Wykonywanie obowiązków służby bezpieczeństwa i higieny pracy(1)


MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Jerzy Jon
Wykonywanie obowiązków słu\by bezpieczeństwa i higieny pracy
315[01].Z4.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Recenzenci:
mgr in\. Kinga Piotrowska
mgr in\. Jan Siek
Opracowanie redakcyjne:
mgr Jerzy Jon
Konsultacja:
mgr in\. Wanda Bukała
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 315[01].Z4.01
,,Wykonywanie obowiązków słu\by bezpieczeństwa i higieny pracy , zawartego w programie
nauczania dla zawodu technik bezpieczeństwa i higieny pracy.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
1
SPIS TREÅšCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 4
3. Cele kształcenia 5
4. Materiał nauczania 6
4.1. Organizacja słu\by bezpieczeństwa i higieny pracy 6
4.1.1. Materiał nauczania 6
4.1.2. Pytania sprawdzajÄ…ce 7
4.1.3 Ćwiczenia 8
4.1.4. Sprawdzian postępów 10
4.2. Zadania słu\by bezpieczeństwa i higieny pracy 11
4.2.1. Materiał nauczania 11
4.2.2. Pytania sprawdzajÄ…ce 14
4.2.3. Ćwiczenia 14
4.2.4. Sprawdzian postępów 17
4.3. Uprawnienia słu\by bezpieczeństwa i higieny pracy 18
4.3.1. Materiał nauczania 18
4.3.2. Pytania sprawdzajÄ…ce 18
4.3.3 Ćwiczenia 18
4.3.4. Sprawdzian postępów 23
4.4. Współpraca ze słu\bami medycyny pracy 24
4.4.1. Materiał nauczania 24
4.4.2. Pytania sprawdzajÄ…ce 24
4.4.3. Ćwiczenia 24
4.4.4. Sprawdzian postępów 25
4.5. Podstawy statystyki i organizacja badań statystycznych 26
4.5.1. Materiał nauczania 26
4.5.2. Pytania sprawdzajÄ…ce 29
4.5.3. Ćwiczenia 29
4.5.4. Sprawdzian postępów 30
4.6. Ocena stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w przedsiębiorstwie
na podstawie analizy danych statystycznych 31
4.6.1. Materiał nauczania 31
4.6.2. Pytania sprawdzajÄ…ce 34
4.6.3. Ćwiczenia 34
4.6.4. Sprawdzian postępów 35
5. Sprawdzian osiągnięć 38
6. Literatura 43
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten będzie Ci pomocny w nabywaniu umiejętności i przyswajania wiedzy
w zakresie wykonywania obowiązków słu\by bezpieczeństwa i higieny pracy.
W poradniku znajdziesz:
 wymagania wstępne  wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć abyś bez problemów
mógł korzystać z poradnika,
 cele kształcenia  wykaz umiejętności, jakie zdobędziesz podczas pracy z poradnikiem,
 materiał nauczania  wiadomości teoretyczne niezbędne do osiągnięcia zało\onych celów
kształcenia i opanowania umiejętności zawartych w jednostce modułowej,
 zestaw pytań za pomocą których mo\esz sprawdzić czy ju\ opanowałeś określone treści,
 ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
 sprawdzian postępów,
 sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań, których zaliczenie potwierdzi
opanowanie materiału całej jednostki modułowej,
 literaturÄ™.
315[01].Z4
Zarządzanie systemem bezpieczeństwa
i higieny pracy
315[01].Z4.01 315[01].Z4.03
315[01].Z4.02
Wykonywanie Postępowanie w sprawach
Ocenianie ryzyka
obowiązków słu\by wypadków przy pracy
zawodowego
bezpieczeństwa i chorób zawodowych
i higieny pracy
Schemat układu jednostek modułowych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
3
2. WYMAGANIA WSTPNE
Przystępując do realizacji programu nauczania jednostki modułowej powinieneś umieć:
 stosować przepisy bhp i ochrony przeciwpo\arowej,
 formułować i opracowywać opinie oraz wnioski na podstawie obserwacji i sprawozdań
zdarzeń,
 charakteryzować struktury organizacyjne w zakładzie pracy,
 korzystać z ró\nych zródeł informacji: dokumentacji technicznej, norm, katalogów
zapisywanych w formie papierowej i elektronicznej,
 posługiwać się komputerowym oprogramowaniem biurowym: edytorami tekstu
i arkuszem kalkulacyjnym,
 korzystać z zasobów Internetu,
 współpracować w grupie,
 prezentować efekty swojej pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
4
3. CELE KSZTAACENIA
W wyniku realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
 zainicjować wprowadzanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych wpływających na
poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy,
 podjąć decyzje w zakresie wykonywanych zadań zawodowych przy uwzględnieniu
wymagań bezpiecznej i higienicznej pracy,
 udzielić porad grupie pracowników i osobom kierującym pracownikami w sprawach
dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w obszarze technicznym, organizacyjnym
i pracowniczym,
 skontrolować przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony pracy kobiet, młodocianych
i osób niepełnosprawnych,
 skontrolować stosowanie przepisów prawa dotyczących stosunku pracy,
 dokonać obliczeń statystycznych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego,
 przeprowadzić analizę statystyczną wybranych zagadnienia przy pomocy arkusza
kalkulacyjnego,
 określić niezbędne działania techniczne i organizacyjne na podstawie wniosków
wynikających z oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w przedsiębiorstwie,
 opracować dokumentację dotyczącą działalności kontrolno-doradczej z wykorzystaniem
pakietu programów biurowych,
 opracować sprawozdania dotyczące warunków pracy,
 wykorzystać wnioski z badań statystycznych oraz z analizy retrospektywnej zaistniałych
zdarzeń, wypadków i awarii do określonych działań prewencyjnych,
 podjąć współpracę ze słu\bami medycyny pracy,
 skorzystać z obcojęzycznych zródeł informacji, dokumentacji technicznej, norm,
katalogów i oprogramowania specjalistycznego.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
5
4. MATERIAA NAUCZANIA
4.1. Organizacja słu\by bezpieczeństwa i higieny pracy
4.1.1. Materiał nauczania
Słu\ba bezpieczeństwa i higieny pracy jest wewnątrz zakładową słu\bą pracodawcy. Pełni
ona względem niego funkcje doradcze i kontrolne w zakresie wszelkich spraw związanych
z bezpieczeństwem i higieną pracy w firmie. Słu\ba bhp podlega bezpośrednio pracodawcy.
Organizacja i rozkład czasu pracy pracownika słu\by bhp oraz pracownika zatrudnionego
przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań tej słu\by, powinny zapewniać
pełną realizację jego zadań i uprawnień. W celu realizacji uprawnień słu\by bhp pracodawca
ma obowiązek udostępnić pracownikom tej słu\by informacje mogące wywierać wpływ na
bezpieczeństwo pracy i ochronę zdrowia pracowników, w szczególności dotyczące:
 stanu środowiska pracy, w tym wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla
zdrowia w środowisku pracy,
 zastosowanych dotychczas środków (w tym technicznych i organizacyjnych),
zapobiegających zagro\eniom zdrowia lub \ycia pracowników w odniesieniu do zakładu
pracy i poszczególnych stanowisk pracy,
 środków przewidzianych w razie potrzeby udzielenia pierwszej pomocy, gaszenia po\aru
i ewakuacji pracowników.
Pracownicy słu\by bhp powinni spełniać wymagania kwalifikacyjne niezbędne do
wykonywania zadań słu\by bhp oraz ukończyć szkolenie w dziedzinie bhp dla pracowników
tej słu\by.
Je\eli pracodawca ma ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania zadań słu\by bhp
mo\e samodzielnie wykonywać zadania tej słu\by, je\eli:
 zatrudnia do 10 pracowników,
 zatrudnia do 20 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której
ustalono nie wy\szą ni\ trzecią kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów
o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Tabela 1. Stanowiska pracy w słu\bie bhp [opracowanie własne]
Stanowisko Kryteria kwalifikacyjne Uwagi
Inspektor ds. bhp Zawód  technik bhp. -
a) zawód  technik bhp oraz Mo\e być zatrudniony
co najmniej 3-letni sta\ w jednoosobowej komórce
w słu\bie bhp; bhp. Mo\e mieć powierzone
Starszy b) wy\sze wykształcenie lub wykonywanie zadań słu\by
Inspektor ds. bhp specjalność o kierunku bhp będąc zatrudnionym
bhp lub studia przy innej pracy.
podyplomowe o kierunku
bhp.
Wy\sze wykształcenie Mo\e kierować
o kierunku bhp lub wieloosobową komórką bhp.
specjalności bhp albo studia Wymagania dla zewnętrznej
Specjalista
podyplomowe bhp oraz słu\by bhp.
ds. bhp
co najmniej 1 rok sta\u
w słu\bie bhp.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
6
Wy\sze wykształcenie lub -
specjalność o kierunku bhp
Starszy albo studia podyplomowe
Specjalista ds. bhp o kierunku bhp oraz co
najmniej 3  letni sta\
w słu\bie bhp.
Wy\sze wykształcenie -
o kierunku bhp lub
Główny specjalność albo studia
Specjalista ds. bhp podyplomowe o kierunku
bhp oraz co najmniej
5  letni sta\ w słu\bie bhp.
Pracownik, któremu pracodawca chciałby powierzyć zadania słu\by bhp w zakładzie
obok innych jego obowiązków, musi spełniać wymagania kwalifikacyjne, co najmniej dla
inspektorów ds. bhp.
Specjalista spoza zakładu, któremu pracodawca nie mający obowiązku utworzenia słu\by
bhp chce powierzyć wykonywanie zadań tej słu\by, musi spełniać, co najmniej wymagania
określone dla specjalisty ds. bhp. Ewentualnie mo\e to być osoba, która była zatrudniona na
stanowisku inspektora pracy w PIP, przez co najmniej 5 lat.
Cechy psychofizyczne obok wiedzy majÄ… istotne znaczenie jako kompetencje kluczowe
na stanowisku pracy: inspektora, starszego inspektora, specjalisty, starszego specjalisty oraz
głównego specjalisty ds. bhp. Są to kompetencje  miękkie , tzn. związane z kluczowymi
aspektami zachowania, które charakteryzuje skuteczne działanie, np. odpowiedzialność,
samodzielność, umiejętności analityczne.
Liczbę pracowników słu\by bhp ustala pracodawca, biorąc pod uwagę stan zatrudnienia
oraz występujące w zakładzie warunki pracy i związane z nimi zagro\enia zawodowe, a tak\e
ucią\liwości pracy.
Jednak pracodawca zatrudniający od 100 do 600 pracowników ma obowiązek utworzyć
wieloosobową lub jednoosobową komórkę albo zatrudnić w tej komórce pracownika słu\by
bhp w niepełnym wymiarze czasu pracy, zaś pracodawca zatrudniający ponad 600
pracowników zatrudniać w pełnym wymiarze czasu pracy, co najmniej 1 pracownika słu\by
bhp na ka\dych 600 pracowników. W sytuacjach uzasadnionych stwierdzonymi zagro\eniami
zawodowymi właściwy terytorialnie inspektor pracy PIP mo\e nakazać pracodawcy
zwiększenie liczby osób zatrudnionych w słu\bie bhp, a nawet utworzenie tej słu\by w firmie
zatrudniającej 100 lub mniej pracowników.
