Ajurweda w praktyce Jak wspolczesnie stosowac starozytna sztuke leczenia ajurpr


Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądz towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Ewelina Burska
Projekt okładki: Jan Paluch
Ilustracje wewnątrz książki: Agnieszka Wielobób
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: sensus@sensus.pl
WWW: http://sensus.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://sensus.pl/user/opinie/ajurpr
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-8714-5
" Kup książkę " Księgarnia internetowa
" Poleć książkę " Lubię to! Nasza społeczność
" Oceń książkę
SPIS TREŚCI
OD AUTORÓW ................................................................ 5
Cz I
Teoria
1. CZYM JEST AJURWEDA? ................................................... 9
2. NAJWAŻNIEJSZE KONCEPCJE AJURWEDY ........................... 17
Cz II
Praktyka
3. DIAGNOZA CHOROBY .................................................... 71
4. LECZENIE I PROFILAKTYKA .............................................. 79
3
Kup książkę Poleć książkę
4 AJURWEDA W PRAKTYCE
Cz III
Materia y dodatkowe
A KWESTIONARIUSZ DIAGNOSTYCZNY ............................... 125
B KILKA PROSTYCH PRZEPISÓW ....................................... 133
C ................................................................................ 145
BIBLIOGRAFIA ............................................................ 153
Kup książkę Poleć książkę
Rozdział 1
CZYM JEST AJURWEDA?
AJURWEDA NA TLE INDYJSKIEJ HISTORII I TRADYCJI
Indyjska legenda g osi, e wiedza o ajurwedzie pochodzi od Bra-
hmy  stwórcy, pierwszej ywej istoty we wszech wiecie. Od niego
wiedza ta dotar a do Atrei, pierwszej ludzkiej istoty, która zosta a
uznana przez bogów za godn poznania tej nauki. Atreja jest
jednym z riszych, staro ytnych m drców, którzy przez medyta-
cyjny wgl d poznawali istotn dla ludzko ci wiedz . A zatem aju-
rweda jest metod wgl dow , w przeciwie stwie do wspó czesnej
medycyny akademickiej nie opiera si tylko na badaniach nauko-
wych, ale przede wszystkim na wykorzystaniu medytacyjnej uwa -
no ci w holistycznym diagnozowaniu i leczeniu pacjenta. Wiedza
ta pocz tkowo by a przekazywana ustnie, a dopiero pó niej zosta a
spisana.
9
Kup książkę Poleć książkę
10 AJURWEDA W PRAKTYCE
Ze wzgl du na powszechnie znan nonszalancj historyczn Hindu-
sów, którzy zupe nie nie przywi zuj wagi do precyzyjnego datowa-
nia, trudno okre li  kiedy dok adnie pojawi y si pierwsze wzmianki
o ajurwedyjskich koncepcjach. Hindusi oczywi cie wierz , e ka dy
system wiedzy wywodzi si z Wed, objawionych ksi g hinduizmu.
Dlatego te staraj si równie ajurwedzie przypisa wedyjski rodo-
wód. Wedy zacz y powstawa oko o 1500 r. p.n.e., dlatego te nie-
którzy twierdz , e ajurweda ma ponad 3000 lat. Pewne zacz tki
ajurwedyjskiego sposobu patrzenia na cz owieka odnajdziemy
w Upaniszadach, które s najm odsz cz ci Wed. Przyjrzyjmy si
poni szemu cytatowi z Czhandogji, jednej z Upaniszad:
VI.5.1.
Spo yty pokarm staje si trójdzielny,
Jego najgrubsza cz przekszta ca si w ka ,
rodkowa w cia o, a najsubtelniejsza w umys .
VI.5.2,
Wypite wody staj si trójdzielne,
Ich najgrubsza cz to mocz,
rodkowa  krew, a najsubtelniejsza to oddech.
VI.5.3.
Spo yty ar staje si trójdzielny,
Jego najgrubsza cze to ko ci,
rodkowa  szpik kostny, a najsubtelniejsza to mowa.
Oczywi cie trudno powy szy cytat uzna za tekst stricte ajurwe-
dyjski. Pierwszym istotnym i ca o ciowym dzie em o ajurwedzie jest
Caraka sanhita, przez wi kszo praktyków i badaczy uznawana te
za najwa niejsze dzie o o medycynie indyjskiej. Wed ug legendy tekst
pocz tkowo spisywany by przez Atrej oraz jego ucznia Agniwe .
Nast pnie Caraka zebra i skompilowa fragmenty ich pracy w jedn
ca o . Caraka sanhita omawia medycyn chorób wewn trznych.
