Czy współczesna nauka mówi o Bogu


Czy nauka mówi o Bogu?
Czy współczesna nauka mówi o Bogu ?
(z dr Jolantą Koszteyn i z prof. Piotrem Lenartowiczem SJ
rozmawia o. Z. Kijas OFMConv)
[Wywiad opublikowany w I tomie serii: "Mówić o Bogu",
Wyd. "Bratni Zew", Kraków 1997, str.89-114]
1. Czym jest wiara?
Zdzisław Kijas OFMConv - Nie ma \ycia bez wiary, niezale\nie od czasu. śycie jest mo\liwe tylko i wyłącznie
w oparciu o wiarę przekazaną, czy doświadczoną. Tak więc fakt wiary jest niezaprzeczalny. Trudności
natomiast odnoszą się do treści wiary, tzn. co rozumie się pod słowem "wiara". I jeszcze jedno, w jakim stopniu
wiara, którą prze\ywamy, opiera się na świadectwie otrzymanym od osób poprzednich, a w jakim stopniu jest
ona naszą "zdobyczą"?
Jolanta Koszteyn - Odpowiedzieć na te pytania nie jest łatwo. Dla mnie sama w sobie wiara jest
powszechnym, ale czysto ludzkim zjawiskiem, które nie musi mieć nic wspólnego z Bogiem. Jest to jedna z
form poznania, form uczenia się, form zdobywania wiedzy - tej przekazywanej z pokolenia na pokolenie, a
którą mo\emy nazwać wiedzą wyuczoną. Większość faktów, które poznajemy, o których myślimy, na
podstawie których cokolwiek tworzymy, jest nam przekazane na zasadzie "aktu wiary". My wierzymy, \e
tablica Mendelejewa jest słuszna. Wierzymy, \e równanie Einsteina jest słuszne. Prawie nikt tego nie sprawdza.
Oczywiście, je\eli w którymś momencie oka\e się, \e nale\y wprowadzić dodatkowy parametr - zostanie on
wprowadzony. Ale generalnie rzecz biorąc przeciętny człowiek nie sprawdza słuszności tych prawd. Nikt w tej
chwili nie sprawdza i nie kwestionuje bardzo wielu tzw. prawd naukowych.
I na tym m. in. polega to powszechne, wynikające z kondycji ludzkiej, zjawisko wiary - a przynajmniej
jednej z jej form. I od strony czysto zjawiskowej, ta wiara nie ma nic wspólnego z wiarą w Boga. Ludzie
wierzący w prawdziwość teorii kwantowej, zasadność tablicy Mendelejewa, pełne udokumentowanie teorii
ewolucji, nie muszą wierzyć w Boga. To sa dwie ró\ne formy wiary.
Z.K. - Ale czy nie jest pewnym paradoksem, \e nauki ścisłe, które zwyczajnie kojarzą się nam z rozumem,
mówią o wierze ?
J.K. - Po pierwsze, wiara nie musi stać w sprzeczności z rozumem, a więc przeciwstawianie sobie tych
terminów nie zawsze jest zasadne. Po drugie: wyra\ane przez ludzi "akty wiary", choć są zjawiskiem
powszechnym, nie zawsze są w pełni uświadomione. W sposób mniej lub bardziej "zakamuflowany", mniej lub
bardziej uświadomiony zjawisko wiary nale\y równie\ do dziedziny, którą nazywa się profanum.
Z.K. - A kiedy w wierze zaczyna się, według Pani, przejście od profanum do sacrum?
J.K. - To "przejście", a właściwie "przechodzenie", jest najczęściej procesem stopniowym i zawsze ściśle
związanym z rozwojem całego człowieka. Początkowo zadawalamy się odpowiedziami dawanymi nam w
szkołach, przyjmujemy "na wiarę" wyjaśnienia dawane przez naukę, a potem zaczynamy ten baga\ przekazanej
nam i wyuczonej wiedzy analizować, reflektować. I wtedy dopiero rodzi się szansa na osobiste odkrycie,
poznanie dziedziny sacrum i skonstatowanie, \e przenika ona to, co nazywaliśmy profanum.
Z.K. - Ale je\eli w naukach ścisłych człowiek uwierzy, \e Einstein miał rację, \e Mendelejew miał rację, \e
pozostałe odkrycia, które dokonały się, były słuszne - bazuje na pewnym typie świadectwa. Wierząc w odkrycia
- wierzy ludziom, którzy ich dokonali. Czyli jest pewne połączenie nie tylko wiary, \e coś jest prawdziwe, ale \e
ten, który przekazał to odkrycie, nie mylił się.
1 z 13 2007-03-17 23:42
Czy nauka mówi o Bogu?
J.K. - Tak oczywiście - najczęściej na tym to polega. Wierzymy, \e ten kto udzielił wyjaśnienia nie mylił sie.
Często wiara w słowa autora tego wyjaśnienia opiera się na wierze innego człowieka, który mial powody by
"uwierzyć". Powstają "całe piętra" takich "aktów wiary". A jest to związane między innymi z tym, \e rozwój
nauk poszedł tak daleko, \e w tej chwili nawet tzw. biolog nie jest w stanie ogarnąć całej wiedzy biologicznej,
nie mówiąc o innych dyscyplinach. Fitosocjolog najczęściej nie zna się na genetyce molekularnej, i na odwrót -
genetyk niewiele wie o zespołach roślinnych. Tote\ pewne stwierdzenia czy wyjaśnienia przyjmuje się "na
wiarę".
Dlaczego, na jakiej podstawie wierzymy jednym ludziom, a innym nie? Jest to skomplikowane zagadnienie,
ale mające niewątpliwie związek z pojęciem autorytetu, które ka\dy człowiek intuicyjnie rozumie. Z tego
względu, będziemy oczywiście wierzyli Einsteinowi, tym bardziej, \e kolejne zastępy autorytetów, okryły go
taką chwałą, \e jego nazwisko figuruje w ka\dym podręczniku fizyki. W związku z tym nikt, kto nie jest
specjalistą w dziedzinie fizyki teoretycznej, nie będzie dociekał, czy teoria Einsteina jest słuszna, czy nie, czy
wymaga poprawek i uściśleń, czy nie. Natomiast ludzie, którzy są specjalistami w danej dziedzinie, mają
dostateczną wiedzę, by włączyć w dociekania naukowe swoją osobistą refleksję. I albo ich dotychczasowa
wiara w jakieś stwierdzenia potwierdza się, albo ulega zachwianiu.
Piotr Lenartowicz SJ - Nie tutaj widzę zródło konfliktu, jaki obecnie - w moim przekonaniu - istnieje między
oficjalną doktryną przyrodoznawstwa, a poglądami religijnymi.
By ten konflikt ukazać odró\nilbym sprawę zaufania Bogu od poznania Boga. To dwie ró\ne sprawy, które
łączy się zwykle, nazywając jednym i tym samym słowem ?wiara?. Istnieje dogmat Kościoła Katolickiego
ogłoszony na Soborze Watykańskim I (1869-1870), dogmat, który głosi, \e aby wiara nadprzyrodzona, czyli
zaufanie Bogu, stała się wiarą pełną i dojrzałą, musi się oprzeć na wiedzy o Bogu. Człowiek musi się
zorientować, \e świat jest dziełem Stwórcy - \e Stwórca to istota rozumna, wszechmocna. Człowiek musi się
te\ zorientować, \e jakaś jego istotna cząstka przetrwa śmierć ciała, \e będzie ponosił wieczną
odpowiedziałność lub otrzyma wieczną nagrodę za swoje decyzje i czyny - słowem, \e Bóg będzie go sądził po
śmierci. To są owe preambula fidei (przesłanki wiary), których nie mo\na opierać na zaufaniu do Pisma
Świętego, ani na autorytecie Kościoła. Byłoby to błędne koło dowodzenia. Powy\sze rozró\nienie między
ufnością pokładaną w Bogu a wiedzą o Bogu jest obecnie albo zamazywane, albo lekcewa\one, albo po prostu
zapominane.
Czy istnieją wiarygodne, naturalne i racjonalne przesłanki wiedzy o Bogu? To zale\y, co o Panu Bogu
chcemy wiedzieć. O tajemnicy Trójcy Świętej nie dowiemy się z badań przyrodniczych, wcielenia Chrystusa,
drugiej Osoby Trójcy Świętej nie potwierdzimy \adnym eksperymentem i nawet cuda nie mogłyby udowodnić
na 100% obecności Pana Jezusa w Najświętszym Sakramencie - z tego zdaję sobie sprawę. To jest sfera
sacrum, sfera wiary nadprzyrodzonej, sfera misterium stricte dictum czyli tajemnicy przekraczającej aktualne
pojmowanie człowieka. Bo to są wewnętrzne tajemnice śycia Bo\ego. Co innego, gdy staramy się poznać
Boga jako Stwórcę, gdy chcemy odnalezć ślady Jego działania w stworzeniach.
