Pos owie 183
A. Podstawy i za o enia NLP 185
B. Presupozycje NLP 199
C. S owniczek poj NLP 203
Bibliografia 211
Poleć książkę
Kup książkę
6 Tytu ksiazki
Poleć książkę
Kup książkę
Rozdzia 3
Podstawowa struktura strategii
my lenia Einsteina
Chocia polem dzia ania Einsteina by a fizyka, to zadania, które przysz o
mu rozwi zywa w pracy naukowej, przypominaj do z udzenia problemy,
przed jakimi stajemy ka dego dnia. Cz sto bowiem nasze problemy przy-
bieraj posta pewnego objawu, którego przyczyny nie s postrzegalne
bezpo rednio czy to z powodu z o ono ci systemu, czy te dlatego, e nie
zdajemy sobie sprawy ze wszystkich elementów sk adaj cych si na problem.
Poni ej przedstawiam przyk ad procesu, o którym pisa Einstein w kon-
tek cie zjawisk fizycznych, ale który równie dobrze mo e zosta przed-
stawiony w perspektywie pracy mened era:
Zarz dzasz fabryk  B . Kierownik dzia u napraw zarz dza sze-
cioma o mioosobowymi zespo ami, które nadzoruje sze ciu bryga-
dzistów. Martwi ci jednak, e zespo y te nie pracuj szczególnie wydaj-
nie, gdy pracownicy robi tylko to, co ich zdaniem jest absolutnie
niezb dne, a to spowalnia prac ca ego dzia u. Jedynym wyj tkiem od
tej regu y s sytuacje awaryjne, wymagaj ce natychmiastowego rozwi -
zania problemów. Ty wiesz jednak, e pracownicy s du o bardziej
kompetentni, ni si wydaje, i s w stanie pracowa du o efektywniej.
Niezale nie od tego, czy jeste mened erem, czy te nie, zastanów
si , jak mo na rozwi za powy szy problem. Zanim jednak przejdziesz
dalej, zanotuj swoje pomys y ju teraz. Wrócimy bowiem do nich pó niej
i sprawdzimy, czy Twoje podej cie do tego zagadnienia zmieni o si na
skutek lektury niniejszego rozdzia u.
Poleć książkę
Kup książkę
56 Strategie geniuszy. My l jak Albert Einstein
By mo e przez my l przesz o Ci pytanie:  A jak do tego problemu
podszed by taki geniusz jak Einstein? . Do niedawna takie pytanie pozo-
stawa oby bez odpowiedzi, gdy przeci tny cz owiek móg by uzna , e
nie da si na nie odpowiedzie , albo e wymaga oby to wzi cia pod uwag
zbyt du ej liczby czynników. Jednak e dzi ki technikom psychologicznego
modelowania NLP mo emy uzyska wgl d w schematy my lowe i procesy
le ce u podstaw geniuszu Einsteina, dzi ki czemu b dziemy je wykorzy-
stywa sami. Odkrywaj c takie drobne fragmenty strategii my lenia, mo emy
lepiej zrozumie i lepiej zastosowa na w asny u ytek twórcze zdolno ci
Einsteina.
Osobi cie uwa am, e najlepiej b dzie zacz od przyjrzenia si temu,
jak sam Einstein rozumia  my lenie ,  postrzeganie i  umys  . Chocia
by on fizykiem, a nie psychologiem, z pewno ci mo na go nazwa do-
skona ym u ytkownikiem procesów psychologicznych. Co wi cej, wielki
fizyk nie by te ca kowitym laikiem w dziedzinie psychologii, gdy cz sto
by wypytywany o swoje odkrycia teoretyczne i wielokrotnie spotyka si
z najwybitniejszymi psychologami swojej epoki. Oprócz tego, e udziela
wywiadów Maksowi Wertheimerowi, twórcy teorii Gestalt, który wypytywa
go o  drobne szczegó y konkretnych zjawisk sk adaj cych si na jego proces
my lenia 1, Einstein cz sto korespondowa te z Sigmundem Freudem,
wymieniaj c si z nim uwagami na temat podstawowych elementów psy-
chiki w skali indywidualnej i spo ecznej, a tak e ich wp ywu na mo liwo
wprowadzenia pokoju na wiecie.
