PSA CITROEN PEUGEOT CZYSZCZENIE SILNIKA KROKOWEGO TU5JP XU7


Opis czyszczenia silnika krokowego i czujnika ciśnienia powietrza Citroena Xsara
Silnik: 1,6 8V
Model silnika: TU5JP
system wtryskowy: Bosch MP 5.1
(w silnikach typu XU7 występuje układ Magneti Marelli 8P
 identyczna zasada działania)
Cel działania:
Częstym problemem użytkowników Citroenów Xsar jest zjawisko tzw.  falujących obrotów .
Objawia się to zmieniającą ilością obrotów podczas pracy na biegu jałowym (luzie).
Czasami silnik potrafi zgasnąć w momencie nagłego obciążenia. (włączenie wspomagania kierownicy,
wspomaganie hamulców)
Układ wtryskowy nie nadąża wtedy z reagowaniem na obciążenie i za mocno spadają obroty.
Czasem także silnik samoczynnie  wchodzi na wysokie obroty.
Częstym, ale nie zawsze jedynym powodem jest zabrudzenie lub uszkodzenie silnika krokowego.
Dodatkowo warto sprawdzić szczelność i drożność wężyków oraz przepłukać benzyną czujnik ciśnienia.
Teoria:
Za sterowanie ilością obrotową silnika odpowiada układ elektroniczny.
Jego decyzje opierają się na pomiarach otrzymywanych z:
- czujnika ciśnienia atmosferycznego
- czujnika ciśnienia za przepustnicą
- czujnika prędkości obrotowej przy kole zamachowym
oraz:
- czujnik temperatury płynu chłodzącego
- czujnik temperatury powietrza
- napięcie akumulatora
- informacje z sondy lambda
Elementem wykonującym  wpływającym na ilość obrotów jest silnik krokowy.
Jego zadaniem jest dodawanie dodatkowego powietrza omijając przepustnicę.
Silnik o oznaczeniach TU5JP był montowany także w Peugeot 106, 306 i innych.
W Citroenie Xsara I występują także silniki serii XU7 z układem wtryskowym Magneti Marelli.
1
Zdjęcia i opis części:
Silnik krokowy:
Bosch 0 280 140 537
12V
trzystykowy
(element raczej nierozbieralny  jego nieumiejętne otwarcie może spowodować trwałe uszkodzenie)
2
Czujnik ciśnienia za przepustnicą:
Bosch 0 261 230 004, 105 kPa (element nierozbieralny)
Lokalizacja elementów w silniku:
Silnik krokowy zamontowany jest z tyłu silnika od strony kabiny pasażerskiej.
Mocowany jest gumową obejmą  aby go zdemontować nie trzeba jej odczepiać.
Wystarczy po odłączeniu wężyków od silnika krokowego wysunąć go z obejmy. (delikatnie nim ruszając)
Czujnik ciśnienia zasysanego powietrza umocowany jest przy prawym błotniku.
Dochodzi do niego wiązka kabli oraz wężyk. Na trasie wężyka znajduje się mały, przezroczysty pojemniczek
w którym zbiera się wytryskiwany z silnika olej.
Czujnik temperatury znajduje się przed przepustnicą i dochodzi do niego wiązka kabli.
Można go wykręcić kluczem 19.
Potencjometr położenia przepustnicy (BOSCH) znajduje się na ośce przepustnicy.
Przykręcony jest dwiema śrubami i dochodzi do niego wiązka kabli.
3
Naprawa:
Głównym zadaniem jest wymontowanie silnika krokowego i przepłukanie go benzyną oraz przepłukanie i
sprawdzenie szczelności wszystkich wężyków układu.
WAŻNE:
Płukać należy wyłącznie benzyną. Niedozwolone jest stosowanie olejów w spray u typu WD40, CX90 itp.
Ich skład może negatywnie wpłynąć na działanie układu wtryskowego!!!
Po przepłukaniu benzyną wszystkie części należy osuszyć i ew. przedmuchać sprężonym powietrzem.
Wymontowanie silnika krokowego:
Najpierw należy odłączyć wiązkę dochodzących kabli.
Złączka posiada blokadę w postaci sprężynki, którą należy delikatnie wysunąć.
Kolejnym krokiem jest odłączenie wężyków gumowych dochodzących do silnika krokowego.
