Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2011, Tom 17, Nr 4, 174 179


Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2011, Tom 17, Nr 4, 174-179
www.monz.pl PRACA ORYGINALNA
Poziom wiedzy uczniów szkół
ponadgimnazjalnych i studentów
w zakresie pierwszej pomocy
Ewa Chemperek1, Mariusz Goniewicz1, Anna WÅ‚oszczak-Szubzda2,3,
Magdalena Wac-Górczyńska1, Grzegorz Nowicki1, Agnieszka Mikuła-Mazurkiewicz4
1
Pracownia Ratownictwa Medycznego, Uniwersytet Medyczny w Lublinie
2
Zakład Informatyki i Statystyki Zdrowia, Instytut Medycyny Wsi w Lublinie
3
Wydział Pedagogiki i Psychologii, Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji, Lublin
4
Katedra i Klinika Chirurgii Urazowej i Medycyny Ratunkowej, Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Streszczenie
Wstęp. Jak pokazują wyniki badań opinii społecznej (CBOS 2007) wciąż ok. 43% Polaków nie jest w stanie udzielić pierwszej
pomocy. Dlaczego tak trudno nieść pierwszą pomoc drugiemu człowiekowi? Przyczyn jest wiele, podstawowe to: strach
przed wzięciem odpowiedzialności za czyjeś życie, obawa przed wyrządzeniem jeszcze większej szkody poszkodowanemu,
liczenie, że pomocy udzieli ktoś inny, obawa przed odpowiedzialnością karną i na koniec najważniejsze, nieumiejętność
wykonywania pierwszej pomocy.
Cel pracy. Celem tej pracy była ocena poziomu wiedzy z zakresu udzielania pierwszej pomocy uczniów szkół ponadgim-
nazjalnych (liceum i technikum) oraz studentów szkół wyższych województwa lubelskiego.
Materiał i metoda. Przebadano 500 uczniów liceum, technikum oraz studentów różnych kierunków studiów. Warunkiem
uczestniczenia w badaniu było odbycie przewidzianych programem nauczania zajęć z zakresu pierwszej pomocy. Narzę-
dziem badawczym był test wiedzy z zakresu pierwszej pomocy. Uzyskane wyniki badań poddano analizie statystycznej.
Wnioski. Na podstawie przeprowadzonych badań postawiono następujące wnioski: 1) Stan wiedzy respondentów z zakresu
pierwszej pomocy jest niezadawalający; 2) Zdecydowana większość respondentów uważa, że niesienie pierwszej pomocy
poszkodowanym to nie tylko obowiązek, ale także możliwość uratowania czyjegoś życia lub zdrowia; 3) Ankietowani nisko
ocenili swoją wiedzę z zakresu pierwszej pomocy; 4) Studenci wszystkich kierunków, podczas trwania studiów, powinni
uczestniczyć w obowiązkowych zajęciach z zakresu pierwszej pomocy; 5) Nauczanie pierwszej pomocy powinno rozpo-
czynać się w szkole podstawowej, trwać przez następne lata nauki i pracy z każdorazowym przypomnieniem czynności
ratujących życie.
SÅ‚owa kluczowe
pierwsza pomoc, wiedza, edukacja, uczniowie, studenci
WSTP obawa przed odpowiedzialnością karną, można i trzeba,
w ramach nauczania pierwszej pomocy minimalizować,
Nieustannie upowszechniana wiedza na temat czynników poprzez np. budowanie właściwych odruchów, (im wcześniej
powodujących bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia ludz- zaczęta edukacja z zakresu pierwszej pomocy tym na dłużej
kiego oraz konsekwencji ich działania, a także możliwości i trwalej zapisują się odruchy przełamujące strach i lęki).
zapobiegania lub minimalizacji ich skutków, wpływa na Przekazywanie wiedzy i wielokrotne przypominanie, że do
ukształtowanie społecznego poglądu, stawiającego bezpie- udzielenia pierwszej pomocy zobowiązuje każdego obywatela
czeństwo na coraz wyższym poziomie w hierarchii warto- Ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym z dnia
ści. W związku z tym niezbędne jest poszerzanie wiedzy 8 września 2006 roku (Dz.U. z 2006 r. Nr 191, poz. 1410).
i umiejętności z zakresu pierwszej pomocy. Ogromną rolę Głosząca, że osoba, która znajdzie się na miejscu zdarzenia
w tym zakresie odgrywa szkoła, która wpływając na rozwój, powinna podjąć niezbędne czynności mające na celu urato-
przygotowuje uczniów do sprostania różnym wyzwaniom wanie człowieka w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego.
