zarzadzanie strategiczne 36 zagadnien


1. Zinterpretuj pojęcie zarządzania wg P.Druckera i Griffina.
Wg Griffina  zarządzanie jest zespołem działań (cel zarządzania-zaspokojenie potrzeb
klienta): planowanie; podejmowanie decyzji; przewodzenie i kierowanie; kontrolowanie.
Wg Druckera  zarzÄ…dzanie dotyczy przede wszystkim ludzi. Jego celem jest takie
współdziałanie wielu osób, które potrafi zneutralizować słabości i maksymalnie
wykorzystać talenty i silne strony uczestników. Cechy zarządzania wg Druckera  dotyczy
ludzi; jest głęboko osadzone w kulturze; wymaga prostych i zrozumiałych wartości;
powinno doprowadzić do tego by organizacja była zdolna do uczenia się; wymaga
komunikowania się zarówno wewnątrz organizacji jak i z otoczeniem; wymaga
rozbudowanego systemu wskazników pozwalających stale i wszechstronnie monitorować,
oceniać i poprawiać efektywność działań; musi być zorientowane na podstawowy i
najważniejszy ostateczny rezultat jakim jest zadowolony klient.
2. Podaj definicjÄ™ i etapy zarzÄ…dzania strategicznego.
Zarządzanie strategiczne  to proces złożony z trzech etapów: analizy, planowania i
zarzÄ…dzania rozumianego jako realizacjÄ™ opracowanej strategii. ZS zwraca uwagÄ™ na
analizy otoczenia firm. ZS buduje strategiÄ™.
Etapy zarzÄ…dzania strategicznego:
1. Analiza i prognozy  analiza otoczenia (potrzeby, wymagania, szanse,
zagrożenia); analiza możliwości firmy (mocne i słabe strony, zasilanie, możliwe
usprawnienia); pozyskiwanie niezbędnych informacji. Refleksje strategiczne 
opracowanie systemu celów firmy, określenie pola działania, opracowanie
wariantowych scenariuszy. Założenie strategiczne  opracowanie alternatyw
strategicznych, wybór strategii najkorzystniejszej. Działania strategiczne.
2. Koordynowanie: Planowanie - strategia finansowa i inwestycyjna (wzmocnienie i
wykorzystanie posiadanych możliwości, rozbudowa potencjału); Polityka
personalna (awansowanie, edukacja, doskonalenie motywacji, rozwiÄ…zywanie
konfliktów). Integrowanie  strategia doskonalenia produkcji i organizacji
(innowacje, elastyczne systemy, kreatywna organizacja); Strategia marketingu
(poprawa jakości, obsługi rynku, dywersyfikacja, ekspansja). KONTROLOWANIE.
3. Efekty strategiczne  nowa pozycja na rynku i w otoczeniu, nowy system
organizacji i zarządzania, nowa filozofia i kultura, nowe wartości i zachowania.
Image firmy  nowa wartość i możliwości rozwojowe firmy.
Øð analiza strategiczna
Øð generowanie wyjÅ›ciowych wariantów strategii
Øð ocena i wybór strategii
Øð implementacja strategii
Øð kontrola i weryfikacja strategii
GAÓWNE KRYTERIA WYBORU STRATEGII
" stan wyjściowy tj. dane zewnętrzne (pozycja przedsiębiorstwa w branży i
na rynku, system obsługi klientów) i dane wewnętrzne (mocne i słabe
strony przedsiębiorstwa, potencjał kadrowy, posiadane zasoby).
" przewidywane zmiany tj. dane dotyczące przyszłości, np. wymagania
ochrony środowiska, poziom nakładów inwestycyjnych.
" zamierzone osiągnięcia
KONCEPCJA ZARZDZANIA STRATEGICZNEGO OBEJMUJE:
" analizę pozycji wyjściowej firmy i perspektywy jej rozwoju (diagnozę
ekonomiki i image firmy)
" identyfikację celów firmy oraz określenie, na ile obecne produkty i rynki
pozwalają je osiągnąć
" szczegółowe określenie (oszacowanie) możliwości (kompetencji) firmy,
ustalenie jej słabych i mocnych stron oraz tzw. siły kreatywnej
(strategicznych czynników sukcesu);
" budowę wariantów rozwoju firmy oraz ich przydatność z punktu widzenia
celów i możliwości, jakie stwarza posiadany przez nią potencjał ludzki,
rzeczowy i finansowy;
" sformułowanie optymalnego wariantu strategii, którą można określić
najprościej jako proces ustalania długofalowych celów i zamierzeń
przedsiębiorstwa, kierunków i reguł działania oraz alokacji zasobów
niezbędnych dla zapewnienia mu sukcesu na rynku i korzystnej pozycji
względem otoczenia;
" opracowanie planu strategicznego i planów szczegółowych przedsięwzięć;
" uaktywnienie systemów: zarządzania, planowania, kontroli, rachunkowości i
informacji w celu aktywnego wspierania realizacji strategii;
" kształtowanie organizacji i kultury (strategicznej) firmy wspierającej
realizacjÄ™ strategii;
" prowadzenie kontroli strategicznej na zasadzie controllingu.
3. Geneza zarzÄ…dzania strategicznego.
" Lata 60-te: orientacja na podsystem, planowanie długoterminowe.
" Lata 70-te: orientacja na system, planowanie strategiczne.
" Lata 80-te: orientacja na system, zarzÄ…dzanie strategiczne.
" Lata 90-te: nacechowanie osobowością, obejmowanie systemu orientacją na grupy
zainteresowanych, wizja wieloaspektowego, kompleksowego zarzÄ…dzania
strategicznego.
