Ustawa o swobodzie dział gosp


Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej
Tekst jednolity opracowano na podstawie:
2004r. Dz.U. Nr 173, poz. 1807, Nr 281, poz. 2777 2005 r. Dz.U. Nr 33, poz. 289, Nr 94, poz. 788, Nr 143, poz. 1199, Nr 175, poz.
1460, Nr 177, poz. 1468, Nr 178, poz. 1480, Nr 179, poz. 1485, Nr 180, poz. 1494, Nr 183, poz. 1538 2006 r. Dz.U. Nr 17, poz.
127, Nr 144, poz. 1043 i 1045, Nr 158, poz. 1121, Nr 171, poz. 1225, Nr 225, poz. 1636, Nr 235, poz. 1699 2007 r. Dz.U. Nr 120,
poz. 818
Rozdział 1 Przepisy ogólne
Rozdział 2 Zasady podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej
Rozdział 3 Ewidencja Działalności Gospodarczej
Rozdział 4 Koncesje oraz regulowana działalność gospodarcza
Rozdział 5 Kontrola przedsiębiorcy
Rozdział 6 Oddziały i przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych
Rozdział 7 Mikroprzedsiębiorcy, mali i średni przedsiębiorcy
Rozdział 8 Przepis końcowy
Przepisy pozostawione w mocy
Rozdział 1 Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa reguluje podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczejna terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
zadania organów administracjipublicznej w tym zakresie.
Art. 2.
Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa,usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie
i wydobywanie kopalin ze złó\,a tak\e działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.
Art. 3.
Przepisów ustawy nie stosuje się do działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresieupraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt,
ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwai rybactwa śródlądowego, a tak\e wynajmowania przez rolników pokoi, sprzeda\yposiłków
domowych i świadczenia w gospodarstwach rolnych innych usług związanychz pobytem turystów.
Art. 4.
1. Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostkaorganizacyjna niebędąca osobą prawną, której
odrębna ustawa przyznajezdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.
2. Za przedsiębiorców uznaje się tak\e wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanejprzez nich działalności gospodarczej.
Art. 5.
U\yte w ustawie określenia oznaczają:
1) organ koncesyjny - organ administracji publicznej upowa\niony na podstawieustawy do udzielania, odmowy udzielania, zmiany i
cofania koncesji;
2) osoba zagraniczna:
a) osobÄ™ fizycznÄ… majÄ…cÄ… miejsce zamieszkania za granicÄ…, nieposiadajÄ…cÄ…obywatelstwa polskiego,
b) osobÄ™ prawnÄ… z siedzibÄ… za granicÄ…,
c) jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną posiadającą zdolnośćprawną, z siedzibą za granicą;
3) przedsiębiorca zagraniczny - osobę zagraniczną wykonującą działalność gospodarcząza granicą;
4) oddział - wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część działalności gospodarczej,wykonywaną przez przedsiębiorcę poza
siedzibą przedsiębiorcylub głównym miejscem wykonywania działalności;
5) działalność regulowana - działalność gospodarczą, której wykonywaniewymaga spełnienia szczególnych warunków, określonych
przepisami prawa.
Art. 6.
1. Podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej jest wolnedla ka\dego na równych prawach, z zachowaniem
warunków określonychprzepisami prawa.
2. Organ administracji publicznej nie mo\e \ądać, ani uzale\nić swojej decyzji wsprawie podjęcia, wykonywania lub zakończenia
działalności gospodarczejprzez zainteresowaną osobę od spełnienia przez nią dodatkowych warunków, wszczególności przedło\enia
dokumentów lub ujawnienia danych, nieprzewidzianychprzepisami prawa.
Art. 7.
Państwo udziela przedsiębiorcom pomocy publicznej na zasadach i w formach określonychw odrębnych przepisach, z poszanowaniem
zasad równości i konkurencji.
Art. 8.
1. Organy administracji publicznej wspierają rozwój przedsiębiorczości, tworząckorzystne warunki do podejmowania i wykonywania
działalności gospodarczej,w szczególności wspierają mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców.
2. Organy administracji publicznej, które wdra\ają programy pomocowe w rozumieniuprzepisów o dopuszczalności i nadzorowaniu
pomocy publicznej dlaprzedsiębiorców, przekazują drogą elektroniczną informacje o warunkach i formachudzielanej pomocy
ministrowi właściwemu do spraw gospodarki, który jegromadzi i udostępnia na stronie internetowej.
3. Informacje, o których mowa w ust. 2, przekazywane są w terminie 30 dni od dniaustanowienia programu pomocowego, nie
pózniej ni\ na 14 dni przed wyznaczonymterminem składania wniosków o udzielenie pomocy.
Art. 9.
Wykonując swoje zadania, w szczególności w zakresie nadzoru i kontroli, organyadministracji publicznej działają z poszanowaniem
uzasadnionych interesów przedsiębiorcy.
Art. 10.
1. Przedsiębiorca mo\e zło\yć do właściwego organu wniosek o wydanie pisemnejinterpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania
przepisów, z których wynikaobowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej, w jego indywidualnejsprawie.
2. Przedsiębiorca nie mo\e być obcią\ony jakimikolwiek daninami publicznymi,sankcjami finansowymi lub karami w zakresie, w
jakim zastosował się do uzyskanejinterpretacji.
3. Zasady udzielania interpretacji regulują odrębne ustawy.
Art. 11.
Organy administracji publicznej są zobowiązane do załatwiania spraw przedsiębiorcówbez zbędnej zwłoki.
Art. 12.
Wykonując swe zadania, organy administracji publicznej współdziałają z organizacjamipracodawców, organizacjami pracowników,
organizacjami przedsiębiorcóworaz samorządami zawodowymi i gospodarczymi.
Art. 13.
1. Osoby zagraniczne z państw członkowskich Unii Europejskiej, państw EuropejskiegoObszaru Gospodarczego nienale\ących do Unii
Europejskiej oraz państwniebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, któremogą korzystać ze swobody
przedsiębiorczości na podstawie umów zawartychprzez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi,
mogąpodejmować i wykonywać działalność gospodarczą na takich samych zasadachjak obywatele polscy.
2. Cudzoziemcy, obywatele innych państw ni\ wymienione w ust. 1, którzy:
1) posiadajÄ… w Rzeczypospolitej Polskiej:
a) zezwolenie na osiedlenie siÄ™,
b) zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Wspólnot Europejskich,
c) zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 53 ust. 1 pkt 7, 13, 14
lub 16 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach,
d) zgodÄ™ na pobyt tolerowany,
e) status uchodzcy,
2) korzystajÄ… w Rzeczypospolitej Polskiej z ochrony czasowej,
3) są członkami rodzin w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 lipca 2006r. o wjezdzie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
pobycie oraz wyjezdziez tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskieji członków ich rodzin (Dz. U. Nr 144, poz.
1043), dołączającymi do obywatelipaństw, o których mowa w ust. 1, lub przebywającymi z nimi- mogą podejmować i wykonywać
działalność gospodarczą na terytorium RzeczypospolitejPolskiej na takich samych zasadach jak obywatele polscy.
3. Osoby zagraniczne inne ni\ wymienione w ust. 1 i 2 mają prawo do podejmowaniai wykonywania działalności gospodarczej
wyłącznie w formie spółki: komandytowej,komandytowo-akcyjnej, z ograniczoną odpowiedzialnością i akcyjnej,a tak\e do
przystępowania do takich spółek oraz obejmowania bądz nabywaniaich udziałów lub akcji, o ile umowy międzynarodowe nie
stanowiÄ… inaczej.
Rozdział 2 Zasady podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej
Art. 14.
1. Przedsiębiorca mo\e podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do rejestruprzedsiębiorców w Krajowym Rejestrze
Sądowym albo do EwidencjiDziałalności Gospodarczej, zwanej dalej "ewidencją". Spółka kapitałowa w organizacjimo\e podjąć
działalność gospodarczą przed uzyskaniem wpisu do rejestruprzedsiębiorców.
2. Wpisowi do ewidencji podlegają przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi.Zasady wpisu do rejestru przedsiębiorców określają
odrębne przepisy.
Art. 15.
Na zasadach określonych w ustawie podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczejmo\e wiązać się dodatkowo z
obowiązkiem uzyskania przez przedsiębiorcękoncesji albo wpisu do rejestru działalności regulowanej, z zastrze\eniem art.75.
Art. 16.
1. Przedsiębiorca wpisany do rejestru przedsiębiorców albo ewidencji jest obowiązanyumieszczać w oświadczeniach pisemnych,
skierowanych w zakresie swojejdziałalności do oznaczonych osób i organów, numer identyfikacji podatkowej(NIP) oraz posługiwać
siÄ™ tym numerem w obrocie prawnym i gospodarczym.
2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie uchybia obowiązkom określonym wprzepisach szczególnych.
3. Identyfikacja przedsiębiorcy w poszczególnych urzędowych rejestrach następujena podstawie numeru identyfikacji podatkowej
(NIP).
Art. 17.
Przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą na zasadach uczciwej konkurencjii poszanowania dobrych obyczajów oraz
słusznych interesów konsumentów.
Art. 18.
Przedsiębiorca jest obowiązany spełniać określone przepisami prawa warunki wykonywaniadziałalności gospodarczej, w szczególności
dotyczące ochrony przed zagro\eniem\ycia, zdrowia ludzkiego i moralności publicznej, a tak\e ochrony środowiska.
Art. 19.
Je\eli przepisy szczególne nakładają obowiązek posiadania odpowiednich uprawnieńzawodowych przy wykonywaniu określonego
rodzaju działalności gospodarczej,przedsiębiorca jest obowiązany zapewnić, aby czynności w ramach działalności gospodarczejbyły
wykonywane bezpośrednio przez osobę legitymującą się posiadaniemtakich uprawnień zawodowych.
Art. 20.
Przedsiębiorca wprowadzający towar do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiejjest obowiązany do zamieszczenia na towarze,
jego opakowaniu, etykiecie lubinstrukcji informacji w języku polskim zawierających:
1) firmę przedsiębiorcy i jego adres;
2) nazwÄ™ towaru;
3) inne oznaczenia i informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.
Art. 21.
J e\eli przedsiębiorca oferuje towary lub usługi w sprzeda\y bezpośredniej lub sprzeda\yna odległość za pośrednictwem środków
masowego przekazu, sieciteleinformatycznych lub druków bezadresowych, jest on obowiązany do podania wofercie co najmniej
następujących danych:
1) firmy przedsiębiorcy;
2) numeru identyfikacji podatkowej (NIP);
3) siedziby i adresu przedsiębiorcy.
Art. 22.
1. Dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnościągospodarczą następuje za pośrednictwem
rachunku bankowego przedsiębiorcyw ka\dym przypadku, gdy:
1) stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
2) jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niejpłatności, przekracza równowartość 15 000 euro
przeliczonych na złote wedługśredniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polskiostatniego dnia miesiąca
poprzedzającego miesiąc, w którym dokonanotransakcji.
2. Przedsiębiorca będący członkiem spółdzielczej kasy oszczędnościowokredytowejmo\e realizować obowiązek określony w ust. 1 za
pośrednictwemrachunku w tej spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej.
3. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wykonywania ipośrednictwa w realizowaniu przekazów pienię\nych
w obrocie zagranicznymstosuje odpowiednio przepisy art. 63g i art. 111 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 29sierpnia 1997 r. - Prawo
bankowe (Dz.U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z pózn.zm.).
Rozdział 3 Ewidencja Działalności Gospodarczej
Art. 23-45 wchodzÄ… w \ycie z dn. 1.10.2008 r. (Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1636)
Art. 23.
1. Ewidencję prowadzi gmina właściwa dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy,jako zadanie zlecone z zakresu administracji
rządowej. Miejscem zamieszkaniajest miejscowość, w której przebywa przedsiębiorca z zamiarem stałego pobytu.
2. Dla zachowujących miejsce stałego pobytu poza terytorium RzeczypospolitejPolskiej:
1) obywateli polskich,
2) obywateli państw, o których mowa w art. 13 ust. 1,
3) obywateli państw, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła umowy międzynarodowe,o których mowa w art. 13 ust. 3-
podejmujących działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,właściwość miejscową gminy dla celów
ewidencyjnych określa się wedługgłównego miejsca wykonywania tej działalności na terytorium RzeczypospolitejPolskiej.
3. Organem ewidencyjnym jest wójt, burmistrz, prezydent miasta.
4. EwidencjÄ™ prowadzi siÄ™ w systemie informatycznym.
Art. 24.
1. Ewidencja jest jawna.
2. Ka\dy ma prawo dostępu do danych zawartych w ewidencji i do przeglądaniaakt ewidencyjnych przedsiębiorcy wpisanego do
ewidencji.
3. Domniemywa się, \e dane wpisane do ewidencji są prawdziwe. Je\eli dane wpisanodo ewidencji niezgodnie ze zgłoszeniem
przedsiębiorcy lub bez tego zgłoszenia,przedsiębiorca ten nie mo\e zasłaniać się wobec osoby trzeciej działającejw dobrej wierze
zarzutem, \e dane te nie są prawdziwe, je\eli zaniedbał wystąpićniezwłocznie z wnioskiem o sprostowanie, uzupełnienie lub
wykreśleniewpisu.
Art. 25.
1. Dla przedsiębiorcy wpisanego do ewidencji prowadzi się akta ewidencyjneobejmujące w szczególności dokumenty stanowiące
podstawÄ™ wpisu.
2. Je\eli przepis szczególny nakazuje zgłoszenie określonych danych organowiewidencyjnemu lub wpisanie ich do ewidencji, a dane
te nie podlegają wedługprzepisów ustawy wpisowi do ewidencji, dokumenty zawierające te dane składasię do akt ewidencyjnych.
Art. 26.
1. Wpis do ewidencji jest dokonywany na wniosek, chyba \e przepis szczególnyprzewiduje wpis z urzędu.
2. Wpisem do ewidencji jest równie\ wykreślenie albo zmiana wpisu.
Art. 27.
1. Wniosek o wpis do ewidencji składa się na formularzu zgodnym z określonymwzorem urzędowym, o którym mowa w art. 43 pkt
1. Składając wniosek, wnioskodawcauiszcza opłatę.
2. Wniosek o dokonanie wpisu do ewidencji zawiera:
1) firmę przedsiębiorcy oraz jego numer PESEL, o ile taki posiada;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada;
3) oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu, adres do doręczeń przedsiębiorcyoraz adres, pod którym jest wykonywana działalność
gospodarcza, a je\eliprzedsiębiorca wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - adresgłównego miejsca wykonywania
działalności i oddziału, je\eli został utworzony;
4) określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie zPolską Klasyfikacją Działalności (PKD);
5) informacje o istnieniu lub ustaniu mał\eńskiej wspólności majątkowej;
6) informacje o umowie spółki cywilnej, je\eli taka została zawarta;7) dane stałego pełnomocnika, uprawnionego do prowadzenia
spraw przedsiębiorcy,o ile przedsiębiorca udzielił takiego pełnomocnictwa.
3. Gdy wniosek nie zawiera danych, o których mowa w ust. 2, lub jest nieopłacony,organ ewidencyjny niezwłocznie wzywa do
uzupełnienia wniosku w terminie 7dni, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
4. W przypadku gdy przedsiębiorca nie posiada numeru PESEL, składa do akt ewidencyjnychpoświadczoną przez upowa\nionego
pracownika urzÄ™du gminy ko©piÄ™ paszportu albo innego dokumentu potwierdzajÄ…cego jego tożsamość i obywatelstwo.
5. Wniosek o wpis do ewidencji mo\e być wysłany listem poleconym. W tymprzypadku własnoręczność podpisu wnioskodawcy
powinna być poświadczonaprzez notariusza.
Art. 28.
1. Wniosek o wpis do ewidencji podlega opłacie w wysokości 100 złotych, a je\eliwniosek dotyczy zmiany wpisu opłata wynosi 50
złotych. Pobrane opłaty stanowiądochód bud\etu gminy prowadzącej ewidencję.
2. Wniosek o wykreślenie wpisu jest zwolniony z opłat.
3. Rada gminy mo\e określić ni\sze stawki opłaty albo wprowadzić zwolnienie odopłat, uwzględniając w szczególności rodzaj
wykonywanej działalności.
Art. 29.
1. Organ ewidencyjny wydaje decyzjÄ™ o wpisie.
2. Decyzję o wpisie do ewidencji wydaje się niezwłocznie, nie pózniej ni\ w terminie 3 dni roboczych od dnia wpływu wniosku, z
zastrze\eniem art. 27 ust. 3.
3. Decyzja o wpisie zawiera:
1) firmę przedsiębiorcy oraz jego numer PESEL, o ile taki posiada;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada;
3) oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu do doręczeń przedsiębiorcy, adres,pod którym jest wykonywana działalność
gospodarcza, a je\eli przedsiębiorcawykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - adres głównegomiejsca wykonywania
działalności i oddziału, je\eli został utworzony;
4) określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie zPolską Klasyfikacją Działalności (PKD);
5) pouczenie o skutkach zaniedbania ujawnienia w ewidencji zmianokreślonych w art. 139 ż 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. -
Kodekspostępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, z pózn. zm.).
4. Decyzja o wpisie zawiera równie\ dane, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5-15, je\eli wpis ich dotyczy.
5. Decyzja o wpisie do ewidencji podlega natychmiastowemu wykonaniu, z wyjątkiemdecyzji o wykreśleniu przedsiębiorcy z
ewidencji.
Art. 30.
1. Wpisowi do ewidencji podlegajÄ…:
1) firma przedsiębiorcy;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP);
3) oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu do doręczeń przedsiębiorcy, adres,pod którym jest wykonywana działalność
gospodarcza, a je\eli przedsiębiorcawykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - adres głównegomiejsca wykonywania
działalności i oddziału, je\eli został utworzony;
4) określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie zPolską Klasyfikacją Działalności (PKD);
5) informacje o istnieniu lub ustaniu mał\eńskiej wspólności majątkowej;
6) informacje o ograniczeniu lub utracie zdolności do czynności prawnych;
7) informacje o ogłoszeniu upadłości z mo\liwością zawarcia układu, o ogłoszeniuupadłości obejmującej likwidację majątku dłu\nika,
zmianie postanowieniao ogłoszeniu upadłości z mo\liwością zawarcia układu na postanowienieo ogłoszeniu upadłości obejmującej
likwidację majątku dłu\nika,umorzeniu i zakończeniu tego postępowania;
8) informacje o wszczęciu postępowania naprawczego;
9) informacje o udzieleniu, zmianie i cofnięciu koncesji;
10) informacje o stwierdzeniu wygaśnięcia koncesji, je\eli przepisy ustaw odrębnychprzewidują wydanie takiej decyzji;
11) informacje o wpisie do rejestru działalności regulowanej oraz o wykreśleniuz rejestru;
12) informacje o uzyskaniu zezwolenia lub licencji i ich cofnięciu;
13) informacje o umowie spółki cywilnej, je\eli taka została zawarta;
14) dane stałego pełnomocnika, uprawnionego do prowadzenia spraw przedsiębiorcy,o ile przedsiębiorca udzielił takiego
pełnomocnictwa;
15) informacja o ustanowieniu kuratora.
2. Dane, o których mowa w ust. 1 pkt 6, 7, 9-12 i 15, podlegają wpisowi z urzędu.
Art. 31.
1. Wpis do ewidencji polega na wprowadzeniu do systemu informatycznego danychzawartych w decyzji niezwłocznie po jej wydaniu.
Wpis jest dokonany zchwilÄ… zamieszczenia danych w ewidencji.
2. W przypadku wydania decyzji o wykreśleniu przedsiębiorcy z ewidencji, wpisnastępuje w chwili, gdy decyzja stanie się ostateczna.
Art. 32.Organ ewidencyjny wydaje decyzjÄ™ o odmowie wpisu, gdy:
1) wniosek dotyczy działalności nieobjętej przepisami ustawy;
2) wniosek został zło\ony przez osobę nieuprawnioną;
3) prawomocnie orzeczono zakaz wykonywania określonej we wniosku działalnościgospodarczej przez przedsiębiorcę.
Art. 33.
1. Przedsiębiorca jest obowiązany zło\yć wniosek o:
1) zmianę wpisu - w terminie 7 dni od dnia zmiany danych, o których mowa wart. 27 ust. 2, powstałej po dniu dokonania wpisu do
ewidencji;
2) wykreślenie - w terminie 7 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywaniadziałalności gospodarczej.
2. Do wniosku w sprawie zmian i wykreślenia stosuje się odpowiednio przepisy art.27.
3. Zmiana miejsca zamieszkania przedsiębiorcy podlega wpisowi przez organ ewidencyjny,który był właściwy przed zmianą. Po
dokonaniu zmiany wpisu organewidencyjny przekazuje niezwłocznie decyzję o wpisie do organu właściwegoze względu na nowe
miejsce zamieszkania wraz z aktami ewidencyjnymi.
4. Przepisy ust. 3 stosuje się odpowiednio do zmiany głównego miejsca wykonywaniadziałalności gospodarczej w przypadku osób, o
których mowa w art. 23ust. 2.
Art. 34.
Sąd rejonowy - sąd gospodarczy przesyła niezwłocznie właściwemu organowi ewidencyjnemuodpis postanowienia o ogłoszeniu
upadłości z mo\liwością zawarciaukładu, o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłu\nika, zmianiepostanowienia o
ogłoszeniu upadłości z mo\liwością zawarcia układu na postanowienieo ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku
dłu\nika, umorzeniupostępowania upadłościowego oraz o zakończeniu postępowania upadłościowego.
Art. 35.
1. Organ koncesyjny przesyła niezwłocznie właściwemu organowi ewidencyjnemuodpis ostatecznej decyzji o udzieleniu, zmianie i
cofnięciu koncesji, a tak\e decyzję o stwierdzeniu wygaśnięcia koncesji, je\eli przepis szczególny przewidujewydanie takiej decyzji.
2. Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do zezwoleń i licencji, o których mowaw art. 75.
Art. 36.Organ prowadzący rejestr działalności regulowanej, po dokonaniu wpisu oraz powydaniu decyzji o wykreśleniu wpisu
przedsiębiorcy, przesyła właściwemu organowiewidencyjnemu zaświadczenie o dokonaniu wpisu lub decyzję o wykreśleniu.
Art. 37.