współczesnego świata, w tym również reagowania w sy- Osoby udzielające pierwszej pomocy nie powinny obawiać
tuacjach kryzysowych, udzielania pierwszej pomocy, dba- się odpowiedzialności karnej za niewłaściwe jej udziele-
nia o bezpieczeństwo własne, poszkodowanych i świadków nie, jeżeli wykonywały te czynności zgodnie z posiadaną
zdarzenia. Stawiane jako pretekst do nieudzielania powody, wiedzą i umiejętnościami. To kluczowe znaczenie wiedzy
strach przed wzięciem odpowiedzialności za czyjeś życie, i umiejętności w zakresie niesienia pierwszej pomocy stało
obawa przed wyrządzeniem jeszcze większej szkody po- się pretekstem do powstania niniejszej pracy, badającej stan
szkodowanemu, liczenie, że pomocy udzieli ktoś inny oraz wiedzy młodzieży szkół ponadgimnazjalnych oraz studen-
tów, w tym zakresie. Na podstawie którego, w kolejnych
etapach będzie można zaproponować , w oparciu o wnioski,
Adres do korespondencji: Anna Włoszczak-Szubzda, Zakład Informatyki i Statystyki
działania edukacyjne: prewencyjne i naprawcze.
Zdrowia, Instytut Medycyny Wsi w Lublinie, ul. Jaczewskiego 2, 20-090 Lublin.
E-mail: a-wlos@tlen.pl
Electronic PDF security powered by www.IndexCopernicus.com
-
-
-
-
-
Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2011, Tom 17, Nr 4 175
Ewa Chemperek, Mariusz Goniewicz, Anna Włoszczak-Szubzda, Magdalena Wac-Górczyńska, Grzegorz Nowicki, Agnieszka Mikuła-Mazurkiewicz. Poziom wiedzy&
CEL PRACY
Celem pracy była ocena poziomu wiedzy z zakresu udzie-
lania pierwszej pomocy uczniów szkół ponadgimnazjalnych
(liceum i technikum) oraz studentów szkół wyższych woje-
wództwa lubelskiego.
MATERIAA I METODA
Badania zostały przeprowadzone wśród 500 uczniów i stu-
Ryc. 1. Odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób rozpozna Pan(i) nagłe zatrzymanie
dentów województwa lubelskiego, na przełomie kwietnia
krążenia?
i maj 2010 roku. Dobór grupy badawczej odbywał się w dwóch
etapach. Respondenci dobierani byli celowo oraz losowo. W wyniku przeprowadzonej analizy statystycznej stwierdzo-
Kryteria doboru celowego to: no, że kobiety nieznacznie częściej (43,31%) niż mężczyzni
 badani powinni odbyć przewidziane programem naucza- (41,20%) uważały, że nagłe zatrzymanie krążenia rozpoznaje
nia zajęcia z zakresu pierwszej pomocy, się poprzez brak przytomności oraz nieobecność oddechu.
 powinni mieć ukończoną pierwszą klasę liceum lub tech- Jednak zależność ta nie była istotna statystycznie (p = 0,16).
nikum, lub być studentem lubelskiej szkoły wyższej, Równocześnie studenci rzadziej zaznaczali odpowiedz pra-
 szkoły wyższe powinny znajdować się na terenie woje- widłową, niż uczący się w technikum i liceum, a zależność
wództwa lubelskiego. ta była istotna statystycznie (p = 0,01).
Prawie dwie trzecie ankietowanych (64,2%) odpowiedziało
Po spełnieniu kryteriów, do badania wybrano losowo dwie prawidłowo, że w ciągu 4 minut od momentu nagłego zatrzy-
szkoły wiejskie, dwie szkoły mieszczące się w małej miejsco- mania krążenia należy podjąć działania ratownicze. Nieco
wości (liczącej do 100 tysięcy mieszkańców), dwie szkoły znaj- ponad jedna piąta badanych (21,8%) stwierdziła, że ma na to
dujące się w Lublinie oraz trzy lubelskie uczelnie wyższe. 1 minutę, a 7,8% osób odpowiedziało, że czas w tym przypad-
Jako metodę badawczą wybrano sondaż diagnostyczny ku nie ma znaczenia. Sześciu na stu badanych uznało, że na
badający stan wiedzy z zakresu udzielania pierwszej pomocy podjęcie działań ratowniczych mają 10 minut (Ryc. 2). W wy-
uczniów szkół ponadgimnazjalnych (liceum i technikum) niku przeprowadzonej analizy statystycznej stwierdzono,
oraz studentów szkół wyższych województwa lubelskiego. że mężczyzni istotnie częściej (67,13%) niż kobiety (59,86%)
Narzędziem badawczym był pisemny test wiedzy z zakresu zaznaczali odpowiedz prawidłową tzn. w ciągu 4 minut od
pierwszej pomocy. Opracowano go w oparciu o wytyczne momentu zatrzymania krążenia należy podjąć działania
Europejskiej Rady Resuscytacji z 2005 roku. ratownicze (p = 0,02). Uczniowie liceum częściej (71,89%)
Uzyskane wyniki badań poddano analizie statystycznej na- niż uczniowie technikum (58,94%) i studenci (56,71%) od-
rzędziem statystycznym Statistica. Do badania zależności za- powiadali prawidłowo na pytanie dotyczące czasu podjęcia
stosowano test Ç2, a jako poziom istotnoÅ›ci przyjÄ™to p<0,05. dziaÅ‚aÅ„ ratowniczych. Stwierdzone zależnoÅ›ci byÅ‚y bliskie
istotności statystycznej (p = 0,05).
