200 Rozporz dzenie Ministra Pracy i Polityki Spo ecznej w sprawie plac wek opieku czo wychowawczych


brzmienie pierwotne (od 2007-11-14)
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie
placówek opiekuńczo-wychowawczych
z dnia 19 pazdziernika 2007 r. (Dz.U. Nr 201, poz. 1455)
Na podstawie art. 81 ust. 10 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593,
z pózn. zm.[1] ) zarządza się, co następuje:
ż 1. [Zakres przedmiotowy] Rozporządzenie określa:
1) organizację placówek opiekuńczo-wychowawczych, w tym organizację placówek
wielofunkcyjnych, działania na rzecz realizacji praw dziecka, procedury kwalifikowania, kierowania
dziecka do placówki i jego powrotu do rodziny, a tak\e warunki korzystania z wolontariatu w tych
placówkach i wymagania wobec wolontariuszy;
2) liczbę dzieci pozostających pod opieką jednego wychowawcy lub innego specjalisty w czasie ich
pobytu w placówce oraz poza placówką w zale\ności od organizacji pracy i potrzeb dzieci;
3) obowiązującą dokumentację dotyczącą dziecka oraz sposób jej prowadzenia;
4) standardy usług świadczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
5) standard opieki i wychowania obowiązujący w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
6) kwalifikacje zatrudnianych pracowników i kwalifikacje dyrektora, kierownika, pracowników
pedagogicznych oraz innych pracowników o specjalistycznych kwalifikacjach zawodowych
zapewniających zaspokojenie potrzeb dziecka w placówce;
7) tryb kierowania i przyjmowania do całodobowych placówek opiekuńczo-wychowawczych dzieci
cudzoziemców;
8) wzór wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie całodobowej placówki opiekuńczo-
wychowawczej;
9) wykaz dokumentów potwierdzających spełnianie wymagań określonych odrębnymi przepisami.
ż 2. [Słownik] Ilekroć w rozporządzeniu mowa jest o:
1) całodobowej opiece - nale\y przez to rozumieć zaspokajanie potrzeb \yciowych dziecka zgodnie
z ustalonym w rozporządzeniu standardem opieki i wychowania oraz standardami usług
opiekuńczo-wychowawczych, je\eli potrzeby te stale lub okresowo nie mogą być zaspokajane w
domu rodzinnym;
2) doraznej opiece - nale\y przez to rozumieć krótkotrwałą opiekę całodobową, której celem jest
opracowanie diagnozy dotyczącej w szczególności poziomu rozwoju poznawczego i
emocjonalnego dziecka, jego stanu zdrowia, związków z rodziną i rówieśnikami, z
uwzględnieniem wskazań wychowawczych i dydaktycznych;
3) dziennej opiece - nale\y przez to rozumieć wspieranie rodziny przez objęcie dziecka działaniami
wychowawczymi, opiekuńczymi i edukacyjnymi;
4) hostelu - nale\y przez to rozumieć część organizacyjną placówki opiekuńczo-wychowawczej
dysponującą bazą noclegową i zapewniającą opiekę wychowawczą, czynną przez całą dobę,
wykorzystywaną w sytuacjach kryzysowych, kiedy dziecko ze względów rodzinnych musi
czasowo zamieszkać poza swoją rodziną za zgodą rodziców lub opiekunów prawnych albo kiedy
rodzina musi czasowo uzyskać schronienie;
5) placówce - nale\y przez to rozumieć całodobową placówkę opiekuńczo-wychowawczą typu
rodzinnego, socjalizacyjnego i interwencyjnego;
6) placówce wsparcia dziennego - nale\y przez to rozumieć placówkę opiekuńczo-wychowawczą
wsparcia dziennego, o której mowa w art. 71 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy
społecznej, zwanej dalej "ustawą";
7) podmiocie prowadzącym - nale\y przez to rozumieć jednostkę samorządu terytorialnego lub
podmiot uprawniony, o którym mowa w art. 25 ust. 1 ustawy;
8) rodzinach zaprzyjaznionych - nale\y przez to rozumieć rodziny obce, których członkowie
wspierają działania wychowawcze placówki opiekuńczo-wychowawczej w zakresie \ycia
rodzinnego, posiadające pozytywną opinię ośrodka adopcyjno-opiekuńczego;
9) mieszkaniu usamodzielnienia - nale\y przez to rozumieć odrębne mieszkanie poza placówką lub
w uzasadnionych przypadkach na terenie placówki, w którym zamieszkują wychowankowie od 14.
roku \ycia do usamodzielnienia, prowadząc samodzielnie gospodarstwo domowe.
ż 3. [Współpraca] 1. Placówka w zakresie opieki nad dzieckiem współpracuje z powiatowym centrum
pomocy rodzinie, zwanym dalej "centrum pomocy", oraz z rodziną dziecka, a w zakresie \ycia rodzinnego
- z rodzinami zaprzyjaznionymi.
2. Placówka mo\e specjalizować się w opiece nad dziećmi o szczególnych potrzebach.
3. W placówce mogą przebywać dzieci niepełnosprawne, je\eli nie ma uzasadnionych przeciwwskazań.
4. Placówka przygotowuje dzieci do samodzielnego \ycia.
ż 4. [Całodobowa placówka] 1. Całodobowa placówka opiekuńczo-wychowawcza typu
interwencyjnego, zwana dalej "placówką interwencyjną", zapewnia dziecku:
1) dorazną opiekę na czas trwania sytuacji kryzysowej;
2) dostęp do kształcenia dostosowanego do jego wieku i mo\liwości rozwojowych;
3) opiekę i wychowanie do czasu powrotu do rodziny naturalnej lub umieszczenia w rodzinie
adopcyjnej albo zastępczej, całodobowej placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego
albo socjalizacyjnego;
4) dostęp do pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiedniej do zaburzeń i odchyleń
rozwojowych lub specyficznych trudności w uczeniu się.
2. Placówka interwencyjna przyjmuje dzieci w sytuacjach wymagających natychmiastowego rozpoczęcia
sprawowania opieki i wychowania.
3. Do placówki interwencyjnej są przyjmowane dzieci od 11. roku \ycia na podstawie rozstrzygnięcia
sądu w sprawach opiekuńczych, niezale\nie od miejsca zamieszkania. W wyjątkowych przypadkach do
placówki interwencyjnej mogą być przyjmowane dzieci młodsze.
