Zabawy dla przedszkolaków z ADHD


Gry i zabawy z dzieckiem nadpobudliwym, trudnym
w przedszkolu
Przedszkole jest dla dzieci miejscem, w którym poprzez mądrą działalność zaspokajają swoje
potrzeby poznawcze, mają okazję do gromadzenia doświadczeń. Znamy i stosujemy różne formy
aktywności, zabawy spontaniczne, dydaktyczne czy zajęcia edukacyjne. Można również wykorzystać
dodatkowo zabawy relaksacyjne, które doskonale służą wszystkim wychowankom, nie tylko tym trudnym.
Zajęcia nie zawsze udaje się przeprowadzić w spokojnej, miłej atmosferze. Dzieci na ogół są
hałaśliwe i wszystkie chcą skierować na siebie uwagę nauczyciela, a czego nie potrafią przekazać werbalnie -
nadrabiają krzykiem. A co dzieje się, gdy w grupie znajdzie się dziecko nadmiernie ruchliwe czy
impulsywne? Nietrudno sobie wyobrazić, o czym na pewno przekonała się niejedna z nas. Byle drobiazg
potrafi wychowanka wyprowadzić z równowagi, często dochodzi do rękoczynów, ataków śmiechu czy
wściekłości. Dzieci są niespokojne, zestresowane, przeżywają wszystko i odczuwają o wiele silniej niż
dorośli. Nie ma co dziwić się, że chcą rozładować swój niepokój. Można i trzeba im w tym pomóc stosując
przerywniki np. w postaci zabaw odprężających, które stwarzają spokojną atmosferę. Czas takiej zabawy nie
jest stracony i przynosi doskonałe rezultaty.
Spokojne zabawy służą też rozwojowi wyobrazni. W czasie ich trwania potrzebne jest wsłuchanie się
w siebie, zajrzenie do swojego wnętrza, by móc dostrzec ukryte tam obrazy. Niektórym dzieciom dopiero po
kilku próbach udaje się podróż w krainę fantazji. W celu uspokojenia dzieci wypróbowywane są obecnie
techniki medytacyjne np. praca z mandalami czy joga. Jednak nie każdy wychowawca jest wyszkolony w tej
dziedzinie, natomiast nikomu nie sprawi trudności wprowadzenie dzieci do zabawy, która je wyciszy
i odpręży.
Złap się za ucho
Zabawa rozwijająca zdolności językowe i szybkość reagowania.
Dzieci siedzą na ustawionych w krąg krzesłach. Nauczycielka opowiada interesującą historyjkę, w której
wiele się dzieje. Podkreśla ją wyrazistymi gestami oraz mimiką. Dzieci naśladują wszystkie ruchy
prowadzącej. Jednak gdy ta łapie się za ucho, każde dziecko musi natychmiast stanąć w bezruchu. Dziecko,
które porusza się dalej, oddaje jakiś fant.
Na dworcu
Zabawa doskonaląca koncentrację.
Opowiadanie o wydarzeniach na dworcu. Zegar wybija tam godziny, urzędnik sprzedaje w kasie bilety,
żegnają się dwie przyjaciółki, sprzedawca kiełbasek zachwala swój towar, pociąg wjeżdża na peron itp.
Każde dziecko przejmuje rolę określonej osoby lub przedmiotu, odtwarza konkretny odgłos, zawołanie lub
wypowiada jakieś zdanie. Zegar dworcowy tyka: tik-tak, tik-tak, tik-tak, sprzedawca woła: gorące parówki.
Nauczyciel opowiada historyjkę, dzieci naśladują określony odgłos. Temat historyjki można zmieniać, np.
wizyta w szpitalu czy spacer po lesie. Trzeba tak dobrać opowiadanie, aby dzieci mogły się w nim odnalezć
ze swoimi doświadczeniami i przeżyciami.
1/3
Zepsuty kabel
Gra rozwijająca spostrzegawczość.