WYNIKI BADAC
W badaniu wzięło udział 285 kobiet (57% badanych) oraz
215 mężczyzn (43% badanych). Wiek respondentów wahał się
od 16 do 32 lat. Wśród ankietowanych najliczniejszą grupę
stanowiły osoby w wieku 16-19 lat (63% badanych). W wieku
20-24 lata było 29% badanych, a wieku powyżej 25 roku życia
8% ankietowanych. W badaniu uczestniczyło 186 uczniów
liceum (27,2% ogółu badanej populacji), 151 uczniów tech-
nikum (30,2% badanych) i 163 studentów (32,6% badanych).
Spośród ankietowanych najliczniejszą grupę stanowiły osoby
Ryc. 2. Odpowiedzi na pytanie: W jakim czasie od nagłego zatrzymania krążenia
uczące się w miastach. W mieście liczącym powyżej 100 tys.
podjąłby Pan(i) działania ratunkowe?
mieszkańców uczyło się 250 ankietowanych (50%), w mieście
do 100 tysięcy mieszkańców 122 badanych (24,4 %). Na wsi Ponad trzy czwarte ankietowanych (76,2%) zaznaczyło
uczyło się 128 osób (25,6% badanych). prawidłową odpowiedz uznając, że bezpieczeństwo jest naj-
Prawie połowa respondentów (42,6%) wiedziała w jaki spo- ważniejsze podczas udzielania pierwszej pomocy, a ratujący
sób należy rozpoznać nagłe zatrzymanie krążenia i wskazała nie powinien narażać własnego życia. Trzynastu na stu ba-
prawidłową odpowiedz, że świadczy o tym brak przytomno- danych (13%) uznało, że najważniejsze jest ratowanie życia
ści oraz nieobecność oddechu. Niestety ponad połowa ankie- innych, a 6,6% ankietowanych odpowiedziało, że bezpie-
towanych wskazała złą odpowiedz na to pytanie. Aż 38,6% czeństwo nie jest najważniejsze (Ryc. 3). Analiza statystyczna
badanych podało, że brak tętna na szyi, a 7,6% badanych, że nie wykazała istotnego związku pomiędzy wiedzą na temat
brak tętna w okolicy nadgarstka oznacza nagłe zatrzymanie bezpieczeństwa podczas udzielania pierwszej pomocy a płcią
krążenia i oddychania. Natomiast 11,2% badanych odpowie- respondentów (p = 0,93). Ankietowani uczący się w liceum
działo, że nagłe zatrzymanie krążenia i oddychania można nieznacznie częściej niż uczący się w technikum i studenci
rozpoznać przystawiając ucho do klatki piersiowej (Ryc. 1). uważali, że podczas udzielania pierwszej pomocy bezpie-
Electronic PDF security powered by www.IndexCopernicus.com
-
-
-
-
-
176 Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2011, Tom 17, Nr 4
Ewa Chemperek, Mariusz Goniewicz, Anna Włoszczak-Szubzda, Magdalena Wac-Górczyńska, Grzegorz Nowicki, Agnieszka Mikuła-Mazurkiewicz. Poziom wiedzy&
Przeprowadzona analiza statystyczna nie wykazała istotnych
zależności w wiedzy pomiędzy kobietami i mężczyznami na
temat prawidłowego ułożenia rąk na klatce piersiowej w trak-
cie resuscytacji osoby dorosłej (p = 0,43). Przeprowadzone
badania wykazały, że studenci istotnie rzadziej niż uczący się
w technikum i liceum wiedzieli, że prawidłowym ułożeniem
rąk na klatce piersiowej podczas uciśnięć jest środek klatki
piersiowej. Stwierdzone zależności były istotne statystycznie
(p = 0,001).