4. Placówka interwencyjna mo\e specjalizować się w opiece nad niemowlętami przygotowywanymi do
adopcji.
5. Placówka interwencyjna sporządza diagnozę psychologiczno-pedagogiczną dziecka i diagnozę jego
sytuacji rodzinnej oraz ustala wskazania do dalszej pracy z dzieckiem.
6. Placówka interwencyjna informuje centrum pomocy o przebywających w niej dzieciach.
7. Pobyt dziecka w placówce interwencyjnej nie mo\e trwać dłu\ej ni\ 3 miesiące. W przypadku gdy
postępowanie sądowe w sprawie uregulowania sytuacji prawnej dziecka jest w toku, pobyt w placówce
interwencyjnej mo\e być przedłu\ony, nie dłu\ej jednak ni\ o 3 miesiące.
8. Placówka interwencyjna mo\e prowadzić hostel.
ż 5. [Całodobowa placówka typu rodzinnego] 1. Całodobowa placówka opiekuńczo-wychowawcza
typu rodzinnego, zwana dalej "placówką rodzinną":
1) tworzy jedną, wielodzietną rodzinę dla dzieci, którym nie znaleziono rodziny zastępczej lub
przysposabiającej;
2) wychowuje dzieci w ró\nym wieku, w tym dorastające i usamodzielniające się;
3) umo\liwia wspólne wychowanie i opiekę licznemu rodzeństwu;
4) zapewnia dzieciom kształcenie, wyrównywanie opóznień rozwojowych i szkolnych;
5) ustala zasady kontaktów dziecka z rodzicami w porozumieniu z sądem, centrum pomocy i
ośrodkiem adopcyjno-opiekuńczym.
2. Placówka rodzinna współpracuje z ośrodkiem adopcyjno-opiekuńczym i centrum pomocy w celu
zapewnienia wysokiej jakości i skuteczności oddziaływań wychowawczych oraz sprawowania opieki nad
dzieckiem.
ż 6. [Całodobowa placówka typu socjalizacyjnego] Całodobowa placówka opiekuńczo-wychowawcza
typu socjalizacyjnego, zwana dalej "placówką socjalizacyjną":
1) zapewnia dziecku opiekę całodobową i wychowanie oraz zaspokaja jego niezbędne potrzeby;
2) zapewnia zajęcia wychowawcze, korekcyjne, kompensacyjne, logopedyczne, terapeutyczne,
rekompensujące braki w wychowaniu w rodzinie i przygotowujące do \ycia społecznego, a
dzieciom niepełnosprawnym - odpowiednią rehabilitację i zajęcia specjalistyczne;
3) zapewnia dzieciom kształcenie, wyrównywanie opóznień rozwojowych i szkolnych;
4) podejmuje działania w celu powrotu dziecka do rodziny naturalnej, znalezienia rodziny
przysposabiającej lub umieszczenia w rodzinnych formach opieki zastępczej;
5) pracuje z rodziną dziecka;
6) organizuje dla swoich wychowanków odpowiednie formy opieki w środowisku, grupy
usamodzielniające oraz kontakt z rodzinami zaprzyjaznionymi;
7) mo\e prowadzić hostel oraz mieszkanie usamodzielnienia.
ż 7. [Placówka wielofunkcyjna] 1. Placówka wielofunkcyjna zapewnia dziecku dzienną i całodobową
opiekę oraz wychowanie, realizując zadania przewidziane dla placówki wsparcia dziennego, placówki
interwencyjnej i placówki socjalizacyjnej, a tak\e łączy dzienne i całodobowe działania terapeutyczne,
interwencyjne i socjalizacyjne skierowane na dziecko i rodzinę dziecka.
2. Placówka wielofunkcyjna pracuje z rodziną dziecka w celu usprawnienia jej umiejętności opiekuńczo-
wychowawczych.
3. Placówka wielofunkcyjna mo\e prowadzić hostel oraz mieszkanie usamodzielnienia.
4. W zakresie nieuregulowanym do placówki wielofunkcyjnej stosuje się przepisy dotyczące placówki.
ż 8. [Placówka interwencyjna] 1. Placówką interwencyjną, placówką rodzinną, placówką
socjalizacyjną oraz placówką wielofunkcyjną kieruje dyrektor.
2. Wychowawca placówki organizuje pracę z grupą dzieci oraz pracę indywidualną z dzieckiem.
3. Wychowawca, kierujący procesem wychowawczym dziecka, realizuje zadania wynikające z
indywidualnego planu pracy oraz pozostaje w stałym kontakcie z rodziną dziecka, przy czym jeden
wychowawca kieruje procesem wychowawczym nie więcej ni\ 8 dzieci.
4. Pracownik socjalny pracuje z rodziną dziecka, rozpoznaje jego sytuację rodzinną, utrzymuje kontakt z
instytucjami wspierającymi tę rodzinę, inicjuje działania niezbędne do unormowania sytuacji rodziny i
umo\liwienia powrotu dziecka do rodziny.
5. Psycholog lub pedagog przygotowuje diagnozę indywidualną dziecka, prowadzi zajęcia terapeutyczne
oraz poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne dla rodziców dzieci przebywających w placówce.
6. Opiekun dziecięcy opiekuje się dzieckiem do lat trzech oraz dzieckiem niepełnosprawnym.
7. Pracę wychowawcy wspierają pracownicy, których zatrudnienie wynika z potrzeby organizowania zajęć
terapeutycznych oraz zapewnienia dzieciom prawidłowej opieki i bezpieczeństwa.
8. Placówka utrzymuje kontakt z pracownikami socjalnymi ośrodka pomocy społecznej właściwego dla
miejsca zamieszkania dziecka w celu uzyskania informacji o jego sytuacji rodzinnej.
ż 9. [Dyrektor] 1. Dyrektor placówki rodzinnej jest jednocześnie wychowawcą. W razie jego
nieobecności placówką rodzinną kieruje osoba wyznaczona przez podmiot prowadzący, w uzgodnieniu z
dyrektorem.
2. W placówce rodzinnej wychowawca mo\e łączyć funkcje administracyjne i obsługi.
3. W placówce rodzinnej, w której przebywa więcej ni\ 4 dzieci, podmiot prowadzący, na wniosek
dyrektora tej placówki, zatrudnia osobę do pomocy w opiece nad dziećmi i przy pracach gospodarskich.