4.1.2. Pytania sprawdzajÄ…ce
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Jakie funkcje pełnią słu\by bhp w zakładzie pracy?
2. Komu bezpośrednio podlegają słu\by bhp?
3. Kto ustala liczbę pracowników słu\by bhp?
4. Jakimi kryteriami obowiązują przy ustalaniu liczby pracowników słu\by bhp?
5. Jaka powinna być liczba pracowników słu\by bhp, je\eli w zakładzie pracy zatrudnionych
jest 599 pracowników?
6. Jakie stanowiska pracy w słu\bie bhp mo\e powierzyć pracodawca osobie posiadającej
zawód technik bhp?
7. Jakie kwalifikacje musi posiadać osoba do kierowania wieloosobową komórką bhp?
8. Czy pracodawca mo\e samodzielnie wykonywać zadania słu\by bhp?
9. Jakie wymagania kwalifikacyjne musi spełniać specjalista spoza zakładu, któremu
pracodawca chce powierzyć wykonywanie zadań słu\by bhp?
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
7
4.1.3. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Przedstaw i scharakteryzuj cechy osobowe pracowników słu\by bhp wykorzystując swoją
wiedzÄ™ i ankietÄ™  Profil wymaganych cech osobowych .
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zgromadzić materiały i narzędzia do wykonania ćwiczenia,
2) zaplanować tok postępowania,
3) przedstawić znaczenie wymaganych cech osobowych pracowników słu\by bhp 
wypełnić ankietę,
4) wykonać w zespole zbiorcze zestawienie wyników ankiet członków zespołu,
5) przeprowadzić w zespole analizę ćwiczenia,
6) wyjaśnić znaczenie cech osobowych pracowników słu\by bhp w odniesieniu do
wykonywanych przez nich zadań w ramach pełnionych obowiązków,
7) zaprezentować pracę indywidualną i w zespole na forum grupy, nanieść sumę wyników
na plakat ankiety,
8) podsumować wyniki znaczenia cech z wszystkich ankiet  dokonać analizy.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
 ankiety 1 egzemplarz dla ucznia,
 przybory do pisania,
 ankieta o du\ym formacie (w postaci plakatu) na przedstawienie wyniku zbiorczego.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
8
Wzór ankiety
ANKIETA
Adresowana jest do uczniów szkoły kształcącej w zawodzie technik bezpieczeństwa
i higieny pracy. Dotyczy słu\by bezpieczeństwa i higieny pracy. Badania posłu\ą do
określenia cech osobowych pracowników słu\by bhp w odniesieniu do wykonywanych przez
nich zadań w ramach pełnionych obowiązków.
Na poni\szej liście cech osobowych charakterystycznych dla pracowników słu\by bhp
proszę zakreślić zgodnie z Pani (Pana) wiedzą o zawodzie znaczenie cechy w skali od 1 do 7.
ProszÄ™ o udzielenie odpowiedzi.
Profil wymaganych cech osobowych
Stanowisko pracy& & & & & & & & & & & & & .
Lp. Znaczenie cechy
Określenie cechy 1 2 3 4 5 6 7
1. Komunikatywność, umiejętność
nawiązywania kontaktów z ludzmi
2. Skłonność do uczenia się i aktualizacji
wiedzy
3. Zdolność logicznego myślenia
4. Koncentracja i podzielność uwagi
5. Predyspozycje do pracy w zespole
6. Zdolność twórczego myślenia
7. Elastyczność w działaniu
8. Otwartość
9. Samodzielność
10. Odpowiedzialność
11. Odporność emocjonalna
12. Zdolność do działania w stresie
13. Uzdolnienia techniczne
14. Sprawność fizyczna
15. Dobra pamięć
16. Empatia (umiejętność wczuwania się
w poło\enie innej osoby; identyfikowanie
siÄ™ uczuciowe)
17. Wyobraznia przestrzenna
18. Zdolności organizatorskie
19. Myślenie analityczne
20. Umiejętność współdziałania
21. Samokontrola
Skala natÄ™\enia cech:
Najni\szy poziom natÄ™\enia 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Najwy\szy poziom natÄ™\enia
znaczenia danej cechy znaczenia danej cechy
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
9
Ćwiczenie 2
Określ konieczne wymagania kwalifikacyjne osoby ubiegającej się o pracę na stanowisku
w słu\bie bhp analizując stan zatrudnienia w zakładzie pracy i nakazy właściwego inspektora
pracy PIP.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) określić stan zatrudnienia i sprawdzić czy istnieją nakazy właściwego inspektora pracy
PIP,
2) przedstawić nazwę stanowiska i ustalić kwalifikacyjne konieczne do zajmowania tego
stanowiska,
3) przeprowadzić w zespole analizę ćwiczenia,
4) wyjaśnić wpływ poziomu wykształcenia i doświadczenia zawodowego związanego
z długością sta\u pracy na stanowisko pracy w słu\bie bhp,
5) zaprezentować pracę w zespole na forum grupy,
6) podsumować wyniki prac wszystkich zespołów.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
 opis stanu zatrudnienia w zakładzie pracy,
 nakazy właściwego inspektora pracy PIP (jeśli istnieją dla danego zakładu pracy),
 przybory do pisania.
4.1.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz:
Tak Nie
1) zdefiniować funkcje słu\by bhp?
1 1
2) wyjaśnić, komu podlegają pracownicy słu\by bhp?
1 1
3) wymienić kryteria, które obowiązują przy ustalaniu liczby
pracowników słu\by bhp? 1 1
4) wyjaśnić zale\ność między rodzajami stanowisk w słu\bie bhp
i kwalifikacjami zawodowymi? 1 1
5) określić liczbę pracowników słu\by bhp na podstawie stanu
zatrudnienia? 1 1
6) określić stanowisko pracy w słu\bie bhp dla technika bhp?
1 1
7) wymienić uprawnienia specjalisty ds. bhp?
1 1
8) wyjaśnić okoliczności, w których pracodawca sam mo\e wykonywać
zadania słu\by bhp? 1 1
9) wyjaśnić, jakie kwalifikacyjne musi posiadać specjalista spoza
zakładu, któremu pracodawca chce powierzyć wykonywanie zadań
słu\by bhp? 1 1
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
10
4.2. Zadania słu\by bezpieczeństwa i higieny pracy
4.2.1. Materiał nauczania
Lista obowiązków słu\by bhp w ka\dym zakładzie pracy stanowi katalog zamknięty,
niezale\nie od formy i rodzaju umowy łączącej pracownika słu\by bhp z pracodawcą.
Oznacza to, \e słu\ba bhp nie mo\e być obcią\ana innymi zadaniami, z wyjątkiem
pracownika zatrudnionego przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań słu\by
bhp.
Zadania słu\by bhp
1. Przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp, ze
szczególnym uwzględnieniem stanowisk pracy, na których są zatrudnione następujące
grupy pracowników:
 kobiety w ciÄ…\y lub karmiÄ…ce dziecko piersiÄ…,
 młodociani,
 niepełnosprawni,
 pracownicy wykonujÄ…cy pracÄ™ zmianowÄ…, w tym pracujÄ…cy w nocy,
 osoby fizyczne wykonujące pracę na innej podstawie ni\ stosunek pracy w zakładzie
pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcÄ™.
2. Bie\Ä…ce informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagro\eniach zawodowych, wraz
z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagro\eń. Zagro\enie w procesie pracy
definiowane jest jako stan środowiska pracy, który mo\e spowodować wypadek lub
chorobę. Zagro\enia zawodowe w zakładzie pracy mogą zostać stwierdzone przez
pracownika słu\by bhp w wyniku ró\nych czynności i w ró\nych okolicznościach.
Najbardziej powszechnym i skutecznym sposobem stwierdzenia występowania zagro\eń
zawodowych przez słu\bę bhp są:
 przeprowadzenie kontroli warunków pracy,
 roczna analiza stanu bhp w zakładzie pracy,
 bie\ące monitorowanie warunków pracy,
 wywiady lub rozpowszechnianie ankiet wśród pracowników,
 ocena zagro\eń.
Zagro\enia zawodowe mogą zostać wykryte i stwierdzone tak\e podczas kontroli
przeprowadzanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy (Państwową Inspekcję
Pracy lub Państwowa Inspekcję Sanitarną).
O zagro\eniach zawodowych informują te\ wyniki badań pomiarów czynników
szkodliwych i ucią\liwych w środowisku pracy wykonywanych przez uprawnione
laboratoria.
3. SporzÄ…dzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz
stanu bhp zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych
mających na celu zapobieganie zagro\eniom \ycia i zdrowia pracowników oraz poprawę
warunków pracy. Obowiązek dokonywania przez słu\bę bhp okresowych analiz stanu
bezpieczeństwa i higieny pracy ma na celu wykazanie stanu przestrzegania przepisów
i zasad bhp zarówno przez pracowników jak i przez pracodawcę.
W ramach dokonywania rocznej analizy stanu bhp, pracownicy słu\by bhp zbierają
wszystkie informacje związane z bezpieczeństwem i higieną pracy zgromadzone w toku
swej pracy. Forma okresowej analizy jest dowolna, ale powinna być (choćby ze względów
dowodowych) sporzÄ…dzona w formie pisemnej.
W wyniku analizy stanu bhp w zakładzie pracy słu\ba bhp ma obowiązek przedstawić
propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych, które przyczynią się do
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
11
zapobiegania zagro\eniom \ycia i zdrowia pracowników oraz do poprawy warunków
pracy.
4. Udział w opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju zakładu pracy oraz
przedstawianie propozycji dotyczących uwzględnienia w tych planach rozwiązań
techniczno-organizacyjnych zapewniajÄ…cych poprawÄ™ stanu bhp.
5. Udział w ocenie zało\eń i dokumentacji dotyczących modernizacji zakładu pracy albo
jego części, a tak\e nowych inwestycji, oraz zgłaszanie wniosków dotyczących
uwzględnienia wymagań bhp w tych zało\eniach i dokumentacji.
6. Udział w przekazywaniu do u\ytkowania nowobudowanych lub przebudowywanych
obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy,
urządzenia produkcyjne oraz inne urządzenia mające wpływ na warunki pracy
i bezpieczeństwo pracowników.
7. Zgłaszanie wniosków dotyczących wymagań bhp w stosowanych oraz nowo
wprowadzanych procesach produkcyjnych. Zmiany w procesie technologicznym, zmiany
konstrukcyjne urządzeń technicznych oraz zmiany w sposobie u\ytkowania pomieszczeń
powinny być poprzedzone oceną pod względem bhp w trybie ustalonym przez
pracodawcÄ™.
8. Przedstawianie pracodawcy wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na
stanowiskach pracy. ObowiÄ…zkiem pracodawcy jest zapewnienie bezpiecznych
i higienicznych warunków pracy. W ramach tego obowiązku mieści się te\ przestrzeganie
zasad ergonomii. Nieprzestrzeganie zasad ergonomii mo\e być przyczyną wypadków przy
pracy i chorób zawodowych związanych ze zmęczeniem pracą, niewłaściwą organizacją
przestrzeni pracy, przecią\eniem układu ruchu itp.
