W4 EB CSR


CSR 
PODSTAWOWE POJCIA
Etyka w biznesie
wykład 5
3 grudnia 2011
dr Ewa Jastrzębska
Katedra Ekonomii Środowiska i Zasobów Naturalnych
ejastr@sgh.waw.pl
Szkoła Główna Handlowa
CSR, CR, SR czy&
Koncepcja CSR bywa różnie rozumiana i interpretowana
Początkowo termin corporate social responsibility był tłumaczony jako społeczna odpowiedzialność korporacji,
co nie do końca oddawało istotę tej idei, bowiem błędnie sugerowało odnoszenie CSR wyłącznie do
wielkich korporacji. Odpowiedzialność wobec interesariuszy powinna być natomiast podejmowana na
każdym poziomie i nie powinna zależeć od wielkości czy położenia geograficznego firmy
Przedrostek  społeczna może wprowadzać w błąd sugerując, że CSR to wyłącznie działania na rzecz
społeczności lokalnej  sponsoring czy filantropia. Tymczasem CSR nie jest działalnością charytatywną ani
nowym instrumentem marketingowym czy public relations, służącym wyłącznie kreowaniu wizerunku, tylko
nową filozofią prowadzenia działalności gospodarczej. Jedynie wtedy gdy koncepcja CSR będzie wpisana
w całą działalność przedsiębiorstwa, jego strategię biznesową i system zarządzania, przyniesie wymierne
korzyści samej firmie i jej interesariuszom
Dziś mówi się o społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa (SOP), odpowiedzialnym biznesie (corporate
responsibility) czy też odpowiedzialności wobec wszystkich interesariuszy, podkreślając znaczenie
zarządzania relacjami z interesariuszami w sposób odpowiedzialny (corporate stakeholder responsibility) a
także o zarządzaniu odpowiedzialnością (total responsibility management)
Norma ISO26000 mówi o społecznej odpowiedzialności (social responsibility) podkreślając, że
koncepcja ta dotyczy każdej organizacji, a nie tylko biznesu, dużego i małego
Współcześnie nadal nie wypracowano ani consensusu w tej sprawie ani ogólnie przyjętej definicji koncepcji
Początki CSR
Pierwsza wersja doktryny społecznej odpowiedzialności biznesu została sformułowana już w
1889 r. w książce Ewangelia bogactwa (The gospel of wealth) przez Andrew Carnegie,
amerykańskiego magnata stalowego
Składały się na nią dwie zasady:
dobroczynności (charity)  nakazywała bogatym wspomagać tych, którym się nie powiodło, tj.
biedniejszych i będących w potrzebie
powierniczości (stewardship)  wywodząca się z Biblii, kazała traktować bogaczy wyłącznie jako
zarządzających dobrem w imieniu innych ludzi, czyli jako opiekunów majątku powierzonego im przez
resztę społeczeństwa
A. Carnegie użył po raz pierwszy określenia  odpowiedzialność społeczna korporacji do
wskazania, że zadaniem korporacji jest wzajemne połączenie interesów własnych z
dobrem wspólnym
W swoim opracowaniu zachęcał innych właścicieli majątków (służąc jednocześnie własnym
dobrym przykładem), aby nie zapominali o swym moralnym obowiązku pomocy wobec
społeczeństwa   Nikt nie staje się bogaty, jeśli nie wzbogaca innych
Większość badaczy uważa jednak, że koncepcja CSR narodziła się dopiero w latach 90. XX w.
w trakcie dyskusji nad etyką biznesu
Definicje CSR
obowiązek wyboru przez kierownictwo takich decyzji i działań, które przyczynią się
zarówno do dbałości o interes własny (pomnażanie zysku przedsiębiorstwa), jak i do
ochrony oraz pomnażania dobrobytu społecznego
ciągłe zobowiązanie biznesu do przyczyniania się do rozwoju ekonomicznego poprzez
poprawę jakości życia zarówno pracowników i ich rodzin, jak również społeczności
lokalnej i społeczeństwa jako całości
CSR postrzegane jest zatem w kategoriach obowiązku firmy, a nie, jak to się
powszechnie uważa, wolnego wyboru. Chociaż podkreśla się dobrowolność koncepcji
społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, to podjęcie decyzji o jej wdrażaniu pociąga
za sobą konieczność prowadzenia konsekwentnych i systematycznych działań  CSR
staje się zobowiązaniem, którego zaniedbywanie jest negatywnie postrzegane przez
interesariuszy
Inne definicje CSR
CSR to koncepcja prowadzenia działalności gospodarczej (produkcyjnej, usługowej,
w tym finansowej), skierowanej na budowanie trwałych, pozytywnych i przejrzystych
relacji ze wszystkimi interesariuszami (zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i w
otoczeniu)
CSR to podejście strategiczne i długofalowe, oparte na zasadach dialogu
społecznego i poszukiwaniu rozwiązań korzystnych dla wszystkich interesariuszy
CSR to proces poznawania i włączania zmieniających się oczekiwań interesariuszy w
strategię zarządzania, a także monitorowania wpływu takiej strategii na
konkurencyjność oraz wartość firmy na rynku
Każda firma składa się z ludzi, zależy od ludzi i służy ludziom. Przedsiębiorstwo jest
zatem zbiorem interesów tych, którzy są wewnątrz i na zewnątrz niego  musi więc
brać pod uwagę wszystkich swoich interesariuszy, co oznacza równoczesne
uwzględnianie aspektów ekonomicznych, ekologicznych i etycznych w prowadzonej
działalności
CSR według UE
Green Paper on corporate social responsibility z 2001 r. definiuje CSR jako koncepcję, w
ramach której przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają problematykę społeczną i
ekologiczną w swojej działalności komercyjnej oraz w stosunkach z zainteresowanymi stronami
Odnowiona strategia UE 2011-14 odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw z 2011 r.:
podaje nową definicję CSR jako  odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływu na
społeczeństwo
CSR oznacza integrowanie kwestii społecznych, środowiskowych do podstawowej
działalności gospodarczej i strategii biznesowej w ścisłej współpracy z interesariuszami w
celu tworzenia wspólnej wartości dla wszystkich stron oraz zmniejszania negatywnych
konsekwencji funkcjonowania przedsiębiorstw
Nacisk na długoterminowe podejście i innowacyjność
Nacisk na zarządzanie łańcuchem dostaw (szczególnie w dużych przedsiębiorstwach)
Złożoność procesu zależy od wielkości przedsiębiorstwa i jego działalności, w MŚP
pozostanie nieformalny i intuicyjny, w pewnym sektorze (ekonomia społeczna  spółdzielnie
i stowarzyszenia, firmy rodzinne) prawo własności i struktury zarządzania sprzyjają CSR
Przestrzeganie obowiązującego ustawodawstwa jest warunkiem wstępnym dla osiągnięcia
tej odpowiedzialności
Definicja CSR wg ISO 26000
Standard ISO 26000 używa pojęcia społecznej odpowiedzialności bez odnoszenia się do
przedsiębiorstw, aby zaakcentować, że dotyczy ona wszystkich rodzajów organizacji
Odpowiedzialność społeczna (social responsibility)
to odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko,
poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:
przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, włączając w to zdrowie i dobrobyt
społeczeństwa
uwzględnia oczekiwania interesariuszy (osób lub grup, które są zainteresowane
decyzjami lub działaniami organizacji)
jest zgodne z mającym zastosowanie prawem i spójne z międzynarodowymi
normami zachowania
jest wprowadzone w całej organizacji i praktykowane w jej działaniach w obrębie jej
sfery wpływów
Geneza CSR
Megatrendy światowe:
Postęp techniczny a zwłaszcza rozwój technologii informacyjnych i
komunikacyjnych (ICT)
Procesy globalizacyjne (wzrost powiązań i współzależności)
Wzrost roli i znaczenia KTN  nowego gracza MSG
Problemy społeczne (ubóstwo, głód, bezrobocie, wykluczenia)
Zagrożenia ekologiczne
Wzrost świadomości społecznej, nie tylko ekologicznej
Kształtowanie się społeczeństwa obywatelskiego
Konsumeryzm etyczny, ekologiczny, polityczny (teraz: ruch inwestorów)
Etyka biznesu ( zarządzanie przez wartości)
Koncepcja rozwoju zrównoważonego
Teoria interesariuszy
EB a CSR
Koncepcja etyki w biznesie przeszła wiele ewolucji i zmian  od
momentu, gdy po raz pierwszy padło pytanie, czy życie gospodarcze
powinno się kierować jakimiś wartościami, aż po dzisiejszą dyskusję
o społecznej odpowiedzialności biznesu, gdy już nie pada pytanie
 czy? , ale raczej pytanie  jak?