ż 10. [Stały zespół] 1. W placówce działa stały zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka,
zwany dalej "stałym zespołem".
2. Stały zespół dokonuje okresowej oceny sytuacji dziecka w celu:
1) ustalania aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka;
2) analizy stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną;
3) modyfikowania indywidualnego planu pracy;
4) zgłaszania do ośrodka adopcyjno-opiekuńczego dzieci z uregulowaną sytuacją prawną
umo\liwiającą adopcję;
5) oceny stanu zdrowia dziecka i jego aktualnych potrzeb;
6) oceny zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce;
7) informowania sądu o potrzebie umieszczenia dziecka w innej placówce działającej na podstawie
odrębnych przepisów dotyczących kształcenia i opieki zdrowotnej, w tym w młodzie\owym
ośrodku socjoterapii, młodzie\owym ośrodku wychowawczym, ośrodku leczniczo-
wychowawczym.
3. Stały zespół dokonuje okresowej oceny sytuacji dziecka w miarę potrzeb, nie rzadziej ni\ co pół roku.
4. W skład stałego zespołu wchodzą:
1) dyrektor placówki lub osoba przez niego wyznaczona;
2) pedagog, psycholog oraz pracownik socjalny, je\eli są zatrudnieni w placówce;
3) wychowawca kierujący procesem wychowawczym dziecka;
4) przedstawiciele właściwego centrum pomocy oraz ośrodka adopcyjno-opiekuńczego.
5. W skład stałego zespołu mogą wchodzić inne osoby, w szczególności lekarz i pielęgniarka.
6. W celu uzyskania wiedzy o sytuacji socjalnej i prawnej oraz rodzinnej dziecka do udziału w
posiedzeniu stałego zespołu mogą być zapraszani przedstawiciele: sądu właściwego ze względu na
miejsce poło\enia placówki, ośrodka pomocy społecznej, Policji, słu\by zdrowia, instytucji oświatowych
oraz organizacji społecznych statutowo zajmujących się problematyką rodziny i dziecka, a tak\e mogą być
zapraszane osoby bliskie dziecku.
7. Po dokonaniu okresowej oceny sytuacji dziecka stały zespół formułuje na piśmie opinię dotyczącą
zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce.
8. Na podstawie opinii, o której mowa w ust. 7, dyrektor placówki informuje sąd o zaistnieniu podstaw do
powrotu dziecka do rodziny naturalnej albo - wobec niemo\ności powrotu dziecka do rodziny naturalnej -
informuje ośrodek adopcyjno-opiekuńczy, a w przypadku gdy na terenie powiatu nie działa ośrodek
adopcyjno-opiekuńczy, właściwe centrum pomocy, celem umieszczenia dziecka w rodzinie
przysposabiającej, rodzinie zastępczej lub w placówce rodzinnej.
9. Na wniosek dyrektora lub wychowawcy za zgodą dyrektora, po zasięgnięciu opinii stałego zespołu,
dziecka i jego rodziców oraz centrum pomocy w powiecie właściwym ze względu na miejsce
zamieszkania dziecka przed umieszczeniem w placówce, powiat mo\e przenieść dziecko do innej
placówki tego samego typu.
10. O przeniesieniu dziecka umieszczonego w placówce na podstawie orzeczenia sądowego powiat
informuje właściwy sąd.
ż 11. [Ocena sytuacji dziecka] 1. W placówce rodzinnej okresowej oceny sytuacji dziecka dokonuje
dyrektor w porozumieniu z właściwym ośrodkiem adopcyjno-opiekuńczym.
2. Dyrektora placówki rodzinnej w sporządzaniu indywidualnego planu pracy wspiera ośrodek adopcyjno-
opiekuńczy.
3. Przepisy ż 10 ust. 7-10 stosuje się odpowiednio.
ż 12. [Indywidualny plan pracy] 1. Placówka realizuje z dzieckiem indywidualny plan pracy.
2. Wychowawca kierujący procesem wychowawczym dziecka w placówce niezwłocznie opracowuje przy
udziale dziecka indywidualny plan pracy w porozumieniu z psychologiem, pedagogiem, pracownikiem
socjalnym, a tak\e innymi specjalistami.
3. Indywidualny plan pracy jest opracowywany na podstawie informacji dotyczących dziecka zawartych w
dokumentach, o których mowa w ż 19, analizy procesu zmian rozwoju psychicznego i fizycznego dziecka
w czasie pobytu w placówce oraz oceny efektów pracy socjalnej prowadzonej z jego rodzicami.
4. Indywidualny plan pracy uwzględnia w szczególności wiek, mo\liwości psychofizyczne dziecka, jego
sytuację rodzinną i przebieg procesu przygotowania dziecka do usamodzielnienia.
5. W indywidualnym planie pracy uwzględnia się działania krótkoterminowe i długoterminowe.
6. Indywidualny plan pracy jest modyfikowany w zale\ności od zmieniającej się sytuacji dziecka, nie
rzadziej jednak ni\ co pół roku.
ż 13. [Samorząd] 1. Dzieci przebywające w placówce mogą tworzyć samorząd.
2. Organizację samorządu określa regulamin uchwalony przez dzieci przebywające w placówce.
3. Opiekuna samorządu wybierają dzieci spośród pracowników zatrudnionych w placówce.
4. Samorząd mo\e przedstawiać dyrektorowi placówki wnioski i opinie we wszystkich sprawach
dotyczących funkcjonowania placówki.
ż 14. [Regulamin] 1. Szczegółową organizację placówki, a tak\e specyfikę i zakres sprawowanej
opieki określa regulamin placówki.
2. Regulamin zawiera sposób realizacji praw dziecka określonych w art. 70 ust. 3 ustawy.
3. Regulamin ustala dyrektor placówki w porozumieniu z centrum pomocy.
4. Z regulaminem zaznajamia się dzieci przebywające w placówce.
ż 15. [Przyjęcie dziecka] 1. Do placówki dziecko kieruje powiat właściwy ze względu na miejsce
zamieszkania dziecka, posiadający miejsce w tej placówce.
2. Je\eli powiat nie mo\e skierować dziecka do placówki z powodu braku odpowiedniej placówki lub z
powodu braku miejsca w tego typu placówce na jego terenie, zwraca się do innego powiatu z wnioskiem o
skierowanie dziecka do odpowiedniej placówki.
