Zagadnienia egzaminacyjne 2008


Zagadnienia psychometria (notatki z zajęć)
1. Test psychologiczny
Najważniejsze: sytuacja w której wywołujemy zachowanie , które jest wskaznikiem danej
cechy
2. Rodzaje testów:
Standaryzowane/ niestandaryzowane
Obiektywne (wyrazny klucz)/ nieobiektywne
Znormalizowane/ nieznormalizowane
Mocy (rozwiązuje się wszystkie zadania)/ szybkości (czas odpowiedzi wyznacza liczbę
zadao  mierzy poziom mierzonej cechy+ szybkośd myślenia)
3. Kryteria dobrego testu:
Obiektywnośd
Standaryzacja
Rzetelnośd
Trafnośd
Normalizacja
Adaptacja
4. Dlaczego standaryzacja jest ważna?
Ważne są 2 elementy: instrukcja (forma pomocy osobie badanej)+ pomoce testowe
(arkusze i np. klocki)
Odtwarzamy osobie badanej warunki jakie były w grupie normalizacyjnej
Pozwala na porównywanie wyników między sobą
5. Jaka jest różnica między testem obiektywnym standaryzowanym?
Obiektywny  niezależne wyniki od osób, które je opracowują
Technika ślepej diagnozy  arkusz tej samej osoby rozsyłany jest do różnych
psychologów:  ślepa bo nie ma kontaktu z osobą badaną, bo dane z kontaktu mogą byd
zakłócające
Wystandaryzowany  jednolitośd procedury badania testem
6. Co to jest rzetelnośd
Powtarzalnośd
7. Równanie z klasycznej teorii testów
X= T + E
X- wynik otrzymany, T  wynik prawdziwy, E- błąd pomiaru
E ma charakter losowy
Co może byd zródłem błędów o charakterze losowym?
o Osoba badana
żð Samopoczucie
żð Chwilowe fluktuacje procesów poznawczych
żð zmÄ™czenie
o Osoba badajÄ…ca
żð Samopoczucie
żð Chwilowe fluktuacje procesów poznawczych
żð zmÄ™czenie
o Sytuacja badania
żð OÅ›wietlenie, temperatura, pogoda, ciÅ›nienie
W każdej sytuacji badanej pojawia się błąd
Do czego powinien dążyć badacz?
Maksymalizowanie T, Minimalizowanie E
Minimalizowanie E
Maksymalizowanie T
Minimalizowanie E i Maksymalizowanie T
8. Definicja rzetelności testu
Wielkośd współczynnika korelacji pomiędzy wynikiem otrzymanym a prawdziwym 
definicja nieoperacyjna (nie jesteśmy w stanie zmierzyd wielkości prawdziwej)
Współczynnik korelacji pomiędzy dwoma poziomami wykonywania tego samego testu w
tej samej grupie  definicja operacyjna
Można udowodnid, że ten drugi współczynnik jest równy kwadratowi korelacji między
wynikiem obserwowanym a prawdziwym
Zasady interpretacji
o Jest korelacją (min. 0, max 1, nie może byd ,np. -1)
o Minimalna rzetelnośd testu pozwalająca na stosowanie w diagnozie
indywidualnej= 0,8
Wybierz spośród współczynników korelacji, który wskazuje na największą rzetelność:
-0,99
+0,60
-0,12
+0,12
Jeśli będzie pytanie o najmniejszą rzetelnośd wybrad odpowiedz : 0
Współczynnik korelacji wynosi 0,6, określ jaki % wariancji wyjaśnia wynik prawdziwy a
ile % błąd pomiaru:
60, 40
40, 60
36, 64
64, 36
Zmierzony współczynnik korelacji jest równy współczynnikowi korelacji wyniku prawdziwego z
otrzymanym podniesionemu do kwadratu. Współczynnik determinacji jest kwadratem WSP.
Korelacji. Oznacza to, że możemy interpretowad wprost otrzymany współczynnik korelacji jako %
wariancji wyjaśnionej przez wynik prawdziwy i błąd.