Poza tym, e umo liwiaj nam uzyskanie wgl du w pogl dy Einsteina
na wiat, jego  my li o my leniu mog tak e u atwi nam zrozumienie
procesów psychicznych le cych u podstaw jego geniuszu.
Gdy my limy o Einsteinie, w pierwszej kolejno ci kojarz si nam
z nim skomplikowane wzory matematyczne, zrozumia e wy cznie dla
w skiej grupy wtajemniczonych fizyków i niedost pne dla wszystkich po-
zosta ych. Mimo to sam Einstein twierdzi , e jego proces my lenia twórcze-
go nie ma nic wspólnego z matematyk .
aden produktywny cz owiek nie wierzy w tak papierowy sposób.
Sposób, w jaki dwa potrójne zespo y aksjomatów zosta y sobie prze-
ciwstawione w ksi ce Einsteina i Infelda [po wi conej wzgl dno ci
1
Max Wertheimer, Productive Thinking, Greenwood Press, Westpoint 1959, s. 228.
Poleć książkę
Kup książkę
Podstawowa struktura strategii my lenia Einsteina 57
 RD], nie ma nic wspólnego z procesami my lowymi. Jest on bo-
wiem wy cznie wynikiem pó niejszego sformu owania tematu i prób
zapisu stworzonych idei. Aksjomaty wyra aj pewne podstawowe zasa-
dy w postaci skondensowanej. Kiedy ju dojdziemy do tak wa nych
wniosków, ich zapisywanie staje si przyjemne, ale w omawianym
procesie [opracowywaniu teorii wzgl dno ci  RD] wnioski takie
nie wyrastaj z manipulowania aksjomatami2.
Zamiast gloryfikowa swoje dokonania umys owe lub te ukrywa je
pod postaci zawi ych wzorów matematycznych, Einstein utrzymywa , e
 ca a nauka jest niczym wi cej jak sublimacj codziennego my lenia 3.
Podobnie jak ma to miejsce w NLP, Einstein odnosi podstawowy
proces codziennego my lenia do stymulacji i reaktywacji do wiadczenia
zmys owego.
Nasze psychiczne do wiadczenia zawieraj barwne sekwencje do wiad-
cze zmys owych, ich wyobra e pami ciowych, obrazów i uczu .
W odró nieniu od psychologii fizyka odnosi si bezpo rednio wy-
cznie do wspomnianych do wiadcze zmys owych i  rozumienia
powi za pomi dzy nimi. Jednak e koncepcja  prawdziwego wiata
zewn trznego opartego na potocznym rozumowaniu zale y wy-
cznie od wra e zmys owych4.
Einstein odró nia nast puj ce rzeczy:
a)  do wiadczenia zmys owe stanowi ce dane wej ciowe
przychodz ce z otoczenia;
b)  wyobra enia pami ciowe , czyli wra enia pozostawione
przez otrzymane do wiadczenia zmys owe;
2
Ibidem, s. 228.
3
Albert Einstein, Physics and Reality, w: Ideas and Opinions, Crown Books, New
York 1954, s. 290.
4
Ibidem, s. 290.
Poleć książkę
Kup książkę
58 Strategie geniuszy. My l jak Albert Einstein
c)  obrazy (najprawdopodobniej pochodzenia wewn trznego
w odró nieniu od  do wiadcze zmys owych pochodz cych
ze  wiata zewn trznego );
d)  uczucia (które mog by naszymi subiektywnymi reakcjami
na do wiadczenia zmys owe, wspomnienia i obrazy).
Dla Einsteina te cztery kategorie tworzy y czn kompletn grup
do wiadcze , której elementy wybieramy i czymy w celu stworzenia
my lowych modeli otaczaj cego nas wiata.