3. Powiat wydaje skierowanie do placówki w porozumieniu z jej dyrektorem.
4. Placówki przyjmują bez skierowania oraz bez uzyskania zgody przedstawicieli ustawowych lub bez
orzeczenia sądu ka\de dziecko w wieku poni\ej 13. roku \ycia i zapewniają mu opiekę do czasu
wyjaśnienia sytuacji dziecka w przypadkach wymagających natychmiastowego zapewnienia dziecku
opieki - na polecenie sędziego, doprowadzone przez Policję, szkołę lub osoby stwierdzające porzucenie
dziecka, zagro\enie jego \ycia lub zdrowia.
5. W przypadku braku miejsc w placówce dyrektor mo\e odmówić przyjęcia dziecka, o którym mowa w
ust. 4. Dyrektor jest jednak zobowiązany do przewiezienia dziecka do innej tego typu placówki, w której
aktualnie jest miejsce.
6. Dzieci przyjęte do placówki w trybie, o którym mowa w ust. 4, mogą zostać przeniesione do innej
placówki, w której warunki pobytu będą korzystne dla rozwoju psychofizycznego dziecka.
7. Przyjęcie niemowlęcia do placówki, o której mowa w ż 4 ust. 4, następuje bez skierowania oraz bez
orzeczenia sądu. Zgłoszenia dokonują oddziały noworodkowe, oddziały pediatryczne, ośrodki adopcyjno-
opiekuńcze, Policja oraz inne osoby i organizacje upowa\nione na podstawie odrębnych przepisów.
8. Podstawą skierowania do placówki jest orzeczenie sądu o umieszczeniu dziecka w placówce albo
wniosek rodziców lub opiekunów prawnych o umieszczenie dziecka w placówce.
9. O skierowaniu dziecka do placówki centrum pomocy powiadamia sąd, który wydał orzeczenie o
umieszczeniu dziecka w placówce.
10. Przy kwalifikowaniu dziecka do placówki rodzinnej uwzględnia się odpowiednią ró\nicę wieku między
dzieckiem a dyrektorem placówki rodzinnej tak, aby usamodzielnienie dzieci umieszczonych w tej
placówce nastąpiło przed osiągnięciem wieku emerytalnego przez dyrektora placówki rodzinnej.
ż 16. [Dziecko cudzoziemców] 1. Dziecko cudzoziemców niewymienionych w art. 5 ustawy do
placówki kieruje powiat, na terenie którego dziecko przebywa, za pośrednictwem centrum pomocy.
2. O skierowaniu dziecka cudzoziemców do placówki powiat kierujący niezwłocznie powiadamia sąd oraz
wojewodę właściwego ze względu na poło\enie placówki.
3. Dziecko cudzoziemców jest przyjmowane do placówki na podstawie postanowienia sądu, skierowania
wydanego przez powiat kierujący lub na własną prośbę.
ż 17. [Powiadomienie sądu] 1. Przyjmowanie dzieci do placówek odbywa się przez całą dobę.
2. Dyrektor placówki, do której zostało przyjęte dziecko bez skierowania w trybie określonym w ż 15 ust.
4 oraz ż 18 ust. 1, powiadamia o tym fakcie niezwłocznie, nie pózniej ni\ w ciągu 24 godzin, sąd oraz
właściwe centrum pomocy.
3. Centrum pomocy wspólnie z dyrektorem placówki podejmuje niezbędne działania zmierzające do
uregulowania sytuacji dziecka.
ż 18. [Powiadomienie szkoły] 1. W uzasadnionych przypadkach dyrektor placówki mo\e przyjmować
dziecko bez skierowania na jego prośbę, na wniosek jego rodziców lub opiekunów prawnych, celem
objęcia całodobową opieką, w miarę posiadania wolnych miejsc, jednak\e w liczbie nie większej ni\ 15%
miejsc w placówce przeznaczonych dla dzieci objętych taką opieką.
2. Po przyjęciu dziecka do placówki stały zespół niezwłocznie dokonuje oceny sytuacji dziecka.
3. Centrum pomocy powiadamia szkołę, do której uczęszczało dziecko, o umieszczeniu go w placówce.
ż 19. [Dokumenty] 1. Do skierowania do placówki powiat kierujący załącza:
1) odpis aktu urodzenia dziecka, a w przypadku sierot lub półsierot równie\ odpis aktu zgonu
zmarłego rodzica;
2) orzeczenie sądu o umieszczeniu dziecka w placówce albo wniosek rodziców lub opiekunów
prawnych o umieszczenie dziecka w placówce;
3) dostępną dokumentację o stanie zdrowia dziecka;
4) dokumenty szkolne, w szczególności ostatnie świadectwo szkolne, karty szczepień;
5) kwestionariusz aktualnego rodzinnego wywiadu środowiskowego wraz ze szczegółowym opisem
sytuacji dziecka oraz dokumentację dotychczasowych działań podjętych wobec dziecka i rodziny.
2. Do skierowania do placówki dziecka cudzoziemców powiat kierujący załącza, w zale\ności od
okoliczności:
1) dokumenty potwierdzające to\samość dziecka;
2) dokumenty podró\y dziecka;
3) informacje o okolicznościach pobytu dziecka na terenie Rzeczypospolitej Polskiej;
4) informacje o okolicznościach zgłoszenia dziecka do centrum pomocy;
5) informacje o rodzicach dziecka;
6) informacje o stanie zdrowia dziecka.
ż 20. [Doprowadzenie] 1. Dziecko z placówki do innej placówki przewozi ta placówka, w której dziecko
przebywało.
2. Doprowadzenie do placówki małoletniego skierowanego na podstawie orzeczenia sądu regulują
odrębne przepisy.
ż 21. [Rodzeństwo] 1. Przy kierowaniu do placówki nie rozdziela się rodzeństwa, chyba \e
okoliczności sprawy to uzasadniają.
2. Cią\a małoletniej nie stanowi powodu odmowy wydania skierowania i przyjęcia do placówki.
ż 22. [Powrót dziecka do rodziny] 1. Powrót dziecka do rodziny następuje:
1) okresowo na podstawie wniosku stałego zespołu o zaistnieniu podstaw powrotu dziecka do
rodziny i gdy sąd przychyli się do tego wniosku;
2) w przypadku orzeczenia sądu o zakończeniu pobytu dziecka w placówce.