Etyka biznesu mówi  co jest etyczne, a CSR  jak postępować
odpowiedzialnie
Etyka biznesu to sumienie, CSR to konkretne działania
podejmowane w zgodzie z sumieniem
Koncepcja TBL
Za podstawę społecznej odpowiedzialności biznesu, uznaną w literaturze i coraz
powszechniej stosowaną w praktyce menedżerskiej, przyjęto koncepcję potrójnej
linii wyników (triple bottom line  TBL), znaną też jako P3 (people, planet, profit), a
w Polsce jako 3E (etyka, ekologia, ekonomia)
Wprowadzenie symbolu P3 jest związane z pracą Johna Elkingtona jako
konsultanta firmy Shell przy jednym z pierwszych raportów CSR tej grupy w 2000 r.:
People, planet & profit. The Shell report  koncepcję tę nie tylko stworzył, ale i
ciągle rozwija
Koncepcja opiera się na współzależności i równowadze pomiędzy 3
wymiarami  ekonomią, ekologią i społeczeństwem
Istotą TBL jest to, że osiągnięcia firmy oraz jej sukcesy mogą i powinny być
mierzone nie wyłącznie tradycyjnymi kryteriami finansowymi, ale również wynikami
społecznymi i środowiskowymi
Koncepcja P3 także zakłada, że dokonania firmy powinny być mierzone,
audytowane, porównywane i poddawane ocenie
P3 a rozwój zrównoważony
Społeczna odpowiedzialność biznesu
Ekonomicznie
była początkowo łączona wyłącznie ze
wartościowi
społecznymi aspektami biznesu,
(economic
bottom line -
często w dodatku tylko z działalnością
PROFIT)
charytatywną
Debata o ochronie środowiska toczyła
się równolegle w nurcie rozwoju
zrównoważonego (ekorozwoju)
Społecznie Ekologicznie
odpowiedzialni przyjazni
Współcześnie jednak oba te nurty
(social bottom (environmental
są integrowane w zarządzaniu
line - bottom line -
PEOPLE) PLANET)
strategicznym przedsiębiorstwem
Rysunek może być zarówno ilustracją koncepcji rozwoju zrównoważonego, jak i
koncepcji CSR  zatem CSR to realizacja i operacjonalizacja paradygmatu rozwoju
zrównoważonego, to wdrażanie rozwoju zrównoważonego w praktyce
gospodarczej, co oznacza poszukiwanie takich rozwiązań dla działalności
gospodarczej, które są społecznie odpowiedzialne, ekologicznie przyjazne i
ekonomicznie wartościowe jednocześnie
Teoria interesariuszy  początki
Założenia teorii interesariuszy sformułował na początku lat 30. XX w.
E. Merrick Dodd pisząc, że  biznes jest bardziej publicznym działaniem
niż ściśle prywatną sprawą przedsiębiorcy
Dostrzegł on przede wszystkim:
siłę opinii publicznej
jej rosnące oczekiwania związane z budowaniem dobrych relacji z
pracownikami
że menedżerowie nie powinni być  adwokatami akcjonariuszy, tylko
powiernikami organizacji współdziałającej ze swoim otoczeniem
że celem nowoczesnego przedsiębiorstwa powinno być zarówno
przynoszenie dochodu właścicielom, jak i działanie w interesie społecznym
Interesariusze według SRI International
Pierwszeństwo w zainicjowaniu rozszerzonego rozumienia udziałowca
przysługuje Stanfordzkiemu Instytutowi Badawczemu (Stanford
Research Institute, obecnie: SRI International), który w 1963 r.