Z perspektywy NLP warto zauwa y , e powy sza definicja ma
charakter silnie wzrokowy ( barwne sekwencje ,  wyobra enia pami ciowe ,
 obraz ). Einstein wspomina te o uczuciach, ale ca kowicie pomija przy
tym d wi kowy i s owny system reprezentacji.
Powy sze obserwacje s zgodne z uwagami samego Einsteina, który
wspomina , e w jego pracy nad najwa niejszymi odkryciami j zyk (s owny
i matematyczny) gra bardzo niewielk rol . W wywiadzie udzielonym
Maksowi Wertheimerowi i po wi conym rozwojowi teorii wzgl dno ci
Einstein utrzymywa , e:
 Takie my li nie przychodzi y do mnie w postaci s ownej. Bardzo
rzadko my l bowiem s owami. Na ogó w mojej g owie pojawia si
jaka my l, któr ja nast pnie staram si ubra w s owa . Kiedy wspo-
mnia em, e wiele osób stwierdza, i my li przede wszystkim s owami,
Einstein tylko si za mia 5.
Einstein my la nie s owami lub formu ami matematycznymi, ale
przede wszystkim obrazami i uczuciami. W li cie do Jacques a Hadamarda,
psychologa poznawczego, wyja nia :
S owa lub j zyk, napisane b d wypowiedziane, nie wydaj si od-
grywa adnej roli w moim mechanizmie my lenia. Wra enia psy-
chiczne, s u ce jako elementy my li, wydaj si pewnymi znakami
oraz mniej lub bardziej wyra nymi obrazami, które mog by  wia-
domie odtwarzane i czone.
5
Max Wertheimer, Productive Thinking, s. 228.
Poleć książkę
Kup książkę
Podstawowa struktura strategii my lenia Einsteina 59
Oczywi cie istnieje pewna wi pomi dzy tymi elementami a odno-
sz cymi si do nich koncepcjami logicznymi. Jest tak e jasne, e pra-
gnienie uzyskania powi zanych ze sob logicznie koncepcji stanowi
emocjonaln podstaw do s abo zdefiniowanej zabawy wspomnia-
nymi wcze niej elementami. Jednak e z perspektywy psychologicznej
ta gra w po czenia wydaje si jedn z podstawowych cech my li
twórczej, która si przejawia, zanim jeszcze dowolne logiczne po -
czenie s ów lub innych znaków mo e by przekazane innym.
W moim przypadku wspomniane elementy maj charakter przede
wszystkim wzrokowy i w niektórych sytuacjach tak e mi niowy.
Konwencjonalne s owa i inne znaki pojawiaj si w mudnym pro-
cesie wtórnym, kiedy mechanizm wspomnianej zabawy w po czenia
jest ju ustalony i mo e by odtwarzany wtedy, gdy b dzie to po-
trzebne& [Mój standardowy styl my lenia] ma charakter wzrokowy
i motoryczny. Na etapie, na którym pojawiaj si s owa, pojawia si
te kontrastuj cy z poprzednimi stylami styl d wi kowy, ale jak ju
wspomnia em wcze niej, styl ten wyst puje wy cznie w pó niejszym
etapie procesu my lenia6.
W powy szej wypowiedzi Einstein wyja nia, e s owne lub mate-
matyczne reprezentacje jego my li pojawiaj si po zako czeniu procesu
my lenia twórczego, które w jego przypadku wykorzystuje obrazy wzro-
kowe (oznaczane w NLP jako Ww, od s owa Wzrokowy, wewn trzny)
oraz  motoryczne lub  mi niowe wra enia kinestetyczne (oznaczane
w NLP jako K, od Kinestetyczny).
Po zako czeniu kszta towania obrazów s one t umaczone na wyra-
enia s owne lub matematyczne (oznaczane w NLP jako S  S uchowy,
c
cyfrowy). Na uwag zas uguje fakt, e Einstein u ywa s owa  kontrastu-
j cy , podkre laj c obco tego stylu dla swoich typowych procesów my-
lowych.