2. Dyrektor placówki w sytuacji, o której mowa w ust. 1, zawiadamia rodziców lub opiekunów prawnych,
którzy osobiście odbierają dziecko z placówki.
3. W sytuacji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, dyrektor placówki zawiera z rodzicami lub opiekunami
prawnymi dziecka umowę określającą warunki okresowego powrotu dziecka do rodziny, a w
szczególności zobowiązanie do realizacji przez dziecko odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku
nauki oraz zobowiązanie dyrektora placówki do współpracy z rodzicami lub opiekunami prawnymi dziecka
przebywającego okresowo poza placówką w zakresie wykonywanych przez nich funkcji opiekuńczo-
wychowawczych.
ż 23. [Samowolne opuszczenie placówki] 1. W przypadku samowolnego opuszczenia placówki przez
dziecko lub niezgłoszenia się dziecka w wyznaczonym terminie po usprawiedliwionej nieobecności,
dyrektor placówki:
1) przeprowadza postępowanie wyjaśniające;
2) powiadamia o tym w ciągu 24 godzin rodziców, opiekunów prawnych dziecka, Policję, sąd
rodzinny nadzorujący wykonanie orzeczenia, centrum pomocy, a tak\e wojewodę w przypadku
dziecka cudzoziemców.
2. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w placówce stały zespół ocenia zasadność
dalszego pobytu dziecka w placówce. Dyrektor na podstawie opinii stałego zespołu kieruje sprawę do
centrum pomocy i sądu, który wydał orzeczenie o umieszczeniu dziecka w placówce.
3. Osobę, która ukończyła 18. rok \ycia i nadal jest wychowankiem placówki, w przypadku samowolnego
opuszczenia placówki lub ra\ącego naruszenia zasad współ\ycia w placówce, dyrektor mo\e wykreślić z
ewidencji przebywających w placówce oraz odmówić ponownego przyjęcia do placówki.
ż 24. [Wolontariusz] 1. Działalność placówki mo\e być uzupełniana wykonywaniem przez
wolontariuszy świadczeń odpowiadających świadczeniu pracy, których celem jest w szczególności:
1) rozszerzenie zakresu opieki nad dzieckiem w placówce;
2) wsparcie pracy wychowawców przez organizowanie kół zainteresowań i rozwijanie
indywidualnych zdolności dzieci.
2. Wolontariuszem w placówce mo\e być osoba:
1) pełnoletnia;
2) poinformowana przez dyrektora placówki o specyfice pracy wychowawczej i konieczności
zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci znajdujących się w tej placówce;
3) ubezpieczona przez dyrektora placówki od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe
podczas pracy;
4) która nie była karana za przestępstwo i nie toczy się przeciwko niej postępowanie o
przestępstwo ścigane z oskar\ania publicznego;
5) która ma pełną zdolność do czynności prawnych.
3. Wolontariusz wykonuje świadczenia odpowiadające świadczeniu pracy pod nadzorem dyrektora
placówki lub wyznaczonego przez niego wychowawcy, na podstawie porozumienia.
4. Porozumienie, które zawiera dyrektor placówki z wolontariuszem, określa:
1) zakres, sposób i czas wykonywania przez wolontariusza świadczeń;
2) zobowiązanie wolontariusza do działania w porozumieniu z osobami, o których mowa w ust. 3;
3) zobowiązanie wolontariusza do zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci
znajdujących się w placówce;
4) postanowienie o mo\liwości jego rozwiązania.
5. Na prośbę wolontariusza dyrektor placówki wydaje mu pisemną opinię o wykonywaniu świadczeń
odpowiadających świadczeniu pracy na rzecz tej placówki.
ż 25. [Liczba dzieci] 1. Liczba dzieci pozostających pod opieką jednego wychowawcy w placówce
musi być odpowiednia do potrzeb dzieci oraz rodzaju prowadzonych zajęć.
2. W placówce w czasie zajęć opiekuńczych i wychowawczych odbywających się na jej terenie pod
opieką jednego wychowawcy mo\e przebywać do 10 dzieci.
3. W placówce, w której liczba dzieci nie przekracza 14, w czasie zajęć opiekuńczych i wychowawczych
odbywających się na jej terenie, opiekę mo\e sprawować jeden wychowawca.
4. W placówce w czasie zajęć specjalistycznych pod opieką jednego specjalisty mo\e przebywać nie
więcej ni\ 6 dzieci; z jednym dzieckiem lub z grupą dzieci mo\e pracować więcej ni\ jeden specjalista.
5. W czasie zajęć odbywających się poza terenem placówki pod opieką jednego wychowawcy nie mo\e
przebywać więcej ni\ 14 dzieci, a w przypadku dzieci do lat trzech lub dzieci niepełnosprawnych nie
więcej ni\ 3 dzieci.
6. W godzinach nocnych w placówce, w której przebywa do 14 dzieci, opiekę sprawuje jeden
wychowawca, a w placówce, w której przebywa powy\ej 14 dzieci, opiekę sprawuje co najmniej dwóch
pracowników, o których mowa w ż 37 i 38, w tym jeden wychowawca, natomiast w przypadku, gdy
warunki lokalowe nie pozwalają na szybki kontakt wychowawcy z dzieckiem, liczba wychowawców
sprawujących opiekę w placówce musi gwarantować bezpieczeństwo ka\dego dziecka.
7. Dziecku przysługuje indywidualna opieka, szczególnie w trudnych dla niego sytuacjach.
ż 26. [Plan pracy dziecka] 1. W placówce interwencyjnej, w placówce socjalizacyjnej i w placówce
wielofunkcyjnej dla ka\dego dziecka prowadzi się:
1) indywidualny plan pracy;
2) kartę pobytu, która zawiera ocenę relacji dziecka z rodzicami, funkcjonowania społecznego
dziecka w tej placówce i poza nią, nauki szkolnej dziecka, samodzielności dziecka, jego stanu
emocjonalnego, stanu zdrowia dziecka oraz informację o szczególnych potrzebach dziecka i
znaczących dla dziecka wydarzeniach;
3) kartę udziału w zajęciach specjalistycznych z opisem ich przebiegu;
4) arkusze badań i obserwacji psychologicznych oraz pedagogicznych.
