250 15




B/250: P.D.Uspieński - Fragmenty Nieznanego Nauczania








Wstecz / Spis
Treści / Dalej

ROZDZIAŁ PIĘTNASTY
W rozmowach z opisywanego przeze mnie okresu, to znaczy z końca 1916 roku, G. kilka razy zajął się zagadnieniami związanymi z religią. Ilekroć pytano go o cokolwiek, co wiąże się z religią, G. niezmiennie rozpoczynał od podkreślenia faktu, że jakiś bardzo poważny błąd leży u podstaw przyjętej przez nas postawy wobec problemów religii.

Przede wszystkim
zawsze mawiał
religia jest pojęciem względnym; odpowiada ona poziomowi bycia człowieka. Religia jednego człowieka wcale nie musi odpowiadać drugiemu człowiekowi, to znaczy religia człowieka z jednego poziomu bycia nie odpowiada człowiekowi znajdującemu się na innym poziomie bycia.
Trzeba zrozumieć, że religia człowieka nr 1 to religia jednego rodzaju, religia człowieka nr 2 to religia innego rodzaju, a religia człowieka nr 3 to religia jeszcze innego rodzaju. Religia człowieka nr 4, nr 5 i dalej jest czymś zupełnie odmiennym od religii człowieka nr 1, 2 i 3.
Po drugie, religia jest czynieniem; człowiek nie tylko myśli lub czuje swoją religię, ale w miarę możności żyje" nią, bo inaczej nie jest to religia, lecz fantazjowanie lub filozofia. I czy mu się to podoba, czy nie, poprzez swoje działania człowiek ujawnia swoją postawę wobec religii, i tylko poprzez swoje działania może ujawnić swoją postawę. Tak więc, jeśli jego działania są sprzeczne z wymaganiami danej religii, to nie może on się uważać za kogoś, kto przynależy do tej religii. Olbrzymia większość ludzi, którzy nazywają siebie chrześcijanami, nie ma do tego żadnego prawa, ponieważ nie tylko nie spełniają oni stawianych przez ich religię wymagań, ale nawet nie myślą o tym, że powinni te wymagania spełniać.
Chrześcijaństwo zabrania mordowania. A tymczasem cały nasz postęp sprowadza się do postępu w technice mordowania i postępu w sztuce wojennej. Jakim prawem możemy nazywać siebie chrześcijanami?
Nikt, kto nie postępuje zgodnie z naukami Chrystusa, nie może nazywać siebie chrześcijaninem. Człowiek, jeśli próbuje stosować się do tych nauk, może powiedzieć, że pragnie być chrześcijaninem. Jeśli wcale nich nie myśli lub wyśmiewa się z nich, albo też zastępuje je jakimiś swoimi własnymi wymysłami lub o nich zapomina, to nie ma żadnego prawa do nazywania siebie chrześcijaninem.
Podałem przykład wojny, ponieważ jest to przykład najbardziej uderzający. Ale nawet bez wojny całe życie jest dokładnie takie samo. Ludzie nazywają siebie chrześcijanami, nie zdając sobie sprawy, że nie tylko nie chcą, ale też nie są w stanie być chrześcijanami, ponieważ po to, aby być chrześcijaninem, konieczne jest nie tylko pragnienie, lecz także bycie w stanie, bycie jednym.
Człowiek sam w sobie nie jest jednym, on nie jest Ja", on jest my" lub mówiąc dokładniej, on jest oni". Wszystko z tego wynika. Przypuśćmy, że człowiek postanawia zgodnie z Ewangelią nadstawić lewy policzek, jeśli ktoś uderzy go w prawy. I jedno ja" podejmuje decyzje o tym w umyśle albo w centrum emocjonalnym. Jedno ja" wie o tym i jedno ja" o tym pamięta
a inne nie.
Wyobraźmy sobie, że rzeczywiście to się zdarza, że ktoś uderzy tego człowieka. Czy myślicie, że nadstawi lewy policzek? Nigdy. Nie będzie miał czasu o tym pomyśleć. Albo uderzy w twarz człowieka, który go uderzył, albo zacznie wzywać policję, albo po prostu ucieknie. Jego centrum ruchowe zareaguje, zanim człowiek ten zda sobie sprawę z tego co robi.
Do tego, by nadstawić policzek, konieczny jest długotrwały instruktaż, długotrwały trening. Ale jeśli jest to trening mechaniczny, to nie ma żadnej wartości, ponieważ w tym wypadku będzie to oznaczało, że człowiek nadstawi policzek, bo nic innego nie potrafi zrobić.

Czy modlitwa nie może człowiekowi pomóc w tym, by żył jak chrześcijanin ?
zapytał ktoś.

To zależy od tego, czyja jest to modlitwa
powiedział G.
Modlitwa człowieka subiektywnego, to znaczy człowieka nr 1, 2 i 3, może prowadzić tylko do subiektywnych rezultatów, a więc autosugestii, pocieszania i hipnotyzowania siebie. Nie może ona dać rezultatów obiektywnych.

Ale czy modlitwa w ogóle nie może przynieść obiektywnych wyników?
zapytał jeden z obecnych.

Powiedziałem już, że to zależy od tego, czyja jest to modlitwa
odpowiedział G.