Wysłanie dwóch uczestników za drzwi, będą oni elektrykami. Nasz kabel jest zepsuty i trzeba znalezć
miejsce uszkodzenia. Pozostałe dzieci stają w kręgu i łapią za kabel (długi sznur). Jedno z nich chowa dwa
końce w swoich dłoniach, reszta tylko to udaje. Dzięki temu nikt z zewnątrz nie widzi, gdzie uszkodzony jest
kabel. Wchodzą elektrycy i po kolei badają poszczególne odcinki kabla, wysyłając próbny dzwięk - jakiś
pomruk lub inny odgłos. Przysłuchują się, czy dzwięk ten rzeczywiście przepływa przez kabel, czy też
w którymś miejscu zostaje przerwany. W ten sposób znajdują zepsuty kawałek i proszą daną osobę
o otwarcie dłoni. Jeśli się pomylą, mają jeszcze dwie próby. W innym wariancie kabel ma dwa zepsute
miejsca, a obaj elektrycy szukają ich na czas.
Cicha opowieść
Zabawa pobudzająca słuch i fantazję.
Dzieci siedzą przy stolikach. Nauczycielka opowiada historyjkę, a przedszkolaki dodają do niej odgłosy
stukając palcami albo wydają różne dzwięki: "Kropi deszcz, z rynny na dachu spływają kropelki. Myszka
wystawiła głowę ze swojej norki i porusza noskiem, wyłapując dolatujące do niej zapachy. Biegnie szybko
do domku, gdzie wyczuła jedzenie. Tam sprawnie rozłupuje znalezione ziarenko słonecznika. Widzi to kot i
miękkimi krokami podkrada się bliżej. Myszka chrupie ziarenko swoimi ostrymi ząbkami. Nagle obok
przejeżdża rowerzysta. Myszka odwraca się, zauważa kota i biegnie małymi kroczkami do norki. Kot wraca
miękko i posuwiście na swoje legowisko. Układa się na nim i głośno woła: miau!".
Zaśnij - obudz się
Zabawa rozwijająca spostrzegawczość i koncentrację.
Dzieci siedzą przy stołach. Dla każdego z tych stołów ustalony zostaje czarodziejski dzwięk, po którym
śpiące dzieci będą się powoli budziły: wciskanie długopisu, brzęk pęku kluczy, rozcinanie papieru
nożyczkami, zasuwanie zamka błyskawicznego, przewracanie strony w książce, odgłos wydawany przy
ostrzeniu ołówka temperówką. Teraz dzieci kładą ramiona na stole i chowają w nich swoje twarze. Oznacza
to, że zasnęły, dlatego panuje cisza jak makiem zasiał. Gdy tylko grupa siedząca przy jednym stole usłyszy
swój czarodziejski dzwięk, budzi się: wszyscy podnoszą głowy. Aby pozostałe osoby przy innych stołach
wiedziały, kiedy mogą się obudzić, musi nadal panować cisza. Na koniec wszyscy są obudzeni. Jeśli usłyszą
swój dzwięk jeszcze raz, znowu zasypiają.
Ene, due, rabe
Zabawa rytmiczna.
Dzieci siedzą lub stoją blisko siebie w kole. Każde kładzie swoją lewą dłoń na otwartej dłoni sąsiada po
lewej stronie, tak że jedną rękę ma na górze, a drugą na dole. W rytm podanej rymowanki jedna osoba
zaczyna uderzać lekko lewą ręką w tę, która znajduje się po jego prawej stronie, należącą do sąsiada. Ten
uderza swoją lewą dłonią dalej i tak wszyscy w kole powtarzają to, aż wierszyk zostanie wyrecytowany
trzykrotnie. Teraz zaczynamy odliczanie: przy słowie "zmiana" nie wolno pozwolić uderzyć w swoją rękę,
lecz trzeba ją szybko przyciągnąć do siebie. Potem zaczynamy od początku. Wierszyk brzmi: "Ene, due,
rabe, połknął bocian żabę, a żaba bociana, potem była zmiana".
2/3
Tworzenie form
Zabawa wymagająca współpracy, rozwijająca wyobraznię.