Dopiero 250 lub tylko 150 lat temu materializm stał się oficjalną, filozoficzną doktryną wiedzy
przyrodniczej. Przedtem wielcy przyrodnicy nie tylko nie wyznawali materializmu, ale wręcz oświadczali, \e w
odkrywanych prawidłowościach przyrody wyraynie widzą działanie Wszechmocy, Mądrości, Wspaniałości
Stwórcy. Czy to prawda, \e w okresie ostatnich dwustu lat \aden nowy ślad Stwórcy, \aden fakt lub
prawidłowość świadcząca o Jego istnieniu i Jego mądrości nie zostały odkryte?
2. Rola ?świadka? w nauce i w wierze
Z.K. - Ja bym równie\ szedł w podobnym kierunku. Jeszcze mała uwaga na marginesie tych rozwa\ań. Zdarza
się, i\ ktoś nie znając Einsteina i jego odkryć zostaje przez innych wyśmiany i odbierany jako faktyczny
ignorant, który nic nie wie. Spróbujmy tę uwagę przenieść na grunt wiary. Na przeprowadzoną wśród
naukowców ankietę, dlaczego nie wierzę, odpowiedziano. "Zostałem wykształcony jako naukowiec. Nie mogę
naiwnie uwierzyć takiej bajeczce na tak cienkich dowodach". Przenosząc teraz doświadczenie z Einsteinem na
doświadczenie Boga - czy nie wydaje się pewnym paradoksem, \e w pierwszym przypadku, je\eli ktoś przyznał,
\e nie zna Einsteina, czy któregoś z jego twierdzeń, był uwa\any za ignoranta i ośmieszany, to w odniesieniu do
Boga odwrotnie, nie wierzy w Niego, aby nie zostać ośmieszonym. Tymczasem rzeczywistość, jaką jest Bóg,
bardzo mocno obecna w naszym \yciu, posiada tak wielu świadków, tak wielu tych, którzy Nim \yją, którzy
potrafią tego dowieść i we własnym \yciu ukazać, \e On jest i działa. Pojawia się więc dość wyrazna
2 z 13 2007-03-17 23:42
Czy nauka mówi o Bogu?
sprzeczność, z jednej strony daje się wiarę, z drugiej natomiast jej brak.
P.L - Chciałbym tu wspomnieć o pewnej manipulacji. Mianowicie, kiedy mówimy o tzw. człowieku
nowoczesnym, mamy na myśli 5%, czy 2% ludzkości wykształconej na uczelniach, które mają w zasadzie
zupełnie jednolity program i programowo głoszą jednolite, materialistyczne poglądy. Tymczasem ogromną
większość, przynajmniej 90% ludzkości stanowią ludzie, którzy w taki czy inny sposób wiedzą coś o Bogu, o
Jego istnieniu. To o nich mówi się "ciemnogród". Ich religijne i moralne poglądy są przedstawiane jako
zagro\enie rzekomo większe ni\ ateistyczny socjalizm, który w krótkim czasie wymordował ok. 100 milionów
bezbronnych ludzi, a znacznie więcej trzymał lub nadal trzyma w niewyobra\alnej nędzy i poni\eniu.
Domniemana niespójność i ró\norodność poglądów religijnych ma być głównym dowodem błędu. Nie
istnieje jakoby jakiś jednolity pogląd religijny, a jedynie śmietnik fragmentarycznych, iluzorycznych pojęć, z
którymi w ogóle nie warto się liczyć. To jest wielkie kłamstwo, wielka mistyfikacja. Bowiem mimo podziałów
jakie istnieją między katolikami a muzułmanami, między śydami a Świadkami Jehowy, między baptystami a
metodystami - te 90% ludzkości posiada bardzo jednolity, zaskakująco jednolity światopogląd. Zupełnie
podobnie, lub wręcz identycznie opisują "przymioty" Boga, te same zjawiska traktują jako dzieło Stwórcy,
zupełnie tak samo formułują Jego prawo moralne, a nawet podobnie opisują wieczne plany, jakie Bóg ma
wobec nas. Jednomyślność ludzi "bojących się Boga" jest zaskakująca i absolutnie niesłusznie, wbrew
oczywistości kwestionowana lub ukrywana. Do tego nale\y dodać bardzo wa\ny i równie oczywisty fakt, \e te
jednolite poglądy religijne są historycznie prawie niezmienne.
J.K. -Słuchając pytania zwróciłam uwagę na jedno ze słów, które w nim padło - "ignorant", a więc ktoś, kto
czegoś nie wie, na czymś się nie zna, czegoś nie rozumie. Czy\ ka\dy człowiek nie jest w jakimś stopniu
"ignorantem"? Czy nieznajomość jakichś zagadnień uniemo\liwia mu ocenę czyichś słów, poglądów? Czy
dyskwalifikuje to człowieka tak dalece, \e bagatelizuje się jego odczucia, nie bierze pod uwagę jego krytyki lub
oburzenia?
Nie ma mowy o tym, by ka\dy z osobna człowiek mógł weryfikować słuszność wniosków i stwierdzeń
przedstawicieli poszczególnych dyscyplin. I nie ma potrzeby tego robić - specjalista zweryfikuje specjalistę i
zasadność jego tez. Poza tym, przeciętnego człowieka nie interesują szczegółowe, fragmentaryczne badania i
konkluzje. W wielu wypadkach, nawet wiedza o tzw. "epokowych odkryciach" nie ma bezpośredniego wpływu
na \ycie człowieka. Sama w sobie wiedza, \e czasoprzestrzeń jest zakrzywiona, \e światło ma naturę
falowo-korpuskularną, \e DNA jest skomplikowaną heliksoidą zło\oną z nieprzypadkowych sekwencji
nukleotydów, itp., nie ma wpływu na nasze codzienne \ycie. Nie chcę przez to powiedzieć, \e te fakty są bez
znaczenia. One mają najczęściej ogromne znaczenie, ale w formie aplikacji, zastosowań w \yciu codziennym,
m. in. w technice, medycynie, rolnictwie, itp. One mają równie\ znaczenie i wywierają ogromny wpływ na
nasze \ycie, gdy stają się elementami koncepcji usiłujących wyjaśnić "naturę rzeczywistości", "kondycję
człowieka", "sens ludzkich działań".
W tym momencie, nawet dla przeciętnego człowieka, "niespecjalisty", przestaje być obojętne, czy u samych
podstaw kondycji ludzkiej rzeczywiście le\y "samolubny gen, który bez reszty determinuje nasze \ycie i nie
wie, co to moralność".
I tu rodzi się pytanie: Czy "przeciętny" człowiek mo\e zweryfikować zasadność stwierdzeń zawartych w
interpretacjach, szczególnie tych mających ambicje całościowego ujmowania pewnych zjawisk? Czy mo\e
rozpoznać ewentualną błędność stawianych tez? Wydaje mi się, \e mo\e tego dokonać. Nie jesteśmy tacy
"bezbronni", jakby się wydawało lub jakby to chcieli nam wmówić "specjaliści". Szczególnie łatwo mo\emy
zweryfikować poglądy dotyczące nas samych, naszych spraw ludzkich.
Przykładowo: teoria chaosu operuje aparatem matematycznym, który jest dla mnie absolutnie niedostępny.
Nie jestem w stanie zweryfikować, czy dany "atraktor" został obliczony poprawnie od strony matematycznej.
Ale kiedy ktoś, w oparciu o wnioski wypływające z tych teoretycznych, obserwowanych na monitorze
komputera danych, zaczyna mi udowadniać, \e zjawisko biologiczne jest chaotyczne, \e proces mojego
widzenia, praca mojego mózgu są tak samo chaotyczne jak pogoda, jak bezładny ruch cząstek w powietrzu, to
naturalne poczucie integracji mego ciała i umysłu, ka\e mi podejść z ogromną ostro\nością do tych stwierdzeń
i nie dawać im pełnej "wiary".
3. Czym jest nauka?
Z.K. - Oświecenie odeszło od filozofii rozumianej jako określona suma wiedzy, pogłębionej refleksją i
3 z 13 2007-03-17 23:42
Czy nauka mówi o Bogu?
przemyślanej. Widziało w niej raczej zbiór wielu ró\nych faktów, zebranych tu i ówdzie. Czymś takim
charakteryzował się człowiek oświeceniowy: w ka\dym temacie miał coś do powiedzenia, mógł czymś
zabłysnąć itd. Brakowało mu natomiast pewnego dystansu do rzeczywistości przyrodniczej, spojrzenia na nią
trochę 'z góry', brakowało mu tego, czym tak bardzo charakteryzował się człowiek średniowiecza, który potrafił
odnosić zjawiska fizyczne, bardziej czy mniej do Boga. Czy ten nowy rodzaj nauki, o której mówimy, która robi
tyle trudności, czy zdaje się je robić w przeskoku od tego, co dotykalne, do tego, co doświadczone przez
\yjących świadków, czyli do Boga - nie znalazł się u podło\a obecnej kultury ? Poniewa\ pewne odejście od
Boga jest faktem kulturalnym, a nie tylko wynikiem jakiejś refleksji, czy głębokich przekonań - jest w modzie.