Trzeba nauczyć się modlić, tak jak trzeba się nauczyć wszystkiego innego. Jeśli ktoś wie, jak się modlić i jak we właściwy sposób się skupić, to jego modlitwa może przynieść rezultaty. Należy jednak zrozumieć, że istnieją różne modlitwy i że dają one różne wyniki. Nawet ze zwykłego nabożeństwa można się o tym dowiedzieć. Tymczasem my, kiedy mówimy o modlitwie albo o rezultatach modlitwy, mamy na myśli zawsze tylko jeden rodzaj modlitwy
prośbę, albo też uważamy, że prośbę da się połączyć ze wszystkimi innymi rodzajami modlitwy. Jest to oczywiście nieprawda. Większość modlitw nie ma nic wspólnego z prośbami; wiele z nich jest znacznie starszych niż chrześcijaństwo. Modlitwy te są, że tak powiem, rekapitulacjami; powtarzając je na głos albo w myślach, człowiek usiłuje doświadczyć za pomocą swojego umysłu i swoich emocji tego, co jest w nich zawarte. I zawsze człowiek może stworzyć dla siebie nowe modlitwy. Na przykład mówi: Ja chcę być poważny". Ale cała rzecz w tym, jak on to mówi. Jeśli powtarza to nawet dziesięć tysięcy razy na dzień, a jednocześnie myśli o tym, kiedy to się skończy i co będzie dzisiaj na obiad, to wtedy nie jest to modlitwa, lecz po prostu oszukiwaniem siebie. Ale te same słowa mogą stać się modlitwą, jeśli człowiek wypowiada je w następujący sposób: mówi JA" i jednocześnie stara się myśleć o wszystkim, co wie o Ja". Ono nie istnieje, nie istnieje jedno Ja", jest mnóstwo drobnych, krzykliwych i kłótliwych ja". Ale on chce być jednym Ja"
panem; przypomina sobie o wozie, koniu, woźnicy i panu. Ja" jest panem. CHCĘ"
człowiek myśli o znaczeniu Ja chcę". Czy jest w stanie chcieć? U niego przez cały czas to chce" lub to nie chce". I temu to chce" i to nie chce" próbuje on przeciwstawić swoje własne Ja chcę", które powiązane jest z celami pracy nad samym sobą; czyli, że do potocznej kombinacji dwóch sił: to chce" i to nie chce", próbuje on wprowadzić trzecią siłę. BYĆ"
człowiek myśli o tym, co być", co bycie" oznacza. Bycie mechanicznego człowieka, z którym wszystko się zdarza. Bycie człowieka, który może czynić. Można być" na różne sposoby. On chce być" nie tylko znaczeniu egzystencjalnym, lecz także w znaczeniu wielkości posiadanej mocy. Słowo być" nabiera dla niego wagi, nowego znaczenia. Być POWAŻNYM"
człowiek myśli o tym, co to znaczy być poważnym". Bardzo ważne jest, jak sobie na to odpowie. Jeśli rozumie, co to oznacza, jeśli właściwie zdefiniuje dla siebie, co to znaczy być poważnym" i jeśli czuje, że naprawdę tego pragnie, to wtedy jego modlitwa może przynieść rezultat w tym sensie, że może mu przybyć więcej siły, że częściej będzie zauważał, że nie jest poważny, że łatwiej będzie mu się przemóc i że sam sprawi w końcu, że będzie poważny.
Dokładnie w ten sam sposób człowiek może się modlić": Ja chcę pamiętać siebie samego". PAMIĘTAĆ"
co to znaczy pamiętać"? Człowiek musi myśleć o pamięci. Jak niewiele pamięta! Jak często zapomina o tym, co postanowił, co widział, co wie! Całe jego życie byłoby inne, gdyby mógł pamiętać. Wszystkie nieszczęścia biorą się z tego, że nie pamięta. Pamiętać SIEBIE SAMEGO"
człowiek znowu powraca do siebie. Którego siebie" chce pamiętać? Czy warto jest pamiętać całego siebie? Jak może odróżnić to, co chce pamiętać? Idea pracy! W jaki sposób może powiązać to z ideą pracy, itd.
W chrześcijańskim obrządku istnieje bardzo wiele właśnie takich modlitw, podczas których należy zastanawiać się nad każdym słowem. Tracą one cały swój sens i znaczenie, gdy się je powtarza albo śpiewa mechanicznie.
Za przykład weźcie dobrze znam modlitwę: Boże zmiłuj się nade mną!" Co to znaczy? Człowiek odwołuje się do Boga. Powinien trochę pomyśleć, powinien zrobić porównanie i zapytać siebie, czym jest Bóg i czym jest on sam. Następnie prosi Boga, by się nad nim zmiłował. Lecz przecież, by to się stało, Bóg musi o nim myśleć, musi go zauważyć. Ale czy warto jest zwracać na niego uwagę? Co takiego jest w nim, o czym warto myśleć? I kto ma o nim myśleć? Sam Bóg. Widzicie, wszystkie te i jeszcze wiele innych myśli powinno przebiegać przez umysł człowieka, gdy wypowiada tę prostą modlitwę. 1 to właśnie te myśli mogą sprawić to, o co prosi on Boga. Ale o czym może myśleć i jaki rezultat może przynieść modlitwa, jeśli tylko jak papuga powtarza: Boże zmiłuj się! Boże zmiłuj się! Boże zmiłuj się!" Sami wiecie, że to nie może dać żadnych wyników.
Mówiąc ogólnie, bardzo niewiele wiemy o chrześcijaństwie i o formie chrześcijańskiego obrządku. Na przykład kościół, czyli świątynia, w której gromadzą się wierni i w której zgodnie ze specjalnymi rytuałami odbywają się nabożeństwa
skąd to się wzięło? Wielu ludzi w ogóle o tym nie myśli. Wielu ludzi uważa, że zewnętrzna forma obrządku, rytuały, śpiewanie kantyków itd.
zostały wymyślone przez Ojców Kościoła. Inni sądzą, że ta zewnętrzna forma została częściowo przejęta z religii pogańskich, a częściowo od Żydów. Ale to wszystko nieprawda. Pytanie dotyczące źródła kościoła chrześcijańskiego, to znaczy chrześcijańskiej świątyni, jest dużo bardziej interesujące, niż myślimy. Zacznijmy od tego, że kościół i obrządek w tej formie, w jakiej istniały w pierwszych wiekach chrześcijaństwa, nie mogły zostać zapożyczone z pogaństwa, ponieważ nic takiego nie istniało ani w greckich, ani w rzymskich kultach, ani w judaizmie. Żydowska synagoga, żydowska świątynia oraz poświęcone różnym bogom świątynie greckie i rzymskie były czymś zupełnie odmiennym od kościoła chrześcijańskiego, który pojawił się w pierwszym i drugim stuleciu. Kościół chrześcijański jest szkołą. o której ludzie zapomnieli
zapomnieli, że jest to szkoła. Wyobraźcie sobie szkołę, w której nauczyciele prowadzą wykłady i organizują pokazy wyjaśniające, nie wiedząc o tym, że są to wykłady i pokazy, i gdzie uczniowie, lub też po prostu ludzie, którzy przychodzą do szkoły, uważają te wykłady i pokazy za ceremonie, za rytuały lub sakramenty", czyli za magię. Oto w przybliżeniu współczesny nam kościół chrześcijański.
Kościół chrześcijański, chrześcijańska forma obrządku, nie zostały wymyślone przez Ojców Kościoła. Wszystko to zostało przejęte w gotowej formie z Egiptu; tylko że nie z Egiptu, który my znamy, lecz tego, którego nie znamy. Egipt ów znajdował się dokładnie w tym samym miejscu co ten znany nam, tyle że istniał o wiele wcześniej. Jedynie małe jego fragmenty" przetrwały do czasów historycznych. Fragmenty" te są przechowywane w tajemnicy, i to tak dobrze, że nawet nie wiemy, gdzie.
Wielu ludziom wyda się dziwne, gdy powiem, że ów prehistoryczny Egipt był chrześcijański wiele tysięcy lat przed narodzinami Chrystusa, to znaczy, że na jego religię składały się te same zasady i idee, które stanowią prawdziwe chrześcijaństwo. W tym prehistorycznym Egipcie istniały specjalne szkoły, nazywane szkołami powtarzania". W szkołach tych w określone dni, a w niektórych może nawet codziennie, przedstawiano w skondensowanej formie powtórzenie" całego kursu nauk, które można było poznać w tych szkołach. Czasami powtórzenie" to trwało tydzień albo miesiąc. Dzięki powtórzeniom" ludzie, którzy przeszli kurs, nie tracili swojego związku ze szkoły i zachowywali w pamięci wszystko, czego się nauczyli. Czasami przybywali oni z bardzo daleka, by wysłuchać powtórzenia", po czym odchodzili, czując swój związek ze szkołą. W ciągu roku wyznaczano specjalne dni, kiedy powtórzenia" były wyjątkowo szczegółowe, kiedy przeprowadzano je w sposób niezwykle uroczysty. Same te dni miały znaczenie symboliczne.
Szkoły powtarzania" posłużyły za model kościołom chrześcijańskim. Forma obrządku w kościołach chrześcijańskich prawie w całości stanowi kurs powtórzenia" nauk zajmujących się wszechświatem i człowiekiem. Indywidualne modlitwy, hymny, responsorium, wszystko to wraz ze świętami i wszystkimi symbolami religijnymi miało w tym powtórzeniu swoje własne znaczenie, choć znaczenie to zostało już dawno temu zapomniane.