Długi sznur związany zostaje tak, aby można było z niego utworzyć duży okrąg. Wszyscy uczestnicy
przytrzymują go mocno obiema rękami. Jako pierwszą formę otrzymaliśmy koło. Teraz na zawołanie muszą
być utworzone inne formy, przy czym nie można porozumiewać się słownie. Prowadzący albo jeden
z uczestników przez niego wybrany woła np. "Kwadrat!", "Prostokąt!", "Owal!", "Auk księżyca!" itp. Grupa
musi bardzo szybko reagować i w takim samym tempie porozumiewać się ze sobą.
Głowa, barki, kolana i stopa
Zabawa rytmiczna.
Dzieci dobierają się parami i siadają naprzeciwko siebie, tak blisko, by ich kolana stykały się ze sobą.
Dotykają palcami wymienionych w wierszyku części ciała - po raz pierwszy u siebie samych, po raz drugi
u partnera i tak wciąż na zmianę. Wyjątkiem są oczy, uszy i nos, których dotykają wyłącznie u siebie
samych; nos chwytają dwoma palcami i poruszają nim w obie strony. Prowadzący wymawia wierszyk
powoli i rytmicznie, z czasem przyłączają się do niego wszystkie dzieci. Stopniowo przyśpieszamy tempo.
Wierszyk ten brzmi w następujący sposób:
Głowa, barki, kolano i stopa,
Kolano i stopa,
Głowa, barki, kolano i stopa,
Oczy, uszy, nos,
Oczy, uszy, nos,
Głowa, barki, kolano i stop.
Budzik we wszystkich kątach
Zabawa rozwijająca spostrzegawczość.
Dwoje dzieci wychodzi za drzwi. Teraz chowamy w pomieszczeniu kilka tykających budzików. Szukający
wchodzą ponownie do środka i muszą je odnalezć. W trakcie poszukiwań pozostałe dzieci powinny
zachowywać się bardzo cicho. Ponieważ we wszystkich kątach coś tyka, trudno jest zorientować się, z której
strony nadchodzi ten odgłos. Skoro tylko jakiś budzik zostanie znaleziony, zawijamy go w ubranie, aby nie
było słychać już jego tykania. Kiedy wszystkie budziki zostały już odszukane, za drzwi wychodzi dwójka
innych dzieci i zabawa zaczyna się od początku.
Czapeczki krasnali
Zabawa wymagająca szybkiej reakcji.
Najpierw dzieci składają stronę gazety, aby otrzymać "czapeczkę krasnala". Ponieważ krasnale przebywają
w czasie dnia w swoich norkach, wszyscy cicho wczołgują się pod stół. W nocy elfy zaczynają muzykować.
Wtedy krasnale wchodzą w czapkach niewidkach na głowie i zaczynają tańczyć. Muszą to robić bardzo
ostrożnie, aby ich nie upuścić. W pobliżu ukrył się pewien człowiek, który tylko na to czeka, by pochwycić
niewidkę i sam stać się krasnalem. Ten, który nie ma już czapki, musi poczekać, aż jego bracia ponownie
zaczną tańczyć i być może jeden z nich zgubi swoją czapkę, którą on będzie mógł mu zabrać. Na "muzykę
elfów" nadają się spokojne melodie. Prowadzący kieruje zabawą poprzez obsługiwanie magnetofonu i kiedy
rozbrzmiewa cicha muzyka, krasnale wychodzą ze swoich mieszkanek. W czasie tańca nie wolno
przytrzymywać czapeczek.
3/3


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ZABAWY DLA PRZEDSZKOLAKÓW
jezyk angielski gry i zabawy dla przedszkolakow
jezyk angielski gry i zabawy dla przedszkolakow
matematyka dla przedszkolaka (23)
Rozumieć Arabów Egipt przewodnik dla przedsiębiorców
unia dla przedsiębiorców
Piosenki dla przedszkolaka 4 Rodzina razem się trzyma
Prawo WE dla przedsiebiorstw notatki[1]

więcej podobnych podstron