Prawie połowa badanych osób (47,8%) odpowiedziała, że
Ryc. 3. Odpowiedzi na pytanie: Czy bezpieczeństwo jest najważniejsze podczas
udzielania pierwszej pomocy? częstość wykonywania uciśnięć klatki piersiowej podczas
resuscytacji osoby dorosłej wynosi 60-80/minutę. Co czwarty
czeństwo jest najważniejsze i nie należy narażać własnego respondent wskazał, że 80-90/minutę. Trzech na stu ankie-
życia. Stwierdzone zależności nie były istotne statystycznie towanych podało, że powyżej 100/minutę. Niestety tylko
(p = 0,11). 24,4% badanych odpowiedziało prawidłowo tzn. wskazało,
Zdecydowana większość respondentów (72,6%) odpowie- że częstość uciśnięć klatki piersiowej podczas resuscytacji
działa, że 30 uciśnięć klatki piersiowej i 2 oddechy są właś- osoby dorosłej wynosi 100/minutę (Ryc. 6). Przeprowadzo-
ciwym sposobem resuscytacji dorosłych. Niestety aż 27,4% na analiza statystyczna nie wykazała istotnych zależności
badanych odpowiedziało niepoprawnie, w tym 7% osób w ocenie wiedzy na temat częstości wykonywania uciśnięć
wskazało, że prawidłowy sposób to 15 uciśnięć i 1 oddech, klatki piersiowej podczas resuscytacji osoby dorosłej, pomię-
a 7,4% zaznaczyło 5 uciśnięć i 1 oddech i aż 13% wskazało, dzy kobietami i mężczyznami (p = 0,56). Studenci istotnie
że powinno się uciskać 15 razy klatkę piersiową i wykonać rzadziej niż uczniowie technikum i liceum odpowiadali, że
2 oddechy jeżeli pomocy udziela dwóch ratowników (Ryc. 4). prawidłowa częstość masażu serca wynosi 100/min. Stwier-
dzone zależności były istotne statystycznie (p = 0,0001).
Ryc. 4. Odpowiedzi na pytanie: Jaka jest prawidłowa ilość uciśnięć klatki piersiowej
i oddechów podczas resuscytacji osób dorosłych?
Analiza statystyczna nie wykazała istotnego związku po-
między wiedzą na temat ilości uciśnięć i oddechów podczas
Ryc. 6. Odpowiedzi na pytanie: Jaka jest prawidłowa częstość uciśnięć klatki
resuscytacji osób dorosłych a płcią ankietowanych (p = 0,38).
piersiowej podczas resuscytacji osoby dorosłej?
Stwierdzono jednak, że kobiety nieznacznie częściej niż męż-
czyzni odpowiadały prawidłowo na to pytanie. Ankietowani
uczący się w liceum istotnie częściej (88,65%) niż uczący Co drugi ankietowany (50,2%) odpowiedział, że widząc
się w technikum (80,13%) i studenci (46,95%) wiedzieli, osoby poszkodowane w wypadku drogowym pomagałby im
że podczas resuscytacji osób dorosłych prawidłowa liczba tamując krwotoki oraz prowadząc resuscytację krążeniowo-
uciśnięć wynosi 30, a oddechów 2. Stwierdzone zależności oddechową. Natomiast 41,2% badanych odpowiedziało, że
były wysoce istotne statystycznie (p<0,00001). wezwie jak najszybciej pogotowie ratunkowe i będzie czekać
Spośród ankietowanych tylko 37,2% uznało środek klatki na jego przyjazd. Wśród ankietowanych 6,8% podało, że nie
piersiowej jako odpowiednie miejsce ułożenia rąk podczas podjęłoby żadnych działań ratunkowych z uwagi na moż-
wykonywania uciśnięć klatki piersiowej w trakcie resuscytacji liwość uszkodzenia kręgosłupa poszkodowanego, a 1,8%
osoby dorosłej. Prawie połowa ankietowanych (47%) odpo- respondentów w pierwszej kolejności wezwałaby straż po-
wiedziała, że w celu wykonania uciśnięć klatki piersiowej ręce żarną (Ryc. 7). Analiza statystyczna nie wykazała istotnego
należy układać w 1/3 dolnej części mostka. Trzynastu na stu związku pomiędzy postępowaniem w przypadku zauważenia
badanych (13,4%) wskazało 1/3 górną część mostka, a 2,4% re- osoby poszkodowanej w wypadku drogowym a płcią respon-
spondentów uciskałoby lewą stronę klatki piersiowej (Ryc. 5).
Ryc. 5. Odpowiedzi na pytanie: Gdzie znajduje się prawidłowe miejsce ułożenia
rąk podczas wykonywania uciśnięć klatki piersiowej w trakcie resuscytacji osoby Ryc. 7. Odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób postąpiłby Pan(i) widząc ofiarę
dorosłej? wypadku drogowego?
