DTP od podstaw Projekty z klasa Wydanie IV dtppo4


Tytuł oryginału: The Non-Designer s Design Book (4th Edition)
Tłumaczenie: Zbigniew Waśko z wykorzystaniem fragmentów
książki  DTP od podstaw. Projekty z klasą w tłumaczeniu
Marcina Dorosza i Agaty Bulandry
ISBN: 978-83-283-1930-1
Authorized translation from the English language edition, entitled:
THE NON-DESGINER S DESIGN BOOK; ISBN 0133966151;
by Robin Williams; published by Pearson Education, Inc,
publishing as Peachpit Press. Copyright © 2015 by Robin Williams.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted
in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying,
recording or by any information storage retrieval system, without permission
from Pearson Education, Inc.
Polish language edition published by HELION S.A., Copyright © 2016.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądz towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Projekt okładki: Studio Gravite / Olsztyn
Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock Images LLC.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/dtppo4
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
" Kup książkę " Księgarnia internetowa
" Poleć książkę " Lubię to! Nasza społeczność
" Oceń książkę
SPIS TREÅšCI
Dla kogo jest ta książka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Zasady projektowania
Wprowadzenie 11
1
Zasada drzewa Jozuego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Cztery podstawowe zasady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Odległość 15
2
Odległość  podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Podstawowy cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Jak to osiągnąć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Czego należy unikać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Wyrównanie 33
3
Wyrównanie  podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Podstawowy cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Jak to osiągnąć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Czego należy unikać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Powtarzanie 55
4
Powtarzanie  podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Podstawowy cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Jak to osiągnąć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Czego należy unikać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Kontrast 69
5
Kontrast  podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Podstawowy cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Jak to osiągnąć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Czego należy unikać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
5
Kup książkę Poleć książkę
DTP od podstaw. Projekt y z klasÄ…
Przegląd czterech reguł projektowania 85
6
Odległość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Powtarzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Szybki test nr 1  zasady projektowania . . . . . . . . . . . . . . . 90
Szybki test nr 2  zmiana projektu ogłoszenia . . . . . . . . . . . 91
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Kolor 95
7
Niesamowite koło barw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Relacje między kolorami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Barwy dopełniające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Triady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Triady z rozdzielonymi barwami dopełniającymi . . . . . . . . 100
Kolory analogiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Ciemniejsze i jaśniejsze odcienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Twórz własne odcienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Kolory monochromatyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
AÄ…czenie odcieni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Uwaga na tony! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Kolory ciepłe i chłodne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Od czego zacząć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
CMYK kontra RGB, druk kontra ekran . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Druk kontra sieć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Szybki test nr 3  kolor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Dodatkowe porady i sztuczki 113
8
Kreowanie zestawu produktów lub marki . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Wizytówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Projektowanie wizytówek  wskazówki . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Format . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Rozmiar kroju pisma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Stylistyczna konsekwencja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Papier firmowy i koperty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Projektowanie papieru firmowego i kopert  wskazówki . . . . . 124
Rozmiar koperty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Centralny punkt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Druga kartka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Faks i kserokopiarka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
6
Kup książkę Poleć książkę
Spis tr eści
Ulotki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Projektowanie ulotek  wskazówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Utwórz centralny punkt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Użyj kontrastujących nagłówków . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Powtarzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Biuletyny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Projektowanie biuletynów  wskazówki . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Wcięcia akapitowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Tylko nie Helvetica (Arial)! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Czytelność tekstu głównego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Foldery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Projektowanie folderów  wskazówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
Powtarzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
Odległość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
Pocztówki reklamowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Projektowanie pocztówek reklamowych  wskazówki . . . . . . . 140
Cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
PrzyciÄ…ganie uwagi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
