Logistyka opakowania i znakowanie towarów


Strona 1 z 5
Logistyka
OPAKOWANIA
I
ZNAKOWANIE TOWARÓW
1. Definicja opakowania
Pod pojęciem opakowania rozumie się dającą się oddzielić powłokę pakowanego towaru, mającą go
chronić i zabezpieczać przed wpływami otoczenia oraz oddziaływaniem energii mechanicznej w czasie
trwania procesu transportowego.
Według definicji zawartej w PN-88/0-79000 opakowanie jest wyrobem przeznaczonym do ochrony innych
wyrobów przed uszkodzeniami, a także do ochrony otoczenia przed szkodliwym oddziaływaniem
zapakowanego towaru.
Samo opakowanie jest wg normy DIN 55 405 jednostką składającą się z:
" Środka opakowaniowego  jest wyrobem z materiału opakowania, przeznaczonym do pokrycia
zapakowanego towaru lub utrzymania go w całości
" Materiału opakowania  to materiał, z którego wyprodukowane jest opakowanie
" Pomocniczych środków opakowaniowych  obejmują środki, które wraz ze środkami
opakowaniowymi służą do opakowania, zamknięcia i przygotowania do wysyłki pakowanego towaru.
2.Funkcje opakowania
a) Funkcja produkcyjna  opakowanie umożliwia przygotowanie odpowiedniej ilości towarów na
wejście do produkcji i pobranie odpowiedniej ilości towarów na wyjście z produkcji.
b) Funkcja marketingowa  opakowanie wielu towarów stanowi istotną część strategii marketingowej
wyrobu, która sprawia, że towar staje się możliwy do odróżnienia od towarów konkurencji.
c) Funkcja użytkowa  zalicza się do niej ponowne zastosowanie opakowanie u nabywcy lub
zastosowanie do innych celów.
d) Funkcja logistyczna  opakowanie powinno ułatwi wykonywanie innych procesów logistycznych,
warunkują sprawność czynności transportowych, manipulacyjnych i transportowania.
Logistyczne funkcje opakowania są następujące:
a) Funkcja ochronna  ochrona towaru przez opakowanie jest uważana za najważniejszą logistyczną
funkcję opakowania; opakowanie powinno zabezpieczać ładunek przed utratą lub obniżeniem jego
jakości w drodze od producenta do konsumenta; opakowanie powinno chroni c towar przy wysyłce
przed obciążeniami mechanicznymi i klimatycznymi (wilgotność, temperatura); ma utrudniać kradzież
znajdującego się wewnątrz towaru.
b) Funkcja magazynowa  od opakowania wymaga się, aby ułatwiało ono magazynowanie towaru, tzn.
opakowanie powinno nadawać się do układania w stosy; kształt i wymiary muszą pozwalać na
bezpośrednie układanie poszczególnych opakowań na sobie; musi poza tym umożliwia
wykorzystanie przestrzeni magazynowej,
Strona 2 z 5
c) Funkcja transportowa  opakowanie ma za zadanie ułatwić transport; przy stosunkowo niewielkiej
masie opakowania, jego kształt i wymiary powinny pozwolić na optymalne wykorzystanie pojemności
środka transportowego,
d) Funkcja manipulacyjna  polega na ułatwieniu prowadzonych robót ładunkowych ręcznie i
mechanicznie,
e) Funkcja informacyjna  opakowanie jest nośnikiem informacji; opakowanie powinno być tak
oznaczone (np. kolorem lub napisami), aby pracownik kompletujący zamówienie w magazynie mógł
łatwo zidentyfikować żądane towary; opakowanie towarów kruchych, szybko psujących się,
wymagających specjalnego traktowania przy wysyłce powinny być wyraznie oznakowane symbolami
rysunkowymi, znakami lub objaśnieniami,
f) Funkcja utylizacyjna  ma bardzo duży związek z procesami logistycznymi, gdyż recykling i
utylizacja wykorzystywanych wielokrotnie opakowań to także składnik logistyki zwanej logistyką
odpadów; jest to ponowne wykorzystanie opakowań przez przedsiębiorstwa lub też wykorzystanie
zużytych opakowań jako surowców wtórnych.