Electronic PDF security powered by www.IndexCopernicus.com
-
-
-
-
-
Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2011, Tom 17, Nr 4 177
Ewa Chemperek, Mariusz Goniewicz, Anna Włoszczak-Szubzda, Magdalena Wac-Górczyńska, Grzegorz Nowicki, Agnieszka Mikuła-Mazurkiewicz. Poziom wiedzy&
dentów (p = 0,74) oraz rodzajem szkoły do której uczęszczali Zdecydowana większość respondentów (89%) odpowie-
ankietowani (p = 0,44). Mężczyzni nieznacznie częściej niż działa, że każdy ma obowiązek udzielenia pierwszej pomocy,
kobiety widząc osobę poszkodowaną w wypadku drogowym gdyż można w ten sposób wykonać część działań ratunko-
pomogliby jej tamując krwotok i wykonując resuscytację wych. Nieco ponad 7% było zdania, że nie ma obowiąz-
krążeniowo-oddechową. ku niesienia pomocy, ponieważ za popełnione błędy grozi
Większość respondentów (71,6%) odpowiedziała, że odpowiedzialność karna. Natomiast 1,2% ankietowanych
w przypadku masywnego krwawienia zewnętrznego zało- odpowiedziało, że udzielać pomocy mają obowiązek wy-
żyłaby opaskę uciskową ponad miejscem krwawienia. Tylko łącznie osoby z wykształceniem medycznym, a 2,6% osób
15,2% badanych wskazało prawidłową odpowiedz, tzn. wy- badanych nie znała odpowiedzi na to pytanie. Analiza sta-
konałaby opatrunek uciskowy bezpośrednio na ranę. Ciasne tystyczna wykazała, że kobiety istotnie częściej (91,90%)
zabandażowanie rany zastosowałoby 5,4% respondentów. niż mężczyzni (84,26%) uważały, że każdy ma obowiązek
Czterech na stu badanych odpowiedziało, że zaopatrzyłoby udzielenia pierwszej pomocy. Stwierdzone zależności były
masywne krwawienie poprzez uniesienie kończyny wy- istotne statystycznie (p = 0,008). Uczniowie liceum nieznacz-
żej, a 3,8% ankietowanych zastosowałoby ucisk na tętnicę nie częściej (90,81%) niż uczniowie technikum (86,75%) i stu-
palcami powyżej rany (Ryc. 8). Przeprowadzona analiza denci (87,80%) uważali, że każdy ma obowiązek udzielenia
statystyczna nie wykazała istotnych zależności pomiędzy pierwszej pomocy. Stwierdzone zależności nie były istotne
kobietami i mężczyznami w wiedzy na temat zaopatrzenia statystycznie (p = 0,47).
masywnego krwawienia zewnętrznego (p = 0,39). Kobie- Tylko 4% ankietowanych bardzo dobrze oceniło swoje
ty nieznacznie częściej (72,54%) niż mężczyzni (68,89%) umiejętności udzielania pierwszej pomocy. Prawie poło-
odpowiadały prawidłowo na to pytanie. Studenci częściej wa badanych (49,4%) oceniła je dobrze. Niestety aż 40,2%
(75,00%) niż badani uczniowie technikum (64,24%) i liceum słabo oceniło swoje umiejętności udzielania pierwszej po-
(72,97%) zaznaczali nieprawidłową odpowiedz. Stwierdzone mocy, a 6,4% bardzo słabo (Ryc. 10). Analiza statystyczna
zależności nie były istotne statystycznie (p = 0,08). nie wykazała istotnych zależności pomiędzy płcią a oceną
umiejętności udzielania pierwszej pomocy (p = 0,62). Kobiety
tylko nieznacznie częściej (54,58%) niż mężczyzni (52,31%)
oceniały swoją wiedzę dobrze lub bardzo dobrze. Studenci
istotnie częściej (68,90%) niż uczniowie technikum (32,45%)
i licealiści (37,84%) oceniali swoje umiejętności udzielania
pierwszej pomocy bardzo słabo lub słabo. Stwierdzone za-
leżności były wysoce istotne statystycznie (p<0,00001).
Ryc. 8. Odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób należy zaopatrzyć masywne krwa-
wienie zewnętrzne?