9. Jakie są trzy sposoby rozumienia rzetelności testu?
Jako stabilnośd (powtarzalnośd wyników)
o Dwa razy badamy tę samą grupę osób tym samym testem (badanie stabilności
bezwzględnej)
żð Z przerwÄ… (od 2 tygodni do 6 miesiÄ™cy  zależy od stabilnoÅ›ci cechy)
yródła błędu:
o Wyniki testowe nie sÄ… stabilne w czasie, nie
odzwierciedlają stabilności badanej cechy
żð Bez przerwy (badanie wiarygodnoÅ›ci testu)
yródła błędu
o Czynniki losowe (głównie zmęczenie i dekoncentracja)
Jako powtarzalnośd treści
o Technika testów równoległych
żð Z przerwÄ… (badanie stabilnoÅ›ci wzglÄ™dnej)
yB:
o Brak stabilności wyników w czasie
o Brak równoważności treści
żð Bez przerwy (równoważnoÅ›d miÄ™dzytestowa)
ŻB:
o Brak równoważności treści
o Czynniki losowe
o Połówkowanie (porównujemy parzyste itemy z nieparzystymi)
żð yB:
Brak równoważności treści
żð Wzrór spearmana Browna  sÅ‚uży do oszacowania rzetelnoÅ›ci testu na
podstawie rzetelności jego połowy
Jako homogenicznośd  zgodnośd wewnętrzna
o Alfa Crombacha  średnia interkorelacja między wszystkimi pozycjami testowymi
o yB:
żð WielowymiarowoÅ›d mierzonego konstruktu
10. Definicja testów równoległych:
Te same M, SD i korelacje z innym testem.
11. Wady technik określania rzetelności opartych na 2ktrotnym badaniu tej samej grupy osób?
Głównie: osoby mogą zapamiętywad swoje poprzednie odpowiedzi
12. Co to jest SEM i do czego służy?
Błąd Standardowy Pomiaru opisuje wielkośd błędu, która związana jest z danym
narzędziem pomiarowym
Zależy od:
o Rzetelnośd testu
o SD wyników w tym teście
Test idealnie rzetelny= r=1, SEM=0
Wykorzystanie:
o Budowanie przedziałów ufności dla wyniku otrzymanego w teście
Jak interpretujemy?
o Określamy przedział w którym z określonym prawdopodobieostwem (85%)
mieści się wynik prawdziwy OB.
Konsekwencje praktyczne:
o Interpretujemy cały przedział a nie środkowy wynik
13. Czym jest błąd standardowy różnicy?
Mówi nam o tym czy różnicy między dwoma wynikami można przypisad znaczenie
diagnostyczne
Stosuje siÄ™ gdy:
o Chcemy porównad ze sobą 2 wyniki w selekcji i rekrutacji
o Chcemy porównad 2 wskazniki w tym samym teście (np. skala bezsłowna i słowna
w Wechslerze)
14. Czy interpretując wyniki można odwoływad się do innych zródeł niż podręcznik testowy?
Zdecydowanie TAK
Więcej informacji można znalezd w materiałach około testowych; zwykle opisują one
badania dotyczące trafności badania
15. Czym jest trafnośd?
Opisuje możliwe zastosowania testu:
o Treściowa
żð Czy treÅ›d testu możemy traktowad jako reprezentacja dla uniwersum
treści opisującego dany konstrukt  ekspercki charakter badao
o Kryterialna
żð O jakich innych zmiennych bezpoÅ›rednio niezwiÄ…zanych z testem można
wnioskowad na podstawie wyników testu
Prognostyczna  co możemy przewidzied
Diagnostyczna - teraz
o Teoretyczna
żð Badanie różnic miÄ™dzygrupowych
Zbieżna
różnicowa
żð Analiza korelacji
żð Analiza czynnikowa
żð Analiza zgodnoÅ›ci wewnÄ™trznej (alfa Crombacha)
żð Analiza nieprzypadkowych zmian w wynikach testu
żð Analiza sposobu odpowiadania
Fasadowa
o Opisuje to, co o teście sądzi osoba badana
o Jest zawsze ważna
o Motywacja
Czemu służą badania trafności kryterialnej?
Rozszerzaniu możliwości zastosowania testu
Uporządkuj, ze względu na ważność dla użytkownika
Teoretyczna> Kryterialna > Treściowa
16. Jakie znasz sposoby wyeliminowania kontaminacji kryteriów?
Kontaminacja= zanieczyszczenie  przenoszenie wiedzy o tym jak OB. Wypadła w teście
na ocenÄ™ poziomu wykonania tej osoby w zmiennej kryterialnej
Sposoby:
o Inne osoby oceniajÄ… wyniki testu a inne wyniki w zmiennej kryterialnej
Dotyczy tylko trafności kryterialnej
17. Rodzaje trafności kryterialnej  korelacja
Diagnostyczna- testem i zmiennÄ… kryterialnÄ… w tym samym czasie
Prognostyczna  między testem a kryterium mija czas (często bardzo długi)
18. Norma statystyczna/ psychometryczna
Norma = typowośd
Norma statystyczna  średni poziom wykonania testu przez pewną grupę odniesienia
Czym innym jest norma teoretyczna czy kulturowa
19. Dlaczego normy powinny byd& ? Zakres generalizacji interpretacji wyników
Adekwatne  sposób zdefiniowania grupy odniesienia
Aktualne  bo siÄ™ starzejÄ…,
o Starsze niż 15 lat trzeba stosowad bardzo ostrożnie
o Odzwierciedlanie zmian w teście i innych rzeczach (np. zmiany w rzeczywistości
społecznej)