9. Udział w opracowywaniu zakładowych układów zbiorowych pracy, wewnętrznych
zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bhp oraz w ustalaniu zadań
osób kierujących pracownikami w zakresie bhp. Zbiorowe prawo pracy reguluje stosunki
pomiędzy organizacjami pracowników a pracodawcami lub ich organizacjami. Ich treścią
są przede wszystkim ochrona praw i interesów pracowników, a tak\e rozwiązywanie
sporów zbiorowych. Udział słu\by bhp w tworzeniu zakładowych układów zbiorowych
pracy, wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bhp ma
zapewnić, \e wszelkie ich postanowienia pozostają w zgodzie z obowiązującymi
przepisami i zasadami bhp.
10. Opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bhp na poszczególnych stanowiskach
pracy. Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom stały dostęp do korzystania
z aktualnych instrukcji bhp dotyczÄ…cych:
 stosowanych w zakładzie procesów technologicznych oraz wykonywania prac
związanych z zagro\eniami wypadkowym lub zagro\eniami zdrowia pracowników,
 obsługi maszyn i innych urządzeń technicznych,
 postępowania z materiałami szkodliwymi dla zdrowia i niebezpiecznymi,
 udzielania pierwszej pomocy.
11. Udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu
wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz
zachorowań na choroby zawodowe, a tak\e kontrola realizacji tych wniosków.
12. Prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących
wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby,
a tak\e przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia
w środowisku pracy.
Rejestry dotyczące szeroko pojętej problematyki bhp w zakładzie to przede
wszystkim:
 rejestr wypadków przy pracy,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
12
 rejestr stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby,
 rejestr pomiarów badań czynników szkodliwych dla zdrowia.
13. Doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bhp. Słu\by bhp mają obowiązek
współpracować z pracodawcą w zakresie wszelkich spraw związanych ze stosowaniem
przepisów i zasad bhp w zakładzie pracy. Pracodawca ma prawo zwrócić się do tego
pracownika z prośbą o pomoc i doradztwo w zakresie wszelkich spraw mających związek
ze stosowaniem w zakładzie pracy przepisów i zasad bhp, zaś pracownik słu\by bhp ma
obowiązek udzielić tej pomocy z najwy\szą starannością w oparciu o stan swojej wiedzy
oraz obowiÄ…zujÄ…ce przepisy prawne.
14. Udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wią\e się z wykonywaną pracą.
Pracodawca ma obowiązek informować ka\dego pracownika o ryzyku zawodowym, które
wiÄ…\e siÄ™ z wykonywanÄ… pracÄ… oraz o zasadach ochrony przed zagro\eniami. Pracodawca
ma te\ obowiązek oceniać i dokumentować ryzyko zawodowe występujące przy
określonych pracach oraz stosować środki profilaktyczne zmniejszające to ryzyko.
Pracownicy słu\by bhp, jako osoby wyspecjalizowane i najlepiej orientujące się
w zakresie przepisów i zasad bhp, mają w ramach wykonywania obowiązków słu\by bhp
w zakładzie pracy wesprzeć pracodawcę w opracowywaniu i oszacowaniu ryzyka
zawodowego.
15. Doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których
występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki ucią\liwe oraz
doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej. Słu\ba bhp,
w ramach doradztwa, mo\e prowadzić instrukta\ ogólny pracowników, w ramach
szkolenia wstępnego bhp. Pracownicy tej słu\by mogą prowadzić tak\e inne formy
szkolenia, je\eli posiadajÄ… do tego odpowiednie przygotowanie, lecz nie nale\y to do ich
obowiązków. W takich sytuacjach pracownicy słu\by powinni być traktowani na równi
z innymi osobami pełniącymi funkcje wykładowców i odrębnie wynagradzani.
Słu\ba bhp powinna czuwać nad prawidłowością realizacji przepisów w sprawach:
 wydawania pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz odzie\y i obuwia
roboczego,
 wydawania pracownikom środków higieny osobistej,
 wydawania pracownikom napojów oraz posiłków profilaktycznych,
 zaopatrywania apteczek pierwszej pomocy w odpowiednie materiały,
 przestrzegania skróconego czasu pracy i płatnych dodatkowych urlopów z tytułu
zatrudnienia w warunkach szczególnie ucią\liwych lub szczególnie szkodliwych dla
zdrowia itp.,
 zatrudniania kobiet i młodocianych przy pracach im wzbronionych itd.
16. Współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności
w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie
bhp oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowozatrudnionych pracowników.
17. Współpraca z laboratoriami upowa\nionymi zgodnie z odrębnymi przepisami, do
dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków
ucią\liwych występujących w środowisku pracy w zakresie organizowania tych badań
i pomiarów oraz sposobów ochrony pracowników przed tymi czynnikami lub warunkami.
18. Współpraca z laboratoriami i innymi jednostkami zajmującymi się pomiarami stanu
środowiska naturalnego działającymi w systemie państwowego monitoringu środowiska,
określonego w odrębnego przepisach.
19. Współdziałanie z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad
pracownikami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich
pracowników.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
13
20. Współdziałanie ze społeczną inspekcją pracy oraz z zakładowymi organizacjami
zwiÄ…zkowymi przy:
 podejmowaniu przez nie działań mających na celu przestrzeganie przepisów oraz
zasad bhp, w trybie i w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach,
 podejmowanych przez pracodawcę przedsięwzięciach mających na celu poprawę
warunków pracy.
21. Uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bhp, a tak\e w pracach komisji bhp oraz
innych zakładowych komisji zajmujących się problematyką bhp, w tym zapobieganiem
chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy.
22. Inicjowanie i rozwijanie na terenie zakładu pracy ró\nych form popularyzacji
problematyki bhp oraz ergonomii.
Wykonanie tego obowiązku mo\e polegać np., na:
 przeprowadzaniu okresowych spotkań z pracownikami w celu omówienia bie\ących
spraw związanych z funkcjonowaniem zakładu pracy w odniesieniu do warunków
pracy i stanu bhp,
 zamieszczeniu istotnych informacji dotyczÄ…cych problematyki bhp i ochrony pracy na
tablicach ogłoszeń umieszczonych na terenie zakładu pracy,
 ustaleniu nagród rzeczowych bądz pienię\nych dla pracowników najlepiej
wykonujących swą pracę pod względem przestrzegania przepisów i zasad bhp.
4.2.2. Pytania sprawdzajÄ…ce
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Jak często słu\ba bhp powinna sporządzać i przedstawiać pracodawcy analizy stanu bhp
z zakładzie pracy?
2. Jaka powinna być forma przedstawionej analizy stanu bhp w zakładzie?
3. Jakie wnioski i propozycje powinna kierować słu\ba bhp do pracodawcy po analizie
kontroli stanu bhp w zakładzie?
4. Jakie zadania powinna wykonywać słu\ba bhp w obszarze zachowania wymagań
ergonomicznych na stanowiskach pracy?
5. Jaka jest rola słu\by bhp w tworzeniu zakładowych układów zbiorowych pracy,
wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bhp?
6. Do jakich dokumentów powinien zapewnić pracodawca dostęp pracownikom?
7. Jakie rejestry powinien prowadzić słu\ba bhp?
8. Jaka jest rola słu\by bhp w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego?
9. Kto wchodzi w skład zespołu powypadkowego?
4.2.3. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Przedstaw znaczenie zadań zawodowych pracowników słu\by bhp wykorzystując swoją
wiedzę i ankietę  Struktura zadań zawodowych .
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zgromadzić materiały i narzędzia do wykonania ćwiczenia,
2) zaplanować tok postępowania,
3) przedstawić znaczenie wykonywanych przez pracowników słu\by bhp zadań
zawodowych  wypełnić ankietę,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
14
4) wykonać w zespole zbiorcze zestawienie wyników ankiet członków zespołu,
5) przeprowadzić w zespole analizę ćwiczenia,
6) zaprezentować pracę indywidualną i zespołu na forum grupy, nanieść sumę wyników na
plakat ankiety,
7) podsumować wyniki.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
 ankiety 1 egzemplarz dla ucznia,
 przybory do pisania,
 ankieta o du\ym formacie (w postaci plakatu) na przedstawienie wyniku zbiorczego.
ANKIETA
Adresowana jest do uczniów szkoły kształcącej w zawodzie technik bezpieczeństwa
i higieny pracy. Dotyczy zadań zawodowych charakterystycznych dla pracowników słu\by
bezpieczeństwa i higieny pracy.
Proszę zakreślić znakiem X zgodnie z Pani (Pana) wiedzą o zawodzie  znaczenie
danego zadania w skali od 1 do 7.
Jednocześnie proszę o uzupełnienie  jeśli zdaniem Pani (Pana) jest to konieczne  listy
zadań zawodowych o nowe, wa\ne zadania.
Uwaga: Mo\na równie\ zmienić treść zadań zawartych w ankiecie.
ProszÄ™ o udzielenie odpowiedzi
Struktura zadań zawodowych
Stanowisko pracy& & & & & & & & & & & & & .
Lp. Znaczenie zadania
Treść zadania zawodowego 1 2 3 4 5 6 7
1. Rozwiązanie bie\ących problemów
technicznych, organizacyjnych, zwiÄ…zanych
z bezpieczeństwem i ergonomią w skali
zakładu pracy i w odniesieniu do stanowisk
pracy
2. Ustalenie zgodności oddawanych do u\ytku
obiektów i urządzeń technicznych
z dokumentacjÄ… projektowÄ… i wymaganiami
bhp określonymi w dokumentacji
techniczno-ruchowej, przepisach prawnych
i Polskich Normach
3. Podejmowanie współpracy w procesie
wytwarzania wyrobów o wysokiej jakości
poprzez dokonywanie ich oceny pod
względem bezpieczeństwa pracy i ergonomii
4. Ocenianie stopnia zagro\eń i ryzyka
zawodowego powodowanego przez czynniki
chemiczne, fizyczne i biologiczne
występujące w środowisku pracy
5. Formułowanie propozycji przedsięwzięć
prawno-organizacyjnych zgodnie
z przepisami i zasadami bhp majÄ…cych na
celu poprawÄ™ stanu bhp
6. Stosowanie nowoczesnych technik
biurowych i metod organizacji pracy
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
15
7. Korzystanie ze zródeł informacji celem
poprawy warunków pracy
8. Uczestniczenie w opracowywaniu planów
modernizacji i rozwoju zakładu pracy
poprzez włączanie do zało\eń dokumentacji
projektowych, rozwiązań techniczno-
organizacyjnych, zapewniajÄ…cych poprawÄ™
stanu bhp
9. Ustalanie z właściwymi organami nadzoru
nad warunkami pracy oraz laboratoriami
badań środowiska pracy, poziomu zagro\enia
czynników ucią\liwych i szkodliwych dla
zdrowia oraz sposobów ochrony
pracowników przed tymi czynnikami
10. Współdziałanie ze słu\bami pracowniczymi
zakładu pracy, z organizacjami społecznymi
i zwiÄ…zkami zawodowymi w zakresie
problemów dotyczących bhp
11. SporzÄ…dzanie bie\Ä…cych i okresowych analiz
stanu bezpieczeństwa i higieny pracy
uwzględniających normy oraz przepisy
ogólne i szczegółowe określające wymagania
bhp w realizowanym procesie pracy
12. Kontrolowanie stanu bhp w zakładzie pracy,
sporządzanie sprawozdań i protokołów
pokontrolnych oraz wniosków dotyczących
spełniania wymagań bhp
13. Ocenianie ekonomicznych skutków
wynikających z zagro\eń czynników
szkodliwych, niebezpiecznych, wypadków
przy pracy i chorób zawodowych
14. Współuczestniczenie w ustalaniu
okoliczności i przyczyn wypadków
(wysłuchiwanie poszkodowanych
i zbieranie informacji od świadków
wypadków, wykonywanie szkiców miejsc
wypadków i zbieranie innych dowodów oraz
formułowanie odpowiednich wniosków
profilaktycznych)
15. Stosowanie ró\norodnych form działań
uświadamiających i popularyzatorskich
dotyczÄ…cych problematyki bhp, w tym
stosowanie ró\norodnych i nowoczesnych
metod prowadzenia szkolenia w zakresie bhp
16. Doradzanie w zakresie zasad i przepisów
dotyczÄ…cych bhp oraz doboru
najwłaściwszych środków ochrony
indywidualnej i zbiorowej
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
16
skala natÄ™\enia cech:
Najni\szy poziom natÄ™\enia Najwy\szy poziom natÄ™\enia
znaczenia danej cechy 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 znaczenia danej cechy
Ćwiczenie 2
Zaprojektuj i zaplanuj inicjowanie i rozwijanie na terenie zakładu pracy ró\nych form
popularyzacji problematyki bhp oraz ergonomii.