wprowadził pojęcie stakeholder (ten-kto-angażuje-stawkę), jako grę
słów nawiązującą do terminu stockholder (akcjonariusz) czy shareholder
(udziałowiec)
Według definicji stanfordzkiej z 1963 r. interesariusze to wszyscy ci,
bez których żadna organizacja nie mogłaby funkcjonować
Interesariusze według Freemana
Pierwsze ugruntowane w teorii zarządzania podejście do teorii interesariuszy przedstawił
R. Edward Freeman. Historia teorii interesariuszy datowana jest właśnie od opublikowania
przez niego w 1984 r. pracy Strategic management: a stakeholder approach
Termin stakeholder został wówczas zdefiniowany:
 those groups without whose support the organization would cease to exist
Według udoskonalonej definicji R. E. Freemana interesariusze, to każda dająca się
określić grupa lub jednostka (instytucja, także środowisko przyrodnicze), która może
wpływać, lub jest pod wpływem, działania przedsiębiorstwa (organizacji) za
pośrednictwem jego strategii, produktów i procesów wytwórczych, systemów
zarządzania i procedur
R. E. Freeman przywołuje imperatyw praktyczny Kanta wskazując, że decyzje menedżerskie
powinny być podejmowane ze względu na podmiotowość interesariuszy, tj. przy traktowaniu
ich jako celu, a nie tylko jako środka
Teoria interesariuszy właśnie R. Freemanowi zawdzięcza swoją popularność, gdyż nie tylko na
nowo zdefiniował to pojęcie, lecz także określił rodzaje odpowiedzialności przedsiębiorstwa
względem interesariuszy
Interesariusze
klienci
władze
inwestorzy
dostawcy
kooperanci
konkurenci
związki
zawodowe
środowisko
przyrodnicze
akcjonariusze
społeczeństwo
pracownicy
organizacje
pozarządowe
FIRMA
i wielu
właściciele
innych&
(organizacja)
Kategorie interesariuszy, 1
INTERESARIUSZE PIERWSZEGO I DRUGIEGO STOPNIA
(R. E. FREEMAN)
Interesariusze 1. stopnia (primary stakeholders) są to osoby, fizyczne i prawne,
zawierające z przedsiębiorstwem formalne kontrakty lub porozumienia. Bez
nich  bez ich zaangażowania  firma nie może przetrwać ani się rozwijać  od
nich zależy jej przetrwanie, powodzenie i sukces. Należą do nich: akcjonariusze,
pracownicy, klienci, dostawcy, rząd (państwo) i społeczności lokalne
Interesariusze 2. stopnia (secondary stakeholders) są to osoby lub grupy osób,
mogące zarówno wywierać wpływ na firmę, jak i pozostawać pod jej wpływem, nie
zawierają jednak z nią żadnych transakcji i w związku z tym nie są niezbędne
dla jej funkcjonowania. Mają oni jednak możliwość pośredniego oddziaływania
na przedsiębiorstwo poprzez mobilizowanie opinii publicznej, mogą nawet
poważnie zagrozić ciągłości istnienia firmy
Kategorie interesariuszy, 2
INTERESARIUSZE WEWNTRZNI I ZEWNTRZNI
Interesariuszami wewnętrznymi przedsiębiorstwa są podmioty
 tworzące firmę: właściciele, inwestorzy (akcjonariusze),
menedżerowie, pracownicy, związki zawodowe
Interesariuszami zewnętrznymi  znajdują się  na zewnątrz organizacji
 klienci, dostawcy, konkurenci, wierzyciele, władze lokalne i centralne,
rządy innych państw, organizacje pozarządowe, społeczność lokalna,
szkoły, społeczeństwo jako całość (wider community), tzw. milczący,
niemy interesariusz  środowisko przyrodnicze (i jego rzecznicy),
stowarzyszenia handlowe i branżowe, media
Możliwości oddziaływania interesariuszy
Interesariusze mają zróżnicowane możliwości oddziaływania
na organizację, które zależą od kompilacji 3 czynników:
Siły (wpływu)  przejawia się w możliwości przeforsowania w przedsiębiorstwie
swojego punktu widzenia
Legitymacji (praw)  oznacza uprawnienia grupy do wysuwania żądań w
stosunku do firmy i opiera się na zródłach prawnych, administracyjnych,
kontraktowych lub moralnych
Natarczywości (pilności)  wiąże się z okolicznościami, w jakich są wysuwane
żądania grupy  jak bardzo są zabarwione emocjami, czy mają krytyczne
znaczenie dla grupy i jak bardzo liczy się czynnik czasu
Proces mapowania interesariuszy
Polega na tworzeniu mapy relacji
Poziom zainteresowania interesariuszy
interesariuszy, czyli identyfikowaniu i
niski wysoki
wybieraniu grup kluczowych w
otoczeniu przedsiębiorstwa, które
mogą w znaczący sposób wpływać
na realizowaną strategię biznesową
Identyfikację istotnych interesariuszy
Minimum wysiłku Informuj
i ich oczekiwań przeprowadza się za
pomocą macierzy uwzględniającej
siłę oddziaływania oraz poziom
zainteresowania poszczególnych
grup interesariuszy
Zadowalaj Główni gracze
R. E. Freeman jest zdania, że
zdolność firmy do zarządzania
interesariuszami jest funkcją m. in.
Identyfikowanie interesariuszy
właśnie analizy mapy relacji
i siły ich oddziaływania
interesariuszy
niska
wysoka
Siła oddziaływania interesariuszy
Stawki interesariuszy
Interesariusz (stakeholder) oznacza zatem kogoś, kto zaangażował
pewną stawkę (stake) w przedsiębiorstwo lub ma do przedsiębiorstwa
jakieś prawo
Zarówno stawka, jak i prawo rozumiane są tutaj szeroko (nie tylko jako
stawka wyrażająca się finansowo czy prawo ujęte w kodeksach)
Stawką (wkładem, udziałem) jest to, co interesariusz wnosi do
przedsiębiorstwa i wskazuje ona rodzaj i stopień jego oczekiwań oraz
związane z tym ryzyko  stanowi ona swego rodzaju inwestycję, z którą
interesariusz wiąże to, co spodziewa się osiągnąć, a co ma postać
materialną albo niematerialną
Stawki (oczekiwania) interesariuszy różnią się nie tylko pomiędzy
poszczególnymi grupami, ale również wewnątrz każdej z grup
Oczekiwania pracowników
jasne zasady polityki personalnej gwarantowanie wolności zrzeszania się i
prawa do negocjacji zbiorowych
terminowe wypłaty wynagrodzeń
wspieranie możliwości pracowników w
dbałość o BHP, badania okresowe, opieka
zakresie zrównoważenia pracy, rodziny i
medyczna
osobistego rozwoju
badanie potrzeb i satysfakcji pracowników
polityka prorodzinna
tworzenie wyrazistych kanałów komunikacji
podmiotowe traktowanie  uznanie i szacunek
wewnętrznej
wobec pracowników
angażowanie pracowników w procesy
decyzyjne, dialog z pracownikami i związkami zapewnienie sprawiedliwego i godziwego
wynagrodzenia i jego wzrostu
prowadzenie elastycznej polityki zatrudnienia
zapobieganie dyskryminacji i mobbingowi w
gwarantowanie możliwości awansu i rozwoju
każdej postaci
zawodowego (podnoszenia kwalifikacji)
tworzenie miejsc pracy
dawanie pewności zatrudnienia
wdrożenie standardu SA8000
przestrzeganie godzin pracy, prawa do dni
program etyczny w firmie
wolnych i urlopów