Kontynuując, G. przytoczył kilka bardzo interesujących przykładów objaśnień różnych części liturgii prawosławnej. Niestety nie zrobiono wtedy żadnych notatek, a ja nie podejmę się odtworzenia tego z pamięci.
Chodziło o to, że już od pierwszych słów liturgia przedstawia jakby przechodzenie przez proces stworzenia, rejestrując zarazem wszystkie jego stadia i etapy. Co mnie szczególnie zdumiało w wyjaśnieniach G. to fakt, do jakiego stopnia zostało to zachowane w niezmienionej formie, a jednocześnie jak mało z tego wszystkiego rozumieliśmy. Jego wyjaśnienia bardzo różniły się od tradycyjnych teologicznych, a nawet mistycznych interpretacji. Podstawowa różnica polegała tu na tym, że odrzucił on bardzo wiele alegorii. Mam na myśli fakt, że z jego wyjaśnień w oczywisty sposób wynikało, że wiele rzeczy uważamy za alegorie, a tymczasem nie są to żadne alegorie, lecz coś, co powinno być rozumiane znacznie prościej i w bardziej psychologiczny sposób. To, co powiedział wcześniej o Ostatniej Wieczerzy, może posłużyć tutaj za dobry przykład.

Każda ceremonia albo rytuał mają wartość, jeśli odprawia się je bez zmian
powiedział.
Ceremonia jest księgą, w której zapisano bardzo dużo rzeczy. Każdy, kto rozumie, może ją czytać. Jeden rytuał często zawiera więcej materiału niż sto książek.
Mówiąc o tym, co zachowało się do naszych czasów, G. jednocześnie zwrócił uwagę na to, co zostało utracone i zapomniane. Mówił nam o świętych tańcach, które towarzyszyły nabożeństwom" w świątyniach powtarzania", a które nie zostały uwzględnione w chrześcijańskiej formie obrządku. Mówił także o rozmaitych ćwiczeniach i o specjalnych pozycjach ciała podczas różnych modlitw, to znaczy podczas różnych rodzajów medytacji; mówił o uzyskiwaniu kontroli nad oddychaniem i o konieczności posiadania na zawołanie umiejętności napinania i rozluźniania dowolnej grupy mięśni czy też mięśni całego ciała. Opowiadał o wielu rzeczach związanych, jeśli można tak powiedzieć, z techniką" religii.
Pewnego razu, przy okazji opisywania ćwiczeń na koncentrację i przenoszenie uwagi z jednej części ciała do drugiej, G. zapytał:

Kiedy wymawiacie na głos słowo Ja", czy spostrzegacie gdzie w was brzmi to słowo?
Nie od razu zrozumieliśmy, o co mu chodziło. Niemniej bardzo szybko zaczęliśmy zauważać, że wymawiając słowo Ja" niektórzy z nas zdecydowanie odczuwali, jak słowo to brzmi w głowie, inni czuli je w klatce piersiowej, a jeszcze inni nad głową
poza ciałem.
Muszę tutaj wspomnieć, że osobiście w ogóle nie byłem w stanie wywołać w sobie tego doznania i musiałem polegać na innych.
G. przysłuchiwał się tym wszystkim uwagom, po czym powiedział, ż istnieje związane z tym ćwiczenie, które według niego zostało przechowane do dzisiejszych czasów w klasztorach na Górze Atos.
Mnich klęczy albo stoi w określonej pozycji i podnosząc ręce, które są zgięte w łokciach, mówi przeciągle na głos: Ego, wsłuchując się jednocześnie, gdzie to słowo brzmi.
Celem tego ćwiczenia jest czucie własnego Ja" za każdym razem, gdy człowiek myśli o sobie, i przenoszenie swojego Ja" z jednego centrum do drugiego.
G. wiele razy wskazywał na konieczność poznawania tej zapomnianej techniki", jak również na niemożność uzyskania bez niej jakichkolwiek, za wyjątkiem całkowicie subiektywnych, rezultatów.

Musicie zrozumieć
powiedział
że każda rzeczywista religia, czyli taka, która w określonym celu została stworzona przez ludzi prawdziwie uczonych, składa się z dwóch części. Jedna część uczy tego, co należy zrobić. Ta część staje się wiedzą ogółu, z czasem się wypacza i odbiega od swojego źródła. Druga część uczy, jak zrobić to, czego uczy pierwsza część. Ta część przechowywana jest w tajemnicy w specjalnych szkołach i z jej pomocą można zawsze sprostować to, co zostało wypaczone w pierwszej części, lub też przywrócić to, co zostało zapomniane.
Bez tej drugiej części znajomość religii nie byłaby możliwa, a w każdym razie byłaby to znajomość niepełna i bardzo subiektywna.
Ta część utrzymywana w tajemnicy istnieje zarówno w chrześcijaństwie, jak i w innych religiach, i uczy ona tego, jak wypełniać nauki Chrystusa i co one naprawdę znaczą.

Muszę wspomnieć o jeszcze jednej rozmowie o kosmosach.

Istnieje tutaj związek z ideami fenomenów i noumenów Kanta
powiedziałem.
I w tym cała rzecz. Ziemia jako ciało trójwymiarowe jest fenomenem", a jako ciało sześciowymiarowe stanowi noumen".

Dokładnie tak
odparł G.
Tylko dodaj do tego jeszcze ideę skali. Jeśli Kant uwzględniłby w swoich dowodach ideę skali, to wiele z tego, co napisał, miałoby bardzo dużą wartość. Tylko tej jednej rzeczy mu brakowało.
Słuchając G. pomyślałem, że wypowiedź ta bardzo zdziwiłaby Kanta. Ale idea skali była mi bardzo bliska. I zdałem sobie sprawę, że przyjmując ją za punkt wyjściowy, można było odnaleźć bardzo wiele tego, co nowe i nieoczekiwane w rzeczach, które wydaje się nam być znane.

Mniej więcej rok później, rozwijając ideę kosmosów w odniesieniu do zagadnień czasu, otrzymałem tablicę czasu w różnych kosmosach, o której będę mówił nieco dalej.
Pewnego razu, mówiąc o uporządkowanym powiązaniu wszystkiego we wszechświecie, G. zajął się tematem życia organicznego na Ziemi".