3. Jakość opakowań
Podstawowymi czynnikami, które decydują o jakości opakowań i składają się na proces ich powstawania
są:
- projektowanie i opracowanie wzorów opakowań,
- opracowanie założeń i technologii produkcji,
- wybór i zakup tworzyw opakowaniowych oraz surowców pomocniczych,
- wybór i zastosowanie odpowiedniej techniki produkcji
- kontrola jakości opakowań
Przed przystąpieniem do projektowania opakowania należy przeanalizować wiele czynników
wpływających na wybór konstrukcji opakowania czyli: masę, wymiary i kształt wyrobu, możliwość
przeprowadzania demontażu opakowania po jego opróżnieniu z towaru, własności chemiczne wyrobu
(wytrzymałość, odporność na działanie wstrząsów), odporność na korozję oraz oddziaływanie czynników
klimatycznych, atmosferycznych i biologicznych, przewidywaną technikę transportu i przeładunków,
wartość wyrobu.
4. Podział opakowań
Opakowania najczęściej dzieli się według:
A. Tworzywa  drewno, metal, szkło, tworzywo papierowe, tworzywo sztuczne, tkaniny
B. Formy konstrukcyjnej  skrzynie, klatki, pudła, beczki, butle, worki
C. Podatności na składanie i rozbieranie  nierozbieralne, składane, składane gniazdowo
D. Przeznaczenia  jednostkowe (np. pudełko), zbiorcze (np. skrzynia), transportowe (np. kontener)
E. Trwałości  jednorazowego użytku, wielokrotnego użytku
F. Formy rozliczeń  sprzedawane, pożyczane, zwrotne
G. Związku z produktem  bezpośredni (stykają się z produktem), pośredni (nie stykają się z
produktem)
Opakowalnictwo należy do tych dziedzin gospodarki, które się bardzo szybko rozwijają. Powstają coraz to
nowe konstrukcje opakowań, stosuje się nowoczesne tworzywa, zwłaszcza będące kombinacją różnych
rodzajów materiałów (np. papieru, metalu i tworzyw sztucznych). Szczególne znaczenie przypisuje się
funkcjom marketingowym opakowań, ale trzeba wyraznie zaznaczyć ważność funkcji logistycznych.
Rozwój opakowań i doskonalenie ich funkcji logistycznych zwiększają sprawność i niezawodność
procesów logistycznych, a także umożliwiają redukcję kosztów tych procesów.
Strona 3 z 5
5. Znakowanie opakowań
Znakowanie opakowań transportowych odgrywa bardzo dużą rolę w organizacji i technice procesu
transportowego. Brak właściwych oznaczeń dotyczących przeznaczenia ładunku , jego wrażliwości,
sposobu obchodzenia się z nim w czasie transportu może doprowadzić do poważnych uszkodzeń lub
całkowitej utraty wartości użytkowej lub funkcjonalnej ładunku, a tym samym  wzrostu kosztów
logistycznych. Właściwe oznakowanie zabezpiecza ładunek przed uszkodzeniami mogącymi powstać w
czasie transportu i informuje pracowników ładunkowych o zachowaniu właściwej ostrożności podczas
wykonywania robót. Znakowanie opakowań spełnia rolę instruktażową dla przewoznika oraz usprawnia
prace ewidencyjne. W Polsce od 01.07.1991 r. Obowiązuje norma PN-91/0-79252. Opakowania
transportowe z zawartością. Znaki i znakowanie .Wymagania podstawowe.
Zgodnie z tą normą znaki dzielą się na:
ż zasadnicze
ż informacyjne
ż niebezpieczne
ż manipulacyjne
Znaki zasadnicze zapewniają rozpoznanie podstawowych cech produktu oraz miejsca przeznaczenia. W
grupie tej znajdują się znaki: identyfikacji, odbiorcy i miejsca przeznaczenia.
Znaki informacyjne umożliwiają bliższe rozpoznanie ładunku. Do grupy tych znaków należy
oznakowanie zawierające dane o: masie opakowania wraz z zawartością, o wymiarach opakowania oraz
o nadawcy opakowania transportowego.