Uwagi ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Ogłoszenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Projektowanie ogłoszeń  wskazówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Wybór kroju pisma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Funkcja negatywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Curriculum vitae (CV) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
Projektowanie CV  wskazówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Powtórzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Odległości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Dopasuj projekt do nośnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
7
Kup książkę Poleć książkę
DTP od podstaw. Projekt y z klasÄ…
Kroje pisma w projektach graficznych
Podstawy typografii 151
9
Jedna spacja po znaku interpunkcyjnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Cudzysłów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Apostrof . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
Pauzy i dywizy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Znaki specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Znaki akcentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Wersaliki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Podkreślenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
Kerning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Wdowy i bękarty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Różności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
Pismo (a życie) 167
10
Harmonia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Konflikt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Klasyfikacja krojów pisma 175
11
Antykwy renesansowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176
Antykwy klasycystyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Antykwy linearne szeryfowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
Antykwy linearne bezszeryfowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
Pisanki kaligraficzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
Ksenotypy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182
Świadomość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Szybki test nr 4  kategorie krojów pisma . . . . . . . . . . . . . . 183
Szybki test nr 5  przewężenia i pogrubienia . . . . . . . . . . . . 184
Szybki test nr 6  szeryfy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
8
Kup książkę Poleć książkę
Spis tr eści
Kontrastowanie krojów pisma 187
12
Rozmiar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
Grubość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192
Struktura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
Forma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200
Kierunek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204
Kolor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
Aączenie kontrastów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
Szybki test nr 7  kontrast czy konflikt . . . . . . . . . . . . . . . . 216
Szybki test nr 8  tak i nie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
Ćwiczenie na łączenie kontrastów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
Kilka dodatków
Czy to ma sens? 219
13
Proces . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
Ćwiczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
Przeprojektujmy to . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
Odpowiedzi i podpowiedzi 223
14
Odpowiedzi do testów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
Podpowiedzi dla projektanckiego oka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Kroje pisma użyte w książce 229
15
Fonty podstawowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
Antykwy klasycystyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
Antykwy linearne szeryfowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
Antykwy linearne bezszeryfowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
Antykwy renesansowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
Ornamenty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
Pisanki kaligraficzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
Ksenotypy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
Dodatek 235
Minisłowniczek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
yródła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
9
Kup książkę Poleć książkę
DTP od podstaw. Projekt y z klasÄ…
Dla kogo jest ta książka
Niniejsza książka została napisana z myślą o wszystkich osobach, które muszą coś
zaprojektować, ale nie mają doświadczenia ani teoretycznych podstaw. Nie mam tu na
myśli wyłącznie osób projektujących fantazyjne opakowania czy przydługie broszury.
Książkę kieruję także do sekretarek, którym szefowie zlecili zaprojektowanie biulety-
nu, kościelnych wolontariuszy przygotowujących informacje dla swoich kongregacji,
właścicieli małych firm samodzielnie tworzących reklamy, studentów rozumiejących,
że lepiej wyglądająca praca to często lepsza ocena, profesjonalistów, którzy zdają sobie
sprawę, że atrakcyjna prezentacja budzi większy szacunek, nauczycieli, którzy zauważyli,
że uczniowie lepiej reagują na przejrzyście zaprezentowane informacje, statystyków
świadomych tego, że liczby i zestawienia można zaprezentować w sposób zachęcający
do ich analizy, a nie do przysypiania.
Zakładam, że czytelnik nie ma czasu ani chęci, by studiować projektowanie i typogra-
fię, ale chciałby wiedzieć, co zrobić, by tworzone przez niego dokumenty wyglądały
lepiej. Założenie przyjęte w tej książce jest stare jak świat  wiedza to siła. Wielu ludzi,
oglądając zle zaprojektowany dokument, oceni negatywnie jego wygląd, ale nie będzie
wiedzieć, co zrobić, by poprawić projekt. W tej książce opisuję cztery podstawowe
zasady, które są stosowane w niemal każdym dobrym projekcie. Zasady te są jasne
i konkretne. Kiedy poznamy już wspomniane zasady, będziemy mogli stwierdzić, czy
zostały one zastosowane w oglądanym projekcie. Jak można coś poprawić, jeśli nie
widzi się nieprawidłowości? Jeśli potrafimy nazwać problem, możemy także znalezć
jego rozwiÄ…zanie.
Książka ta nie zastąpi czterech lat nauki projektowania. Nie uważam, by po jej prze-
czytaniu i zastosowaniu opisanych w niej zasad można było automatycznie stać się
świetnym projektantem. Niewątpliwie jednak zmieni się sposób postrzegania projektu.
Posługiwanie się tymi podstawowymi zasadami gwarantuje, że projekty będą wyglądały
bardziej profesjonalnie, będą lepiej zorganizowane, ujednolicone i interesujące, a ich
autor poczuje siÄ™ pewniej w swojej roli.