Kup książkę Poleć książkę
CZYM JEST AJURWEDA? 11
Drugim istotnym tekstem na temat ajurwedy jest Su ruta sanhita,
która jest najwa niejszym ród em wiedzy zawieraj cym opis prak-
tyk chirurgicznych wykorzystywanych w medycynie staro ytnych
Indii. Su ruta opisuje nie tylko choroby, ale równie narz dzia chi-
rurgiczne, które kszta tem przypominaj te u ywane w dzisiejszych
czasach. Wymienia równie grupy zabiegów chirurgicznych jak
naci cie lub wyci cie tkanki, punkcja, sonda, nacinanie lub nak u-
wanie skóry, ekstrakcja (usuwanie przez operacj ), oraz opró nianie
i szycie. Poruszana jest tematyka operacji plastycznych, przeszcze-
pów czy te amputacji ko czyn, anestezjologii.
Powy ej opisane teksty mo na uzna za pierwszy namacalny dowód
istnienia ajurwedy jako w pe ni ju samodzielnej dziedziny wiedzy.
Caraka sanhita prawdopodobnie pochodzi z czasu pomi dzy III a VI
wiekiem n.e., a Su ruta sanhita  z VI wieku. Mo emy w zwi zku
z tym podejrzewa , e pocz tki kszta towania si systemu diagnozy
i leczenia przypadaj na okolice prze omu okresu przed nasz er
i naszej ery, natomiast w okolicach VI wieku n.e. system by ju na
tyle dojrza y, e mog y powsta tak ca o ciowe i uporz dkowane
dzie a jak wymienione powy ej traktaty. Dlatego te nie jest pewne
to, co podaje wielu autorów, a mianowicie e ajurweda wp yn a na
medycyn greck  by mo e by o odwrotnie, to znaczy tak e
to w a nie koncepcje Hipokratesa (np. koncepcja trzech humorów),
yj cego na prze omie V i IV wieku p.n.e. wp yn y na rozwój indyj-
skiej filozofii leczenia.
Caraka sanhit i u ruta sanhit zalicza si do tzw. wielkiej trylogii,
czyli trzech najwa niejszych dzie ajurwedy. Ostatnim traktatem
wchodz cym w sk ad  wielkiej trylogii jest Astanga Sangraha, napi-
sana przez buddyjskiego mnicha Wagbhat . Rozszerza ona nasz
wiedz m.in. o kwestie astrologii medycznej, wed ug której te same
choroby mog mie inny przebieg w zale no ci od konstelacji gwiazd.
Istnieje równie skrócona wersja Astanga Sangrahy znana jako Astanga
Kup książkę Poleć książkę
12 AJURWEDA W PRAKTYCE
Hridaya. Poza trzema najwa niejszymi dzie ami, istnieje jeszcze kilka
pomniejszych, ale nadal bardzo istotnych, traktatów o ajurwedzie,
takich jak: Madhava nidana, Sarangadhara sanhita czy Bhava prakasa.
DEFINICJA AJURWEDY
Termin ajurweda jest z o eniem dwóch sanskryckich s ów:
ajur czyli ycie oraz veda czyli wiedza, nauka. Tak wi c s owo
 ajurweda przet umaczy mo emy jako:  nauka o yciu cz owieka ,
 znajomo ycia b d  nauka o d ugowieczno ci . Wszystkie t u-
maczenia maj swoje uzasadnienia. Nauka o yciu cz owieka 
nauka o tym jak wspó gra z otaczaj cym nas wiatem, jak zatrzy-
ma si na chwil i pozna potrzeby swojego organizmu, czym
kierowa si podczas dokonywania wyborów, by by o to najbardziej
optymalnym dla nas rozwi zaniem. A dlaczego  nauka o d ugo-
wieczno ci ? Poniewa reaguj c na potrzeby organizmu (nie myli
z zachciankami) pod amy za tym co zdrowe, zrównowa one.
Dbaj c o swoj diet , kondycj fizyczn oraz psychiczn , utrzymu-
jemy wewn trzn równowag , której zachowanie niezb dne jest do
d ugiego i zdrowego ycia.