Czy tutaj, w dziedzictwie oświeceniowym, nie nale\y szukać pewnych korzeni?
P.L. - Generalnie zgadzam się z tym, \e w historii nauk nastąpił pewien przełom, gdy wiedza stała się tak
obszerna, \e pojedynczy człowiek nie mógł nad nią zapanować, nie mógł stać się tak wszechstronnym jak
Leonardo da Vinci. To jest niewątpliwe. Ale by pełniej wyrazić moje przekonania muszę wprowadzić
rozró\nienie pomiędzy przyrodniczą analizą zjawisk z jednej strony, a fundamentalnymi pytaniami
przyrodoznawstwa z drugiej. Analiza się pogłębia, ale pytania nabrzmiewają, zamiast się kurczyć.
W ciągu ostatnich 200 lat skonstruowano ogromne teleskopy i potę\ne mikroskopy elektronowe, zbudowano
rozmaite urządzenia, które pozwoliły śledzić szczegóły na poziomach poprzednio zupełnie niedostępnych. Ta
coraz dokładniejsza wiedza często jeszcze ostrzej, ni\ poprzednio, stawia problem Początków, np.: początku
kosmosu astronomicznego, początku \ycia na Ziemi, początku gatunków, początku człowieka.
Jest rzeczą zrozumiałą, \e ateiści próbują w swój materialistyczny sposób odpowiadać na pytania: jak
powstał kosmos, jak powstało \ycie, jak powstała cała plejada ró\norodnych form \ywych. Jednak kurczowe
trzymanie się cudacznej tezy, \e to chaos zbudował ró\norodne, perfekcyjne całości, \e to, co bierne,
zbudowało to co \ywe, ju\ od dawna trąci myszką. Odkrycia biologii molekularnej ukazały, \e w najprostszych
komórkach \ywych panują porządek i precyzja niespotykane w całym Kosmosie, włączając w to całą
najnowocześniejszą technologię człowieka. Kiedyś darwinowska teoria "ogniw pośrednich" mogła się
wydawać mo\liwa do utrzymania. Ogromny postęp w rekonstrukcjach paleobiologicznych ukazał z jakiej
"pró\ni" i jak błyskawicznie pojawiły się główne formy \ycia. Naukowa analiza zjawisk uwypukliła wiele
podstawowych pytań, wyrazniej ujawniając prymitywizm dotychczasowych, materialistycznych tłumaczeń.
Z.K. - W ten sposób doszliśmy do człowieka, od którego zale\y wiele i który podejmuje rozliczne decyzje. Czy
mo\na powiedzieć, \e nauka, a w szczególności nauka ścisła, pozostała tak samo otwarta na Boga jak dawniej,
niosąca w sobie ślady Boga, które odczytać mo\e ka\dy, kto spogląda na nią z czystą intencją? Czy te\ inaczej,
mo\e zostać odebrana, jako pewna przeszkoda w spotkaniu się z Bogiem? Pewne kluczenie po trudnych
drogach rzeczywistości, aby spotkać się z Bogiem i wtedy mo\e nastąpić pewne zespolenie między tym kim
jestem wewnętrznie, kim pragnę być jako wierzący, a tym kim jestem z zawodu. W ten sposób te dwie ście\ki
biegną równolegle obok siebie.
P.L. - Ja bym przede wszystkim zastanowił się, co mamy na myśli mówiąc "nauka". Mamy na myśli dwie
rzeczy. Z jednej strony termin "nauka" kojarzy się z pewnymi faktami, o których byśmy się nie dowiedzieli,
gdyby nie badania przyrodnicze, np. istnienie zaszyfrowanego zapisu informacji biosyntetycznej w cząsteczce
DNA. Gdyby nie badania przyrodników, nikt by na to nie wpadł. A jest to - w moim przekonaniu - największe
odkrycie przyrodnicze od paru tysięcy lat. Jednak DNA istniało miliony i miliardy lat temu, zanim go odkryto.
Pytanie brzmi: czy fakt DNA świadczy o istnieniu Boga, czy świadczy o tym, \e Boga nie ma? Ten fakt nie jest
nauką - to jest po prostu rzeczywistość.
Z drugiej strony mówimy "nauka" i mamy na myśli mentalność, schematy myślowe establishmentu
naukowców, którzy są wychowywani w pewien sposób i powielają z pokolenia na pokolenie pewną formę
interpretacji Kosmosu. Te schematy i przyzwyczajenia ulegają znacznym zmianom. Był taki czas, gdy wszyscy
byli przekonani o prawdzie teorii geocentrycznej, ptolomeuszowskiej. Wymagało paru stuleci, aby przejść na
inną formę interpretacji, \eby wykorzenić pewne nawyki. Był te\ okres, kiedy, ju\ po odkryciu mikroskopu,
uczeni wpadli w ślepy zaułek tzw. teorii preformacji, która głosiła, \e nie ma rozwoju embrionalnego, \e
rozwój płodu jest iluzją, \e w komórce rozrodczej od początku istnieje gotowy organizm dorosłej \aby lub
dorosłego, choć maleńkiego człowieka. Mo\na było łatwo wykazać gołosłowność teorii preformacji. Mimo to
fałszywa teoria zdominowała myśl biologiczną na 150 lat, a\ do początku wieku XIX. Nauka nagle oślepła i to
na całe pokolenia.
4 z 13 2007-03-17 23:42
Czy nauka mówi o Bogu?
Pyta się Ojciec, czy nauka jest otwarta na Boga? Moglibyśmy zapytać: czy malowidło na skale, które przez
tysiące lat było w jakiejś ciemnej grocie i nikt go nie widział, czy ono było otwarte na ludzki byt i na ludzkie
istnienie? Oczywiście, jest ono świadectwem, \e kiedyś istniała istota rozumna, która była w stanie oświetlić
przestrzeń jaskini, która była w stanie zrobić rusztowanie, aby dosiegnąć jej sklepienia, która była w stanie
zebrać rozmaite barwniki i tymi barwnikami selektywnie, koncentrując się na paru szczegółach zręcznie
wybranych z całości sylwetki bizona, kilkoma kreskami narysować jego podobiznę. Czy to malowidło było
"otwarte" na odkrycie przez człowieka? Oczywiście, \e tak. A czy ten człowiek, który teraz tam przychodzi -
jakiś archeolog, lub speleolog - czy on musi, patrząc na te bizony, dojść do wniosku, \e kiedyś w tej jaskini
działała rozumna istota o zdolnościach artystycznych? Nie musi. Taki przymus nie istnieje. Uczony zawsze
pozostaje wolny w swoich decyzjach.
Dla mnie najlepszym dowodem tej wolności jest fakt, \e dzisiejszy przyrodnik widząc, czym jest precyzyjnie
zaszyfrowana cząsteczka DNA, wcale nie szuka proporcjonalnych przyczyn tego szyfru, ale z uporem twierdzi,
\e jednolity dla wszystkich organizmów kod genetyczny i zaszyfrowane nim olbrzymie polimery nukleotydów,
nawinięte na miliony białkowych szpul i ciasno upakowane w chromosomach mogły powstać drogą
chaosowych dynamizmów materii mineralnej. W tym sensie taki biolog molekularny dokonuje większego aktu
negowania oczywistości ni\ archeolog, któryby przyszedł do groty z malowidłami i powiedział: "To wszystko
powstało wskutek zacieków, wskutek domieszki jakichś kolorowych glinek, które przenikały z wodą przez
sklepienie jaskini."
Kto zatem jest tu otwarty? Czy malowidło jest otwarte, czy uczony jest otwarty? Nauka mo\e być zamknięta,
ale nie w swoim przedmiocie, a tylko w sposobie patrzenia.
4. Nauka - wiara: konflikt czy współpraca?
Z.K. - Nauka nie jest bytem abstrakcyjnym, nie jest zamknięta sama w sobie, przeciwnie, jest czymś z natury
otwartym; chce być bogactwem treści, wziętych z otaczającej rzeczywistości, a w szczególności z człowieka.
Mo\emy więc powiedzieć, \e jej pragnieniem jest, aby być sumą tego wszystkiego, czym \yje świat i jakie stawia
przed sobą plany na przyszłość. Czy w takim przypadku nie nale\y przypuszczać, \e sposób rozumienia nauki i
wiary mógł stanąć na przeszkodzie w odczytaniu śladów Boga w świecie o\ywionym? Czy mo\e zbyt szerokie
rozumienie wiary i nauki nie było yródłem konfliktu: nauka - wiara? Dla wielu przykładem tego rodzaju
"konfliktu" jest sprawa Galileusza. Ten pozorny konflikt stał się dla wielu "usprawiedliwieniem" odejścia od
wiary.