Z punktu widzenia zwykłej wiedzy
powiedział
życie organiczne to swego rodzaju przypadkowy dodatek, który narusza integralność mechanicznego systemu. Zwyczajna wiedza z niczym go nie wiąże i z faktu jego istnienia nie wyciąga żadnych wniosków. Wy jednak powinniście już rozumieć, że w przyrodzie nie ma nic przypadkowego i niepotrzebnego, i że nic takiego być nie może; wszystko ma określoną funkcję, wszystko służy określonemu celowi. A zatem życie organiczne stanowi w łańcuchu światów niezbędne ogniwo, bez którego te światy nie mogą istnieć, tak samo jak ono nie może istnieć bez tych światów.
Wcześniej zostało powiedziane, że życie organiczne przekazuje na Ziemię różnego rodzaju wpływy planetarne i że jego zadaniem jest dostarczanie pokarmu Księżycowi, który dzięki temu wzmacnia się i rośnie. Ale Ziemia także rośnie. Nie w sensie powiększania rozmiarów, ale w znaczeniu wzrostu świadomości i wrażliwości. Wpływy planetarne, które w pewnym okresie były dla niej wystarczające, stają się niedostateczne i Ziemia potrzebuje bardziej subtelnych wpływów. Do odbioru subtelniejszych wpływów niezbędny jest subtelniejszy i bardziej wrażliwy przyrząd. Życie organiczne musi zatem ewoluować, by dostosować się do potrzeb planet i Ziemi. Podobnie jest z Księżycem: przez pewien okres zadowala się on pokarmem określonej jakości, dostarczanym mu przez życie organiczne; ale potem nadchodzi czas, gdy pokarm ten przestaje go zadowalać, nie wystarcza mu już do wzrostu, Księży zaczyna być głodny. Życie organiczne musi umieć zaspokoić ten głód, bo inaczej nie będzie ono spełniać swojego zadania, nie będzie realizować swojego celu. Oznacza to, że aby spełnić swój cel, życie organiczne musi ewoluować i dostosować się do poziomu potrzeb planet, Ziemi i Księżyca.
Musimy pamiętać, że promień stworzenia, w przyjętej przez nas formie: od Absolutu do Księżyca, przypomina gałąź drzewa
gałąź rosnącą. Księżyc jest końcem tej gałęzi, końcem, z którego wyrastaj nowe pędy. Jeśli Księżyc przestanie rosnąć, jeśli nie wypuści nowych pędów, będzie to oznaczało, że cały promień stworzenia zatrzyma się w rozwoju albo musi znaleźć jakąś inną drogę wzrostu, wypuścić jakąś boczną gałąź. Jednocześnie, z tego, co zostało wcześniej powiedziane, widać, że wzrost Księżyca jest uzależniony od życia organicznego na Ziemi. Wynika z tego, że także wzrost promienia stworzenia jest uzależniony od życia organicznego na Ziemi. Jeśli życie organiczne zaniknie lub umrze, to zwiędnie natychmiast cała gałąź, a przynajmniej cała ta część gałęzi, która znajduje się za życiem organicznym. To samo, tylko znacznie wolniej, będzie zachodziło, jeśli życie organiczne zatrzyma się w swoim rozwoju, w swojej ewolucji, i nie sprosta stawianym mu wymaganiom. Gałąź może zwiędnąć. Trzeba o tym pamiętać. Promieniowi stworzenia lub, powiedzmy, jego części od Ziemi do Księżyca dano taką samą możliwość rozwoju i wzrostu, jak każdej oddzielnej gałęzi dużego drzewa. Ale wcale nie gwarantuje to tego wzrostu. Zależy on od harmonijnego i właściwego działania tkanek samej gałęzi. Gdy zatrzymuje się rozwój jednej tkanki, to wszystkie inne też się zatrzymują w rozwoju. Wszystko, co można powiedzieć o promieniu stworzenia lub o jego części od Ziemi do Księżyca, odnosi się również do życia organicznego na Ziemi. Życie organiczne na Ziemi jest złożonym zjawiskiem, którego poszczególne części są wzajemnie od siebie uzależnione. Ogólny wzrost możliwy jest tylko pod warunkiem, że sam koniec gałęzi" rośnie. Albo, mówiąc dokładniej, w życiu organicznym istnieją tkanki, które ewoluują, oraz inne tkanki, które służą im za pokarm i środowisko. Następnie, wewnątrz tkanek ewoluujących istnieją komórki ewoluujące oraz komórki, które służą za środowisko i pokarm tym, które ewoluują. W każdej poszczególnej ewoluującej komórce znajdują się części, które ewoluują, a także części, które służą za pokarm tym, które ewoluują. Jednakże zawsze i wszędzie trzeba pamiętać, że nie ma żadnej gwarancji ewolucji, że jest ona jedynie możliwością i że w dowolnej chwili i w dowolnym miejscu może się ona zatrzymać.
Ludzkość stanowi ewoluującą część życia organicznego. Sama ludzkość także ma swoją ewoluującą część. Ale o tym będziemy mówić później; tymczasem potraktujemy ludzkość jako jedną całość. Jeśli ludzkość nie ewoluuje, znaczy to, że zatrzymuje się ewolucja życia organicznego, a to z kolei powoduje zatrzymanie wzrostu promienia stworzenia. Równocześnie, jeśli ludzkość przestaje ewoluować, to z punktu widzenia celów, dla których ją stworzono, staje się bezużyteczna i jako taka może zostać zniszczona. W ten sposób zahamowanie ewolucji może oznaczać zagładę ludzkości.