Grupa dzieli się na dwu, trzyosobowe zespoły, ka\dy zespół otrzymuje inne dane
o zatrudnieniu
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) określić istniejące potrzeby popularyzacji problematyki bhp oraz ergonomii w zakładzie
pracy,
2) określić formy popularyzacji i tematykę z zakresu bhp,
3) przedstawić harmonogram prac,
4) przeprowadzić wstępną kalkulację kosztów popularyzacji,
5) zaprezentować pracę zespołu na forum grupy,
6) podsumować wyniki prac wszystkich zespołów.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
 opis zakładu pracy  rodzaj produkcji, stan zatrudnienia, stan popularyzacji problematyki
bhp w zakładzie,
 przybory do pisania,
 kalkulator.
4.2.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz:
Tak Nie
1) określić częstość sporządzania analizy stanu bhp z zakładzie pracy?
1 1
2) scharakteryzować formę wykonywanych i przedstawianych analiz
1 1
stanu bhp w zakładzie pracy?
3) wymienić zagadnienia, które powinny znalezć się we wnioskach
1 1
i propozycjach kierowanych przez słu\bę bhp do pracodawcy, po
analizie kontroli stanu bhp w zakładzie?
4) wymienić zadania słu\by bhp w obszarze zachowania wymagań
1 1
ergonomicznych na stanowiskach pracy?
5) wyjaśnić rolę słu\by bhp w tworzeniu zakładowych układów
1 1
zbiorowych pracy, wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji
ogólnych dotyczących bhp?
6) wymienić dokumenty, do których pracodawca musi zapewnić
1 1
pracownikom stały dostęp?
7) wymienić rodzaje rejestrów prowadzonych przez słu\bę bhp?
1 1
8) scharakteryzować rolę słu\by bhp w ocenianiu ryzyka zawodowego?
1 1
9) wymienić osoby powoływane do zespołu powypadkowego?
1 1
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
17
4.3. Uprawnienia słu\by bezpieczeństwa i higieny pracy
4.3.1. Materiał nauczania
Do uprawnień słu\by bhp nale\ą następujące czynności:
1. Przeprowadzanie kontroli stanu bhp, a tak\e przestrzegania przepisów oraz zasad w tym
zakresie w zakładzie pracy i w ka\dym innym miejscu wykonywania pracy.
2. Występowanie do osób kierujących pracownikami z zaleceniami usunięcia stwierdzonych
zagro\eń wypadkowych i szkodliwości zawodowych oraz uchybień w zakresie bhp.
3. Występowanie do pracodawcy z wnioskami o nagradzanie pracowników wyró\niających
się w działalności na rzecz poprawy warunków bhp.
4. Występowanie do pracodawcy o zastosowanie kar porządkowych w stosunku do
pracowników odpowiedzialnych za zaniedbanie obowiązków w zakresie bhp.
5. Niezwłoczne wstrzymanie pracy maszyny lub innego urządzenia technicznego w razie
wystąpienia bezpośredniego zagro\enia \ycia lub zdrowia pracownika albo innych osób.
6. Niezwłoczne odsunięcie od pracy pracownika zatrudnionego przy pracy wzbronionej.
7. Niezwłoczne odsunięcie od pracy pracownika, który swoim zachowaniem lub sposobem
wykonywania pracy stwarza bezpośrednie zagro\enie \ycia lub zdrowia własnego albo
innych osób.
8. Wnioskowanie do pracodawcy o niezwłoczne wstrzymanie pracy w zakładzie pracy,
w jego części lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę do wykonywania
pracy, w razie stwierdzenia bezpośredniego zagro\enia \ycia lub zdrowia pracowników
albo innych osób.
4.3.2. Pytania sprawdzajÄ…ce
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Do kogo powinna zwrócić się słu\ba bhp z zaleceniami usunięcia zagro\eń?
2. Jakie działania mo\e wykonać słu\ba bhp, aby nagrodzić pracowników za działanie na
rzecz poprawy warunków bhp?
3. W jakich okolicznościach słu\ba bhp mo\e niezwłoczne odsunąć pracownika od pracy?
4. Jakie działania powinna wykonać słu\ba bhp w przypadku stwierdzenia na terenie zakładu
bezpośredniego zagro\enia \ycia lub zdrowia pracowników albo innych osób?
4.3.3. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wypełnij  Protokół kontroli kompleksowej stanu bhp , danymi pochodzącymi
z dowolnego zakładu pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) udać się do zakładu pracy wyznaczonego przez nauczyciela,
2) zgromadzić materiały i narzędzia do wykonania ćwiczenia,
3) zorganizować stanowisko pracy zgodnie z zasadami bhp i ergonomii pracy,
4) zaplanować tok postępowania,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
18
5) wypełnić Protokół kontroli kompleksowej stanu bhp analizując stosowne dokumenty,
punkty X; XI, XII, XIII mogą zostać nie opracowane w tym ćwiczeniu (będą wypełniane,
lub w razie wypełnienia przez ucznia analizowane i poprawiane w następnym ćwiczeniu),
6) przeprowadzić po powrocie do szkoły w zespole analizę ćwiczenia,
7) wyjaśnić cel opracowywanych analiz pokontrolnych,
Wyposa\enie stanowiska pracy:
 wzór Protokół kontroli kompleksowej stanu bhp 1 egzemplarz dla ucznia,
 przybory do pisania,
 kalkulator prosty.
Wzór 1 [10]
Protokół kontroli kompleksowej stanu bhp
w....................................................................................................................................................
(nazwa i adres kontrolowanego zakładu pracy)
przeprowadzonej
dnia..................................................................................................................................................
przez............................................................................................................................................, inspektora ds. bhp,
przedstawiciela............................................................................................................................................................
(nazwa i adres zakładu pracy)
Kontrolę przeprowadzono w obecności......................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
(imię, nazwisko i funkcja w kontrolowanym zakładzie pracy)
Stan zatrudnienia ogółem:........................................, w tym:
" kobiet:........................................,
" młodocianych:............................
I. Ogólna charakterystyka zakładu pracy:
1. Rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej:
a) usługowa,
b) handlowa,
c) produkcyjna,
d) inna:............................................................................................................................................................
Zakres działalności, w tym oddziały i ich siedziby:
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
2. Rodzaj i liczba obiektów oraz budynków (pomieszczeń pracy) w eksploatacji:
Stan
Lp. Obiekt, budynek (pomieszczenie pracy) Powierzchnia w m²
zatrudnienia
1.
2.
3.
Ocena:
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
3. Stosowana technologia (procesy pracy) i jej ocena ze względu na stan zdrowia i bezpieczeństwa
pracowników:
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
19
4. Pomieszczenia i urzÄ…dzenia higieniczno-sanitarne:
Lp. Dla kobiet
Powierzchnia w m² i liczba
1.
2.
3.
Lp. Dla mÄ™\czyzn
Powierzchnia w m² i liczba
1.
2.
3.
Ocena:
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
II. Maszyny, urządzenia techniczne oraz narzędzia pracy:
1. Certyfikat na znak bezpieczeństwa:
Lp. Czy posiada certyfikat?
Tak /Liczba Nie/Liczba
Rodzaj urzÄ…dzenia
1.
2.
3.
2. Deklaracja zgodności wyrobu z przepisami i normami:
Lp. Czy posiada deklaracjÄ™?
Tak /Liczba Nie/Liczba
Rodzaj urzÄ…dzenia
1.
2.
3.
Ocena:
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
3. UrzÄ…dzenia podlegajÄ…ce dozorowi technicznemu:
Lp. Rodzaj urzÄ…dzenia Dokumentacja
1.
2.
3.
4. Uprawnienia i kwalifikacje pracowników obsługujących wymienione urządzenia:
Lp. Imię i nazwisko pracownika Rodzaj (zakres) uprawnień
1.
2.
3.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
20
Ocena:
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
5. Faktyczny stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi ręcznych:
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
III. Profilaktyczna ochrona zdrowia:
1. Badania lekarskie:
Liczba pracowników niepoddanych badaniom lekarskim
Stanowiska Badania
Wstępne Okresowe Kontrolne Na nosicielstwo
1. Robotnicze
2. Pracownicy
administracyjno-
-biurowi
3. Osoby kierujÄ…ce
pracownikami
4. Pracodawcy
5. Inne
Ocena:
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
IV. Szkolenie w dziedzinie bhp:
Liczba pracowników nieprzeszkolonych
Szkolenie w dziedzinie bhp
Stanowiska
Wstępne Okresowe
Wstępne ogólne
na stanowisku pracy
1. Robotnicze
2. Pracownicy administracyjno-
-biurowi
3. Osoby kierujÄ…ce pracownikami
4. Pracodawcy
5. Inne
Ocena:
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
V. Wypadki i choroby zawodowe:
Rok... Rok...
Lp. Rodzaj
Liczba Liczba
1. Wypadek przy pracy
2. Wypadek zrównany z wypadkiem przy pracy
3. Wypadek w drodze do lub z pracy
4. Choroby zawodowe
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
21
Ocena:
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
VI. Åšrodki ochrony indywidualnej oraz odzie\ i obuwie robocze:
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
VII. Komisja bhp:
.............................................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................................
VIII. PrzeglÄ…dy i pomiary:
Przeglądy (pomiary) Numer protokołu Data Wyniki badań
1. Instalacji elektrycznej
2. Instalacji odgromowej
3. Instalacji wentylacji mechanicznej
4. Instalacji gazowej
5. Czynników szkodliwych dla zdrowia
6. Oświetlenia
7. Obiektów budowlanych
Ocena:
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
IX. Kontrole organów nadzoru nad warunkami pracy:
Data wydanych
Lp.
