obserwacja rozwoju małego dziecka


Narzędzie pracy socjalnej nr 26
1
Arkusz obserwacji dziecka małego (od 0 do 3 roku życia)
Przeznaczenie narzędzia:
Etap I (1b)  Ocena / Diagnoza (Pogłębienie wiedzy o sytuacji związanej z problemem osoby/ rodziny)
Zastosowanie narzędzia: fakultatywne
Rodzaj narzędzia: specjalistyczne
Wypełnia: pracownik socjalny
Sygnatura: FS_PwR_26
Imię i nazwisko dziecka ____________________________________________________________________
Imię i nazwisko matki/ opiekuna _____________________________________________________________
Imię i nazwisko ojca/opiekuna _______________________________________________________________
Data urodzenia dziecka ____________________________________________________________________
I. ROZWÓJ FIZYCZNY DZIECKA
1. Czy dziecko zostało urodzone o czasie tak, nie
2. Waga urodzeniowa dziecka _______________________
3. Liczba punktów w skali Apgar _______________________
4. Która ciąża _______________________
5. Który poród _______________________
6. Poród siłami natury , cesarskie ciecie
7. Inne istotne informacje dot. porodu i połogu /np. skomplikowany porod, wydłużony pobyt w szpitalu
dziecka lub matki, depresja poporodowa, inne/
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
8. Konsultacje pracownika socjalnego z :
a. lekarzem rodzinnym  data i cel konsultacji
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
b. położną  data i cel konsultacji
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
c. pielęgniarką ds. szczepień  data i cel konsultacji
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
1
Narzędzie zostało opracowane przez Zespół ds. narzędzi pracy socjalnej.
1
9. Analiza rozwoju dziecka od 0 do 1 roku życia (obserwacja)2
unosi główkę w pozycji na brzuchu
zaciska rękę na przedmiocie (np. podanym palcu)
1 m-c reaguje na dzwięk
wykonuje ruchy ssania (smoczek)
przestaje płakać na widok matki lub jej głos
wysoko unosi głowę w pozycji na brzuchu i utrzymuje ją
śledzi poruszające się obrazy
2 m-c odwraca głowę w kierunku dzwięku
zaczyna wydawać pojedyncze dzwięki
uśmiecha się
w pozycji na brzuch opiera się na przedramionach unosząc głowę
utrzymuje grzechotkę w ręku, potrząsa nią
3 m-c śledzi przedmiot
"gruchanie", wydaje dzwięki artykułowane
ożywia się na widok ludzi, reaguje mimiką, odpowiada uśmiechem na uśmiech
umie siedzieć podparte poduszkami
przewraca się z boku na plecy i z pleców na bok
4 m-c sięga ręką do przedmiotu. Bawi się zabawką w ręku, prowadzi ją do ust
odróżnia ojca i matkę
odpowiada dzwiękiem gdy się do niego przemawia
śmieje się głośno
umie podciągane za ręce usiąść
oburącz sięga po przedmiot
5 m-c poznaje siebie w lustrze
śmieje się głośno, "zna się" na żartach
bawi się zabawkami
siedzi trzymając się
sięga po przedmioty jedną ręką
6 m-c gaworzy (pierwsze sylaby)
otwiera usta na widok jedzenia
bawi się nogami (stopy przyciąga do ust)
siedzi samo nie podparte (krótko)
pełza na brzuchu (do tylu)
przekłada zabawkę z ręki do ręki
7 m-c szuka schowanej zabawki
powtarza wielokrotnie sylaby
je łyżeczką
pragnie aktywnego kontaktu z inną osobą
2
Tabela opracowana na podstawie M. Bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przasnyska, Metoda Weroniki Sherborne w terapii i
wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa, 1992 oraz Encyklopedia zdrowia Zdrowie.med.pl i
www.zdrowie.med.pl/nasze_dzieci/ndzieci_02.html
2
siedzi samo bez podparcia
umie usiąść samo
stać trzymając się
pełza w przód
8 m-c
wyrzuca zabawki z łóżka
chwyta trzyma palcami
samo je herbatnik
reaguje lękiem na obce osoby
bawi się w chowanego ("a kuku")
pewnie siedzi i stoi trzymając się
raczkuje
stawia pierwsze kroki trzymając się
9 m-c
naśladuje ruchy ('pa-pa', 'kosi-kosi')
siada na nocniku
reaguje na swoje imię
staje samo trzymając się
wyjmuje klocki z pudełka, wkłada palce w otwory
10 m-c
rozumie proste zlecenia (daj, wez, rozumie zakazy)
pije z kubeczka
staje bez podparcia
podnosi zabawki kucając
chodzi trzymane za rękę lub kilka kroków samo
wkłada mniejsze przedmioty do większych, otwiera pudełka
11 - 12 m-c
wskazuje nazwany przedmiot
mówi 'mama', 'tata'
serdeczność wobec innych
wysadzone w porę korzysta z nocnika
Tabela opracowana n/podstawie danych mgr B. Kisiel i M. Bogdanowicz.
