jezyk obcy nowozytny


Informacja dla maturzystów przystępujących do egzaminu pisemnego z języka obcego
nowożytnego.
W związku ze zbliżającym się egzaminem maturalnym przypominamy, że podobnie jak w ubiegłym roku, będą
wprowadzone równoległe wersje arkuszy z języków obcych.
Jednocześnie informujemy, że przy tematach wypowiedzi pisemnych na poziomie rozszerzonym pojawi się
następująca adnotacja:
 Uwaga: jeśli praca zawierać będzie więcej niż 300 słów, otrzymasz za jej kompozycję 0 punktów .
Zasada ta wynika z aneksu do Informatora maturalnego opublikowanego we wrześniu 2006 roku i oznacza, że
podany w poleceniu limit słów będzie konsekwentnie wymagany, co przyczyni się do wyrównania szans
wszystkich zdających. Jeżeli zdający przekroczy limit słów o ponad 20% straci 4 punkty za kompozycję.
W pracy zdającego liczone są wszystkie wyrazy oddzielone spacją (jako jeden wyraz traktowane są formy
skrócone, np. w języku angielskim - isn t, w języku niemieckim - gibt s, w języku francuskim  c est). Wyjątek
stanowią czasowniki rozdzielnie złożone w języku niemieckim, które liczone są zawsze jako jedno słowo.
O sukcesie na egzaminie decydują umiejętności językowe, jednak równie ważna jest znajomość obowiązujących
kryteriów oceniania. Pozwala to napisać pracę w taki sposób, aby uzyskać optymalny wynik nie tracąc cennych
punktów. Przede wszystkim należy pamiętać, aby praca była zgodna z tematem, ponieważ jest to kryterium
nadrzędne, które warunkuje jej sprawdzanie.
Zachęcamy do dokładnego zapoznania się z kryteriami oceniania zamieszczonymi w aneksie do Informatora
maturalnego a poniżej przypominamy kilka istotnych zasad. Mamy nadzieję, że pomoże to każdemu
maturzyście uzyskać jak najlepszy wynik.
POZIOM PODSTAWOWY
1. W krótkiej formie użytkowej nie przyznaje się punktu za poprawność, jeśli zdający uzyskał mniej niż 3
punkty za treść, czyli przekazał mniej niż 3 wymagane informacje.
2. W dłuższej formie użytkowej nie przyznaje się punktów za poprawność językową oraz bogactwo
językowe, jeżeli praca liczy mniej niż 60 słów (50% wymaganego limitu) lub jeżeli zdający uzyskał mniej niż
2 punkty za treść, czyli przekazał mniej niż połowę wymaganych informacji.
3. W dłuższej formie użytkowej nie przyznaje się punktów za formę, jeżeli list zawiera mniej niż 3 z 5
obligatoryjnych elementów (zwrot grzecznościowy rozpoczynający list, wstęp, rozwinięcie, zakończenie oraz
zwrot grzecznościowy kończący list).
POZIOM ROZSZERZONY
1. Jeśli praca liczy mniej niż 100 słów, zdający otrzymuje 0 punktów w kryterium poprawności językowej i
kryterium bogactwa językowego.
2. W przypadku prac liczących powyżej 300 słów zdający otrzymuje 0 punktów za kompozycję pracy
(niezależnie od stopnia realizacji pozostałych kryteriów).
3. Fragmenty podane w języku obcym w poleceniu (np. początek lub zakończenie opowiadania) nie są wliczane
do ogólnej liczby słów w pracy zdającego.
4. W kryterium poprawności językowej, podobnie jak na poziomie podstawowym, obliczany jest procent błędów
w pracy zdającego:
4 pkt. - błędy stanowiące od 0 do 5% liczby wszystkich wyrazów,
3 pkt. - błędy stanowiące powyżej 5%, nie więcej jednak niż 10% liczby wszystkich wyrazów,
2 pkt.- błędy stanowiące powyżej 10%, nie więcej jednak niż 15% liczby wszystkich wyrazów,
1 pkt.- błędy stanowiące powyżej 15%, nie więcej jednak niż 20% liczby wszystkich wyrazów,
0 pkt.- błędy stanowiące powyżej 20% wszystkich wyrazów.
*błędy ortograficzne i interpunkcyjne są liczone jako 0,5 błędu językowego
UWAGI OGÓLNE DOTYCZCE WYPOWIEDZI PISEMNYCH NA POZIOMIE PODSTAWOWYM I
ROZSZERZONYM
1. Praca nieczytelna lub całkowicie niezgodna z poleceniem lub niekomunikatywna dla odbiorcy (np. napisana
fonetycznie) nie podlega ocenie.
2. Praca odtworzona z podręcznika lub innego zródła nie jest uznawana za wypowiedz sformułowaną przez
zdającego i nie podlega ocenie.
3. Fragmenty na zupełnie inny temat wyuczone na pamięć lub przepisane przez zdającego z innych zródeł oraz
fragmenty pracy całkowicie niezgodne z treścią zadania, nienawiązujące do polecenia, a jednocześnie
zaburzające spójność i logikę tekstu są zakreślane i nie są brane pod uwagę przy liczeniu słów i ocenie
poprawności językowej oraz bogactwa językowego.
4. W punktacji wypowiedzi uwzględnia się stwierdzoną i udokumentowaną dysgrafię i dysortografię zdającego
(błędy ortograficzne nie są brane pod uwagę przy ocenie poprawności językowej).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Jak opanować dowolny język obcy(1)
Jak opanowac dowolny jezyk obcy fragment
jak opanowac dowolny jezyk obcy pdf
Jak opanować dowolny język obcy
Jak wygląda egzamin język obcy
jak opanowac dowolny jezyk obcy

więcej podobnych podstron