gwarantowanie świadczeń socjalnych powyżej wolontariat pracowniczy
obowiązujących norm
Oczekiwania właścicieli / inwestorów
definiowanie misji i wartości przedsiębiorstwa tak, aby uwzględniały nie tyko cele finansowe i
komunikowanie ich interesariuszom
wdrażanie ładu korporacyjnego
zarządzanie ryzykiem finansowym i niefinansowym
chronienie i powiększanie aktywów właścicieli i inwestorów
profesjonalne i rzetelne zarządzanie w celu zapewnienia uczciwych i konkurencyjnych zysków z
poczynionych inwestycji
respektowanie dobra i praw akcjonariuszy
zapewnianie
ujawnianie właścicielom (inwestorom) i innym interesariuszom istotnych, rzetelnych i pełnych
informacji o działalności spółki  raporty CSR i zintegrowane
uwzględnianie żądań, sugestii, skarg i formalnych postanowień właścicieli i inwestorów
właściwe prowadzenie księgowości  bez zafałszowań i niejasnych operacji księgowych
notowanie w indeksach odpowiedzialnych firm
Oczekiwania klientów
uczciwa konkurencja
badanie potrzeb i satysfakcji konsumentów
dostarczanie odpowiedzialnych produktów i usług
bezzwłoczne reagowanie na skargi klientów  przejrzyste i skuteczne procedury
prowadzenie etycznej reklamy zgodnej z ogólnymi i branżowymi standardami reklamy
marketing zaangażowany społecznie
monitorowanie jakości, bezpieczeństwa i wpływu środowiskowego produktów
nie generowanie sztucznych potrzeb
projektowanie produktów  od kołyski aż po grób  ograniczanie wpływu na środowisko
przyrodnicze w całym cyklu życia produktu poprzez ocenę jego cyklu życia (life cycle
assessment  LCA)
podejmowanie odpowiedzialności za wytwarzane produkty w całym cyklu życia
rzetelne i jasne informowanie
Oczekiwania dostawców
przestrzeganie prawa
dokonywanie regularnych zamówień
dokonywanie terminowych płatności zgodnie z przyjętymi umowami
prowadzenie uczciwej polityki cenowej, licencyjnej i udzielania praw sprzedaży
udzielanie szybkiej odpowiedzi na zażalenia dostawców
uczciwe warunki umowy i ich przestrzeganie
unikanie współpracy z firmami, które stosują nielegalne praktyki (sweatshops, praca dzieci)
sprecyzowane zasady wyboru dostawców
włączanie wartości społecznych i środowiskowych do kryteriów wyboru dostawców
aktywne włączanie dostawców w zarządzanie ryzykiem łańcucha dostaw  sprawdzanie praktyk
społecznej odpowiedzialności wzdłuż całego łańcucha dostaw
zaopatrywanie się na lokalnym rynku
rozwój partnerów poprzez edukację
Oczekiwania konkurencji
przestrzeganie prawa
odmawianie przyjmowania informacji uzyskanych w sposób nieetyczny (np. szpiegostwo
przemysłowe)
popieranie wolnego rynku
promowanie zachowań konkurencyjnych korzystnych dla społeczeństwa i środowiska
przyrodniczego
przestrzeganie zasad uczciwej konkurencji
szanowanie materialnych i intelektualnych praw własności oraz innych praw autorskich
unikanie prób i udziału w działaniach mających na celu nielegalne zdobycie przewagi
konkurencyjnej
wystrzeganie się oferowania, przekazywania i przyjmowania łapówek
Oczekiwania rządu
przestrzeganie istniejącego prawa
rozwijanie prawa i uzupełnianie tam, gdzie go nie ma
podejmowanie współpracy w zakresie rozwiązywania problemu bezrobocia
służenie obywatelom i płacenie podatków
zapewnianie miejsc pracy
podejmowanie współpracy z rządami krajów, w których prowadzona jest działalność, w
celu poprawy jakości życia w tych krajach w sferze edukacji, kultury oraz dobrobytu
ekonomiczno-społecznego poprzez zapewnienie szkolenia i równych szans dla
pracowników ze środowisk o niekorzystnej sytuacji społecznej i ekonomicznej
Oczekiwania społeczeństwa
przestrzeganie prawa
przyczynianie się do rozwoju gospodarki
terminowe regulowanie zobowiązań wobec państwa i władz lokalnych (np. podatki)
bycie dobrym obywatelem poprzez wspieranie celów charytatywnych, edukacyjnych i
kulturalnych oraz sprzyjanie uczestnictwu pracowników w życiu społecznym i inicjatywach
obywatelskich (PPP, CCI)
promowanie i stymulowanie rozwoju zrównoważonego oraz odgrywanie wiodącej roli w
działaniach na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska przyrodniczego
szanowanie integralności i różnorodności kultur
tworzenie nowych miejsc pracy dla lokalnych pracowników
uzupełnianie działań skierowanych do zagrożonych grup społecznych
współuczestniczenie w organizacjach, które wspierają powodzenie biznesu (promowanie
inicjatyw przedsiębiorczych w regionie)
popieranie różnorodności i społecznej integracji
prowadzenie dialogu z lokalną społecznością
eliminowanie wszelkich form pracy przymusowej i pracy dzieci
przestrzeganie standardów praw człowieka
 Oczekiwania środowiska
ciągłe redukowanie negatywnego wpływu na środowisko ponad wymagania prawne
dążenie do wyeliminowania zanieczyszczeń i emisji szkodliwych substancji
maksymalizowanie efektywności wykorzystywania zasobów naturalnych (w tym recykling)
prowadzenie monitoringu i ograniczanie zużycia energii, surowców i emisji zanieczyszczeń
przestrzeganie obowiązujących przepisów w zakresie ochrony środowiska
publikowanie raportów środowiskowych
wdrożenie systemu zarządzania środowiskiem (ISO 14001, EMAS)
analiza pełnego cyklu życia wszystkich wyrobów i usług (LCA) już w fazie projektowania
stosowanie i upowszechnianie technologii przyjaznych środowisku
przestrzeganie zasady przezorności i prewencji (minimalizowanie szkód środowiskowych)
zapewnianie informacji o wpływie produkcji i wyrobów na środowisko
wybór proekologicznych dostawców (włączanie wartości środowiska w decyzje zakupowe)
edukacja ekologiczna i programy ekologiczne
OZE
Zarządzanie interesariuszami
1.Kim są interesariusze konkretnego przedsiębiorstwa?
Konieczność określenia interesariuszy charakterystycznych dla każdego typu firmy oraz
specyficznych, właściwych ze względu na istotę i teren działania konkretnej organizacji
Mapa interesariuszy jest charakterystyczna dla danej organizacji oraz zmienna w czasie
2.Jakie są ich udziały, wkłady lub prawa (stawki)?
Po zidentyfikowaniu kluczowych interesariuszy, należy rozpoznać oczekiwania każdego z nich,
mając świadomość, że nawet w ramach jednorodnej grupy interesariuszy mogą wystąpić
zróżnicowane interesy
3.Jakie okazje stwarzają i jakie wyzwania stawiają firmie?
4.Jaki rodzaj odpowiedzialności (ekonomiczną, prawną, etyczną czy filantropijną) ponosi
spółka w stosunku do wyróżnionych interesariuszy?