Z uśmiechem
10
Kup książkę Poleć książkę
Rozdział 1.
Wprowadzenie
W tym rozdziale omawiam pokrótce cztery podstawowe zasady projektowania. Będą
one szczegółowo opisane w następnych rozdziałach. Umiejętność zwerbalizowania
zasad projektowania jest kluczem do zapanowania nad nimi, a więc opowiem najpierw
krótką historię, dzięki której zrozumiałam, dlaczego umiejętność nazywania rzeczy
jest tak ważna.
Zasada drzewa Jozuego
Wiele lat temu dostałam na Boże Narodzenie książkę o klasyfikacji drzew. Święta
spędzałam wtedy w domu moich rodziców i po odpakowaniu wszystkich prezentów
zdecydowałam, że wyjdę i zidentyfikuję drzewa w sąsiedztwie. Przed wyjściem zapo-
znałam się z zasadami rozpoznawania drzew i zauważyłam, że jako pierwsze opisane jest
drzewo Jozuego (Yucca brevifolia), ponieważ można je zidentyfikować na podstawie
tylko dwóch wskazówek. Drzewo Jozuego wygląda dość charakterystycznie, dlatego
po spojrzeniu na ilustrację powiedziałam sama do siebie:  Nie ma tego gatunku drze-
wa w północnej Kalifornii. To drzewo naprawdę dziwnie wygląda. Jeśli kiedykolwiek
widziałabym takie drzewo, na pewno bym je zapamiętała; nigdy wcześniej takiego
drzewa nie widziałam .
Wzięłam moją książkę i wyszłam na zewnątrz. Moi rodzice mieszkali przy ślepej
uliczce, przy której stało sześć domów. Przed czterema z nich rosły drzewa Jozuego.
Mieszkałam tam trzynaście lat i nigdy nie
widziałam tych drzew. Pospacerowałam po
dzielnicy i stwierdziłam, że musiała być ja-
kaś wyprzedaż w szkółce leśnej, gdy sąsiedzi
projektowali swoje ogrody, ponieważ przed
przynajmniej 80% domów rosły drzewa
Jozuego. A ja nigdy dotąd nie widziałam
ani jednego takiego drzewa! Dopiero wte-
dy, gdy uświadomiłam sobie istnienie tego
gatunku i potrafiłam nazwać to drzewo, za-
częłam je wszędzie zauważać. I właśnie o to
mi chodzi  gdy umie się coś nazwać, jest
się świadomym, że to  coś istnieje. Można
nad tym zapanować. Można to posiąść.
11
Kup książkę Poleć książkę
DTP od podstaw. Projekt y z klasÄ…
Przejdzmy zatem do nazwania kilku zasad projektowania. Dzięki temu będziemy mogli
zapanować nad wyglądem swoich projektów.
Dobry projekt
to kaszka z mleczkiem!
1. Zapoznaj siÄ™ z zasadami.
Są łatwiejsze niż Ci się wydaje.
2. Zastanów się, kiedy ich nie stosujesz.
Znajdz odpowiednie słowa -- nazwij problem.
3. Zastosuj poznane zasady.
Będziesz oczarowany.
Kroje pisma
Times New Roman
Regular i Bold
Dobry projekt
to kaszka z mleczkiem!
Zapoznaj siÄ™ z zasadami.
Są łatwiejsze niż Ci się wydaje.
Zastanów się, kiedy ich nie stosujesz.
Znajdz odpowiednie słowa  nazwij problem.
Zastosuj poznane zasady.
Będziesz oczarowany.
Kroje pisma
Brandon Grotesque Black,
Regular i Light Italic
Ćwicz swoje projektanckie oko. Znajdz co najmniej pięć różnic, które sprawiają,
że drugi przykład jest czytelniejszy. (Podpowiedzi na str. 225).
12
Kup książkę Poleć książkę
1 : Wprowadzeni e
Cztery podstawowe zasady
Poniżej znajduje się krótki opis podstawowych zasad projektowania graficznego, które
przejawiają się w dobrze zaprojektowanych dziełach. Każdą z nich omawiam oddzielnie,
jednak należy mieć na uwadze fakt, że są one ze sobą ściśle związane. Rzadko stosuje
siÄ™ tylko jednÄ… z nich.