Nie mamy wskazówek, które pozwoliłyby nam stwierdzić, w jakim okresie ewolucji planetarnej się znajdujemy i czy Księżyc oraz Ziemia doczekaj się odpowiedniej ewolucji życia organicznego, czy też nie. Jednakże ci ludzie, którzy wiedzą, mogą oczywiście mieć na ten te dokładne informacje, to znaczy mogą wiedzieć, na jakim etapie możliwej ewolucji znajduje się Ziemia, Księżyc i ludzkość. My tego nie możemy wiedzieć, ale nie wolno nam zapominać, że liczba możliwości nigdy nie jest nieskończona.
Jednocześnie, badając życie ludzkości, tak jak je znamy z historii, musimy przyznać, że ludzkość zatacza koło. W jednym stuleciu niszczy wszystko to, co zostało stworzone w innym. Mechaniczny postęp ostatnich stu lat odbył się kosztem wielu, być może dużo ważniejszych dla niej rzeczy. Mówiąc ogólnie, mamy wszelkie powody do tego, by myśleć i twierdzić, że ludzkość znajduje się w martwym punkcie, z którego prowadzi prosta droga do upadku i degeneracji. Martwy punkt oznacza, że proces został zrównoważony. Pojawienie się jednej jakości powoduje natychmiastowe pojawienie się innej, przeciwstawnej jakości. Wzrost wiedzy w jednej dziedzinie powoduje wzrost niewiedzy w innej dziedzinie, subtelność wywołuje wulgarność, wolność pociąga za sobą niewolę, zanik niektórych przesądów powoduje pojawienie się i rozwój innych. I tak dalej.
Jeśli przypomnimy sobie teraz prawo oktaw, to dostrzeżemy, że przebiegający w pewien sposób, zrównoważony proces nie może w dowolnie wybranym momencie ulec zmianie. Może się zmienić i obrać nowy kierunek tylko na pewnych rozdrożach". Pomiędzy rozdrożami" nic się nie da zrobić. Jednocześnie, jeśli proces minie rozdroże" i nic się nie zdarzy, nic nie zostanie zrobione, to później także nic nie można już zrobić i proces będzie rozwijał się zgodnie z mechanicznymi prawami. I nawet jeśli uczestniczący w tym procesie ludzie przewidzą nieuchronną całkowitą zagładę, to i tak nic nie będą w stanie zrobić. Powtarzam, można coś zrobić tylko w pewnych momentach, które przed chwilą nazwałem rozdrożami", a które w oktawach nazwaliśmy interwałami" mi-fa i si-do.
Istnieje oczywiście bardzo wielu ludzi, którzy uważają, że życie ludzkości nie przebiega w taki sposób, w jaki, zgodnie z ich poglądami, powinno przebiegać. I wymyślają oni rozmaite teorie, które według nich powinny zmienić całe życie ludzkości. Jeden człowiek wymyśla pewną teorię. Ktoś inny natychmiast wymyśla sprzeczną z nią teorię. I obaj oczekują, że wszyscy będą im wierzyć. I rzeczywiście wielu ludzi wierzy jednemu albo drugiemu z nich. Życie naturalnie biegnie swoim tokiem, ale ludzie nie przestają wierzyć w swoje własne teorie, ani te stworzone przez innych. Wierzą, że coś można zrobić. Wszystkie tego typu teorie są z pewnością całkiem fantastyczne, głównie dlatego, że nie biorą one pod uwagę rzeczy najważniejszej, a mianowicie tego, że ludzkość i życie organiczne odgrywają w procesie kosmicznym jedynie drugorzędną rolę. Teorie intelektualne umieszczają człowieka w samym centrum wszystkiego; wszystko istnieje specjalnie dla niego: Słońce, gwiazdy, Księżyc, Ziemia. Zapominają one nawet o względnie małych rozmiarach człowieka, o jego nicości, jego przemijającym istnieniu, itd. Twierdzą, że człowiek, jeśli tylko tego pragnie, jest w stanie zmienić całe swoje życie, to znaczy zorganizować je opierając się na racjonalnych zasadach. Bez przerwy pojawiają się nowe teorie, które z kolei wywołują teorie do nich przeciwstawne. Wszystkie te teorie i istniejące między nimi sprzeczności stanowią bez wątpienia jedną z sił, które utrzymują ludzkość w jej obecnym stanie. Poza tym wszystkie te teorie o ogólnym dobrobycie" i powszechnej równości" są nie tylko nie do zrealizowania, ale ich zastosowanie byłoby fatalne w skutkach. W przyrodzie wszystko ma swój cel i swoje znaczenie: nierówność ludzi, jak i ich cierpienie. Zniszczenie nierówności oznaczałoby zniszczenie możliwości ewolucji. Usunięcie cierpienia oznaczałoby po pierwsze zniszczenie całej serii postrzeżeń, dla których człowiek został stworzony, a po drugie, zniszczenie wstrząsu", a więc jedynej siły, która jest stanie zmienić sytuację. I tak to jest ze wszystkimi intelektualnymi teoriami.
Proces ewolucji, ewolucji możliwej dla całej ludzkości, jest zupełnie analogiczny do procesu ewolucji możliwej dla pojedynczego człowieka. I zaczyna się on jednakowo: pewna grupa komórek stopniowo staje się świadoma, po czym przyciąga do siebie inne komórki, a jeszcze inne sobie podporządkowuje i stopniowo doprowadza do tego, że cały organizm służy jej celom, a nie tylko je, pije i śpi. To jest ewolucja; żaden inny rodzaj ewolucji nie istnieje. U ludzkości, tak samo jak w każdym człowieku, wszystko zaczyna się od ukształtowania świadomego zalążka. Wszystkie mechaniczne siły życia walczą z kształtowaniem się w ludzkości tego świadomego zalążka, dokładnie w taki sam sposób, jaki wszystkie mechaniczne nawyki, gusty i słabości walczą w człowieku ze świadomym pamiętaniem siebie.