Data kontroli
Nazwa organu decyzji i wniosków
1. Państwowa Inspekcja Pracy
2. Państwowa Inspekcja Sanitarna
3. Państwowa Stra\ Po\arna
4. UrzÄ…d Dozoru Technicznego
Realizacja wymienionych decyzji i wniosków
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
X. Całościowa ocena przeglądu budynków, pomieszczeń pracy i higieniczno-sanitarnych, maszyn,
urządzeń, terenu zakładu pracy, dróg transportowych, pól odkładczych itp., z uwzględnieniem
przepisów oraz zasad bhp i ppo\.:
................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................
XI. Regulamin pracy, a sprawy ochrony pracy:
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
XII. Zawiadomienie kontrolowanego zakładu pracy o podjętej działalności do:
1. Państwowej Inspekcji Pracy  data powiadomienia:....................................................................................
2. Państwowej Inspekcji Sanitarnej  data powiadomienia:.............................................................................
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
22
XIII. Wydane zalecenia pokontrolne:
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
Do ustaleń zawartych w niniejszym protokole wniesiono/nie wniesiono* zastrze\eń. Protokół sporządzono w.......
egzemplarzach, z których jeden pozostawiono w kontrolowanym zakładzie pracy.
................................................................................ ................................................................................
(pieczęć i podpis kontrolowanego pracodawcy lub osoby (pieczęć i podpis inspektora ds. bhp)
upowa\nionej do składania oświadczeń w jego imieniu)
*
 niepotrzebne skreślić
Ćwiczenie 2
Dokonaj oceny przestrzegania przepisów oraz zasad bhp w szkole lub innym zakładzie
pracy na określonym stanowisku pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) określić zasady bhp na stanowisku pracy,
2) obserwować wykonywaną pracę,
3) przeprowadzić rozmowy z pracownikiem i pracodawcą na temat przestrzegania zasad
bhp na tym stanowisku pracy,
4) dokonać oceny przestrzegania przepisów oraz zasad bhp,
5) opracować Protokół oceny przestrzegania przepisów oraz zasad bhp,
6) zaprezentować ocenę na forum grupy,
7) podsumować wyniki wszystkich prezentowanych ocen na forum grupy.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
 przybory do pisania.
4.3.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz:
Tak Nie
1) wymienić osoby do których słu\ba bhp powinna zwrócić się
z zaleceniami usunięcia zagro\eń? 1 1
2) wymienić działania jakie mo\e wykonać słu\ba bhp aby nagrodzić
pracowników za działanie na rzecz poprawy warunków bhp? 1 1
3) scharakteryzować okoliczności w jakich słu\ba bhp mo\e
niezwłoczne odsunąć pracownika od pracy? 1 1
4) wyjaśnić działania, jakie powinna wykonać słu\ba bhp w przypadku
stwierdzenia na terenie zakładu bezpośredniego zagro\enia \ycia lub
zdrowia pracowników albo innych osób? 1 1
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
23
4.4. Współpraca ze słu\bami medycyny pracy
4.4.1. Materiał nauczania
Bardzo wa\nym obowiązkiem słu\by bhp jest współdziałanie z lekarzem sprawującym
opiekę zdrowotną nad pracownikami w zakresie profilaktyki zdrowotnej, a w szczególności
przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników. Oznacza to, \e słu\ba ta
powinna kontrolować terminowość zgłaszania się pracowników na okresowe badania
lekarskie, zalecone przez lekarza sprawujÄ…cego opiekÄ™ zdrowotnÄ… nad pracownikami, badania
lekarskie kontrolne, a tak\e wstępne przewidziane dla pracowników młodocianych
przenoszonych na inne stanowiska pracy i innych pracowników przenoszonych na stanowiska
pracy, na których występują czynniki szkodliwe dla zdrowia lub warunki ucią\liwe. Ponadto,
słu\ba ta powinna na bie\ąco informować lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad
pracownikami o ka\dym przypadku wystąpienia zagro\enia dla zdrowia pracowników, np.
przekroczenia norm higienicznych na stanowisku (ach) pracy i powiadamiać o ka\dej zmianie
procesów technologicznych, organizacyjnych itp., która mo\e wywierać niepo\ądane skutki
na stan zdrowia pracowników.
4.4.2. Pytania sprawdzajÄ…ce
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Jakie informacje powinna przekazywać słu\ba bhp lekarzowi sprawującemu
profilaktycznÄ… opiekÄ™ zdrowotnÄ… nad pracownikami?
2. Jakie rejestry powinna prowadzić słu\ba bhp w ramach współpracy ze słu\bami
medycyny pracy?
3. Jakie mogą zaistnieć korzyści dla pracownika wynikające ze współpracy słu\by bhp ze
słu\bami medycyny pracy?
4. Jakie mogą zaistnieć korzyści dla pracodawcy wynikające ze współpracy słu\by bhp ze
słu\bami medycyny pracy?
4.4.3. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Zaprojektuj i wykonaj  Rejestr badań okresowych pracowników dowolnego zakładu
pracy, posługując się edytorem tekstu lub arkuszem kalkulacyjnym.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zgromadzić materiały i narzędzia do wykonania ćwiczenia,
2) zorganizować stanowisko pracy zgodnie z zasadami bhp i ergonomii pracy,
3) zaplanować tok postępowania,
4) zaprojektować arkusz rejestru zawierający odpowiednią ilość kolumn,
5) wypełnić tabelę danymi z dokumentacji okresowych badań lekarskich pracowników,
6) posortować dane w tabeli według potrzeb,
7) przeprowadzić analizę ćwiczenia,
8) wyjaśnić korzyści wynikające z prowadzenia rejestrów,
9) zaprezentować pracę indywidualną forum grupy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
24
Wyposa\enie stanowiska pracy:
 stanowiska komputerowe ze stosownym oprogramowaniem,
 drukarka,
 rzutnik multimedialny.
Ćwiczenie 2
Przygotuj projekt instrukcji współdziałania słu\by bhp ze słu\bami medycyny pracy
i pracownikami w zakresie informowania o konieczności wykonania badań okresowych.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) określić częstotliwość sprawdzania przez słu\bę bhp rejestru badań lekarskich,
2) określić potrzebny czas na wykonanie badań  aby pracownik miał aktualne orzeczenie
o zdolności do wykonywania pracy,
3) określić sposób i czas informowania pracownika o konieczności wykonania badań
lekarskich,
4) określić sposób i czas informowania lekarza o zaplanowanych badaniach lekarskich,
5) określić sposób przygotowania pomieszczenia przeznaczonego na spotkanie
pracowników z lekarzem jeśli badania mogą odbyć się w zakładzie pracy,
6) zaprojektować instrukcję postępowania w zakresie współpracy słu\by bhp ze słu\bami
medycyny pracy,
7) wyjaśnić korzyści wynikające z posiadania przez słu\bę bhp tej instrukcji,
8) zaprezentować pracę indywidualną forum grupy.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
 stanowiska komputerowe z oprogramowaniem,
 drukarka,
 rzutnik multimedialny.
4.4.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz:
Tak Nie
1) określić informacje przekazywane przez słu\bą bhp lekarzowi
sprawujÄ…cemu profilaktycznÄ… opiekÄ™ zdrowotnÄ… nad pracownikami? 1 1
2) określić rejestry prowadzone przez słu\bą bhp w ramach współpracy
ze słu\bami medycyny pracy? 1 1
3) wyjaśnić korzyści dla pracowników wynikające ze współpracy słu\by
bhp ze słu\bami medycyny pracy? 1 1
4) wyjaśnić korzyści dla pracodawców wynikające ze współpracy słu\by
bhp ze słu\bami medycyny pracy? 1 1
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
25
4.5. Podstawy statystyki i organizacja badań statystycznych
4.5.1. Materiał nauczania
Statystyka to nauka o badaniu procesów masowych. Podstawowym pojęciem
statystycznym związanym ze specyfiką i przedmiotem badań statystycznych jest pojęcie
zbiorowości statystycznej. Jest to pojęcie uniwersalne, tzn. mające zastosowanie do badań
statystycznych wszystkich zjawisk i procesów masowych.
Zbiorowością statystyczną (masa statystyczną lub populacją statystyczną) jest to zbiór
jednostek objętych badaniem statystycznym. Liczebność tego zbioru, ogół jednostek
wchodzących w skład zbiorowości statystycznej, nazywamy liczebnością zbiorowości. Na
przykład zbiorowością (masą, populacja) statystyczną w przypadku badania zatrudnienia
w przemyśle są wszystkie zakłady przemysłowe zatrudniające pracowników. Jednostki
stanowiące zbiorowość statystyczna musza być powiązane logicznie.
W skład zbiorowości statystycznej wchodzą jednostki zwane jednostkami statystycznymi.
Poszczególne jednostki zbiorowości statystycznej są obiektami obserwacji podczas badania
statystycznego, dlatego jednostki statystyczne nazywane są równie\ jednostkami badania lub
jednostkami obserwacji. W tej samej zbiorowości statystycznej mo\emy przyjmować ró\ne
jednostki statystyczne.
Jednostki w statystyczne zaliczane są do zbiorowości statystycznej, je\eli mają wspólne
właściwości. Ka\da jednostka statystyczna zbiorowości statystycznej charakteryzowana jest
przez wiele właściwości, które nazywamy cechami statystycznymi.
Podstawowym i najczęściej spotykanym podziałem cech statystycznych jest podział na
dwa rodzaje cech:
 cechy mierzalne, zwane wymiernymi, ilościowymi np. wiek w latach, waga w N, wzrost
w cm,
 cechy niemierzalne, zwane niewymiernymi, jakościowym np. płeć, narodowość, zawód,
wykształcenie.
Cechy niemierzalne mogą występować u poszczególnych jednostek statystycznych
w ró\nej formie. Cechy mierzalne mogą przyjmować ró\ne wartości. Zarówno w przypadku
rozmaitej formy cech niemierzalnych, jak i ró\nych wartości cech mierzalnych u\ywamy
w statystyce określenia: ró\ne warianty cechy statystycznej. Np. cecha niemierzalna płeć
mo\e mieć dwa warianty: kobieta lub mę\czyzna. Cecha mierzalna wiek mo\e mieć wiele
wariantów: 25 lat, 26 lat, 55 lat.
Cechy niemierzalne charakteryzują się tym, \e mogą przyjmować skończona liczbę
wariantów. W przypadku cech mierzalnych mo\emy mieć do czynienia z dwoma rodzajami
zmienności wartości liczbowych obrazujących ró\ne warianty cech tego rodzaju. Jest to
zmienność ciągła lub zmienność skokowa.
Badanie statystyczne sprowadza siÄ™ do zebrania odpowiedniego przetworzenia i analizy
informacji dotyczących określonej na początku badania zbiorowości (populacji) statystycznej
i cech poszczególnych jednostek tej zbiorowości podlegających badaniu. Następnie ustalamy
rodzaj (metodę) badania, dysponujemy wieloma sposobami poznawania właściwości
zbiorowości statystycznych. Odpowiedni wybór metody decyduje o jakości badania, tzn.
rzutuje na mo\liwość dokładnej analizy zebranych materiałów statystycznych i wnioskowanie
na ich podstawie. Wybierając metodę badania nale\y uwzględnić wiele ró\norodnych
czynników. Najwa\niejszymi z nich są czynniki natury statystycznej, do których zaliczmy:
cel badania, rodzaj zbiorowości statystycznej, temat badania i stopień jego szczegółowości.