Kontrast
Idea kryjąca się pod tym pojęciem to unikanie umieszczania na stronie elemen-
tów, które są zbyt do siebie podobne. Jeżeli elementy (czcionka, kolor, rozmiar,
grubość linii, kształt, odstęp itp.) nie są takie same, wtedy należy je znacznie
zróżnicować. Kontrast często stanowi najbardziej istotną atrakcję wizualną
projektu  to on w głównej mierze przyciąga wzrok widza. Ma także wpływ
na czytelność przekazywanych treści.
Powtarzanie
Powtarzajmy w całej pracy wizualne elementy projektu. Można powtórzyć:
kolor, kształt, fakturę, relacje przestrzenne, grubości linii, rozmiary oraz inne
detale. Pomoże to w zorganizowaniu informacji oraz ujednolici projekt.
Wyrównanie
Niczego nie można umieszczać na stronie w sposób przypadkowy. Każdy element
powinien mieć pewien wizualny związek z innym elementem na stronie. Dzięki
temu projekt będzie przejrzysty oraz będzie miał świeży i wyszukany wygląd.
Odległość
Elementy odwołujące się do siebie nawzajem powinny być zgrupowane blisko
siebie. Gdy kilka elementów znajduje się blisko siebie, stają się wizualną cało-
ścią i nie są już postrzegane jednostkowo. Pomaga to organizować informacje,
zmniejsza nieład i pozwala czytelnikowi dojrzeć strukturę dokumentu.
Umm&
Gdy starałam się wyodrębnić te zasady z całego gąszczu rozmaitych teorii projektowa-
nia graficznego, pomyślałam, że przydałby się jakiś skrót ułatwiający ich zapamiętanie.
Owszem jest, nawet łatwy do zapamiętania akronim, lecz niestety trochę wulgarny1.
Przepraszam.
Wspomniany akronim jest obecnie często przytaczany w sieci, na stronach poświęco-
nych teorii projektowania graficznego, ale warto pamiętać, że pochodzi z tej książki.
1 Rzeczywiście, w języku angielskim pierwsze litery wyrazów: Contrast, Repetition, Aligment i Proximity składają
się w mało eleganckie słowo, ale w języku polskim można utworzyć całkiem zgrabny skrótowiec WYKOP (od:
WYrównanie, Kontrast, Odległość, Powtarzanie)  przyp. tłum.
13
Kup książkę Poleć książkę
DTP od podstaw. Projekt y z klasÄ…
Właściwy przekaz
może być
tak samo
stymulujÄ…cy
jak filiżanka kawy.
I tak samo
trudno
po nim zasnąć.
ANNE MORROW LINDBERGH
Kroje pisma
Transat Text Standard
14
Kup książkę Poleć książkę
Skorowidz
A K
akapit kerning, 163
odstęp, 20, 22, 24, 25, 27, 31, 32, 39, 58, kolor, 95, 102, 103, Patrz też: barwa
61, 124, 132, 136, 143, 166 analogiczny, 101, 108
wcięcie, Patrz: tekst wcięcie chłodny, 107, 108
wyrównanie, Patrz: wyrównanie ciepły, 107, 108
monochromatyczny, 104
B koło barw, 96
kontrast, 13, 69, 72, 75, 77, 78, 83, 84, 89, 128,
barwa, 102, 103, Patrz też: kolor
136, 140, 144, 148, 172, 174, 187, 188, 189,
dopełniająca, 98
191, 194, 200, 205, 206, 207, 214
koło, Patrz: koło barw
koperta, 60, 121, 124
odcień, 102, 103
rozmiar, 124
Å‚Ä…czenie, 105
krój pisma, 29, 86, 132, 138, 144, 149, 167,
pochodna, 96
186, 229
podstawowa, 96
antykwa
ton, Patrz: ton
klasycystyczna, 175, 177, 229
trzeciorzędowa, 97, 109
linearna bezszeryfowa, 175, 179, 180,
biała przestrzeń, 17, 24, 27, 28, 32, 50, 140,