Mo na zatem powiedzie , e w strategii Einsteina organizacja i po-
szukiwanie informacji zachodz poprzez  zabaw w po czenia obra-
zów wzrokowych i wra e cielesnych. System d wi kowo-cyfrowy (tzn.
6
Albert Einstein, List do Jacques a Hadamarda, w: Brewster Ghiselin (red.), The Creative
Process, Mentor Books, New American Library, New York 1952, s. 43.
Poleć książkę
Kup książkę
60 Strategie geniuszy. My l jak Albert Einstein
s owny) jest wykorzystywany przede wszystkim do oceny wyników tej e
 zabawy pod k tem  logicznych zasad czenia elementów, a nast pnie
do wyra enia ich za pomoc p tli Wzrokowo  > Kinestetycznej.
Uczucia i emocje wytwarzane w umy le (oznaczane jako Kw, czyli
Kinestetyczne, wewn trzne) wydaj si pe ni w strategii rol motywacyj-
nego ród a dost pu i systemu prowadz cego my lenie, o czym Einstein
wyrazi si nast puj co:  pragnienie uzyskania powi zanych ze sob logicznie
koncepcji stanowi emocjonaln podstaw do s abo zdefiniowanej zabawy .
Uczucia takie wydaj si te dostarcza informacji o wzgl dnej  wi zi
(a tak e o jej braku) pomi dzy wzrokow i kinestetyczn  zabaw  a po-
siadaj cymi bardziej logiczny charakter modelami s ownymi i matema-
tycznymi.
Einstein wyja nia rol tych wewn trznych uczu w sposób nieco bar-
dziej szczegó owy, pisz c:
Przez wszystkie te lata mia em poczucie pod ania w kierunku czego
konkretnego. Oczywi cie uczucie takie bardzo trudno jest wyrazi s o-
wami, ale jestem pewien, e w a nie tak by o, i stan ten ró ni si dia-
metralnie od racjonalnego kszta tu rozwi za , do których doszed
w procesie my lenia. Nie mam przy tym w tpliwo ci, e za takim po-
czuciem ukierunkowania musi kry si jaki logiczny mechanizm, ale
sam postrzegam go w sposób wzrokowy, niczym szkic albo plan7.
Einstein wyja nia w ten sposób, e jego  poczucie pod ania w okre lo-
nym kierunku by o zgodne z pewnego rodzaju  obrazem ca o ci (który
sam okre la mianem  szkicu ). Proces daj cy si opisa jako przej cie od
7
Max Wertheimer, Productive Thinking, s. 228.
Poleć książkę
Kup książkę
Podstawowa struktura strategii my lenia Einsteina 61
 szkicu do  poczucia pod ania w okre lonym kierunku nie tylko znajduje
si pomi dzy procesami  zabawy w po czenia i  koncepcji logicznych ,
ale stoi tak e ponad  zabaw w po czenia i w pewnym sensie wp ywa na
ni na wy szym poziomie, podobnie jak lalkarz wp ywa na ruchy mario-
netki. Ni szy poziom zabawy elementami wzrokowymi oraz  mi niowymi
lub  motorycznymi s zawiadowane poprzez wy szy i szerszy w swoim
spektrum wzrokowy  szkic oraz odczuwane w ca ym ciele poczucie ukie-
runkowania. Wertheimer podsumowa to nast puj co:
W gr wchodz tu dwa kierunki: uzyskiwanie spójnego obrazu ca o ci
oraz postrzeganie tego, czego ca a struktura wymaga od swoich cz ci8.
Poni szy wykres przedstawia w syntetycznej formie wszystko to, co do
tej pory powiedzieli my o strategii Einsteina:
Rysunek pokazuj cy podstawow strategi my lenia Einsteina
Einstein daje nam do bezpo redni opis tego, jak  zabawa w po -
czenia wykorzystuje obrazy w celu stworzenia obrazu ca o ci:
8
Ibidem, s. 212.