II. ODŻYWIANIE
10. Karmienie dziecka
a. sztuczne  nazwa mleka ___________________________________________________________________
b. piersią  na żądanie (przez jaki okres) ________________________________________________________
c. mieszane  sztucznym mlekiem i piersią ______________________________________________________
11. Czy i co jest aktualnie wprowadzane do jadłospisu? _________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
III. OPIEKA ZDROWOTNA
12. Czy dziecko posiada aktualne szczepienia? tak, nie  dlaczego ____________________________
_________________________________________________________________________________________
3
13. Jak się nazywa i gdzie się znajduje (adres, telefon, e-mail) :
a. Ośrodek zdrowia_________________________________________________________________________
b. Lekarz rodzinny: imię i nazwisko:____________________________________________________________
c. Pielęgniarka środowiskowa imię i nazwisko____________________________________________________
14. Kiedy i na co dziecko ostatnio chorowało___________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
IV. ROZWÓJ UMYSAOWY
15.Czy u dziecka stwierdzono zaburzenia rozwoju psychomotorycznego?
a. tak, jakie
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
b. nie
16. Jaki jest plan leczenia, rehabilitacji dziecka  konieczność regularnych wizyt u jakich specjalistów?
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
V. HIGIENA DZIECKA/ OBSREWACJA PRACOWNIKA SOCJALNEGO
17. Obserwacja przez pracownika socjalnego /data, ocena sytuacji, wnioski/
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
VI. ŚRODOWISKOWE UWARUNKOWANIA ROZWOJU DZIECKA:
18. Opis rodziny pochodzenia rodziców, najbliższego otoczenia, możliwość wpływu warunków
zamieszkania na rozwój dziecka itp.
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
Data wypełnienia Arkusza ___________________________________________________________________
Nazwisko i imię pracownika socjalnego dokonującego obserwacji ____________________________________
4
ARKUSZ OBSERWACJI DZIECKA - ANALIZA NORMATYWNA ROZWOJU 2 LATKA3
/przeprowadzana po ukończeniu 2 r.ż./
Dziecko 2 letnie  psychomotoryczna norma rozwojowa - powinno
- chodzić
- biegać  może być jeszcze niezdarnie
- naśladować dorosłych ok. sprzątanie
- mówić o sobie w 3 osobie
- rozpoznawać znajome twarze na zdjęciach
- używać łyżeczki i trafiać nią do buzi
- myć ręce, próbować je wycierać
- starać się pomagać w prostych czynnościach ok. przynieść śmietniczkę jak mama zamiata
- pić z kubka
- bawić się  na niby
- rozbierać się (tzn. zdejmować jakąś część garderoby)
- bazgrać na kartce spontanicznie
- układać wieżę z 4 klocków (ale nie z takich łączonych typu Lego tylko z takich jak drewniane
- posługiwać się chwytem pęsetowym od ok. 18 m-ca
- umieć wydobyć kamyk z butelki (a najpierw go tam wrzucić  forma wydobycia dowolna)
- umieć ok. 20 słów oprócz mama, tata
- wskazywać części ciała
- nazywać prosty obrazek
- spełniać proste polecenia
- kopać piłkę
- rzucać piłkę
- próbować podskoczyć
- wchodzić po schodach krokiem przestawnym (może być za rękę)
Konsultacje ze specjalistami
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
Data wypełnienia Arkusza ___________________________________________________________________
Nazwisko i imię pracownika socjalnego dokonującego obserwacji ____________________________________
3
Na podstawie: Penelope Leach, Twoje dziecko  od momentu narodzin do piątego roku życia, Wydawnictwo GiG,
Warszawa 1992., pod redakcją Witolda S. Gomułki i Wojciecha Rewelskiego oraz Encyklopedia Zdrowia, Wydawnictwo
Naukowe PWN  wydanie drugie, tom II  s.1137 do 1154.