Czy istnieje jakaś świadoma siła, która walczy z ewolucją?
zapytałem.

Z pewnego punktu widzenia można tak powiedzieć
rzekł G.
Odnotowuję to, gdyż może się to wydać sprzeczne z tym, co powiedział on wcześniej, a mianowicie, że na świecie istnieją tylko dwie walczące ze sobą siły, świadomość" i mechaniczność".

Skąd bierze się ta siła?
zapytałem.

Wyjaśnienie tego zajęłoby dużo czasu
odpowiedział G.
W obecnej chwili nie może to mieć dla nas praktycznego znaczenia. Istnieją procesy, nazywane czasami inwolucyjnym" i ewolucyjnym". Różnica pomiędzy nimi jest następująca: proces inwolucyjny ma swój świadomy początek w Absolucie, ale już w następnym stadium staje się on mechaniczny i w trakcie swego rozwoju staje się on coraz bardziej mechaniczny. Proces ewolucyjny, przeciwnie, zaczyna się na wpół świadomie, ale w trakcie rozwoju staje się coraz bardziej świadomy. Jednakże świadomość i świadomy opór wobec procesu ewolucyjnego mogą także pojawić się w pewnych momentach procesu inwolucyjnego.
Skąd bierze się ta świadomość? Oczywiście z procesu ewolucyjnego. Proces ewolucyjny musi toczyć się bez przerwy. Każde zatrzymanie powoduje przerwanie podstawowego procesu. Pojedyncze fragmenty świadomości, które zostały zatrzymane w rozwoju, także mogą się połączyć i przynajmniej przez pewien czas żyć dzięki temu, że walczą z procesem ewolucyjnym. W końcu czyni to proces ewolucyjny jeszcze bardziej interesującym. Zamiast walki z siłami mechanicznymi może chwilami pojawiać się walka z celowym oporem, stawianym przez całkiem potężne siły
choć oczywiście nie da się ich porównać z tymi, które kierują procesem ewolucyjnym.
Te stawiające opór siły czasami mogą nawet zwyciężyć. Powodem tego jest fakt, że siły kierujące ewolucją mają bardziej ograniczony wybór środków. Innymi słowy, mogą one stosować tylko pewne środki i pewne metody. Siły stawiające opór nie są ograniczone w wyborze środków i mogą stosować wszystkie środki, nawet te, które prowadzą tylko do tymczasowego sukcesu, a w ostatecznym rozrachunku niszczą w danym punkcie zarówno ewolucję, jak i inwolucję.
Ale jak już powiedziałem, pytanie to nie ma dla nas praktycznego znaczenia. Dla nas ważne jest tylko to, by ustalić, gdzie rozpoczyna się ewolucja i w jaki sposób ona przebiega. I jeśli pamiętamy o całkowitej analogii zachodzącej pomiędzy ludzkością a człowiekiem, to nie będzie trudne ustalić, czy ludzkość można uważać za ewoluującą.
Czy możemy na przykład powiedzieć, że życiem rządzi grupa świadomych ludzi? Gdzie się oni znajdują? Kim są? To, co widzimy, całkowicie temu przeczy: światem rządzą ci, którzy są najmniej świadomi, ci, którzy najmocniej śpią.
Czy możemy powiedzieć, że obserwujemy w życiu przewagę tego, co najlepsze, najsilniejsze, najbardziej odważne? Nic z tych rzeczy. Wręcz przeciwnie, widzimy przewagę wszelkiego rodzaju wulgarności i głupoty.
Czy możemy powiedzieć, że obserwujemy w życiu dążenia do jedności, do zjednoczenia? Oczywiście nic podobnego. Widzimy tylko nowe podziały, nową wrogość, nowe nieporozumienia.
A zatem w obecnej sytuacji ludzkości nic nie wskazuje na postępującą ewolucję. Wręcz przeciwnie, jeśli przyrównamy ludzkość do człowieka, to całkiem wyraźnie dostrzegamy, że osobowość wzrasta kosztem esencji, to znaczy to, co sztuczne, nierzeczywiste i obce, wzrasta kosztem tego, co naturalne, rzeczywiste i własne.
Wraz z tym widzimy wzrost automatyzmu.
Kultura współczesna wymaga automatów. I ludzie niewątpliwie zatracają swe nabyte nawyki niezależności i zamieniają się w roboty, w tryby maszyn. Nie da się przewidzieć, jak to się skończy i jak z tego wybrnąć. Tylko jedna rzecz jest pewna: zniewolenie człowieka rośnie i powiększa się. Człowiek staje się dobrowolnym niewolnikiem. Nie potrzeba mu już nawet łańcuchów. Zaczyna on lubić swoją niewolę, zaczyna być niej dumny. I jest to najokropniejsza rzecz, jaka może się człowiekowi przytrafić.
Wszystko, co do tej pory powiedziałem, dotyczyło całej ludzkości. Ale, jak już wcześniej podkreśliłem, ewolucja ludzkości może postępować tylko dzięki ewolucji pewnej grupy, która z kolei będzie przewodzić i oddziaływać na resztę ludzkości.
Czy możemy powiedzieć, że taka grupa istnieje? Być może na podstawie pewnych oznak moglibyśmy to stwierdzić. W każdym razie musimy przyznać, że jest to bardzo mała grupa i z pewnością całkiem niewystarczająca do tego, by podporządkować sobie resztę ludzkości. Spoglądając na to z innego punktu widzenia, możemy powiedzieć, że ludzkość znajduje się w takim stanie, że nie potrafi zaakceptować przewodnictwa świadomej grupy.

Ile osób może należeć do tej świadomej grupy?
zapytał ktoś.

Tylko oni sami to wiedzą
powiedział G.

Czy oznacza to, że oni wszyscy nawzajem się znają?
spytała znowu ta sama osoba.