Znaki niebezpieczeństwa wskazuję na szczególne cechy ładunku, grozne dla ludzi i otoczenia. Aadunki
oznaczone tymi znakami wymagają stosowania specjalnych środków ostrożności podczas
magazynowania, manipulacji ładunkiem oraz w czasie transportu. Do znaków tych należą znaki
określające: materiały wybuchowe, gaz, materiały łatwopalne, materiały samozapalne, materiały trujące,
żrące i promieniotwórcze.
Znaki manipulacyjne nakazują określony sposób obchodzenia się z ładunkiem podczas transportu i
magazynowania oraz wszelkich innych manipulacji. Do grupy tej zaliczane są następujące oznaczenia
określające ładunki tłukące się i reagujące na wstrząsy, kruche , łamliwe, aparaty precyzyjne, zakaz
używania haków, nakaz ochrony przed nagrzaniem, miejsca zakładania uchwytów, nakaz ochrony przed
wilgocią, środek ciężkości oraz ładunki łatwo psujące się. Znaki manipulacyjne wskazują wrażliwość c
ładunku i informują o sposobie obchodzenia się z nim w czasie transportu i magazynowania, czyli
ostrzegają przed stratami, jakie mogą powstać podczas przewozu i magazynowania
6. Kody kreskowe
Kod kreskowy jest graficznym odzwierciedleniem znaków, stanowiących kombinację jasnych i ciemnych
elementów (równoległych kresek o zróżnicowanych szerokościach) mających na celu ich maszynowy
odczyt.
Do czego służą te znaki:
Znaki te służą do kodowania danych identyfikujących określanych za pomocą symbolu graficznego,
odczytywanego automatycznie przez czytniki (skanery).
Rodzaje kodów kreskowych:
Obecnie znanych jest ponad 200 kodów, częściej stosuje się ich ok.50, a masowo 8
Wyróżniamy m. in. kody:
ż UPC
ż EAN
Strona 4 z 5
ż JAN
ż IAN
ż EAN 13 (kod główny i do oznaczania jednostki konsumenckiej)
ż EAN 8
ż EAN 128 (kod uzupełniający , do oznaczania miejsca produkcji I numeru serii)
ż DUN 14 (do oznaczania jednostki wysyłkowej)
KORZYŚCI Z WPROWADZANIA KODÓW KRESKOWYCH:
- Możliwość uzyskiwania przez odbiorców sprzedawanych towarów bieżącej, szczegółowej informacji
na temat zbytu
- Przyspieszenie obrotu towarowego i zmniejszenie wydatków związanych z ruchem towarów
- Oszczędność czasu pracy przeznaczonego na inwentaryzację towarów o ok. 25%
- Oszczędność siły roboczej przy magazynowaniu o ok. 20%
- Zmniejszenie wielkości zapasów o ok. 30%
- Usprawnienie wzajemnych relacji między handlem i produkcją
- Polepszenie ochrony majątku jednostek handlowych
- Przyspieszenie obsługi klientów o około 15%
- Usprawnienie wymiany handlowej z zagranicą
- Operatywne zarządzanie magazynami i placówkami handlowymi
Uproszczony schemat drogi życia opakowania
Pozyskiwanie
surowców
Wytwarzanie materiału
opakowaniowego
Strona 5 z 5
Wytwarzanie
opakowania
Pakowanie
Dystrybucja / handel
Użytkowanie / zużycie
Zbiórka odpadów
Odpady
użytecznych
bezużyteczne
sortowanie
Pełne sortowanie spalanie
Składowanie na wysypiskach


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
logistyka opakowania i znakowanie towarow (5 stron)
kontrola i znakowanie opakowan
ćwiczenie znakowanie opakowań
1 System logistyczny na przykładzie dystrybucji opakowań metalowych przeznaczonych
Projektowanie i realizacja zadań logistycznych w gospodarce opakowaniami
WYKŁAD 8 STANDARDY ZNAKOWANIA OPAKOWAŃ
logistyka transportu towarowego w europie klucz do zrównoważonej mobilności
LOGISTYKA UTYLIZACJI ODPADÓW OPAKOWANIOWYCH
rynek pracy logistyka
Logistyka (13 stron)
Dz U 2002 199 1671 o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych
Baum Wajszczuk Wawrzynowicz Modelowe rozwiazanie logistyczne

więcej podobnych podstron