Zdaniem 81,8% ankietowanych pierwsza pomoc w oparze-
niach polega na schładzaniu miejsca oparzonego pod bieżącą
zimną wodą. Natomiast 14,2% badanych podała, że posma-
Ryc. 10. Odpowiedzi na pytanie: Jak ocenia Pan(i) swoje umiejętności udzielania
rowałaby miejsce oparzone zsiadłym mlekiem lub maścią na
pierwszej pomocy?
oparzenia. Tylko 1,2% badanych odpowiedziało, że przekłu-
łoby pęcherze oparzeniowe, a 2,8% ankietowanych podało, że Ponad 80% ankietowanych zadeklarowało, że zdecydowa-
nie wie jak postępować w takim przypadku (Ryc. 9). Analiza nie podjęliby się udzielenia pierwszej pomocy gdyby zaszła
statystyczna wykazała, że kobiety istotnie częściej (85,21%) taka potrzeba. Natomiast 10,6% ankietowanych nie podję-
niż mężczyzni (75,46%) odpowiadały prawidłowo na temat łoby się udzielania pierwszej pomocy z obawy wyrządzenia
pierwszej pomocy w oparzeniach. Stwierdzone zależności krzywdy poszkodowanemu. Siedem na sto osób nie udzie-
były istotne statystycznie (p = 0,006). Studenci nieznacznie liłoby pomocy z uwagi na to, że niezbyt dobrze pamiętają
częściej (84,76%) niż uczniowie technikum (76,82%) i liceum zasady jej wykonywania, a 0,8% respondentów, że boi się
(81,08%) odpowiadali, że miejsce oparzenia należy schładzać zarażenia jakąś chorobą. Także 0,8% osób zdecydowanie
pod bieżącą zimną wodą. Stwierdzone zależności nie były odpowiedziało, że nie udzieli pierwszej pomocy (Ryc. 11).
istotne statystycznie (p = 0,20). Analiza statystyczna nie wykazała istotnych zależności po-
między płcią a podejmowaniem decyzji w sytuacji w której
Ryc. 9. Odpowiedzi na pytanie: Na czym polega pierwsza pomoc w przypadku Ryc. 11. Odpowiedzi na pytanie: Czy podjÄ…Å‚by siÄ™ Pan(i) udzielenia pierwszej
oparzenia? pomocy gdyby zaszła taka potrzeba?
Electronic PDF security powered by www.IndexCopernicus.com
-
-
-
-
-
178 Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2011, Tom 17, Nr 4
Ewa Chemperek, Mariusz Goniewicz, Anna Włoszczak-Szubzda, Magdalena Wac-Górczyńska, Grzegorz Nowicki, Agnieszka Mikuła-Mazurkiewicz. Poziom wiedzy&
potrzebna była komuś pierwsza pomoc, kobiety i mężczyzni połowa ankietowanych nie włączy się do akcji ratunkowej.
w podobnym stopniu udzieliliby pomocy (p = 0,62). Mężczyz- Pierwszą pomoc ograniczy do telefonicznego wezwania po-
ni tylko nieznacznie częściej (81,02%) niż kobiety (79,23%) mocy. Prawidłowe zasady prowadzenia reanimacji zna 52,3%,
twierdzili, że zdecydowanie udzieliliby pierwszej pomocy a tamowania krwotoku 59% respondentów [4].
osobie potrzebującej. Przeprowadzone badania wykazały, że Być może widzimy już efekt reform dotyczących sposobu
studenci częściej (27,44%) niż uczniowie technikum (14,57%) nauczania pierwszej pomocy w szkołach czy szkoleniach.
i licealiści (17,84%) twierdzili, że nie udzieliliby pierwszej W badaniach Rasmusa i wsp. wykazano, że jedynie 19%
pomocy. Stwierdzone zależności były istotne statystycznie świadków włącza się do pomocy w sytuacji zagrożenia [5].
(p = 0,01). Grupą wykazującą najmniejsze wiadomości z zakresu
udzielania pierwszej pomocy okazali siÄ™ studenci. Wynika
to przede wszystkim z braku szkoleń przypominających
OMÓWIENIE WYNIKÓW BADAC podstawowe zasady postępowania na miejscu wypadku. Edu-
kację w zakresie ratownictwa zakończyli oni na etapie szkoły
Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że średniej, gdyż na studiach nie ma obowiązku odbycia szko-
prawie połowa ankietowanych wie w jaki sposób należy roz- lenia z pierwszej pomocy. Większość studentów przyznała,
poznawać zatrzymanie krążenia. Ich odpowiedzi są zgodne że zasad udzielania pierwszej pomocy uczyła się w ciągu
z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji (ERC) z 2005 ostatnich pięciu lat (45,4%), ponad pięć lat temu (36,2%) lub
roku [1]. Lepiej na to pytanie odpowiedziały kobiety i ucznio- nigdy (6,1%). Brak obowiązkowych zajęć w zakresie pierw-
wie liceum. Prawie dwie trzecie respondentów prawidłowo szej pomocy staje się główną przyczyną pogłębiającej się
podało czas na rozpoczęcie działań ratowniczych. Więcej niewiedzy i braku umiejętności praktycznych postępowania
poprawnych odpowiedzi zaznaczyli mężczyzni i uczniowie w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