J.K. - Konflikt jest w człowieku - nie w nauce. Nauka jest tworzona przez człowieka. Nie ma czegoś takiego
jak "sama w sobie nauka". Jest człowiek i jego dzieła. Jest człowiek, który podobnie, jak wiele innych istot ma
w sobie ciekawość świata, ma jakiś pęd do wiedzy, ale ma te\ w sobie tę unikalna zdolność do "stwarzania
sobie problemów" - tak to skrótowo nazwijmy. Wszystkie, poza człowiekiem, organizmy "rozwiązują" swoje
problemy \yciowe. Muszą one prze\yć, muszą coś zjeść, muszą coś upolować, muszą uwić gniazdo, muszą
wychować potomstwo. Jedynie człowiek "stwarza sobie problemy", głównie zadając pytania.
Z.K. - Bo potrafi myśleć.
J.K. - Nauka jest dziełem człowieka, które mogło powstać dzięki jego unikalnym zdolnościom. Nauka nie
istnieje poza człowiekiem - ona jest jego integralną częścią. Nie mo\na więc mówic o nauce jako
"autonomicznym" składniku rzeczywistości.
Mimo braku satysfakcjonującej definicji "zjawiska", "faktu", mimo nieustających sporów na ile rejestrowana
rzeczywistość jest "ska\ona" - czy jak niektórzy twierdzą "zafałszowana" - przez nie tylko postrzegającego, ale
jednocześnie myślącego obserwatora, mo\na w jakiś intuicyjnie oczywisty sposób oddzielić "zjawisko" od jego
"interpretacji".
A interpretacja to "trzon" nauki, bo w niej zawarte są m. in. odpowiedzi na pytania o przyczyny zjawisk, o
"naturę rzeczywistości", o sens "ludzkiej egzystencji", itd. Interpretacja nie musi być (i najczęściej nie jest)
pełnym, kompletnym wyjaśnieniem jakiegoś zjawiska, ale musi być w niej wyraznie ukazane, co i w jakim
zakresie zostało wyjaśnione, a co "czeka" na wyjaśnienie. To jest bardzo wa\ne, to stanowi o uczciwości
interpretatora.
5 z 13 2007-03-17 23:42
Czy nauka mówi o Bogu?
Interpretator nie musi znać odpowiedzi na wszystkie pytania, nie musi formułować pełnego wyjaśnienia
zjawiska, jeśli nie ma ku temu podstaw. Ale jego interpretacja nie mo\e sugerować, \e cząstkowe wyjaśnienia,
są "ostatecznym" i "jedynie słusznym" wyjaśnieniem. Interpretator mo\e, a nawet powinien mówić o swoich
domysłach, przypuszczeniach, powinien formułować hipotezy, które mogą ulatwić czy ukierunkować prace
badawcze innych ludzi. Na tym między innymi polega to, co mają na myśli ludzie mówiący i postulujący
konieczność "uczciwości" i "moralności" w nauce, mówiący o "etyce zawodu naukowca".
W świetle tego co powiedziałam, "rozziew" czy tez "konflikt między nauka i wiarą w Boga" nie ma swego
zródła w badanej przez przyrodników rzeczywistości.Ta rzeczywistość nie zawiera w sobie tego "konfliktu".
Ten "konflikt" mogą kreować tylko ludzie, m. in. naukowcy. I od ich woli zale\y, czy będzie on nieodłącznym
elementem nauki.
Z.K. - Tak, ale na pewno treść tej wiary w Boga jest tutaj bardzo wa\na.
P. L. Chciałbym postawić tu pewną hipotezę, mianowicie, \e problem stosunku wiedzy przyrodniczej i wiary
religijnej jest nie do rozwiązania, dopóki korzysta się ze zle dobranych przykładów.
Otó\ w tej kwestii istnieją pewne "modelowe" sytuacje. Taką modelową sytuacją jest sprawa Galileusza - i
jest to zły przykład, absolutnie zły przykład. Sprawa nigdy by nie była tak szalenie rozdmuchiwana, gdyby nie
była właśnie złym przykładem, to jest takim, z którego nie ma rozsądnego wyjścia.
Galileusz był człowiekiem bardzo mało liczącym się z konkretnymi faktami i wie o tym dobrze ka\dy
historyk nauki. W antologiach tekstów przyrodniczych z reguły przytacza się jako typowy dla Galileusza tekst z
traktatu ?II Saggiatore", w którym uczony wyraznie stwierdza, \e dane zmysłowe nie informują nas w
wiarygodny sposób o rzeczywistości. Galileusz bowiem nale\y do plejady tych nowo\ytnych myślicieli, którzy
przez stulecia, jeden za drugim, podkopywali nasze zaufanie do zmysłów. Có\ za paradoks, jeśli się pomyśli, \e
Galileusz jest przedstawiany jako filar nowo\ytnej nauki, która odwróciła się od ?jałowych schołastycznych
spekulacji", a zajęła badaniem świata podpadającego pod zmysły.
Drugim przykładem ilustrującym moją tezę, \e Galileusz nie jest zbyt dobrym przykładem przyrodnika, jest
jego pogląd na temat przypływów i odpływów morza. Otó\ ka\dy \eglarz wie, \e przypływ i odpływ morza
zdarza się dwa razy na dobę - prawie co 12 godzin. Ale Galileusz - w jakiś spekulatywny, abstrakcyjny,
intelektualny sposób - wymyślił sobie, \e przypływy i odpływy mogą się zdarzać tylko raz na dobę i nie mają
prawa zdarzać się częściej. Świadectwa kapitanów, wilków morskich wcale go nie przekonywały. Nie
pofatygował się te\, by samemu te ?pogłoski" sprawdzić. Przyrodnika taka postawa dyskwalifikuje.
Ale wróćmy do najistotniejszej kwestii, do sporu o to, czy porusza się Ziemia dookoła Słońca, czy Słońce
razem z planetami dookoła Ziemi. Za czasów Galileusza hipotezą najbardziej prawdopodobną wydawał się
model Tychona de Brahe. W nim planety krą\yły dokoła Słońca, jak w systemie Kopernika, lecz Słońce razem
z planetami krą\yło dookoła Ziemi a nie - jak pisał Kopernik - Ziemia dokoła Słońca. Co mogło rozstrzygnąć
ten spór? Obserwacja, która rozstrzygnęła spór na korzyść doktryny głoszonej przez Galileusza, a zarazem
obaliła teorię Tyhona de Brahe, została dokonana dopiero w roku 1823, czyli przeszło 150 lat po ?sprawie
Galileusza"! Dopiero w 1823 roku udało się zmierzyć paralaksę pewnych gwiazd, a przez to wykazano, \e w
ró\nych porach roku widzimy gwiazdy pod innym kątem, co dowodzi, \e nasza Ziemia nie tkwi w miejscu.
Wezmy teraz pod uwagę sytuację Kościoła, który miał albo trwać w dotychczasowej interpretacji tekstów
Pisma Świętego, lub miał tę intepretację odrzucić, jak tego domagał się Galileusz. Otó\ kardynał Robert
Bellarmino SJ - o tym świadczą jego listy - który był przewodniczącym komisji badającej sprawę Galileusza,
zdawał sobie sprawę, \e je\eli fakty przyrodnicze o czymś wyraznie, oczywiście świadczą, to trzeba te fakty
uznać i ewentualnie zmienić interpretację odpowiednich fragmentów Pisma Świętego. Kardynal Bellarmino od
znajomych astronomów wiedział te\, \e na razie nie jest znany \aden fakt rozstrzygający sprawę na niekorzyść
modelu Tychona de Brahe. Kardynał był dobrze poinformowany, skoro nawet dzisiaj, po przeszło 300 latach
nauka twierdzi, \e za czasów Galileusza nie było sposobu, by ową wątpliwość rozstrzygnąć w prawo lub w
lewo.
Jak Kościół ma takie wątpliwości rozstrzygać? Dla Kościoła to, co nie jest ostatecznie udokumentowane, nie
mo\e być wystarczającym powodem zmiany w dotychczasowych interpretacji Pisma świętego. Kardynał
Bellarmino kierował się zdrowym rozsądkiem i wiarygodną wiedzą dostępną w jego czasach. Tak właśnie
powinien czynić Kościół i taka sama zasada obowiązuje w naukach przyrodniczych. Czy Kościół mo\e, gdy
jakiś naukowiec lub grupa naukowców się uprze, zmieniać swój sposób rozumienia Pisma Świętego z powodu
samej presji, mimo \e dowody są niewystarczające? Przecie\ Pismo Święte co parę lat, zale\nie od kapryśnej
mody intelektualnej, ulegałoby wcią\ nowym reinterpretacjom.
6 z 13 2007-03-17 23:42
Czy nauka mówi o Bogu?
Z.K. - Sprawa Galileusza pojawia się jako slogan, jako hasło wywoławcze do rozpoczęcia publicznej dyskusji
nad nauką i wiarą.
P.L. - Ale w tej dyskusji, w moim przekonaniu, nie jest ukazywany pełny obraz sylwetki Galileusza z tą jego
łatwowiernością, z tym jego uporem, z tą jego antyempirycznością. O tym wogóle ludzie się nie dowiadują.
Kościół znajduje się teraz pod presją, \eby koniecznie ?pobłogosławić" i uznać za dogmat teorię ewolucji.