5.Jaką strategię i jakie sposoby jej realizacji powinno przyjąć przedsiębiorstwo, aby
uwzględniając interesy i oczekiwania interesariuszy, możliwie jak najlepiej zrealizować
swoje własne cele i zadania?
Następnie organizacje powinny wypracować strategie i wybrać odpowiednie sposoby postępowania
z różnymi interesariuszami  w każdym przypadku istnieje wiele wariantów form kontaktu i działań
Współpraca z interesariuszami
Nieco inne podejście zaproponowała Ann Svendsen, która używa terminu  współpraca z
interesariuszami (stakeholder collaboration) zamiast  zarządzania interesariuszami , aby
podkreślić wzajemne korzyści wynikające z takiego procesu
Chodzi o wspólne poszukiwanie najlepszych dla wszystkich zainteresowanych stron
rozwiązań i wspólne podejmowanie działań na rzecz ich realizacji
Jej zdaniem strategiczna współpraca z interesariuszami umożliwia rozwiązywanie
problemów istotnych z punktu widzenia wszystkich stron, stanowiąc cenną podstawę dla
innowacyjności
W modelu A. Svendsen przedsiębiorstwo jest jednym z interesariuszy, tworząc
wspólnie z innymi interesariuszami swoistą przestrzeń dialogu, w której powstają
rozwiązania korzystne dla wielu stron jednocześnie
W modelu R. E. Freemana (i większości podejść) proponuje się zaś podejście
 firmocentryczne , gdzie wszelka aktywność leży po stronie spółki, która organizuje i
prowadzi dialog z różnymi, wybranymi grupami interesariuszy
Istota CSR, 1
Można przyjąć, że interesariuszami przedsiębiorstwa są w zasadzie wszyscy, bo w globalnym świecie sieć
wzajemnych powiązań jest coraz mocniejsza. Nie jest jednak możliwe spełnienie oczekiwań wszystkich.
Dlatego też z punktu widzenia danej firmy istotne są relacje z kluczowymi interesariuszami, czyli tymi,
którzy są najważniejsi dla organizacji i którymi daje się zarządzać (lub współpracować)
Firma musi rozwiązywać nieuniknione konflikty nie tylko pomiędzy poszczególnymi grupami interesariuszy,
ale również wewnątrz każdej z grup
Teoria interesariuszy nie przyznaje prymatu jednej grupie interesariuszy nad inną, chociaż na pewno czasami
jedna grupa będzie uzyskiwała korzyści kosztem innych
Firma musi dążyć do równoważenia interesów kluczowych dla siebie, grup interesariuszy, w
przeciwnym razie zagrożone będzie jej przetrwanie (a nie tylko rozwój)
Centralną ideą tej teorii jest przekonanie, że sukces organizacyjny zależy od stopnia w jakim organizacja radzi
sobie z relacjami (zależnościami, stosunkami ) występującymi między kluczowymi interesariuszami, którzy
wpływają na realizację celu organizacji
Dlatego istotny dla CSR jest proces otwartego dialogu, poznawania wzajemnych oczekiwań i możliwości,
poszukiwanie kompromisów, uważne monitorowanie tego procesu i doskonalenie strategii w ramach szeroko
rozumianego partnerstwa
Dialog z interesariuszami
Kluczowe dla wdrażania koncepcji CSR w firmie jest prowadzenie trwałego, otwartego i aktywnego dialogu z
interesariuszami, gwarantującego skuteczne budowanie pozytywnych relacji warunkujących sukces
przedsiębiorstwa
Dialog z interesariuszami to proces, w ramach którego firma:
pyta swoich interesariuszy o opinie dotyczące jej działalności i poznaje ich rzeczywiste oczekiwania
odpowiada na nie, przedstawiając swoje możliwości w ich spełnianiu i poszukując kompromisów
bierze pod uwagę te oczekiwania w swojej działalności, doskonaląc strategię biznesową, tak aby uwzględniała
oczekiwania społeczne i cele przedsiębiorstwa
Dialog jest także narzędziem angażowania interesariuszy w działalność organizacji  umożliwia wyjście
naprzeciw ich potrzebom, edukowanie ich a także uczenie się od nich, co pozwala firmie przełożyć zdobytą
wiedzę na produkty i procesy
Identyfikacja i angażowanie interesariuszy to dwie fundamentalne praktyki społecznej odpowiedzialności
według standardu ISO 26000
Angażowanie interesariuszy jest także kluczowe z punktu widzenia rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, w
którym obywatele świadomie podejmują różnego rodzaju aktywności społeczne, oraz dla budowania kapitału
społecznego, którego podstawą jest zaufanie wobec społeczeństwa lub jego części, kooperacja, tworzenie
wzajemnych sieci powiązań i zaangażowanie obywatelskie. Zaufanie jest fundamentem relacji międzyludzkich
nie tylko w biznesie, a zatem silnie wpływa na możliwości rozwoju społeczno-gospodarczego
Angażowanie interesariuszy
zintegrowane, strategiczne
zaangażowanie
= tworzenie wartości
lepsze rozumienie interesariuszy
= zarządzanie ryzykiem
odpowiadanie na problem
Istota CSR, 2
W koncepcji tej podmiot gospodarczy nie stanowi prostego mechanizmu do pomnażania
pieniędzy zainwestowanych przez jedną grupę interesariuszy, ale instytucję złożonej
społeczności, której członkowie inwestują w jej funkcjonowanie
Ideą przewodnią CSR jest odejście od tradycyjnego celu stojącego przed firmą, według
M. Friedmana sprowadzającego się wyłącznie do wypracowywania  w sposób zgodny z
przepisami prawa  zysku lub maksymalizowania wartości właścicielskiej
W CSR zysk jako elementarny cel przedsiębiorstwa nie jest pomijany, ale wskazuje się na różne
elementy towarzyszące, konieczne dla funkcjonowania i rozwoju firmy na konkurencyjnym rynku
 zwraca się uwagę na sposób postępowania w procesie osiągania zysku i efekty tego
postępowania, a jednocześnie poszerza się pojęcie zysku, który nabiera wymiaru
społecznego
Podstawą koncepcji CSR jest przekonanie, że powinna ona przyczyniać się do wzrostu