Głównym kryterium podziału metod badań statystycznych jest udział zbiorowości
statystycznej w badaniu. Jest to podział ze względu na liczbę jednostek zbiorowości
statystycznej objętych badaniem.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
26
Rozró\niamy dwie zasadnicze metody badań statystycznych:
 badanie pełne (generalne, kompletne, całkowite, wyczerpujące),
 badanie częściowe (niekompletne, niepełne, niecałkowite).
Najczęściej stosowanymi badaniami pełnymi są:
 spis statystyczny,
 rejestracje statystyczne,
 sprawozdawczość statystyczna.
Spośród badań częściowych na szczególna uwagę zasługują:
 metoda reprezentacyjna,
 metoda monograficzna,
 metoda ankietowa.
Organizacja badania statystycznego, niezale\nie od natury badanej zbiorowości polega na
przygotowaniu czterech podstawowych etapów badania:
 przygotowaniu badania,
 zebraniu materiału statystycznego,
 opracowaniu materiału statystycznego,
 prezentacji danych statystycznych i analizy statystycznej.
Realizując etap pierwszy  przygotowanie badania, formułuje się koncepcje całości
badania statystycznego. Podstawową sprawa jest dokładne określenie celów badania i hipotez
roboczych. O powodzeniu badania w du\ej mierze zale\y odpowiednie przygotowanie
badania. W większości badań po ustaleniu celu przechodzi się do konstrukcji makiet tablic,
jakie chcemy uzyskać w wyniku badania. Makiety tych tablic są pomocne w ostatecznym
określeniu zakresu informacji, które będziemy zbierali w trakcie badania. Umo\liwiają
prawidłowe ustalenie tematyki pytań stawianych w formularzach oraz eliminację pytań
zbędnych, które nie są konieczne do poprawnego opracowania wyników badania. Ustalenie
celu badania umo\liwia równie\ podjęcie decyzji dotyczącej metody, jaką zastosujemy
w przeprowadzeniu tego badania. Procedura badania statystycznego wymaga ścisłego
zdefiniowania zbiorowości statystycznej i jednostki badania pod względem:
 rzeczowym,
 terytorialnym,
 czasowym.
Definiowanie nale\y przeprowadzić po ustaleniu celu w pierwszym etapie.
W drugim etapie badania statystycznego, tzn. etapie zbierania materiału statystycznego
i przygotowywania go do opracowywania gromadzimy dane statystyczne, czyli informacje
indywidualne o ka\dej jednostce zbiorowości. Zbiór tych informacji nazywamy materiałem
statystycznym. Badanie statystyczne charakteryzuje siÄ™ tym, \e w trakcie jego realizacji
korzysta się z ró\nego rodzaju druków statystycznych. Najczęściej wykorzystywanymi
drukami statystycznymi sÄ… formularze statystyczne oraz instrukcje statystyczne dotyczÄ…ce
badania. W badaniach mogą pojawić się równie\ wykazy klasyfikacyjne, obejmujące wykazy
wyrobów, działów itp. Druki słu\ą do sprawozdawczości statystycznej, na nich gromadzimy
materiał statystyczny w formie zapisów.
Formularz składa się z 3 części:
 nagłówka,
 kwestionariusza właściwego,
 części końcowej.
Instrukcja statystyczna powinna być zwięzła, czytelna i zawierać przede wszystkim
następujące dane:
 podstawę prawną, na mocy której jest prowadzone badanie,
 określenie przedmiotu badania ustalenie definicji i wyjaśnienie pojęć które mogą nasuwać
wątpliwości jednostkom sprawozdawczym,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
27
 omówienie okresów sprawozdawczych,
 terminy przesyłania sprawozdań przez jednostki sprawozdawcze poszczególnych szczebli
 rozdzielnik.
W zebranym materiale statystycznym, zwanym materiałem surowym mogą wystąpić
ró\nego rodzaju braki, dlatego przed wykorzystaniem tego materiału w badaniu
statystycznym poddajemy go kontroli.
Rozró\niamy dwa rodzaje kontroli:
 kontrolę formalną materiału statystycznego, obejmująca kontrolę kompletności materiału
statystycznego, kontrolę zupełności zapisów oraz kontrolę zgodności rachunkowej,
 kontrolę merytoryczną materiału statystycznego, sprowadzająca się do kontroli logicznej
poprawności zapisów.
Badanie prowadzimy w tak, aby w pełni zrealizować cel badania z zagwarantowaniem
najwy\szej jakości wyników, jaka mo\na uzyskać w danych warunkach. Uzyskanie
absolutnej dokładności wyników jest wyjątkowo trudne, a w wielu przypadkach wręcz
niemo\liwe. Badanie statystyczne charakteryzuje siÄ™ tym, \e ostatecznie jego wyniki nie sÄ…
dokładnym odzwierciedleniem rzeczywistości. Stopień koniecznej dokładności danych
wynikowych jest uzale\niony od tematu i celu badania. Ka\de badanie wymaga, aby
prezentowane dane wynikowe były danymi pewnymi. Statystykowi nie wolno podawać
danych wątpliwych, które mogą wprowadzić w błąd odbiorcę wyników badania.
W końcowych opracowaniach podaje się dane z taką dokładnością, jaka jest niezbędna do
celów praktycznych, gdy\ liczby wielocyfrowe, zwłaszcza te z du\ą liczbą cyfr po przecinku
sÄ… nie wygodne w czytaniu i rozpraszajÄ… uwagÄ™ odbiorcy.
Opracowanie materiału statystycznego polega na uporządkowaniu i pogrupowaniu
materiału tak, aby mo\liwe było zaprezentowanie wyników badania statystycznego
w odpowiedniej formie. Pierwszym krokiem w opracowywaniu materiału statystycznego jest
grupowanie statystyczne, które jest wa\nym elementem przejścia od materiałów
informujących o poszczególnych jednostkach statystycznych do materiałów dających obraz
całej zbiorowości oraz jej poszczególnych części. Grupowanie statystyczne polega na
podziale badanej zbiorowości statystycznej na jednorodne lub względnie jednorodne części
(grupy, klasy) według cech, które charakteryzują najbardziej istotne jej strony uwzględniając
cel badania. Prawidłowo i wszechstronnie przeprowadzone grupowanie statystyczne
umo\liwia:
 prawidłowe obliczenia uogólnionych charakterystyk zbiorowości statystycznej,
 odzwierciedlenie struktury badanej zbiorowości,
 ustalenie związków miedzy zjawiskami.
Główną czynnością w opracowywaniu materiału statystycznego, czyli sprawozdań,
arkuszy spisowych, ankiet, sÄ… prace podliczeniowe (zliczanie jednostek charakteryzujÄ…cych
się określonymi cechami statystycznymi lub kombinacja tych cech). Wyniki zliczania
w postaci liczb zbiorczych wpisujemy do tablic wynikowych. Wybór techniki zliczania zale\y
od liczebności badanej zbiorowości i rodzaju formularzy wykorzystywanych do zbierania
materiałów statystycznych. Obecnie najbardziej popularnymi technikami zliczania są techniki
komputerowe wykorzystujące programy statystyczne. Stosownie odpowiednich programów
komputerowych oraz wykorzystanie najnowszych nośników informacji podnosi efektywność
metod opracowywania materiału statystycznego i jednocześnie umo\liwia długotrwałe
przechowywanie du\ych ilości informacji, tworzenie łatwo dostępnych archiwów, tworzenie
tzw. tematycznych banków danych. Zasadniczą zaletą stosowania techniki komputerowej
w porównaniu do techniki ręcznej z wykorzystaniem kalkulatora jest znaczne skrócenie czasu
opracowywania materiału statystycznego i mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia
błędów obliczeniowych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
28
Stosuje siÄ™ trzy podstawowe metody prezentacji danych statystycznych i odpowiadajÄ…ce
im formy:
 przedstawienie danych w tablicach statystycznych (forma tabelaryczna),
 przedstawienie graficzne danych w postaci wykresów statystycznych (forma graficzna),
 włączenie danych do tekstu (forma opisowa).
4.5.2. Pytania sprawdzajÄ…ce
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Jakie jest główne kryterium podziału badań statystycznych?
2. Co nazywamy materiałem statystycznym?
3. Co jest niezbędne do precyzyjnego określenia zbiorowości statystycznej?
4. Na czym polega grupowanie statystyczne?
5. Jakie znasz rodzaje druków statystycznych?
6. Jakie sÄ… podstawowe metody prezentacji danych statystycznych?
4.5.3. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wyszukaj w dostępnych Ci zródłach informacji dane statystyczne dotyczące wypadków
przy pracy w Polsce i dokonaj prezentacji tych danych.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zgromadzić materiały i narzędzia do wykonania ćwiczenia,
2) zorganizować stanowisko pracy zgodnie z zasadami bhp i ergonomii pracy,
3) wyszukać np. na http://www.ciop.pl statystyki wypadków w danym roku
kalendarzowym,
4) przeanalizować wyszukane informacje,
5) przygotować prezentację danych statystycznych,
6) zaplanować sposób prezentacji,
7) wyjaśnić korzyści wynikające z prowadzenia statystyki wypadków w danym roku
kalendarzowym,
8) zaprezentować pracę indywidualną forum grupy.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
 stanowiska komputerowe z oprogramowaniem i dostępem do Internetu,
 drukarka,
 rzutnik multimedialny.
Ćwiczenie 2
Zaprojektuj badanie statystyczne dotyczÄ…ce przestrzegania zasad bhp
w szkole.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) określić badaną zbiorowość,
2) określić etapy badania,
3) zaplanować działania w poszczególnych etapach badania,
4) określić sposób i czas przeprowadzenia badania,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
29
5) zaprojektować narzędzia wykorzystywane do przeprowadzenia badania (ankiety,
formularze lub inne) w zakresie przestrzegania zasad bhp w szkole,
6) określić sposób zliczania danych statystycznych,
7) zaprezentować pracę indywidualną forum grupy.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
 przybory do pisania,
 stanowiska komputerowe ze stosownym oprogramowaniem,
 drukarka,
 rzutnik multimedialny.
4.5.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz:
Tak Nie
1) określić kryterium podziału badań statystycznych?
1 1
2) wyjaśnić pojęcie: materiał statystyczny?
1 1
3) wyjaśnić czynniki niezbędne do precyzyjnego określenia zbiorowości
statystycznej? 1 1
4) wyjaśnić postępowanie przy grupowaniu statystycznym?
1 1
5) wymienić rodzaje druków statystycznych?
1 1
6) wymienić metody prezentacji danych statystycznych?
1 1
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
30
4.6. Ocena stanu bezpieczeństwa i higieny pracy
w przedsiębiorstwie na podstawie analizy danych
statystycznych
4.6.1. Materiał nauczania
Podstawę prawną działalności słu\by bhp stanowi art. 23711 Kodeksu pracy w brzmieniu
ustanowionym zmianÄ… w ustawie z dnia 14 listopada 2003r. o zmianie ustawy  Kodeks pracy
oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 213, poz. 2081), a tak\e rozporządzenie Rady
Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie słu\by bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U.
nr 109, poz. 704 ze zm.) oraz rozporządzenie rady Ministrów z dnia 2 listopada 2004 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie słu\by bezpieczeństwa i higieny pracy Dz.U. nr 246,
poz. 2468.