Uwa\am, \e historia w jakiś sposób się powtarza. Dziś nie istnieją \adne dowody biologiczne potwierdzające
mo\liwość stopniowego przechodzenia od organów zbudowanych na jednej zasadzie do organów
zbudowanych na innych zasadach. Nawet gąsienica nie zmienia się stopniowo w motyla, lecz jej
dotychczasowe organy ulegają demonta\owi, by z tego materiału, w poczwarce, wybudować od nowa organy
motyla. Nie istnieją \adne racjonalne powody, by sądzić, \e chaotyczne, losowe uszkodzenia jednego
funkcjonalnego szyfru DNA mogą kiedykolwiek doprowadzić do powstania innego, nowego, funkcjonalnie
sensownego szyfru. Mimo to stale wywierana jest presja na Kośćiół stale mno\ą się przepowiednie, \e jeśli
teologowie, biskupi i Papie\ nie uwierzą teorii ewolucji, to Kościół po prostu zle skończy, zginie, zniknie z
powierzchni Ziemi.
Z.K. - To znaczy mo\e się nie skończy, ale będzie ciemnogrodem i ze w ten sposób ma niewiele czy wręcz nic do
zaoferowania.
J.K. - Wg mnie mamy tu do czynienia z dwojakiego rodzaju problemami. Pierwszy, to ?sztuczne", często
podlegające ?sezonowej modzie" publiczne wywoływanie, czy zaostrzanie rzekomego ?konfliktu między nauką
i wiarą w Boga". Drugi problem łączy się z zagadnieniem poznawalności Boga. Wg mnie Boga nie jesteśmy w
stanie w pełni poznać, je\eli On sam nie zechce dać się człowiekowi poznać.
P.L. - Tu muszę powiedzieć, \e nie mógłbym się zgodzić z twierdzeniem, jakoby natura Boga była
niepoznawalna. Mo\emy przecie\ poznać, \e Bóg nie jest okrutny, \e nie jest głupi, \e nie jest arbitralnym lub
niepoczytalnym tyranem - przeciwnie. To ju\ bardzo wiele o Nim mówi. Mamy wiele racjonalnych powodów
pozwalających nam domyślać się, \e jest On sprawiedliwy, \e jest wierny, \e jest dobry, \e nie zmienia swoich
praw, przykazań i obietnic zale\nie od ?widzimisię".
Z.K. - Nie wchodząc jeszcze w zakres samoobjawienia się Boga w Chrystusie.
P.L. - Tak. ?Głupi są ludzie... którzy z dzieł nie poznają Autora" mówi Pismo Święte (Mądr 13,1).
Z ksią\ek Sienkiewicza mo\emy się domyślić, jakie rzeczy Sienkiewicz lubił i jakich nie lubił, co go
napawało obrzydzeniem, a co było jego ideałem. Z ?Rodziny Połanieckich" mo\emy się domyślić, \e nie był
zwolennikiem rozwodów, \e nie był za tym, aby rodzina była tylko chwilową zabawą w byle co, z byle kim,
lecz pragnął, by była trwałym związkiem opartym na szacunku, miłości i wierności. Natomiast są takie treści, o
których mo\emy się dowiedzieć tylko bezpośrednio od autora. Z samych jego ksią\ek nigdy byśmy się tego nie
domyślili.
Wywiady, jakich Pan Bóg nam udzielił, to jest właśnie Objawienie. Z Objawienia wiemy, \e On jest Jedyny
w Trójcy Świętej, \e Jego Syn przybrał naturę ludzką, \e On ustanowił Materialne Znaki Uświęcające, czyli
Sakramenty itd. To są rzeczy, kto z samych dzieł przyrody nie domyślilibyśmy się nigdy.
5. Nauka i wiara, które wymagają postawy pokory
Z.K. - Wracając jeszcze do wiary i nauki. Czy obecna między nimi pewna trudność faktycznie niepokoi wiele
osób, czy mo\e bierze się z faktu i\ wiara stawia przed człowiekiem potrzebę przyjęcia pewnego zasobu
wiadomości, podczas gdy nauka dopuszcza w większej mierze działanie człowieka; do czego sam doszedł, co
przemyślał, co przejął od kogoś itd. Ten sposób podchodzenia do nauki daje człowiekowi pewien zakres
dominacji, podświadomie zakłada, ze mo\e w niej zaktualizować się do końca, zrealizować swoje powołanie
zyciowe. Z kolei wiara wymaga postawy pokory. I pytanie, czy jest to autentyczna polaryzacja między nauką i
wiarą? Czy wiara autentycznie wymaga pokory i czy nauka jest rzeczywiście dominacją nad światem? Czy
równie\ i nauka nie zakłada pokory?
P.L. - Kościół z pewną pokorą szuka ?usprawiedliwienia" dla postawy ateistycznej.
Papie\ Pius XII w encyklice Humani generis (1950) wymienił cztery powody, które częściowo
usprawiedliwiają ateistów. Z chwilą gdy uznajemy Boga, Stwórcę i Najwy\szego Sędziego, zaczynamy
odczuwać cię\ar, jarzmo prawa moralnego, które jest bardzo wmagające, zwłaszcza gdy człowiek widzi w
7 z 13 2007-03-17 23:42
Czy nauka mówi o Bogu?
sobie kłębowisko nieujarzmionych namiętności. To pierwsze ?usprawiedliwienie" ateizmu.
Druga racja, którą papie\ wymienia, to pewne zgorszenie, czy to wynikające z grzechów ludzi Kościoła, czy
spowodowane przez oszczerstwo, które sprawia, \e człowiek czasami boi się końce religijnej. Naopowiadano
mu tyle o religii, \e on ju\ z góry uwa\a, \e jest to niebezpieczne i szkodliwe dla człowieka. Wielu ludzi w
takiej sytuacji się znajduje i to, zdaniem Piusa XII, jest pewnym usprawiedliwieniem dla trwania w postawie
ateistycznej.
Jeszcze inne usprawiedliwienie wynika z faktu, \e racjonalny proces przechodzenia od faktów do konkluzji
o istnieniu Boga bardzo trudny, wymaga wytrwałości, konsekwencji, czasu. Nie wszystkich stać na takie
samozaparcie, by działając wbrew swoim podświadomym obawom, wbrew rozpowszechnionym w
społeczeństwie karykaturalnym wizjom religii, pokonać wszystkie trudności intelektualne i osiągnąć oczywiste
poznanie istnienia Stwórcy. I to jest właśnie trzecie usprawiedliwienie postawy ateistycznej.
Ostatnim usprawiedliwieniem jest przekonanie, \e grzech w jakimś stopniu mąci nasze władze poznawcze i
\e to, co dla umysłu powinno być wyrazne, pozostaje mętne i jakby zamglone.
J.K. - Postawa pokory, będąca istotnym składnikiem tego, co nazywamy ?etyką zawodową naukowca",
zapobiega głoszeniu nieupowa\nionych teorii (tzn. nie mających pełnego uzasadnienia w faktach), których
implikacje mogą rodzić w umysłach wielu ludzi fałszywy, niekiedy wręcz szkodliwy obraz rzeczywistości,
m.in. ?rzeczywistości natury ludzkiej".
W ramach oficjalnego paradygmatu nauk przyrodniczych poczesne miejsce zajmuje m.in. syntetyczna teoria
ewolucji. Jak głosi ta teoria, jesteśmy jedynie materią, która osiągnęła odpowiedni poziom organizacji,
?samorzutnie" przejawiający się zjawiskami psychicznymi, umysłowymi. ?Szczęśliwy traf", ?korekta"
dokonana przez selekcję naturalną - i oto pojawiliśmy się na ?arenie świata".
Jednocześnie, jak twierdzą niektórzy przedstawiciele tej teorii, nie jesteśmy odpowiedzialni za to, kim
jesteśmy - ani jako gatunek (bo przypadkowa mutacja o tym ?zadecydowała"), ani jako pojedyncze indywidua
(bo w materiale genetycznym ?wszystko jest zakodowane"). ?Optymalna mieszanka" przypadku i determinacji,
poddająca nas w konsekwencji pod kontrolę ?samolubnego genu", a więc materii, która stoi u podstaw m.in.
naszego zachowania, naszych uczuć, naszego myślenia, naszych decyzji, naszej świadomości. W perspektywie
tej teorii ?jedyne co pozostaje" to zrozumienie, \e musimy respektować ograniczenia dyktowane przez materiał
genetyczny.
Pokora człowieka, wynikająca z wiary w obiektywnie istniejące i niezmienne wartości, zostaje w ten sposób
zredukowana do uległości. A ta ?uległość" nie ma nic wspólnego z ludzką pokorą - jest raczej upokarzaniem
człowieka. Tymczasem nie ma w wiedzy naukowej dostatecznych podstaw do autorytatywnego twierdzenia, \e
w materialnej składowej rzeczywistości przyrodniczej znajdują się zarówno zródła wartości, jak i przyczyny
ludzkiej wolności i rozumności.