2. Kartę pobytu w placówce interwencyjnej uzupełnia się co dwa tygodnie, a w placówce socjalizacyjnej i
w placówce wielofunkcyjnej co miesiąc.
3. W placówce rodzinnej dla ka\dego dziecka prowadzi się:
1) indywidualny plan pracy;
2) kartę pobytu, która zawiera uaktualnianą informację o znaczących dla dziecka wydarzeniach, w
tym o postępach w nauce szkolnej, stanie zdrowia dziecka oraz ocenę aktualnej sytuacji dziecka.
4. W placówce interwencyjnej, w placówce socjalizacyjnej i w placówce wielofunkcyjnej prowadzi się
ewidencję dzieci.
ż 27. [Obowiązki placówki] 1. Dzieciom w placówce zapewnia się:
1) wy\ywienie dostosowane do ich potrzeb rozwojowych;
2) dostęp do opieki zdrowotnej;
3) dostęp do zajęć wychowawczych, kompensacyjnych, terapeutycznych i rewalidacyjnych;
4) wyposa\enie w: a) odzie\, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego u\ytku,
stosownie do wieku i indywidualnych potrzeb,
b) zabawki odpowiednie do wieku rozwojowego,
c) środki higieny osobistej;
5) zaopatrzenie w: a) leki,
b) przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze; placówka pokrywa udział własny dziecka
do wysokości limitu przewidzianego w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych,
c) podręczniki i przybory szkolne;
6) kwotę pienię\ną do własnego dysponowania przez dzieci od 5. roku \ycia, której wysokość, nie
ni\szą ni\ 0,5% i nie wy\szą ni\ 5% kwoty, o której mowa w art. 78 ust. 2 ustawy, ustala co
miesiąc dyrektor placówki w porozumieniu z samorządem placówki, o którym mowa w ż 13;
7) dostęp przez całą dobę do podstawowych produktów \ywnościowych oraz napojów;
8) odpowiednie warunki higieniczno-sanitarne;
9) dostęp do nauki, która w zale\ności od potrzeb dzieci odbywa się: a) w szkołach poza
placówką,
b) w szkołach zorganizowanych na terenie placówki,
c) w systemie nauczania indywidualnego;
10) pomoc w nauce, w szczególności przy odrabianiu zadań domowych, oraz w miarę potrzeby
przez udział w zajęciach wyrównawczych;
11) uczestnictwo, w miarę mo\liwości, w zajęciach pozalekcyjnych i rekreacyjno-sportowych;
12) opłatę za pobyt w bursie lub internacie, je\eli dziecko uczy się poza miejscowością, w której
znajduje się placówka;
13) pokrycie kosztów przejazdu do i z miejsca uzasadnionego pobytu poza placówką.
2. Placówka, organizując działalność kulturalną i rekreacyjną, uwzględnia święta i inne dni wynikające z
tradycji i obyczajów.
3. Placówka mo\e znajdować się w budynku, który posiada:
1) pokoje mieszkalne 1-5-osobowe, właściwie oświetlone, o powierzchni zapewniającej
przechowywanie rzeczy osobistych i swobodne korzystanie z wyposa\enia, na które
składają się co najmniej dla ka\dego dziecka: a) łó\ko lub tapczan,
b) szafka i lampka nocna,
c) szafa lub miejsce w szafie na przechowywanie rzeczy osobistych, odzie\y i obuwia
dostosowanych do pory roku,
d) zabawki;
2) łazienki z miejscem do prania i suszenia rzeczy osobistych i toalety, w ilości umo\liwiającej
korzystanie z nich w sposób zapewniający intymność i zgodność z zasadami higieny;
3) pomieszczenia do wypoczynku wyposa\one w stoliki i krzesła, telewizor, gry, zabawki, ksią\ki
(nie mniej ni\ jedno pomieszczenie na 10 dzieci);
4) miejsce do cichej nauki;
5) kuchnię, je\eli tego wymaga organizacja placówki;
6) aneksy kuchenne (nie mniej ni\ jeden aneks kuchenny na 10 dzieci);
7) jadalnię;
8) odpowiednio wyposa\one pomieszczenia do zajęć terapeutycznych i sportowych;
9) pokój gościnny;
10) pokój dla dzieci chorych oraz gabinet pielęgniarski, o ile placówka zatrudnia personel
medyczny.
4. Przepisy ust. 3 pkt 6-10 nie dotyczą placówek, w których przebywa do 14 dzieci, placówek
interwencyjnych specjalizujących się w opiece nad niemowlętami oraz placówek rodzinnych.
ż 28. [Obowiązki placówki] 1. Placówka wsparcia dziennego zapewnia dziecku:
1) pomoc w nauce;
2) organizację czasu wolnego, rozwój zainteresowań, organizację zabaw i zajęć sportowych;
3) stałą pracę z rodziną dziecka.
2. Specjalistyczna placówka wsparcia dziennego, poza wymienionymi w ust. 1 formami pracy:
1) prowadzi w szczególności: a) zajęcia socjoterapeutyczne, realizowane w stałych
grupach dzieci, prowadzone przez co najmniej wychowawcę i terapeutę lub
b) oddziaływania terapeutyczne, korekcyjne, kompensacyjne i logopedyczne;
2) prowadzi indywidualne programy korekcyjne, realizowane podczas zajęć grupowych lub w
kontakcie indywidualnym;
3) udziela pomocy w sytuacjach kryzysowych szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych i osobistych w
oparciu o diagnozę indywidualną dziecka i jego rodziny.
3. Terapeucie w specjalistycznej placówce wsparcia dziennego udzielane jest profesjonalne wsparcie
merytoryczne.
4. Placówka wsparcia dziennego mo\e organizować hostel.
5. Placówka wsparcia dziennego zapewnia dzieciom:
1) przynajmniej jeden posiłek dostosowany do pory dnia i czasu przebywania;
2) wyposa\enie: a) w przedmioty potrzebne do zajęć,
b) w miarę mo\liwości w odzie\, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego u\ytku,
stosownie do wieku i indywidualnych potrzeb.
ż 29. [Funkcjonowanie placówki] 1. Placówka wsparcia dziennego funkcjonuje przez cały rok, we
wszystkie dni robocze, co najmniej 4 godziny dziennie, w godzinach dostosowanych do potrzeb dzieci i
rodziców.