W wy\ej wymienionych rozporządzeniach Rady Ministrów została określona organizacja
słu\by bezpieczeństwa i higieny pracy, podporządkowanie tej słu\by, szczegółowy zakres
działania i uprawnienia słu\by bhp oraz kwalifikacje wymagane od osób wykonujących
zadania słu\by bhp.
Oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w przedsiębiorstwie mo\na dokonać
analizując dane statystyczne zamieszczone w dokumentach przedsiębiorstwa:
1. protokół kontroli kompleksowej,
2. okresowa analiza stanu bhp,
3. roczna analiza stanu bhp,
4. rejestr wypadków i chorób zawodowych,
5. rejestr zdarzeń potencjalnie wypadkowych,
6. rejestr czynników szkodliwych dla zdrowia występujących na stanowisku pracy,
7. karty oceny ryzyka zawodowego,
8. wykaz stanowisk pracy i czynności, dla których poziom ryzyka jest nieakceptowany,
9. rejestr pomiarów środowiskowych,
10. rejestr stosowanych ochron, zabezpieczeń,
11. lista zagro\eń wraz z mo\liwymi skutkami,
12. wykaz prac szczególnie niebezpiecznych,
13. wykaz prac i stanowisk pracy wymagających opracowania instrukcji obsługi oraz
bezpiecznego wykonywania prac,
14. karty charakterystyki stanowisk pracy,
15. dokumentacja remontów, przeglądów maszyn, urządzeń, instalacji,
16. potwierdzenia zatrudniania pracowników o wymaganych kwalifikacjach zawodowych
i zdrowotnych,
17. potwierdzenia pracowników, \e zostali zapoznani z ryzykiem zawodowym,
18. dokumentacja dotyczÄ…ca szkolenia w zakresie bhp,
19. dokumentacja procedury systemowego zarzÄ…dzania bhp.
Dokumentując ocenę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w przedsiębiorstwie po
analizie dokumentów mo\na ją przedstawić w formie tabelarycznej i graficznej dla lepszego
przekazu informacji. Wyniki oceny danych statystycznych nale\y porównać
z wynikami opublikowanych badań statystycznych przeprowadzonych w kraju w poprzednim
roku kalendarzowym.
Oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w przedsiębiorstwie mo\na dokonać
przeprowadzając badania statystyczne. Metody badań statystycznych opisane zostały
w rozdziale 4.5. Podstawy statystyki i organizacja badań statystycznych. Do przygotowania
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
31
badania mo\na wykorzystać Formularz z tematami  pytaniami obejmującymi zagadnienia
dotyczÄ…ce bhp zamieszczony poni\ej.
Wzór 2.[10]
Formularz z tematami  pytaniami obejmujÄ…cymi zagadnienia dotyczÄ…ce bhp
Stwierdzone Propozycje działań
Lp. Temat
nieprawidłowości naprawczych
1. Statystyka wypadkowości
i realizacja wniosków.
2. Statystyka chorób zawodowych
i skuteczność podjętych działań.
3. Statystyka zdarzeń potencjalnie
wypadkowych i skuteczność
podjętych działań.
4. Statystyka awarii i skuteczność
akcji ratowniczych oraz podjętych
działań zapobiegających.
5. Instrukcje obsługi i bezpiecznego
wykonywania prac, ich
aktualność, znajomość przez
pracowników.
6. Wyniki badań środowiska pracy:
- zapylenie,
- hałas,
- drgania mechaniczne
(wibracje),
- substancje niebezpieczne
i szkodliwe,
- promieniowanie jonizacyjne,
laserowe, elektromagnetyczne
itd.,
- oświetlenie.
Wyniki kontroli wewnętrznych
7.
w zakresie:
- organizacji stanowisk pracy,
- stosowanych maszyn, urządzeń,
- narzędzi,
- materiałów.
Stwierdzone podczas kontroli
8.
wewnętrznych sytuacje
nieprzestrzegania przez
pracowników przepisów oraz
zasad bhp.
Zgłoszone przez pracowników
9.
nieprawidłowości w zakresie bhp.
Wnioski z kontroli organów
10.
zewnętrznych.
Szkolenia bhp:
11.
- wstępne,
- okresowe,
- specjalistyczne,
- znajomość przepisów i zasad
bhp przez pracowników.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
32
Badania lekarskie
12.
- aktualność,
- stosowanie się do zaleceń
lekarza.
Kwalifikacje zawodowe
13.
pracowników do wykonywanej
pracy.
Kwalifikacje zdrowotne
14.
pracowników do wykonywanej
pracy.
Maszyny, urządzenia, narzędzia 
15.
czy spełniają minimalne
wymagania dotyczÄ…ce
bezpieczeństwa i higieny pracy
w zakresie u\ytkowania przez
pracowników podczas pracy.
Zabezpieczenia ppo\.:
16.
- czy sÄ… odpowiednie do
zagro\eń,
- czy sÄ… sprawne,
- czy pracownicy znajÄ… sposoby
zapobiegania po\arom.
Åšrodki ochrony zbiorowej:
17.
- sprawność,
- skuteczność.
Åšrodki ochrony indywidualnej:
18.
- dostępność,
- stosowanie,
- skuteczność.
Odzie\ robocza i ochronna:
19.
- przydatność do wykonywanej
pracy,
- jakość,
- dostępność.
Prace szczególnie niebezpieczne:
20.
- identyfikacja,
- rejestr,
- instrukcje, procedury.
Konsultowanie zagadnień bhp
21.
z pracownikami lub ich
przedstawicielami.
Ergonomia.
22.
Podwykonawcy:
23.
- odpowiedzialność za bhp,
- znajomość zagro\eń,
- znajomość ryzyka zawodowego
i instrukcji,
- sposób wykonywania prac.
Ocena ryzyka zawodowego
24.
- prawidłowość
przeprowadzenia,
- aktualność,
- znajomość przez pracowników.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
33
4.6.2. Pytania sprawdzajÄ…ce
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Jakie dokumenty są podstawą prawną działania słu\by bhp?
2. W jaki sposób publikowany jest Kodeks pracy?
3. Na jakiej stronie internetowej umieszczony jest Internetowy System Aktów Prawnych
w którym mo\na znalezć akty publikowane w Dziennikach Ustaw?
4. W jaki sposób najłatwiej odszukać rozporządzenia?
5. Jakie dane statystyczne dotyczące stanu bezpieczeństwa i higieny pracy
w przedsiębiorstwie mo\na znalezć w protokole kontroli kompleksowej?
6. Z jakimi wartościami powinno się porównać opracowane dane statystyczne dotyczące
stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w przedsiębiorstwie?
7. Do jakich celów mo\na wykorzystać ocenę danych statystycznych stanu bezpieczeństwa
i higieny pracy w przedsiębiorstwie?
8. Jak powinno przygotowywać się badanie statystyczne dotyczące stanu bezpieczeństwa
i higieny pracy w przedsiębiorstwie?
4.6.3. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Określ na podstawie zapisów w Kodeksie pracy rodzaje dokumentów, jakie powinni
przygotowywać pracownicy słu\by bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zgromadzić materiały i narzędzia do wykonania ćwiczenia,
2) przeanalizować wyszukane informacje dotyczące obowiązków słu\by bhp,
3) przygotować prezentację spisu dokumentów wchodzących w skład prowadzonej przez
słu\bę bhp dokumentacji,
4) wyjaśnić korzyści wynikające z prowadzenia przez słu\bę bhp dokumentacji
obowiązkowej i innych rejestrów,
5) zaprezentować pracę indywidualną forum grupy.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
 stanowiska komputerowe ze stosownym oprogramowaniem i dostępem do Internetu,
 Kodeks pracy w postaci drukowanej (ksiÄ…\kowej),
 przybory do pisania.
Ćwiczenie 2
Przygotuj wzory dokumentów, jakie powinny znalezć się w dokumentacji opracowywanej
przez pracowników słu\by bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zgromadzić materiały i narzędzia do wykonania ćwiczenia,
2) zorganizować stanowisko pracy zgodnie z zasadami bhp i ergonomii pracy,
3) zweryfikować i wykonać spis dokumentów wchodzących w skład prowadzonej przez
słu\bę bhp dokumentacji  przygotowany w w/w ćwiczeniu 1,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34
4) określić sposób przygotowywania wzorów dokumentów,
5) zaprojektować lub wykorzystać dostępne w zasobach portali internetowych wzory
dokumentów,
6) zaprezentować pracę indywidualną forum grupy.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
 przybory do pisania,
 stanowiska komputerowe ze stosownym oprogramowaniem,
 drukarka,
 rzutnik multimedialny.
Ćwiczenie 3
Przedstaw dane statystyczne dotyczące wypadków przy pracy w przedsiębiorstwie
w postaci graficznej.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zgromadzić materiały i narzędzia do wykonania ćwiczenia,
2) zorganizować stanowisko pracy zgodnie z zasadami bhp i ergonomii pracy,
3) dokonać analizy ilości poszczególnych rodzajów wypadków i ich daty wystąpienia,
4) określić najodpowiedniejszy rodzaj wykresu,
5) przygotować prezentację danych statystycznych,
6) zaplanować sposób prezentacji,
7) wyjaśnić korzyści wynikające z prowadzenia i analizowania statystyki wypadków,
8) zaprezentować pracę indywidualną forum grupy.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
 stanowiska komputerowe ze stosownym oprogramowaniem,
 drukarka,
 rzutnik multimedialny.
Ćwiczenie 4
Zaprojektuj organizacjÄ™ badania statystycznego dotyczÄ…cego przestrzegania zasad bhp
w zakładzie pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) określić badaną zbiorowość,
2) określić etapy badania,
3) zaplanować działania w poszczególnych etapach badania,
4) określić sposób i czas przeprowadzenia badania,
5) zaprojektować instrukcję postępowania w zakresie badania statystycznego dotyczącego
przestrzegania zasad bhp w zakładzie pracy,
6) zaprezentować pracę indywidualną forum grupy.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
 przybory do pisania,
 stanowiska komputerowe ze stosownym oprogramowaniem,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
35
 drukarka,
 rzutnik multimedialny.
4.6.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz:
Tak Nie
1) wymienić dokumenty prawne określające działania słu\by bhp?
1 1
2) określić sposoby publikowania Kodeksu pracy?
1 1
3) wyszukać stronę internetową na której mo\na znalezć akty
publikowane w Dziennikach Ustaw? 1 1
4) wymienić dane statystyczne, jakie mo\na znalezć w protokole
kontroli kompleksowej? 1 1
5) określić wartości, z jakimi porównuje się opracowane dane
statystyczne dotyczące stanu bezpieczeństwa i higieny pracy
w przedsiębiorstwie? 1 1
6) scharakteryzować mo\liwości wykorzystania oceny danych
statystycznych stanu bezpieczeństwa i higieny pracy
w przedsiębiorstwie ? 1 1
7) wyjaśnić postępowanie przygotowawcze do badania statystycznego
stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w przedsiębiorstwie? 1 1
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
36
5. SPRAWDZIAN OSIGNIĆ
INSTRUKCJA DLA UCZNIA
1. Przeczytaj uwa\nie instrukcjÄ™.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartÄ™ odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 20 zadań. Do ka\dego zadania dołączone są 4 mo\liwe odpowiedzi. Tylko
jedna jest prawidłowa.