Jakże mogłoby być inaczej? Wyobraź sobie, że w tłumie śpiących ludzi znajdują się dwie lub trzy osoby, które nie śpią. Z pewnością będą się znały. Natomiast ci, którzy śpią, nie mogą ich znać. Ile ich jest? Nie wiemy tego i dopóki nie staniemy się tacy jak oni, nie możemy tego wiedzieć. Wcześniej zostało wyraźnie powiedziane, że każdy człowiek może widzieć tylko z poziomu swojego własnego bycia. Ale dwustu świadomych ludzi, gdyby tacy istnieli i gdyby uważali to za konieczne i słuszne, mogłoby zmienić w całości życie na Ziemi. Jednakże albo nie jest ich wystarczająco dużo, albo tego nie chcą, albo być może nie nadszedł jeszcze czas , albo też inni ludzie śpią zbyt mocno.
Dochodzimy tutaj zatem do zagadnień ezoteryzmu.
Wcześniej, kiedy mówiliśmy o historii ludzkości, zostało powiedziane, że życiem ludzkości, do której należymy, rządzą siły pochodzące z dwóch różnych źródeł. Pierwszym są wpływy planetarne, które działają zupełnie mechanicznie i są odbierane całkiem mimowolnie i nieświadomie zarówno przez masy ludzkie, jak i przez poszczególnych ludzi. Drugim są wpływy pochodzące z wewnętrznych kręgów ludzkości, wpływy, których istnienia i znaczenia olbrzymia większość ludzi nie podejrzewa, tak samo jak nie podejrzewa istnienia wpływów planetarnych.
Ludzkość, do której my należymy, czyli ogół znanej nauce i cywilizacji, historycznej i prehistorycznej ludzkości, w rzeczywistości stanowi tylko zewnętrzny krąg ludzkości, wewnątrz którego znajduje się kilka innych kręgów.
Można zatem sobie wyobrazić ogół zarówno znanej, jak i nie znanej nam ludzkości jako szereg koncentrycznych okręgów.
Wewnętrzny krąg nazywany jest ezoterycznym". Krąg ten składa się z ludzi, którzy osiągnęli najwyższy z możliwych dla człowieka stopień rozwoju. Każdy z tych ludzi ma w pełni rozwiniętą indywidualność, to znaczy niepodzielne Ja'; wszystkie dostępne człowiekowi stany świadomości, całkowitą kontrolę nad tymi stanami, pełnię osiągalnego przez człowieka poznania oraz wolną i niezależną wolę. Nie mogą oni podejmować działań sprzecznych z ich rozumieniem ani też mieć rozumienia, które nie wyraża się w działaniach. Równocześnie nie może być między nimi niezgody lub jakichś różnic w rozumieniu. Ich działania są więc całkowicie skoordynowane i bez poczucia jakiegokolwiek przymusu prowadzą do jednego wspólnego celu, albowiem opierają się na wspólnym i jednakowym rozumieniu.
Następny krąg nazywany jest mezoterycznym", czyli środkowym. Ludzie należący do tego kręgu mają wszystkie cechy członków kręgu ezoterycznego, z tą jednak różnicą, że ich wiedza jest bardziej teoretyczna. Oczywiście dotyczy to wiedzy o charakterze kosmicznym. Ludzie ci znają i rozumieją wiele spraw, które nie znalazły jeszcze wyrazu w ich działaniach. Wiedzą więcej, niż są w stanie zrobić. Jednakże ich rozumienie jest równie dokładne, a zatem identyczne z rozumieniem ludzi należących do kręgu ezoterycznego. Pomiędzy nimi nie może być zgody ani nieporozumień. Jeden rozumie tak samo, jak wszyscy, a wszyscy rozumieją tak samo, jak każdy z osobna. Ale, jak wcześniej zostało powiedziane, rozumienie to, w porównaniu z rozumieniem kręgu ezoterycznego, jest do pewnego stopnia bardziej teoretyczne.
Trzeci krąg zwany jest egzoterycznym", czyli zewnętrznym, ponieważ jest to zewnętrzny krąg wewnętrznej części ludzkości. Ludzie należący do tego kręgu mają wiele wspólnego z ludźmi z kręgu ezoterycznego i mezoterycznego, lecz ich wiedza kosmiczna ma charakter bardziej filozoficzny, to znaczy jest bardziej abstrakcyjna od wiedzy kręgu mezoterycznego. Członek kręgu mezoterycznego wylicza, członek kręgu egzoterycznego kontempluje. Rozumienie ludzi z kręgu egzoterycznego nie może wyrażać się w działaniach. Ale nie mogą występować między nimi różnice w rozumieniu. To, co rozumie jeden, wszyscy inni też rozumieją.
W literaturze, która uznaje istnienie ezoteryzmu, ludzkość z reguły podzielona jest tylko na dwa kręgi, i krąg egzoteryczny", w przeciwieństwie do ezoterycznego", nazywany jest zwyczajnym życiem. W rzeczywistości, jak widzimy, krąg egzoteryczny" jest czymś bardzo od nas odległym i bardzo wzniosłym. Dla zwykłego człowieka już samo to jest ezoteryzmem".
Krąg zewnętrzny" to krąg mechanicznej ludzkości, do której my sami należymy, i jedyny krąg, który znamy. Pierwszym znakiem rozpoznawczym tego kręgu jest to, że pomiędzy należącymi do niego ludźmi nie ma i nie może być wzajemnego zrozumienia. Każdy rozumie" na swój własny, odmienny od wszystkich innych sposób. Czasami krąg ten zwany jest kręgiem pomieszania języków", czyli kręgiem, w którym każdy mówi swoim własnym językiem, gdzie nikt nikogo nie rozumie i nie próbuje zrozumieć. W tym kręgu niemożliwe jest wzajemne zrozumienie się między ludźmi, z wyjątkiem rzadkich chwil i gdy dotyczy to jedynie spraw zupełnie nieistotnych, które nie wykraczają poza granice danego bycia.
Jeśli należący do tego kręgu ludzie uświadomią sobie ów ogólny brak zrozumienia i zapragną rozumieć i być rozumianymi, to będzie oznaczało, iż istnieje w nich nieświadoma skłonność do zmierzania ku kręgowi wewnętrznemu, ponieważ wzajemne rozumienie zaczyna się w kręgu egzoterycznym i tylko tam jest możliwe. Jednakże świadomość braku rozumienia zazwyczaj pojawia się u ludzi w zupełnie innej postaci.
A zatem u ludzi możliwość rozumienia zależy od możliwości przeniknięcia do kręgu egzoterycznego, gdzie to rozumienie ma swój początek.
Jeśli wyobrazimy sobie ludzkość w postaci czterech koncentrycznych okręgów, to na obwodzie trzeciego, wewnętrznego koła, czyli kręgu egzoterycznego, możemy wyobrazić sobie cztery bramy, poprzez które mogą przenikać ludzie należący do kręgu mechanicznego.
Te cztery bramy odpowiadają czterem opisanym wcześniej drogom.
Pierwsza droga jest drogą fakira, drogą ludzi nr 1, ludzi ciała fizycznego; ludzi instynktu, ruchu i zmysłów, którzy mają niewiele rozumu i niewiele serca.
Druga droga jest drogą mnicha, drogą religijną, drogą ludzi nr 2, to znaczy ludzi, którymi rządzą emocje. W tym wypadku umysł i ciało nie powinny być zbyt silne.
Trzecia droga jest drogą jogina. Jest to droga umysłu, droga ludzi nr 3. Serce i ciało nie powinny być tutaj szczególnie mocne, gdyż w przeciwnym razie mogą one na tej drodze przeszkadzać.
Oprócz tych trzech istnieje jeszcze czwarta droga, którą mogą po podążać ci, którzy nie są w stanie iść żadną z trzech pierwszych dróg.
Podstawowa różnica pomiędzy trzema pierwszymi drogami, czyli drogą fakira, drogą mnicha i drogą jogina, a czwartą drogą polega na tym, że te pierwsze związane są z ustalonymi formami, które bez prawie żadnych zmian przetrwały długie okresy historii. Ich wspólną podstawą jest religia. Tam, gdzie istnieją szkoły joginów, zewnętrznie bardzo niewiele się one różnią od szkół religijnych. Podobnie, w różnych okresach historycznych i w różnych krajach istniały i ciągle jeszcze istnieją rozmaite bractwa czy zakony fakirów. W naszym okresie historycznym te tradycyjne drogi są drogami trwałymi
Dwa lub trzy tysiące lat temu istniały jeszcze inne drogi, których obecnie już nie ma, a i te, które nadal istnieją, nie były tak od siebie oddzielone, lecz znacznie sobie bliższe.
Czwarta droga różni się od starych i nowych dróg tym, że nigdy nie jest drogą trwałą. Nie ma ona ustalonych form i nie są z nią związane żadne instytucje. Pojawia się i znika, rządzona przez pewne szczególne, tylko jej przynależne prawa.