wartości przedsiębiorstwa przez tworzenie wspólnej wartości
Często określa się CSR jako strategię osiągania obopólnej korzyści, czyli win-win
Koncepcja CSR jest realizacją i operacjonalizacją paradygmatu rozwoju
zrównoważonego w praktyce gospodarczej
Modele CSR
after profit obligation
(większość modeli CSR, także piramida odpowiedzialności Carrolla)
Opierają się one na założeniu, że zarówno z punktu widzenia logicznego, jak i
praktycznego, można domagać się społecznej odpowiedzialności jedynie od tych
przedsiębiorstw, które generują zysk
W przeciwnym razie dyskusja na temat społecznej odpowiedzialności będzie wyłącznie
dysputą teoretyczną
Zatem ekonomiczna odpowiedzialność ma pierwotne i fundamentalne znaczenie, bo na
niej wspierają się pozostałe rodzaje odpowiedzialności społecznej
before profit obligation
(model społecznej odpowiedzialności Kang i Wood)
Stanowią bardziej wymagającą interpretację koncepcji CSR, uznając pierwszeństwo wartości
moralnych przed innymi wartościami, które powinny być im przyporządkowane
Piramida odpowiedzialności A. Carrolla
odpowiedzialność
dobrowolna
zaangażowanie społeczne
odpowiedzialność etyczna
unikanie podejrzanych praktyk, branie
pod uwagę  ducha prawa,
postępowanie powyżej minimum
wymaganego przez prawo,
zapewnianie etycznego przywództwa
odpowiedzialność prawna
przestrzeganie prawa różnego rodzaju: OŚ, pracy, także
warunków umów
odpowiedzialność ekonomiczna
przynoszenie zysku, maksymalizowanie dochodów ze sprzedaży,
minimalizowanie kosztów (administracyjnych, produkcji, marketingu,
dystrybucji), podejmowanie rozsądnych decyzji strategicznych, rozważne
prowadzenie polityki w zakresie dywidend
Model społecznej odpowiedzialności
Y. Kang i D. Wood
Ma postać odwróconej i częściowo zmodyfikowanej piramidy odpowiedzialności
społecznej
Konkretne przedsiębiorstwa zobowiązane są do uwzględniania oczekiwań
swoich interesariuszy i traktowania ich na równi z własnymi celami
Jeżeli obydwa warunki są spełnione, firma otrzymuje wolność wyboru, co do
sposobu kreowania zysku
Każda spółka jest przede wszystkim zobowiązana przestrzegać zakazów i
nakazów moralnych oraz społecznych na każdym etapie swojej działalności a nie
dopiero po osiągnięciu wymaganego progu zysku
Zatem zysk osiągnięty bez przestrzegania istniejących norm nie jest moralnie
usprawiedliwiony
Według autorek istnieje swoboda wyboru i odpowiedzialności w obszarze
celów, a nie wyłącznie w sferze metod i środków ich realizacji
Zarządzanie CSR
Firma chcąca zbudować trwałe podstawy dla odpowiedzialnego działania oraz aktywnego
dialogu z interesariuszami, czyli zamierzająca wdrażać CSR w sposób strategiczny i
systemowy, powinna wprowadzić CSR do zarządzania przez tworzenie sformalizowanych
rozwiązań, składających się na system zarządzania społeczną odpowiedzialnością (tzw. system
społecznej odpowiedzialności  SSO)
SSO to część systemu zarządzania przedsiębiorstwem, wykorzystywana do opracowania
i wdrożenia jego strategii CSR oraz zarządzania działaniami przedsiębiorstwa istotnymi z
punktu widzenia jego kluczowych interesariuszy
Organizacja powinna określić swoje cele w zakresie CSR, sposoby ich osiągania oraz metody
pomiaru stopnia ich realizacji
Dobrze wdrożony SSO w przedsiębiorstwie:
pozwala koordynować działania w zakresie CSR
wspiera proces doskonalenia firmy w tym obszarze
pozytywnie wpływa na efektywność prowadzonej działalności
legitymizuje działania firmy w oczach opinii publicznej
uwiarygadnia i promuje CSR jako podstawę działania przedsiębiorstwa
System społecznej odpowiedzialności
W procesie budowania SSO firma powinna uwzględnić następujące elementy:
(prze-) formułowanie wizji i misji firmy, przekładających się następnie na cele strategiczne i
strategię firmy tak, aby zawierały postanowienia dotyczące CSR
formalne przyjęcie dokumentu określającego politykę CSR, będącą częścią ogólnej strategii
firmy
przyjęcie kodeksu etycznego, który określa sposoby etycznego postępowania wszystkich
pracowników
opracowanie określonych procedur działań lub procesów z zakresu CSR
powołanie specjalisty ds. CSR, najlepiej zajmującego wysokie stanowisko kierownicze -
pełnomocnika zarządu (większe możliwości, koordynacja działań, etyczne przywództwo)
prowadzenie szkoleń w zakresie CSR (narzędzie edukowania pracowników)
prowadzenie monitoringu wdrażania CSR i udostępnianie jego wyników interesariuszom w
postaci okresowych raportów
systematyczne przeprowadzanie wewnętrznego i zewnętrznego audytu społecznego w celu
dokonywania korekt systemu
Zarządzanie zrównoważonym łańcuchem dostaw
Globalizacja sprawiła, że wszystkie firmy, niezależnie od profilu, posiadają specyficznie
zorganizowane łańcuchy dostaw, które stały się rozproszone. Produkty  podróżują po całym
świecie i, mimo że są coraz tańsze, ich oddziaływanie społeczne i środowiskowe rośnie
Zarządzanie zrównoważonym łańcuchem dostaw oznacza, że przedsiębiorstwa powinny
włączać, wspierać i realizować odpowiedzialne praktyki biznesowe w całym swoim
łańcuchu dostaw w trzech wymiarach: ekonomicznym, społecznym i ekologicznym
Celem zrównoważonego łańcucha dostaw jest kreowanie, ochrona i długoterminowy rozwój
wartości dla wszystkich interesariuszy zaangażowanych w proces dostarczania produktów i
usług na rynek
W ten sposób skutecznie urzeczywistniany jest paradygmat rozwoju zrównoważonego i CSR
Prawdą jest jednak, że SSCM jest trudnym i skomplikowanym procesem.