2. W przypadku małej liczby dzieci wymagających opieki w placówce wsparcia dziennego ilość dni i
godzin funkcjonowania placówki mo\na dostosować do lokalnych potrzeb.
3. Placówką wsparcia dziennego kieruje kierownik.
4. Organizację placówki wsparcia dziennego określa regulamin placówki opracowany przez kierownika w
porozumieniu z odpowiednią jednostką samorządu terytorialnego.
5. Kierownik placówki wsparcia dziennego jest jednocześnie wychowawcą. W razie jego nieobecności
placówką wsparcia dziennego kieruje osoba wyznaczona przez podmiot prowadzący.
6. Przyjmowanie dzieci do placówek wsparcia dziennego odbywa się bez skierowania.
ż 30. [Liczba dzieci przebywających] 1. W placówce nie powinno jednocześnie przebywać więcej ni\
30 dzieci.
2. W placówce rodzinnej mo\e przebywać od 4 do 8 dzieci. W szczególnie uzasadnionych przypadkach
liczba dzieci mo\e ulec zwiększeniu albo zmniejszeniu.
ż 31. [Wskaznik zatrudnienia] W placówce wskaznik zatrudnienia pracowników musi być określony w
wymiarze koniecznym do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa i indywidualnej opieki oraz ma
uwzględniać wiek dzieci, stan ich zdrowia i rozwoju oraz warunki lokalowe placówki.
ż 32. [Stwarzanie warunków] Placówka i placówka wsparcia dziennego stwarzają warunki do:
1) fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju dziecka;
2) poszanowania podmiotowości dziecka, wysłuchiwania jego zdania i w miarę mo\liwości
uwzględniania jego wniosków we wszelkich dotyczących go sprawach oraz informowania dziecka
o podejmowanych wobec niego działaniach;
3) zapewnienia poczucia bezpieczeństwa;
4) dbałości o poszanowanie i podtrzymanie związków emocjonalnych dziecka z rodzicami,
rodzeństwem i z innymi osobami, zarówno spoza placówki i placówki wsparcia dziennego, jak i
przebywającymi lub zatrudnionymi w tych placówkach;
5) uczenia nawiązywania więzi uczuciowych oraz związków interpersonalnych;
6) poszanowania potrzeb religijnych dziecka;
7) zapewnienia dzieciom warunków sprzyjających utrzymywaniu osobistych kontaktów z rodziną;
8) uczenia poszanowania tradycji i ciągłości kulturowej;
9) uczenia planowania i organizowania codziennych zajęć stosownie do wieku dziecka;
10) uczenia organizowania czasu wolnego, w tym uczestniczenia w zajęciach kulturalnych,
rekreacyjnych i sportowych;
11) kształtowania u dzieci nawyków i uczenia zachowań prozdrowotnych;
12) przygotowywania dzieci do ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie oraz
uczenia samodzielności w \yciu;
13) wyrównywania deficytów rozwojowych dzieci;
14) uzgadniania istotnych decyzji dotyczących dziecka z jego rodzicami lub opiekunami prawnymi.
ż 33. [Specjaliści] Specjaliści zatrudnieni w placówce udzielają porad byłym wychowankom placówki w
okresie 3 lat po opuszczeniu przez nich tej placówki.
ż 34. [Funkcje placówki] Placówka:
1) umo\liwia dzieciom regularne, osobiste i bezpośrednie kontakty z rodzicami oraz z innymi
osobami bliskimi, z wyjątkiem przypadków, w których sąd zakazał lub ograniczył ich prawo do
osobistych kontaktów z dzieckiem;
2) współpracuje, w zakresie opieki i wychowania dzieci, w szczególności z: a) centrami
pomocy i ośrodkami pomocy społecznej właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania
lub pobytu rodziców dzieci,
b) ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi prowadzącymi poradnictwo i terapię dla rodziców
dzieci,
c) szkołami, do których uczęszczają, i szkołami, do których uczęszczały dzieci przed
umieszczeniem ich w placówce,
d) sądami rodzinnymi,
e) kuratorami sądowymi,
f) organizacjami zajmującymi się statutowo pomocą rodzinom, działającymi w środowisku
rodziców dzieci,
g) parafiami Kościoła katolickiego i jednostkami organizacyjnymi innych kościołów i
związków wyznaniowych, właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania oraz
deklarowaną przynale\ność wyznaniową rodziców i siedzibę placówki.
ż 35. [Współpraca] 1. W wykonywaniu swoich zadań placówka wsparcia dziennego o zasięgu
gminnym współpracuje z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej, a placówka wsparcia dziennego o
zasięgu ponadgminnym - z właściwym centrum pomocy.
2. Placówka wsparcia dziennego w celu wspierania funkcji opiekuńczej rodziny współpracuje z innymi
podmiotami ni\ wymienione w ust. 1, w szczególności z pracodawcami, mediami, organizacjami
pozarządowymi i środowiskami naukowymi.
ż 36. [Cią\a małoletniej] 1. Je\eli w placówce przebywa wychowanka będąca w cią\y, a placówka ta
nie mo\e zapewnić odpowiednich warunków zabezpieczających jej potrzeby wynikające z tego stanu,
dyrektor placówki mo\e starać się o skierowanie takiej wychowanki do domu dla matek z małoletnimi
dziećmi i kobiet w cią\y.
2. Dyrektor placówki o stanie cią\y małoletniej wychowanki powiadamia jej rodziców, opiekunów
prawnych i sąd rodzinny, stosownie do sytuacji prawnej tej wychowanki.
ż 37. [Dyrektor placówki] 1. Dyrektorem placówki interwencyjnej i placówki socjalizacyjnej mo\e być
osoba, która ukończyła:
1) jednolite studia magisterskie lub studia drugiego stopnia: a) na kierunku: pedagogika,
pedagogika specjalna, psychologia, nauki o rodzinie lub
b) na innym kierunku w zakresie resocjalizacji, pracy socjalnej, pedagogiki opiekuńczo-
wychowawczej, albo
c) na innym kierunku uzupełnione studiami podyplomowymi w zakresie psychologii,
pedagogiki, nauk o rodzinie lub resocjalizacji;
2) specjalizację z zakresu organizacji pomocy społecznej;
3) co najmniej trzyletni sta\ pracy w placówce lub w placówce wsparcia dziennego.