5. Udzielaj odpowiedzi na załączonej karcie odpowiedzi, stawiając w odpowiedniej rubryce
znak X. W przypadku pomyłki nale\y błędną odpowiedz zaznaczyć kółkiem, a następnie
ponownie zakreślić odpowiedz prawidłową.
6. Pracuj samodzielnie, wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
7. Jeśli udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłó\ jego rozwiązanie
na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci wolny czas.
8. Na rozwiÄ…zanie testu masz 35 min.
Powodzenia
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. SÅ‚u\ba bhp to
a) zorganizowana grupa osób zainteresowanych sprawami bhp.
b) organizacja pozarzÄ…dowa.
c) wewnątrz zakładowa słu\ba pracodawcy.
d) bran\owa słu\ba podlegająca inspektorowi pracy PIP.
2. Specjalista ds. bhp to
a) osoba posiadajÄ…ce kwalifikacje zawodowe.
b) rodzaj zawodu.
c) rodzaj stanowiska pracy w słu\bie bhp.
d) tytuł naukowy.
3. Pracodawca mo\e samodzielnie wykonywać zadania słu\by bhp je\eli
a) ma ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania zadań słu\by bhp.
b) ukończył szkolenie niezbędne do wykonywania zadań słu\by bhp i zatrudnia do 100
pracowników.
c) ukończył szkolenie niezbędne do wykonywania zadań słu\by bhp i zatrudnia do 50
pracowników.
d) ukończył szkolenie niezbędne do wykonywania zadań słu\by bhp i zatrudnia do 10
pracowników.
4. Udział słu\by bhp w postępowaniu powypadkowym polega na
a) konieczności ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku.
b) ustaleniu strat materialnych.
c) oszacowaniu czasu koniecznego na naprawy powypadkowe.
d) wykonaniu prac porzÄ…dkowych na miejscu wypadku.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
37
5. W firmie zatrudniającej do 100 pracowników pracodawca
a) musi utworzyć 1-osobową komórkę stanowiąca słu\bę bhp.
b) musi utworzyć 2-osobową komórkę stanowiąca słu\bę bhp.
c) musi utworzyć wieloosobową komórkę stanowiąca słu\bę bhp.
d) nie ma obowiązku tworzenia słu\by bhp.
6. SpecjalistÄ… ds. bhp jest osobÄ… posiadajÄ…cÄ…
a) wy\sze wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia
podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok pracy
w słu\bie bhp.
b) zawód technik i minimum 3  letni sta\ pracy.
c) zawód technik bhp i 5  letni sta\ pracy w słu\bie bhp.
d) wy\sze wykształcenie lub specjalność o kierunku bhp lub studia podyplomowe
o kierunku bhp.
7. Ocena ryzyka zawodowego jest
a) procesem ciągłym.
b) przeprowadzana tyko raz przed przekazaniem stanowiska pracy do eksploatacji.
c) przeprowadzana tylko po wystÄ…pieniu wypadku przy pracy.
d) obowiÄ…zkiem inspektora pracy PIP.
8. Najbardziej trafna ze względów dowodowych forma przekazania pracodawcy informacji
o zagro\eniach zawodowych
a) jest forma ustna w obecności świadków.
b) listem poleconym.
c) na piśmie w postaci sprawozdania.
d) w postaci nagrania DVD.
9. Najodpowiedniejszym narzędziem do wykonywania obliczeń statystycznych jest
a) dowolny edytor tekstu.
b) arkusz kalkulacyjny.
c) kalkulator prosty.
d) suwak logarytmiczny.
10. Celem okresowych analiz stanu bhp w zakładzie pracy jest
a) wykazanie stanu przestrzegania przepisów i zasad bhp przez pracowników i przez
pracodawcÄ™.
b) wykazanie stanu przestrzegania przepisów i zasad bhp przez pracodawcę.
c) wykazanie stanu przestrzegania przepisów i zasad bhp przez pracowników.
d) archiwizowanie informacji związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy
w zakładzie pracy.
11. Pracownik słu\by bhp w stosunku do pracowników odpowiedzialnych za zaniedbanie
obowiązków w zakresie bhp w czasie pracy mo\e
a) zerwać zawartą między pracownikami a pracodawcą umowę o pracę.
b) wystąpić do pracodawcy o zastosowanie kar porządkowych w stosunku do
pracowników odpowiedzialnych za zaniedbanie.
c) skierować pracowników na inne stanowiska pracy.
d) ukarać pracowników koniecznością wykonywania dodatkowych prac.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
38
12. Jednostki organizacyjne, które mogą wykonywać badania i pomiary czynników
szkodliwych dla zdrowia to
a) laboratoria, które posiadają akredytację na podstawie przepisów ustawy z 30 sierpnia
2002 r. o systemie oceny zgodności.
b) laboratoria Państwowej Inspekcji Pracy.
c) laboratoria jednostek badawczo-rozwojowych działających w dziedzinie medycyny
pracy.
d) laboratoria upowa\nione przez państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
13. Rola pracowników słu\by bhp w zakresie współdziałania ze słu\bami medycyny pracy
polega na
a) pomocy w organizacji badań lekarskich i sporządzaniu list pracowników
podlegajÄ…cych okresowemu badaniu lekarskiemu.
b) przeprowadzaniu wywiadów środowiskowych.
c) kierowaniu pracowników do lekarzy specjalistów zgodnie, z ich historiami chorób.
d) wyznaczaniu zakresu badań okresowych.
14. Zagro\enia zawodowe w zakładzie pracy mogą być stwierdzone przez pracownika słu\by
bhp
a) w wyniku ró\nych czynności i w ró\nych okolicznościach.
b) tylko w czasie wykonywania zadań zawodowych przez pracownika.
c) tylko w obecności pracownika na stanowisku pracy.
d) tylko na podstawie przeprowadzonych badań laboratoryjnych.
15. W skład zespołu powypadkowego, który ma określić okoliczności i przyczyny wypadku
śmiertelnego przy pracy wchodzi
a) pracownik kierujący komórką słu\by bhp oraz zakładowy społeczny inspektor pracy.
b) pracownik słu\by bhp oraz społeczny inspektor pracy.
c) pracownik słu\by bhp oraz pracodawca.
d) pracownik słu\by bhp i przedstawiciel świadków wypadku, je\eli takowi istnieją.
16. Kompletowanie oraz przechowywanie dokumentacji dotyczącej stwierdzonych chorób
zawodowych i podejrzeń o takie choroby nale\y do obowiązków
a) słu\by bhp.
b) pracownika.
c) zespołu kierowniczego.
d) lekarza sprawujÄ…cego profilaktycznÄ… opiekÄ™ zdrowotna nad pracownikami.
17. Do zakresu obowiązków słu\by bhp nale\y
a) wydawanie skierowań na badania lekarskie.
b) opiniowanie opracowanych instrukcji dotyczÄ…cych bhp na stanowiskach pracy.
c) wydawanie zaświadczenia o zdolności pracownika do pracy.
d) dokonywanie pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia (np. hałas, zapylenie,
drgania) i na ich podstawie dokonywać zmian w procesie pracy.
18. Zagro\enie w procesie pracy definiowane jest jako
a) stan stanowiska pracy.
b) zjawisko wywołane działaniem człowieka.
c) przebywanie w miejscu niebezpiecznym.
d) stan środowiska pracy, który mo\e spowodować wypadek lub chorobę.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
39
19. Obowiązek dokonywania przez słu\bę bhp okresowych analiz stanu bezpieczeństwa
i higieny pracy ma na celu
a) wykazanie stanu przestrzegania przepisów i zasad bhp przez pracowników.
b) wykazanie stanu przestrzegania przepisów i zasad bhp przez pracodawcę.
c) wykazanie stanu przestrzegania przepisów i zasad bhp zarówno przez pracowników
i pracodawcÄ™.
d) zebrania informacji związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w zakładzie pracy.
20. Nieprzestrzeganie zasad ergonomii na stanowisku pracy mo\e być przyczyną
a) wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
b) dobrej organizacji przestrzeni pracy na stanowisku.
c) odcią\enia układu ruchu pracownika.
d) dostosowania warunków pracy do potrzeb pracownika.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
40
KARTA ODPOWIEDZI
ImiÄ™ i nazwisko:& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .....
Wykonywanie obowiązków słu\by bezpieczeństwa i higieny pracy
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5 a b c d
6 a b c d
7 a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10 a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
41
6. LITERATURA
1. Gałusza M., Langer W.: Wypadki nie tylko przy pracy i choroby zawodowe. Tarbonus,
Tarnobrzeg 2004
2. Gałusza M.: Materiały dydaktyczne do szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i hieny pracy.
Tarbonus, Tarnobrzeg 2005
3. GrÄ…dziel P.: Wypadki przy pracy i choroby zawodowe. Åšwiadczenia odszkodowawcze.
Ośrodek szkolenia PIP, Wrocław 2005
4. Hansen A.: Bezpieczeństwo i higiena pracy. WSiP, Warszawa 1998
5. Kodeks pracy. Państwowa Inspekcja Pracy. Bezpieczeństwo i higiena pracy / Edycja
sÄ…dowa. Beck C.H, 2007
6. Koradecka D.: Bezpieczeństwo pracy i ergonomia. Tom I i II. CIOP, Warszawa 1999
7. Materiały literaturowe zamieszczone na stronie internetowej - Centralny Instytut Ochrony
Pracy (http://www.ciop.pl)
8. Rączkowski B.: BHP w praktyce. ODDK, Gdańsk 2007
9. Stefaniak E., i inni: Poradnik Inspektora BHP. Techniki i metody pracy. CEK sp.z o. o.,
Åšwiecie 1999
10. Szkolenia bhp w firmie. Wydawnictwo Wiedza i Praktyka. Aktualizacja 19, grudzień
2007 r
11. Szkolenia bhp w firmie. Wydawnictwo Wiedza i Praktyka. Aktualizacja 17, pazdziernik
2007 r
12. Szkolenia bhp w firmie. Wydawnictwo Wiedza i Praktyka. Aktualizacja 15, sierpień
2007 r
13. Szkolenia bhp w firmie. Wydawnictwo Wiedza i Praktyka. Aktualizacja 14, lipiec
2007 r
14. Rozporządzenia i ustawy wymienione w materiałach nauczania zamieszczone
w Internetowym systemie aktów prawnych: http://isip.sejm.gov.pl/prawo/index.html
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
42


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Rozporządzenie w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy
w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy
62 w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy
Dz U 2003 47 401 Rozp MI w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowla
71 w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych
Dz U 00 40 470 bezpieczeństwo i higiena pracy przy pracach spawalniczych
Prowadzenie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
Karta szkolenia wstępnego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy
Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środow
Bezpieczeństwo i higiena pracy przy urządzeniach zasilanych lpg
Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środow

więcej podobnych podstron