1. Dane zawarte w ewidencji nie mogą być z niej usunięte, chyba \e ustawa stanowiinaczej.
2. Wpis do ewidencji podlega wykreśleniu z urzędu w przypadku:
1) gdy prawomocnie orzeczono zakaz wykonywania określonej we wpisiedziałalności gospodarczej przez przedsiębiorcę;
2) wpisania do rejestru przedsiębiorców spółki handlowej powstałej z przekształceniaspółki cywilnej, w zakresie działalności wpisanej
do rejestruprzedsiębiorców;
3) stwierdzenia trwałego zaprzestania wykonywania przez przedsiębiorcę działalnościgospodarczej.
3. Wpis do ewidencji podlega wykreśleniu, tak\e w przypadku gdy organ ewidencyjnydokonał go z naruszeniem prawa. W tym
przypadku stosuje się odpowiednioprzepisy o postępowaniu administracyjnym dotyczące wznowienia postępowaniaalbo stwierdzenia
niewa\ności decyzji.
4. Wykreślenie w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, następuje z chwiląotrzymania przez organ ewidencyjny informacji o
wpisaniu przedsiębiorcy dorejestru przedsiębiorców, przekazanej przez Centralną Informację KrajowegoRejestru Sądowego, na
podstawie przepisów o Krajowym Rejestrze Sądowym.
Art. 38.
1. Organ ewidencyjny mo\e wykreślić z urzędu wpis zawierający dane niezgodne zrzeczywistym stanem rzeczy, po uprzednim
wezwaniu przedsiębiorcy do zło\eniaoświadczenia w terminie 7 dni.
2. Organ ewidencyjny z urzędu sprostuje wpis zawierający oczywiste błędy lubniezgodności z treścią decyzji.
Art. 39.
Organ ewidencyjny jest obowiÄ…zany do przekazania drogÄ… elektronicznÄ…, w terminie7 dni od dnia wydania decyzji, informacji o
wykreśleniu przedsiębiorcy z ewidencjiwłaściwemu ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania przedsiębiorcy:
urzędowistatystycznemu, naczelnikowi urzędu skarbowego oraz oddziałowi Zakładu UbezpieczeńSpołecznych.
Art. 40.
1. Wniosek o wpis do ewidencji mo\e być zło\ony w formie elektronicznej. Wniosekskładany w formie elektronicznej powinien
zawierać dane w ustalonym formacieelektronicznym, zawarte we wzorze urzędowym, o którym mowa w art.43 pkt 1, oraz powinien
być opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznymznakowanym czasem, weryfikowanym za pomocą wa\nego
kwalifikowanegocertyfikatu, przy zachowaniu zasad przewidzianych w przepisach o podpisieelektronicznym.
2. W sposób określony w ust. 1 mo\e być wniesiony równie\ wniosek, o którymmowa w art. 44.
3. Minister właściwy do spraw informatyzacji po zasięgnięciu opinii ministra właściwegodo spraw gospodarki określi, w drodze
rozporzÄ…dzenia:
1) szczegółowe wymagania dla systemu teleinformatycznego,
2) warunki, jakim powinny odpowiadać elektroniczne nośniki informatyczneoraz środki komunikacji elektronicznej, na których
wnioski mogą być wnoszone,
3) tryb odtwarzania danych zawartych we wnioskach oraz sposób ich przechowywaniai zabezpieczania- uwzględniając potrzebę
zapewnienia integralności danych zawartych we wniosku,a tak\e mo\liwości automatycznego przenoszenia ich do ewidencji.
Art. 41.
1. Tworzy się Centralną Informację o Działalności Gospodarczej, zwaną dalej"Centralną Informacją", z oddziałami przy organach
ewidencyjnych.
2. Centralną Informację prowadzi minister właściwy do spraw gospodarki.
3. Zadaniem Centralnej Informacji jest:
1) prowadzenie zbioru informacji o danych zawartych w ewidencji;
2) udzielanie z ewidencji informacji o wpisie;
3) wydawanie zaświadczeń o treści wpisów w ewidencji.
Art. 42.
1. Ka\dy ma prawo otrzymać zaświadczenie o treści wpisu w ewidencji lub informacjęo wpisie.
2. Zaświadczenia wydają oraz udzielają pisemnych informacji oddziały, o którychmowa w art. 41 ust. 1.
3. Wydanie zaświadczenia oraz udzielenie pisemnej informacji podlega opłacie.
4. Opłata, o której mowa w ust. 3, stanowi dochód bud\etu państwa.
5. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwymdo spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia, wysokośćopłaty, o której mowa w ust. 3, biorąc pod uwagę uzasadnione koszty wydawaniazaświadczeń i udzielania
pisemnych informacji.
Art. 43.
Minister właściwy do spraw gospodarki po zasięgnięciu opinii ministra właściwegodo spraw informatyzacji określi, w drodze
rozporzÄ…dzenia:
1) wzór urzędowy, sposób i miejsce udostępniania formularzy wniosków owpis do ewidencji, uwzględniając warunki powszechnej
dostępności formularzyoraz uwzględniając prowadzenie ewidencji w systemie informatycznym;
2) szczegółową treść wpisów, uwzględniając treść wniosku i zakres wpisówdokonywanych z urzędu;
3) organizację oraz szczegółowy sposób prowadzenia Centralnej Informacjioraz ewidencji, uwzględniając potrzebę zapewnienia
sprawnego obiegu informacjioraz zakres danych objętych wpisem do ewidencji;
4) tryb przekazywania przez organy ewidencyjne danych ewidencyjnych doCentralnej Informacji, uwzględniając sposób
wykorzystania systemów teleinformatycznych;
5) tryb wydawania zaświadczeń o treści wpisów i udzielania pisemnych informacjio wpisie przez oddziały, o których mowa w art. 41
ust. 1, uwzględniającjawność i powszechny dostęp do danych zawartych w ewidencji.
Art. 44.
Przedsiębiorca podejmujący działalność wraz z wnioskiem o wpis do rejestru przedsiębiorcówalbo do ewidencji mo\e zło\yć wniosek
zawierajÄ…cy \Ä…danie:
1) wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej(REGON);
2) zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacyjnego, o którym mowa wprzepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i
płatników;
3) zgłoszenia płatnika składek lub zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych lubich zmiany w rozumieniu przepisów o systemie
ubezpieczeń społecznych.
Art. 45.
1. Wniosek, o którym mowa w art. 44, organ prowadzący rejestr przedsiębiorcówalbo organ ewidencyjny przesyła, w tym za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego,niezwłocznie po dokonaniu wpisu, do właściwych organów urzędowychrejestrów wraz z
odpisem postanowienia o dokonaniu wpisu do rejestruprzedsiębiorców albo decyzją o wpisie do ewidencji.
2. Ilekroć przepis szczególny nakazuje przedsiębiorcy zło\enie dodatkowych dokumentówdo wniosku, o którym mowa w art. 44,
organ prowadzący rejestrprzedsiębiorców lub organ ewidencyjny przesyła zło\one przez przedsiębiorcędokumenty wraz z wnioskiem.
3. Na wniosek przedsiębiorcy upowa\niony pracownik urzędu gminy poświadczazgodność przedstawionych odpisów tych
dokumentów lub sporządza taki odpis.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, sposóbprzekazywania wniosków i dokumentów do
właściwych organów, uwzględniającmo\liwość elektronicznego przetwarzania danych oraz zawartość danych.
Rozdział 4 Koncesje oraz regulowana działalność gospodarcza
Art. 46.
1. Uzyskania koncesji wymaga wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie:
1) poszukiwania lub rozpoznawania złó\ kopalin, wydobywania kopalin zezłó\, bezzbiornikowego magazynowania substancji oraz
składowania odpadóww górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych;
2) wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją orazwyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub
policyjnym;
3) wytwarzania, przetwarzania, magazynowania, przesyłania, dystrybucji i obrotupaliwami i energią;
4) ochrony osób i mienia;
5) rozpowszechniania programów radiowych i telewizyjnych;
6) przewozów lotniczych.
2. Szczegółowy zakres i warunki wykonywania działalności gospodarczej podlegającejkoncesjonowaniu określają przepisy odrębnych
ustaw.
3. Wprowadzenie innych koncesji w dziedzinach działalności gospodarczej mającychszczególne znaczenie ze względu na
bezpieczeństwo państwa lub obywatelialbo inny wa\ny interes publiczny jest dopuszczalne tylko w przypadku, gdydziałalność ta nie
mo\e być wykonywana jako wolna lub po uzyskaniu wpisu dorejestru działalności regulowanej albo zezwolenia oraz wymaga zmiany
niniejszejustawy.
Art. 47.
1. Je\eli przepisy odrębnych ustaw nie stanowią inaczej, udzielenie, odmowaudzielenia, zmiana i cofnięcie koncesji lub ograniczenie
jej zakresu nale\y doministra właściwego ze względu na przedmiot działalności gospodarczej wymagającejuzyskania koncesji.
2. Udzielenie, odmowa udzielenia, zmiana i cofnięcie koncesji lub ograniczenie jejzakresu w stosunku do wniosku następuje w drodze
decyzji.
3. Koncesji udziela się na czas oznaczony, nie krótszy ni\ 5 lat i nie dłu\szy ni\ 50lat, chyba \e przedsiębiorca wnioskuje o udzielenie
koncesji na czas krótszy.
Art. 48.
1. Organ koncesyjny mo\e określić w koncesji, w granicach przepisów odrębnychustaw, szczególne warunki wykonywania
działalności gospodarczej objętej koncesją.
2. Organ koncesyjny jest obowiązany przekazać ka\demu zainteresowanemuprzedsiębiorcy szczegółową informację o warunkach, o
których mowa w ust. 1,niezwłocznie po wszczęciu postępowania w sprawie udzielenia koncesji.
Art. 49.
1. Wniosek o udzielenie lub o zmianÄ™ koncesji zawiera:
1) firmę przedsiębiorcy, oznaczenie jego siedziby i adresu albo miejsca zamieszkaniai adresu oraz adresu głównego miejsca
wykonywania działalnościgospodarczej;
2) numer w rejestrze przedsiębiorców lub w ewidencji oraz numer identyfikacjipodatkowej (NIP);
3) określenie rodzaju i zakresu wykonywania działalności gospodarczej, naktórą ma być udzielona koncesja.
2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1, nale\y podać tak\e informacje oraz dołączyćdokumenty określone w przepisach
regulujących działalność gospodarcząwymagającą uzyskania koncesji.
Art. 50.
Przed podjęciem decyzji w sprawie udzielenia koncesji lub jej zmiany organ koncesyjnymo\e:
1) wezwać wnioskodawcę do uzupełnienia, w wyznaczonym terminie, brakującejdokumentacji poświadczającej, \e spełnia on
warunki określone przepisamiprawa, wymagane do wykonywania określonej działalności gospodarczej,pod rygorem pozostawienia
wniosku bez rozpatrzenia;
2) dokonać sprawdzenia faktów podanych we wniosku o udzielenie koncesji wcelu stwierdzenia, czy przedsiębiorca spełnia warunki
wykonywania działalnościgospodarczej objętej koncesją oraz czy daje rękojmię prawidłowegowykonywania działalności objętej
koncesjÄ….
Art. 51.
1. W przypadku gdy organ koncesyjny przewiduje udzielenie ograniczonej liczbykoncesji, fakt ten ogłasza w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej"Monitor Polski".
2. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) określenie przedmiotu i zakresu działalności gospodarczej, na którą ma byćudzielona koncesja;
2) liczbÄ™ koncesji;
3) szczególne warunki wykonywania działalności gospodarczej, na którą mabyć udzielona koncesja, o ile organ koncesyjny, w
granicach przepisów odrębnychustaw, przewiduje ich określenie;
4) termin i miejsce składania wniosków o udzielenie koncesji;
5) wymagane dokumenty i informacje dodatkowe;
6) czas, na jaki mo\e być udzielona koncesja.
3. Przepisu art. 60 nie stosuje siÄ™.
Art. 52.
1. Je\eli liczba przedsiębiorców, spełniających warunki do udzielenia koncesji i dającychrękojmię prawidłowego wykonywania
działalności objętej koncesją, jestwiększa ni\ liczba koncesji przewidzianych do udzielenia, organ koncesyjny zarządzaprzetarg,
którego przedmiotem jest udzielenie koncesji.
2. W postępowaniu o udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów radiowychi telewizyjnych organ koncesyjny zarządza
przetarg, o którym mowa wust. 1, je\eli w wyniku dokonania oceny wniosków w trybie art. 36 ustawy zdnia 29 grudnia 1992 r. o
radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2001 r. Nr 101, poz.1114, z pózn. zm.) liczba przedsiębiorców pozostaje większa ni\ liczba koncesji.
Art. 53.
1. Organ koncesyjny ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej"Monitor Polski" o konieczności przeprowadzenia
przetargu wśród przedsiębiorców,o których mowa w art. 52 ust. 1.
2. W ogłoszeniu organ koncesyjny określa równie\:
1) minimalną opłatę, za którą mo\e być udzielona koncesja - nie ni\szą ni\opłata skarbowa albo inna opłata o charakterze
publicznoprawnym, przewidzianaw odrębnych przepisach za udzielenie koncesji;
2) miejsce i termin składania ofert;
3) szczegółowe warunki, jakie powinna spełniać oferta;
4) wysokość, formę i termin wniesienia wadium;
5) termin rozstrzygnięcia przetargu.
3. Przetarg przeprowadza właściwy organ koncesyjny.
4. Ofertę sporządzoną w języku polskim składa się w terminie, miejscu i formie,określonych stosownie do ust. 1 i 2, w
zapieczętowanych kopertach.
5. Oferta zawiera:
1) firmę przedsiębiorcy, oznaczenie jego siedziby i adresu albo miejsca zamieszkaniai adresu oraz adresu głównego miejsca
wykonywania działalnościgospodarczej;
2) deklarowaną wysokość opłaty za udzielenie koncesji.
6. Oferty zło\one nie podlegają wycofaniu.
Art. 54.
1. Organ koncesyjny dokonuje wyboru ofert w liczbie zgodnej z liczbą koncesji, októrej mowa w art. 51 ust. 2 pkt 2, kierując się
wysokością zadeklarowanychopłat za udzielenie koncesji.
2. W przypadku gdy kilku przedsiębiorców zadeklarowało opłatę w takiej samejwysokości, organ koncesyjny wzywa tych
przedsiębiorców do ponownego zadeklarowaniawysokości opłaty i wybiera ofertę przedsiębiorcy, który zadeklarowałwy\szą opłatę.
3. Organ koncesyjny przekazuje przedsiębiorcom, którzy zło\yli oferty, pisemnąinformację o wyniku przetargu, niezwłocznie po jego
rozstrzygnięciu, oraz:
1) zwraca wadium przedsiębiorcom, których oferty nie zostały wybrane;
2) zalicza wadium na poczet opłaty przedsiębiorcom, których oferty zostaływybrane.
4. Organ koncesyjny udziela koncesji przedsiębiorcom, których oferty zostały wybrane.
Art. 55.
1. Przedsiębiorca przekazujący podczas postępowania o udzielenie koncesji informacjestanowiące tajemnice przedsiębiorstwa w
rozumieniu przepisów o zwalczaniunieuczciwej konkurencji mo\e zgłosić wniosek, aby informacjom tymbyła nadana klauzula
poufności.
2. Informacjom nadaje się klauzulę poufności, pod warunkiem, \e przedsiębiorca:
1) przekazujÄ…c informacje, uzasadni swoje \Ä…danie;
2) z przekazanych informacji sporządzi streszczenie, które mo\e zostać udostępnioneinnym uczestnikom postępowania.
3. Informacje, którym nadano klauzulę poufności, nie mogą być udostępniane innymuczestnikom postępowania bez zgody
przedsiębiorcy przekazującego informacje.
Art. 56.
1. Organ koncesyjny mo\e odmówić udzielenia koncesji lub ograniczyć jej zakresw stosunku do wniosku o udzielenie koncesji albo
odmówić zmiany koncesji:
1) gdy przedsiębiorca nie spełnia warunków wykonywania działalności gospodarczejobjętej koncesją określonych w ustawie lub
warunków podanych dowiadomości przedsiębiorcom w trybie art. 48 ust. 2 lub art. 51 ust. 1;
2) ze względu na zagro\enie obronności i bezpieczeństwa państwa lub obywateli;
3) je\eli w wyniku przeprowadzonego przetargu, o którym mowa w art. 52,udzielono koncesji innemu przedsiębiorcy lub
przedsiębiorcom;
4) w przypadkach określonych w odrębnych przepisach.
2. Organ koncesyjny mo\e czasowo wstrzymać udzielanie koncesji, ze względu naprzyczyny wymienione w ust. 1 pkt 2, ogłaszając o
tym w Dzienniku UrzędowymRzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
Art. 57.
1. Organ koncesyjny jest uprawniony do kontroli działalności gospodarczej w zakresie:
1) zgodności wykonywanej działalności z udzieloną koncesją;
2) przestrzegania warunków wykonywania działalności gospodarczej;
3) obronności lub bezpieczeństwa państwa, ochrony bezpieczeństwa lub dóbrosobistych obywateli.
2. Osoby upowa\nione przez organ koncesyjny do dokonywania kontroli są uprawnionew szczególności do:
1) wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części, gdzie jestwykonywana działalność gospodarcza objęta koncesją, w
dniach i w godzinach,w których ta działalność jest wykonywana lub powinna być wykonywana;
2) \ądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień, okazania dokumentów lub innychnośników informacji oraz udostępnienia danych
majÄ…cych zwiÄ…zek zprzedmiotem kontroli.
3. Organ koncesyjny mo\e wezwać przedsiębiorcę do usunięcia stwierdzonychuchybień w wyznaczonym terminie.
Art. 58.
1. Organ koncesyjny cofa koncesjÄ™, w przypadku gdy:
1) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywaniadziałalności gospodarczej objętej koncesją;
2) przedsiębiorca nie podjął w wyznaczonym terminie działalności objętejkoncesją, mimo wezwania organu koncesyjnego, lub trwale
zaprzestał wykonywaniadziałalności gospodarczej objętej koncesją.
2. Organ koncesyjny cofa koncesję albo zmienia jej zakres, w przypadku gdyprzedsiębiorca:
1) ra\ąco narusza warunki określone w koncesji lub inne warunki wykonywaniakoncesjonowanej działalności gospodarczej, określone
przepisami prawa;
2) w wyznaczonym terminie nie usunął stanu faktycznego lub prawnego niezgodnegoz warunkami określonymi w koncesji lub z
przepisami regulującymidziałalność gospodarczą objętą koncesją.
3. Organ koncesyjny mo\e cofnąć koncesję albo zmienić jej zakres ze względu nazagro\enie obronności i bezpieczeństwa państwa
lub bezpieczeństwa obywateli,a tak\e w razie ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy.
Art. 59.
Przedsiębiorca jest obowiązany zgłaszać organowi koncesyjnemu wszelkie zmianydanych, o których mowa w art. 49, w terminie 14
dni od dnia ich powstania.
Art. 60.
1. Przedsiębiorca, który zamierza podjąć działalność gospodarczą wymagającą uzyskaniakoncesji, mo\e ubiegać się o przyrzeczenie
wydania koncesji, zwane dalej"promesą". W promesie uzale\nia się udzielenie koncesji od spełnienia warunków wykonywania
działalności gospodarczej wymagającej uzyskania koncesji.
2. W postępowaniu o udzielenie promesy stosuje się przepisy dotyczące udzieleniakoncesji, z wyłączeniem art. 52-54.
3. W promesie ustala się okres jej wa\ności, z tym \e nie mo\e on być krótszy ni\ 6miesięcy.
4. W okresie wa\ności promesy nie mo\na odmówić udzielenia koncesji na wykonywaniedziałalności gospodarczej określonej w
promesie, chyba \e:
1) uległy zmianie dane zawarte we wniosku o udzielenie promesy;
2) wnioskodawca nie spełnił wszystkich warunków określonych w promesie;
3) wystąpiły okoliczności, o których mowa w art. 56 ust. 1 pkt 1 i 2.
Art. 61.
Przedsiębiorca, któremu cofnięto koncesję z przyczyn, o których mowa w art. 58 ust.1 pkt 1 i ust. 2, mo\e wystąpić z wnioskiem o
ponowne udzielenie koncesji w takimsamym zakresie nie wcześniej ni\ po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o cofnięciukoncesji.
Art. 62.
1. Za udzielenie koncesji lub jej zmianę oraz za udzielenie promesy pobiera sięopłatę skarbową, chyba \e przepisy odrębnych ustaw
stanowiÄ… inaczej, z zastrze\eniemust. 2.
2. Je\eli koncesji udzielono w trybie przetargu, za udzielenie koncesji pobiera sięopłatę w wysokości, o której mowa w art. 54 ust. 1
lub ust. 2.
3. Opłatę, o której mowa w art. 54 ust. 1 lub ust. 2, wnosi się na rachunek organukoncesyjnego, chyba \e przepisy odrębnych ustaw
stanowiÄ… inaczej.
Art. 63.
W sprawach nieuregulowanych w przepisach art. 47-61 stosuje się przepisy odrębnychustaw regulujących działalność podlegającą
koncesjonowaniu.
Art. 64.
1. Je\eli przepis odrębnej ustawy stanowi, \e dany rodzaj działalności jest działalnościąregulowaną w rozumieniu niniejszej ustawy,
przedsiębiorca mo\e wykonywaćtę działalność, je\eli spełnia szczególne warunki określone przepisami tejodrębnej ustawy i po
uzyskaniu wpisu w rejestrze działalności regulowanej, zzastrze\eniem art. 75.
2. Wpis do rejestru działalności regulowanej podlega opłacie skarbowej, chyba \eprzepisy odrębne stanowią inaczej.
Art. 65.
1. Organ prowadzący, na podstawie przepisów regulujących daną działalność gospodarczą,rejestr działalności regulowanej dokonuje
wpisu na wniosek przedsiębiorcy,po zło\eniu przez przedsiębiorcę oświadczenia o spełnieniu warunkówwymaganych do wykonywania
tej działalności.
2. Oświadczenie składa się na piśmie do organu prowadzącego rejestr działalnościregulowanej.
3. Przedsiębiorca podlegający wpisowi do ewidencji mo\e zło\yć wniosek wraz zoświadczeniem równie\ we właściwym organie
ewidencyjnym, wskazując organprowadzący rejestr działalności regulowanej.