Z.K. - Nawet zapomina - przyjmując taką teorię ewolucji - o skokach ewolucyjnych, których sobie nie potrafi
wytłumaczyć, których nie zna.
P.L. - Uczony mo\e udawać. Mo\e podtrzymywać pewne mistyfikacje. Mo\e omijać pewne tematy. Mo\e w
podręczniku tak ?zagłaskać" problem, \e pytanie nie pojawi się w umyśle studenta. W ten sposób student w
ogóle nie zobaczy, \e pewien problem istnieje.
Z.K. - On oczywiście mo\e mieć pewne znaki zapytania, pewną niewiedzę, ale dla publikum uka\e to w ten
sposób, jak gdyby nie było \adnych trudności.
P.L. - Takim rozpowszechnionym obecnie a bezpodstawnym uogólnieniem jest przekonanie, \e w cząsteczce
DNA istnieje całkowity, pełny program naszego rozwoju - łącznie z instynktami, racjonalnością i ?wolnością" -
jak głoszą socjobiolodzy.
Otó\ z tekstów opartych na wiarygodnej empirii biochemicznej wiadomo, \e szyfry molekularne DNA nie
wystarczają do sterowania produkcją nawet pojedynczej cząsteczki enzymu. Enzym jest budowany w kilku
etapach. Informacja zawarta w cząsteczce DNA podprowadza pod jeden etap, ale doprowadzić do powstania
prawidłowej, funkcjonalnej trzecio- czy czwartorzędowej struktury enzymu, nie jest w stanie. DNA jest więc
8 z 13 2007-03-17 23:42
Czy nauka mówi o Bogu?
koniecznym ale mimo to fragmentarycznym elementem informacyjnym komórki. Choć fragmentaryczność i
deficyt informacyjny DNA są widoczne w świetle ró\norodnych danych biochemicznych, wiele podręczników,
a jeszcze więcej rozmaitych popularyzatorskich opracowań, z uporem głosi, \e cząsteczka DNA zawiera pełny,
kompletny program rozwoju biologicznego. To jest dogmat wiary a nie wiedza przyrodnicza. Ale nie widać, by
tego rodzaju dogmatyczne i fałszywe poglądy były atakowane przez establishment ?nauki". To bowiem, co
sprzyja filozofii materializmu i ateizmu, mo\e być dziś bezkarnie szerzone i rozpowszechniane
6. Czy współczesny naukowiec nie ośmiesza się wierząc w Boga?
ZK - Czy współczesny naukowiec, kiedy mówi, \e wierzy - nie ośmiesza się? Wierzy, \e jest Stwórca, \e On to
wszystko wykreował, \e świat został stworzony, \e pochodzi od Boga. Czy się nie ośmiesza? Czy ma w ręku
argumenty, jakich chce współczesna nauka, dzięki którum mo\e potwierdzić, \e równie\ to jest mo\liwe do
przyjęcia, \e to jest naukowo sprawdzone i dowiedzione? Czy raczej występuje tutaj dychotomia - co innego
naukowiec, a co innego wierzący. Te dwie postawy występują obok siebie, ale nie razem.
J.K. - Moim zdaniem współczesne nauki przyrodnicze dysponują wystarczającymi argumentami, aby przy
próbie pełnego wyjaśniania poszczególnych zjawisk czy ?całego świata" brać pod uwagę mo\liwość działania
Boga. Interpretacje wskazujące na Boga jako na Pierwszą Przyczynę są równie prawomocne, jak interpretacje
wskazujące na odwieczną, samokształtującą się materię. Sugerowanie, i\ pośrednie przyczyny sprawcze mają
swe wyjaśnienie w Stwórcy, jest równie prawomocne, jak sugerowanie, i\ ostatecznym wyjaśnieniem jest
przypadek lub deterministyczny chaos.
Brak lub rzadkie pojawianie się na gruncie nauk przyrodniczych interpretacji uwzględniających istnienie
Boga wynika z arbitralnie zakreślonych ram metodologii tych nauk.
Rozwijając jeden z wątków, chciałabym zwrócić uwagę na sformułowanie: ?w interpretacjach naukowych są
podstawy do brania pod uwagę mo\liwości działania Boga". To słowo ?mo\liwość" nie wynika z
asekuranctwa. Nie jesteśmy w stanie wskazać na Boga w takim sensie, jak mo\emy wskazać na konkretnego
in\yniera lub zegarmistrza, jako wykonawcę wspomnianych urządzeń. Tego nauka nie potrafi zrobić.
Naukowiec mo\e jedynie stwierdzić niewyjaśnialność jakiegoś zjawiska w ramach dostępnej mu metodyki i
znalezć to wyjaśnienie w Bogu, o którym wie, \e istnieje. Ale co to konkretnie znaczy: ?znalezć wyjaśnienie w
Bogu".
Biolog jest nieustannie zaintrygowany i zachwycony precyzją rozwoju organizmu. Tę precyzję spostrzega w
procesach molekularnych (np. w biosyntezie białek), cytologicznych (np. w dynamice wrzeciona
podziałowego), w histogenezie (np. w formowaniu się tzw. listków zarodkowych), w organogenezie (np. w
kształtowaniu się układu krą\enia) i w końcu w całościowym funkcjonowaniu organizmu, który opuścił osłony
jajowe lub organizm matki. Poszczególne procesy są precyzyjne, ich koordynacja przestrzenno-czasowa
perfekcyjna, funkcjonowanie całego organizmu wewnętrznie zintegrowane. Ale ta precyzja ?domaga się"
wyjaśnienia, pozostającego niejako ?na zewnątrz" tych nieprzypadkowych zjawisk.
Badając rozwój organizmu jesteśmy w stanie skonstatować, za tą precyzją i funkcjonalnością musi się kryć,
bezpośrednio l pośrednio, ?jakaś istota rozumna". Poznajemy to po badanym ?dziele". Ale sama w sobie
procedura badawcza nie ujawnia ?istoty". Ujawnia jedynie jej działanie. Dlatego w naukach przyrodniczych, w
ramach ich metodyki, procedur badawczych, mamy jedynie prawo, by wskazać na Stwórcę, jako mo\liwe
wyjaśniei badanego zjawiska. Ale nie mo\emy tego ?udokumentował ?dowieść", w taki sposób, jak
dowodzimy, \e zegarmistrz jest wyjaśnieniem zegarka. Dlatego wskazanie na Boga jako Przyczynę zjawisk
mo\e a nawet powinno być zawarte w interpretacji.
Drugi wątek, który chcę poruszyć, wią\e się z nieuzasadniony zacieśnianiem ram interpretacji zjawisk. To
się wią\e z poruszo w pytaniu kwestią, czy rzeczywiście istnieje dychotomia: ?co innego naukowiec, a co
innego wierzący". Według mnie ta ?dychotomia" wyraznie się przejawia w zdecydowanej większości
publikacji naukowych właśnie owym brakiem wskazania na Stwórcę, jako ?mo\liwości" wyjaśnienia zjawisk
przyrodniczych. (Oczywiście nie mówię o publikacjach z zakresu tzw. filozofii przyrody.) Z czego to wynika, z
czym to jest związane? Wydaje mi się \e z lękiem, obawą przed wykroczeniem poza wyznaczone przez naukę
(czyli zdecydowaną większość naukowców) ramy dopuszczalnej interpretacji. Jak doszło, dlaczego doszło do
tego ?zacieśnienia ram", to inna kwestia. Ale faktem jest, \e nie jest przyjęte ?mieszać" Pana Boga do
interpretacji zjawisk biologicznych. To jest bardzo zle widziane, to rzeczywiście mogłoby grozić naukowcowi
ośmieszeniem. Dlatego lęk, obawa, strach tych, co ?chcieliby a boją się". W sumie jest to kwestia odwagi
9 z 13 2007-03-17 23:42
Czy nauka mówi o Bogu?
poszczególnego naukowca.
Z.K. - Czy to nie podwa\a jego naukowości?
P.L. - Ja myślę, \e aby zrozumieć pewne rzeczy, musimy się zdobyć na trud rozgraniczenia, rozró\niania pojęć.
Nie mo\emy wszystkiego wrzucać do jednego worka. Je\eli będziemy stale operowali jednym słowem,
będziemy mówili tylko ?miłość ?byt", ?działanie", to z tej mętnej kału\y zbyt abstrakcyjnych pojęć nie
będziemy mogli wyłowić rozsądnego rozwiązania.
W kwestii poznania Boga mamy do czynienia z rozmaityr rodzajami działań. Spróbuję na przykładach
zilustrować to, o co mi chodzi. Je\eli znajduję jakiś przedmiot, np. zegarek, mogę - badając go - poznać, jak on
działa. To jest rozwiązanie pierwszego poziomu pytań. Natomiast znacznie trudniejszą rzeczą będzie
odpowiedz na pytanie: Jak on powstał? Ale gdybym nawet odtworzył proces budowania zegarka, to i tak
jeszcze nie wiedziałbym, kto go zbudował. A to jest osobny, trzeci problem, trzeci poziom pytań.