Aańcuchy dostaw są coraz bardziej złożone, zatem CSR nie może być skutecznie wdrażana bez
aktywnego zaangażowania wszystkich podmiotów znajdujących się w łańcuchu dostaw
Aby móc współpracować z dostawcami na zasadach opartych o CSR, firma musi je sama wdrożyć
Zaangażowanie społeczne firmy
Działania firm, nakierowane na udział w rozwiązywaniu problemów
społecznych, określa się najczęściej mianem zaangażowania
społecznego (corporate community involvements  CCI)
W Europie używa się także terminu inwestycje społeczne
(corporate community investment) a w Stanach Zjednoczonych 
filantropia strategiczna lub strategiczna dobroczynność (corporate
philanthropy)
Rodzaje CCI
działalność
charytatywna
inwestycje na rzecz
społeczności lokalnej
przedsięwzięcia komercyjne w
środowisku społecznym
(sponsoring)
podstawowa działalność gospodarcza (CSR)
Przedsięwzięcia komercyjne w
środowisku społecznym
Obejmują one wszelkie działania, podejmowane wspólnie z innymi
organizacjami, które mają na celu wspieranie rozwoju przedsiębiorstwa,
jego sukces komercyjny, np. poprzez promocję wizerunku firmy
Chodzi zatem o działalność z jednej strony promującą samą
organizację, z drugiej zaś - przy okazji przyczyniającą się do
powstania korzyści dla osób trzecich, np.:
udział w badaniach naukowych prowadzonych przez wyższe uczelnie
sponsorowanie publikacji fachowych promujących przedsiębiorstwo
promocyjna sprzedaż wyrobów przy okazji spotkań organizacji pozarządowych
Najczęściej przykładem takich działań jest jednak sponsoring kultury,
sportu i edukacji
Inwestycje na rzecz społeczności
lokalnej
Są to długoterminowe, strategiczne działania podejmowane we współpracy
ze wspólnotą lokalną na rzecz rozwiązywania określonych problemów
społecznych, wybieranych i uznawanych przez kierownictwo spółki za istotne
dla wspierania długoterminowych interesów firmy i wzmacniających jej reputację
Podstawą tych działań jest budowanie przez przedsiębiorstwo trwałego
partnerstwa z wybranymi instytucjami państwowymi i samorządowymi lub
organizacjami pozarządowymi, działającymi na rzecz np.:
przeciwdziałania bezrobociu i społecznej marginalizacji
wzrostu świadomości ekologicznej
pomocy humanitarnej
edukacji
ochrony środowiska itp.
Tego typu działania służą zarówno firmie, jak i otoczeniu  poprawa
standardu życia danej społeczności i całego społeczeństwa przyniesie z czasem
wzrost popytu na produkty spółki a rozwój oświaty i edukacji oznacza z kolei
wyższe kwalifikacje przyszłych pracowników
Rodzaje inwestycji na rzecz
społeczności lokalnej, 1
marketing zaangażowany społecznie (cause-related marketing  CRM)  to działalność
komercyjna prowadzona przez daną firmę, uwzględniająca zarówno cele marketingowe tej
spółki, jak i potrzeby społeczne
Umożliwia sprzedaż wyrobu lub usługi, przynosząc jednocześnie korzyść wspieranej sprawie lub
organizacji społecznej
W CRM stosuje się różne modele współpracy między stronami, najbardziej popularną formą jest
angażowanie klientów przedsiębiorstwa w dofinansowywanie określonych organizacji
pozarządowych czy też prowadzonych przez nie programów społecznych, przez zakupy
produktów danej firmy uczestniczącej w kampanii
Często elementy CRM są stosowane w ramach programów lojalnościowych dla klientów.
Rodzaje inwestycji na rzecz
społeczności lokalnej, 2
kampanie społeczne (marketing społeczny), czyli działania skierowane na zmianę postaw
lub zachowań określonej grupy ludzi za pomocą mediów jako nośnika przekazu
Zazwyczaj w kampanie te zaangażowane są różne podmioty, zarówno z sektora prywatnego,
społecznego, jak i publicznego
Ich celem jest zwrócenie uwagi na istotny problem społeczny poprzez wykorzystanie doświadczeń
marketingowych danego przedsiębiorstwa
MS wychodzi poza tradycyjne postrzeganie podstawowych praw konsumenckich i kieruje się ku
potrzebie podnoszenia jakości życia klienta i całego społeczeństwa
Działalność charytatywna
Ostatni poziom zaangażowania społecznego, w największym stopniu wynikający z moralnej potrzeby, to
działalność charytatywna (corporate philanthropy, community giving), czyli tzw.  pieniądze sumienia
Filantropia to dotacje (bezzwrotna pomoc finansowa lub rzeczowa), przeznaczane na rzecz dobra
wspólnego, w odpowiedzi na prośby i apele organizacji dobroczynnych, organizacji pozarządowych, osób
indywidualnych i instytucji pożytku publicznego
Dotacje te nie mają na celu wspierania jakichkolwiek żywotnych interesów firmy i nie służą promocji jej
wizerunku
 Czysta filantropia korporacyjna, czyli prowadzona wyłącznie na rzecz dobra społecznego, może być
uzasadniona, jeżeli przekazywane wsparcie finansowe pochodzi z opodatkowanego zysku
Filantropia korporacyjna jest bardzo nieprzejrzystym obszarem działania. Menedżerowie zwykle unikają jasnych
odpowiedzi na pytania dotyczące korzyści dla firmy płynących z podejmowania takich inicjatyw. Panuje bowiem
powszechne przekonanie, że pytania o opłacalność filantropii są  nieeleganckie , gdyż to właśnie anonimowość
daru jest przecież ostateczną gwarancją czystości intencji. W dodatku, nie prowadzi się też rzeczywistej oceny
wpływu społecznego tego typu inicjatyw, koncentrując się głównie na ilości wydatkowanych pieniędzy.
Formy CCI
Trzy poziomy dobrowolnego zaangażowania przedsiębiorstwa zazwyczaj przyjmują formę:
wsparcia finansowego:
bezpośrednie przekazywanie środków finansowych przez firmę
payroll (polegający na dobrowolnej deklaracji pracowników spółki, dotyczącej comiesięcznych
określonych przez nich wypłat z pensji, przekazywanych na wybrany program społeczny lub organizację
charytatywną)
matching funds (przedsiębiorstwo pomnaża kwotę zebraną przez pracowników na jakiś cel społeczny lub
organizację społeczną)
wsparcia rzeczowego (bezpłatne przekazywanie, użyczenie produktów, surowców, sprzętu,
lokalu lub bezpłatne świadczenie usług na rzecz wybranej organizacji społecznej);
wolontariatu pracowniczego - pracownicy-wolontariusze świadczą różnego rodzaju prace na
rzecz organizacji pozarządowych (osób potrzebujących), wykorzystując swoje umiejętności i
wiedzę, natomiast firma wspiera pracowników w tych działaniach, delegując ich w ramach
godzin pracy bądz zapewniając wsparcie logistyczne czy finansowe
CC a CSR
Koncepcja firmy jako  dobrego obywatela (corporate citizenship, corporate citizen 
CC) narodziła się w latach 90. XX w.