4. Treść oświadczenia, sposób prowadzenia rejestru oraz dane podlegające wpisowido rejestru określają przepisy ustaw regulujących
daną działalność.
5. Organ prowadzący rejestr działalności regulowanej wydaje z urzędu zaświadczenieo dokonaniu wpisu do rejestru.
Art. 66.
1. Rejestr działalności regulowanej jest jawny. Ka\dy ma prawo dostępu do zawartychw nim danych za pośrednictwem organu, który
prowadzi rejestr.
2. Dla przedsiębiorcy wpisanego do rejestru prowadzi się akta rejestrowe, obejmującew szczególności dokumenty stanowiące
podstawę wpisu oraz decyzje dotyczącewykreślenia wpisu.
3. Wpis do rejestru mo\e być wykreślony wyłącznie w przypadkach przewidzianychprzez ustawę.
4. Organ prowadzący rejestr sprostuje z urzędu wpis do rejestru zawierający oczywistebłędy lub niezgodności ze stanem
faktycznym.
5. Przedsiębiorca jest obowiązany zgłosić zmianę danych wpisanych do rejestru wterminie 14 dni od dnia zajścia zdarzenia, które
spowodowało zmianę tych danych.
Art. 67.
1. Organ prowadzący rejestr działalności regulowanej jest obowiązany dokonaćwpisu przedsiębiorcy do tego rejestru w terminie 7
dni od dnia wpływu do tegoorganu wniosku o wpis wraz z oświadczeniem o spełnieniu warunków wymaganychdo wykonywania
działalności gospodarczej, dla której rejestr jest prowadzony.
2. Je\eli właściwy organ nie dokona wpisu w terminie, o którym mowa w ust. 1, aod dnia wpływu wniosku do tego organu upłynęło
14 dni, przedsiębiorca mo\erozpocząć działalność po uprzednim zawiadomieniu o tym na piśmie organu,który nie dokonał wpisu. Nie
dotyczy to przypadku, gdy organ wezwał przedsiębiorcędo uzupełnienia wniosku o wpis nie pózniej ni\ przed upływem 7 dniod dnia
jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniupierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia
wniosku o wpis.
Art. 68.
Organ prowadzący rejestr działalności regulowanej, w drodze decyzji, odmawia wpisuprzedsiębiorcy do rejestru, w przypadku gdy:
1) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywaniadziałalności gospodarczej objętej wpisem;
2) przedsiębiorcę wykreślono z rejestru tej działalności regulowanej z przyczyn,o których mowa w art. 71 ust. 1, w okresie 3 lat
poprzedzających zło\eniewniosku.
Art. 69.
Przedsiębiorca jest obowiązany przechowywać wszystkie dokumenty niezbędne dowykazania spełniania warunków wymaganych do
wykonywania działalności regulowanej.
Art. 70.
Spełnianie przez przedsiębiorcę warunków wymaganych do wykonywania działalnościregulowanej podlega kontroli, w szczególności
przez organ prowadzący rejestrdanej działalności. Przepis art. 57 stosuje się odpowiednio.
Art. 71.
1. Organ prowadzący rejestr działalności regulowanej wydaje decyzję o zakaziewykonywania przez przedsiębiorcę działalności
objętej wpisem, gdy:
1) przedsiębiorca zło\ył oświadczenie, o którym mowa w art. 65, niezgodne zestanem faktycznym;
2) przedsiębiorca nie usunął naruszeń warunków wymaganych do wykonywaniadziałalności regulowanej w wyznaczonym przez organ
terminie;
3) stwierdzi ra\ące naruszenie warunków wymaganych do wykonywania działalnościregulowanej przez przedsiębiorcę.
2. Decyzja, o której mowa w ust. 1, podlega natychmiastowemu wykonaniu.
3. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, organ z urzędu wykreślawpis przedsiębiorcy w rejestrze działalności
regulowanej.
Art. 72.
1. Przedsiębiorca, którego wykreślono z rejestru działalności regulowanej, mo\euzyskać ponowny wpis do tego rejestru nie wcześniej
ni\ po upływie 3 lat oddnia wydania decyzji o wykreśleniu z rejestru działalności regulowanej z przyczyn,o których mowa w art. 71
ust. 1.
2. Przepis ust. 1 stosuje się do przedsiębiorcy, który wykonywał działalność gospodarcząbez wpisu do rejestru działalności
regulowanej.
Art. 73.
Organ prowadzący rejestr działalności regulowanej wykreśla wpis przedsiębiorcy wrejestrze na jego wniosek.
Art. 74.
W sprawach nieuregulowanych w art. 64-73 stosuje się przepisy ustaw określającychwykonywanie działalności gospodarczej na
podstawie wpisu do rejestru działalnościregulowanej.
Art. 75.
1. Uzyskania zezwolenia wymaga wykonywanie działalności gospodarczej w zakresieokreślonym w przepisach:
1) ustawy z dnia 26 pazdziernika 1982 r. o wychowaniu w trzezwości i przeciwdziałaniualkoholizmowi (Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz.
1231, z pózn.zm.);
2) ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz.U. z2004 r. Nr 4, poz. 27);
3) ustawy z dnia 20 pazdziernika 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych(Dz.U. Nr 123, poz. 600, z pózn. zm.);
4) ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku wgminach (Dz.U. Nr 132, poz. 622, z pózn. zm.);
5) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr179, poz. 1485);
6) ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2003r. Nr 58, poz. 515, z pózn. zm.) w zakresie produkcji
tablic rejestracyjnych;
7) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U.Nr 183, poz. 1538);
7a) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzaniainstrumentów finansowych do zorganizowanego
systemu obrotu oraz ospółkach publicznych (Dz. U. Nr 184, poz. 1539);
8) ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszyemerytalnych (Dz.U. z 2004 r. Nr 159, poz. 1667);
9) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe;
10) ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 73,poz. 852, z pózn. zm.);
11) ustawy z dnia 26 pazdziernika 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. Nr103, poz. 1099, z pózn. zm.);
12) ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz. 628, zpózn. zm.);
13) ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz.U. Nr 63, poz. 636, zpózn. zm.);
14) ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowymodprowadzaniu ścieków (Dz.U. Nr 72, poz. 747,
z 2002 r. Nr 113,poz. 984 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959);
15) ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie zmodyfikowanych(Dz.U. Nr 76, poz. 811, z pózn. zm.) w zakresie
prowadzenia laboratoriumreferencyjnego;
16) (uchylony);
17) ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2004 r.Nr 53, poz. 533, z pózn. zm.);
18) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. Nr 125,poz. 1371, z pózn. zm.);
19) ustawy z dnia 19 lutego 2004 r. o rybołówstwie (Dz.U. Nr 62, poz. 574);
20) ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz.U. Nr 130, poz. 1112, zpózn. zm.);
21) ustawy z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych(Dz.U. Nr 169, poz. 1385 oraz z 2004 r. Nr 91,
poz. 870 i Nr 96, poz.959);
22) ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz.U. Nr124, poz. 1151 oraz z 2004 r. Nr 91, poz. 870 i Nr 96,
poz. 959);
23) ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz.U. Nr124, poz. 1154 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959);
24) ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe (Dz.U. Nr 130, poz.1188 oraz z 2004 r. Nr 69, poz. 627 i Nr 96, poz. 959);
25) ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29,poz. 257 i Nr 68, poz. 623);
26) ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz.U. Nr 146,poz. 1546);
27) ustawy z dnia 21 stycznia 2005 r. o doświadczeniach na zwierzętach (Dz.U.Nr 33, poz. 289).
28) w art. 19a ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2005 r. Nr45, poz. 435, Nr 157, poz. 1315, Nr 167, poz. 1399 i
Nr 175, poz. 1460).
2. Uzyskania zezwolenia albo dokonania zgłoszenia wymaga wykonywanie działalnościzwiązanej z nara\eniem na działanie
promieniowania jonizującego,określonej w ustawie z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz.U. z2004 r. Nr 161, poz. 1689).
2a. Uzyskania zezwolenia wymaga prowadzenie warsztatu w zakresie określonym wprzepisach ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
systemie tachografów cyfrowych(Dz. U. Nr 180, poz. 1494).
3. Uzyskania licencji wymaga wykonywanie działalności gospodarczej w zakresieokreślonym w przepisach:
1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym;
2) ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. Nr 86, poz.789, z pózn. zm.).
4. Uzyskania zgody wymaga prowadzenie systemu płatności lub systemu rozrachunkupapierów wartościowych w zakresie
określonym w przepisach ustawy zdnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności isystemach
rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nadtymi systemami (Dz.U. Nr 123, poz. 1351, z pózn. zm.).
5. Organy zezwalające, udzielające licencji i udzielające zgody oraz wszelkie warunkiwykonywania działalności objętej zezwoleniami,
licencjami oraz zgodami,a tak\e zasady i tryb wydawania decyzji w sprawie zezwoleń, licencji i zgódokreślają przepisy ustaw, o
których mowa w ust. 1-4.
Art. 76.
Je\eli przepisy regulujące daną działalność gospodarczą stanowią, \e wydawanie,odmowa wydania, zmiana zakresu i cofanie koncesji
i zezwoleń, a tak\e prowadzenierejestrów działalności regulowanej nale\y do zadań organów jednostek samorząduterytorialnego, to
zadania te sÄ… wykonywane jako zadania zlecone z zakresu administracjirzÄ…dowej.
Rozdział 5 Kontrola przedsiębiorcy
Art. 77.
1. Organy administracji publicznej kontrolują przedsiębiorców na zasadach określonychw niniejszej ustawie.
2. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy ustawszczególnych.
3. Zakres przedmiotowy kontroli działalności przedsiębiorcy oraz organy upowa\nionedo jej przeprowadzenia określają odrębne
ustawy.
Art. 78.
1. W razie powzięcia wiadomości o wykonywaniu działalności gospodarczej niezgodniez przepisami ustawy, a tak\e w razie
stwierdzenia: zagro\enia \ycia lubzdrowia, niebezpieczeństwa powstania szkód majątkowych w znacznych rozmiarachlub naruszenia
środowiska w wyniku wykonywania tej działalności,wójt, burmistrz lub prezydent miasta niezwłocznie zawiadamia właściwe
organyadministracji publicznej.
2. Zawiadomione organy niezwłocznie powiadamiają wójta, burmistrza lub prezydentamiasta o podjętych czynnościach.
3. W przypadku braku mo\liwości zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, wójt,burmistrz lub prezydent miasta mo\e nakazać, w
drodze decyzji, wstrzymaniewykonywania działalności gospodarczej na czas niezbędny, nie dłu\szy ni\ 3dni.
4. Decyzji nakazującej wstrzymanie wykonywania działalności gospodarczej w raziestwierdzenia zagro\enia \ycia lub zdrowia,
niebezpieczeństwa powstaniaszkód majątkowych w znacznych rozmiarach lub naruszenia środowiska w wynikuwykonywania tej
działalności nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
Art. 79.
1. Czynności kontrolne mogą być wykonywane przez pracowników organów kontrolipo okazaniu legitymacji słu\bowej
upowa\niającej do wykonywania takichczynności oraz po doręczeniu upowa\nienia do przeprowadzenia kontroli
działalnościprzedsiębiorcy, chyba \e przepisy szczególne przewidują mo\liwośćprzeprowadzenia kontroli po okazaniu legitymacji. W
takim przypadku upowa\nieniedoręcza się przedsiębiorcy w terminie określonym w tych przepisach.