2. Dyrektorem placówki rodzinnej mo\e być osoba, która:
1) posiada wykształcenie średnie lub wy\sze;
2) odbyła szkolenie dla kandydatów do prowadzenia placówek rodzinnych i otrzymała opinię
ośrodka adopcyjno-opiekuńczego o posiadaniu odpowiedniego przygotowania.
3. Kierownikiem placówki wsparcia dziennego mo\e być osoba, która posiada ukończone studia wy\sze:
1) na kierunku: pedagogika, pedagogika specjalna, psychologia, praca socjalna, nauki o rodzinie
lub
2) na innym kierunku w zakresie resocjalizacji, pracy socjalnej, pedagogiki opiekuńczo-
wychowawczej, albo
3) na innym kierunku uzupełnione studiami podyplomowymi w zakresie psychologii, pedagogiki,
nauk o rodzinie lub resocjalizacji.
ż 38. [Kwalifikacje] 1. W placówce oraz w placówce wsparcia dziennego są wymagane następujące
kwalifikacje na stanowisku:
1) wychowawcy - ukończone studia wy\sze: a) na kierunku: pedagogika, pedagogika
specjalna, psychologia, praca socjalna, nauki o rodzinie lub
b) na innym kierunku w zakresie resocjalizacji, pracy socjalnej, pedagogiki opiekuńczo-
wychowawczej, albo
c) na innym kierunku uzupełnione studiami podyplomowymi w zakresie psychologii,
pedagogiki, nauk o rodzinie lub resocjalizacji;
2) pedagoga - ukończone wy\sze studia magisterskie na kierunku pedagogika albo pedagogika
specjalna;
3) psychologa - ukończone wy\sze studia magisterskie na kierunku psychologia;
4) terapeuty - udokumentowane przygotowanie do prowadzenia terapii o profilu potrzebnym w
pracy placówki lub placówki wsparcia dziennego;
5) pracownika socjalnego - wykształcenie średnie lub wy\sze uprawniające do wykonywania
zawodu pracownika socjalnego, z tym \e osoby z wykształceniem średnim muszą mieć
ukończoną specjalizację zawodową w zawodzie pracownik socjalny;
6) opiekuna dziecięcego - ukończoną szkołę medyczną przygotowującą do pracy w zawodzie
opiekunki dziecięcej lub pielęgniarki albo studia pedagogiczne o specjalności opiekuńczo-
wychowawczej;
7) lekarza i pielęgniarki - odpowiednie wykształcenie medyczne.
2. W placówce rodzinnej wychowawca mo\e mieć wykształcenie średnie, je\eli posiada opinię ośrodka
adopcyjno-opiekuńczego o odpowiednim przygotowaniu do prowadzenia placówki rodzinnej.
3. W placówce rodzinnej mo\na zatrudnić tylko osobę wskazaną przez dyrektora. Mo\e to być osoba z
nim spokrewniona lub spowinowacona.
ż 39. [Odpowiednie stosowanie] Przepisy ż 10 ust. 1-5, ż 13, ż 24, ż 25 ust. 1 i 5, ż 26 ust. 3 pkt 2
stosuje się odpowiednio do placówek wsparcia dziennego.
ż 40. [Zachowanie uprawnień] Wychowawcy w placówkach i placówkach wsparcia dziennego oraz
kierownicy placówek wsparcia dziennego zatrudnieni w dniu wejścia w \ycie rozporządzenia na podstawie
dotychczasowych przepisów zachowują uprawnienia do zajmowania tego stanowiska.
ż 41. [Wzór wniosku zezwolenia] Wzór wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie placówki
określa załącznik do rozporządzenia.
ż 42. [Dokumenty potwierdzające] 1. Dokumentami potwierdzającymi spełnianie wymagań
określonych odrębnymi przepisami są:
1) poświadczony odpis z właściwego rejestru;
2) zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON;
3) decyzja o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP;
4) wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku ich braku
zaświadczenie właściwego organu gminy o zgodności lokalizacji obiektu, w którym będzie
prowadzona placówka, z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
5) opinia właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Stra\y
Po\arnej i państwowego powiatowego inspektora sanitarnego o warunkach bezpieczeństwa i
higieny w budynku, w którym będzie się mieścić placówka, oraz najbli\szego jej otoczenia, mając
na uwadze specyfikę placówki;
6) statut placówki lub jego projekt.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 5, nie są wymagane w przypadku placówki rodzinnej, chyba
\e wojewoda po przeprowadzeniu wizytacji obiektu za\ąda ich przedstawienia.
ż 43. [Wejście w \ycie] Ogłoszono dnia 30.10.2007 r.
Załącznik Wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie całodobowej placówki
opiekuńczo-wychowawczej (wzór)


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
193 Rozporz dzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecno
194 Rozporz dzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczeg owej tre ci wiadectwa prac
196 Rozporz dzenie Ministra Polityki Spo?znej w sprawie orzekania o niezdolno ci do pracy
202 Rozporz dzenie Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Spo?znej w sprawie przyznawania renty socjal
192 Rozporz dzenie Ministra Polityki Spo?znej w sprawie rodzinnego wywiadu rodowiskowego
136 Rozporzadzenie Ministra Pracy i Polityki Spo?znej w sprawie swiadczen z funduszu alimentacyjnego
191 Rozporz dzenie Ministra Polityki Spo?znej w sprawie udzielania pomocy na usamodzielnienie
197 Rozporz dzenie Ministra Polityki Spo?znej w sprawie rodzin zast pczych
294 Rozporz dzenie Ministra Finans w w sprawie sposobu dokonywania
209 Rozporz dzenie Ministra Sprawiedliwo ci w sprawie szczeg owych
210 Rozporz dzenie Ministra Sprawiedliwo ci w sprawie szczeg owych zasad zatrudniania skazanych
249 Rozporz dzenie Ministra Spraw Wewn trznych i Administracji w sprawie szczeg owych zasad pobytu
208 Rozporz dzenie Ministra Sprawiedliwo ci w sprawie post powania mediacyjnego w sprawach nieletnic
184 Rozporz dzenie Ministra Sportu w sprawie uprawiania alpinizmu jaskiniowego
185 Rozporz dzenie Ministra Spraw Wewn trznych i Administracji w sprawie dokument w paszportowych

więcej podobnych podstron