Termin obywatelstwo przedsiębiorstw jest pewnego rodzaju metaforą 
przedsiębiorstwo traktowane jest jako specyficznego rodzaju obywatel, który
podobnie jak każdy ma z tego tytułu pewne obowiązki wobec społeczeństwa
Koncepcja obywatelstwa przedsiębiorstw bazuje na przekonaniu, że
przedsiębiorstwo ma prawa i obowiązki w znacznym stopniu tak samo, jak ma je
pojedynczy człowiek  jako swoisty podmiot musi zatem ponosić odpowiedzialność
za swoje decyzje
Chociaż spółki są jedynie sztucznymi tworami prawnymi, które trudno jest pociągać
do odpowiedzialności, to jednak składają się one z ludzi, stąd sensowne wydaje się,
że idea moralnej odpowiedzialności spółek może być kształtowana w oparciu o ideę
odpowiedzialności indywidualnej
CC najczęściej utożsamia się ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (choć
czasami z CCI)
CSR a prawo
Przestrzeganie prawa i podstawowych norm moralnych jest warunkiem koniecznym, choć
niewystarczającym do określania danego przedsiębiorstwa jako społecznie odpowiedzialnego,
bo jeżeli firma systematycznie narusza te podstawy w jakimś obszarze swojej działalności, to w
zasadzie unieważnia, albo przynajmniej zdecydowanie osłabia, wszelkie swoje działania CSR
CSR rozpoczyna się wówczas, gdy kończą się wymogi formalnoprawne  koncepcja CSR
zakłada zatem prowadzenie działalności społecznej i ekologicznej w zakresie większym, niż
wymaga tego prawo
Działanie w duchu prawa. W wielu przypadkach przedsiębiorstwa są w stanie zapobiegać złu,
które może się zdarzyć, zanim udaremni je prawo. Proces legislacyjny jest długi ze swojej istoty
i w związku z tym nie nadąża za szybko zachodzącymi zmianami w życiu gospodarczym. Zaś
indywidualne, ani korporacyjne normy nie powinny być redukowane do norm prawnych,
ponieważ mają one wtedy tendencję do ustalania się na możliwie najniższym poziomie
określanym mianem moralności krańcowej
Odpowiedzialność społeczna w odniesieniu do negatywnych efektów społecznych jest w coraz
większym stopniu regulowana prawnie, w państwach UE tego typu podejście jest coraz
szerzej stosowane. Dlatego właśnie dużo kontrowersji powodują przedsiębiorstwa, które nie
wywiązują się z podstawowych zobowiązań (np. nie płacąc pracownikom za nadgodziny), a
jednocześnie realizują programy CSR, które mają im zapewnić wizerunek firmy społecznie
odpowiedzialnej
CSR a państwo
We wdrażaniu CSR, oprócz zaangażowania samych przedsiębiorstw, niezwykle istotna jest rola z jednej
strony samego społeczeństwa, wywierającego presję na firmach by postępowały odpowiedzialnie, a z drugiej
strony  państwa tworzącego odpowiedni ład społeczny, gospodarczy i polityczny. Choć CSR stanowi
przykład samoregulacji, która uzupełnia lub nawet w pewnym stopniu zastępuje politykę i aktywność państwa,
to jednak działania te będą bardziej skuteczne tylko wówczas, jeśli będą zintegrowane z publiczną polityką
państwa. Państwo powinno promować ideę współodpowiedzialności i partycypacji w rozwiązywaniu
problemów społecznych, w tym jedną z kluczowych kwestii wydaje się być rozwijanie i wspieranie CSR,
zgodnie z ideą firmy jako dobrego obywatela
Wpływ państwa na przedsiębiorstwa w obszarze CSR przejawia się przede wszystkim w 3 obszarach:
szeroko rozumianej promocji tej koncepcji (kampanie informacyjne i edukacyjne wśród społeczeństwa i przedsiębiorstw,
uruchamianie programów pomocowych wspierających narzędziowo i finansowo firmy wdrażające standardy CSR)
regulacji (np. przejrzyste zasady prowadzenia działalności gospodarczej, tworzenie i egzekwowanie przepisów prawnych
stymulujących odpowiedzialne prowadzenie biznesu, w tym efektywne i skuteczne prawo, wprowadzanie zielonych i
etycznych kryteriów przy zamówieniach publicznych)
kontroli prawidłowości działań podejmowanych w ramach CSR (wspieranie instytucji regulujących i monitorujących
społeczną odpowiedzialność)
Ostatnia recesja gospodarcza dodatkowo przyczyniła się do nasilenia dyskusji na temat prawnej regulacji
społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw przez państwo  długotrwały kryzys, jego przyczyny i skutki,
sprawiły, że powiększyły się rzesze zwolenników wprowadzenia pewnych przepisów prawnych w zakresie
CSR, wymuszających na firmach odpowiedzialne postępowanie
Korzyści z CSR
KORZYŚCI ZEWNTRZNE KORZYŚCI WEWNTRZNE
" uwiarygodnienie misji przedsiębiorstwa w " wzrost, lojalności, zaangażowania i motywacji
oczach jego otoczenia pracowników, ich identyfikacji z firmą (obniżenie
" ograniczenie możliwości wystąpienia kosztów związanych z rekrutacją, szkoleniami,
konfliktu interesów retencją, wyższa produktywność)
" utrzymywanie dobrych relacji ze " wytworzenie się silnej kultury organizacyjnej
społecznością lokalną " zmniejszenie liczby przypadków korupcji,
" budowanie dobrej reputacji i wizerunku defraudacji i innych złych praktyk
" zwiększenie wartości marki " zgodność z przepisami
" lepsze warunki prowadzenia biznesu " postrzeganie przedsiębiorstwa jako
" większa szansa na długofalowe atrakcyjnego pracodawcy  przyciąganie
powodzenie spółki najlepszych pracowników
" pozyskanie nowych klientów i zwiększenie " wzrost sprzedaży i udziału w rynku
lojalności klientów dotychczasowych " poprawa wyników finansowych
" pozyskanie nowych kooperantów " wzrost wydajności i jakości
" większa możliwość przyciągnięcia " doskonalenie jakości zarządzania
inwestorów oraz niższe ryzyko " redukcja kosztów operacyjnych, w tym nakładów
inwestycyjne na PR
" łatwiejszy dostęp do kapitału " wzrost innowacyjności przedsiębiorstwa
" zyskanie trwałej przewagi konkurencyjnej
Interpretacja CSR
CSR nie sprowadza się do filantropii, programów zaangażowania
społecznego czy działań z zakresu public relations (PR), mających
na celu poprawę wizerunku przedsiębiorstwa  to mylne rozumienie
U zródeł tej idei leży zupełnie inny wymiar  CSR to nowa filozofia
zarządzania strategicznego
CSR to wkład biznesu na rzecz rozwoju zrównoważonego
Dziękuję za uwagę.
Następny wykład: inicjatywy CSR


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
AiSD w4 sortowanie2
F2 W4 dielektryki
w4
ML1 W4 1 (2)
W4 MECH EN
ING Raport 13 2 csr
W4 PODSTAWY PROJEKTOWANIA KONSTRUKCJI NS
W4 Wymiana gospodarcza z zagranica
Finanse w4
Część pytań CSR
W4 ZIP Podstawy metrologii elekt
Przykład do W4
hih w4
pca w4
TSZ MBM w4

więcej podobnych podstron