2. Czynności kontrolne mogą być wykonywane przez osoby niebędące pracownikamiorganu kontroli, je\eli przepisy odrębnych ustaw
tak stanowiÄ….
3. Zmiana osób upowa\nionych do wykonania kontroli wymaga ka\dorazowo wydaniaodrębnego upowa\nienia. Zmiana ta nie mo\e
prowadzić do wydłu\eniaustalonego wcześniej terminu zakończenia kontroli.
4. Upowa\nienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej:
1) wskazanie podstawy prawnej;
2) oznaczenie organu kontroli;
3) datÄ™ i miejsce wystawienia;
4) imię i nazwisko pracownika organu kontroli uprawnionego do wykonaniakontroli oraz numer jego legitymacji słu\bowej;
5) firmę przedsiębiorcy objętego kontrolą;
6) określenie zakresu przedmiotowego kontroli;
7) wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia kontroli;
8) podpis osoby udzielajÄ…cej upowa\nienia z podaniem zajmowanego stanowiskalub funkcji;
9) pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego przedsiębiorcy.
5. Zakres kontroli nie mo\e wykraczać poza zakres wskazany w upowa\nieniu.
Art. 80.
1. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osobyprzez niego upowa\nionej.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje siÄ™, w przypadkach gdy:
1) ratyfikowane umowy międzynarodowe stanowią inaczej;
2) przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla prowadzonego przeciwkoprzedsiębiorcy śledztwa lub dochodzenia;
3) odrębne przepisy przewidują mo\liwość przeprowadzenia kontroli w tokuprowadzonego postępowania dotyczącego przedsiębiorcy;
4) przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione zagro\eniem \ycia, zdrowia lubśrodowiska naturalnego.
3. Kontrolowany jest obowiÄ…zany do pisemnego wskazania osoby upowa\nionejdo reprezentowania go w trakcie kontroli, w
szczególności w czasie jego nieobecności.
Art. 81.
1. Przedsiębiorca jest obowiązany prowadzić i przechowywać w swojej siedzibieksią\kę kontroli oraz upowa\nienia i protokoły
kontroli, a tak\e udostępniać jena \ądanie organu kontroli.
2. KsiÄ…\ka kontroli zawiera wpisy dokonywane przez organ kontroli. Wpisy obejmujÄ…:
1) oznaczenie organu kontroli;
2) oznaczenie upowa\nienia do kontroli;
3) zakres przedmiotowy przeprowadzonej kontroli;
4) daty podjęcia i zakończenia kontroli;
5) zalecenia pokontrolne oraz określenie zastosowanych środków pokontrolnych.
3. Przedsiębiorca jest obowiązany dokonywać w ksią\ce kontroli wpisu informującegoo wykonaniu zaleceń pokontrolnych bądz wpisu
o ich uchyleniu przez organkontroli lub jego organ nadrzędny albo sąd administracyjny.
Art. 82.
1. Nie mo\na równocześnie podejmować i prowadzić więcej ni\ jednej kontrolidziałalności przedsiębiorcy. Nie dotyczy to sytuacji,
gdy:
1) ratyfikowane umowy międzynarodowe stanowią inaczej;
2) przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla prowadzonego przeciwkoprzedsiębiorcy śledztwa lub dochodzenia;
3) odrębne przepisy przewidują mo\liwość przeprowadzenia kontroli w tokuprowadzonego postępowania dotyczącego przedsiębiorcy;
4) przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione zagro\eniem \ycia, zdrowia lubśrodowiska naturalnego;
5) kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usługprzed dokonaniem tego zwrotu;
6) przeprowadzenie kontroli jest realizacją obowiązków wynikającychz przepisów prawa wspólnotowego o ochronie konkurencji lub
przepisówprawa wspólnotowego w zakresie ochrony interesów finansowychWspólnoty Europejskiej;
7) kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usługna podstawie przepisów o zwrocie osobom fizycznym
niektórych wydatkówzwiązanych z budownictwem mieszkaniowym.
2. Organ kontroli odstąpi od podjęcia czynności kontrolnych oraz ustali z przedsiębiorcątermin przeprowadzenia kontroli, je\eli
działalność przedsiębiorcy jestju\ objęta kontrolą innego organu.
Art. 83.
1. Czas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym rokukalendarzowym nie mo\e przekraczać:
1) w odniesieniu do przedsiębiorców, o których mowa w rozdziale 7 - 4 tygodni;
2) w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorców - 8 tygodni.
2. Ograniczeń czasu kontroli nie stosuje się, w przypadkach gdy:
1) ratyfikowane umowy międzynarodowe stanowią inaczej;
2) przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla prowadzonego przeciwkoprzedsiębiorcy śledztwa lub dochodzenia;
3) odrębne przepisy przewidują mo\liwość przeprowadzenia kontroli w tokupostępowania prowadzonego przez organ;
4) przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione zagro\eniem \ycia, zdrowia lubśrodowiska naturalnego;
5) kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usługprzed dokonaniem tego zwrotu;
6) przeprowadzenie kontroli jest realizacją obowiązków wynikających z przepisówprawa wspólnotowego o ochronie konkurencji lub
przepisów prawawspólnotowego w zakresie ochrony interesów finansowych Wspólnoty Europejskiej;
7) kontrola dotyczy podmiotów, którym na mocy odrębnych przepisów właściwyorgan wydał decyzję o uznaniu prawidłowości wyboru
i stosowaniametody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi - wzakresie związanym z wykonaniem tej
decyzji;
8) kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usługna podstawie przepisów o zwrocie osobom fizycznym
niektórych wydatkówzwiązanych z budownictwem mieszkaniowym.
3. Przedłu\enie czasu trwania kontroli określonego w upowa\nieniu wymaga uzasadnieniana piśmie. Uzasadnienie doręcza się
przedsiębiorcy i wpisuje doksią\ki kontroli przed podjęciem dalszych czynności kontrolnych.
4. Je\eli wyniki kontroli wykazały ra\ące naruszenie przepisów prawa przez przedsiębiorcę,mo\na przeprowadzić powtórną kontrolę
w tym samym zakresieprzedmiotowym w danym roku kalendarzowym, a czasu jej trwania nie wliczasię do czasu, o którym mowa w
ust. 1.
Art. 84.
Przepisów art. 82 i 83 nie stosuje się wobec działalności przedsiębiorców w zakresieobjętym:
1) szczególnym nadzorem podatkowym, na podstawie ustawy z dnia 24 lipca1999 r. o Słu\bie Celnej (Dz.U. z 2004 r. Nr 156, poz.
1641);
2) nadzorem nad rynkiem kapitałowym, na podstawie ustawy z dnia 29 lipca2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym (Dz. U. Nr
183, poz. 1537),ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, ustawyz dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie
publicznej i warunkach wprowadzaniainstrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz ospółkach publicznych,
ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych(Dz. U. Nr 146, poz. 1546 oraz z 2005 r. Nr 83, poz. 719 i Nr 183,poz.
1537 i 1538) oraz ustawy z dnia 26 pazdziernika 2000 r. o giełdach towarowych;
3) nadzorem bankowym, na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawobankowe i ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o
Narodowym Banku Polskim(Dz.U. Nr 140, poz. 938, z pózn. zm.) oraz nadzorem nad instytucjamipieniądza elektronicznego, na
podstawie ustawy z dnia 12 września2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych;
4) nadzorem ubezpieczeniowym, na podstawie ustawy z dnia 22 maja 2003 r. odziałalności ubezpieczeniowej oraz ustawy z dnia 22
maja 2003 r. o nadzorzeubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych(Dz.U. Nr 124, poz. 1153 i Nr 170, poz.
1651 oraz z 2004 r. Nr 93, poz. 891i Nr 96, poz. 959);
5) nadzorem emerytalnym, na podstawie ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. opracowniczych programach emerytalnych (Dz.U. z 2001
r. Nr 60, poz. 623oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 141, poz. 1178), ustawy z dnia 28 sierpnia1997 r. o organizacji i
funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz.U. z2004 r. Nr 159, poz. 1667) oraz ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o
nadzorzeubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych;
6) nadzorem weterynaryjnym, na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. oochronie zwierzÄ…t (Dz.U. z 2003 r. Nr 106, poz.
1002, z pózn. zm.), ustawyz dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2004 r. Nr53, poz. 533, z pózn. zm.), ustawy
z dnia 27 sierpnia 2003 r. o weterynaryjnejkontroli granicznej (Dz.U. Nr 165, poz. 1590, z 2004 r. Nr 69, poz.625 oraz z 2006 r. Nr
17, poz. 127), ustawy z dnia 10 grudnia 2003 r. o kontroliweterynaryjnej w handlu (Dz.U. z 2004 r. Nr 16, poz. 145 oraz z 2006r. Nr
17, poz. 127), ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej(Dz.U. Nr 33, poz. 287, z pózn. zm.), ustawy z dnia 11
marca 2004r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaznych zwierząt(Dz.U. Nr 69, poz. 625, z pózn. zm.), ustawy z
dnia 16 grudnia 2005 r. oproduktach pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. z 2006 r. Nr 17, poz. 127) orazustawy z dnia 22 lipca 2006 r.
o paszach (Dz.U. Nr 144, poz. 1045).
7) nadzorem sanitarnym na podstawie ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o PaństwowejInspekcji Sanitarnej (Dz.U. z 2006 r. Nr 122,
poz. 851, z pózn,zm.) i ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie \ywności i\ywienia (Dz.U. Nr 171, poz. 1225), w
zakresie dotyczącym bezpieczeństwa\ywności.
Rozdział 6 Oddziały i przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych
Art. 85.
1. Dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium RzeczypospolitejPolskiej przedsiębiorcy zagraniczni mogą, na zasadzie
wzajemności, o ile ratyfikowaneumowy międzynarodowe nie stanowią inaczej, tworzyć oddziałyz siedzibą na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej "oddziałami".
2. Do tworzenia oddziałów przez przedsiębiorców zagranicznych z państw członkowskichUnii Europejskiej, państw Europejskiego
Obszaru Gospodarczegonienale\ących do Unii Europejskiej oraz państw niebędących stronami umowy oEuropejskim Obszarze
Gospodarczym, którzy mogą korzystać ze swobodyprzedsiębiorczości na podstawie umów zawartych przez te państwa ze
WspólnotąEuropejską i jej państwami członkowskimi, przepis art. 13 ust. 1 stosuje sięodpowiednio.
Art. 86.
Przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział mo\e wykonywać działalność gospodarcząwyłącznie w zakresie przedmiotu działalności
przedsiębiorcy zagranicznego.
Art. 87.
Przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział jest obowiązany ustanowić osobę upowa\nionąw oddziale do reprezentowania
przedsiębiorcy zagranicznego.
Art. 88.
Przedsiębiorca zagraniczny mo\e rozpocząć działalność w ramach oddziału po uzyskaniuwpisu oddziału do rejestru przedsiębiorców.
Zasady wpisu do rejestru przedsiębiorcówokreślają przepisy odrębnej ustawy.
Art. 89.