Analogicznie, pierwszy poziom to pytanie: Jak funkcjonuje Fiat Cinquecento? Drugi poziom to pytanie: Jak
funkcjonuje fabryka Fiatów Cinquecento? Trzeci poziom to pytanie: Kim jest konstruktor Fiata Cinquecento?
Przyrodnicy są w stanie zbadać, jak działają gotowe twory w formie dojrzałej i mogą w znacznym stopniu
poznać, jak dochodzi do kształtowania się królika z komórki rozrodczej. Te etapy mogą być prześledzone. Ale
w tej chwili przyrodoznawstwo stoi przed wielką zagadką i nawet trudno się zorientować, czy będzie ona
kiedykolwiek rozwiązana - jaki czynnik kontroluje i integruje cały ten proces przemiany komórki rozrodczej,
która nie ma przecie\ ani mięśni, ani oczu, ani zmysłów - w jaki sposób wchłaniając materię z zewnątrz buduje
ona wszystkie te struktury ? Czy kiedyś będziemy wiedzieli więcej o naturze tego czynnika? Nie wiadomo. Ale
i wtedy pozostanie następne pytanie, skąd się on bierze?
Trzeba jednak dodać, \e nie muszę znać pełnej natury człowieka, \eby wiedzieć, i\ ksią\ki w bibliotece
zostały napisane przez człowieka a nie przez małpę. Odpowiedz na pytanie: jak wyglądał człowiek, który pisał
te ksią\ki, mo\e dla mnie być zupełnie nieosiągalna. Tym większy problem będzie tam, gdzie mamy do
czynienia jak gdyby z rekonstrukcją Pana Boga.
Z.K. - Ale ja znając zegarek mogę w punkcie wyjścia stwierdzić, \e człowiek, który go skonstruował był
człowiekiem inteligentnym, czy nie...
7. Schizofrenia postaw?
Z.K. - Czy to ?spychanie" Boga na dalszy plan, na margines spraw współczesnego świata i człowieka, jest
działaniem świadomym, manipulacją, czy raczej podyktowane to jest ?wygodą", duchowym lenistwem
wierzącego?
P.L. - Przez wiele lat pracowałem w laboratorium badawczym na Akademii Medycznej w Warszawie i znam z
grubsza mentalność moich kolegów, z których wielu było ateistami. Z tamt czasów pozostało we mnie pewne
oczywiste wra\enie: dla przyrodnika ksiądz jest człowiekiem wyjątkowo niesympatycznym. Księ\a mają
pewną mentalność, która dla przyrodnika jest odpychająca. I to nie jest wina przyrodników, choć mo\e nie jest
to wina kleru. Przyrodnik jest przyzwyczajony do pewnej precyzji, unika nadmiernych, nieograniczonych
ekstrapolacji. Natomiast ksiądz ma częściowo słuszne przekonanie, \e panuje nad całością, nad Wiecznością,
zna wszystko i wszystkich od Nieba do Piekła, od Pana Boga do Szatana. Ksiądz ma głowę mniej więcej
umeblowaną i ja nie widzę w tym \adnej winy; przeciwnie, uwa\am to za pewną zaletę. Mnie to nie dra\ni, bo
wiem, \e zupełnie prości ludzie miewają rację większą ni\ niejeden ciasny specjalista. Ksiądz jest jednak dla
przyrodnika kimś irytującym i irytujący jest księ\owski sposób dyskutowania, troszkę jak z ambony, z pewną
wy\szością, z pewną kondescencją - jak się to mówi. Ja nie twierdzę, \e ka\dy ksiądz tak postępuje, ale
generalnie tak jak istnieje styl adwokatów, styl lekarzy, pedagogów, nauczycieli, tak istnieje styl klerykalny i -
powtarzam - nie wszystkich on zachwyca. Uwa\am, \e istnieje niezawiniony, instynktowny konflikt
psychologiczny między mentalnością księdza i przyrodnika.
Chciałbym te\ dodać, \e rozró\niam trzy grupy uczonych.
Otó\ są uczeni, którzy wierzą tylko szkiełku, miarce i oni w swojej dziedzinie nie wychodzą poza te
szczegóły, nad którymi mają kontrolę. W tej grupie jeszcze bym rozró\nił dwie podgrupy. Jedi która przyjmuje
wiarę jako coś tajemniczego, co zaspokaja instyky pewnej tajemnicy, nadzwyczajności i co daje pewną
10 z 13 2007-03-17 23:42
Czy nauka mówi o Bogu?
gwarancję jakiej takiej przyszłości.
Druga podgrupa to uczeni, którzy wierzą w Pana Boga tak, jak wierzy prostaczek. Taki uczony wie, \e to,
czym on się zajmuje w swojej specjalności, to tylko małe wycinki, małe ziarenka prawdy. On wie, \e dane
dostępne ka\demu człowiekowi, który na polu albo w lesie obserwuje wiosnę, lato, jesień, zimę są
wystarczające do rozstrzygnięcia głównych próblemów światopoglądowych. Jest to - jak powiadam - empiria
dostępna dla prostaczków, wystarczająca by poznać Boga Stwórcę.
Wreszcie są uczeni, którzy oddzielają w ogóle wiedzę empiryczną od wiedzy o Bogu. To jest teoria Dwóch
Prawd Averroesa (1126-1198). Istnieją jakoby dwie płaszczyzny wiedzy, które nie mają \adnego punktu styku.
O tym pisał prof. Goćkowski w artykule ?Pochwala awerroizmu" (Znak, nr 428, styczeń 1991, pp. 14-28).
Awerroizm głosi, \e mamy prawdę Przyrody i ona nic nie mówi o Bogu. Mamy te\ prawdę czystej wiedzy o
Bogu, ale ona nic nam nie mówi o Przyrodzie. Mo\e człowiek się poruszać na terenie jednej prawdy nie mając
pojęcia o Panu Bogu i mo\e się poruszać na terenie drugiej prawdy nie mając \adnej styczności z poznaniem
świata przyrody. To jest koncepcja, na którą Kościół nigdy nie chciał się zgodzić i która dla mnie te\ jest nie do
przyjęcia. Sądzę, \e w tej chwili sporo osób, sporo uczonych, niezale\nie od tych wszystkich konfliktów
psychologicznych między klerem a uczonymi, tak właśnie rozumie relację wiedzy przyrodniczej i przekonań
religijnych. śyją oni intelektualnie na dwu osobnych płaszczyznach.
J.K. - Po prostu ludziom brak chęci, brak czasu na zastanowienie się nad własną wiarą w Boga. Wydaje mi się,
\e tego typu postawa rzadko bywa owocem własnych głębokich przemyśleń.
Z.K. - Aatwiej pózniej odrzucić tę sferę duchową, je\eli zaistnieje taka konieczność.
P.L. - W moim przekonaniu główną winę za tę schizofrenię ponoszą filozofowie. Nie uczeni, nie przyrodnicy,
nie empirycy, tylko filozofowie. Wina uczonych polega na tym, \e oni skorzystali z nieuczciwej furtki otwartej
im przez filozofię ostatnich 2-3 stuleci. Natomiast oni sami tej furtki nie otworzyli. W historii nowo\ytnej myśli
europejskiej istnieje cała dynastia proroków ateizmu i materializmu. Do tych proroków zaliczyłbym oczywiście
Hume'a, Kanta, Hegla, neopozytywistów... i wielu innych. Są tacy, którzy byli prorokami świadomymi,
wiedzieli, co prorokują. Byli te\ wśród nich inni, którzy uwa\ali siebie za wierzących, ale bezwiednie głosili
ateizm albo przesłanki tego ateizmu.
Kartezjusz, czy powiedzmy Kant - choć uwa\ali się za wierzących - swoimi doktrynami podcięli podstawy
poznania, zasypali kanały, dzięki którym intelekt ludzi z danych empirycznych mo\e dojść do poznania Boga.
Ci prorocy ateizmu, materializmu (wierzący, czy niewierzący - mniejsza o to) nie wnieśli nic do wiedzy o
Przyrodzie. śadne, \adne odkrycie wciągu ostatnich 200-300 lat nie zostało dokonane dzięki ich nienaturalnym
doktrynom. Przeciwnie, jeśli odkryto coś wartościowego, to wbrew ich tezom. Gdyby np. uczeni powa\nie
brali koncepcje Kanta na temat przyczynowości, nie odkryto by nigdy planet Plutona czy Neptuna. Gdyby
przyjąć współczesne, sceptyczne, agnostyczne teorie poznania, nie doszłoby do odkrycia szyfrów w cząstce
DNA i kodu genetycznego.
Z.K. - Czy równie\ i Kartezjusza muszę zaliczyć do tego, który nie wniósł niczego do nauki, a przecie\ słyszy
się, \e on dowartościował rozum?