5
ARKUSZ OBSERWACJI DZIECKA - ANALIZA NORMATYWNA ROZWOJU DZIECKA 3 LETNIEGO4
/przeprowadzana po ukończeniu 3 r. ż./
Dziecko 3 letnie  psychomotoryczna norma rozwojowa
- umie się be problemu komunikować, choć nie zawsze używa do tego reguł gramatycznych
- potrafi opowiedzieć o problemie i zakomunikować swoje potrzeby- używając prostych zdań
- jest bardzo ruchliwe i sprawne fizycznie
- biega, poskakuje, psoci
- schodzi i wchodzi po schodach
- większość trzylatków potrafi jezdzić na 3-kołowym rowerku
- potrafi kopać, rzucać piłkę
- sprawnie omijać przeszkody, skakać na 1 nodze, kręcić się wokół własnej osi
- umie się koncentrować przez kilkanaście minut na danej rzeczy, jeśli zainteresuje go dana czynność
- jest bardzo ciekawe  zadaje dużo pytań
- zna przeznaczenie większości urządzeń w domu
- chętnie naśladuje dorosłych
- umie samo się ubierać  nadal jednak potrzebuje pomocy ze strony dorosłych
- umie korzystać z toalety
- samodzielnie zjada posiłki
- ma coraz lepszą pamięć
- zaczyna rozróżniać pojęcia: dzisiaj, jutro
Konsultacje ze specjalistami
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
Data wypełnienia Arkusza ___________________________________________________________________
Nazwisko i imię pracownika socjalnego dokonującego obserwacji ____________________________________
4
Na podstawie: Penelope Leach, Twoje dziecko  od momentu narodzin do piątego roku życia, Wydawnictwo GiG,
Warszawa 1992., pod redakcją Witolda S. Gomułki i Wojciecha Rewelskiego oraz Encyklopedia Zdrowia, Wydawnictwo
Naukowe PWN  wydanie drugie, tom II  s.1137 do 1154.
6
INSTRUKCJA
1. Cel narzędzia
- Opis i analiza sytuacji dziecka w rodzinie zagrożonej wystąpieniem przemocy w rodzinie poprzez analizę
poziomu zaspokojenia potrzeb dziecka w różnych obszarach jego życia.
- Uzyskanie informacji o stanie zdrowia i rozwoju dziecka, profilaktyka zdrowotna  poprzez kontrolę
szczepień, odpowiedniego odżywiania, obserwację kolejnych etapów rozwojowych  pod kątem
występowania nieprawidłowości, które na tym etapie życia są jeszcze możliwe do wyrównania.
2. Grupa docelowa
- Dzieci w wieku 0-3 z rodzin, gdzie stwierdza się wystąpienie kilku istotnych zagrożeń wystąpienia przemocy
w rodzinie  na podstawie obserwacji i wnikliwej analizie tabeli czynników ryzyka wystąpienia przemocy w
rodzinie.
3. Sposób wykorzystania narzędzia
a) okoliczności w jakich stosuje się narzędzie
- Arkusz stosuje się po przeprowadzeniu Wywiadu  rozpoznaniu sytuacji w rodzinie i/lub po
przeprowadzeniu innego wywiadu w rodzinie w wyniku którego pracownikowi socjalnemu nasunie się
potrzeba poszerzenia informacji o sytuacji dziecka lub dzieci w rodzinie. Narzędzie ma charakter
fakultatywny.
- Obserwację przeprowadza co miesiąc pracownik socjalny w rodzinach wysokiego ryzyka wystąpienia
przemocy w rodzinie  w przypadku zdiagnozowania wystąpienia kliku czynników ryzyka. Podejmuje
również kontakt ze służbą zdrowia  położną, lekarzem rodzinnym, specjalistami.
- Z uwagi na specyfikę okresu rozwojowego nie ma możliwości powtórzenia obserwacji w stosunku do tego
samego dziecka.
b) zastosowanie pytań
- Arkusz składa się z 3 części:
o Pierwsza przeznaczona jest do obserwacji dziecka w wieku 0-1, zawiera analizę 6 czynników
wpływających w sposób zasadniczy na prawidłowy rozwój dziecka, których monitoring jest niezbędny
przy istnieniu w niektórych rodzinach określonych deficytów opiekuńczo-wychowawczych, których
efektem jest zagrożenie zaniedbania dzieci, niezaspokojenia ich podstawowych potrzeb.