Niezale\nie od obowiązków określonych w przepisach o Krajowym Rejestrze Sądowymprzedsiębiorca zagraniczny jest obowiązany:
1) podać imię i nazwisko oraz adres na terytorium Rzeczypospolitej Polskiejosoby upowa\nionej w oddziale do reprezentowania
przedsiębiorcy zagranicznego;
2) dołączyć poświadczony notarialnie wzór podpisu osoby, o której mowa wpkt 1;
3) je\eli działa na podstawie aktu zało\ycielskiego, umowy lub statutu - zło\yćich odpisy do akt rejestrowych oddziału wraz z
uwierzytelnionym tłumaczeniemna język polski; w przypadku gdy przedsiębiorca zagranicznyutworzył na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej więcej ni\ jeden oddział,zło\enie tych dokumentów mo\e nastąpić w aktach jednego z oddziałów, ztym \e w aktach
rejestrowych pozostałych oddziałów nale\y wskazać tenoddział, w którego aktach zło\ono wskazane dokumenty, wraz z
oznaczeniemsądu, w którym znajdują się akta, i numeru oddziału w rejestrze;
4) je\eli istnieje lub wykonuje działalność na podstawie wpisu do rejestru -zło\yć do akt rejestrowych oddziału odpis z tego rejestru
wraz z uwierzytelnionymtłumaczeniem na język polski; w przypadku gdy przedsiębiorca zagranicznyutworzył na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej więcej ni\ jedenoddział, zło\enie tych dokumentów mo\e nastąpić w aktach jednego zoddziałów, z tym \e
w aktach rejestrowych pozostałych oddziałów nale\ywskazać ten oddział, w którego aktach zło\ono wskazane dokumenty, wrazz
oznaczeniem sądu, w którym znajdują się akta, i numeru oddziału w rejestrze.
Art. 90.
Przedsiębiorca zagraniczny, który utworzył oddział, jest obowiązany:
1) u\ywać do oznaczenia oddziału oryginalnej nazwy przedsiębiorcy zagranicznegowraz z przetłumaczoną na język polski nazwą
formy prawnejprzedsiębiorcy oraz dodaniem wyrazów "oddział w Polsce";
2) prowadzić dla oddziału oddzielną rachunkowość w języku polskim zgodniez przepisami o rachunkowości;
3) zgłaszać ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wszelkie zmiany stanufaktycznego i prawnego w zakresie okoliczności, o
których mowa w art.91 ust. 1 pkt 2, w terminie 14 dni od dnia ich wystąpienia.
Art. 91.
1. Minister właściwy do spraw gospodarki wydaje decyzję o zakazie wykonywaniadziałalności gospodarczej przez przedsiębiorcę
zagranicznego w ramach oddziału,w przypadku gdy:
1) oddział ra\ąco narusza prawo polskie lub nie wykonuje obowiązku, o którymmowa w art. 90 pkt 3;
2) nastąpiło otwarcie likwidacji przedsiębiorcy zagranicznego, który utworzyłoddział, lub przedsiębiorca ten utracił prawo
wykonywania działalności gospodarczej;
3) działalność przedsiębiorcy zagranicznego zagra\a bezpieczeństwu i obronnościpaństwa, ochronie tajemnicy państwowej lub
innemu wa\nemu interesowipublicznemu.
2. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, minister właściwy dospraw gospodarki zawiadamia osobę, o której mowa
w art. 89 pkt 1, o obowiązkuwszczęcia postępowania likwidacyjnego oddziału w oznaczonym terminie,nie krótszym ni\ 30 dni. Odpis
decyzji, o której mowa w ust. 1, minister przesyłado właściwego sądu rejestrowego.
Art. 92.
Do likwidacji oddziału stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu spółek handlowycho likwidacji spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością.
Art. 93.
Przedsiębiorcy zagraniczni mogą tworzyć przedstawicielstwa z siedzibą na terytoriumRzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej
"przedstawicielstwami".
Art. 94.
Zakres działania przedstawicielstwa mo\e obejmować wyłącznie prowadzenie działalnościw zakresie reklamy i promocji
przedsiębiorcy zagranicznego.
Art. 95.
1. Przedstawicielstwo mogą utworzyć równie\ osoby zagraniczne powołane dopromocji gospodarki kraju ich siedziby, z tym \e zakres
działania takiego przedstawicielstwamo\e obejmować wyłącznie promocję i reklamę gospodarki tegokraju.
2. Do przedstawicielstwa, o którym mowa w ust. 1, przepisy niniejszego rozdziałustosuje się odpowiednio.
Art. 96.
1. Utworzenie przedstawicielstwa wymaga wpisu do rejestru przedstawicielstwprzedsiębiorców zagranicznych, zwanego dalej
"rejestrem przedstawicielstw",prowadzonego przez ministra właściwego do spraw gospodarki.
2. Wpisu do rejestru przedstawicielstw dokonuje się na podstawie zło\onego wnioskui zgodnie z jego treścią.
Art. 97.
1. Wniosek, o którym mowa w art. 96 ust. 2, sporządzony w języku polskim, zawiera:
1) nazwę, siedzibę i formę prawną przedsiębiorcy zagranicznego;
2) przedmiot działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego;
3) imiÄ™, nazwisko oraz adres na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osobyupowa\nionej w przedstawicielstwie do reprezentowania
przedsiębiorcy zagranicznego;
4) adres przedstawicielstwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Do wniosku nale\y dołączyć:
1) je\eli przedsiębiorca zagraniczny działa na podstawie aktu zało\ycielskiego,umowy lub statutu - odpis tego dokumentu;
2) je\eli przedsiębiorca zagraniczny istnieje lub wykonuje działalność na podstawiewpisu do rejestru - odpis z tego rejestru;
3) oświadczenie przedsiębiorcy zagranicznego o ustanowieniu przedstawicielstwana terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4) dokument potwierdzający tytuł prawny przedsiębiorcy zagranicznego do lokalu(nieruchomości), w którym działalność będzie
wykonywana.
3. Dokumenty, o których mowa w ust. 2, sporządzone w języku obcym, nale\yprzedstawić wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem
na język polski.
Art. 98.
1. O dokonaniu wpisu przedstawicielstwa do rejestru przedstawicielstw wydaje sięz urzędu zaświadczenie. Zaświadczenie zawiera
dane, o których mowa w art. 97ust. 1, oraz numer wpisu do rejestru przedstawicielstw i datę wpisu.
2. Rejestr przedstawicielstw jest jawny.
Art. 99.
1. Minister właściwy do spraw gospodarki odmawia, w drodze decyzji, wpisu dorejestru przedstawicielstw, je\eli:
1) utworzenie przedstawicielstwa zagra\ałoby bezpieczeństwu i obronnościpaństwa lub ochronie tajemnicy państwowej albo innemu
wa\nemu interesowipublicznemu;
2) wniosek, o którym mowa w art. 96 ust. 2, dotyczy działalności wykraczającejpoza zakres określony w art. 94 i art. 95 ust. 1 albo
zawiera braki, którenie zostały usunięte w wyznaczonym terminie, a tak\e gdy do wniosku niezostały dołączone dokumenty
wymienione w art. 97 ust. 2.
2. Odmowa wpisu z przyczyn, o których mowa w ust. 1 pkt 1, nie wymaga uzasadnieniafaktycznego.
Art. 100.
Przedsiębiorca zagraniczny, który utworzył przedstawicielstwo, jest obowiązany:
1) u\ywać do oznaczenia przedstawicielstwa oryginalnej nazwy przedsiębiorcyzagranicznego wraz z przetłumaczoną na język polski
nazwą formy prawnejprzedsiębiorcy oraz dodaniem wyrazów "przedstawicielstwo w Polsce";
2) prowadzić dla przedstawicielstwa oddzielną rachunkowość w języku polskimzgodnie z przepisami o rachunkowości;
3) zgłaszać ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wszelkie zmiany stanufaktycznego i prawnego w zakresie danych, o których
mowa w art. 97,oraz o rozpoczęciu likwidacji przedsiębiorcy zagranicznego i jej ukończeniu,a tak\e o utracie przez przedsiębiorcę
zagranicznego prawa wykonywaniadziałalności gospodarczej lub rozporządzania swoim majątkiem, w terminie14 dni od dnia
wystąpienia tych zdarzeń; do zgłoszenia zmian stosujesię odpowiednio przepisy art. 97.
Art. 101.
1. Minister właściwy do spraw gospodarki wydaje decyzję o zakazie wykonywaniadziałalności przez przedsiębiorcę zagranicznego w
ramach przedstawicielstwa,w przypadku gdy:
1) ra\ąco narusza prawo polskie lub nie wykonuje obowiązku, o którym mowaw art. 100 pkt 3;
2) nastąpiło otwarcie likwidacji przedsiębiorcy zagranicznego, który utworzyłprzedstawicielstwo, lub przedsiębiorca ten utracił prawo
wykonywania działalnościgospodarczej;
3) działalność przedsiębiorcy zagranicznego zagra\a bezpieczeństwu i obronnościpaństwa, ochronie tajemnicy państwowej lub
innemu wa\nemu interesowipublicznemu.
2. Do likwidacji przedstawicielstwa stosuje się odpowiednio przepis art. 91 ust. 2oraz przepisy Kodeksu spółek handlowych o
likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Art. 102.
1. O zakończeniu likwidacji przedstawicielstwa przedsiębiorca zagraniczny jestobowiązany zawiadomić ministra właściwego do spraw
gospodarki w terminie14 dni, licząc od dnia zakończenia likwidacji.
2. Po zakończeniu likwidacji przedstawicielstwa minister właściwy do spraw gospodarki,w drodze decyzji, wykreśla
przedstawicielstwo z rejestru przedstawicielstw.
Rozdział 7 Mikroprzedsiębiorcy, mali i średni przedsiębiorcy
Art. 103.
Państwo stwarza, z poszanowaniem zasad równości i konkurencji, korzystne warunkidla funkcjonowania i rozwoju
mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców,w szczególności przez:
1) inicjowanie zmian stanu prawnego sprzyjających rozwojowi mikroprzedsiębiorców,małych i średnich przedsiębiorców, w tym
dotyczących dostępu dośrodków finansowych pochodzących z kredytów i po\yczek oraz poręczeńkredytowych;
2) wspieranie instytucji umo\liwiających finansowanie działalności gospodarczejna dogodnych warunkach w ramach realizowanych
programów rządowych;
3) wyrównywanie warunków wykonywania działalności gospodarczej zewzględu na obcią\enia publicznoprawne;
4) ułatwianie dostępu do informacji, szkoleń oraz doradztwa;
5) wspieranie instytucji i organizacji działających na rzecz przedsiębiorców;
6) promowanie współpracy mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorcówz innymi przedsiębiorcami polskimi i
zagranicznymi.
Art. 104.
Za mikroprzedsiębiorcę uwa\a się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym zdwóch ostatnich lat obrotowych:
1) zatrudniał średniorocznie mniej ni\ 10 pracowników oraz
2) osiągnął roczny obrót netto ze sprzeda\y towarów, wyrobów i usług orazoperacji finansowych nieprzekraczający równowartości w
złotych 2 milionóweuro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednegoz tych lat nie przekroczyły równowartości
w złotych 2 milionów euro.
Art. 105.