Najlepiej jest odłączyć je przy przepustnicy oraz przy filtrze powietrza  łatwiejszy dostęp do metalowych
spinek.
Spinki można ściągnąć podważając zaczep płaskim śrubokrętem.
Potem można już delikatnie wysunąć silnik krokowy z gumowej obejmy.
Najpierw trzeba go trochę obruszać w gniezdzie, ale nie za mocno, żeby nie oderwać obejmy.
Po zdemontowaniu silniczka można odpiąć wężyki tuż przy nim.
4
Teraz można włożyć go do pojemniczka z benzyną tak, aby namoczyć zawór.
Po paru minutach można za pomocą pędzelka oczyścić wnętrze zaworu.
Nie można niczym skrobać we wnętrzu bo ew. opiłki metalu dostaną się do silnika...
Cały osad powinien dać się usunąć po rozpuszczeniu w benzynie.
Po wymyciu odłożyć silniczek do wyschnięcia na czystą szmatkę. Uważać żeby się nie zapiaszczył itp...
Kolejnymi elementami wymagającymi czyszczenia są wężyki, pojemniczek na nadmiar oleju oraz czujnik
ciśnienia. Czujnik ciśnienia przykręcony jest jedną śrubą nr 10do blachy przy prawym błotniku.
Wężyki najlepiej sprawdzić czy nie są popękane lub przetarte. Sprawdzić ich końcówki, czy nie pękły
od osadzenia w gniazdach.
Wewnątrz czujnika ciśnienia może znajdować się trochę oleju. Najlepiej przepłukać go w benzynie i delikatnie
stukając wytrząsnąć znajdującą się resztkę benzyny i oleju.
Po wysuszeniu wszystkich elementów można przystąpić do składania całości w odwrotnej kolejności.
Wężyki dochodzące do silniczka krokowego najlepiej zamontować w momencie gdy mamy go jeszcze
w rękach.
Trochę zabawy mogą przysporzyć zapinki... Próbujcie a się uda ;-)
NIC NA SIA!!! BO SI URWIE!!!
Pamiętajcie  lepiej 5min dłużej niż coś rozwalić ;-)
Pamiętajcie podłączyć wszystkie wiązki kabli do czujników oraz założyć blokujące sprężynki.
Teraz czas na sprawdzenie wszystkich podłączeń i można testować efekty.
Jeśli nasza praca się udała to gratuluję i życzę szerokiej drogi.
Jeśli nadal coś jest nie tak to może to być wina trwałego uszkodzenia któregoś z czujników, sondy lambda
lub silnika krokowego.
Dla uzyskania pełnej informacji o powodach złej pracy najlepiej podłączyć komputer.
Niestety wymaga to posiadania odpowiedniego sprzętu i wiedzy.
Chyba, że macie możliwość podmieniania kolejnych części i testowania metodą prób i błędów.
Pozdrawiam
Sintesi
Bibliografia:
-  Peugeot 306  Obsługa i naprawa , Wydawnictwo AUTO - Polecam
- wszystkie zdjęcia wykonane są przeze mnie i zezwalam na ich dowolne publikowanie
- całość opisu może być kopiowana i rozpowszechniania wyłącznie bezpłatnie.
- wszelkie nazwy i znaki towarowe producentów są ich własnością
Nie odpowiadam za ewentualne uszkodzenia wynikające z wykonywania samodzielnych napraw.
AUTOR  Sintesi
Poznań, 2007rok
Informacje o ewentualnych błędach lub wnioskach proszę kierować na e-maila: sintesi22@o2.pl
5


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
opis czyszczenia silnika krokowego
Czyszczenie IAC (silnik krokowy) w Hondzie Accord V generacji [MID RES]
Demontaż czyszczenie i montaż silnika krokowego biegu jałowego
Kontroler silnika krokowego na porcie LPT2
Instrukcja R4 Silnik krokowy
Silniki krokowe od podstaw 2c cz 1
Zasilacz silnikow krokowych
Katalog silników krokowych Minebea
Silniki Krokowe Od Podstaw, Cz 2 (549kb)
Kontroler silnika krokowego na porcie LPT7
Silniki krokowe podstawowe informacje
Silniki krokowe 1
Zasilacz silnikow krokowych

więcej podobnych podstron