7. Scharakteryzuj wpływ globalizacji na kierunki zmian w procesie zarządzania.
Rynkowe czynniki globalizacji:
1. Unifikacja i doskonalenie środków transportu.
Sprawna sieć przepływu ludzi, towaru i informacji, krótszy czas i mniejszy koszt.
2. Ujednolicenie się międzynarodowego popytu, niezbędne dla przedsiębiorstw
które zamierzają globalizować działalność w formie specjalizowania swoich
jednostek produkcyjnych na potrzeby wielu rynków.
3. Wyścig technologiczny  skracanie cyklu życia, korzyści skali.
4. Konkurencja.
GLOBALIZACJA  jest oderwaniem siÄ™ od korzeni narodowych i terytorialnym
rozproszeniem wielu węzłowych i strategicznych dziedzin działalności przedsiębiorstwa.
Wymiary globalizacji:
" obecność na rynku
" rozmiar oferty produktów i usług
" umiejscowienie w łańcuchu wartości
" marketing
" posunięcia konkurencyjne
8. Opisz obszary analizy przedsiębiorstwa.
http://notatek.pl/zarzadzanie-strategiczne-29-zagadnien?notatka
Obszarami analizy przedsiębiorstwa jest: otoczenie konkurencyjne oraz otoczenie
globalne. Na otoczenie konkurencyjne składają się: klienci, dostawcy i konkurenci. Jeśli
chodzi o dostawców oddziałują oni na decyzję przedsiębiorstw w różny sposób, polega to
między innymi na kształtowaniu cen towarów zaopatrzeniowych i warunków ich dostaw.
Konkurencyjność przedsiębiorstwa uzależniona jest od sprawności jego współpracy z
kooperantami. Pojedynczej firmie trudno odnieść sukces gdy nie dysponuje ona siecią
wiarygodnych kooperantów, dlatego przedsiębiorstwa coraz bardziej doceniają tworzenie
partnerskich, stałych relacji ze swoimi współpracownikami. Firmy bacznie obserwują
swoich konkurentów uzależniając swoje działania od aktualnych i przewidywanych działań
konkurujących przedsiębiorstw.
Jeśli chodzi o otoczenie globalne to jest to: otoczenie ekonomiczne, polityczne, społeczne,
technologiczne, demograficzne, prawne i międzynarodowe. Otoczenie globalne tworzą
siły które mają wpływ na działalność przedsiębiorstwa, ale same są od niego niezależne.
Otoczenie demograficzne  liczba nabywców, dynamika zmian liczby nabywców
zaliczanych do różnych grup wiekowych, płeć, wykształcenie, faza cyklu życia rodziny,
wielkość gospodarstwa domowego. Na wielu rynkach obserwuje się istotne zmiany
demograficzne modyfikujące otoczenie przedsiębiorstw które na nich funkcjonują.
Otoczenie ekonomiczne  składają się na nie czynniki określające siłę nabywczą
klientów i ich zwyczaje. Siła nabywcza uzależniona jest od bieżących i przeszłych
dochodów nabywców, a także oczekiwań co do przyszłych dochodów, wyznaczają ją
ponadto: poziom cen i tempo ich zmian.
Otoczenie technologiczne  składają się na nie osiągnięcia dotyczące konstrukcji oraz
technologii produkowania dóbr i świadczenia usług. Dzięki rozwojowi techniki powstają
nowe produkty, które są wprowadzane do sprzedaży. Tempo postępu technicznego ulega
przyśpieszeniu, stwarza to zarówno zagrożenie jak i okazję dla przedsiębiorstw
funkcjonujÄ…cych na rynku.
Otoczenie polityczne  składają się na nie uwarunkowania określające ustrój
gospodarczy państwa. Są to ustawy, przepisy i normy decydujące o atrakcyjności
gospodarowania i inwestowania w różne dziedziny gospodarki, o swobodzie
podejmowania decyzji gospodarczych, o zasadach konkurencji.
PS. Pytanie nr 9 i 10 zawarte sÄ… w pytaniu 8.
11. Co to jest misja firmy i jak siÄ™ jÄ… tworzy?
Misja firmy- koncepcja biznesu firmy, idea jaj rozwoju, jej przesłanie; ogólna obietnica
wyrażona w kategoriach rynkowych. Określa ona powód istnienia firmy, nadaje ogólny
kierunek jej rozwoju i określa pośrednio dziedziny, którymi jest w stanie się zająć i chce
się zajmować. Określenie misji jest publiczną częścią planu strategicznego. Dzięki niej
cele firmy stają się zrozumiałe dla pracowników, właścicieli akcji, dostawców i klientów.
Misja jako myśl przewodnia działania firmy określa sposób, w jaki chce być ona
postrzegana przez otoczenie a zarazem zakreśla obszar jej działania i kierunki rozwoju,
zaangażowanie kadr kierowniczych i załogi wokół funkcji, jakie chce przedsiębiorstwo
spełnić na rynku.
Np. misja firmy MICROSOFT   wiodÄ…ca rola oprogramowania komputerowego.
HOOP S.A   być największą polską firmą na rosnącym rynku
napojów bezalkoholowych.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
zarzadzanie strategiczne (36 stron)
zagadnienia zarzadzania strategicznego (145 stron)
zagadnienia zarzadzania strategicznego (145 stron)
Zarzadzanie strategiczne wyklad nr 2
zarzadzanie strategiczne
zarzadzanie strategiczne (14 stron)
zarzadzanie produkcja (49 zagadnien 17 stron)
zarzadzanie strategiczne i operacyjne (12 stron)
Hoffmann, zarządzanie jakością, Opracowanie zagadnie systemy zarzadzania jakoscia
ZarzÄ…dzanie strategiczne pytania

więcej podobnych podstron