Reprezentatywne  wprost związane z zakresem uogólniania wyników
20. Czym są normy lokalne i ogólnokrajowe?
Lokalne  określane dla wąsko zdefiniowanych grup
Ogólnokrajowe  sporządzane dla całej populacji
21. Jakie informacje o normach są dla nas ważne?
Data
Skład grupy normalizacyjnej
Reprezentatywnośd dla populacji
22. Czy jeśli wynik jest równy 80t to czy równy jest temu 80 centyl?
Nie! Ponieważ są różne pola powierzchni odcinane przez te wyniki
Centyle mówią nam ile osób ma wyniki niższe od osoby badanej
Skala centylowa jest skalÄ… porzÄ…dkowÄ…
Określ przydatność norm tworzonych na maturzystach z 1964 roku dla grup:
Maturzyści 1965  TAK
Uczniowie ośrodka dla osób głuchoniemych  to zależy od celu diagnozy
Maturzysta, który 3 razy powtarzał ostatnią klasę w 1964 roku  TAK
Wybitnie uzdolniony uczeo, który poszedł do szkoły 2 lata wcześniej, teraz maturzysta
1964  TAK
23. Dlaczego stosuje siÄ™ skalÄ™ T do diagnozowania patologii?
Bo jest bardzo długa, od -5SD do +5SD
Oznacza to, że pozwala ona na dokładne różnicowanie między osobami, które mają
skrajne wyniki
24. Dlaczego skale standardowe sÄ… tak bardzo popularne?
Bo pozwalają określad między poziomem mierzonych cech
25. Dlaczego przed wystandaryzowaniem trzeba znormalizowad?
Bo do interpretacji wyników w skalach standardowych wykorzystujemy właściwości
rozkładu normalnego :
o Wynik typowy 68%
o Wynik niski
o Wynik wysoki
26. Dlaczego obliczamy moc dyskryminacyjną przed wyłączeniem zadao do ostatecznej wersji
testu?
Bo chcemy włączyd tylko takie pozycje, które prowadzid będą do maksymalnego
zróżnicowania wyników testu
27. Jakich specyficznych informacji dostarcza analiza zadao?
W jakim stopniu każda pozycja testowa oddzielnie różnicuje badaną populację
28. Jaki jest sposób szacowania mocy dyskryminacyjnej zadao?
Oparte na współczynniku trudności (tylko w zadaniach gdy któraś odpowiedz jest
prawidłowa)
Oparte na współczynniku korelacji między wynikiem danego zadania a ogólnym
wynikiem w teście
Oparte na różnicy między wynikami otrzymanymi w tzw. dolnej i górnej grupie osób
badanych
29. Co to sÄ… style odpowiadania?
Stałe, podmiotowe, atreściowe strategie odpowiadania
o Np. tendencja do potakiwania
o BÅ‚Ä…d tendencji centralnej
o Aprobata społeczna
Jak sobie z tym radzid?
o Na etapie konstrukcji testu
o Na etapie badania testem ( np. instrukcja szczerości)
30. Na czym polega empiryczna procedura konstrukcji testu?
Podstawą jest stwierdzona empirycznie korelacja między wynikiem testu a tym co ma byd
przedmiotem pomiaru (zmienna kryterialna)
Będzie pytanie dotyczące adaptacji, która strategia jest najbardziej dokładna, a która najmniej
Test spełnia warunek obiektywności jeżeli:
Jest bardzo rzetelny
Oceniany przez różnych psychologów daje podobne wyniki
Posiada wysokie korelacje z określonym kryterium zewnętrznym
Jest oparty na wybranej teorii mierzonej zmiennej
Jak można uznać test za rzetelny? :
Współczynnik korelacji pomiędzy dwoma wynikami uzyskanymi w badaniu tym samym
testem tej samej grupy osób
Współczynnik korelacji między wynikiem testowym a zmiennej kryterialnej
Współczynnik korelacji pomiędzy & . ????
Współczynnik korelacji między dwoma wynikami uzyskanymi w badaniu różnymi testami


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Egzamin 08 zbior zadan i pytan
Wykaz zagadnień egzaminacyjnych z nasiennictwa i szkółkarstwa
Ergonomia, ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE, 2015
zagadnienia egzaminacyjne czesc ogolna rekreacja ruchowa
Zagadnienia egzaminacyjne z ZPIU
011 zagadnienia egzaminacyjne
modrzynski zagadnienia egzaminacyjne ephl
zagadnienia egzaminacyjne czesc ogolna sport
Zagadnienia egzaminacyjne elektryczny cz 1
Pedagogika społeczna zagadnienia egzaminacyjne
Opracowanie zagadnień egzaminacyjnych z dób średniopolskiej i nowopolskiej
2013 FI Zagadnienia egzaminacyjne
Zagadnienia egzaminacyjne IV rok Bo, Ov i Su

więcej podobnych podstron