Ajurweda, jak ka da nauka, ma swój specyficzny j zyk, którego
u ywa do opisania mikro- i makrokosmosu oraz zale no ci mi dzy
nimi. Makrokosmos to w tym przypadku wszech wiat, natomiast
mikrokosmosem jest wszystko to co znajduje si na ziemi: ro liny,
zwierz ta, ska y, wszelkie mikroorganizmy oraz cz owiek. Ca a nauka
ajurwedy opiera si na za o eniu, e wszech wiat i wszystko co
si w nim znajduje jest ze sob wzajemnie powi zane. Dzieje si
tak poniewa wiat i jego  zawarto  powsta y z tych samych
elementów: eteru (sanskr.: aka a), powietrza (vayu), ognia (tejas),
wody (ap) oraz ziemi (prithvi). Z powy szego za o enia wynika
kolejna prawda e wn trze naszego organizmu jest odzwier-
Kup książkę Poleć książkę
CZYM JEST AJURWEDA? 13
ciedleniem otaczaj cego nas wszech wiata. Rozumie to mo emy
w ten sposób, e wszelkie zmiany w naszym otoczeniu maj bez-
po redni wp yw na nasz organizm. W a ciwo ci pi ciu elementów
wyst puj ce w otaczaj cym nas wiecie (powietrze, przestrze , woda,
ogie , ziemia) stymuluj dok adnie te same w a ciwo ci pi ciu ele-
mentów wyst puj cych w naszym organizmie. W kolejnych rozdzia-
ach b dziemy bli ej jeszcze przygl da si tym zale no ciom.
Cz sto przeczyta mo emy, e ajurweda to system medyczny. Jed-
nak bli sze jest mi stwierdzenie Roberta Svobody, który w ksi ce
Prakriti. Odkryj swoj pierwotn natur pisze: Ajurweda to przede
wszystkim sposób ycia, sposób uczenia si , jak wspó pracowa
z natur i y z ni w harmonii, a nie system medyczny1. Ajurweda
pokazuje, e dzi ki prostym zaleceniom i zasadom, które rozbudzaj
wiadomo naszego cia a, rozbudzaj nasz uwa no , b dziemy
w stanie dokona konkretnych, wiadomych wyborów, wspomaga-
j c prawid owe funkcjonowanie naszego organizmu. Pojawia si tutaj
kolejne wa ne za o enie, e zgodnie z naukami ajurwedy najwa -
niejsza jest profilaktyka, a zatem edukacja i budowanie uwa -
no ci i samo wiadomo ci, a nie leczenie.
Dieta, aktywno fizyczna i umys owa czy praca to nieroz czne
aspekty naszego codziennego ycia. Niestety nie zawsze wychodz
nam one na zdrowie. Ajurweda pokazuje jak nie rezygnuj c z na-
szego dotychczasowego ycia, a jedynie wprowadzaj c pewne mody-
fikacje, poprawi jego stan. Zdrowa, dopasowana do naszej indywi-
dualno ci dieta, odpowiednio dobrana praca z cia em oraz umys em,
masa e, zio a to tylko niektóre z licznych elementów, które mog
przyczynia si do poprawy jako ci naszego ycia. Robert Svoboda
decyduje si nawet na nieco radykalne, ale chyba bliskie wielu
1
R.E. Svoboda, Prakriti. Odkryj swoj pierwotn natur , Wydawnictwo
a-ajurweda.pl, Kraków 2013, s. 15.
Kup książkę Poleć książkę
14 AJURWEDA W PRAKTYCE
z nas, stanowisko: Ajurweda pozwala cz owiekowi cieszy si przyjem-
no ciami do takiego stopnia, by nie stawa y one zdrowiu na przeszkodzie2.
Cia o i umys s ze sob nierozerwalnie po czone. Poszukiwanie
równowagi mi dzy cia em i umys em to kolejny wa ny aspekt
tej dziedziny. Stan fizyczny naszego cia a ma bezpo redni wp yw na
umys i na odwrót. Wielu wybitnych lekarzy ajurwedy podkre la,
e najmocniejszym rodkiem leczniczym jest zmiana nastawienia
umys owego, której mo na dokona na przyk ad przez odpowiednio
dobrane praktyki medytacji i znane z psychologii jogi praktyki
zmiany postaw i zachowa . Podobne stanowisko zajmuje Deepak
Chopra, popularny autor, lekarz endokrynolog: (...) umys wywiera
najg bszy wp yw na cia o, a uwolnienie od chorób zale y od zmiany wia-
domo ci, zrównowa enia jej i przekazania tej równowagi cia u3.
CZY AJURWEDA JEST UŻYTECZNA
DLA WSPÓACZESNEGO CZAOWIEKA ZACHODU?
Niektórzy by mo e zastanawiaj si  czy staro ytna indyjska nauka
mo e im co zaoferowa . Czy to, e powstawa a ponad 2000 lat
temu, nie stanowi przeszkody w stosowaniu jej wspó cze nie? Czy
nie b dzie nam obca kulturowo?
Otó nawet po stosunkowo pobie nym przestudiowaniu tego
tematu okazuje si  e ajurweda jest zaskakuj co uniwersaln
dziedzin . Jest to zwi zane z faktem, e tak naprawd nic nam nie
narzuca, a jedynie pokazuje pewne prawid owo ci, zwi zki pomi -
dzy ró nymi uwarunkowaniami, jak równie narz dzia do zmiany,
ale to my decydujemy czy i jakie rodki stosujemy.