230
141, 142
linearna szeryfowa, 175, 178, 230
biuletyn, 70, 75, 129, 132
renesansowa, 175, 176, 232
winieta, 130
Arial, 81, 132, 179
bezszeryfowy, 133, 154, 175, 179, 198
C
Clarendon, 178
CMYK, 97, 110, 112
grubość, 192
curriculum vitae (CV), Patrz: życiorys
Helvetica, 81, 132
czcionka, Patrz też: krój pisma
jednoelementowy, 179
wielkość, 20, 28, 120
klasyfikacja, 175
ksenotyp, 175, 182, 234
E
kursywa, 202
edytor tekstu, 136
Å‚Ä…czenie, 167, 174, 186, 187, 192, 196, 197,
element graficzny, 62
199, 202, 208, 214
harmonijne, 167, 168
F
konfliktowe, 167, 170, 216
firet, 47, 132, 165 kontrastowe, 167, 172, 188, 192, 196,
folder, 133, 134, 135, 136 199, 216, 218
o stałej szerokości znaku, 151, 152
G
oÅ› cieniowania, 176, 177
pisanka kaligraficzna, 175, 181, 233
grafika, 62
proporcjonalny, 152
rozmiar, 188
I
Sand, 81
interlinia, 22
struktura, 196
szeryf, 176, 177, 178
szeryfowy, 132, 175, 178, 198
Times New Roman, 39, 81
ksenotyp, 175, 182, 234
236
Kup książkę Poleć książkę
Skorowi dz
M U
model kolorów ulotka, 125, 126, 128, 222
CMYK, Patrz: CMYK
RGB, Patrz: RGB W
wersaliki, 27, 161, 190, 201
O
wizytówka, 17, 34, 56, 60, 64, 117, 118, 119,
odległość, 13, 15, 18, 26, 28, 30, 32, 80, 86, 120, 134
136, 148 format, 120
ogłoszenie, 141, 142, 143, 144 rozmiar kroju pisma, 120
ornament, 232 wyrównanie, 13, 25, 29, 33, 42, 44, 47, 51, 54,
oÅ› cieniowania, 176, 177 77, 80, 87, 124, 129, 132, 136, 142, 148
do lewej, 42
P do prawej, 42
do środka, 35, 36, 37, 38, 42, 46, 81
papier firmowy, 60, 121, 123, 124
pocztówka reklamowa, 137, 138, 139, 140
Z
powtarzanie, 13, 55, 56, 57, 63, 64, 65, 66, 73,
74, 77, 80, 88, 128, 136, 148 zasada
przestrzeń pusta, 50 drzewa Jozuego, 11
kontrastu, Patrz: kontrast
R odległości, Patrz: odległość
powtarzania, Patrz: powtarzanie
RGB, 97, 110, 111, 112
wyrównania, Patrz: wyrównanie
znak
S
akcentu, 160
spad, 121
apostrof, 154
szeryf, 176, 177, 178, 198
cudzysłów, 153, 154
dwukropek, 153
T
dywiz (Å‚Ä…cznik), 156
tekst
kropka, 153
edytor, Patrz: edytor tekstu
pauza (myślnik), 156, 157
formatowanie, 27, Patrz też: typografia
podkreślony, 162
justowanie, 42
półpauza, 156, 157
układ blokowy,
pytajnik, 153
wcięcie, 28, 132, 165, 166
spacja, 152
wyrównanie, Patrz: wyrównanie
specjalny, 158, 159
ton, 106
średnik, 153
triada
wykrzyknik, 153
kolorystyczna, 99
pochodna, 99
Å»
podstawowa, 99
życiorys, 72, 145, 146, 147, 148
z rozdzielonymi barwami dopełniającymi,
100, 108
typografia, 151
bękart, 164
kerning, Patrz: kerning
wdowa, 164
zasady, 152, 153, 154, 165, 166
znak, Patrz: znak
237
Kup książkę Poleć książkę


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
07 GIMP od podstaw, cz 4 Przekształcenia
T03 Arkusz kalkulacyjny od podstaw cz 3 4 godz
Python Od podstaw
Podstawy projektowania i implementacji?z?nych
Podstawy projektowania linii kolejowych
W4 PODSTAWY PROJEKTOWANIA KONSTRUKCJI NS
Analiza i projektowanie strukturalne Wydanie III
SS058a Plan rozwoju Podstawy projektowania pożarowego

więcej podobnych podstron