Za małego przedsiębiorcę uwa\a się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym zdwóch ostatnich lat obrotowych:
1) zatrudniał średniorocznie mniej ni\ 50 pracowników oraz
2) osiągnął roczny obrót netto ze sprzeda\y towarów, wyrobów i usług orazoperacji finansowych nieprzekraczający równowartości w
złotych 10 milionóweuro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednegoz tych lat nie przekroczyły równowartości
w złotych 10 milionów euro.
Art. 106.
Za średniego przedsiębiorcę uwa\a się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym zdwóch ostatnich lat obrotowych:
1) zatrudniał średniorocznie mniej ni\ 250 pracowników oraz
2) osiągnął roczny obrót netto ze sprzeda\y towarów, wyrobów i usług orazoperacji finansowych nieprzekraczający równowartości w
złotych 50 milionóweuro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednegoz tych lat nie przekroczyły równowartości
w złotych 43 milionów euro.
Art. 107.
Wyra\one w euro wielkości, o których mowa w art. 104-106, przelicza się na złotewedług średniego kursu ogłaszanego przez
Narodowy Bank Polski w ostatnim dniuroku obrotowego wybranego do określenia statusu przedsiębiorcy.
Art. 108. (uchylony).
Art. 109.
1. Średnioroczne zatrudnienie określa się w przeliczeniu na pełne etaty.
2. Przy obliczaniu średniorocznego zatrudnienia nie uwzględnia się pracownikówprzebywających na urlopach macierzyńskich i
wychowawczych, a tak\e zatrudnionychw celu przygotowania zawodowego.
3. W przypadku przedsiębiorcy działającego krócej ni\ rok, jego przewidywany obrótnetto ze sprzeda\y towarów, wyrobów i usług
oraz operacji finansowych, atak\e średnioroczne zatrudnienie oszacowuje się na podstawie danych za ostatniokres,
udokumentowany przez przedsiębiorcę.
4. (uchylony).
Art. 110.
1. Przedsiębiorca wnioskujący o udzielenie pomocy publicznej składa oświadczenieprzed organem udzielającym pomocy, \e spełnia
przesłanki określone w załącznikuI do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawiezastosowania art. 87 i 88
Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwadla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.Urz. WE L 10 z 13.01.2001),
zmienionegorozporzÄ…dzeniem nr 364/2004/WE z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz.Urz.WE L 63 z 28.02.2004).
2. Oświadczenie ma formę pisemną, chyba \e przepisy odrębne stanowią inaczej.
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie uchybiają uprawnieniom organu udzielającego pomocy dokontroli stanu faktycznego u przedsiębiorcy.
4. Wyra\one w euro wielkości, o których mowa w załączniku I do rozporządzeniaokreślonego w ust. 1, przelicza się na złote według
średniego kursu ogłaszanegoprzez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roku obrotowego wybranego dookreślenia statusu
przedsiębiorcy.
Rozdział 8 Przepis końcowy
Art. 111.
Ustawa wchodzi w \ycie w terminie i na zasadach określonych w ustawie - Przepisywprowadzające ustawę o swobodzie działalności
gospodarczej.
Przepisy pozostawione w mocy
- Dz.U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1808 (art. 66)
Ustawa z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej
Art. 7-7i tracą moc z dn. 30 września 2008 r.
Art. 7.
1. Przedsiębiorca mo\e podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do rejestruprzedsiębiorców, z zastrze\eniem ust. 2 i 3.
Zasady wpisu do rejestruokreślają odrębne przepisy.
2. Przedsiębiorca będący osobą fizyczną mo\e podjąć działalność gospodarczą pouzyskaniu wpisu do ewidencji działalności
gospodarczej.
3. Spółka kapitałowa w organizacji mo\e podjąć działalność gospodarczą przeduzyskaniem wpisu do rejestru przedsiębiorców.
Art. 7a.
1. Ewidencję działalności gospodarczej prowadzi gmina właściwa dla miejsca zamieszkaniaprzedsiębiorcy, jako zadanie zlecone z
zakresu administracji rządowej.Miejscem zamieszkania jest miejscowość, w której przebywa przedsiębiorcaz zamiarem stałego
pobytu.
1a. Dla zachowujących miejsce stałego pobytu poza terytorium RzeczypospolitejPolskiej:
1) obywateli polskich,
2) obywateli państw, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr
173, poz. 1807, zpózn. zm.), zwanej dalej "ustawą",
3) obywateli państw, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła umowy międzynarodowe,o których mowa w art. 13 ust. 3 ustawy-
podejmujących działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,właściwość miejscową gminy dla celów
ewidencyjnych określa się wedługgłównego miejsca wykonywania tej działalności na terytorium RzeczypospolitejPolskiej.
2. Ewidencja działalności gospodarczej jest jawna i dane osobowe w niej zawartenie podlegają przepisom ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. o ochronie danychosobowych (Dz.U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 i Nr 153, poz. 1271).
3. Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej podlegaopłacie w kwocie 100 zł, a je\eli zgłoszenie dotyczy
zmiany wpisu opłata wynosi50 zł. Pobrane opłaty stanowią dochód bud\etu gminy prowadzącej ewidencję.Rada gminy mo\e
wprowadzić zwolnienie od opłat.
Art. 7b.
1. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta, zwany dalej "organem ewidencyjnym",dokonuje wpisu do ewidencji działalności
gospodarczej.
2. Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej powinnozawierać:
1) oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego numer ewidencyjny PESEL, o ile takiposiada,
2) oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a je\eli stale wykonujedziałalność poza miejscem zamieszkania -
równie\ wskazanie tegomiejsca i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca, o którymmowa w art. 11 ust. 1,
3) określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie zPolską Klasyfikacją Działalności (PKD),
4) wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej.
3. Organ ewidencyjny doręcza z urzędu przedsiębiorcy zaświadczenie o wpisie doewidencji działalności gospodarczej, nie pózniej ni\
w terminie 14 dni od dniazgłoszenia.
4. W przypadku gdy przedsiębiorca wraz ze zgłoszeniem do ewidencji działalnościgospodarczej składa wniosek o wpis do krajowego
rejestru urzędowego podmiotówgospodarki narodowej (REGON) oraz zgłoszenie identyfikacyjne lub aktualizacyjne,o którym mowa w
ustawie z dnia 13 pazdziernika 1995 r. o zasadachewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. Nr 142, poz. 702, z1997 r.
Nr 88, poz. 554, z 1998 r. Nr 162, poz. 1118, z 1999 r. Nr 83, poz. 931, z2000 r. Nr 116, poz. 1216 i Nr 119, poz. 1249, z 2001 r.
Nr 110, poz. 1189, z2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 126, poz. 1067 oraz z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr137, poz. 1302), organ
ewidencyjny niezwłocznie, nie pózniej ni\ w ciągu 3 dniod dnia dokonania wpisu, przesyła powy\szy wniosek do urzędu
statystycznegowojewództwa, na terenie którego przedsiębiorca ma miejsce zamieszkania, azgłoszenie identyfikacyjne lub
aktualizacyjne do wskazanego przez przedsiębiorcęurzędu skarbowego wraz z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji
działalnościgospodarczej i numerem PESEL oraz innymi dokumentami dołączonymiprzez przedsiębiorcę.
Art. 7c.
Organ ewidencyjny wydaje decyzjÄ™ o odmowie wpisu, je\eli:
1) zgłoszenie dotyczy działalności gospodarczej nieobjętej przepisami ustawy,
2) zgłoszenie zawiera braki formalne, które mimo wezwania nie zostały usuniętew wyznaczonym terminie,
3) prawomocnie orzeczono zakaz wykonywania określonej w zgłoszeniu działalnościgospodarczej przez przedsiębiorcę.
Art. 7d.
1. Przedsiębiorca jest obowiązany zgłaszać organowi ewidencyjnemu zmiany stanufaktycznego i prawnego odnoszące się do
przedsiębiorcy i wykonywanej przezniego działalności gospodarczej, w zakresie danych zawartych w zgłoszeniu, októrym mowa w
art. 7b ust. 2, powstałe po dniu dokonania wpisu do ewidencjidziałalności gospodarczej, w terminie 14 dni od dnia powstania tych
zmian, atak\e informację o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej. Dozgłoszenia zmian stosuje się odpowiednio
przepisy art. 7b ust. 1-3 oraz art. 7c.
2. Zmiana miejsca zamieszkania przedsiębiorcy podlega wpisowi przez organ ewidencyjny,który był właściwy przed zmianą. Po
dokonaniu zmiany wpisu organewidencyjny dotychczas właściwy przesyła zaświadczenie o wpisie do organuwłaściwego ze względu
na nowe miejsce zamieszkania przedsiębiorcy. Właściwyorgan ewidencyjny dokona z urzędu wpisu przedsiębiorcy do
prowadzonejewidencji działalności gospodarczej.
Art. 7e.
1. Wpis do ewidencji działalności gospodarczej podlega wykreśleniu w przypadku:
1) zawiadomienia o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej,
2) je\eli po dokonaniu wpisu wystąpią okoliczności, o których mowa w art. 7cpkt 1 i 3,
3) wpisania do rejestru przedsiębiorców spółki handlowej powstałej z przekształceniaspółki cywilnej, w zakresie działalności wpisanej
do rejestruprzedsiębiorców,
4) zmiany miejsca zamieszkania przedsiębiorcy, o której mowa w art. 7d ust. 2.
2. Wpis do ewidencji działalności gospodarczej podlega wykreśleniu tak\e w przypadkugdy organ ewidencyjny dokonał go z
naruszeniem prawa lub dowody, napodstawie których ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, okazałysię fałszywe. W tym
przypadku stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowaniaadministracyjnego dotyczące wznowienia postępowania i
stwierdzenianiewa\ności decyzji.
3. Wykreślenie w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, następuje z chwiląotrzymania przez organ ewidencyjny informacji o
wpisaniu przedsiębiorcy dorejestru przedsiębiorców, w części objętej przedmiotem działalności przekształconejspółki cywilnej,
przekazanej przez Centralną Informację Krajowego RejestruSądowego, na podstawie przepisów o Krajowym Rejestrze Sądowym.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, wpis do ewidencji działalności gospodarczejpodlega wykreśleniu z ewidencji
prowadzonej przez dotychczas właściwyorgan ewidencyjny.
Art. 7f.
Organ ewidencyjny mo\e wykreślić z urzędu wpis zawierający dane niezgodne zrzeczywistym stanem rzeczy.
Art. 7g.
1. Wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej następuje w drodze decyzjiadministracyjnej.
2. Organ ewidencyjny jest obowiązany przekazać w terminie 14 dni od dnia, wktórym decyzja, o której mowa w ust. 1, stała się
ostateczna, informację o wykreśleniuprzedsiębiorcy z ewidencji działalności gospodarczej urzędowi statystycznemuoraz urzędowi
skarbowemu właściwym ze względu na ostatnie miejscezamieszkania przedsiębiorcy.
Art. 7h.
W sprawach nieuregulowanych w art. 7a-7g w postępowaniu ewidencyjnym stosujesię przepisy Kodeksu postępowania
administracyjnego.
Art. 7i.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych zapewni sądom rejestrowym orazorganom ewidencyjnym urzędowe formularze
zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
swoboda dzial gosp
swoboda dzial gosp
Ustawa o swobodzie dzialalnosci gospodarczej
ustawa o swobodzie dzialalnosci gospodarczej
ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
ustawa o swobodzie dzialalnosci
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej

więcej podobnych podstron