2
Tam e, s. 20.
3
D. Chopra, Zdrowie doskona e. O harmonii cia a i umys u, Wydawnictwo
W.A.B., Warszawa 2007 s. 23.
Kup książkę Poleć książkę
CZYM JEST AJURWEDA? 15
Wiele osób narzeka, e yje w po piechu. Zapewne dlatego wi k-
szo ludzi, w wypadku z ego samopoczucia, poszukuje pigu ki,
która szybko usunie jego objawy. Okazuje si zazwyczaj, e nie ma
takich uniwersalnych recept, e nie ma prostych, a zarazem d ugo-
trwa ych rozwi za . W ajurwedzie, jako specyficznej filozofii ycia,
podkre la si rol uwa no ci, obserwacji, kszta towania odpowied-
nich postaw i zachowa . Nie wynika z niej e istnieje uniwersalne
rozwi zanie danego problemu, ale jej stosowanie pozwala spojrze
na to, jakie w a ciwo ci zosta y zaburzone, gdzie powsta a nierów-
nowaga i uczy jak j usuwa . Nie wymaga stosowania skompliko-
wanych zabiegów, tajnych indyjskich zió , a zamiast tego pozwala
nam dokonywa prostych zmian w yciu codziennym.
Podstawow zasad ajurwedy jest niejako uproszczenie sobie ycia.
Einstein pono mawia , e wszystko trzeba robi tak prosto, jak to
jest mo liwe, ale nie pro ciej. Niech nauka ajurwedy stanie si dla
Was inspiracj do poszukiwa , do poznania w asnych potrzeb
i nauczenia si siebie. I z tej samowiedzy niech wynika stosowanie
prostych rozwi za . Je li w Waszym yciu przyszed czas na zmian ,
ale czujecie, e nie ma na ni miejsca, to spo ród wszystkich zale-
ce , jakie ajurweda ma do zaoferowania, wybierzcie te, na które
mo ecie sobie pozwoli w danym momencie Waszego ycia. Niech
Wasze decyzje nie wywróc dotychczasowego ycia do góry nogami.
W wielu wypadkach takie rewolucyjne podej cie wcale nie jest
zdrowe. Na wszystko przychodzi w a ciwy czas, dlatego trzeba zaczy-
na od ma ych zmian, a gdy pojawi si odpowiednia przestrze 
wprowadza kolejne. Ka dy z Was ma swój rytm i nale y do niego
dobra tempo i rodzaj zmiany. Istotn spraw jednak e jest
systematyczno , regularno i niezmienno w podejmowanych
decyzjach.
W kolejnych rozdzia ach pojawi si informacje, co jest dobre dla
zrównowa enia poszczególnych dosz  vata, pitta b d kapha, a co
Kup książkę Poleć książkę
16 AJURWEDA W PRAKTYCE
mo e wp ywa na nie destabilizuj co. Jednak e pami tajmy, e pro-
ces zmian musimy dostosowa do swojego ycia. Je li kto wraca
z pracy o 22 to trudno mu b dzie trzyma si tego, by je stosun-
kowo wczesne kolacje. W procesie budowania swojej wiadomo ci
i ajurwedyjskiego leczenia musimy wykazywa si elastyczno ci ,
byle tylko nie by a ona pretekstem do usprawiedliwiania przed sob
rozmaitych aktów pob a ania swoim z ym nawykom. Niektórzy zale-
caj , aby spo ród wielu rzeczy, które nale y zmieni , wybra dwie 
 trzy proste, od których atwo Wam b dzie zacz . Gdy stosuje si
je przez jaki czas, dostrzega si , e nie wymagaj ju wysi ku. Wów-
czas mo na przyst pi do wprowadzenia kolejnych przeobra e .
Kup książkę Poleć książkę


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
10 Podaj klasyczna definicje prawdy i jak ja stosowac wobec naszej wiedzy
28 Podaj klasyczna definicje prawdy i jak ja stosowac wobec naszej wiedzy
Jak często stosować maseczki
Przyszlosc Boga Praktyczne rozwazania o wspolczesnej duchowosci pbogap
Warsztaty edukacji twórczej Jak rozwijać osobowość przez sztukę Program interdyscyplinarny (FRAGME
Warsztaty edukacji twórczej Jak rozwijać osobowość przez sztukę Program interdyscyplinarny
Jak współczesnej młodzieży mówić o Bogu(1)
Leczenie złamań żuchwy – przegląd metod od starożytności do czasów współczesnych
Suworin Aleksiej Praktyczny kurs leczenia głodem

więcej podobnych podstron