P.L. - Kartezjusz dowartościował rozum? Nie wiem, na czym by to miało polegać. Od Kartezjusza - w moim
przekonaniu zaczęła się pewna błędotwórcza procedura, którą widać wyraznie w sławnej ju\ ksią\ce Dawkinsa
?Ślepy zegarmistrz". To jest traktat ateizmu. Dawkins bardzo pięknie opisuje, jak cudownie nietoperz ma
ukształtowany ?radar", dzięki któremu w ciemności mo\e polować na owady. Potem stopniowo wychodząc z
tej wiedzy o selektywnych strukturach nietoperza Dawkins doprowadza czytelnika do przekonania, \e ten
wspaniały organ mógł wstać wskutek gry ślepych, losowych i prostych w gruncie rzeczy mechanizmów, które
tłumaczą na przykład powstawanie fraktali na ekranie komputera.
To jest właśnie ?osiągnięcie" błędotwórczej metody kartezjańskiej. Przedstawię teraz jej karykaturę, lecz
jestem przekonany, \e stosowanie tej metody prowadziło do wniosków daleko bardziej karykaturalnych.
Otó\ je\eli bierzemy się za badanie ptaka, zaraz dostrzegamy, \e ptak jest bardzo skomplikowany -
wezmiemy zatem tylko skrzydło ptaka do naszych badań. Jednak i skrzydło jest straszliwie skomplikowane,
poprzestańmy więc na badaniu pióra. Prawdziwe pióro te\ jest bardzo zło\one - wobec tego narysujmy sobie
11 z 13 2007-03-17 23:42
Czy nauka mówi o Bogu?
pióro na papierze. Rysując pióro na papierze łatwiej nam uttworzyć pojęcia ?jasne i wyrazne". Narysowaliśmy
ju\ kształt pióra, ale i to jest jeszcze zbyt skomplikowane. Narysujmy sobie obwódkę tego pióra, tylko sam
kontur. Mając kontur - mo\emy wymyśleć taki wzór matematyczny, który - przy pomocy komputera - narysuje
ten kontur. Otrzymaliśmy zatem pióro w postaci wzoru matematycznego. Czym wobec tego jest ptak? Jest to
prostu zespół wzorów matematycznych. W ten sposób ?dowiedliśmy", \e ptak to jest pewna niesłychanie
zło\ona forma matematyczna.
Metoda kartezjańska dokonuje pewnej fragmentaryzacji opisu, uproszczenia, ujednolicenia cech, zarówno
jakościowych jak i ilościowych. Kartezjanizm zło\oność organizmu \ywego stara się sprowadzić do relacji
czysto matematycznych. W organizmie występują relacje jakości materiału, relacje ró\nych form energii,
ró\nych form dynamiki. Istnieją tu hierarchiczne zespoły bardzo ró\norodnych relacji. Jednak ?dzięki"
metodzie kartezjańskiej zostały one po prostu wyeliminowane. To, co tu zostało z ptaka czy pióra, jest ju\
abstrakcją, abstrakcją tak daleką od organizmu \ywego, jak istota atomu węgla daleka jest od istoty
człowieczeństwa, choć w człowieku jest pełno atomów węgla. To, co zarzucam Kartezjuszowi, to przyjęcie
pewnej metody uproszczeń i eliminacji, która zamienia konkretny byt na jakiś aspekt tego bytu i to taki aspekt,
który się da wygodnie matematycznie obrabiać.
8. Czy przyroda mówi o Bogu ?
Z.K. - Czy nauka, szczególnie współczesna, musi mówić o Bogu, aby człowiek mógł przetrwać ?
P .L. - Ja wolałbym, aby to pytanie dotyczyło Przyrody a nie nauki. Człowiek powinien patrzeć na Przyrodę, bo
to przyroda człowieka fascynuje - nie nauka. Nauka to jest mi.in. zbiór ksią\ek w bibliotece, czasopism,
artykułów; nauka to wykłady i prelekcje. Ktoś zainteresowany tymi ksią\kami, tymi wykładami będzie
historykiem nauki. Będzie pisał eseje o tym, co myślał ten, co myślał tamten. śeby być naukowcem, trzeba być
zafascynowanym nie nauką a przyrodą - i trzeba badać tę przyrodę według jej wewnętrznych praw a nie
według tych uproszczonych schematów, które nam podsuwa jakaś ciasna metodologia nauk. Człowiek, który
jest zafascynowany przyrodą, powinien stawiać pytania, czy przyroda mi o czymś mówi, czy przyroda daje mi
jakieś znaki, czy nie ? Od jego uczciwości będzie zale\ało, czy on te znaki zobaczy, czy ich nie zobaczy.
Sądzę, \e nigdzie w tej chwili nie ma tak wyraznych znaków - dowodów ingerencji a zarazem doskonałości
Stwórcy - jak w rekonstrukcjach dokonanych przez biologię molekularną. Biologia molekularna - która jest w
tej chwili abrakadabrą dla przeciętnego człowieka - jest ogromnym objawieniem Stwórcy \ycia. Krzyczy ona
jak gdyby o pewne rozwiązania, które choć bezpośrednio nie wprowadzają działania Boga, to jednak są dalekie
od materializmu. Mam na myśli - przykładowo - kwestię reperacji DNA.
DNA, który jest rzekomo głównym kontrolerem całej dynamiki organizmu, w razie uszkodzenia jest, jak się
okazało, naprawiany. Rozmaite jego uszkodzenia są naprawiane przez komórkę w sposób tak dalece
precyzyjny, \e ?głupia" komórka czasem po\ycza skądinąd nić DNA, \eby uszkodzony fragment
zrekonstruować jak nale\y. To, w moim zrozumieniu, świadczy, \e DN jest tylko narzędziem, jest pewnym
środkiem, pewnym elementem struktury organizmu, nad którym ma pieczę ?agencja" wy\szej rangi, dbająca o
to, \eby DNA nie zostało okaleczone a\eby okaleczenia nie utrwalały się i nie były przekazywane w
nieskończoność. Tak jak regeneracji mo\e ulegać tkanka kostna, podobnie regeneracji podlega DNA. To
redukuje DNA do roli elementu drugorzędnego. Mimo to DNA jest elementem nadzwyczajnie precyzyjnym i
niezbędnym w dynamice komórki.
Nigdzie, w całym przyrodoznawstwie, nie spotykamy się ze zjawiskami tak precyzyjnymi, jak w biologii
molekularnej. Wbrew temu co się czasem jeszcze głosi w szkołach, z chwilą kiedy schodzimy ?w dół"
komórki, na poziom biochemiczny, nie zbli\amy się do chaosu - przeciwnie, oddalamy się od niego jeszcze
bardziej. Chaos na samym dnie procesów biochemicznych jest wykluczony, zupełnie niemo\liwy. Je\eli np.
procesy fotosyntezy mają zachodzić tak, jak zachodzą, z taką wydajnością energetyczną, z taką szybkością i
jednolitością rezultatu oraz z taką oszczędnością materiału, w komórce nie ma \adnego ?luzu", \adnego
marginesu na chaos. Ten konkretny fakt jest dla mnie niepowątpiewalnym dowodem, \e teoria, która
wyprowadza fotosyntezę z chaosu, z bezładu, z zupełnie nieselektywnych dynamizmów mineralnych jest teorią
bzdurną, jest teorią, która zupełnie nie pasuje do obrazu ukazywanego przez współczesną biologię
molekularną.
Ja to widzę nie w nauce, ale w przyrodzie, bo interesuję przyrodą, a nie nauką. Nauka, tak jak i sztuka, raz
jest pobo\na a raz jest niepobo\na. Ale malarz powinien dą\yć do piękna, a nie do sztuki. Nie powinien dbać o
12 z 13 2007-03-17 23:42
Czy nauka mówi o Bogu?
to, czy kto go uzna za malarza czy nie. On powinien to piękno ukazywać i wtedy się oka\e, czy jest artystą czy
nie.
Czyli nie nauka lecz przyroda. I przyroda nam coś mówi albo nie mówi. Jedni mówią, \e mówi - drudzy
mówią, \e nie mówi. Porównajmy ich argumenty. Zbadajmy, na co patrzą ci, na co patrzą tamci.
Z.K. - Jakie były argumenty za tym, \eby powiedzieć ?nie". Czy były to istotnie argumenty autentyczne,
sprawdzone i obiektywne, czy raczej przyjęte na zasadzie ogólności - ?\e tak wszyscy mówią", na zasadzie
pewnej mody.
Dziękuję za rozmowę.
13 z 13 2007-03-17 23:42


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Czy współczesna sztuka może wychowywać
Czy współczesne technologie badania
SANSKRYT, Wiedza Wedyjska a Współczesna Nauka
Sarmatyzm dawny, czy współczesny
Jak współczesnej młodzieży mówić o Bogu(1)
Heller Czy fizyka jest nauką humanistyczną
04 Nauka o Bogu
w Pedagogika nauka czy filozofia
Fascynacja czy poczucie obcości Człowiek współczesny
Kossecki Józef Współczesne państwo prawa czy etyki (fragmenty)
Czy mówi pan po idiotycznemu
Oskarżam Giaura, bronię go, czy mu współczuje

więcej podobnych podstron