liceum. Prawidłowy stosunek uciskania klatki piersiowej do Wiedza uczniów liceum i technikum w porównaniu do
oddechów ratunkowych podczas resuscytacji zaznaczyło studentów jest o wiele wyższa. Wprowadzane zmiany w sy-
72,6% ankietowanych, najwięcej uczniów liceum. Natomiast stemie oświaty, zmierzające do udoskonalenia sposobu re-
tylko 37,2% respondentów wskazało środek klatki piersiowej alizacji zajęć pierwszej pomocy w szkołach, podwyższenie
jako odpowiednie miejsce ułożenia rąk podczas wykonywania kwalifikacji nauczycieli, wprowadzenie nowego przedmio-
uciśnięć klatki piersiowej. Studenci najczęściej podawali 1/3 tu edukacji dla bezpieczeństwa na wszystkich poziomach
dolną część mostka, czyli odpowiadali zgodnie z wytycznymi edukacyjnych przynosi bardzo dobre rezultaty. Efekty wi-
ERC z 2000 roku. Należy przypuszczać, że zajęcia z pierwszej dać w poziomie wiedzy, którym uczniowie szkół średnich
pomocy odbyli kilka lat temu. Prawie połowa badanych odpo- znacznie przewyższają studentów. Można podejrzewać, że
wiedziała, że częstość prowadzenia uciśnięć klatki piersiowej uczniowie liceum i technikum nie posiadają dostatecznych
podczas resuscytacji wynosi 60-80/minutę. Niestety tylko umiejętności praktycznego udzielania pierwszej pomocy
24,4% badanych odpowiedziało prawidłowo i wskazało, że o czym świadczyć może fakt niskiej samooceny tychże umie-
częstość uciśnięć podczas resuscytacji wynosi 100/minutę. jętności przez respondentów. Być może położenie większego
Najgorzej na to pytanie odpowiedzieli studenci. nacisku na ćwiczenia praktyczne w trakcie prowadzenie lekcji
Podobne wyniki uzyskali autorzy w badaniach przepro- lub zwiększenie ich ilości w stosunku do lekcji teoretycznych
wadzonych w powiecie nyskim. Jedynie 18% respondentów wpłynie na poprawę w tym zakresie. Drugą możliwością
prawidłowo zaznaczyło sposób prowadzenia masażu serca, wprowadzenia pozytywnych zmian mogą być odpowiednie
60% podało że rozpozna zatrzymanie krążenia, natomiast metody nauczania dobierane przez nauczycieli np. dramy,
37% że zna schemat resuscytacji [2,3]. symulacje.
W badaniach własnych większość ankietowanych uznała
problem zachowania bezpieczeństwa na miejscu zdarzenia
za ważny. Według nich w czasie udzielania pierwszej pomo- WNIOSKI
cy nie należy ryzykować życiem bądz zdrowiem. Co drugi
respondent odpowiedział, że widząc osoby poszkodowane 1. Stan wiedzy respondentów z zakresu pierwszej pomocy
w wypadku samochodowym pomagałby im tamując krwotoki jest niezadawalający. Duża grupa ankietowanych nie zna
i wykonując resuscytację. Niestety większość ankietowanych aktualnych wytycznych Europejskiej Rady Resuscytacji
zle odpowiedziała na pytanie dotyczące postepowania w przy- oraz postępowania w przypadku masywnego krwawienia
padku masywnego krwawienia zewnętrznego. Najczęściej zewnętrznego.
wybierali stosowanie opaski uciskowej, która obecnie nie jest 2. Zdecydowana większość respondentów uważa, że niesienie
zalecana w takiej sytuacji. Natomiast prawie 82% ankietowa- pierwszej pomocy poszkodowanym to nie tylko obowiÄ…-
nych dobrze określiła postępowanie w oparzeniu. Pierwsza zek, ale także możliwość uratowania czyjegoś życia lub
pomoc to schłodzenie miejsca oparzonego zimną wodą. Zde- zdrowia.
cydowana większość respondentów (89%) uważa, że każdy 3. Ankietowani nisko ocenili swoją wiedzę z zakresu pierw-
ma obowiązek udzielenia pierwszej pomocy, gdyż można szej pomocy. Tylko 4% przyznało sobie ocenę bardzo do-
w ten sposób wykonać część działań ratunkowych. Tylko 4% brą.
ankietowanych bardzo dobrze oceniło swoje umiejętności 4. Studenci wszystkich kierunków, podczas trwania studiów,
udzielania pierwszej pomocy, a 49,4% dobrze. Ponad 80% powinni uczestniczyć w obowiązkowych zajęciach z za-
ankietowanych zadeklarowało, że zdecydowanie podjęliby kresu pierwszej pomocy.
się udzielenia pierwszej pomocy gdyby zaszła taka potrzeba. 5. Nauczanie pierwszej pomocy powinno rozpoczynać się
Taką odpowiedz najczęściej zaznaczali uczniowie liceum. w szkole podstawowej, trwać przez następne lata nauki
Z badań Adamczyka i wsp. dotyczących osób ubiegających i pracy z każdorazowym przypomnieniem czynności ra-
się o uprawnienia do kierowania pojazdami wynika, że ponad tujących życie.