o Druga część opisuje normę psychomotoryczną dwulatka, tutaj zadaniem pracownika socjalnego jest
obserwacja poziomu rozwoju dziecka, a w razie deficytów motywowanie rodziców/opiekunów do ich
wyrównywania poprzez kontakt z lekarzem, innymi pracownikami służby zdrowia lub udzielanie
wsparcia ze strony specjalistów  pedagoga, psychologa itp.
o Trzecia część oprócz wykazu co potrafić powinien trzylatek, winna być poszerzona o kontakt
pracownika socjalnego ze środowiskiem przedszkolnym, poradnią psychologiczno-pedagogiczną i
uzyskiwaniem na bieżąco informacji na temat funkcjonowania dziecka w tym środowisku i jego
ewentualnych problemach. Uzasadnienie celowości  dlaczego pracownik socjalny ma się tym
zajmować i dlaczego należy tą kwestię ująć w zagadnieniu przemocowym leży w tym, że zaniedbanie
tych kwestii na tym etapie życia dziecka niesie wiele negatywnych skutków dla życia dziecka i staje się
dla niego zródłem cierpień zarówno fizycznych jak i emocjonalnych.
c) na co warto zwrócić uwagę
- Pracownik socjalny zaniepokojony sytuacją dziecka, winien każdorazowo kierować jego
rodziców/opiekunów do podjęcia kontaktu z odpowiednimi specjalistami: lekarzem rodzinnym, neurologiem,
stomatologiem, ortopedą, rehabilitantem, psychologiem itp., a w razie zaniedbań ze strony rodziców
niezwłocznie zawiadomić odpowiedni sąd rodzinny z wnioskiem o wgląd w sytuację rodziny/dziecka.
- Z uwagi na specyficzny charakter zagadnienia przemocy w rodzinie w stosunku do dzieci, która najczęściej
dokonywana jest przez osoby z najbliższego otoczenia np. rodziców, opiekunów, dziadków itp., które
wspólnie zamieszkują i dzieci ciągle podlegają ich wpływom, wskazane jest aby diagnoza sytuacji dziecka
odbywała się na podstawie obserwacji dziecka w rodzinie, podczas wizyt domowych pracownika
socjalnego, podczas wizyt rodziny, w świetlicy socjoterapeutycznej, analizie dokumentów zebranych ze
środowiska przedszkolnego, poradni psychologiczno-pedagogicznej, placówek służby zdrowia i innych
instytucji, gdzie możliwe jest uzyskanie informacji na temat sytuacji i kondycji psychofizycznej dziecka.
Bezpośrednie (wprost) diagnozowanie przemocy w rodzinie wobec dziecka przez pracownika socjalnego
zagrożone jest bowiem błędem, szczególnie jeśli mowa o przemocy emocjonalnej, seksualnej. Obecnie
zarówno literatura jak i praktyka mówi, aby domniemaną ofiarę przemocy w rodzinie  dziecko   słuchać
jeden raz, ma tego dokonać specjalnie przeszkolony psycholog- biegły sądowy.
- Do obowiązków pracownika socjalnego powinno należeć zawiadomienie odpowiednich służb o
podejrzeniach co do występowania przestępstwa przemocy w rodzinie. Wyjątek stanowi sytuacja , kiedy w
sposób bezpośredni jest zagrożone zdrowie lub/i życie dziecka poprzez stosowanie wobec niego przemocy
w rodzinie, drastyczne zaniedbanie potrzeb dziecka, porzucenie go, pozostawienie bez opieki,
pozostawanie dziecka pod opieką nietrzezwych rodziców/rodzica. Wówczas pracownik socjalny podejmuje
przy współpracy i wsparciu innych służb czynności interwencyjne, zgodnie z obowiązującymi przepisami
prawa.
d) informacje dodatkowe
7
- Arkusz może być uzupełniany opiniami i obserwacjami innych specjalistów.
8


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Kwestionariusz  obserwacyjny rozwoju dziecka
Rozwoj i zywienie niemowlecia i malego dziecka
Rozwój duchowy dziecka alkoholika
21#4202 wychowawca malego dziecka
Rozwój mowy dziecka wg Montessori
Prawidłowy przebieg rozwoju mowy dziecka
Poskramianie Malego Dziecka Mt Biznes
W Gulin Rozwój psychiczny dziecka w rodzinach społecznie patologicznych
Rozwój neurofizjologiczny dziecka (art)

więcej podobnych podstron