Czwartej drodze zawsze towarzyszy pewna praca o określonym znaczeniu. Występuje ona tylko w związku z jakimś przedsięwzięciem, które stanowi podstawę i jedyne uzasadnienie jej istnienia. Kiedy praca dobiega końca, a więc kiedy wyznaczony cel zostaje osiągnięty, czwarta droga znika, to znaczy znika z danego miejsca i znika w danej formie, być może nadal istniejąc w innym miejscu i w innej formie. Szkoły czwartej drogi występują jako szkoły służce pracy prowadzonej w związku z zamierzonym przedsięwzięciem. Nigdy nie występują jako szkoły stawiające sobie za cel tylko dawanie wykształcenia i udzielanie instruktażu.
Żadna praca czwartej drogi nie wymaga mechanicznej pomocy. We wszystkich przedsięwzięciach czwartej drogi tylko świadoma praca może być pożyteczna. Człowiek mechaniczny nie może podjąć świadomej pracy. A zatem pierwszym zadaniem ludzi, którzy rozpoczynają taką pracę, jest przygotowanie świadomych asystentów.
Sama praca czwartej drogi może przybierać bardzo wiele form i mieć wiele znaczeń. W warunkach zwyczajnego życia, dla człowieka jedyną szansą znalezienia takiej drogi" jest trafienie na początek tego rodzaju pracy. Szansa na zetknięcie się z taką pracą, jak również możliwość wykorzystania tej szansy zależy od wielu okoliczności i warunków.
Im szybciej człowiek pojmie cel wykonywanej pracy, tym szybciej może stać się w niej przydatny i tym więcej będzie mógł z niej czerpać dla siebie.
Ale niezależnie od tego, co jest podstawowym celem pracy, szkoła istnieje tylko wówczas, gdy praca się toczy. Gdy praca zostaje wykonana, szkoły się zamyka. Ludzie, którzy zapoczątkowali pracę, opuszczają scenę. Ci, którzy nauczyli się od nich tego, czego można było się nauczyć, i którzy uzyskali możliwość samodzielnego kontynuowania drogi, w takiej czy innej postaci rozpoczynają swoją własną, osobistą pracę.
Czasami jednak się zdarza, że po zamknięciu szkoły, pozostaje pewna liczba ludzi, którzy krążyli wokół pracy i poznali jej zewnętrzny aspekt, którzy całość pracy ujrzeli tylko w tym zewnętrznym aspekcie.
Nie mając żadnych wątpliwości co do samych siebie ani co do słuszności własnych wniosków i własnego rozumienia, postanawiaj kontynuować pracę. W tym celu tworzą nowe szkoły, uczą ludzi tego, czego sami się nauczyli, składają takie same obietnice, jakie im robiono. Naturalnie wszystko to może być tylko powierzchowną imitacją. Kiedy jednak spoglądamy wstecz na historię, to prawie nie możemy odróżnić, gdzie kończy się to, co prawdziwe, a gdzie zaczyna imitacja. W każdy razie niemal wszystko, co wiemy o rozmaitych szkołach okultystycznych, masońskich i alchemicznych, wiąże się z taką właśnie imitacją. O prawdziwych szkołach nie wiemy praktycznie nic, co najwyżej znamy wyniki ich pracy, i to tylko wówczas, gdy jesteśmy w stanie odróżnić wyniki rzeczywistej pracy od fałszerstw i naśladownictwa.
Ale takie systemy pseudoezoteryczne także odgrywają swoją rolę w pracy i w działalności kręgów ezoterycznych. Są one mianowicie pośrednikami między całkowicie pogrążoną w materialistycznym życiu ludzkością a szkołami, które zarówno ze względu na ich własną egzystencję, jak i być może ze względu na prowadzoną przez nie pracę o charakterze kosmicznym zainteresowane są kształceniem pewnej liczby ludzi. Sama idea ezoteryzmu, idea wtajemniczenia, w większości wypadków dociera do ludzi poprzez pseudoezoteryczne systemy i szkoły; gdyby nie te pseudoezoteryczne szkoły, to przytłaczająca większość ludzkości nie miałaby żadnej możliwości usłyszenia lub dowiedzenia się o istnieniu czegokolwiek większego niż życie, ponieważ prawda, w swej czystej formie, byłaby dla nich niedostępna. Z powodu wielu cech charakterystycznych bycia człowieka, w szczególności zaś bycia człowieka współczesnego, prawda może dotrzeć do ludzi wyłącznie w postaci kłamstwa. Tylko w tej formie ludzie mogą ją przyjąć; tylko w tej formie mogą ją przetrawić i przyswoić. Sama nieskażona prawda byłaby dla nich pokarmem nie do strawienia.
Ponadto, czasami można odnaleźć ziarno prawdy w ruchach ezoterycznych, w religiach Kościoła, w szkołach okultystycznych i teozoficznych. Może być ono zachowane w ich pismach, w ich rytuałach, w ich tradycji, w ich podejściu do kwestii hierarchii, w ich dogmatach i regułach.
Szkoły ezoteryczne, to znaczy nie pseudoezoteryczne, które być może istnieją w niektórych państwach Wschodu, trudno jest odnaleźć, ponieważ występują tam w przebraniu" zwykłych klasztorów i świątyń. Klasztory tybetańskie zazwyczaj budowano na planie czterech koncentrycznych okręgów lub czterech koncentrycznych krużganków, oddzielonych od siebie wysokim murem. Świątynie indyjskie, szczególnie na południu Indii, były budowane według tego samego planu, tyle że w formie zawierających się w sobie kwadratów. Wierni mają zazwyczaj dostęp do pierwszego, zewnętrznego krużganku i czasami wyjątkowo mają do niego dostęp także wyznawcy innych religii oraz Europejczycy. Do drugiego krużganku mają dostęp tylko ludzie z określonej kasty lub ci, którzy mają specjalne zezwolenie. Do trzeciego krużganku mają dostęp jedynie ludzie należący do świątyni, a do czwartego bramini i kapłani. Struktury tego typu, z niewielkimi odstępstwami, istnieją wszędzie; to właśnie dzięki nim szkoły ezoteryczne istnieją, lecz nie są rozpoznawane. Wśród dziesiątek klasztorów tylko jeden jest szkołą. Jak można ją rozpoznać? Jeśli dostaniesz się do środka, to dotrzesz zaledwie do pierwszego krużganku; do drugiego krużganku dostęp mają jedynie uczniowie. Ale ty o tym nie wiesz. Tobie się mówi, że należą oni do specjalnej kasty. Co się zaś tyczy trzeciego i czwartego krużganku, to nic nawet o nich nie możesz wiedzieć. W istocie ten sam porządek można zaobserwować we wszystkich świątyniach; i dopóki ci się o tym nie powie, nie zdołasz odróżnić ezoterycznej świątyni lub klasztoru od zwykłej świątyni lub zwykłego klasztoru.
Idea wtajemniczenia, która dotarła do nas dzięki systemom pseudoezoterycznym, została nam także przekazana całkowicie błędnie. Legendy dotyczące zewnętrznych obrzędów wtajemniczenia stworzono ze strzępków informacji, które dotyczy pradawnych misteriów. Misteria stanowiły specjalny rodzaj drogi
a w trakcie trudnego i długotrwałego okresu studiów, organizowano także specjalnego typu przedstawienia teatralne, które w alegorycznych formach opisywały cały drogę ewolucji człowieka i świata.
Specjalne ceremonie prezentacji, czyli wtajemniczenia odnotowywały przejście z jednego poziomu bycia na drugi. Jednakże żaden rytuał nie może spowodować zmiany bycia. Rytuały mogą dać jedynie wyraz dokonanemu już przejściu. I tylko w systemach pseudoezoterycznych, w których nie ma nic oprócz rytuałów, zaczyna się im nadawać niezależne znaczenie. Przypuszcza się, że rytuał przekształca się w sakrament, przekazuje lub komunikuje osobie wtajemniczanej pewne siły. To znów odnosi się do psychologii drogi imitacji. Nie ma żadnego zewnętrznego wtajemniczenia i nie może być. W rzeczywistości istnieje tylko wtajemniczenie samego siebie. Systemy i szkoły mogą wskazać metody i drogi, ale żaden system ani żadna szkoła nie może zrobić za człowieka tego, co on sam musi zrobić. Wewnętrzny rozwój i zmiana bycia zależy wyłącznie od pracy człowieka nad samym sobą.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
15 3
15
Program wykładu Fizyka II 14 15
acu 250 io pl14
15 zabtechnŁódzkiego z
311[15] Z1 01 Wykonywanie pomiarów warsztatowych

więcej podobnych podstron