Electronic PDF security powered by www.IndexCopernicus.com
-
-
-
-
-
Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2011, Tom 17, Nr 4 179
Ewa Chemperek, Mariusz Goniewicz, Anna Włoszczak-Szubzda, Magdalena Wac-Górczyńska, Grzegorz Nowicki, Agnieszka Mikuła-Mazurkiewicz. Poziom wiedzy&
3. Michałek O, Hasij J, Barziej I, Bucior J, Piecuch J, Braczkowski R.
PIÅšMIENNICTWO
Znajomość zasad udzielania pierwszej pomocy wśród studentów kie-
runków medycznych i niemedycznych w Państwowej Wyższej Szkole
1. Europejska Rada Resuscytacji, Polska Rada Resuscytacji (tłum.):
Zawodowej w Nysie. Zdr Publ 2008;118(2):195-201.
Wytyczne 2005 resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Kraków 2005:
4. Adamczyk K, Lorencowicz R, Trawka H. Znajomość zasad udzielania
s. 8-10.
pierwszej pomocy osobom poszkodowanym w wypadkach drogowych.
2. Barziej I, Michałek O, Hasij J, Sosada K, Bucior J. Sprawdzenie poziomu
Zdr Publ 2003;113(3/4):337-340.
wiedzy mieszkańców powiatu nyskiego z zakresu pierwszej pomocy.
5. Rasmus A, Machała W, Samborska-Sablik A. Udział świadków zdarze-
Zdr Publ 2008;118(2):176-181.
nia w czynnościach resuscytacyjnych. Zdr Publ 2002;112(4):475-479.
Level of knowledge of secondary school adolescents
and students concerning first aid
Abstract
Introduction: According to the results of studies of public opinion (Center for Public Opinion Research  CBOS 2007), ap-
proximately 43% of Poles are still incapable of providing first aid. Why is it so difficult to provide first aid to someone else?
There are many causes, of which the primary ones are: fear of assuming responsibility for someone else s life, concern about
inflicting a still greater harm to a victim, counting on someone else to render assistance, concern about legal responsibility,
and finally  which is the most important  inability to provide first aid.
Objective: The objective of the study was evaluation of the level of knowledge concerning the provision of first aid among
adolescents attending secondary general and technical schools and students from universities in the Lublin Region.
Material and methods: The study covered 500 schoolchildren attending secondary general and technical schools and
university students of various specialties. The precondition of participating in the study was participation in first aid classes
within the school curriculum. The research instrument was a test of knowledge concerning first aid. The results of the stud-
ies obtained were subjected to statistical analysis.
Conclusions: Based on the results of the studies, the following conclusions were drawn: 1) the state of respondents knowl-
edge concerning first aid was unsatisfactory; 2) the great majority of respondents were of the opinion that the provision
of first aid to a victim is not only an obligation, but also a possibility to save someone s life or health; 3) the respondents
evaluated their knowledge of first aid in negative terms; 4) students of all specialties should participate in obligatory classes
in first aid during their studies; 5) education in first aid should start in elementary school and be continued through the
subsequent years of education and work, each time as reminders of life-saving activities.
Key words
first aid, knowledge, education, schoolchildren, students
Electronic PDF security powered by www.IndexCopernicus.com
-
-
-
-
-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Biznes i zdrowie z 10 czerwca 08 (nr 112)
Impreza na gruzach państwa polskiego Nasz Dziennik, 2011 03 17
Globalny teatr w globalnej wiosce Nasz Dziennik, 2011 03 17
Działania służb rodem z PRL Nasz Dziennik, 2011 03 17
Jaka była rola Turowskiego Nasz Dziennik, 2011 03 17
zagadnienia zaliczenie socjologia ogólna M Kuśnierz 2010 2011
Benedykt XVI 2011 10 17 list apostolski cz 11
Miliardy na islamizacjÄ™ Zachodu Nasz Dziennik, 2011 03 17
Biznes i zdrowie z 22 lipca 08 (nr 142)
Biznes i zdrowie z 12 sierpnia 08 (nr 157)
Regulamin Praktyk Studenckich EWSIE 2011 03 17 OK
Psychopatologia ogólna Pojęcie zdrowia psychicznego i choroby w psychiatrii (2)

więcej podobnych podstron