Poleć książkę
Kup książkę
62 Strategie geniuszy. My l jak Albert Einstein
Co dok adnie oznacza my lenie? Etap przyjmowania wra e zmy-
s owych, na którym w my li pojawiaj si obrazy, nie jest jeszcze
my leniem. Podobnie etap, na którym takie obrazy tworz ci gi i ich
kolejne elementy przywo ywane s przez elementy ju istniej ce 
te jeszcze nie jest do ko ca my leniem. Kiedy jednak w tak utworzo-
nych ci gach zacznie si pojawia jeden obraz, wówczas  dok adnie
poprzez takie powtórzenia  staje si on porz dkuj cym elementem
tych e ci gów, które bez niego nie s w aden sposób po czone. Taki
element staje si zatem pewnym narz dziem, koncepcj 9.
Einstein zgadza si z Arystotelesem, mówi c, e ani dane zmys owe,
ani wewn trzna replikacja tych danych przyjmuj cych posta  wyobra e
pami ciowych , ani nawet czenie wra e zmys owych w procesie aso-
cjacji nie wystarczaj do wyczerpuj cego opisania procesu my lenia. Dla
Einsteina elementem decyduj cym o istnieniu  my lenia by a  koncepcja ,
czyli  element porz dkuj cy pojawiaj cy si dzi ki zauwa eniu czego ,
co powtarza si w wielu ró nych do wiadczeniach. Proces ten Arystoteles
nazywa  indukcj  . W NLP taki element porz dkuj cy, który czy seri
do wiadcze w jedn ca o , okre lamy mianem  wzorca .
 Koncepcja jest  elementem porz dkuj cym
cz cym serie do wiadcze
W tej chwili mo emy wi c powiedzie , e mamy ogóln wizj tego,
jak Einstein wykorzystywa podstawowe procesy psychiczne, które sam
uwa a za niezb dne dla codziennego my lenia (tj.  do wiadczenia zmy-
s owe ,  wyobra enia pami ciowe ,  obrazy ,  uczucia i  j zyk ).
9
Albert Einstein, Physics and Reality, s. 291.
Poleć książkę
Kup książkę
Podstawowa struktura strategii my lenia Einsteina 63
1. Do wiadczenia zmys owe s dla strategii danymi wej ciowymi
(Wz, Sz, Kz).
2. Do wiadczenia zmys owe zostawiaj wyobra enia pami ciowe
(Wr), które w procesie  zabawy w po czenia wykorzystuj stwo-
rzone w jej wyniku obrazy (Wk) w procesie asocjacji stymulowa-
nej dzia aniem motorycznym i mi niowym (Ke).
3. Liczne ci gi obrazów, b d ce wynikiem  zabawy , cz si w wi k-
szy  wzrokowy szkic (Wi) poprzez  koncepcje , które by y od-
kryte w sposób intuicyjny poprzez dostrzeganie powtarzaj cych si
obrazów stanowi cych  elementy porz dkuj ce lub wzorzec -
cz cy wcze niej ca kowicie od siebie niezale ne obrazy.
4. Uczucie (Kw) wskazuj ce stopie  kompletno ci lub  wi zi
pomi dzy elementami zapewnia informacj zwrotn i wzmoc-
nienie, które s u równie ukierunkowaniu i kszta towaniu  za-
bawy w po czenia .
5. Koncepcje wzrokowe wynikaj ce z interakcji  zabawa w po czenia
 > koncepcja  > uczucie s nast pnie wi zane z logicznymi
(matematycznymi lub s ownymi) koncepcjami, które s oceniane
i wyra ane poprzez logiczne modele j zyka (Sc).
Poleć książkę
Kup książkę
64 Strategie geniuszy. My l jak Albert Einstein
Poleć książkę
Kup książkę


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Mysl jak Twoj klient Strategia rozwoju sprzedazy myskli
Albert Einstein Principles Of Theoretical Physics
Albert Einstein
Albert Einstein What Is The Theory Of Relativit
Studio Emka Mysl Jak Zwyciezca
Albert Einstein Principles Of Research
Albert Einstein

więcej podobnych podstron